Mulla ois pari kysymystä iha mielenkiinnosta lapinpukuihin joten kertoilkaa jos tiiätte :)
-Onko puvun pakko olla tietyn värinen?
- Onko puvussa pakko olla suvun koristelut vai onko olemassa joku yleismalli esim inarille josta ei nää mihin sukuun kuulut?
-Entä saako se huivi olla minkävärinen ja kuviollinen tahansa naisella?
- Ja entä jos esim inarilainen haluaa pitää enontekiön pukua onko se hyväksyttävää?
Tai jos äiti on muualta ja isä muualta saako valita kumpaa pukua käyttää vai voiko ne jotenki yhdistää?
- Näkeekö niistä riskuista yms koruista mittää sukua tai muuta erikoista?
-Entä mitä ne helminauhat ovat joita naisilla on?
-Onko puvussa aina semmsia komssio palloketjuja?
Kiitos etukätee :)
Kertokaa joku joka tietää puvuista!
25
3445
Vastaukset
- gávttehas
http://www.samiduodji.com/5
Tuolta pääset vähän alkuun...
Sukujuuret vaikuttavat minkä suunnan puku valitaan. Jos vanhemmat eri puolilta, voi valita kumpaa haluaa käyttää tai käyttääkö välillä kumpaakin. Inarin kunnan alueella käytetään ainakin neljää eri pukumallia; inarinsaamelaisten, kolttasaamelaisten, Utsjoen ja Enontekiön.
Suvuilla melko usein "luotto-ompelijoita", mutta Inarin, Vuotson ja Tenon alueen puvut ovat melko samanlaisia suvuista riippumatta. Enontekiön puvuille on tyypillistä, että nauhoitus vaihtelee suvuittain, mutta nykyään nekin taitavat vaihdella eniten vain ompelijan mukaan.
Silkkihuivit ovat nykyään erittäin kirjavia ja "suvuttomia". Riskut samaten.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat helminauhoilla. Jotkut käyttävät koristeellisia nauhoja riskuissa "turvaköysinä" eli jos hakanen aukeaa, ei risku putoa maahan.
Helmikirjailut taas ovat tyypillisiä itäsaamelaisille, eli suomessa kolttasaamelaisille.
Palloketjuakaan en ymmärrä... Hopea- tai kultaniitein koristeltujen vöiden kanssa vyö monesti kiinnitetään ketjulla, jossa voi roikkua esim. komsiopallo. Kangasvöiden kanssa ketjuja ei yleensä käytetä. - buorringeavaheaddjit
Allet vástit dáidda joavdelas gažaldagaide
- 16+17
Miibat das lea buorringeavaheapmi jos olmmoš jearrá ja nubbi vastida? Soaitá vaikko skuvlabarguin bargat.
- am-vm-59
Kysyit helminauhoista. Usko tai älä, mutta ne ovat olleet saamelaisnaisten kaulassa,puvunpäällä ainakin sata vuotta. Näin minulle kertoi eräs Kautokeinolainen,enkä uskonut, ennenkuin näin vanhan valokuvan.
Saamelainen on ollut aina kovasti kaiken kiiltävän perään, niinkuin harakka :D
Muistan lukeneeni jonkun - olisiko ollut Tuderus 1600 luvulla -kovasti paheksuneen ja pilkanneen pohjoisesta tulevia lapinnaisia, " kun ne niin
roikottivat kiiltäviä esineitä rintamuksilleen kuvitellen olevansa kauniita".
Ajat ovat muuttuneet noista päivistä ,mutta lapinnaiset edelleen roikottavat kaikkea kiiltävää rintamuksillaan JA TIETÄVÄT olevansa kauniita, koska
lannan väkikin heitä komeiksi mainovat :) - 1984
Tämä saattaa olla varsin tyhmä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin. Mitä mieltä olisitte sellaisesta, jos joku suomalainen nainen ompelisi itselleen saamen pukua muistuttavan puvun, joka ei kuitenkaan olisi suoranaisesti mitään tiettyä mallia mukaileva? Puvut ovat usein leikkaukseltaan ja kirjailultaan niin kauniita, ja erityisesti hulpion on kovin kaunis.
