Miten paljon teillä hyvät ihmiset menee jälkikasvun joululahjoihin?
Itseltäni -500€, enempään en pysty, vaikka kuinka kitkuttelen, ja on kaksi lasta ja viisi lastenlasta.
Minulla on jokavuotinen tuska saada joululahjarahat kasaan pienestä eläkkeestä. Välissä on kaikkien rakkaiten jälkeläisten syntymäpäivätikin vuoden mittaan. Juuri kun alkaa tuntua siltä, että olen päässyt taas plussan puolelle, on joku käsi taas ojossa ja tarve suuri.
On omiakin lääkkeitä , lääkärissä käyntejä ja silmälasitkin pitäisi uusia. Joskus sitä haluaisi ostaa jotain ihan itselleenkin. Vielä on kolmen koululaisen päivittäinen joululomahoito edessä, eli matkakorttiin menee ylimääräinen kuusikymppinen
joulu tulee taas
35
248
Vastaukset
- kerro suoraan
En olis kans uskonu, miten vähän jää eläkkeestä lahjojen ostoon. Minä olen jo ennakkoon sanonut, etten voi ostella mitä vaan enää kun on pieni eläke.
- kaikkea hyvää!
Olet liian vaativa itseäsi kohtaan. Eivät lapset ja lastenlapset ole varmasti suurien lahjojen perään.
Selitä tosiasiat, kyllä heilläkin on tervettä maalaisjärkeä, jotta ymmärtävät, että sinulla on oikeus ensimmäisenä ajatella omaa itseäsi.
Ei se ole väärin eikä häpeä. Ei joka juhlapäivä tarvi lahjoja ostaa, jos milloinkaan.
Anna itsellesi kerrankin kunnon joululahja, osta uudet silmälasit! Hyvä ystävä, kerro suoraan lapsille tilanteesi voit kertoa yhdelle heistä ja
hän kertoo toisille eteenpäin... Näi he sen yhdessä ajatellen ymmärtävät..
Minun isäni aikoinaan sanoi,kun Äiti olisi antanut jonkin lapsen tarpeisiin.
Isänsanat oli "Kirkkaammat silmät heillä on ,kuin meillä,olin nuorin lapsista,
joten jäi mieleen...
Hyvää joulun odotusta ja osta lasit itsellesi ja kysy sos-hoitajalta laseihin avustusta -sinulla on oikeus. Reippaasti vaan juttelemaan....- suihkuri pilman
Kaikki taitaa nukkua,kun ei kalkatus palstalla kuulu. Piristytään ja aletaan vaikka leveilee,niinkuin KATAINENKI... Hänellä on rahaa jakaa ja kauhia määrä avustajia,joku ainahan se jotain osaa.
Eräs -laskemista-toinen lukemista ehkäpä ruotsiakin siellä osaavat .
Onkohan niitä 35avustajaa en ihan muista,sillä määrällä kohennettais tärkeipiä asioita.... - Makriina ek
Ostan joululahjoja ympäri vuoden.
Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä käytännöllisempiä lahjoja olen ruvennut ostamaan.
Nyt ostan pussilakanoita, ja kaikki vuoden mittaan tarjouksista ja halpakaupoista.
Eräästä pikkuliikkeestä löysin vuosi sitten isoja kylpypyyhkeitä, joihin isokin mies vielä kietoutuu mukavasti. Niitä annoin viime jouluna kaikile itseäni kookkaammille.
Ei tarvitse stressaantua juuri joulun alla. "surullinen mummi" on kyllä melko tuhlaavainen lahjoinensa, sillä minun jouluni ei ruokineenkaan maksa noin paljon, ja kuitenkin tarjoan jouliuruuat useammalle ihmiselle.
Onneksi perheessämme on aina korostettu sitä, että lahja ei saa maksaa paljon.
Eikä meillä kukaan tule joulua viettämään käsi ojossa. - Mummo 65v.
Joululahjani koostuvat itse tehdyistä "pehmeistä paketeista".
Vähät ostetut eivät maksa paljoakaan.
Vuosikausiin emme ole olleet jouluna kotona joten emme ole hankkineet kuusta emmekä mitään jouluruokia.
45:n vuoden aikana on pöydässä tainnut olla 3 tai 4 kertaa kinkku.
