Räyhäävät pikkukoirat, I love it ;)

what a f#¤k

Mikä näitä pikkukoirien omistajia oikein riivaa, kun ei saada sellaista 2kiloista hauvellia kuriin. Usein näitä näkee, kun on oman sakun kanssa ulkona. Siellä ne mamman pikkumussukat "räksyttää" kaikki vastaantulevat koirat ja joskus ihmisetkin. Viimeksi sunnuntai aamuna puhutin yhtä "emäntää" jonka koira raivoissaan heitteli voltteja, räyhäsi, näytti hampaitaan ja yritti syöksyillä, niin lenkkeilijöiden, kuin koirienkin kimppuun. Tämän koiran emännän mielestä hänen koiransa nyt on vain "tällainen", että minkäs sille voi. Ilmaisin kyllä mielipiteeni, että jos ei tuollaista koiraa ei voi hallita, niin ehkä ei pitäisi omistaa koiraa ollenkaan. Oma koirani (käyttis saku) istui vierelläni, katseli pää kallellaan tätä "räksyä" ihmetellen sitä, kunnes "räksy" yritti taas syöksyä lähemmäs meitä ja silloin koirani hieman "vastasi" sille. Tämä sitten sai räksyn ja se emännän poistumaan taka vasemmalle aika ripeästi ja hauskinta oli, että poistuessaan emäntä syötti sille räksylle herkkuja ja mutisi jotain, että olipa siinä tuhma koira. Siis mitä vit¤#a ja näitä näkee liian usein, mutta auta armias jos joku isompi koira tuolla rähjää, niin siitä on heti juttu valtakunnansyyttäjällä asti. En tarkoita, että kaikki pikkukoirat ovat tuollaisia, sillä "meilläkin" on useita pikkukavereita, joidenka kanssa leikitään.

58

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmnjaa!

      "Viimeksi sunnuntai aamuna puhutin yhtä "emäntää" jonka koira... "

      Olisitko voinut ajatella että olisit jakanut hänelle sitä tietouttasi, kuinka olet saanut oman koirasi niin hienosti käyttäytymään, sen sijaan että suhtautumisesi on "what a f#¤k"?

      Siitä nimittäin olisi varmasti ollut hänelle enemmän hyötyä...

      Minä itsekin tekisin niin, mutta koirani on hiukan liian arka ja siksi provosoituu vieläkin helpohkosti jos sen vie liian lähelle räyhähenkeä, joten sen kanssa mallin näyttäminen ei oikein onnistu.

      Mutta sinulla kun homma on vielä paremmin hanskassa, niin voisit palstaihmettelyn sijaan jakaa viisauttasi kentällä?

      • what a f#¤k

        Yritin keskustella sen "räksyn" emännän kanssa, mutta asenne oli todella ylimielinen ja kommentit oli vain, että tämä nyt on vai tällainen. Mielelläni neuvon koiran omistajia, jos aihetta on. Lauantaina viimeksi opastin collie-pennun omistajaa, kun pentu rähjäsi koiralleni ja omistaja "nakitti" sitä :). Kerroin, että hän vain vahvistaa pennun räyhäämistä palkitsemalla sen herkuilla. Omistaja ymmärsi hyvin perusteluni ja ehkä meni myös perille, miten pitäisi toimia ko. tilanteissa. Joillekin ei vain mene mikään perille ;)


      • Hmmnjaa!
        what a f#¤k kirjoitti:

        Yritin keskustella sen "räksyn" emännän kanssa, mutta asenne oli todella ylimielinen ja kommentit oli vain, että tämä nyt on vai tällainen. Mielelläni neuvon koiran omistajia, jos aihetta on. Lauantaina viimeksi opastin collie-pennun omistajaa, kun pentu rähjäsi koiralleni ja omistaja "nakitti" sitä :). Kerroin, että hän vain vahvistaa pennun räyhäämistä palkitsemalla sen herkuilla. Omistaja ymmärsi hyvin perusteluni ja ehkä meni myös perille, miten pitäisi toimia ko. tilanteissa. Joillekin ei vain mene mikään perille ;)

        No jaa, jos kerran olet yrittänyt niin ei kai sille mitään oikein voi. Mutta jotenkin tuosta kirjoituksestasi aloituksessa tuli vähän sellainen ylimielinen kuva joka on yleistä sakujen ja muiden palveluskoirien omistajien keskuudessa että ne muut on vaan "jotain helvetin pikkuräksyjä ja lamppuharjoja ja että oikean koiran tulee olla vähintään vyötärölle saakka, kulkea hiljaa omistajansa vierellä 20cm hihnassa ja totella käskyä puolesta sanasta" tmv.

        Mietihän kuitenkin vielä että oliko suhtautumistavassasi tähän lamppuharjan omistajaan jotain eroa siihen kuinka keskustelit ja kuinka suhtauduit siihen pentu-collien omistajaan? Colliehan on kuitenkin koiran kokoinen koira. Ehkä se on aivan alitajuistakin se suhtautumisero ja sellaisena sitä vaikea huomata, jollei joku asiasta vinkkaa.

        En tiedä mutta voisiko jokin toisenlainen lähestymistapa sitten tuottaa tulosta paremmin ja saisit luotua keskusteluyhteyden uudelleen. Tuo mainitsemasi koira ja omistajansa ainakin selvästi tarvitsisivat jonkun ulkopuolisen apua hermokimpun rauhoittamiseen.


      • what a f#¤k
        Hmmnjaa! kirjoitti:

        No jaa, jos kerran olet yrittänyt niin ei kai sille mitään oikein voi. Mutta jotenkin tuosta kirjoituksestasi aloituksessa tuli vähän sellainen ylimielinen kuva joka on yleistä sakujen ja muiden palveluskoirien omistajien keskuudessa että ne muut on vaan "jotain helvetin pikkuräksyjä ja lamppuharjoja ja että oikean koiran tulee olla vähintään vyötärölle saakka, kulkea hiljaa omistajansa vierellä 20cm hihnassa ja totella käskyä puolesta sanasta" tmv.

        Mietihän kuitenkin vielä että oliko suhtautumistavassasi tähän lamppuharjan omistajaan jotain eroa siihen kuinka keskustelit ja kuinka suhtauduit siihen pentu-collien omistajaan? Colliehan on kuitenkin koiran kokoinen koira. Ehkä se on aivan alitajuistakin se suhtautumisero ja sellaisena sitä vaikea huomata, jollei joku asiasta vinkkaa.

        En tiedä mutta voisiko jokin toisenlainen lähestymistapa sitten tuottaa tulosta paremmin ja saisit luotua keskusteluyhteyden uudelleen. Tuo mainitsemasi koira ja omistajansa ainakin selvästi tarvitsisivat jonkun ulkopuolisen apua hermokimpun rauhoittamiseen.

        no, en minäkään mikään terapeutti ole, eli en pidä kädestä ja laula kumbayata ;), mutta mielestäni oikein mukava kaveri olen jos minunlaisista vaan sattuu pitämään:). Niin ja minullakin on noita kavereiden "lamppuharjoja" aina välillä hoidossa ja hauskoja epeleitä ovat. Mielestäni vain kovin yleisesti hyväksyttyä tuo pikkukoirien riehuminen tuntuu olevan? Rotuun tai kokoon katsomatta en pidä huonosti käyttäytyvistä koirista. Usein se vika ei vain ole koirassa vaan hihnan toisessa päässä! Useimmin vain pikkukoiran omistajat eivät puutu koiriensa huonoon käytökseen. Oma koirani jos jollekkin sattuu pörähtämään, niin me keskustellaan heti asiasta.


      • fghfh
        what a f#¤k kirjoitti:

        no, en minäkään mikään terapeutti ole, eli en pidä kädestä ja laula kumbayata ;), mutta mielestäni oikein mukava kaveri olen jos minunlaisista vaan sattuu pitämään:). Niin ja minullakin on noita kavereiden "lamppuharjoja" aina välillä hoidossa ja hauskoja epeleitä ovat. Mielestäni vain kovin yleisesti hyväksyttyä tuo pikkukoirien riehuminen tuntuu olevan? Rotuun tai kokoon katsomatta en pidä huonosti käyttäytyvistä koirista. Usein se vika ei vain ole koirassa vaan hihnan toisessa päässä! Useimmin vain pikkukoiran omistajat eivät puutu koiriensa huonoon käytökseen. Oma koirani jos jollekkin sattuu pörähtämään, niin me keskustellaan heti asiasta.

        Mukava asenne sinulla ja yhden kokemuksen perusteella just just..en minäkään lyö leimaa yhden tapauksen mukaan.

        Tosin nyt on liikaa tullut rotikoita joihin ei voi luottaa..mutta uskoisin että siinäkin roturyhmässä saattaa olla oikeasti kouluttamiseen pystyviä omistajia. Ja muita voisin määritellä ihan samoin kuin sinä esim saksanpaimenkoiraomistajia, belggariomistajia(johon kyllä olen puolueellinen koska pidän rodusta mutta aikasmoisia omistajia tullut senkin rodun piirissä), amstaffeja, springerspanieli, berhardilainen etc..sanoisinko miksi ihmiset ottaa isoja koiria joita ei hallita muuten kuin kuristuspannoin..


      • what a f#¤k
        fghfh kirjoitti:

        Mukava asenne sinulla ja yhden kokemuksen perusteella just just..en minäkään lyö leimaa yhden tapauksen mukaan.

        Tosin nyt on liikaa tullut rotikoita joihin ei voi luottaa..mutta uskoisin että siinäkin roturyhmässä saattaa olla oikeasti kouluttamiseen pystyviä omistajia. Ja muita voisin määritellä ihan samoin kuin sinä esim saksanpaimenkoiraomistajia, belggariomistajia(johon kyllä olen puolueellinen koska pidän rodusta mutta aikasmoisia omistajia tullut senkin rodun piirissä), amstaffeja, springerspanieli, berhardilainen etc..sanoisinko miksi ihmiset ottaa isoja koiria joita ei hallita muuten kuin kuristuspannoin..

        Yhden kokemuksen perusteella? Näitä räksyjä näkee joka päivä, mutta tämä nyt oli pahimmasta päästä. En minä ketään tässä halua leimata, vaan kuulutan näiden räksyjen omistajien vastuuta, eli kouluttakaa ne KOIRANNE ja jos ei pysty, niin koira uuteen kotiin tai hylkyyn. Niin ja en minäkään luota yhteenkään koiraan, vaan omaan intuitioon. Kuristuspannan käyttö nyt isolle koiralle on vain puhdasta järkeä, mutta hallinta tulee kyllä muualta, kuin jostain pannasta.


      • 1234567890
        what a f#¤k kirjoitti:

        no, en minäkään mikään terapeutti ole, eli en pidä kädestä ja laula kumbayata ;), mutta mielestäni oikein mukava kaveri olen jos minunlaisista vaan sattuu pitämään:). Niin ja minullakin on noita kavereiden "lamppuharjoja" aina välillä hoidossa ja hauskoja epeleitä ovat. Mielestäni vain kovin yleisesti hyväksyttyä tuo pikkukoirien riehuminen tuntuu olevan? Rotuun tai kokoon katsomatta en pidä huonosti käyttäytyvistä koirista. Usein se vika ei vain ole koirassa vaan hihnan toisessa päässä! Useimmin vain pikkukoiran omistajat eivät puutu koiriensa huonoon käytökseen. Oma koirani jos jollekkin sattuu pörähtämään, niin me keskustellaan heti asiasta.

        Sinäkin satut olemaan vain "tuollainen", en minäkään pidä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä. Pikkukoirien riehuminen kun katsos ei usein vahingoita muita. Sen sijaan ison koiran riehuminen voi todella olla vaaraksi. Joten hyvä kun olet sakusi hienosti kouluttanut, jos olisit ottanut pikkukoiran, se ei olisi ollut niin pakollista. Sori, niin se vaan menee.


      • fghfh
        what a f#¤k kirjoitti:

        Yhden kokemuksen perusteella? Näitä räksyjä näkee joka päivä, mutta tämä nyt oli pahimmasta päästä. En minä ketään tässä halua leimata, vaan kuulutan näiden räksyjen omistajien vastuuta, eli kouluttakaa ne KOIRANNE ja jos ei pysty, niin koira uuteen kotiin tai hylkyyn. Niin ja en minäkään luota yhteenkään koiraan, vaan omaan intuitioon. Kuristuspannan käyttö nyt isolle koiralle on vain puhdasta järkeä, mutta hallinta tulee kyllä muualta, kuin jostain pannasta.

        "Kuristuspannan käyttö nyt isolle koiralle on vain puhdasta järkeä, mutta hallinta tulee kyllä muualta, kuin jostain pannasta."

        Kyllä ne on hallitsemattomia jos pääsee irti kun ei edes tavallisella pannalla pystytä kuljettamaan.

        Ja yks nolla näkee kun iso koira vie ihmistä perässä tai otetaan puusta kiinni kun ei muuten pärjätä.

        Sanoisin että isojen koirien omistajilla on enemmän ongelmia koiriensa kanssa..niin moni pikkukoira on menettänyt henkensä ison koiran takia ja jopa ihminenkin. :(

        Olen omannut isojakin ja nykyään pieni/keskikokoinen . Ja jos pieni onkin puistossa uhonnut isommalle koiralleni ei se siitä ole moksiskaan eikä varsinkaan jos joku riekkuu jossain polun vieressä. Olen opettanut omani olemaan niin ettei reagoi. Toisinaan olen katsonut kun ison koiran omistaja varsinkin saksanpaimenkoirat niin niiden omistajat ei edes huoma oman koiransa uhkaavaa käytöstä..ja sitten ihmetellään miksi pienet pelkää sitä.


      • fsdgdgdgg
        1234567890 kirjoitti:

        Sinäkin satut olemaan vain "tuollainen", en minäkään pidä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä. Pikkukoirien riehuminen kun katsos ei usein vahingoita muita. Sen sijaan ison koiran riehuminen voi todella olla vaaraksi. Joten hyvä kun olet sakusi hienosti kouluttanut, jos olisit ottanut pikkukoiran, se ei olisi ollut niin pakollista. Sori, niin se vaan menee.

        Höpö höpö pieniä koiria koulutetaan ihan yhtä paljon kuin isoja.

        Ja hyvä turvavakuutus hyvä koulutus.

        Olen aiemminkin kertonut kun vastaani tuli kaksi vihaista belggaria ja samalla hetkellä kun ne tuli vastaan omani remmi petti lukosta. Siinä sitten nopeasti komensin koiralleni paikallakäskyn ja belggarien omistaja huusi älä päästä sitä tai nämä tappaa sen. Onneksi olin kouluttanut koirani ja se hämmästyi tilannetta että mitä ihmettä ja katsoi belggareihin ja katsoi minuun ja toistin todella tiukasti terrierilleni että paikalla ja pysähtyi siihen paikkaan. Sain koirani kiinni ja huokasin helpotuksesta.

        Onneksi koirani vaistosi että nyt ei pelleillä vaan totellaan. Matka ei ollut kuin 50m.

        Kaikille olisi suotavaa tokokurssit ja varsinkin eleiden opettamiset ja peruskäytösopit koirilla.

        Hauskaa oli myös joskus kun odottelin rauhassa eläinlääkäriä ja vastaanotolle tuli saksanpaimenkoira ja sen omistaja. Hänen koira riehui koko ajan ja sitten sen emäntä sanoi minulle helppoa se sinun kun pikkukoiria ei tarvi kouluttaa. Ööö olin kouluttanut koiraani koko sen ajan mitä se oli minulla. Ja näköjään hän ei.


      • what a f#¤k
        fghfh kirjoitti:

        "Kuristuspannan käyttö nyt isolle koiralle on vain puhdasta järkeä, mutta hallinta tulee kyllä muualta, kuin jostain pannasta."

        Kyllä ne on hallitsemattomia jos pääsee irti kun ei edes tavallisella pannalla pystytä kuljettamaan.

        Ja yks nolla näkee kun iso koira vie ihmistä perässä tai otetaan puusta kiinni kun ei muuten pärjätä.

        Sanoisin että isojen koirien omistajilla on enemmän ongelmia koiriensa kanssa..niin moni pikkukoira on menettänyt henkensä ison koiran takia ja jopa ihminenkin. :(

        Olen omannut isojakin ja nykyään pieni/keskikokoinen . Ja jos pieni onkin puistossa uhonnut isommalle koiralleni ei se siitä ole moksiskaan eikä varsinkaan jos joku riekkuu jossain polun vieressä. Olen opettanut omani olemaan niin ettei reagoi. Toisinaan olen katsonut kun ison koiran omistaja varsinkin saksanpaimenkoirat niin niiden omistajat ei edes huoma oman koiransa uhkaavaa käytöstä..ja sitten ihmetellään miksi pienet pelkää sitä.

        Parahin fghfh, voin pitää omaa koiraani vaikka irti (mutta enhän tietenkään julkisilla paikoilla pidä) ja koira tulee sivulle käskettäessä ja ohittaa koirat, sekä ihmiset ilman mitään ongelmia, mutta jänikset ovatkin sitten eri asia;). Pantaa olen tarvinnut vain jos on jotain "piripääitä" tai isompia koiria on tullut rähjäämään meille ja koirani on n. 42kg pelkää lihasta ja itse painan 90kg, mutta näissä tilanteissa saan pitää koiraani kaksin käsin. Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen. Ei koirani silti mitään pikkukoiria tai ihmisiä tuolla lenkeillä syö, päin vastoin esim. lastentarhan pihalla sitä saa lapset vapaati halata ja paikallisjunassa sillä on aina rapsuttelijoita, eikä se edes niihin rähjääviin pikkupa#¤oihin lenkeillä reagoi, paitsi tälle yhdelle hieman "kumeasti haukahti"(ilmoitti), kun melkein silmille hyppi. Itsekin olen treenannut eri kappailulajeja 6 vuotiaasta asti, eli 38 vuotta, enkä ole tälle yhteikunnalle mitenkään vaaraksi, päin vastoin.

        Itse osaan lukea koiraani niin suojelussa, jäljellä ja vapaalla ollessamme, joten en niistä sinun mainitsemista muista saksanpaimenkoirien omistajista tiedä. Saksanpaimenkoirien omistajat, jotka minä tunnen ovat vastuullisia ja kouluttaneet koiransa hyvin. Hieman angstia sinulla tuntuu sakuja kohtaan olevan, eli kuka sun muroihin on kussut?

        Tarkoitukseni oli vain herättää keskustelua aiheesta, eli mielestäni ne pikkukoirat voisi kanssa kouluttaa. Enkä nyt tarkoita, että jos pikkukoira hieman haukkuu, niin se olisi vielä paha, sillä haukkumistakin on erillaista ja osaan sanoa, mikä on ilmoitus-, leikkisää- ja aggressiivistähaukkua, mutta näitä aggressiivisia räyhänhenkiä, joidenka omistajat vielä vahvistavat niiden aggressiota palkitsemalla/olemalla puuttumatta käytökseen(tämä on pikkukoirilta jo usein aktiivista-, eli sosiaalista-aggressiota), niin näihin mielestäni pitäisi saada vähän "kuria". Oma koirani on hallinnassani, mutta olen nähnyt monesti, kuinka isompi koira "kurittaa" tälläistä räyhää ja niissä voi joskus käydä huonosti ja silloin mielestäni ei syy ole isomman koiran ohjaajassa tai koirassa vaan ihmisessä, joka ei ole kouluttanut pikkukoiraansa. Mielestäni fsdgdgdgg puhuu asiaa,
        "Ja hyvä turvavakuutus hyvä koulutus"! Ja vielä kerran EN PIDÄ ISOISTA, KESKIKOKOISISTA TAI PIENISTÄKÄÄN RÄHJÄÄVISTÄ KOIRISTA tai ihmisistä! Hauskaa päivää kaikille!


      • fghfh
        what a f#¤k kirjoitti:

        Parahin fghfh, voin pitää omaa koiraani vaikka irti (mutta enhän tietenkään julkisilla paikoilla pidä) ja koira tulee sivulle käskettäessä ja ohittaa koirat, sekä ihmiset ilman mitään ongelmia, mutta jänikset ovatkin sitten eri asia;). Pantaa olen tarvinnut vain jos on jotain "piripääitä" tai isompia koiria on tullut rähjäämään meille ja koirani on n. 42kg pelkää lihasta ja itse painan 90kg, mutta näissä tilanteissa saan pitää koiraani kaksin käsin. Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen. Ei koirani silti mitään pikkukoiria tai ihmisiä tuolla lenkeillä syö, päin vastoin esim. lastentarhan pihalla sitä saa lapset vapaati halata ja paikallisjunassa sillä on aina rapsuttelijoita, eikä se edes niihin rähjääviin pikkupa#¤oihin lenkeillä reagoi, paitsi tälle yhdelle hieman "kumeasti haukahti"(ilmoitti), kun melkein silmille hyppi. Itsekin olen treenannut eri kappailulajeja 6 vuotiaasta asti, eli 38 vuotta, enkä ole tälle yhteikunnalle mitenkään vaaraksi, päin vastoin.

        Itse osaan lukea koiraani niin suojelussa, jäljellä ja vapaalla ollessamme, joten en niistä sinun mainitsemista muista saksanpaimenkoirien omistajista tiedä. Saksanpaimenkoirien omistajat, jotka minä tunnen ovat vastuullisia ja kouluttaneet koiransa hyvin. Hieman angstia sinulla tuntuu sakuja kohtaan olevan, eli kuka sun muroihin on kussut?

        Tarkoitukseni oli vain herättää keskustelua aiheesta, eli mielestäni ne pikkukoirat voisi kanssa kouluttaa. Enkä nyt tarkoita, että jos pikkukoira hieman haukkuu, niin se olisi vielä paha, sillä haukkumistakin on erillaista ja osaan sanoa, mikä on ilmoitus-, leikkisää- ja aggressiivistähaukkua, mutta näitä aggressiivisia räyhänhenkiä, joidenka omistajat vielä vahvistavat niiden aggressiota palkitsemalla/olemalla puuttumatta käytökseen(tämä on pikkukoirilta jo usein aktiivista-, eli sosiaalista-aggressiota), niin näihin mielestäni pitäisi saada vähän "kuria". Oma koirani on hallinnassani, mutta olen nähnyt monesti, kuinka isompi koira "kurittaa" tälläistä räyhää ja niissä voi joskus käydä huonosti ja silloin mielestäni ei syy ole isomman koiran ohjaajassa tai koirassa vaan ihmisessä, joka ei ole kouluttanut pikkukoiraansa. Mielestäni fsdgdgdgg puhuu asiaa,
        "Ja hyvä turvavakuutus hyvä koulutus"! Ja vielä kerran EN PIDÄ ISOISTA, KESKIKOKOISISTA TAI PIENISTÄKÄÄN RÄHJÄÄVISTÄ KOIRISTA tai ihmisistä! Hauskaa päivää kaikille!

        "Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen"

        Just just olet ihan pihalla..siis koirasi puolustaa muutaman kilon painoisen koiruuden takia. Aikas huvittavaa ja ei todellakaan hallinnassa. Koirasi omistaa sinut eikä päinvastoin..ja on ajan kysymys milloin tappaa pikkukoiran ja ei ihmekään että pikkukoirat pelkää koiraasi. Ei syyttä ollenkaan koirasi on kerran uhkaava.

        Oma koirani on helposti provosoituva mutta annanko provosoitua ..niin en. Minä määrittelen mihin reagoidaan ja mihin ei.

        Eilen katselin pientä mummoa joka kuljetti saksanpaimenkoiraa hihna normaalisti löysällä ilman kuristuspantaakin ja hentoisesta olemuksesta huolimatta vahva koira oli hallinnassa eikä naapuruskunnan tarvinnut pelätä sitä. Eli angstia ei ole saksanpaimenkoiria kohtaan eikä sakujakaan vastaan eli saksanmetsästysterrriereitä.. ;) Voisin omistaa saksanpaimenkoiran itsekin mutta siinäkin ryhmässä on niitä jotka ei vain osaa kouluttaa koiriaan kuten yksi mies jonka koira puri viittä koiraa koirapuistossa..ei omaani sentään (sen verran vahava luonne niin jätti rauhaan mutta kävi arimpien kimppuun)mutta jouduin irrottamaan yhden sen hampaista kun sen omistaja meni lukkoon tilanteessa.

        Tosiasiassa olen törmännyt eniten isojen koirien kouluttamattomuuteen ja niihin jotka väittää että koiraa viedään voimalla kuten sinäkin että koirani painaa 42 ja itse 90..ihan sama jos koulutat koirasi niin se ei ole koskaan niin pois hallinnasta etteikö sitä kevyesti pystyisi viemään.
        Itse koulutin tuttuni koiran rähjäämisongelma ja vetoongelma niin sellaiseksi että on hallinnassa ja koira painoi n. 35 ja itse painan pienenä ihmisenä 55. Ei mitään merkitystä treenaamalla saa koiran sellaiseksi että kuuntelee hihnan päässä olevaa.


      • ei monisanasesti
        what a f#¤k kirjoitti:

        Parahin fghfh, voin pitää omaa koiraani vaikka irti (mutta enhän tietenkään julkisilla paikoilla pidä) ja koira tulee sivulle käskettäessä ja ohittaa koirat, sekä ihmiset ilman mitään ongelmia, mutta jänikset ovatkin sitten eri asia;). Pantaa olen tarvinnut vain jos on jotain "piripääitä" tai isompia koiria on tullut rähjäämään meille ja koirani on n. 42kg pelkää lihasta ja itse painan 90kg, mutta näissä tilanteissa saan pitää koiraani kaksin käsin. Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen. Ei koirani silti mitään pikkukoiria tai ihmisiä tuolla lenkeillä syö, päin vastoin esim. lastentarhan pihalla sitä saa lapset vapaati halata ja paikallisjunassa sillä on aina rapsuttelijoita, eikä se edes niihin rähjääviin pikkupa#¤oihin lenkeillä reagoi, paitsi tälle yhdelle hieman "kumeasti haukahti"(ilmoitti), kun melkein silmille hyppi. Itsekin olen treenannut eri kappailulajeja 6 vuotiaasta asti, eli 38 vuotta, enkä ole tälle yhteikunnalle mitenkään vaaraksi, päin vastoin.

        Itse osaan lukea koiraani niin suojelussa, jäljellä ja vapaalla ollessamme, joten en niistä sinun mainitsemista muista saksanpaimenkoirien omistajista tiedä. Saksanpaimenkoirien omistajat, jotka minä tunnen ovat vastuullisia ja kouluttaneet koiransa hyvin. Hieman angstia sinulla tuntuu sakuja kohtaan olevan, eli kuka sun muroihin on kussut?

        Tarkoitukseni oli vain herättää keskustelua aiheesta, eli mielestäni ne pikkukoirat voisi kanssa kouluttaa. Enkä nyt tarkoita, että jos pikkukoira hieman haukkuu, niin se olisi vielä paha, sillä haukkumistakin on erillaista ja osaan sanoa, mikä on ilmoitus-, leikkisää- ja aggressiivistähaukkua, mutta näitä aggressiivisia räyhänhenkiä, joidenka omistajat vielä vahvistavat niiden aggressiota palkitsemalla/olemalla puuttumatta käytökseen(tämä on pikkukoirilta jo usein aktiivista-, eli sosiaalista-aggressiota), niin näihin mielestäni pitäisi saada vähän "kuria". Oma koirani on hallinnassani, mutta olen nähnyt monesti, kuinka isompi koira "kurittaa" tälläistä räyhää ja niissä voi joskus käydä huonosti ja silloin mielestäni ei syy ole isomman koiran ohjaajassa tai koirassa vaan ihmisessä, joka ei ole kouluttanut pikkukoiraansa. Mielestäni fsdgdgdgg puhuu asiaa,
        "Ja hyvä turvavakuutus hyvä koulutus"! Ja vielä kerran EN PIDÄ ISOISTA, KESKIKOKOISISTA TAI PIENISTÄKÄÄN RÄHJÄÄVISTÄ KOIRISTA tai ihmisistä! Hauskaa päivää kaikille!

        Meni sitten ihan huutamiseksi loppu, sanottava väheni mutta ääni koveni.

        Kyllä se vähemmälläkin olisi selväksi tullut miksi et pidä pienistä koirista.
        Koominen näky : 90kg hyllyvää läskiä ja hihnassa koira 5kg pelkkää lihasta


      • what a f#¤k
        fghfh kirjoitti:

        "Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen"

        Just just olet ihan pihalla..siis koirasi puolustaa muutaman kilon painoisen koiruuden takia. Aikas huvittavaa ja ei todellakaan hallinnassa. Koirasi omistaa sinut eikä päinvastoin..ja on ajan kysymys milloin tappaa pikkukoiran ja ei ihmekään että pikkukoirat pelkää koiraasi. Ei syyttä ollenkaan koirasi on kerran uhkaava.

        Oma koirani on helposti provosoituva mutta annanko provosoitua ..niin en. Minä määrittelen mihin reagoidaan ja mihin ei.

        Eilen katselin pientä mummoa joka kuljetti saksanpaimenkoiraa hihna normaalisti löysällä ilman kuristuspantaakin ja hentoisesta olemuksesta huolimatta vahva koira oli hallinnassa eikä naapuruskunnan tarvinnut pelätä sitä. Eli angstia ei ole saksanpaimenkoiria kohtaan eikä sakujakaan vastaan eli saksanmetsästysterrriereitä.. ;) Voisin omistaa saksanpaimenkoiran itsekin mutta siinäkin ryhmässä on niitä jotka ei vain osaa kouluttaa koiriaan kuten yksi mies jonka koira puri viittä koiraa koirapuistossa..ei omaani sentään (sen verran vahava luonne niin jätti rauhaan mutta kävi arimpien kimppuun)mutta jouduin irrottamaan yhden sen hampaista kun sen omistaja meni lukkoon tilanteessa.

        Tosiasiassa olen törmännyt eniten isojen koirien kouluttamattomuuteen ja niihin jotka väittää että koiraa viedään voimalla kuten sinäkin että koirani painaa 42 ja itse 90..ihan sama jos koulutat koirasi niin se ei ole koskaan niin pois hallinnasta etteikö sitä kevyesti pystyisi viemään.
        Itse koulutin tuttuni koiran rähjäämisongelma ja vetoongelma niin sellaiseksi että on hallinnassa ja koira painoi n. 35 ja itse painan pienenä ihmisenä 55. Ei mitään merkitystä treenaamalla saa koiran sellaiseksi että kuuntelee hihnan päässä olevaa.

        Parahin fghfh, sinä siis tarkoituksella haluat lukea väärin kaikki mitä kirjoitan? Missä vaiheessa olen sanonut, että koirani puolustaa minua muutaman kilon painoisen koiruuden takia? Jos koirani sille rähjälle kerran haukahti "ilmoitti/varoitti", niin siitä on aggressiivisuus todella kaukana. Se jos koirani "käynnistyy" jostain riehuvasta piripäästä, niin se on vain hyvä ja niin sen pitääkin, sekä varmasti edellenkin sen siitä tulen palkitsemaan. Tiedän varmasti, että tarvittaessa koirani puolustaa ohjaajaansa, sekä laumaansa, eikä väistä, perääny tai anna periksi, jos tarvevaatii. Olen kuitenkin ihan ilman koiraakin aina pärjännyt, joten en "tarvitse" sitä koiraa minua suojelemaan.

        Sain ekan sakuni 12 vuotiaana, joten todellakin osaan kouluttaa ja hallita koirani, sekä olen käyttänyt kouluttamisessa vain operanttia ehdollistumista. Kuitenkin vahvsti haiskahtaa, että et tiedä koirien viettikäyttäytymisestä ja esim. suojelukouluttamisesta mitään, niin ehkäpä ei kannata jaella silloin niitä vinkkejä niin kärkkäästi siitä milloin koira on hallinnassa ja milloin ei.

        Se räyhäävä pikkukoira, josta tämän viestiketjun aloitin, niin on myös aina aggressivinen, niin eläimiä, kuin ihmisiä kohtaankin. Juuri aamulenkillä tuossa parin koiran ulkoiluttajan(koirat kääpiöpinseri ja jack russell) keskusteltiin aiheesta ja siinä ne meidän koirat toisiaan hännät heiluen nuuskuttelivat, joten et sinä fghfh vaan mitenkään saa koirastani mitään pikkuhauvoja syövää petoa. Sinä tunnut näkevän minut ja koirani tässä kokoajan ongelmana, etkä sitä räyhänhenkeä, joten olenko minä kussut sun muroihin vai mikä sinua ahdistaa?

        Niin ja sinä "ei niin monisanaisesti" en voi sanoa muuta, kuin just, just...LMAO

        xcvcvbbn puhuu taas hyvin asiaa.


      • what a f#¤k kirjoitti:

        Parahin fghfh, voin pitää omaa koiraani vaikka irti (mutta enhän tietenkään julkisilla paikoilla pidä) ja koira tulee sivulle käskettäessä ja ohittaa koirat, sekä ihmiset ilman mitään ongelmia, mutta jänikset ovatkin sitten eri asia;). Pantaa olen tarvinnut vain jos on jotain "piripääitä" tai isompia koiria on tullut rähjäämään meille ja koirani on n. 42kg pelkää lihasta ja itse painan 90kg, mutta näissä tilanteissa saan pitää koiraani kaksin käsin. Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen. Ei koirani silti mitään pikkukoiria tai ihmisiä tuolla lenkeillä syö, päin vastoin esim. lastentarhan pihalla sitä saa lapset vapaati halata ja paikallisjunassa sillä on aina rapsuttelijoita, eikä se edes niihin rähjääviin pikkupa#¤oihin lenkeillä reagoi, paitsi tälle yhdelle hieman "kumeasti haukahti"(ilmoitti), kun melkein silmille hyppi. Itsekin olen treenannut eri kappailulajeja 6 vuotiaasta asti, eli 38 vuotta, enkä ole tälle yhteikunnalle mitenkään vaaraksi, päin vastoin.

        Itse osaan lukea koiraani niin suojelussa, jäljellä ja vapaalla ollessamme, joten en niistä sinun mainitsemista muista saksanpaimenkoirien omistajista tiedä. Saksanpaimenkoirien omistajat, jotka minä tunnen ovat vastuullisia ja kouluttaneet koiransa hyvin. Hieman angstia sinulla tuntuu sakuja kohtaan olevan, eli kuka sun muroihin on kussut?

        Tarkoitukseni oli vain herättää keskustelua aiheesta, eli mielestäni ne pikkukoirat voisi kanssa kouluttaa. Enkä nyt tarkoita, että jos pikkukoira hieman haukkuu, niin se olisi vielä paha, sillä haukkumistakin on erillaista ja osaan sanoa, mikä on ilmoitus-, leikkisää- ja aggressiivistähaukkua, mutta näitä aggressiivisia räyhänhenkiä, joidenka omistajat vielä vahvistavat niiden aggressiota palkitsemalla/olemalla puuttumatta käytökseen(tämä on pikkukoirilta jo usein aktiivista-, eli sosiaalista-aggressiota), niin näihin mielestäni pitäisi saada vähän "kuria". Oma koirani on hallinnassani, mutta olen nähnyt monesti, kuinka isompi koira "kurittaa" tälläistä räyhää ja niissä voi joskus käydä huonosti ja silloin mielestäni ei syy ole isomman koiran ohjaajassa tai koirassa vaan ihmisessä, joka ei ole kouluttanut pikkukoiraansa. Mielestäni fsdgdgdgg puhuu asiaa,
        "Ja hyvä turvavakuutus hyvä koulutus"! Ja vielä kerran EN PIDÄ ISOISTA, KESKIKOKOISISTA TAI PIENISTÄKÄÄN RÄHJÄÄVISTÄ KOIRISTA tai ihmisistä! Hauskaa päivää kaikille!

        öh,oma koirani on hallinnassa.Noh,tässä ehkä tullaan siihen,MITÄ hallinta kenellekkin on...
        Joillekkin pikkukoirien omistajille ehkä riittää se,että se on fyysisesti hallinnassa.Sinä kerroit oman näkemyksesi hallinnasta,joka taas ei vastaa oma näkemystäni ihan samoin.Omassa hallinnassani pyrin siihen,ettei myöskään jäniksiin turhia reagoida ;)
        Myöskin oma lähtökohtani on se,että koira hallitaan myös ilman pannasta kiinni pitämistä.Jos joutuisin omiani pitämään kaksin käsin,niin sanoisin,että nyt on hallinta kyllä pielessä ja pahasti...Oli kyse suojeluviettisestä koirasta tai ei.Ja juu,hieman löytyy kokemusta niistä puolustavistakin...
        "kuinka iso koira kurittaa..."Siis missä tilanteessa.Miksi koirat kurittaa?Oma koira pitäisi hallita niin,ettei se kurita.Toki eri asia on vahingot,jossa vieras koira tulee sutena iholle ja vastaanottava reagoi jo niin reaktiivisesti,varsinkin jos on tyypiltään vähemmän sosiaalinen.Mutta en sitä näe kurittamisena.Ja koosta riippumatta,minä katson vastuun olevan aina siinä koirassa,joka päästetään/ryntäämään toisen luo.Ja ohjaajassa on aina vika.Puhdas yllättävä vahinko on hieman eri juttu.
        Mutta se,että koira oikeasti puolustaa on ihan eri juttu,kuin se,että se ei halua iholleen vieraita koiria ja reagoi siis siihen.
        Minulla on ollut yli 100 kiloa käsissä(oma paino siitä vähän yli puolet),kuin myös about 6 kiloa.Koirat on hallittu ja lähtökohta on se,että puolustaa/haluan puolustavan/niin kyllä ne on hallittava ihan ilman pannasta roikkumista.Se on minun mielestä hallintaa,saati että lähdettäisiin riistan ym.perään.

        Mutta siis hallinta on käsitteellinen,ehkä...
        Tosin itse en katsoisi ollenkaan pahitteeksi,että kaikki koirat tapakoulutetaan.Koosta riippumatta.Mutta näin ei ole,eikä se ole mikään kokokysymys.Koosta kuin koosta löytyy,tai pikemmin narun toisesta päästä :D,monennäköistä...


      • fghfh
        what a f#¤k kirjoitti:

        Parahin fghfh, sinä siis tarkoituksella haluat lukea väärin kaikki mitä kirjoitan? Missä vaiheessa olen sanonut, että koirani puolustaa minua muutaman kilon painoisen koiruuden takia? Jos koirani sille rähjälle kerran haukahti "ilmoitti/varoitti", niin siitä on aggressiivisuus todella kaukana. Se jos koirani "käynnistyy" jostain riehuvasta piripäästä, niin se on vain hyvä ja niin sen pitääkin, sekä varmasti edellenkin sen siitä tulen palkitsemaan. Tiedän varmasti, että tarvittaessa koirani puolustaa ohjaajaansa, sekä laumaansa, eikä väistä, perääny tai anna periksi, jos tarvevaatii. Olen kuitenkin ihan ilman koiraakin aina pärjännyt, joten en "tarvitse" sitä koiraa minua suojelemaan.

        Sain ekan sakuni 12 vuotiaana, joten todellakin osaan kouluttaa ja hallita koirani, sekä olen käyttänyt kouluttamisessa vain operanttia ehdollistumista. Kuitenkin vahvsti haiskahtaa, että et tiedä koirien viettikäyttäytymisestä ja esim. suojelukouluttamisesta mitään, niin ehkäpä ei kannata jaella silloin niitä vinkkejä niin kärkkäästi siitä milloin koira on hallinnassa ja milloin ei.

        Se räyhäävä pikkukoira, josta tämän viestiketjun aloitin, niin on myös aina aggressivinen, niin eläimiä, kuin ihmisiä kohtaankin. Juuri aamulenkillä tuossa parin koiran ulkoiluttajan(koirat kääpiöpinseri ja jack russell) keskusteltiin aiheesta ja siinä ne meidän koirat toisiaan hännät heiluen nuuskuttelivat, joten et sinä fghfh vaan mitenkään saa koirastani mitään pikkuhauvoja syövää petoa. Sinä tunnut näkevän minut ja koirani tässä kokoajan ongelmana, etkä sitä räyhänhenkeä, joten olenko minä kussut sun muroihin vai mikä sinua ahdistaa?

        Niin ja sinä "ei niin monisanaisesti" en voi sanoa muuta, kuin just, just...LMAO

        xcvcvbbn puhuu taas hyvin asiaa.

        xcvcvbbn hyvä että puhui asiaa sillä sen kirjoitin myös minä. ;)

        Mutta tosiaan vaikutat tyypiltä joka kuvittelee hallitsevansa koiransa mutta hallitseeko..? Pidin kaksin käsin kiinni (Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen)harrastan suojelua ja kamppailua pikkuräksyt etc..


      • what a f#¤k
        fghfh kirjoitti:

        xcvcvbbn hyvä että puhui asiaa sillä sen kirjoitin myös minä. ;)

        Mutta tosiaan vaikutat tyypiltä joka kuvittelee hallitsevansa koiransa mutta hallitseeko..? Pidin kaksin käsin kiinni (Koirallani on erittäin korkea reaktiivinen aggressio(suojeluvietti), eli puolustaa ohjaajaa ja hyvin sen tekeekin, sekä annan sen regoida näissä tilanteissa ja kehun vielä jälkikäteen)harrastan suojelua ja kamppailua pikkuräksyt etc..

        Parahin fghfh ihanaa, että osaat kirjoittaa myös asiaa, etkä vain haastaa turhaa ”riitaa”, joten selitän sinulle muutaman seikan. Jos harrastan koirani kanssa suojelua (vaikka harvoin, enkä IPO.a)), niin miksi kieltäisin koiraani toimimasta tositilanteessa niin, kuin harjoituksissa saa toimia? Tässähän menisi koiralta ihan pelimerkit sekaisin, eli jos joku riehuu aggressiivisesti (tapahtunut kahdesti asemalla ja ostarilla), niin koirani saa siihen vastata parhaaksi katsomalla tavalla ja tällöin olen todella saanut sitä kaksin käsin pitää. Koirani reaktion (reaktiivinen aggressio-puolustusvietti) jälkeen onkin sitten ne riehuntahalut jo ”hörhöiltä” kaikonneet ja kun tämä kohdehenkilö siis ”hörhö” on riehuntansa lopettanut/poistunut, niin koirani rauhoittuu heti. Jos jossain kadulla/ostarilla/asemalla kohtaamassamme tyypissä on jotain ”mätää” koirani tai minun mielestä, niin tulee koirani istumaan sivuttain eteeni, estäen tämän ihmisen lähelle pääsyn, tunnen tällöin myös kuinka koirani ”pörisee” äänettä. Usein tällainen ihminen on joku ostarin humalikko, joka tulee lässyttämään jotain soopaa. Eli tällöinkin koira suojelee jo ohjaajaa vaikka ärsykekynnys ei vielä olekaan ylittynyt.

        Kuitenkin koirani luoksepäästävyys on todella hyvä jonkun aikuisen laumanjäsenen paikalla ollessa, eli se luotta ihmisiin ja sitä saa rapsutella ja lapset halia aivan rauhassa. Jos nuorempi lapsista on koiran kanssa yksin pihalla, niin silloin sinne ei kuitenkaan vierailla ole mitään asiaa ja siitä koira myös ilmoittaa. Myös perheen 12 vuotias tyttö voi huoletta ulkoiluttaa koiraamme ja meidän emäntä voi huoletta lenkkeillä koiramme kanssa iltaisin, vaikka joidenkin mielestä tämä onkin vähän levotonta seutua. Joten oikeasti uskon ja tiedän, että koirani on aika hyvin hallinnassa, ei pakottein vaan luottamuksen ja kunnioituksen kautta.

        Niin ja mielestäni koiran totaalinen hallinta on suurta harhaa jos joku luulee koiransa olevan täysin hallinnassa, niin voihan nenä. Koira on kuitenkin perusluonteeltaan opportunisti, eli käyttäytyy juuri niin, kuin sille on edullista käyttäytyä. Lisäksi koira on eläin jolle vietit merkitsevät paljon, eli todennäköisesti jos luulee hallitsevansa täysin, niin silloin koira ei vain ole savuttanut tarpeeksi suurta viettivirettä ja kokenut tarpeeksi suurta viettiärsykettä. Toki on laiskoja koiria joita ei edes kiimainen narttu saa liikkeelle, mutta vietti painotteiselle koiralle on aina jokin tarpeeksi suuri ”juttu”, jolloin se lähtee lapasesta. Meillä kotona tyttöjen kanit saa olla täysin rauhassa ja lokkia rauhassa, mutta metsässä karkuun juokseva jänis on vain voimakkaasti saalisviettiselle koiralle vain liian suuri houkutus. Omaa koirani on ns. b-tyypin koira eli saalis- ja suojeluviettinen koira.

        Uskon oikeasti fghfh, että pitäisit koirastani ja jopa minusta, joten vedä vähän henkeä ja mieti mikä oli viestiketjun puheenaihe; minä ja koirani, vai riehuvat huonosti käyttäytyvät pikkukoirat ja onko niin, että se niiden riehunta on ihan ok?


      • what a f#¤k
        what a f#¤k kirjoitti:

        Parahin fghfh ihanaa, että osaat kirjoittaa myös asiaa, etkä vain haastaa turhaa ”riitaa”, joten selitän sinulle muutaman seikan. Jos harrastan koirani kanssa suojelua (vaikka harvoin, enkä IPO.a)), niin miksi kieltäisin koiraani toimimasta tositilanteessa niin, kuin harjoituksissa saa toimia? Tässähän menisi koiralta ihan pelimerkit sekaisin, eli jos joku riehuu aggressiivisesti (tapahtunut kahdesti asemalla ja ostarilla), niin koirani saa siihen vastata parhaaksi katsomalla tavalla ja tällöin olen todella saanut sitä kaksin käsin pitää. Koirani reaktion (reaktiivinen aggressio-puolustusvietti) jälkeen onkin sitten ne riehuntahalut jo ”hörhöiltä” kaikonneet ja kun tämä kohdehenkilö siis ”hörhö” on riehuntansa lopettanut/poistunut, niin koirani rauhoittuu heti. Jos jossain kadulla/ostarilla/asemalla kohtaamassamme tyypissä on jotain ”mätää” koirani tai minun mielestä, niin tulee koirani istumaan sivuttain eteeni, estäen tämän ihmisen lähelle pääsyn, tunnen tällöin myös kuinka koirani ”pörisee” äänettä. Usein tällainen ihminen on joku ostarin humalikko, joka tulee lässyttämään jotain soopaa. Eli tällöinkin koira suojelee jo ohjaajaa vaikka ärsykekynnys ei vielä olekaan ylittynyt.

        Kuitenkin koirani luoksepäästävyys on todella hyvä jonkun aikuisen laumanjäsenen paikalla ollessa, eli se luotta ihmisiin ja sitä saa rapsutella ja lapset halia aivan rauhassa. Jos nuorempi lapsista on koiran kanssa yksin pihalla, niin silloin sinne ei kuitenkaan vierailla ole mitään asiaa ja siitä koira myös ilmoittaa. Myös perheen 12 vuotias tyttö voi huoletta ulkoiluttaa koiraamme ja meidän emäntä voi huoletta lenkkeillä koiramme kanssa iltaisin, vaikka joidenkin mielestä tämä onkin vähän levotonta seutua. Joten oikeasti uskon ja tiedän, että koirani on aika hyvin hallinnassa, ei pakottein vaan luottamuksen ja kunnioituksen kautta.