- kommentti
Ennenkuin joku vastaa tosi kiukkuisesti, voin kertoa että monet eivät todellakaan pidä mistään jäljittelystä mutta toiset voivat olla välittämättä tai olla kiinnostuneita. Kaikkein helpommalla silti pääsee jos ei jäljittele, niin kukaan ei suutu. Usein muistutetaan, että on suomalaisillakin hienoja kansallispukuja ja niin itsekin ajattelen.
- 1984
Kiitos kovasti vastauksestasi! Kysyinkin juuri siksi, ettei tarkoituksena ole loukata ketään. Parempi siis ihailla vain toisten pukuja.
- mietin vain
Katselin vanhoja kuvia Facebookissa Gamle Karasjokbildder -ryhmässä. Muutamissa oikein vanhoissa kuvissa oli pukuja, jotka muistuttivat niitä pukuja, joita nykyään suureen ääneen kutsutaan feikkipuvuiksi. Pohdiskelin sitten vain, että perustuvatko nämä nykyään feikkipuvuiksi kutsuttavat puvut vain vanhempiin malleihin?
- Pöykäri
Nämä kuolajärveläiset puvuthan ovat vanhoja ja ovat olleet ihan käytössä. Nyt tietenkin joku pässinpää keksii, että on vain kopitoitu vanhoja kuvia... Ja ettei olisi ihan "vanhennettu" näitä pukuja, että näyttäisivät aidolta. *huokaisu*
Uskokaa nyt: Sallan, Savukosken ja Kuusamonkin alueella asuu metsäsaamelaisten jälkeläisiä. Oma suku ollut muinoin puolustamassa pyyntimaitaan etelän tulokkaita vastaan. Ovat alkaneet elää ns lannan tavoilla eli perustaneet tiloja vain sen takia, että maat saataisiin pidettyä itsellä eikä kruunu niitä antaisi tulokkaille.
- Pukukulttuuri
Pohjoisessa Fennoskandiassa ovat kaikki ihmiset käyttäneet muinoin lapintakinnäköistä vaatetta - poronhoitotöissä suomalaiset käyttivät sitä jopa 1900-luvun puoliväleihin asti. Suomeksi takkia kutsuttiin ihokkaaksi. Peräpohjalaiset käyttivät myös saamelaistyyppisiä talvivaatteita ihan käytännöllisistä syistä. Tällä ei ole etnisyyden kanssa mitään tekemistä.
Kuolajärven uudeksi lapinpuvuksi mainostettua pukua ei voida pitää luotettavana todisteena jostain metsäsaamelaisesta pukumallista. Puku ei noudata perinteisiä ihokkaan tai lapintakin kuvioita eikä ole saumojen suhteen ollenkaan käytännöllinen. Useat asiantuntijat olettavat puvun olevan peräisin Lapissa käytännöksi muodostuneesta lukioiden penkkaripuvusta, joilla pyrittiin lapinpukuja imitoimaan. Useat 50-luvun penkkarikuvat viittaisivat siihen, että kyseistä mallia käytettiin penkkariperinteessä. Tästä löytyneestä Kuolajärven puvun käytöstä ei ole käsittääkseni säilynyt perinnetietoa sen käytöstä ja kaikki perustuu arveluihin. Perinne on siis katkennut. Se voi olla myös Moskun aikaisten ryöstöretkien ajoilta Kuolan alueelta, mutta malli huomioon ottaen todennäköisesti kyse ei aidosta perinnepuvusta.- miuluksensukua
Tuosta Kuolajärven saamenpuvusta, osaanpahan vain sanoa ja toistaa vielä kerran, että Sallassa penkkari muoti on tullut vasta joskus kaheksankymmentäluvulla ja Sallassa ei vielä 50-luvulla ollut ees lukiota, juuri ja juuri keskikoulu aloitteli silloin ja hyvin pienellä oppilas lukumäärällä ja tiijän vain sen , että suvusta mistä puku on löytynyt ei niihin aikoihin ollut kukaan käynyt ylioppilaaksi. Miten kukaan voi väittää "kateuksissaan", että puku olisi joku penkkaripuku.
Jos väitetään, että suomalaisetkin käyttivät tällaisia pukuja, niin silloinhan mikään "saamelaispuku" ei olisi aito. Mistä asti esim. Utsjoen puku on ollut nykypäivän mallina olemassa? Kuka määrää senkin aitouven?
Lopuksi vielä, jos olette käyneet Arktikumissa, niin siellä on merkittynä, että Mukkalan suku on vanhaa mettäsaamelaista noitasukua, onkohan sekin vain keksittyä.
Sen tiijän vain, että Mukkalan suvussa vielä viime vuosisaan ihan lopulla puhuttiin saamenkieltä. Onkohan nekki vain jotakin suomalaisia, jokka ovat halunneet jo silloin olla saamelaisia? Yrittäkääpä ajatella järkevästi ja hyväksyä se
tosiasia, että täällä meijän perälläkin on vielä ihan oikeita mettäsaamelaisia ja sitä kukaan ei voi kieltää meiltä.
- Ellos Sápmi!
Tiedoksi, että Sallassa ja Savukoskella ollaan tekemässä saamen puku-kirjaa. Kirjaan tulee kootusti esille Sallan ja Savukosken saamen pukujen historia, perinnetietoa sen käytöstä, vanhoja valokuvia ja tiedot siitä, miksi puvun käyttöön tuli katkos. Se, että puvun käytössä on ollut katkos, ei tee siitä yhtään vähempiarvoisempaa kuin muut saamen puvut. Sallan saamen puku on kaunis ja perinteikäs. On ala-arvoista viitata penkkaripukuihin puhuttaessa Sallan metsäsaamelaispuvusta. Kehotan ottamaan asioista selvää, ennen kuin toimitte asiasta tietävinä täällä. Ottakaa avoin asenne ja kysykää sallalaisilta kuinka asiat ovat. Äläkä usko ulkopuolisten tuulesta temmattuihin höpinöihin.
- Anonyymi
Mikähän kirja on?
- Pukukulttuuri
Saamen pukuja ja -tyylisiä pukuja on käytetty surutta erilaisissa yhteyksissä. Matkailu on tietenkin ensimmäinen esimerkki. Heti toinen voisi olla Lapin penkkariperinne, josta on säilynyt paljon kuvia. Eräissä kuvissa olevat puvut ovat lähes täsmälleen samanlaisia kuin lehdessä näytetyt Sallan puvutkin ellei identtisiä. Tosin itse pidän pukua kyllä ihan hienona - en kritisoinut sitä ollenkaan ulkonäön osalta.
Ylipäänsä tällainen kuvitteellisen muinaiskulttuurin rekonstruoiminen olisi periaatteessa ihan ok, mutta sillä voidaan katsoa poljettavan saamelaista kulttuuri-identiteettiä.
Nämä rekonstruktiot pohjautuvat arveluihin eivätkä elävään luotettavaan tietoon/perinteeseen. Puku tästä on yksi esimerkki. Etnoksen termitkin on pääosin lainattua joko valtaväestöltä tai myöhäisempää perua olevia luokittelusanoja kuten sanat "lappalainen" tai "metsäsaamelainen"."Kuvitteellinen,.. arveluihin... polkee kulttuuri-identiteettiä..."
Siis mielestäsi esi-isäni ovat kuvitteellisia, heidän elämänsä ja kulttuurinsa on kuvitteellista, heidän käyttämänsä puku on arvelua (huolimatta siitä, että puku on fyysisesti olemassa) ja kaiken lisäksi tieto sukujuuristani on valheellista???
Kukahan polkee ja kenen identiteettiä?
Jos oikeasti saamelaiskulttuuria halutaan elvyttää, niin eikö silloin pitäisi olla elvyttämässä myös metsäsaamelaisten kulttuuria? Pakko kai tässä on kohta alkaa uskoa pahoja kieliä, että "oikea" saamelaiskulttuuri määritellään vain tiettyjen sukujen parissa ja heidän etujensa mukaiseksi. Rehellisesti, onko näin?
- miuluksensukua
Tuosta Kuolajärven puvusta, olen aivan varma, ettei se ole mikään penkkari puku, sillä Sallaanhan tuli lukiokin vasta kuuskyt luvun lopulla ja talo mistä puku löytyi ei siihen aikaan kukaan ollut käynyt ylioppilaaksi ei Sallassa eikä muuallakaan. Sitä paitsi suku on vanhaa mettäsaamelaista sukua ja vielä 1800-luvun lopulla siinä suvussa puhuttiin vielä Kuolajärven saamea, näin kertoivat suvun vanhemmat ihimiset aikoinaan ja siihen minä uskon. Puku ittessään ajoittuu varmasti ennen toista maailmansotaa, kun kattelee miten se on ommeltu ja miten sitä on paikattu aikoja sitten, eikä varmastikaan ole tahallaan yritetty vanhentaa.
On se vain kumma kun yritetään kaikella tavalla mustamaalata meitä ja vähätellä ja tavallaan ollaan myös kateellisia, että muuallakin on saamelaiseloa vielä jäljellä.- Anonyymi
Enpä ole nähnyt kenelläkään abilla päällään Kuolajärven lapinpukua Sallassa penkkareissa.
Rovaniemellä ja Sodankylässä kylläkin.
- Pukukulttuuri
Valitettavasti todistat vaan, että kuolajärven puvun alkuperästä ei ole mitään muuta kuin arveluja. Perinne on katkennut.
- Kuolajärveläinen
Puvun alkuperäsen omistajan jälkeläisenä voin sanoa sinulle, että olet väärässä.
Ehkä sinun, joka et ole täkäläisiä, ei kannattaisi esitellä omia arvauksia meidän sukumme juurista. Aivan samoinhan voisin myös minä esittää omia arvailujani sinun suvustasi.. Minä tiedän meidän suvun juuret sen mukaan mitä olen vanhemmilta kuullut. Eivät ole siis arvailuja. Onko sinun sukujuuresi sitten arvailujen varassa?? - Miuluksensukua
Ei tässä mikään perinne ole katkennut, se on meillä kaikilla sydämessä ja sielussa niin kuin kaikilla niin sanotuilla "aidoilla saamelaisillakin" tai kenellä tahansa joka tietää kuuluvansa johonkin kansaan ja on ylpeä siitä, mutta meitä vaan on halveksittu niin mitkään ja yritetty panna maan tasalle hinnalla millä hyvänsä, mutta täällä me vain vielä ollaan ja eletään ja tunnetaan omat juuremme ja olemme ylpeitä niistä ja nyt meitä enää ei lannista mikään: Siis Kuolajärven puku päälle jolle se kuuluu ja sillä siisti. Kuinka voit tietää onko meillä perinne katkennut kun et todennäköisesti ole täältäpäin, etkä ehkä et ole ees koskaan käynytkään täälläpäin.
- Veron maksa ja ja
Pukukulttuuri on kallis ylläpidettävä, melkein yhtä kallis kuin mustalaisille.
Näille pummeille ei tunnu taas mikään riittävän.- Anonyymi
Voi yhen kerran!!
- Myös veronmaksaja
Ainoa ihminen, jonka tuolla kommentillasi häpäisit, olet sinä itse.
Noloa, miten verorahoja käytetään sellaisen koulutusjärjestelmän ylläpitoon, jossa ei opeteta ymmärtämään ja arvostamaan muita ihmisiä ja kulttuureja. - Shamana
Entä suomalaiset, jotka syntyivät saamelaisalueelle aikana, jolloin saamelaisuutta ei valtion politiikan mukaisesti ollut virallisesti olemassa ja joutuivat saamelaisiin aatteisiin ja vaatteisiin? Kaikki alueen väestö oli saamenpuvuissa ja niissä tehtiin töitä ja vietettiin saamelaisia juhlia kuten kihlajaisia ilman kirkon menoja. Monet saamelaiset ja suomalaiset pakenivat poliittisia vainoa etelään ja jopa ulkomaille. Asia on vieläkin poliittinen tabu jossain määrin.
- Jaass
Aito saamelaispuku on nahkaa ja turkista, ja ommeltu "suonella" eli peuranjänteellä. Tällainen puku on se alkuperäiskansan puku, joka ulottuu historian ja esihistorian hämärään. Nämä verkakankaiset, mitä nykyään näkee, ovat vasta viime vuosisadoilta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä521916Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651668Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411347Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2191278Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3381163- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3151075Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271067