Uhkapelit ja uskonto

Exmoro

Uskokaa tai älkää, mutta uhkapelaamisella ja uskonnollisuudella on yhteys. Se on ihmisen harha etsiä kaavoja satunnaisuudesta ja uskomus satunnaisuuden hallitsemiseksi. Tuo satunnaisuuden kaavojen hakeminen voidaan ymmärtää esihistoriassa myös sillä, että joku korkeampi voima päättäisi kaikesta mitä maailmassa tapahtuu - ts. mitään ei tapahdu sattumalta vaan "herran tahdosta". Tuo satunnaisuuden hallinta taas liittyy siihen, että ihminen kuvittelee ymmärtävänsä satunnaisuuden toimintaa ja syitä - ts. taifuuni iski filippiineille sikäläisen kansan jumalattomuuden vuoksi. Uhkapelissä nämä samat ominaisuudet vastaavat "nyt on keijolla kova käsi" -tunteen syntyä sekä satunnaisuuden väärästä tulkinnasta, ts. nyt on pakko tulla pariton kun on tullut jo kolme parillista peräkkäin. Uskomatonta, eikö totta. Voisiko himouskovaisen käännyttää helposti himopelaajaksi? Entä päinvastoin?

6

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pukkeli

      Erittäin mielenkiintoinen avaus. Onko tämä oma hypoteesisi, vai lieneekö asiasta tieteellisiä tutkimuksia?

      • Exmoro

        En ole varma onko tieteellistä näyttöä / tutkimusta, mutta ajatus esitettiin Dawkinsin maailma -sarjan kolmannessa jaksossa. Kannattaa katsoa, mielenkiintoinen ohjelma. Sinänsä tätä "satunnaisuuden hallinnan harhaa" on kyllä tutkittu ja todettu että mm. rotta on viisaampi kuin ihminen eikä kuvittele hallitsevansa satunnaisuutta: ts. rotta ei pelaisi uhkapelejä.


      • kyyhkyt lakassa
        Exmoro kirjoitti:

        En ole varma onko tieteellistä näyttöä / tutkimusta, mutta ajatus esitettiin Dawkinsin maailma -sarjan kolmannessa jaksossa. Kannattaa katsoa, mielenkiintoinen ohjelma. Sinänsä tätä "satunnaisuuden hallinnan harhaa" on kyllä tutkittu ja todettu että mm. rotta on viisaampi kuin ihminen eikä kuvittele hallitsevansa satunnaisuutta: ts. rotta ei pelaisi uhkapelejä.

        Rotista en tiedä, mutta kyyhkysillä ainakin on taipumusta taikauskoon. Yksi parhaista tätä havainnollistavista kokeista oli B.F. Skinnerin kyyhkyskoe, jossa kyyhkyset päätyivät kehittämään itselleen eriskummallisia rituaaleja joita ne tekivät saadakseen lisää ruokaa. Skinnerin kokeessa kyyhkynen laitettiin nälkäisenä koehäkkiin ja sille annettiin vähän ruokaa. Ruoka-astia otettiin hetken päästä pois ja laitettiin satunnaisesti pienen hetken päästä takaisin häkkiin riippumatta linnun elämöinnistä. Jossain vaiheessa kokeessa havaittiin kuinka kyyhkyset rupesivat toistamaan liikesarjoja varsin määrätietoisesti saadakseen ruokaa ts. ne olivat jostain syystä assosioineet joidenkin tekemiensä liikkeiden tuoneen ruoan takaisin häkkiin ja kehittäneet taikauskon, että niiden toimilla olisi jotain tekemistä ruoka-astian palauttamisen kanssa.

        http://psychclassics.yorku.ca/Skinner/Pigeon/


    • moroni2

      Eikö pitäisi puhua mielummin yhteisistä piirteistä kuin yhteydestä? Minusta sana "yhteys" tarkoittaa kahden asian kanssa sitä, että jos tekee A:ta niin siitä seuraa teko B. Mutta siitähän tässä yhteydessä ei ollut kyse?

      Minusta uhkapelaajalla ja uskonnollisella ihmisellä on kuitenkin yksi ero:

      Uhkapelin pelaaja pyrkii käyttämään sattumaa omaksi edukseen. Sen sijaan uskonnollinen ihminen (siis Jumalaan uskova) pyrkii sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin, jotka uskoo olevan Jumalan tahto. Muutenkin uskonnollinen ihminen haluaa elää Jumalan tahdon mukaan.

      Siinä ero. Toinen yrittää hyötyä sattumista ja saada tavallaan ne hallintaan, toinen sopeutuu tilanteeseen, johon on joutunut.

      " Voisiko himouskovaisen käännyttää helposti himopelaajaksi? Entä päinvastoin?"

