Ketipinor

Tietoa kaipaava

Haluaisin kuulla kokemuksia kyseisestä lääkkeestä. Itse aloitin eilen tuon lääkkeen käytön unettomuuden hoitoon. Tänään oli aivan karmea olo lähes koko päivän. Mulla on ollut koko päivän jotenkin sellanen huimaava ja sekava olo. Meneeköhän nämä oireet ajan myötä ohi ja onkohan tämä muutenkin ihan turvallinen lääke käyttää? Otin lääkärin ohjeen mukaan 2x25mg.

17

1677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttäjän mielipide

Mulle jo puolikas 25-millinen tuo unen, eikä vaikuta seuraavan päivän oloon. Sinuna vähentäisin heti tupta määrää max. yhteen tablettiin, ja nostaisin lääkärin määräämään annokseen vasta kun keho on tottunut lääkkeeseen, ja JOS pienempi määrä ei auta unettomuuteen.

• joo joo

Menee ohi, mutta ihme kun ei määrännyt ekaks 1x25 ja sitten vasta se 2x25, näinhän se usein menee. Mutta ota vähemmän näin alkuun jos saat sillä nukuttua.
        Ei sen kummempi ole kun muutkaan mielialalääkkeet, joillekin tulee sivuvaikutuksia toisille ei mitään.

• nainen 37 v.

itellä on nykyään käytössä ketipinor 400 mg.sillä nukkuu noin 10 tuntia.oon käyttänyt nyt kolmisen vuotta.en muista mikä oli mun aloitusannos silloin kolme vuotta sitten.oisko ollut 100 mg.mulla ei ketipinor aiheuta päivisin mitään oireita.eiköhän tuo ketipinor ole ihan turvallinen.ite oon vielä hengissä vaikka annokseni on paljon suurempi kuin aloittajalla.

• ei sopinut

kamala lääke , itse yritin annosta 25 mg illalla unta tuomaan ja olo oli aivan omituinen ja aamulla olin pyörtynyt vessaan , lopetin lääkkeen kahden päivän käytön jälkeen ....

• en suosittele
        ei sopinut kirjoitti:

kamala lääke , itse yritin annosta 25 mg illalla unta tuomaan ja olo oli aivan omituinen ja aamulla olin pyörtynyt vessaan , lopetin lääkkeen kahden päivän käytön jälkeen ....

Eihän tuo ole mikään unilääke vaan neurolepti, jolla tainnutetaan ns mielisairaat zombeiksi.

Ajan kanssa sinusta tulee aivovaurio potilas jos jatkat sen syömistä.

• nainen 37 v.
        en suosittele kirjoitti:

Eihän tuo ole mikään unilääke vaan neurolepti, jolla tainnutetaan ns mielisairaat zombeiksi.

Ajan kanssa sinusta tulee aivovaurio potilas jos jatkat sen syömistä.

nimerkille en suosittele.onko itselläsi kokemusta ketipinorista?kerrohan mulle miksi musta ei oo tullut zombia vaikka annostukseni on 400 mg?onks sulla joku arvio tosta miten kauan menee että tulee aivovaurio.oot sä joku jumala joka tietää milloin joku sairastuu ja mihin.oisko se näkynyt jo 13 vuodessa ja miten se aivovaurio näkyy suhkot terveessä henkilössä?vaikka mulla on ahdistuneisuushäiriö niin ei se tee musta hullua.pitäiskö munkin alkaa nyt pelkäämään aivovauriota ja valvomaan yöt.jotkut pystyy ehkä valvomaan pitkiäkin aikoja mutta mielummin otan lääkkeen kuin oksennan ja poden krapulan kaltaisia oireita ja popsin buranoita sitten pahaan oloon.ja jos joku lääke ei sovi jollekin niin silloin sitä ei käytetä.mutta älä yleistä että kaikista tulee zombeja.ootko miettinyt että näillä "zombeilla" saattaa olla vakavampia psyykesairaukia jonka takia vaikuttavat zombeilta?

• nainen 37 v.

no mä oon varmaan ainut joka pysyy tolpillaan päivisin.voihan se heikotus muilla johtua siitä ettei ole tottunut lääkkeisiin.ite oon käyttänyt 13 vuotta lääkitystä unettomuuteen.toivon että aloittajalle riittää noin pieni annostus.vaikka emmä oo ikinä valittanut tosta ketipinorista.mielummin sitä nukkuu sen 9-10 tuntia yössä kuin valvoo edes yhden vuorokauden joka taas aiheuttaa taas huonon fyysisen olon kirjaimellisesti.

• .......

En minäkään suosittele ja olen kokeillut viikon 25 mg unettomuuteen. Nukuin joo mutta seuraavan päivän todellakin olin zombi. Nyt nukun melatoniinin avulla.

• nainen 37 v.

Osa neuroleptien haittavaikutuksista ilmenee parin viikon sisällä lääkityksen aloittamisesta, mutta toiset haittavaikutukset saattavat ilmetä vasta kuukausia tai vuosia lääkityksen aloittamisen jälkeen.[13]
      Neuroleptien antikolinerginen vaikutus saattaa aiheuttaa häiriöitä potilaan verenkierrossa, rauhastoiminnoissa kuten hormonien erityksessä, ruoansulatuksessa, virtsaelinten toiminnoissa[14] sekä unen-[15] ja lämmönsäätelyssä[16]. Muita antikolinergisiä haittavaikutuksia ovat esimerkiksi muistin ja ajatustoimintojen heikkeneminen, kiihtyneisyys, sekavuus, näköhäiriöt ja hallusinaatiot[17].
      Neuroleptien korkea-annoksinen, pitkäkestoinen käyttö voi aiheuttaa pysyviä vahinkoja aivojen tunne-elämää ja älyllisiä toimintoja sääteleville osille.[18] Tämän johdosta niiden käyttö tulisi rajoittaa lyhimpään tarpeelliseen määrään ja aikaan, sekä ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.
      Neuroleptien säännöllinen pitkäaikaiskäyttö voi johtaa myös tardiiviin dyskinesiaan, joka ilmenee useimmiten suun ja kielen, joskus myös vartalon lihasten matomaisina pakkoliikkeinä, kasvojen nykimisenä tai vapinana.[13][19] Tardiivi dyskinesia on sitä yleisempää, mitä pidempään lääkitystä on käytetty. Oireyhtymä korjautuu hyvin hitaasti lääkityksen lopettamisen jälkeen ja jää usein pysyväksi.[19][18]
      Neuroleptit voivat aiheuttaa haittavaikutuksia myös motoriikan, aineenvaihdunnan, immuunipuolustusjärjestelmän ja sydän-verisuonielimistön alueilla.[20] Alankomaissa tehdyn farmakoepidemiologisen tutkimuksen mukaan neuroleptien käyttö skitsofreenikoilla ja skitsoaffektiivisesta häiriöstä kärsivillä johtaa viisinkertaiseen riskiin sairastua diabetekseen.
      Neuroleptit lamaavat autonomista hermostoa mikä voi johtaa muun muassa ummetukseen ja suun kuivumiseen. Neuroleptit aiheuttavat usein myös väsymystä. Monet neuroleptit lihottavat ja ne voivat aiheuttaa vakavia, kuolemaanjohtavia sydänhäiriöitä. Lisäksi neuroleptien pitkäaikaiskäyttö lisää riskiä sairastua diabetekseen.[21]
      Neuroleptien aiheuttamiin neurologisiin haittavaikutuksiin kuuluvat epileptiset kohtaukset ja kognitiiviset häiriöt, kuten muistin ja ajatustoimintojen heikkeneminen.[22][23]
      Neuroleptit voivat aiheuttaa myös kiihtyneisyyttä, hallusinaatiota, sekavuutta ja näköhäiriöitä.[24][23] Neuroleptien käyttö lisää merkittävästi vanhusten kaatumistapaturmia.[25][26][27] Lisäksi neuroleptien on todettu nopeuttavan dementian etenemistä.[2]
      Neuroleptit saattavat aiheuttaa ekstrapyramidaalioireita, jotka ilmenevät kaulan, niskan, silmien ja vartalon lihasten kivuliaina kouristuksina, pakonomaisena motorisena levottomuutena, lepovapinana, köpöttävänä kävelynä, motoriikan hidastumisena, lihasjäykkyytenä tai kasvojen ilmeettömyytenä.[19] Neuroleptit saattavat aiheuttaa epileptisia kouristuskohtauksia myös ei-epileptikoille.[28]
      Neuroleptien pitkäaikaiskäyttö voi johtaa kyvyttömyyteen kokea nautintoa. Lisäksi neuroleptit aiheuttavat usein sukupuolitoimintojen häiriöitä.[22]
      Noin joka viidellekymmenennelle potilaalle kehittyy maligni eli pahanlaatuinen neuroleptioireyhtymä[29]. Malignissa neuroleptioireyhtymässä kuolleisuus on varsin suuri huolimatta aktiivisista hoitotoimenpiteistä[1], minkä vuoksi noin 10 prosenttia potilaista menehtyy[29]. Neuroleptioireyhtymä kehittyy yleensä lääkityksen muutoksen jälkeen nopeasti vuorokauden tai muutaman viikon kuluttua. Yleisimpiä oireita ovat vaikea lihasjäykkyys, vapina, kuume, vireyden heikkeneminen ja autonomisen hermoston toiminnan häiriöt.[30] Neuroleptioireyhtymä vaatii neuroleptilääkityksen lopettamista ja kiireellistä sairaalahoitoa.
      Epätyypilliset neuroleptit, erityisesti olantsapiini, aiheuttavat perinteisiä neuroleptejä enemmän painon nousua.[31]
      Neuroleptien käyttö lyhentää huomattavasti käyttäjiensä elinikää kohonneen itsemurhariskin ja keskushermoston toimintahäiriöiden aiheuttamien sairauksien takia.
      Uusin tutkimus on antanut viitteitä siitä, että neuroleptien säännöllinen käyttö kutistaa aivoja merkittävästi jo muutamassa vuodessa.[32][33] Toisen tutkimuksen mukaan jo yksi annos Haloperidol-neuroleptilääkettä aiheutti hetkellistä aivojen koon pienentymistä muutamassa tunnissa annoksen saannin jälkeen.[34]
      Neuroleptien käyttö ja erityisesti lääkitysmuutokset aiheuttavat helposti välittäjäainemäärien pienentymistä aivoissa.