Tavanomaisen Viron kylpyläjoulun asemesta olemme nyt 4 vuorokautta kotimaisessa urheiluopistossa.
Mieheni ensimmäinen täysin alkoholiton joulu miesmuistiin.
Todella pieni eläkkeeni ei stressaa koska meillä on aina ollut mieheni kanssa yksi, yhteinen tili, minulla luotto- / maksuaikakortin rinnakkaiskappale eikä puolisoni taholta vähäisintäkään kiinnostusta sen käyttämisen suhteen. - Näillä mennään yksin
Ei mene euroakaan. Jälkikasu on mennyt omille teilleen jo kauan sitten eikä ole itsestään mitään vuosikymmeneen ilmoitellut.
Joskus ostin itselle konjamiinimehupullon jouluksi, mutta eipä tuosta juuri hyötyä eikä hupia liene joten saanee jäädä sekin kauppaan. Toki joku jouluglögi saattaa tulla ostettua. Saas nyt nähdä...
Muovista ja rautalangasta Kiinassa rustatun joulukuusen koristelin viimeisen päälle nätiksi parvekkeelle kaksi tai kolme vuotta sitten. Ei käynyt kukaan näkemässä. Saa jäädä pahvilaatikkoonsa. Olen yrittänyt kympillä myydä, ei kiinnosta ketään.
Jouluherkuksi taidan ostaa savukirjolohta kalaliikkeestä. Kaapissa näkyi olevan vanhoja ohraryynejä. Niistä jos lisäkkeen keittäisin... Ja onpa muutama hernekeittopurkkikin, joitten parasta ennen -päivämäärä lähenee uhkaavasti. Millähän siihen saisi vaihtelevampaa makua? Tai edes oikean hernekeiton makua, jouluksi? Kinkkua ei ole koko 70 v aikana koskaan ollut. Kaupasta ostettu valmiskinkku on ollut sellaista moskaa, että sinne saa jäädä. Jospa ostaisinkin savukylkeä? On se paljon parempaa...
Vaikka passaa se kaurapuurokin. Sillä vain ei nälkä pysy kauaa poissa, pitää saada valkuaista tai rasvaa jatkoksi.
Joulupullaa en hanki ja -piparia ei kukaan anna, joten se siitä.
Rahaa olisi kalliimpaankin jouluateriaan, vaan olen kohtuuteen tottunut. Kun työtä piti tehdä enemmän kuin jaksoi jatkuvassa työsuhteen purku-uhassa, niin tuhlamaankan en ehtinyt ja nyt saan mielestäni hyvää eläkettä joten rahasta Joulun juhliminen ei ole kiinni. En vain osaa muuta ja ei ole joulumuoria löytynyt ohjaamaan. Kaikilla heillä on jo omansa...- kaisu-liisa
Vaikka muun kaiken meinaat kieltää, niin ilomieltä sinulla silti tuntuu olevan.
Ei ihmisen elo ole pelkkää polkkaa, allin allikoistakin se koostuu.
Mutta huomenna on uusi päivä.
Ei muuta kuin joulumuorin etsäntään säntää!
Oma pukkini jo tuossa kuorsaa täyttä häkää.
Vaikutat oman elämäsi herralta.
- entinen työmyyrä,,,,
Eläkkeitten ostoarvo on pienetyny huimasti, inflaato syö ostovoimaa kaikenaikaa,
pääasia on että johtajille riittää mijoona palkkiot ja poonukset,
meistä viiiiisss,,
tyydyn soiteleen puhelimella jouluterveiset, tai laitan vain tekstiviestin,
joulukortitkin maksaa jo maltaita, niitäkää ei enään raaaski laitta,
käperryn neljänseinän sisälle, jos kukaan ei muista tulla katsomaan, olen vaan yksin, kudon ja virkaan, käyn hieman ulkona, ainaki roskat viemässä,
kyllä se joulu ohimenee hissunkissu, - surullinen mummi
Ennen minäkin ostin joululahjoja pitkin vuotta, lakanoita pyyhkeitä yms. mutta kun ei kelpaa, lakanat pitää olla lapsillekin mikä kuosi milloinkin on muotia, pyyhkeet ovat väärän värisiä tai kokoisia, mitään vaatetta mikä kelpaa en osaa ostaa. Siinäkin tulee vastaan rahan ja vaatimuksen ero
Viime vuonna kävimme tyttären kanssa yhdessä ostamassa lahjat heidän perheelle. Kerroin kyllä mikä on minun maksukyvyn katto, eipä sekään auttanut, summa ylittyi yli puolella.