      Himouskovaisesta en tiedä, mutta uskovainen voidaan houkutella himopelaajaksi. Se ei kuitenkaan käy hetkessä, vaan vähitellen, niin että henkilö ei huomaa.

      Ihminen voi käydä kirkossa jumalanpalveluksissa ja pelata jonain muuna aikana uhkapelejä. Jossain vaiheessa himo voi yltyä niin voimakaaksi että alkaa käyttää sunnuntai-päivääkin pelaamiseen ja jättää jumapalveluksissa käynnit pois.Se on vähän kuinalkoholismi.

      Jos haluaa pelastaa uhkapelaajan sielun, niin silloin se käy parhaiten osoittamalla ettei Jumala vaikuta uhkapeleissä. Raamatun avulla voidaan osoittaa, että ihmisen on tarkoitettu hankia elanto työtä tekemällä eikä laiskotelemalla.

      Tietenkin kyseistä henkilöä voi pyytää kirkon tilaisuuksiin niin että pelaaminen jää vähitelen pois, mutta pelaamisen lopetaminen pitää perustua asiaosaisen omaan päätökseen.

      Näin minä näen asian.

      • Exmoro

        No jaa,… tämä satunnaisuuden hallinnan harhan ja uskonnollisuuden yhteys löytyy niin "matalalta tasolta", ettei suorien yhteyksien löytyminen ole oleellista. Kai tästä nyt kuitenkin selvisi, että mikä se yhteys / yhteinen piirre oli? Yksinkertaistettuna se on siis se, että ihminen kuvittelee näkevänsä säännöllisyyttä, merkityksiä ja hallintaa satunnaisuudessa.

        Uhkapeli ja sen addiktio ovat sitten asia erikseen, kuten on esim himouskovaisuus ja sen toteuttaminen (esim. Nokian hihhuleiden yritykset herättää henkiin ruumishuoneella maannut vainaja). Myös uskontoon voi syntyä addiktio, esim katolisuuden ripittäytymiseen voi hyvinkin jäädä koukkuun.

        Tuosta elannon hankkimisesta työllä - olen aivan samaa mieltä, että vippauskonsteilla itsensä elättäminen on väärin. Osakkeilla pelaaminen pörssissä on juurikin uhkapeliä, jossa esim shorttaamalla voidaan hyötyä toisten sijoittajien epäonnesta. Tämä on mielestäni vieläkin moraalittomampaa kuin "puhdas" uhkapeli. Käsittääkseni MAP-kirkolla ei ole mitään sitä vastaan, että jäsenet harrastavat tällaista ammattia itsensä elättämiseen. Käsittääkseni itse kirkkokin harrastaa sijoittelua.


      • että näin sitte

        "Uhkapelin pelaaja pyrkii käyttämään sattumaa omaksi edukseen. Sen sijaan uskonnollinen ihminen (siis Jumalaan uskova) pyrkii sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin, jotka uskoo olevan Jumalan tahto. Muutenkin uskonnollinen ihminen haluaa elää Jumalan tahdon mukaan."

        Ja pieleen meni jälleen. Uhkapelaaja uskoo ja toivoo sattuman osuvan kohdalleen sekä usein kuvittelee voittotodennäköisyyden todellista korkeammaksi. Uskovainen taas pyrkii jumalilleen sinkoamilla rukouksilla ohjailemaa sattumaa eli kuvittelee pystyvänsä vaikuttamaan ympäröivän maailman satunnaisiin tapahtumiin höpöttelemällä pehmoisia mielikuvitusolennoilleen. Uskovainen ei siis ole sopeutunut ympäröivään maailmaan eikä pysty käsittelemään sen sisältämiä riskitekijöitä ilman mieltä rauhoittavia meditaatiohetkiä (rukoustuokioita) ja ylläpitää illuusiota, että pystyisi jumaltensa kautta ohjailemaan oman valtansa ulkopuolella olevia asioita.

        Oma lukunsa ovat sitten ammattipelaajat, jotka tietävät kulloisenkin pelin todennäköisyydet ja pystyvät pitkällä aikavälillä maksimoimaan mahdollisuutensa voittoihin. Esimerkiksi pokeri ei ole ammattilaistasolla uhkapeliä vaan raakaa tilastomatematiikkaa, ihmistuntemusta ja psykologiaa. Voittaakseen turnauksen pokeriammattilainen joutuu paiskimaan herkeämättömästi hommia kovan paineen alla tilanteessa jossa hetkellinen herpaantuminen johtaa helposti tappioon ja turnauksesta putoamiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      3023
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1517
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1336
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1161
    6. 37
      1031
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1012
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      967
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      887
    Aihe