        Niin ja mielestäni koiran totaalinen hallinta on suurta harhaa jos joku luulee koiransa olevan täysin hallinnassa, niin voihan nenä. Koira on kuitenkin perusluonteeltaan opportunisti, eli käyttäytyy juuri niin, kuin sille on edullista käyttäytyä. Lisäksi koira on eläin jolle vietit merkitsevät paljon, eli todennäköisesti jos luulee hallitsevansa täysin, niin silloin koira ei vain ole savuttanut tarpeeksi suurta viettivirettä ja kokenut tarpeeksi suurta viettiärsykettä. Toki on laiskoja koiria joita ei edes kiimainen narttu saa liikkeelle, mutta vietti painotteiselle koiralle on aina jokin tarpeeksi suuri ”juttu”, jolloin se lähtee lapasesta. Meillä kotona tyttöjen kanit saa olla täysin rauhassa ja lokkia rauhassa, mutta metsässä karkuun juokseva jänis on vain voimakkaasti saalisviettiselle koiralle vain liian suuri houkutus. Omaa koirani on ns. b-tyypin koira eli saalis- ja suojeluviettinen koira.

        Uskon oikeasti fghfh, että pitäisit koirastani ja jopa minusta, joten vedä vähän henkeä ja mieti mikä oli viestiketjun puheenaihe; minä ja koirani, vai riehuvat huonosti käyttäytyvät pikkukoirat ja onko niin, että se niiden riehunta on ihan ok?

        Äskeiseen haluan vielä lisätä, että koira pitää myös tarvittaessa pystyä fyysisesti hallitsemaan, jos ne vietit ajaa sen muun hallinnan edelle, tai koira jostain muusta syystä "kilahtaa". Tämä oli sinulle molossi, vaikka uskon oikeasti, että sinäkin hallitset koirasi muutenkin, mutta entäpä jos (tai kun) se hallinta pettää? Näistä sitten saakin välillä lukea lehdistä.

        Itse olen onnellinen, kun vältyin vammoita 55kg rotikan käydessä päälle tosissaan. Sain sen alleni ja puolituntia pitelin paikoillaan ennen, kun poliisi tuli paikalle kahden partion voimin. Valitettavasti jouduttiin päätymään ikävään ratkaisuun ja koira vietiin pieneläinklinikalle lopetettavaksi. Pehmeä ja terävä koira, jota ei ollut koulutettu, sosiaalistettu, eikä laitettu mitään rajoja ja joka oli purrut jo useaa ihmistä aikaisemmin. Täytyy sanoa, että silloin hieman jänskätti ja tiesi, että huonosti käy jos se rotikka irti pääsee.


      • fghfh
        what a f#¤k kirjoitti:

        Äskeiseen haluan vielä lisätä, että koira pitää myös tarvittaessa pystyä fyysisesti hallitsemaan, jos ne vietit ajaa sen muun hallinnan edelle, tai koira jostain muusta syystä "kilahtaa". Tämä oli sinulle molossi, vaikka uskon oikeasti, että sinäkin hallitset koirasi muutenkin, mutta entäpä jos (tai kun) se hallinta pettää? Näistä sitten saakin välillä lukea lehdistä.

        Itse olen onnellinen, kun vältyin vammoita 55kg rotikan käydessä päälle tosissaan. Sain sen alleni ja puolituntia pitelin paikoillaan ennen, kun poliisi tuli paikalle kahden partion voimin. Valitettavasti jouduttiin päätymään ikävään ratkaisuun ja koira vietiin pieneläinklinikalle lopetettavaksi. Pehmeä ja terävä koira, jota ei ollut koulutettu, sosiaalistettu, eikä laitettu mitään rajoja ja joka oli purrut jo useaa ihmistä aikaisemmin. Täytyy sanoa, että silloin hieman jänskätti ja tiesi, että huonosti käy jos se rotikka irti pääsee.

        Meinasin lukea koko litanian mutta hyydyin heti. Aloituksen luin kyllä puhun aina asiaa..ja jos haluaa riitaa hakea niin eiköhän se ole sinun provosoiva tyylisi. :)

        Pikkuräksykommenteillasi..ja kuka kusi mihinkin ja blaa blaa..


      • what a f#¤k kirjoitti:

        Äskeiseen haluan vielä lisätä, että koira pitää myös tarvittaessa pystyä fyysisesti hallitsemaan, jos ne vietit ajaa sen muun hallinnan edelle, tai koira jostain muusta syystä "kilahtaa". Tämä oli sinulle molossi, vaikka uskon oikeasti, että sinäkin hallitset koirasi muutenkin, mutta entäpä jos (tai kun) se hallinta pettää? Näistä sitten saakin välillä lukea lehdistä.

        Itse olen onnellinen, kun vältyin vammoita 55kg rotikan käydessä päälle tosissaan. Sain sen alleni ja puolituntia pitelin paikoillaan ennen, kun poliisi tuli paikalle kahden partion voimin. Valitettavasti jouduttiin päätymään ikävään ratkaisuun ja koira vietiin pieneläinklinikalle lopetettavaksi. Pehmeä ja terävä koira, jota ei ollut koulutettu, sosiaalistettu, eikä laitettu mitään rajoja ja joka oli purrut jo useaa ihmistä aikaisemmin. Täytyy sanoa, että silloin hieman jänskätti ja tiesi, että huonosti käy jos se rotikka irti pääsee.

        Kyllä,koirat pitää hallita myös fyysisesti.Tosin lähtökohta on aina se henkinen.Siksi en oikein ymmärräkkään,että miten voi antaa kohtuullisen ison koiran,jolla vielä puolustusviettiä lapsen talutettavaksi. Suoraan sanottuna edesvastuutonta.Jos koiralla vielä on ongelmia jänisten (muun riistan suhteen? ) ja se provosoituu epämääräisistä ihmisistä,niin tuo jos mikä on pelottavaa...

        "mutta entäpä jos.."Lähtökohta on se,että koirat on hallinnassa,eikä pettäisi.Siksi siihen pyritään kaikessa.Mitään ei ajeta.Ja missään nimessä koirilla ei ole mitään oikeutta turhaan käyttää mitään agressiivisia eleitäkään kellekkään.Ei hörhöille,ei puliukoille,ei millekkään.Näin meillä,kuin myös kaikilla tutuilla,kun tosissaan hallintaa haetaan.Myös harrastuskoirien kanssa.Harrastus on harrastus,oli sitten mikä,normielämä sitten normielämää.Kun koira on kunnolla hanskassa,niin ei sen nuppi siitä hajoa,tai harrastustoiminta kärsi,jos se harrastuksessa/työssään saa toimia/kannustetaan siihen,mutta normielämässä on toiset säännöt.
        Meillä myös hallintaan kuuluu se,että mitään riskejä ei oteta.Eli lapset ei koskaan/ikinä taluta ainuttakaan isoa koiraamme,vaikka ne olisi meillä aikuisilla kuinka hyvin hanskassa.
        Riistasta sen verran.jos taas jatketaan hallinnalla,niin en edes pitäisi koiraani auki missään,jos vaara on lähteä riistan perään.Koska silloin hallinta puuttuu.Omat ei ole lähteneet,jos jotain en saisi niin koulutettua,niin hihnassa pysyisi.Ja juu,saalisviettisiä/kuin myös riistaviettisiä repertuaariin on kuulunut ja tälläkin hetkellä...

        Yhä edelleen,olen sitä mieltä,että kaikki koirat koosta riippumatta olisi hyvä tapakasvattaa.Ellei muuten,niin ihan perushallinta,vaikkei pitemmälle hallintaa tähtäisikään.
        Mutta jos hallinnasta ja kouluttamisesta puhutaan,niin enemmän olen huolissani isojen koirien käytöksestä,jotka ei ole hallinnassa,koska siinä on vaaratekijät.
        Eli jos pitäisi käyttää niinkin provosoivaa sanaa keskustelussa kuin f...,niin laittaisin sen ennemmin tähän kohtaan.Ja täytyy sanoa,että jos minulta se sana pääsee,niin se pääsee silloin,kun näen lapsen taluttevan isoa koiraa,varsinkin suojeluviettistä tai/ja vähänkään sosiaalisesti vähemmän sosiaalista lajitovereilleen olevaa rotua/yksilöä...


      • what a f#¤k
        fghfh kirjoitti:

        Meinasin lukea koko litanian mutta hyydyin heti. Aloituksen luin kyllä puhun aina asiaa..ja jos haluaa riitaa hakea niin eiköhän se ole sinun provosoiva tyylisi. :)

        Pikkuräksykommenteillasi..ja kuka kusi mihinkin ja blaa blaa..

        Just , just ikävää, että näet tämän näin juuri kuin näet. Enemmän vaikutat besserwisserilä, kun miltään asiaa kokoajan puhuvalta, siis minun mielestäni. Tämä nyt muutenkin taitaa olla tällaista yleistä paskanjauhantaa koko sivusto, joten kuittan itseni täältä ulos. Hyvää jatkoa kaikille.


      • ??!
        molossi kirjoitti:

        Kyllä,koirat pitää hallita myös fyysisesti.Tosin lähtökohta on aina se henkinen.Siksi en oikein ymmärräkkään,että miten voi antaa kohtuullisen ison koiran,jolla vielä puolustusviettiä lapsen talutettavaksi. Suoraan sanottuna edesvastuutonta.Jos koiralla vielä on ongelmia jänisten (muun riistan suhteen? ) ja se provosoituu epämääräisistä ihmisistä,niin tuo jos mikä on pelottavaa...

        "mutta entäpä jos.."Lähtökohta on se,että koirat on hallinnassa,eikä pettäisi.Siksi siihen pyritään kaikessa.Mitään ei ajeta.Ja missään nimessä koirilla ei ole mitään oikeutta turhaan käyttää mitään agressiivisia eleitäkään kellekkään.Ei hörhöille,ei puliukoille,ei millekkään.Näin meillä,kuin myös kaikilla tutuilla,kun tosissaan hallintaa haetaan.Myös harrastuskoirien kanssa.Harrastus on harrastus,oli sitten mikä,normielämä sitten normielämää.Kun koira on kunnolla hanskassa,niin ei sen nuppi siitä hajoa,tai harrastustoiminta kärsi,jos se harrastuksessa/työssään saa toimia/kannustetaan siihen,mutta normielämässä on toiset säännöt.
        Meillä myös hallintaan kuuluu se,että mitään riskejä ei oteta.Eli lapset ei koskaan/ikinä taluta ainuttakaan isoa koiraamme,vaikka ne olisi meillä aikuisilla kuinka hyvin hanskassa.
        Riistasta sen verran.jos taas jatketaan hallinnalla,niin en edes pitäisi koiraani auki missään,jos vaara on lähteä riistan perään.Koska silloin hallinta puuttuu.Omat ei ole lähteneet,jos jotain en saisi niin koulutettua,niin hihnassa pysyisi.Ja juu,saalisviettisiä/kuin myös riistaviettisiä repertuaariin on kuulunut ja tälläkin hetkellä...

        Yhä edelleen,olen sitä mieltä,että kaikki koirat koosta riippumatta olisi hyvä tapakasvattaa.Ellei muuten,niin ihan perushallinta,vaikkei pitemmälle hallintaa tähtäisikään.
        Mutta jos hallinnasta ja kouluttamisesta puhutaan,niin enemmän olen huolissani isojen koirien käytöksestä,jotka ei ole hallinnassa,koska siinä on vaaratekijät.
        Eli jos pitäisi käyttää niinkin provosoivaa sanaa keskustelussa kuin f...,niin laittaisin sen ennemmin tähän kohtaan.Ja täytyy sanoa,että jos minulta se sana pääsee,niin se pääsee silloin,kun näen lapsen taluttevan isoa koiraa,varsinkin suojeluviettistä tai/ja vähänkään sosiaalisesti vähemmän sosiaalista lajitovereilleen olevaa rotua/yksilöä...

        Hieman ristiriitaista, vai onko molossi? Kirjoitit ensin;
        "Kyllä,koirat pitää hallita myös fyysisesti.Tosin lähtökohta on aina se henkinen.Siksi en oikein ymmärräkkään,että miten voi antaa kohtuullisen ison koiran,jolla vielä puolustusviettiä lapsen talutettavaksi. Suoraan sanottuna edesvastuutonta"

        Sitten;
        "Minulla on ollut yli 100 kiloa käsissä(oma paino siitä vähän yli puolet)"

        Oletko maailman vahvin nainen/mies, vain miten tuon 100 kiloa fyysisesti hallitset?


      • molossi ei rek
        ??! kirjoitti:

        Hieman ristiriitaista, vai onko molossi? Kirjoitit ensin;
        "Kyllä,koirat pitää hallita myös fyysisesti.Tosin lähtökohta on aina se henkinen.Siksi en oikein ymmärräkkään,että miten voi antaa kohtuullisen ison koiran,jolla vielä puolustusviettiä lapsen talutettavaksi. Suoraan sanottuna edesvastuutonta"

        Sitten;
        "Minulla on ollut yli 100 kiloa käsissä(oma paino siitä vähän yli puolet)"

        Oletko maailman vahvin nainen/mies, vain miten tuon 100 kiloa fyysisesti hallitset?

        Voi ehkä kuulostaa ristiriitaiselta kylläkin.Mutta esim.kokeneet koira-ihmiset tietää,että siinä fyysisessä hallinnassakin on myös omat tekniikkansa.Ja siihen kun lisää,että koira on kumminkin jo henkisesti hallinnassa.

        Eli en ole,eikä tarvi olla maailman vahvin.Tosin aika vahva olin fyysisestikkin noihin aikoihin,jonkun verran rautaakin nousi,vaikka massaa ei tukevasti ollukkaan :D
        Nyt on vähän toisinpäin,massaa enemmän ja rautaa nousisi vähemmän kuin ennen.Mutta ei sentään ihan heikoissa kantissa onneksi kumminkaan :D .


    • Koiran kokoinen

      Se on niin, että pieniä piskejä ei kouluteta yhtä perusteellisesti, koska eihän se mitään haittaa, jos sellainen marsun kokoinen rakki vähän vetää. Ei se kumoon ketään saa.

      Lisäksi koiran pieni koko tekee omistajista sokeita. Pientä pentua ei viedä eikä päästetä tarpeeksi toisten koirien lähelle, ettei pikku fifiä vaan syötäisi tai tallattaisi! Pumpulissahan ne nyrkin kokoiset rakit kasvatetaan. Pienet koirat ovat olevinaan niin söpöjä, niitä paapotaan ja lellitään (inhimillistetään) jostan syystä herkemmin kuin isoja koiria.

      Nämä kaikki johtaa siihen, että ensinnäkin pikkupiski alkaa pelätä isompia koirakavereita, joka johtaa armottomaan räksytykseen ja epäasialliseen käytökseen. Toki jotkut ovat saattaneet säikkyä isompia koiria, mutta se _ei_ estä omistajaa puuttumaan pikkukoiran käytökseen.

      Pieni koira osaa olla yhtä dominoiva kun isokin koira. Se voi helposti ottaa pomon roolin perheessä väärällä koulutuksella ja kasvatuksella. Siinähän yritätte kieltää pikkurakkejanne, eivät ne teitä kuuntele, koska teissä ei ole tarpeeksi auktoriteettiä, koska olette vajonneet samalla tasolle kuin ne; ette ole luoneet kuria, rajoja, sääntöjä.

      On raivostuttavaa kuunnella sellaista päätöntä räksyttämistä, ja joskus jopa ihan sairasta huutoa. Siis se ei enää kuulosta edes koiralta, haukkuu, urisee ja ulvoo sekaisin.

      Pikkuräksyjen omistajat saisivat myös kantaa vastuunsa, jos jotain tapahtuu. Tiedän tapauksia, joissa pieni koira on provosoinut isompaa, joka on näyttänyt lauman järjestyksen pikkupiskille. Aika klassinen tilanne. Sitten syytetään vain isompaa ja sen omistajaa. Missä on pikkupiskin omistajan vastuu?

      (Lisäksi pienet koirat purevat ihmistä useammin ja enemmän kuin isot, mutta ei mediaa kiinnosta jos joku terrieri ottaa kädestä ja siitä tulee verta. Mutta puremista se on sekin.)

      Muistakaa ihmiset, että olette vapaita vaikka potkaisemaan sen räksyn pois jaloistanne, jos se juoksee lahkeeseen räksyttämään. Samoin kaikki flexipellet; teidän on vastuu, jos rakkinne jää pyörän tai jalkojen alle. Ikäviä tapauksia ne on, mutta kaikki olisi vältettävissä, jos KASVATUS ja KOULUTUS olisi kunnossa.

      • Missäkö vastuu?

        "Missä on pikkupiskin omistajan vastuu?"

        Eiköhän se realisoidu siinä tapahtumassa jossa fifi menettää henkensä ja omistaja fifinsä...


      • isoisoäiti

        Huonosti olet koirasi kasvattanut jos se haukunnasta provosoituu.

        Siitä kun noita neuvojasi jakaa tuolla tienpäällä kannattaisi ottaa pieni korvauskin.


      • 1234567890

        Tottakai koira on omistajan omalla vastuulla. Mutta onko sillä mitään vitun väliä, vaikka pikkukoira riehuisikin flexissä, jos se ei vaan ketään vahingoita ole tiellä. Pakko sanoa, että ite pelkäisin henkeni edestä, jos iso saku tmv tekisi samoin. Siinä teille miettimistä.


      • aikuistu

        Olipas eläinrakas rakin omistaja kun antoi oikein luvan koiraa potkaista.

        Älä pahoita mieltäs sittenkään kun joku tekeekin sen sun hurtalles.


      • Opettele lukemaan
        aikuistu kirjoitti:

        Olipas eläinrakas rakin omistaja kun antoi oikein luvan koiraa potkaista.

        Älä pahoita mieltäs sittenkään kun joku tekeekin sen sun hurtalles.

        Heh, jos pikkurakki tulee lahkeeseen niin käsinkös sen siitä nostat, kädet verellä sen jälkeen. :) Lue ja sisäistä oikein, tuolla lukee nimenomaan, että jos ja kun pikkupiski tulee lahkeeseen. Itse kyllä siirrän rakin jalalla pois.

        Minun koirani ei juoksentele flexissä kenenkään jalkoihin, eikä tuota noin vain kukaan potkikaan.


      • Koiran kokoinen
        isoisoäiti kirjoitti:

        Huonosti olet koirasi kasvattanut jos se haukunnasta provosoituu.

        Siitä kun noita neuvojasi jakaa tuolla tienpäällä kannattaisi ottaa pieni korvauskin.

        Sanoinko, että juuri minun koirani......... Huoh. :D Minun koirani kiertää haukkujat kaukaa, etenkin pienet räksyt. Samoin kaikki ruttukuonoiset, kun pitävät niin outoa röhinää.

        Mutta kyllä liian usein näkee, että annetaan toisen provosoida toista ja siinä sitä sitten ollaan, koiraan saa mitään kontaktia kun ei puututa ajoissa.


      • isoisoäiti
        Opettele lukemaan kirjoitti:

        Heh, jos pikkurakki tulee lahkeeseen niin käsinkös sen siitä nostat, kädet verellä sen jälkeen. :) Lue ja sisäistä oikein, tuolla lukee nimenomaan, että jos ja kun pikkupiski tulee lahkeeseen. Itse kyllä siirrän rakin jalalla pois.

        Minun koirani ei juoksentele flexissä kenenkään jalkoihin, eikä tuota noin vain kukaan potkikaan.

        Käytöksesi on ihan luulottelua ei siitä kädet vereenny jos nappaat niskasta ilmaan ja annat omistajalle, vaikka saatesanoilla: ei muuten mutta kun on ainoot housuni


    • 1234567890

      Herranjumala onko sillä paskaakaan väliä jos toisen koira haukkuu. Ei se teille kuulu. Sitäpaitsi pikkukoirat ovat yleensä niitä herkkähaukkuisia.

    • No ei niin vakavaa:)

      Itsekkin oman sakupojan kanssa olemme törmäilleet lähes kolmen vuoden ajan tälläiseen pikkusirviäiseen,pieni,niinkuin sanoit lähes kuperkeikkoja heittää narussa ja on olevinaan tosi kiukkuinen,mutta mitä sitten? omani ei noteeraa tuota sirviäistä mitenkään,korkeintaan vilkaisee.Ei haittaa minua,ja onpa joskus juteltukin niitänäitä tienpäällä omistajan kanssa.

      • Jarvankytke

        Erikoista muuten miten koirille, ainakaan kaikille, ei evoluutio ole antanut sen vertaa järkeä päähän, ettei ne alkaisi hyökkimään itseään 20x isomman koiran päälle.
        Ja vielä sellaisen joka varmasti näyttää itsevarmalta eikä tippaakaan heikolta.

        Onko tää jotenkin jalostuksen tulosta? Eikös luonnossa kuitenkin vahvempaa mennä karkuun, tai ei haasteta mitenkään? Alistutaan suorilta? Ymmärretään että tullaan tapetuksij ehkä päädytään toisen mahaan? Onko koirilla vaan pipit päät tässä suhteessa, liian kaukana esi-isästä tai jotain?
        Ei kai susikaan yksinään karhua haasta? Ehkä joku tähän jalostettu koira voisi näin tehdä?
        Ihmiset, ainakin useimmat, kehittävät jonkinlaisen itsesuojeluvaiston, eivätkä heikommat hypi miten vaan silmille...


      • xcvcvbbn
        Jarvankytke kirjoitti:

        Erikoista muuten miten koirille, ainakaan kaikille, ei evoluutio ole antanut sen vertaa järkeä päähän, ettei ne alkaisi hyökkimään itseään 20x isomman koiran päälle.
        Ja vielä sellaisen joka varmasti näyttää itsevarmalta eikä tippaakaan heikolta.

        Onko tää jotenkin jalostuksen tulosta? Eikös luonnossa kuitenkin vahvempaa mennä karkuun, tai ei haasteta mitenkään? Alistutaan suorilta? Ymmärretään että tullaan tapetuksij ehkä päädytään toisen mahaan? Onko koirilla vaan pipit päät tässä suhteessa, liian kaukana esi-isästä tai jotain?
        Ei kai susikaan yksinään karhua haasta? Ehkä joku tähän jalostettu koira voisi näin tehdä?
        Ihmiset, ainakin useimmat, kehittävät jonkinlaisen itsesuojeluvaiston, eivätkä heikommat hypi miten vaan silmille...

        Hyökkäys on paras puolustus sanotaan..kun pelätään yritetään vakuuttaa toinen että jättäisi rauhaan olemalla uhkaavampi ja tomerampi kuin onkaan. Siksi jotkut pienet uhoo jotta harhauttaisi toista.

        Jännä että se ei vakuuta kovin hyvin sillä silloin haukunta omaa kimakan äänen josta tietää jo että koira pelkää toista. Oma koirani on pieni terhakka terrieri ja olen katsonut kun se ottaa tilan hallintaan niin se menee rauhallisen itsevarmasti ja koirapuiston kauhukin(purrut muita yleensä arkoja koiria) jättää rauhaan. Sisäinen varmuus heijastuu kokoon riippumatta.

        Ja sen kautta olen pystynyt seuraamaan muiden koirien luonnettakin jos koirani komentaa toista ja toinen on vahva luonne niin komentaa tiukasti ja vahvasti ja jos toinen uhoo ja on arka niin vain hyvin kevyesti. Jolloin tasapainottaa lauman nopeasti ja ne arimmatkin alkaa luottamaan koiraani..hienoa seurata tuollaista.

        Oli jotenkin huvittavaa että koirani oli collien kanssa joka pelkäsi tanskandoggia..tanskandoggi uhkasi collieta ja collie meni puun taakse niin omani pään kokoinen koirani meni tanskandoggin ja collien väliin ja komensi tanskandoggia ja pysäytti sen. Koirani vaistosi pohjimmaisen arkuuden tanskandoggistakin ja sen omistaja sanoikin että se on arka kun oli huonoja kokemuksia muista koirista .


      • 22fw
        xcvcvbbn kirjoitti:

        Hyökkäys on paras puolustus sanotaan..kun pelätään yritetään vakuuttaa toinen että jättäisi rauhaan olemalla uhkaavampi ja tomerampi kuin onkaan. Siksi jotkut pienet uhoo jotta harhauttaisi toista.

        Jännä että se ei vakuuta kovin hyvin sillä silloin haukunta omaa kimakan äänen josta tietää jo että koira pelkää toista. Oma koirani on pieni terhakka terrieri ja olen katsonut kun se ottaa tilan hallintaan niin se menee rauhallisen itsevarmasti ja koirapuiston kauhukin(purrut muita yleensä arkoja koiria) jättää rauhaan. Sisäinen varmuus heijastuu kokoon riippumatta.

        Ja sen kautta olen pystynyt seuraamaan muiden koirien luonnettakin jos koirani komentaa toista ja toinen on vahva luonne niin komentaa tiukasti ja vahvasti ja jos toinen uhoo ja on arka niin vain hyvin kevyesti. Jolloin tasapainottaa lauman nopeasti ja ne arimmatkin alkaa luottamaan koiraani..hienoa seurata tuollaista.

        Oli jotenkin huvittavaa että koirani oli collien kanssa joka pelkäsi tanskandoggia..tanskandoggi uhkasi collieta ja collie meni puun taakse niin omani pään kokoinen koirani meni tanskandoggin ja collien väliin ja komensi tanskandoggia ja pysäytti sen. Koirani vaistosi pohjimmaisen arkuuden tanskandoggistakin ja sen omistaja sanoikin että se on arka kun oli huonoja kokemuksia muista koirista .

        Hyvin monet pienet räksyt kyllä uhoo meidänkin koiralle kun lenkillä vastaan tulee, ymmärtääköhän ne että ovat koonsa puolesta alakynnessä jos oma koira oliskin vihainen vai mistä se johtuu?

        Huvittaa oikein kun sellanen 15cm säkänen koira murisee... ei se kyllä vakuuta ketään, mutta parhaanse se varmasti tekee.

        Oma koira näyttää lähinnä tylsältä, että jaksatkos siinä elämöidä, mä sulle mitään tee, mee kotiis elämöimään :)


      • Jarvankytke kirjoitti:

        Erikoista muuten miten koirille, ainakaan kaikille, ei evoluutio ole antanut sen vertaa järkeä päähän, ettei ne alkaisi hyökkimään itseään 20x isomman koiran päälle.
        Ja vielä sellaisen joka varmasti näyttää itsevarmalta eikä tippaakaan heikolta.

        Onko tää jotenkin jalostuksen tulosta? Eikös luonnossa kuitenkin vahvempaa mennä karkuun, tai ei haasteta mitenkään? Alistutaan suorilta? Ymmärretään että tullaan tapetuksij ehkä päädytään toisen mahaan? Onko koirilla vaan pipit päät tässä suhteessa, liian kaukana esi-isästä tai jotain?
        Ei kai susikaan yksinään karhua haasta? Ehkä joku tähän jalostettu koira voisi näin tehdä?
        Ihmiset, ainakin useimmat, kehittävät jonkinlaisen itsesuojeluvaiston, eivätkä heikommat hypi miten vaan silmille...

        Viimekädessä koiran on muovannut ihminen.Evoluutiolla kuitenkin vaan oma osuutensa.Villieläimillä e on toki suurempi.
        Koirille ei myös koko merkkaa mitään.Rotuominaisuuksista lähtee osa käytöstä.On se sitten arkuutta,"hyökkäävyyttä",mitä lie,ei koosta.Ja sitten se loppukäden viilaus eli koulutus...
        Nykykoirien,ei vapaana olevien koirien kieli on myös hekompaa,kuin jos joutuisi sen varassa elämään eli elämä riippuisi siitä.Siinä tulee jo sen evoluutionkin vaikutus.On osattava,tai voi henki lähteä.
        Harva on siis pipipää.Ja luonnossa elävät elukat on hyvin kaukana siis kotisessuistamme,joten ei niitä oikein voi verrata enää keskenään.
        Kyllä sanoisin,että koirien suhteen voi pihua itsesuojeluvaistosta,mutta se on paljon käsitteellisempi,kuin ihmisten ja siihen voi vaikuttaa(eli miten näkyy/ei näy YM.) niin moni muu piirre myös siinä koissulissa.


    • Räksyttäjä

      No mutta kertokaat noviisille miten tuon pienen koiran räksytyksen saa opettettua pois? Meidän kääpiömäykky pelästyi kesällä isoa koiraa (tuli risteyksessä vastaan pensasaidan takaa) ja on sen jälkeen räksyttänyt isoja koiria kun ollaan lenkillä. Olen yrittänyt kiinnittää koiran huomion muualle (lelu/nami) aina kun huomaan ison koiran tulevan vastaan (siis omaa koiraani isopi koira) mutta aika huonolla tuloksella. Oman kokoisia tai pienempiä ei räksytä.

      • what a f#¤k

        Räksyttäjälle, olisiko sinulla tuttavapiirissä ketään kenellä olisi isoa tasapainoista koiraa? Koirallesi pitäisi saada positiivisia kokemuksia isoista koirista ja opettaa muutenkin positiivista vahvistamista. Osaatko sanoa koirasi luonteesta onko se esim. pehmeä, eli pehmeä koira muistaa pitkään esim. paikan, jossa pelästyi, kun taas kova koira vaikuttaa lähes huonomuistisemmalta, koska negatiiviset asiat ja kekemukset eivät järkytä sitä sen syvällisemmin. Mäyrikset yleensä ovat aika kovia luonteeltaan, mutta näistä kääpiöversioista ei ole kokemusta, Myös koiran terävyydellä on merkitystä, eli jos koira esim. on pehmeä ja terävä(terävyys;taipumus aggressioon ja siitä palautuminen), niin tarvitaa paljoooon hyviä kokemuksia, että se yksi huono kokemus sieltä taustalta saadan pois.

        Antamalla lelua tai namia, kun se haukkuu, niin sinä kuitenkin vahvistat sen räksytyskäytöstä, eli palkkaat sen huonosta käytöksestä. Mieluimmin ison koiran kohtaamisessa otat koirasi sivulle istumaan ja esim. hihnasta "nyppäämällä" ja komennolla kiellät koiraasi haukkumasta, jos se ei hauku palkitse se heti. Varmasti kohta voitte taas jo ihan kävellen ohittaa isotkin koirat. Muista olla vain määrätietoinen ja puutu ei toivottuun käytökseen. Näitä ohituksia parhaiten voit harjoitella toisen tasapainoisen ison koiran kanssa. Onnea ja menestystä.


    • Ihan olisi ok aloitus,jos olisi deletoitu nuot kokokymysykset pois...
      Kun se ei ole kokokysymys.Koirat käyttäytyy ihan koosta riippumatta,miten ne viimekädessä on ohjeistettu tai jätetty ohjeistamatta.
      Omien koirieni päälle vuosikymmenien saatossa ei ole esim.tullut yhtään pikkukoiraa niin,että olisin erotumariksi joutunut.On niitä muutama liki tullut mesoomaan,Mutta jokainen matsaava koira tai LIIAN liki tuppautunut on ollut iso koira.Viimeksi vuosi sitten omistajalta käsistä lähtenyt saksanpaimenkoira.Ja juu,pakko sanoa,TAAS yksi saksanpaimennin väärissä käsissä...
      Remmirähjääjiä on nurkilla,joissa lenkkejä teen,ihan koosta riippumatta.Mutta ainoat,jotka kierrän kaukaa,löytyy isoista.

      Koirien viestittämä häiriökäyts ei aina ole rähjäämistä.Toiset rähjää äänellä,toiset näyttää ne eleillä ;)Viimekädessä,jos provoamisesta puhutaan tai koirien keskinäisestä,niin jokunenkin iso taitaa ja saa käyttää eleitä...Viimekädessä se on minusta ihan samaa...

      • Felix

        Jos haluat säilyttää mielenrauhasi, elele kissan/kissojen kanssa, niin yksinkertaista.


      • gjjhjgjjgjjg
        Felix kirjoitti:

        Jos haluat säilyttää mielenrauhasi, elele kissan/kissojen kanssa, niin yksinkertaista.

        No jokainen tavallaan itse pidän vasikoista ei vaisinkaan vasikan kokoisista koirista. ;)

        Sian kokoiset (kuten tavanomaiset kultsukat) ei kiinnosta liian tavallisia eli ennemmin kissa tai vasikka. ;)


    • 3xseropi

      Ei ne pelkät pikkukoirat räksytä, kyllä nuo isommatkin, juuri sakemannit on kovia räksyttämään. Meillä päin on monia sakuja jotka ei ole sosiaalisia ja haukkuu jokaisen tielleen tulevan ja yrittää hyökätä ja tappaa. Pikku räksyt osaa myös tämän, mutta en menis nostaa sakemannia mihinkään korokkeelle, sakemanneissa niitä epäsosiaalisia räksyjä vasta löytyykin. Terveisin :2 keskikosen (26 kg ja 30 kg) ja pienemmän (12kg) seropien omistaja

    • jurskeri

      Kuulosti välillä aika kauhealta luettavalta tuon aloittajan kertomuksen siitä, miten on sakemanninsa kouluttanut.. Tuo koirasi ei ole turvassa sinun käsissäsi.. Meillä on kotona myös ollut sakemanneja ja itsellänikin nyt aikuisiässä on ollut aikaisemmin. Ja olen täysin eri mieltä sinun kanssasi noista asioista, mitä kirjoitit. Huh huh.

      • what a f#¤k

        Onko siis suojelukoulutetuissa koirissa jotain vikaa ja eikö (saksanpaimen)koira saa reagoida aggressioon? ja kuten kirjoitin, niin "olen käyttänyt kouluttamisessa vain operanttia ehdollistumista", onko siis tässäkin jotain vikaa.(tiedätkö mitä se edes on?) En käytä pakotteita koulutuksessa. Olen kouluttanut ja ohjannut työkoiriakin, joten eihköhän se koira ole ihan hyvissä käsissä. Saksanpaimenkoira on jalostettu monipuoliseksi käyttökoiraroduksi ja sellainen minulla on tälläkin hetkellä, vaikka en töitä tämän kanssa teekään. Enemmän kuitenkin harrastelen koirani kanssa ID-jälkiä, kuin esim. suojelua. Eli ihan huh huh sinullekkin.


    • egonpönkittämistä

      Että mua ärsyttää tälläset pellet jotka tulee tänne muka kirjottamaan kuinka jotku ei saa pikku koiria aisoihin, vaikka selvästikin koko viestiketjun aloituksen idea olikin vaan tulla pätemään kuinka on saanu ISON SAKEMANNINSA (vau ihan tosi??) totteleivaiseksi ihanaksi sessuksi joka ei varmana (nii-in.. ei varmasti varmana) ikinä tekis mitään pahaa, oikein lapsetkin voi tulla silittämään!

      • pienen emäntä

        Hyvä kirjoitus. Nimittäin tänä aamuna, kun olin pienen koirani kanssa lenkillä, koira haisteli "uutisia" kun yhtäkkiä takaapäin kuului kumeaa haukuntaa. Käännyin katsomaan, että mitä siellä tapahtuu, siellä oli presa canarioita lenkillä, joista toinen oli tulossa koirani päälle, onneksemme omistaja sai koiransa rauhoittumaan, koira siis hyppi ja repi itseään hihnassa. Minun pieni koira murahti ja jatkettiin matkaa, ei siis enää edes kääntynyt katsomaan taaksepäin, joten remmissä räyhääjä ei ollut minun pieni seitsemän kiloinen koira, vaan tuollainen n. 60 kiloinen iso koira.

        Ja itse pidän omaani metsässä irti, heti kun näen muita liikkujia, otan koirani kiinni, tiedän toki ettei muille tee mitään (käydään päivittäin koirapuistossa), mutta kaiken varalta otan kiinni. Täällä on isoja koiria (juuri tuo canaria, rotikoita jne.) jotka ovat usein tulossa koirani päälle, raivokkaasta äänestä päätellen.


    • taas nähtiin

      M.O.T Koiranomistajat ovat kovia räksyttämään toisilleen

    • Niinpä nähtiin

      Ja se perustuu taas siihen,että MINÄ tiedän,MINÄ osaan,ja MINÄ vain olen oikeassa.

    • Plaaah

      Täällä olevat viestit voisi melkein jakaa näihin kategorioihin:

      1. Yksinkertaistetut Koira-vihaaja viestit. Niitä tulee melkein eniten. Eli kaikki tapaukset missä uutisoidaan koiran hyökänneen ilmaantuu tänne aina alta aikayksikön. Ikinä ei mitään hyviä uutisia koirista. Aina vaan tarkoitus näyttää miten paha elukka koira on. Eikä mietitä omistajan osuutta. Koirat ovat vaan häiriintyneitä ja that's it.

      2. Minä olen erinomainen koiranomistaja-viestit. Eli ihmetellään miten muut ovat niin surkeita koiran pitäjiä. Antavat koiran räksyttää, karkailla, dominoida, tapella ym. ja itse ylistetään omaa koiraa ja omaa koirankoulutus kykyä. Ikinä ei kukaan vain niitä viisauksia jaa täällä että miten sitten niiden muiden, idioottien koiranomistajien, pitäisi toimia? Vaan valitetaan tyyliin että "onpas pässejä ihmisiä, koirat pois niiltä!"

      3.Jatkuvia muistutus viestejä siitä mitä koiranomistaja EI LAIN MUKAAN SAA TEHDÄ.

      4. Jos joku kysyy jotain koiranpitoon liittyvää on heti joukko erinomaisempia koirankouluttajia haukkumassa aloittajan lyttyyn ja tähdentää vain että johtajuus on pielessä.

      Kertakaikkiaan positiivinen palsa. Koiran omistaminen tuntuu olevan maailman vakavin asia.

    • Mätäpaise

      Pikkukoirat on jalostettu niin vähä-älyisiksi, pieni pää pienet aivot, etteivät ne ymmärrä oman henkensä päälle yrittäessään haastaa koiraa, jonka pää on itsessään jo pikkukoiran kokoinen.

    • Pikkukoira

      Minulla on pieni koira. Viisas sellainen. Se osaa haukkua sakujen omistajat ja antaa oikein kunnolla kuulla kuinka tyhmiä ne ovat.

      Oma koira tietää, että puolustan sitä. Siksi se ei ole vihainen ja uskaltaa tyytyväisenä röyskyttää kenelle vain.

      Irtokoiria tulee vastaan lenkillä usesasti. Suuri osa niistä yrittää hyökätä minun, kissaa pienemmän, koiran kimppuun mutta siinä ne erehtyvät. Tyypillisesti Saku lentää semmoisen 3 metriä, kun annan kunnolla monoa sille.

      Viimeksi muutama viikko sitten 3 irrallaan ollutta border collieta hyökkäsi kimppuun. No yhdellä potkulla kaksi lensi pari metriä metsään.

      Huvittavinta on, kun irtokoirien omistajat tulevat ruikuttamaan, kuinka heidän kilttejä puudeleitaan ei saa potkia.

      Ihan varmasti potkin jokaisen puudelin oli se rotikka tai minkä vain jos se tulee vauhdilla minua tai minun koiraani kohti. Suosittelen muillekin pienien koirien omistajille.

      Yksikään saku ei ole vielä maastokengän ensikosketuksen jälkeen yrittänyt hyökätä. Jos yrittävät, niin olen varautunut siihenkin.

      Vähä-älyisimpiä ovat suurien koirien - kusi ja paskakoneiden - omistajat. Seuraavaksi tyhmimipä ovat nämä kusi- ja paskakoneet, joita ei ole oikeasti koulutettu mihinkään.

      • lmao

        "Yksikään saku ei ole vielä maastokengän ensikosketuksen jälkeen yrittänyt hyökätä. Jos yrittävät, niin olen varautunut siihenkin".
        sinähän se epeli olet, jutut suuria, mutta kakki tulisi varmasti pöksyyn tosi tilanteessa. eihän koulutettu suojelukoira mistään potkuista peräänny, vaan kävisi kovemmin päälle, ne taistelee tarvittaessa loppuun saakka. onneksi juuri nämä koirat eivät tuolla ihmisten, tai muiden koirien kimpuun käykään, kun niiden viettejä ja tarpeita tyydytetään harjoituksissa. pöhkömies sinä olet, lmao!!


    • so what

      Höpö höpö,mulla iso koira,ei räyhää,eikä mua häiritse vaikka toisten koirat sekoilee.Miksi häiritsisi,jokainen kouluttakoon koiransa miten osaa.
      Mua lähinnä naurattaa,kun pikkuruiset uroskoirat pullistelevat kaikille.Ei siis häiritse,ei pätkänvertaa.

    • Ohhoh

      "Yksikään saku ei ole vielä maastokengän ensikoketuksen jälkeen yrittänyt hyökkätä" Onpa siellä paljon irtosakuja:)))

    • Pikkukoirat räksyttävät paljon ja syitä voi olla monia. Kouluttamattomuus, uhittelu, itsensä puolustaminen(koska kokee että omistaja ei osaa puolustaa), erilaiset rodut tai kokee olevansa itse laumansa pomo että pitää muut haukkua pois.
      YLEISESTI sanotaan että pienet koirat räksyttävät enemmän kuin mitä isot koirat..
      Onhan se totta, mutta ei se päde KAIKKIIN pieniin koiriin. Jotkut omistajat eivät viitsi kouluttaa sitä räksyttämistä pois, ja toiset taas hiki hiessä kouluttavat koiransa kunnon koirakansalaiseksi. Riippuu ihan millainen omistaja on koiraansa kohtaan.
      Meidän sukulaisen kääpiökoira uros haukkuu ja uhittelee isoille koirille, syitä emme tiedä tarkalleen mutta saattaa olla just tuo uhittelu tai kokee olevansa pomo..
      Meidän kääpiökoira taas ei hauku eikä räksytä ikinä. Ei vastaan tulevia koiria, eikä ihmisiä. Eli riippuu suurimmaksi osaksi omistajasta, onko halua kouluttaa omaa koiraa, vai ei jaksa kun ei pieni koira tee ''pahaa'' kenellekään.
      Itseäkin ärsyttää pienten koirien räksyttäminen ja täällä meillä on mäykky joka räksyttää muille koirille ja tuo kyseinen omistaja ei edes tee asialle mitään! Jatkaa vaan matkaa kun hänen koira räksyttää kun viimeistä päivää. Kuuluu ihan asuntoon asti kun ollaan sisällä.
      Mutta kuten sanoin pienet koirat räksyttävät enemmän kuin isot koirat. Omistajat eivät vaan viitsi siihen panostautua kun ovat niin lutuisia koiria! Pienessä koirassa aina suuri ego.

      • isoisoäiti

        Ei kyllä pidä aivan paikkaansa että pikkukoira räksyttää enemmän kuin iso.

        Sellaisen mielikuvan voi saada kun katselee isojen ulkoiluttajia joista useimmat roikkuu siinä hihnan perässä ja koira köhii ja röhisee, haukkuisi kyllä muuten mutta ei siltä kiristykseltä saa ääntä tulemaan.

        Onko se sitten ihme jos pikkukoira sitä näkyä parilla sanalla ihmettelee.Nuo meidän teppanat ei silläkään kohtaa sano mitään, luovat vain pitkän katseen minun suuntaan.
        Sitten syynä haukkumiselle meillä on ulkotarha ja vieraita tulee pihaan, ne kyllä haukkuu justiinsa niin kauan kuin pääsevät kosketuksiin vieraiden kanssa. Yksi tekee oudon poikkeuksen, juoksee tarhan ympäri kovalla vauhdilla (1/2 hehtaaria aidattu) tulee vasta sitten katsomaan mutta ei hauku.

        Tuossa aika lähellä asuu kolme dopperia ja ne kun päästetään ulos aamulla, siihen herää puoli kylää, miksi iso koira haukkuu ilman syytä ? jopa aamupissalle tullessaan.

        Onhan tuolla kaupunkilla joskus kaksi pientäkin eri omistajilla, ovat tuttuja keskenään ja ne hetii pari kertaa haukahtaa mutta niillä on syy, haluavat nopeasti kosketusetäisyydelle. Silloin sekin haukkuminen loppuu.

        Isommat taas louskuttaa lakkaamatta vilkuillen joka suuntaan ehtimättä paneutua mihinkään asiaan, kieltämättä olen jonkun poikkeuksenkin niissä nähnyt, mutta aika haneleita kaikenkaikkiaan ovat pieneen koiraan verraten


      • bvnbmbnm
        isoisoäiti kirjoitti:

        Ei kyllä pidä aivan paikkaansa että pikkukoira räksyttää enemmän kuin iso.

        Sellaisen mielikuvan voi saada kun katselee isojen ulkoiluttajia joista useimmat roikkuu siinä hihnan perässä ja koira köhii ja röhisee, haukkuisi kyllä muuten mutta ei siltä kiristykseltä saa ääntä tulemaan.

        Onko se sitten ihme jos pikkukoira sitä näkyä parilla sanalla ihmettelee.Nuo meidän teppanat ei silläkään kohtaa sano mitään, luovat vain pitkän katseen minun suuntaan.
        Sitten syynä haukkumiselle meillä on ulkotarha ja vieraita tulee pihaan, ne kyllä haukkuu justiinsa niin kauan kuin pääsevät kosketuksiin vieraiden kanssa. Yksi tekee oudon poikkeuksen, juoksee tarhan ympäri kovalla vauhdilla (1/2 hehtaaria aidattu) tulee vasta sitten katsomaan mutta ei hauku.

        Tuossa aika lähellä asuu kolme dopperia ja ne kun päästetään ulos aamulla, siihen herää puoli kylää, miksi iso koira haukkuu ilman syytä ? jopa aamupissalle tullessaan.

        Onhan tuolla kaupunkilla joskus kaksi pientäkin eri omistajilla, ovat tuttuja keskenään ja ne hetii pari kertaa haukahtaa mutta niillä on syy, haluavat nopeasti kosketusetäisyydelle. Silloin sekin haukkuminen loppuu.

        Isommat taas louskuttaa lakkaamatta vilkuillen joka suuntaan ehtimättä paneutua mihinkään asiaan, kieltämättä olen jonkun poikkeuksenkin niissä nähnyt, mutta aika haneleita kaikenkaikkiaan ovat pieneen koiraan verraten

        Saman huomannut että ison koiran haukuntaan ei reagoida mutta pienen kyllä.

        Ja pikkukoirat niputetaan yhteen niinkuin olisi yksi haukuntaan taipuvainen rotu.

        Meillä soolon alkaa kultainen noutaja joka ikinen aamu ja lapinkoirat vähän matkan päässä..


    • Kaikenlaista...

      Noh noh... Itsellä on isohko seropi, sellainen 30 kg. Ei se provosoidu toisten koirien räksytyksistä ja murinoista, eikä minua henk. koht. ärsytä joku chihun uhoaminen. Minusta ne on pikemmin hassuja, vaikka periaatteessa olen sitä mieltä että rodusta ja koosta riippumatta koirat pitäisi olla koulutettu ja hallinnassa. Kuitenkin parempi, että jos täytyy olla koiria, jotka ei ole hallinnassa - niin olkoot ne sitten juuri näitä pikkuriikkisiä seurakoiria. Pienistä työkoirista esim. terrierit olen taas sitä mieltä, että niiden olisi parempi olla hanskassa. Niillä on yleensä kuitenkin kokoonsa nähden melkoinen purukalusto ja voimaa leuoissa ihan eri tavalla kuin jollain chihulla. Koirien kanssa kun jonkun verran touhuaa oppii myös pian huomaamaan aste-eroja kaiken maailman ärinöissä, murinoissa ja rähisemisissä. Ei kaikki koiran äännähdykset kerro aggressiosta, vaan siellä voi olla taustalla monenlaistakin "sanomaa". En oikein tykkää tästä joidenkin koiraihmisten harrastamasta vastakkainasettelusta; pienet vastaan suuret... Ne on koiria kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1583
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      772
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      762
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      694
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      135
      657
    Aihe