Markkinatalous jyllää joululahjoissakin, toiset isovanhemmat ja heitä on kaksi paria, tätä nykyaikaa sekin, ovat vielä työelämässä ja suurituloisia, heidän lahjat ovat tottakai parempia ja kalliimpia.
Minä olen panostanut käytännön apuun, hoitanut lapsia aina tarvittaessa ja siellä ollessa laittanut ruokaa ja siivonnut. Sitä ei oikeasti lasketa, en ole lastenlastn silmissä lainkaan samanarvoinen. Lapsenlapset tuskin viitsivät vastata enää puhelimeen kun soitan, en pahemmin enää soitakaan. Tänä vuonna en enää viitsi edes vaivata päätäni lahjoilla, laitan rahat kirjekuoreen, ostakoot sitten oman maun mukaan sen minkä sillä saa.Kyllä antajalla olis oltava ilo antaa , yhtä lailla kun saajallakin
Kirjoitat Kirjekuoreen että Rauhallista joulua .
Miksi Stressa tällaista valon pilkahdusta jota Joulu on .
Ei yksin ole paha olla jos siittä tykkää -- Näin saat sitten olla omissa oloissasi
Ehkä huomaavat sllain että sinäkin olet olemassa -- Kuitenkin toivon sinullekkin mukavaa joulua . Ehkä se siittä .- Köyhyys pannassa
"surullinen mummi" on marttyyri.
Mielenkiintoista tutustua elävän marttyyrin kirjoituksiin, yleensä he ovat toisilmaisiin muuttaneita.
Minulle aina sanottiin kotona: "laiska töitään luettelee". Siksi en ole koskaan pitänyt kirjaa siitä, onko minusta ollut apua sukulaisteni taloudessa.
On myös mukavaa havaita, että mummu antaa almuja perheeseen, jossa on isommat tulot kuin mummolla konsanaan. Samaahan sanotaan noista Romanian kerjäläisistäkin. Mersuilla kuulemma ajelevat vallan.
On ilmeistä, että mummun perhe tienaa taskurahoja S-lahden liittymän mainosperheenä. - .....
Jos vaatteita ostat lahjaksi, se on vikatikki. Ei näy käytössä.
- mamma-itsekin_
Minäkin 'tein itse' joululahjan, eli puhelinkuoren www.designskins.fi - kaupassa. Omalle mummolle nimittäin kuva lapsenlapsistaan, ja siitä tehtiin sitten nokialle kiva suojakuori.
En ole jouluihminen.Se mieletön lahjominen on liiketaloudellinen mainoskikka.
Veronpalautukset pitäis tunkea nyt kaupankitaan ja mukamas saada Suomi nousuun.
Kaikki krääsä ja rättitavara on tehty halvoissa alikehittyneissä maissa,joten se lisää vain S ja K ketjujen hehtaarihallien rakentamista,ei mitään muuta.
Jospa me palattais sen seimenlapsen syntymäajankohtaan ja etsittäis sitä seimenlasta omista sydämmistämme.
Olen antanut lapsilleni elämän,hoidelkoot he loppuelämänsä itsekatsomallaan tavalla.
En aio lahjoa heitä,enkä lastenlapsianikaan,kuin sukkapareilla ja tumpuilla joita olen yön hiljaisina hetkinä kutonut.- marja-liisa..
rituliini_38 kirjoitti:
En ole jouluihminen.Se mieletön lahjominen on liiketaloudellinen mainoskikka.
Veronpalautukset pitäis tunkea nyt kaupankitaan ja mukamas saada Suomi nousuun.
Kaikki krääsä ja rättitavara on tehty halvoissa alikehittyneissä maissa,joten se lisää vain S ja K ketjujen hehtaarihallien rakentamista,ei mitään muuta.
Jospa me palattais sen seimenlapsen syntymäajankohtaan ja etsittäis sitä seimenlasta omista sydämmistämme.
Olen antanut lapsilleni elämän,hoidelkoot he loppuelämänsä itsekatsomallaan tavalla.
En aio lahjoa heitä,enkä lastenlapsianikaan,kuin sukkapareilla ja tumpuilla joita olen yön hiljaisina hetkinä kutonut.Olen joskus kirjoittanut runon johonkin joululehteen,laitan sen nyt tähän, kun sopii aiheeseen.
Joulurauhaa, vain päälle maan.
Pian jälleen on Joulu, ja sana tää
niin ihmeesti mieltäni lämmittää.
Mutt jotain jään kuitenkin kaipaamaan,
Joulurauhaako päälle maan.
Miksi kiirettä tungosta aina vaan
tää nykyinen Joulu tuo tullessaan.
Näkyy Joulu vain jonoina kassojen,
ja nyrpeinä naamoina ihmisten
Siihen kun hetkeksi seisahtaa,
niin tuutin täydeltä kuulla saa
tämän nykyisen Joulun sanomaa.
- Tänä Jouluna tarjoan kalkkunaa,
kinkku kun liiaksi lihottaa,
ja meillä mieskin jo laskee joulejaan.
- Ei sille voi ostella rihkamaa,
hän on arvokas ihminen kerrassaan.
Viime Jouluna meillekkin , toi aidot kristalli lampetit.
Kahvilusikat, tietysti hopeaa,
hälle ajattelin minä lahjoittaa.
- Ja mitä sille siskon pojalle saa
kun sillä on kauheesti tavaraa
koko lastenhuone ihan pullollaan?
Jos antaisit aikaasi, hyvyyttä vaan,
se oikean Joulun tois tullessaan.
Oli seimenlapsikin tallissaan
köyhistä köyhin päällä maan.
Hyvää Joulun odotusta kaikille! Ne sukkaparit on oikein hyvä lahja. Ja jos ei kelpaa, niin se vika ei ole antajassa, vaan saajassa. - ,,,,,,
marja-liisa.. kirjoitti:
Olen joskus kirjoittanut runon johonkin joululehteen,laitan sen nyt tähän, kun sopii aiheeseen.
Joulurauhaa, vain päälle maan.
Pian jälleen on Joulu, ja sana tää
niin ihmeesti mieltäni lämmittää.
Mutt jotain jään kuitenkin kaipaamaan,
Joulurauhaako päälle maan.
Miksi kiirettä tungosta aina vaan
tää nykyinen Joulu tuo tullessaan.
Näkyy Joulu vain jonoina kassojen,
ja nyrpeinä naamoina ihmisten
Siihen kun hetkeksi seisahtaa,
niin tuutin täydeltä kuulla saa
tämän nykyisen Joulun sanomaa.
- Tänä Jouluna tarjoan kalkkunaa,
kinkku kun liiaksi lihottaa,
ja meillä mieskin jo laskee joulejaan.
- Ei sille voi ostella rihkamaa,
hän on arvokas ihminen kerrassaan.
Viime Jouluna meillekkin , toi aidot kristalli lampetit.
Kahvilusikat, tietysti hopeaa,
hälle ajattelin minä lahjoittaa.
- Ja mitä sille siskon pojalle saa
kun sillä on kauheesti tavaraa
koko lastenhuone ihan pullollaan?
Jos antaisit aikaasi, hyvyyttä vaan,
se oikean Joulun tois tullessaan.
Oli seimenlapsikin tallissaan
köyhistä köyhin päällä maan.
Hyvää Joulun odotusta kaikille! Ne sukkaparit on oikein hyvä lahja. Ja jos ei kelpaa, niin se vika ei ole antajassa, vaan saajassa.Olipa oiva runo, kiitos siitä.
Tuntuu, että joillekin ei mikään riitä.
Viime jouluna parhaat lahjukset,
oli ystävän kutomat sukkaset.
Lämmittävät sydäntä ja jalkoja.
- Tepposet
En ole koskaan ostanut joululahjoja kenellekkään.
Enkä muitakaan merkkipäivälahjuksia.
Olen lahjonut muista syistä kuin kalenteriin perustuvista
Vaimoni on hoitanut tuon muodollisen puolen aina ja kaikkiin suuntiin.
Näin ollen minulla ei ole harmaata haisua rahan menosta. En usko sitä kuluvan paljoakaan.- Makriina ek
Kaikella kunnioituksella: Vähällä pääset, kuten niin monet muutkin miehet.
Monelle perheelle joulu ihan todella on odotettu ja kaivattu yhdessäolon hetki, hyvän ruuan ja hyvän mielen vallassa. Onnistuminen jää usein perheen emännän huoleksi. Hänenhän on tarjoilu mietittävä, hankittava ja yritettävä pysyä budjetissa. Monet siinä epäonnistuvat ja sitten on kaapit täynnä ruokaa, jota syödään vielä seuraavana vuonnakin.
Vanha sanontakin on, että jouluna saa yölläkin syödä.
Suomalaiseen perinteeseen kuului, että jouluruuat katettiin pirtin pöydälle ja siitä sai jokainen käydä napsimassa ruokailujen välissäkin. Hevosille annettiin ylimääräiset kaurat ja lehmille heinätukot.
Köyhinä aikoina joulun hyvät ateriat ovat olleet se tärkein osuus joulun vietossa.
Ankarimpinakin pulavuosina sotien aikana perheenemännät käyttivät kaiken kekseliäisyytensä jouluruokien valmistamiseen. Koko vuoden säästettiin jouluksi kaikenlaista. 100 g manteleita oli aarre, puhumattakaan rusinoista tai oikeasta kahvista. Kapakalaa säästettiin viikkokausia. Korttiannokset oli pantava riittämään.
Kynttilät oli meilläkin joulukuusessa joka vuosi, vain aattona, ja vain muutama, mutta kuitenkin joulun tuoksu kuusesta ja kynttilöistä.
Tänä päivänä nyrpeillään ylensyönnistä ja rasvaisisistaa aterioista.
Mutta joulu se tulla jollottaa, jokaiselle omanlaisensa.
Ei nyt stressata sitä. Antaa tulla. - Tepposet
Makriina ek kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella: Vähällä pääset, kuten niin monet muutkin miehet.
Monelle perheelle joulu ihan todella on odotettu ja kaivattu yhdessäolon hetki, hyvän ruuan ja hyvän mielen vallassa. Onnistuminen jää usein perheen emännän huoleksi. Hänenhän on tarjoilu mietittävä, hankittava ja yritettävä pysyä budjetissa. Monet siinä epäonnistuvat ja sitten on kaapit täynnä ruokaa, jota syödään vielä seuraavana vuonnakin.
Vanha sanontakin on, että jouluna saa yölläkin syödä.
Suomalaiseen perinteeseen kuului, että jouluruuat katettiin pirtin pöydälle ja siitä sai jokainen käydä napsimassa ruokailujen välissäkin. Hevosille annettiin ylimääräiset kaurat ja lehmille heinätukot.
Köyhinä aikoina joulun hyvät ateriat ovat olleet se tärkein osuus joulun vietossa.
Ankarimpinakin pulavuosina sotien aikana perheenemännät käyttivät kaiken kekseliäisyytensä jouluruokien valmistamiseen. Koko vuoden säästettiin jouluksi kaikenlaista. 100 g manteleita oli aarre, puhumattakaan rusinoista tai oikeasta kahvista. Kapakalaa säästettiin viikkokausia. Korttiannokset oli pantava riittämään.
Kynttilät oli meilläkin joulukuusessa joka vuosi, vain aattona, ja vain muutama, mutta kuitenkin joulun tuoksu kuusesta ja kynttilöistä.
Tänä päivänä nyrpeillään ylensyönnistä ja rasvaisisistaa aterioista.
Mutta joulu se tulla jollottaa, jokaiselle omanlaisensa.
Ei nyt stressata sitä. Antaa tulla.Vaimoni raatoi aikanaan riittävästi. Yli 10-vuotta kokoontui molempien puolien suku aattona meille.
Vaimo oli loppuvuosina osa-aikaisessa työssä josta hän kotiutui klo13:a jälkeen.
Hän oli valmistellut koko lössin kestitsemisen etukäteen ja minä tein aattona osuuteni.
Ennen mässäilyä kävimme pikaisesti hautausmaalla ja sitten alkoin vaimon raadanta.
Porukka söi ja ryyppäsi niin paljon kuin minä pidin tarjolla.
Pukkikuviot yms.
Kun sakki lähti oli vaimoni täysin uupunut.
Mukavaahan oli, että vieraita oli paljon mutta lopulta tuli pää vetäjän käteen.
Vaimoni ehdotti sukulaisille, etupäässä omalle siskolleen perheineen, että josko tuo aattoillan kokoontuminenpantaisiin kiertoon.
Tuon törkeän ehdotuksen jälkeen teimme selväksi, ettemme me järjestä mitään mutta kutsua muuallekaan ei tullut!
Jäätyämme kahden, lapsemme olivat muuttanee kauemmaksi ja me vietimme muutaman kotijoulun.
Sen jälkeen kokeilimme kahdesti vuodenvaihdetta Espanjassa mutta päädimme jouluviikoiksi virolaisiin kylpylöihin.
Nyt olemme varanneet 4-vuorokautta erälle urheiluopistolle.
Tuleepi ensimmäinen täysin alkoholiton joulu sitten 60-luvun alkupuoliskon.
Silloin joulut menivät yön merkeissä. Pitkät työrupeamat ja unta. Siinä oli sisältö. Tepposet kirjoitti:
Vaimoni raatoi aikanaan riittävästi. Yli 10-vuotta kokoontui molempien puolien suku aattona meille.
Vaimo oli loppuvuosina osa-aikaisessa työssä josta hän kotiutui klo13:a jälkeen.
Hän oli valmistellut koko lössin kestitsemisen etukäteen ja minä tein aattona osuuteni.
Ennen mässäilyä kävimme pikaisesti hautausmaalla ja sitten alkoin vaimon raadanta.
Porukka söi ja ryyppäsi niin paljon kuin minä pidin tarjolla.
Pukkikuviot yms.
Kun sakki lähti oli vaimoni täysin uupunut.
Mukavaahan oli, että vieraita oli paljon mutta lopulta tuli pää vetäjän käteen.
Vaimoni ehdotti sukulaisille, etupäässä omalle siskolleen perheineen, että josko tuo aattoillan kokoontuminenpantaisiin kiertoon.
Tuon törkeän ehdotuksen jälkeen teimme selväksi, ettemme me järjestä mitään mutta kutsua muuallekaan ei tullut!
Jäätyämme kahden, lapsemme olivat muuttanee kauemmaksi ja me vietimme muutaman kotijoulun.
Sen jälkeen kokeilimme kahdesti vuodenvaihdetta Espanjassa mutta päädimme jouluviikoiksi virolaisiin kylpylöihin.
Nyt olemme varanneet 4-vuorokautta erälle urheiluopistolle.
Tuleepi ensimmäinen täysin alkoholiton joulu sitten 60-luvun alkupuoliskon.
Silloin joulut menivät yön merkeissä. Pitkät työrupeamat ja unta. Siinä oli sisältö.Olipa kaksi erilaista mietettä jouluistasi.
Sori, että arvelin sinun päässeen vähällä.
Näin sitä tehdään palstalla joohtopäätöksiä muutamien lauseiden perusteella. Luulemme tietävämme, ja mitä me tiedämme toisistamme! Emme todellakaan mitään.
Virtuaalimaailma ei sivua jokapäiväistä elämäämme.
- fiiuliin*
Se joulu, sieltähän se taas on tulossa.Tulee kauniita kirkkaita valaistuksia, kunpa hieman luntakin maanpäälle satelisi.
En ole ollenkaan joulu-enkä minkään muunkaan -juhlan ihminen.
Nyt minulla kuitenkin on jo kynttelikkö ikkunalla, se suojaa minua ja asuntoni sisältöä ihmisten katseilta jotka kulkevat ikkunan takana olevalla tiellä.
Samoin toi vävyni kuusen siihen ikkunan alle.
Laittoivat kynttelitkin, mutta heti seuraavana yönä myrsky kaatoi kuusen, minä korjasin kynttelit talteen.
Ei ole tarkoitus tuhlailla yhtään joululahjoihin,
jos joku minulle jotain antaa, vastaan otan ja kiittelen vaikka ei anti kiinnostaisikaan.
Linnuille pitäisi kyllä jotain naposteltavaa järjestää. - Atolfia
Olen kutonut sukkia joka jouluksi, mutta nyt tuntuu, että heillä on niitä muillekin jakaa, joten en anna sukkia tänä jouluna, vaikka valmiina niitä onkin muutama. Tyttärelleni annoinkin jo kirjokintaat ja hän oli hyvin, hyvin, iloinen niistä. Ehkä niitä kirjokintaita voisi ajatella kutoa.