JA NYT ALAN PELKÄÄMÄÄN ETTÄ MIKÄ PÄIVÄ KUOLEN.

• Lasidi

mutta eikö se ketipinori ole enemmänkin antipsykootti kuin neurolepti? Itsellä alkaa kohta ja mua pelottaa kans enimmäkseen siis lihominen kun siitä puhutaan netissä aika yleisenä sivuoireena enkä todellakaan halua lihoa.

Tietysti mietityttää myös esimerkiksi sydäninfraktin kasvava riski ja lääkkeen vaikutus aivoihin, siksi kun en sen vaikutuksista kunnolla tiedä.

• Lasidi

vai onko antipsykootti ja neurolepti sama asia? en ole varma.

• juup
        Lasidi kirjoitti:

vai onko antipsykootti ja neurolepti sama asia? en ole varma.

neurolepti = "antipsykootti (antipsychotic)" = "psykoosilääke". Erityistapauksia voi olla. Psykoosilääkkeeksihän voi kutsua periaatteessa ihan mitä vaan, vaikka maitoa, jos se tuntuu jollain henkilöllä psykoottista oireilua helpottavan tai muuten tilaa auttavan. Neurolepti on kuitenkin kaikista parhaiten aineen todellisia kemiallisia ja biologisia vaikutuksia kuvaava termi eli aine, joka estää hermopäätteiden toimintaa. [French neuroleptique : neuro-, nerve (from Greek; see neuro-) -leptique, affecting (from Greek lptikos, seizing, from lptos, seized, from lambanein, lp-, to seize, take).] (http://www.thefreedictionary.com/neuroleptic). Termejä antipsychotic tai suomen kielessä psykoosilääke käytetään enemmän mainos ja markkinointi mielessä.

• nainen 37 v.

mitä mä googletin niin ymmärrän että on sama asia.vaikutusta aivoihin en tiedä.itse olen ollut koko ikäni ollut tyhmä eli en mitenkään älykäs.niin emmä usko että mä voisin tästä enempää tyhmentyä.tai jos lopettaisin ketipinorin niin ei mun älykkyys tästä nousisi.

• Mieti vähän

Tietoa kaipaava. Lue Seroquel varoitus.

• Uneton91

Tietääkös täällä kukaan Ketipinorin vaikutus ajan alkamista? Ja lähinnä myös et jos on nukkumaan menossa niin pitääkö tuntia aikaisemmin kyseinen lääke ottaa?

Itselleni tosiaan on määrätty kyseistä lääkettä uni ongelmiin.

• nainen 37 v.

itselläni vaikutti silloin kolmisen vuotta sitten noin 5-15 minuutin kuluttua.mutta nyt on mennyt jo jonkun aikaan niin että otan 1-2 tuntia aikasemmin niin sit alkaa vaikuttaa.no lisäksi mulla on peratsin sen ketipinorin lisäksi.mutta kokemuksesta voin sanoa että kun on käyttänyt pidemmän aikaa niin se väsyttävä vaikutus enää ala 5 minuutissa.kokeilemalla se selviää.sen oon huomannut ettei mun kannata ottaa lääkkeitä vielä silloin kun ei väsytä yhtään.silloin se vaikutusaikakin pitenee entisestään.mutta se on yksilöllistä.

• CactuccJacc

Ellei aivan pakottavaa tarvetta ole (skitsofrenia, psyykosit yms.) niin en suosittelisi tuota lääkettä kenellekään. Mielummin luontaisunilääkkeitä kuten melatoniinia tai terveellisiä elintapoja univaikeuksiin. Tuosta lääkkeestä vierottautuminen ja vieroituksen jälkeiset ajat kestävät useita kuukausia. Kannattaa siis olla varuillaan, jos kys. lääkkeen aikoo lopettaa, että normaaliin oloon pääseminen ja tuosta lääkkeestä johtuva motorinen/psyykkinen hitaus haihtuu. Kun lääkettä tyrkytetään ensimmäisen kerran, niin mieti kahdesti tarvitsetko todella tällaista "ajatuksen tappolääkettä" joka vie sinut lähemmäksi teollisiin tarkoituksiin tarkoitettua suorittavaa konetta... Mutta sitähän sinulle tuskin kerrotaan, kun bonukset on valkotakin ja lääkeyritysten mielessä, eikä heillä tuskin ole omaa kokemusta tuon lääkkeen aiheuttamista pysyvistä tai tilapäisistä vaurioista, psyykkisessä ja fyysisessä mielessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe