SEROQUEL VAROITUS

johannagirl

En yleensä kirjoita näitä lääkkekokemuksistani mutta nyt on pakko kirjoittaa, jotta seroquelia käyttävät ihmiset olisivat varovaisia.

Eli sairastin 2 vuotta sitten psykoosin traumaattisten elämäntapahtumien vuoksi. Minulle kokeiltiin useaa eri lääkettä joista mikään ei toiminut sivuvaikutusten vuoksi. Viimeisimmäksi aloitettiin seroquel 800mg (aivan järkyttävän suuri annos näin jälkikäteen ajateltuna, ihmettelen todella miksi moinen minulle määrättiin), jota onnistuin syömään kuukauden ajan. Oireet, joita tuo lääke minulle aiheutti, olivat KAUHEITA. Muutuin zombiksi, olin niin väsynyt etten jaksanut käydä suihkussa. Joka yö näin kamalia painajaisia. Paino nousi, rinnoista vuoti maitoa. Suu ja iho kuivuivat täysin, kantapohjista tuli hiekkapaperia. Sydämeni on jotekin "seonnut". Syke on jatkuvasti vähintään 100. Sairaalassa tuo tutkittiin ja huomasivat, että EKG:ssä sydämen toiminta oli muttunut. Kiva : / Verenpaine puolestaan laski niin alas, että meinasin pyörtyä aina ylös noustessani. Puheentuotto vaikeutui, en kyennyt enää kunnolla lausumaan "r"ää.

Lopetin lääkkeet reilu viikko sitten ja olen sen jälkeen kärsinyt KAMMOTTAVISTA VIEROITUSOIREISTA: Nukahdan vasta kello kuusi aamulla ja nukun vain pari tuntia. Varoitus: KOKEMUKSIENI POHJALTA (ja lääkkestä luettuani) EI KANNATA SYÖDÄ SEROQUELIA UNETTOMUUTEEN koska siihen jää "koukkuun". Kun lääkkeet lopettaa, aivot eivät enää osaa itse nukahtaa. Lääke voi aiheuttaa pysyviä muutoksia aivojen unikeskukseen. Tässä tilassa kaipaan entisiä 5 tunnia unia, joista ennen valitin. Muut oireet ovat vielä pahempia. Päätä särkee ja minua oksettaa jatkuvasti. Huimaa. Vatsa on sekaisin ja todella kipeä. Päätä täyttä ihan niin kuin siellä olisi puolet lisää tavaraa. Palelen ihan tajuttomasti (sisällä ollessa on pakko olla ulkovaatteet päällä). Ihan kuin olisin käyttänyt huumeita. Viimeisin oire, joka on alkanut ja on oireista kaikista pelottavin, on se, että kaulan lihakset ovat kiristyneet ja liikkuvat itsekseen toisiaan kohti, minun on todella ahdistava hengittää ja pelkään koko ajan milloin kurkku tukkeutuu kokonaan. Tätä paskaa on jatkunut jo viikon ja koko ajan tulee uusia oireita. Jos selviän tästä kuolematta, olen todella onnellinen.

Voisin vielä lopuksi lisätä, että en nyt käyttänyt 800mg vaan vain 400mg. Tämä oli toinen kerta kun seroquel aloitettiin. Edellisen kerran käytin sitä 800 mg pari viikkoa ja lopetin melkein heti sairaalasta päästyäni ilman näin vaikeita vieroitusoireita. Ilmeisesti toista kertaa ei keho enää kestänyt.

Kammottava lääke, olkaa varovaisia.

10

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johannagirl

Ai niin unohdin sanoa, että seksuaaliset halut katosivat kokonaan. Se oli kyllä kaiken huippu. Onneksi palasivat takaisin heti kun lopetin lääkkeen.

• KIITOS kun kerroit

Mitenkähän näitä kokemuksia voisi saada muidenkin tietoon kuin vain niiden jotka lukevat näitä palstoja. Olen yrittänyt joskus Aamulehteen, mutta he eivät tällaisia julkaise, lääkäreiden tieteellisiä selityksiä vain, miten hyviä lääkkeet ovat.

Eiköhän nämä haittavaikutukset olisi aiheellista kertoa myös Fimeaan ja Valviraan, jotka kontrolloivat lääkärien työtä.