Suvun keskellä on ollut puhetta, että aikuisille ei anneta enää lahjoja. Meillä onkin vain yksi todella lapsi joukossamme, joten hänelle täytynee paketteja laittaa.
Kyllä tietysti isompiakin lastenlapsia on jotenkin muistettava.
En ole vielä ajatellut asiaa enkä ole vielä joulumielelläkään.
Katsotaan nyt, milloin tulee tuo mieli.
Jouluruno oli todella hieno ja ajankohtainen. Otin pienen tauon kutomisesta . Suomeen menee pojan tyttären perheelle 5 paria villasukkia . Ja täälä 4 miestä saa sukat ,vielä on 3 paria tehtävä, Jotain laitan naisihmisillekkin --- niitä sukkia en kyllä jaksa enään lisää kutoa
Pikku Mirjami 4kk sai jo nutun kastelahjanmukana. ja aiemmin olin hänellekkin laittanut pikkuset töppöset kutomalla ja villa housut .
Nyt onkin olkapää kipee --ja pitäis ikkuvakin pestä keittiössä . Taidan olla laiska kun töitäni luettelen .
Mutta tykkään joulusta en niiden lahjojen niin väliä ole , se on vaan se jokin tunnelma joka miellyttää , Joululaulujakin tykkään kuunnelle -- en kylläkään kauppakeskuksien kövaäänisistäkaiuttimista.
Ja nyt nukkumaan - Natti , natti sanoo ruotsalainen HYVÄÄ YÖTÄ -Sunnuntaiaamun rauhassa selailin eilen tullutta postiani
ja siellä oli ensi vuoden kalenteri, jonka oli lähettänyt HSY,
Helsingin seudun ympäristöpalvelut.
Siellä löytyi kehoitus:
"Anna lahjaksi turhan tavaran sijaan hyvää mieltä!
Ideoita saat osoitteesta : http://www.annajotainmuuta.fi/
Tämä kehoitus oli vasta joulukuun 2014 aikana, mutta varmaan jo tänä joulunakin voimme sitä pyyntöä noudattaa.
Mikä voisi olla parempi lahja kuin hyvä mieli?
————————————————————
.- ???
SA SE !!!
En etsi valtaa loistoa,tuskin joululauluna on kovin puhutteleva,kun seuraa noita pyrkyreitä tuolla valtakunnan johtoportaassa.Enää ei voida sanoa,että rötösherrat,kun naisetkin jo käyttävät yhteiskunnallista asemaansa väärin.
Eläkepomon luksuselämästä kirjoittaa Iltalehti etusivullaan.
Täällä myrskynsilmässä ama kököttää ilman sähköjä,onneksi älysin tän läppärin ladata aamullarituliini_38 kirjoitti:
En etsi valtaa loistoa,tuskin joululauluna on kovin puhutteleva,kun seuraa noita pyrkyreitä tuolla valtakunnan johtoportaassa.Enää ei voida sanoa,että rötösherrat,kun naisetkin jo käyttävät yhteiskunnallista asemaansa väärin.
Eläkepomon luksuselämästä kirjoittaa Iltalehti etusivullaan.
Täällä myrskynsilmässä ama kököttää ilman sähköjä,onneksi älysin tän läppärin ladata aamullaRituliinille: - "Ei valtaa eikä kultaakaan, vaan rauhaa päälle maan!"
Tsemppiä sinulle, Rituliini! Olen hengessä mukanasi.- Sydämellistä joulua!
Sydämenkuvaa klikatessa on aina uusia lahjaideoita,
jotka tuovat hyvän mielen vastaanottajalleen.
Totta puhuit kun sanot
" Mikä voisi olla parempi lahja kuin hyvä mieli?"
Joka vuosi yritän karsia joulurituaalejani, mutta paljon on vielä karsittavaa. Joulumuorin viittaa ei niin vaan saa riisutuksi, ainakin tonttulakin kulkusineen haluan säilyttää.
Kun ei ollut enää joulukuusen metsästä hakijaa ja kuusikauppiaaltani satuin saamaan varisevan ja navetalta haisevan kuusen kahtena vuotena peräkkäin, siirryin muovikuuseen.
Se oli aikamoinen luopuminen, mutta myös helpotus. Joulukoristeena ja valona olohuoneesa menettelee. Vielä on riittänyt pieniä jälkeläisiä kuusen koristelijoiksi. Se on heille ilo.
Yhteinen lahjapäätös on semmoinen että aikuiset ostamme jokainen alle kympin lahjan, jotka sitten numeroidaan ja arvotaan kuka minkäkin saa. Siinä voi kekseliäisyyttään harrastaa, se lisää hauskuutta iltaan.
Pahin kompastuskivi minulle on jouluruoat. Niihin satsaan varmasti ihan turhan paljon. Ainahan näyttävät maistuvan ja aina tulee tehtyä liian kanssa liian monta sorttia. Nyt taas alan vaivata päätäni mitä pois jättäisi. Helpommalla olisi päästävä.
summa summarum (latinaa)
- minulle käy kuin Miss Sophielle ja Jamesille
James: The same procedure as last year, Miss Sophie?
Miss Sophie: The same procedure as every year, James!- Liisan viestin
hyvät ideat aion ottaa käyttöön. Hyvä mieli paras lahja! :D
- Tuo on totta,
ja kääntäenkin tuo on totta:
Se joka vie hyvän mielen palstalta riitelyketjuja avaamalla, tai hyökkäilemällä, sellainen vie pois hyvän mielen kaikilta. - kukkaron mukaan
Ei ole mitään velvollisuutta ostella lahjoja , eikä sellaisia mihin ei ole varaa. Itse asiassa voisit sanoa, että ostat vain 10-20e lahjat kullekin. Itse olen antanut vuosia lahjan rahana, niin saavat ostaa itse ja mieluista. Alennusmyynnit alkavat joululta joten vaatelahjoja ei kannata ostaa ennen joulua. Mielestäni asioista voi keskustella avoimesti läheisten kanssa ja kukaan ei voi odottaa enempää.
- miranda...
surullinen mummi
Sait todellakin heräämään minun syyllisyyden tunteen, kun muistelen omaa äitiäni, maalaistalon emäntää, jolla ei ollut rahallista tuloa ja kauppoihin pääsy oli mahdottomuus.
En halua edes kirjoittamalla palauttaa mieleeni äitini tunteita, koska hänen paras lahjansa oli kuitenkin Joulupöydän herkut ja joskus ilmeisesti oli niistäkin tiukkaa, koska hän itse kertoi, että oli isälle ehdottanut ruoaksi hernesoppaa!
Sukat ja lapaset oli toivottuja lahjoja, joita nyky lapset eivät arvosta, sillä kaupasta saa ainakin lapas/hansikas puolelta sopivampia, kuin villalapaset. Mieluisia vaatteita tuskin kukaan mummi voi ostaa, mikäli lapsi ei ole niin pieni, että ei osaa puhua.
Onneksi olen itse karsinut Jouluni minimiin, siis en vietä sitä mitenkään....muutoin, kuin hiljentymällä yksin. En mene lapseni luokse, johon tulee myös toinen lapsistani ja siellä on nämä lapsenlapset.
En osta lahjoja kenellekkään ja he eivät osta minulle, koska se on sopimus, siis kielto.
Olen kuullut, että juuri mummit syyllistyvät tämän "roinan" hankintaan Jouluna, jotka menevät heti roskiin! Miksi siis pähkäilet moista? Ajattele rahasi "mummonmarkoissa". Jos se saturainen ei olekaan enää 600,-mk, niin ainakin 500,-mk. Entäs 500,-€??? Kuka osteli lahjoja 1999 luvulla kolmella tonnilla???
Kieltämättä on se vaikeaa ollut tottua aluksi tähän "ei lahjoja" systeemiin, kun muistelen niitä yltäkylläisiä Jouluja lapsuuskodissani, sisarten, veljien, vanhempien ja lasteni kanssa. - kymppi riittää
Luin joku vuosi sitten äitien palstalta johon kirjoittelee nuoret äidit enimmäkseen, et mitä summia voi olla kummilapsen joulu-tai syntymäpäivälahja? Mieleeni jäi, että kymmenen euron lahja on sopiva ja riittävä. Sitä voi surullinen mummikin pitää ohjeena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561268
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1561217Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601115Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1031077Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu511056Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä56863Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56843Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32772
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin74761