Olen yrittänyt kysyä parilta todistajalta, kuinka he selittävät käskyt.
Kumpikaan näistä ovi-ihmisistä ei osannut tai halunut keskustella käskyistä. Kysyin vielä, kuinka kuuluu ensimmäinen käsky ? ei vastausta.
Mielestäni käskyt on annettu meille ihmisille elämän ohjeiksi.
Eikö JT-opetukseen kuulu kymmenen käskyä?
KYMMENEN KÄSKYÄ
29
481
Vastaukset
- Sanavoima
Tätä ihmettelen minäkin?Jumalan käskyt,ja Jeesuksen usko menevät ihmisten tekemien kirjallisuuksien edelle.ilm.14:12..Tässä on pyhien kärsivällisyys,niiden,jotka PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT(10 käskyä ei ole liikaa vaadittu sen suhteen,kun Jeesus kuoli puolestamme.) ja Jeesuksen uskon.ps'Oma' usko/uskonto ei kelpaa Jumalalle,sillä se perustuu aina luulo uskoon/teeskentelyyn.Apt.26:5-9.
- von Girbbu
Samaa mieltä kuten eilen tässä ketjussa kirjoitettuna oli että ensimmäisen käsky todistajalle on että vartiotorniseura on pyhä ja sen kirjoituksia ei saa epäillä.
Entiset todistajat vahvistavat sen.
Ja jos todistaja on saanut potkut jonkun opin epäilemisestä, jonka seura sitten myöhemmin kumoaa, pysyy todistaja erotettuna edelleen, sen säännön perusteella että on epäillyt vartiotorniseuran kirjoitusta.- onkosaduillaväliähä
Palstalla ei ole paljon ero-aiheisia ketjuja. Millaista on ollut ja onko kaikki sujunut yhteisymmärryksessä? Karttamisesta keskustellaan mutta onko erottaminenkaan oikea menettelytapa? Molempien tukiessa toisiaan. Miksi tämän maan säännöt eivät merkitse mitään. Avioerossakin asiat hoituu niinkuin ne lukee kansissa.
Tarvitaan vuosikymmenien vapaaehtoistoimintaa eri viranomaisten suuntaan
ennekuin lahkolle menee jakeluun mitä saa tehdä muille ja mitä ei.
- mitzvaboy
Kymmenessä käskyssä tiivistyy hyvin kaikki Raamatun periaatteet. Varmasti Jehovan todistajat arvostavat niitä, mutta yleensä niistä puhuttaessa lisätään perään että "mutta me emme ole lakiliiton alaisuudessa". Musta tuntuu, että heillä on kuitenkin hämärtyny joidenkin käskyjen oikea tulkinta. Esimerkiksi käsky "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" (2 Moos 20: 3) on käytännössä että "Älä ole Suuren Babylonin yhteydessä", Suuri Babylon = väärä uskonto =kaikki muut uskonnot paitsi Jehovan todistajat. Todellisuudessa kristityt, muslimit ja bahait palvovat samaa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa kuin todistajatkin,mutta Suuren Babylonin leimalla heidät rinnastetaan Baalin ja Molekin ym. palvojiin. Toisin sanoen näyttää siltä, että Jehovan todistajissa ei tehdä juuri eroa epäjumalanpalveluksen ja harhaoppisuuden välille.
- 2+5
Toditstajien on näytettävä isänmaallisilta. Vaikea huomata eroa maailman ja todistajien protokollan välillä. Sitävastoin kiinteä halu nousta johtoon päättämään asioista on kuin elokuvista. Joulun ja syntymäpäivien vieton ehkäisevien sepustuksien kuunteleminen tuo mieleen edunvalvonnassa olevan
möhkön joka pimahtaisi jos suomen haaratoimisto alkaisi julkaista rehellisyyttä penäävää kotivideota varastamisen pahuudesta joka kaikilla muilla kielillä jo on.
- Käännös
Jeesukseslta kysyttiin samaa asiaa. Jeesus vastasi Matteus 22:36-38 mukaan:
”"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.”
(Kirkkoraamattu 1938) - Käännös
Myös Jeesuksen valitsema apostoli Paavali kirjoitti Room. 13:8-10:
”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.”
(Kirkkoraamattu 1938) - hmmmm...
jaahas,
www.jw.org
verkkokirjasto sanoo aiheesta näin...
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200004367#h=0:0-19:0
*Kristityt eivät ole dekalogin alaisia. Jeesus oli syntynyt Lain alaisuuteen,
hän noudatti sitä täydellisesti ja antoi lopulta elämänsä lunnaiksi ihmiskunnan puolesta (Ga 4:4; 1Jo 2:2).- Room. 3:23,24
/// Mooseksen lain – myös sen Kymmenen sanan – tutkiminen
on kuitenkin _välttämätöntä_ kristityille,
sillä se paljastaa Jumalan näkemyksen asioista,
ja siinä oli ”tulevan hyvän varjo”,
sen todellisuuden varjo, joka kuuluu Kristukselle (Hpr 10:1; Kol 2:17; Ga 6:2).
Kristityt eivät ole ’ilman lakia Jumalaan nähden,
vaan lain alaisia Kristukseen nähden’ (1Ko 9:21).
Tuo laki ei kuitenkaan tuomitse heitä syntisinä,
sillä Jumalan ansaitsemattomasta hyvyydestä heidän lihallisista heikkouksista johtuvat erheensä annetaan heille anteeksi Kristuksen välityksellä (Ro 3:23, 24).///
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200004367#h=0:0-19:0
- niin..
aiheesta
KYMMENEN KÄSKYÄ kertoo
Wt-sivusto näin:
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200275727- Pii on 3.0
Täällä taitaa olla käsitetty vääri Lakiliitto ja sen käskyt ,
esim , käsky " Et saa murhata , ja Lutherin , ; " älä tapa , ovat vesitetty , oikea käsky kuuluu " ; _Sinä et saa murhata , " ,-
laki osoittaa henkilöön ; " _Sinä , " asia oli henkilökohtainen ,
-
Ja jos vaati toista täyttämään Lain , piti ensin Itse täyttää koko laki . siksi jeshua sanoi pappisvallalle " ; KUkaan teistä ei lakia täytä ; "-
Ei Jeshua tullut uhrilampaaksi , vaan hän tuli täyttämään Lain , " - Laupeutta Minä tahdon enkä Uhria ," -
KUn pappisvalta ei voinut sietää , että heidän edessään seisoi Lain tuomari,h e murhauttivat Hänet Roomalaisten käden kautta ,
- selvä juttu;
---Käskyjen sisältö.
Johdantona näihin Kymmeneen sanaan
on ensimmäisessä persoonassa esitetty suora lausunto:
”Minä olen Jehova, sinun Jumalasi,
joka olen tuonut sinut pois Egyptin maasta, orjahuoneesta.” (2Mo 20:2.) Tämä ei ilmaise yksinomaan sitä, kuka puhuu ja kenelle, vaan myös sen,
miksi dekalogi annettiin erityisesti sen ajan juutalaisille.
Sitä ei annettu Abrahamille. (5Mo 5:2, 3.)
Ensimmäinen käsky:
”Sinulla ei saa olla muita jumalia minua uhmaamassa”
asetti Jehovan etusijalle (2Mo 20:3).
Siihen sisältyi hänen ylevä ja ainutlaatuinen asemansa Kaikkivaltiaana Jumalana, Korkeimpana, Korkeimpana Suvereenina.
Tämä käsky osoitti, ettei israelilaisilla
saanut olla mitään muita jumalia Jehovan kilpailijoina.----
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200004367#h=6:0-6:326 - evo-jumalat
TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20
1. Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta,
orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa,
älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.20.html
joo ihan ekaakin käskyy rikotaan törkeesti nykysi - 1. käsky
ainakaann Jehovan todistajat eivät hyväksy ikonien
eikä patsaiden käyttöä palvonnassaan
eivätkä kumarra ristiä.
siltä osin noudattavat kieltoa epäjumalan palvelusta vastaan.
elikä eivät suinkaan he ole välinpitämättömiä ko. käskyn suhteen.- Sanavoima
Siinä he tekevät oikein.Onko oikein vt.ja herätkää lehden kuvat oikeita eli täsmällistä kuvaa esim.Jeesus,Mooses,enkelit yms.Jumalan Jahven mielen mukaisia??Onko kukaan nähnyt heitä sen näköisinä kuin taiteilijat ova heistä kuvia tehneet vt.ja herätkää lehtiin ja muihin kirjallisuuksiin?Jos ei,kuvat vääristävät ja ihmisethän aina haluavat nähdä.Mitäpä jos Jeesus ja mainitsemani henkilöt,eivät olekaan sellaisia mitä on piirusteltu?Onko se Jumalasta,jos ei ole täsmällistä näkijää heistä,vai pelkkää mielikuvitusta,ja onkin virheellinen?Raamattu varoittaa kuvien suhteen,ja raamatusta ei löydy puolustusta niiden tekemiseen.2.Moos.20:4..2.korintt.5:7-12..
- Käännös
Sanavoima kirjoitti:
Siinä he tekevät oikein.Onko oikein vt.ja herätkää lehden kuvat oikeita eli täsmällistä kuvaa esim.Jeesus,Mooses,enkelit yms.Jumalan Jahven mielen mukaisia??Onko kukaan nähnyt heitä sen näköisinä kuin taiteilijat ova heistä kuvia tehneet vt.ja herätkää lehtiin ja muihin kirjallisuuksiin?Jos ei,kuvat vääristävät ja ihmisethän aina haluavat nähdä.Mitäpä jos Jeesus ja mainitsemani henkilöt,eivät olekaan sellaisia mitä on piirusteltu?Onko se Jumalasta,jos ei ole täsmällistä näkijää heistä,vai pelkkää mielikuvitusta,ja onkin virheellinen?Raamattu varoittaa kuvien suhteen,ja raamatusta ei löydy puolustusta niiden tekemiseen.2.Moos.20:4..2.korintt.5:7-12..
”Raamattu varoittaa kuvien suhteen,ja raamatusta ei löydy puolustusta niiden tekemiseen.2.Moos.20:4..”
Lutherilaisen käytännön mukaan Katekismus jättääkin käskystä pois jumalankuvia koskevan osuuden.
2. Moos. 20:4, 5 - ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.” (Kirkkoraamattu 1938)
- Käännös
Katekismus (suom.): ”Kymmenen käskyä 1.Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.
”MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.”
(Lutherin Vähä katekismus)- jumalia
Niin Jeesuskin on jumala Joh. 1:1 mukaan. Kuuluuko hän muihin jumaliin?
- Käännös
”...kuinka kuuluu ensimmäinen käsky? Ei vastausta?”
Eikä asia olekaan täysin yksiselitteinen.
Kymmenen käskyn numeroinnissa käytetään yleisesti neljää eri tapaa:
juutalaiset, ortodoksit, katoliset ja luterilaiset sekä muut uskonnolliset ryhmät (lähde: ”Kymmenen käskyä”; Wikipedia; suom.).
Mikä näistä on oikea ja millä perusteella? - Käännös
Esim. vuoden 1776 Biblian mukaan: 2. Moos. 20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämät sanat, sanoen:
1. käsky 20:2 Minä (olen) Herra sinun Jumalas; joka sinun Egyptin maalta orjuuden huoneesta ulos vienyt olen.
2. käsky 20:3 Ei sinun pidä muita jumalia pitämän minun edessäni. 20:4 Ei sinun pidä tekemän sinulles kuvaa eikä jonkun muotoa, niiden jotka ylhäällä taivaassa ovat, eli niiden, jotka alhaalla ovat maan päällä, eikä niiden, jotka vesissä maan alla ovat. 20:5 Ei sinun pidä kumartaman niitä, eikä myös palveleman niitä: Sillä minä, Herra sinun Jumalas, olen kiivas Jumala, joka etsiskelen isäin pahat teot lasten päälle, kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka minua vihaavat; 20:6 Ja teen laupiuden monelle tuhannelle, jotka minua rakastavat, ja pitävät minun käskyni.
3. käsky 20:7 Ei sinun pidä turhaan lausuman sinun Herras Jumalas nimeä; sillä ei Herra pidä sitä rankaisemata, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Jne....- jt mies
Yhtä käskyähän korjattiin toisella kijoitus kerralla. Onkos sen nyt suuri synti, jos ihminenkin korjailee omia tulkintojaan?
- jt mies
Moi ! Mukava käännös ihan kiva tuo sinun Kiitos, olet kyllä aivan oikea Käännös isolla K:lla.
Tarkoitin tätä:
2. Mooses 20.12
-lapsilta vaadittiin kunnioitusta ohi lain
5. Mooses 5.16 lisäys edelliseen ”niin kuin Jehova, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt”
- tämä lisäys poisti edellisen väärän tulkinnan
Matteus 15:3-6
- nyt taas fariseukset ja kirjanoppineet olivat kääntäneet tulkinnan toisin päin ja kiertävät vanhempien kunnioituksen, jonka Jeesus korjaa.
Matteus 22: 34-40 Rakkaus se sitten lopettaa käskyttämisen sehän se suurin ja tärkein. - Matleena M
Vartiotorniseura laittaa todistajast keskustelemaan käännöstyöstä, vaikka, niin johtoelimen jäsenet esittelevät itsensä, koulutuspohjaa ei ole.
Kun elin toisaalta sanoo itse tuottavansa paintetun materiaalin, olisi sen mukaan UM-kirja sen itsensä tuottama, mutta käännös se ei voi olla kääntäjäkoulutuksen puuttuessa kaikilta teoreettisilta työn suorittajilta, kyseisiltä jäseniltä.
Todistajat sitten laittavat tänne otteita lahkon julkaisuista keskusteluna.
Mutta tuo UM, niin, miten sen todistaja itse luonnehtii ?.- kyynärä...
näkyypi UM olevan netissä, kaikkine viitteineen myös
Kerrottu mitä alkuperäiskirjotuksia on tutkittu ja semmosta...
Ihan selkeä miusta tuo on?
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1001060003
Senkun lukee alkusivuista lähtien...
turhaan täällä inistään kääntäjien pätevyydestä kun ei ole edes itte koko kirjaa lukenutkaan....
KR38 kourassa ne ennen ovilla kulki ,
tämä UM on kyl kirjoitettu nykyaikasemmalla kielellä. - Biblia Hebraica
kyynärä... kirjoitti:
näkyypi UM olevan netissä, kaikkine viitteineen myös
Kerrottu mitä alkuperäiskirjotuksia on tutkittu ja semmosta...
Ihan selkeä miusta tuo on?
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1001060003
Senkun lukee alkusivuista lähtien...
turhaan täällä inistään kääntäjien pätevyydestä kun ei ole edes itte koko kirjaa lukenutkaan....
KR38 kourassa ne ennen ovilla kulki ,
tämä UM on kyl kirjoitettu nykyaikasemmalla kielellä.kappas vaan.....
***JUMALALLISEN KIRJASTON KIELET
Raamattu kirjoitettiin alun perin hepreaksi,
arameaksi (heprean sukulaiskieli) ja yleiskreikaksi (koi·nē′).
HEPREALAINEN TEKSTI: Masoreettinen heprealainen teksti,
jota käytettiin Uuden maailman käännöksen Heprealaisten kirjoitusten englanninkielisen tekstin valmistamiseen,
on Pietarissa säilytettävä Codex Leningradensis B 19A sellaisena kuin se on painettu R. Kittelin Biblia Hebraican (BHK) 7., 8. ja 9. painokseen (1951–55).
Teoksen uudistettua, vuoden 1977 laitosta,
joka tunnetaan nimellä Biblia Hebraica Stuttgartensia (BHS), käytettiin Uuden maailman käännöksen vuoden 1984 englanninkielisen laitoksen alaviitteistön valmistamisessa.
Lyhenteellä ”hepr.” merkityt kursivoidut sanat on translitteroitu BHS:sta.****
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1001060001
- cnhcf
Toiset kymmenen käskyä
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Exodus 34&version=CEV - 5678dfghjkl
JT ovat ainoat jotka noudattaa tätä käskyä, muut seurakunnat rikkoo tämän käskyn joka pv.
- Pii on 3.0
..Siitä huolimatta ;
Juutalaiskreikkalainen filosofi Filon Aleksandrialainen , joka eli alkuseurakunnan aikana , ja oli kyllä historiallinen henkilö , kokosi kymenen käskyn Lain
Käskyjä on dekalogissa kaikkiaan 803 - tai -4 , ja empä usko , että useimmat innokkaatkaan allekirjoittavat kaikkia käskyjä lakikokoelmiakin Mooseksella on ainakin 3 eri ajoilta; joten sitä yhtenäistä Lakia ei ole olemassakaan
Myöhempiä Uskontunnustuksiakin on läjittäin , eikä varmalla juuri kukaan osaa sanoa , miksi " Hän kolmantena päivänä nousi kuolleista ; "-
-Juutalaisen Lain mukaan puuhun naulattu joutui neljäntenä päivänä kiroukseen ,Mutta Korkein päästi Poikansa kolmantena päivänä " Kuoleman kvuista ," niinkuin ei ollutkaan mahdollista , että kuolema olisi voinut hänet pitää, - Pii on3.0
Pii on 3.0 kirjoitti:
..Siitä huolimatta ;
Juutalaiskreikkalainen filosofi Filon Aleksandrialainen , joka eli alkuseurakunnan aikana , ja oli kyllä historiallinen henkilö , kokosi kymenen käskyn Lain
Käskyjä on dekalogissa kaikkiaan 803 - tai -4 , ja empä usko , että useimmat innokkaatkaan allekirjoittavat kaikkia käskyjä lakikokoelmiakin Mooseksella on ainakin 3 eri ajoilta; joten sitä yhtenäistä Lakia ei ole olemassakaan
Myöhempiä Uskontunnustuksiakin on läjittäin , eikä varmalla juuri kukaan osaa sanoa , miksi " Hän kolmantena päivänä nousi kuolleista ; "-
-Juutalaisen Lain mukaan puuhun naulattu joutui neljäntenä päivänä kiroukseen ,Mutta Korkein päästi Poikansa kolmantena päivänä " Kuoleman kvuista ," niinkuin ei ollutkaan mahdollista , että kuolema olisi voinut hänet pitää,Jeshuan osoittama virhe laissa oli se, että Naisia ei kunnioitettu ; kun papit ja heimon vanhimmat sanoivat , että miehellä oli Lain mukaan oikeus erota vaimostaan , kun sanoi ääneen Torilla 3 kertaa , että " - Eroan , "-
-Ja että niin ei ollut " -Alussa , "Jolloin ihmispari oli tehty tasa- arvoisiksi . ja että jäljestäpäin tehty Laki ei voinut kumota _ alussa ollutta ,
Näin siis Jeshua Lain tuomarina kumosi Lait , koska niitä ei voinut täyttää , jos yksikin osa niistä poistettiin .
ja toiseksi , Laki oli , Kirjoitusten mukaan , kirjoitettu vain Lainalaisille .,Nämä uusUskonnot ovat kaapanneet sen siksi , että haluavat pitää keppikuria omissa laumoissaan ,
Ketjusta on poistettu 51 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491578Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881074- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188924Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98863Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70799