Helluntaipastori ekumenian asialla

Ekumeenikkona tunnettu ruotsalainen helluntaipastori Peter Halldorf on käynyt luennoimassa Helsingissä ortodoksisessa kulttuurikeskuksessa.

Ekumenia ja "Mystinen touch" ovat Halldorfin helluntailaisopin perustat.

Halldorf on ruotsissa keskittynyt rakentamaan yhteyttä helluntailaisten ja muiden kirkkojen kesken.
Miksi Suomessa osa helluntailaisista pitää ekumeniaa kirosanana ja toiset kannattaa?

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/13116-halldorf-piipahti-jaelleen-sofiassa-mystistae-touchia

10

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nÄin asia on

Suomessa helluntailaisuus syntyi koska kirkot eivät hyväksyneet helluntailaisuutta.
      Esim Albin Kervinen oli baptisti ja Pekka Brofeldt luterilainen. Alunperinhän helluntailaisuus oli yhteiskritillinen allianssiliike mutta kun Kervinen perusti sen suomen ensimmäisen helluntaiseurkunnan niin lopuksi sitten muutkin helluntailaiset alkoivat perustaa seurakuntia. Kervisen seurakunta yhdistyi myöhemmin Helsingin saalemiin.

Ekumeniaan suhtautuvat kriittisesti kaikki konservatiivisen raamattunäkemyksen omaavat. Ei Luther Säätiökään ole oikein ekumeeninen liike. Raamattunäkemys on se ydin kysymys.

• Mitä,millonkin-oppi tilanteen mukaan?

Helluntailaisuuteen mahtuu kyllä muutenkin erilaisia oppeja.

Suomen helluntailaisten oppi kielilläpuhumisestakin on ihan päinvastainen kuin Azusa-kadun ensimmäisillä helluntailaisilla ja se myönnettiin Ristin voitossakin.

Nykyisin helluntailaiset kielilläpuhujat puhuu glossaliaa, jossa puhe on ymmärtämättömiä tavuja, eli kuten Paavalin mainitsemassa yksittäisessä armolahjassa ilmeisestikin tarkoitetaankin.

Alkuperäisten Azusa-kadun veteraanien kielilläpuhe oli omilla ymmärretyillä, alkuperäisillä kielilläpuhumista (Jumalan ylistämistä), jota oli myös Raamatun tapahtumissa kun suuren joukon päälle laskeutui Pyhä Henki.

• ei hellari
        Pe.ku kirjoitti:

Mitä,millonkin-oppi tilanteen mukaan?

Suomen helluntailaisten oppi kielilläpuhumisestakin on ihan päinvastainen kuin Azusa-kadun ensimmäisillä helluntailaisilla ja se myönnettiin Ristin voitossakin.

Nykyisin helluntailaiset kielilläpuhujat puhuu glossaliaa, jossa puhe on ymmärtämättömiä tavuja, eli kuten Paavalin mainitsemassa yksittäisessä armolahjassa ilmeisestikin tarkoitetaankin.

Alkuperäisten Azusa-kadun veteraanien kielilläpuhe oli omilla ymmärretyillä, alkuperäisillä kielilläpuhumista (Jumalan ylistämistä), jota oli myös Raamatun tapahtumissa kun suuren joukon päälle laskeutui Pyhä Henki.

Väärin peku! Et taas tiedä ja ymmärrä asioita! Nykyisinkin kielillä puhuvat puhuvat jonkin maan kieltä. Mitä, sitä ei lähes tulkoonkaan pysyt sanomaan, koska maailmassa on valtavasti eri kieliä ja murteita niissä! Itse olen saanut puhua mm. kiinan kieltä. Sen todistivat täysin kiinalaiset ihmiset. Olin silloin laivalla meniosasa Ruotsiin ja hytissäni kiittelin Heraa vierain kielin. Käytävälle oli sattunut oveni taakse joukko kiinalaisa ja kun lähdin hytistä, niin kyselivät sitä milloin olen opiskellut kiinaa, kun niin selkeästi ylistin Vapahtajaani kiinan kielellä! En ole opiskellut sitä, vaan se on yksi kieli, jota saan puhua Pyhän Hengen kautta.

• ei hellari kirjoitti:

Väärin peku! Et taas tiedä ja ymmärrä asioita! Nykyisinkin kielillä puhuvat puhuvat jonkin maan kieltä. Mitä, sitä ei lähes tulkoonkaan pysyt sanomaan, koska maailmassa on valtavasti eri kieliä ja murteita niissä! Itse olen saanut puhua mm. kiinan kieltä. Sen todistivat täysin kiinalaiset ihmiset. Olin silloin laivalla meniosasa Ruotsiin ja hytissäni kiittelin Heraa vierain kielin. Käytävälle oli sattunut oveni taakse joukko kiinalaisa ja kun lähdin hytistä, niin kyselivät sitä milloin olen opiskellut kiinaa, kun niin selkeästi ylistin Vapahtajaani kiinan kielellä! En ole opiskellut sitä, vaan se on yksi kieli, jota saan puhua Pyhän Hengen kautta.

Mitenkä niin väärin?
        Et ymmärtänyt mitä kirjoitin.

Helluntailaiset Suomessa itse sanovat puhuvansa glossolaliaa, eli ihmisille ymmärtämätöntä kieltä, mutta Azusa-kadun veteraanien sanotaan puhuneen ksenoglossolalia, eli muita vieraita kieliä.

Ja Ristin voitto on myöntänyt tuon asian.
        Tuossa se Ristin voiton uutinen, jonka he ovat jo poistaneet:
        http://www.ristinvoitto.fi/sisalto/uutiset/ksenoglossiaa_ilmenee_edelleen_01062011/

En sanonut omaa mielipidettäni missään.

• VanhimistoVeli
        Pe.ku kirjoitti:

Mitä,millonkin-oppi tilanteen mukaan?

"Nykyisin helluntailaiset kielilläpuhujat puhuu glossaliaa, jossa puhe on ymmärtämättömiä tavuja, eli kuten Paavalin mainitsemassa yksittäisessä armolahjassa ilmeisestikin tarkoitetaankin."

Minä ainakin puhuin protugalia brasilialaisen miehen kanssa. Enkä tiennyt ennekuin hän kysyi(englanniksi) missä olen oppinut hänen kotimaansa kielen. Vastasin, että puhuin kielillä, enkä tiennyt puhuvani portugalia. Hän ei tiennyt kielillä puhumisesta mitään. (luulin aiemmin että hän on uskovainen).

Toinen tapaus puhun espanjaa ja italiaa sujuvasti ja ymmärrettavasti ja puheessa tuli ilmi nimi Maria. Kuulijoiden joukossa oli Maria-niminen 25-vuotias nainen, jolle puhe oli tarkoitettu.

• VanhimistoVeli kirjoitti:

"Nykyisin helluntailaiset kielilläpuhujat puhuu glossaliaa, jossa puhe on ymmärtämättömiä tavuja, eli kuten Paavalin mainitsemassa yksittäisessä armolahjassa ilmeisestikin tarkoitetaankin."

Minä ainakin puhuin protugalia brasilialaisen miehen kanssa. Enkä tiennyt ennekuin hän kysyi(englanniksi) missä olen oppinut hänen kotimaansa kielen. Vastasin, että puhuin kielillä, enkä tiennyt puhuvani portugalia. Hän ei tiennyt kielillä puhumisesta mitään. (luulin aiemmin että hän on uskovainen).

Toinen tapaus puhun espanjaa ja italiaa sujuvasti ja ymmärrettavasti ja puheessa tuli ilmi nimi Maria. Kuulijoiden joukossa oli Maria-niminen 25-vuotias nainen, jolle puhe oli tarkoitettu.

"Minä ainakin puhuin protugalia brasilialaisen miehen kanssa.
        Kuulijoiden joukossa oli Maria-niminen 25-vuotias nainen, jolle puhe oli tarkoitettu. "

Kertoisitko kyseisten henkilöiden nimet yhteydenottoa varten?

• kljljhkhkhkj

hekumania haisee....

• ei hellari

Ekumenia ei ole Jumalasta. Eriasia on pitää uskovien keskinäistä yhteyttä yli kirkkokuntarajojen. Alkuseurakunnan mukaisesti ei tosiasiassa ole kuin yksi ainut paikallisseurakunta paikkakunnallaan. Se koostuu uudestisyntyneistä uskovista ja uskoon tulonsa jälkeen Raamatun mukaisesti uskovien upotuskasteella käyneistä. Toki kastamattomissakin löytyy uskovia, mutta he eivät Jumalan Sanan mukaan kuulu seurakuntaan, ennen kuin käyvät kasteella Raamatun opetuksen mukaisesti!

• Ei VillejäPuhumaan

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Ekumenia ei ole Jumalasta. Eriasia on pitää uskovien keskinäistä yhteyttä yli kirkkokuntarajojen. Alkuseurakunnan mukaisesti ei tosiasiassa ole kuin yksi ainut paikallisseurakunta paikkakunnallaan. Se koostuu uudestisyntyneistä uskovista ja uskoon tulonsa jälkeen Raamatun mukaisesti uskovien upotuskasteella käyneistä. Toki kastamattomissakin löytyy uskovia, mutta he eivät Jumalan Sanan mukaan kuulu seurakuntaan, ennen kuin käyvät kasteella Raamatun opetuksen mukaisesti!

• pieni joukko

Helluntailaisuus ja karismaattisuus ovat erittäin ekumenisia uskontoja. Näkeehän jo siitäkin, että heistä valtaosa maailmanlaajuisesti kuuluu KATOLISEEN kirkkoon. Haitin woodoo-uskontokin on osa katolista kirkkoa. Amerikassa mormoonit ovat jo osa karismaattista liikettä. Nykyhelluntaikielillä eli siansaksalla puhujia oli paljon jo ennen Jeesuksen syntymää Babylonian pakanauskonnoissa mutta ei koskaan Jumalan kansassa. Helluntai-karismaattinen liike on maailman nopeimmin leviävä uskonto. Eli aivan toinen tilanne kuin raamatullisella kristinuskolla, mitä kaikki vastustavat - eikä ihme, sillä Jeesus itse on sanonut, että Jeesuksen seuraajat menevät ahtaasta portista ja heitä on vain vähäinen joukko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1472
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      923
    3. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      57
      893
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      892
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      816
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      700
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      693
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      337
      666
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      654
    10. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      74
      626
    Aihe