• Zen-Suuri

Mielialalääkkeitä kritisoivia ja niiden riskeistä varoittavia juttuja ei saada lehtiin, televisioon eikä muualle mediaan, koska ongelma halutaan piilottaa kansalta. Vastaava sensuuri on käytössä kaikkialla maailmassa, ei vain Suomessa. Sen sijaan lehdissä ja esitettävissä dokumenteissa näkee runsaasti lääkehoidon tärkeyttä, tehokkuutta ja turvallisuutta edistäviä mielipiteitä. Karmea esimerkki oli vähän aikaa sitten televisiossa esitetty Hulluuden historia -sarja (myös radiossa), jossa suhtauduttiin todella kevyesti erilaisiin vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, kuten lobotomiaan ja jopa kehdattiin katsojalle viestittää, että siitä olisi ollut jollekin ihmiselle apua. Samalla tavalla puolustetaan yhä sähköshokkia, vaikka sen aivovaurioittavat vaikutukset tiedetään laajasti. Tässäkin asiassa raha ja sitä kautta sensuuri ovat tärkeitä tekijöitä, joilla ylläpidetään sähköshokin imagoa kansan mielissä.

Uskon, että ainakin Fimea on kyllä ihan täysin tietoinen lääkkeiden vammauttavista vaikutuksista, kuten jokainen tietotaitoinen lääkärikin. Tieto on suurimmalta osin julkista, joten kuka tahansa voi todeta faktat oman tiedonhankinnan avulla. Kannustan kuitenkin aina tekemään ilmoituksen viranomaisille kaikista lääke- ja hoitovammoista, jotta eivät voi vedota tietämättömyyteen tai siihen, että haittailmoituksia ei ole juurikaan saatu.

• Kauhea satsi

Fimealle voi ilmoittaa sellaisista sivuvaikutuksista, joita ei pakkausselosteessa lue. Jos tarpeeksi monet jaksaisivat ilmoittaa uusista sivuvaikutuksista, ne voitaisiin aikanaan merkitä pakkausselosteeseen.

Lääkäristä on toisaalta turha tehdä kantelua Valviraan, koska pakkausselosteessa ilmoitetaan maksimiannokseksi 800 mg/vrk. Onhan annos ihan järkky, mutta turha kuluttaa voimia ilmoituksen tekemiseen. Itse käytin 10 krt. pienempää annosta ja siinäkin oli jo ihan tarpeeksi.

• ll.

Ketiapiinin max.annos ei ole 800 mg, sen voi nostaa aina 1200 mg:n saakka.

AP, kerrot että sairastuit psykoosiin ja kokeiltiin eri lääkityksiä, sairastuit kaksi vuotta sitten. Sitten söit kuukauden ketiapiinia, joka ei sopinut. Miksi sitten toistamiseen aloitit sen syömisen??

Kauanko söit tuota 400 mg:a?

Jos kerran mikään lääkitys ei sinulle sopinut, niitä kun kokeiltiin, niin mikä olisi ollut oma ehdotuksesi psykoosipotilaalle lääkitykseksi'??

Oletko kahteen otteeseen sairastunut psykoosiin? Ihmettelen miksi aloitit ketiapiinin toistamiseen jos ja kun se ei kerran sinulle aiemman kokemuksen näyt. sopinut.....

• Kauhea satsi

Kuule "ll." voitko kertoa, mistä on peräisin tieto, että vuorokausiannos voi olla 1200mg? Fimea kehottaa pitämään maksimissaan 800 mg:ssa annoksen. Eikö tohon jo melkeen kuole?

• sama tieto

Poikkeustilanteissa se annos voidaan nostaa tuohon tuolla mainittuun 1200 mg:n.

• Kauhea satsi

Toivottavasti poikkeustilanne ei kestä kauaa. En löytänyt Fimean sivuilta muuta kuin et annos pitäs olla 400-800mg/vrk, et se ois tehokkainta. Tämän lääkeryhmän tietoja selatessa tulee aina kurja olo, kun lukee että näitä annetaan lapsillekin. Seroquelin kohdalla oli, et lääkettä testattu lapsilla ja kylmän viileästi vaan luetellaan tutkimustulokset. Tässä maailmassa on kyl jotain pahasti vialla. Ihan oksettaa.

• Zen-Suuri

Järkyttävää kuulla, että olet saanut sydänongelmiakin. Toivotaan, että ne rauhoittuvat ja kaikki palaa normaaliksi, kun aikaa kuluu. Verenpaineen lasku on yleinen vaikutus. Pyöryttää ja silmissä sumenee, kun lähtee liikkeelle. Puheentuottovaikeudet ovat myös yleinen seuraus neuroleptikäytöstä. Samaa ongelmaa tulee myös esimerkiksi SSRI-masennuslääkkeistä, mahdollisesti muistakin mielialalääkkeistä. Puhe muuttuu sössöttävämmäksi, selkeä artikulointi on vaikeaa. Oksetustakin moni neuroleptikäyttäjä raportoi ihan jatkuvasti. Jopa tunne siitä, että pää olisi jotenkin täynnä ja raskas on yleinen tunne ainakin SSRI-vieroittautujille enkä yhtään epäile etteikö neuroleptit aiheuttaisi täsmälleen samaa. Neuroleptit ja SSRI:t voivat aiheuttaa lihasten motorisia häiriöitä, kuten tahatonta nykymistä ja niin edelleen. Voisi olla fiksua kertoa näistä kaikista oireista lääkärille, jos et ole vielä niin tehnyt. Palelu on normi vieroitusoire.

"Ihan kuin olisin käyttänyt huumeita." :) Neuroleptit ovat periaatteessa huumeita, joten ei kai se mikään ihme ole. Se haluatko kutsua ketiapiinia huumeeksi, päihteeksi vai lääkkeeksi riippuu oikeastaan vain poliittisesta kannastasi ja preferenssistäsi. Alkoholi, mari, SSRI, amfetamiini ja neurolepti, kaikki ovat psykoaktiivisia aineita, osa laittomia, toiset laillisia.

Unettomuuteen pitäisi käyttää aivan muita keinoja kuin lääkkeet. Urheilu/liikunta, ei kofeiinia tai muita piristeitä (ainakaan illasta, jos ollenkaan), sokeria myös vähemmälle, asunnon tuulettaminen ja niin edelleen. Unilääkkeiden potilasohjeessakin mainitaan, että ei saisi käyttää muistaakseni yleensä kahta viikkoa pidempään. Neuroleptejen käyttöä unilääkkeenä en voi ymmärtää. Lisäksi molemmat aiheuttavat fyysistä riippuvuutta.

• Sydämmellä

Ketiapiinin vieroitusoireita - omat kokemukset.
      Annos oli 800mg/vrk ja käytin sillä annoksella 2 vuotta ja 8 kuukautta.
      Ensimmäinen vieroitusoire oli järkyttävä paleleminen. Tuntuu, että jäätyy, vaikka on niin paljon päällä ja kääriintyneenä huopaan, ei auta, on kuin olisi sisältä jäässä.
      Toinen vieroitusoire oli, vatsa sekaisin, turvottaa, tuntuu, että räjähtää ja mitään ei kuitenkaan tule ulos, vatsaan sattuu ja koskee.
      Kolmas vieroitusoire oli lihaskrampit. Niitä tuli usein molempiin jalkoihin yhtäaikaa ja krampit saattoivat kestää parikin tuntia ja sen tietää, että oli valtava tuska.
      Neljäs vieroitusoire oli, että ihoa alkoi polttamaan. Tämä vieroitusoire tuli sen jälkeen, kun paleleminen oli ohi. Ihoa poltti ja kuumotti ja hikeä puskui ulos. Ei kiva silloin, kun täytyi käydä muiden ihmisten ilmoille ja ruokakaupassakin tuntui, että olisi ollut pakko riisua vaatteet pois.
      Viides vieroitusoire oli sydämen toiminnan muuttuminen. Sydän hakkasi, pulssi 100 luokkaa ja tämä oli lepopulssi. Voi vain kuvitella, mitä se oli kun oli liikkeellä. Tavallinen rauhallinen käveleminenkin teki tiukkaa, kun tuntui, että kuolee ja sydän ei jaksa.
      Kuudes vieroitusoire oli, että päässä tuntui olevan sisällä puolet liikaa. Päässä humisee ja on hyvin epätodellinen tunne.
      Seitsemäs vieroitusoire oli ja on yhä edelleen lähes vuosi lopettamisesta. NUKKUMINEN ON TÄYSIN MAHDOTONTA. Yössä tunti ja hyvänä yönä kaksi. Mutta uskon, että olen kestänyt sen lähes täydellisen unettomuuden ja selvinnyt elossa tähän asti on, kun kuitenkin on öitä, että olen jonkinasteisessa horrostilassa.

Lopetin lääkkeen käytön, kun sydän ei enää kestänyt lääkettä.
      Nyt jatkan elämää siten, että elän ajatuksessa, että jos kuolen näihin vieroitusoireisiin, niin se on parempi kuin ketiapiinin syöminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8323
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4644
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4333
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3463
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe