Oppien koettelu Raamatussa

Raamatussa varoitetaan vääristä opeista ja kehotetaan myös koettelemaan oppeja ja henkiä lukemattomisssa kohdissa, niitä erikseen mainitsematta.

Monet palstan uskovaisista, kuten ekivaari, Rea ja joskus myös tomis ovat ottaneet Raamatun opetuksista vaarin ja koettelevat joitain toisten uskovien väärinä pitämiä oppeja ja kyseenalaistamaan niitä Raamatun opetuksen valossa.

Jostain syystä pienikin Raamatun mukainen toisten uskovien oppien koettelu saa "vääräoppiset" takajaloilleen, hyökkäämään asian sijasta henkilökohtaisia ominaisuuksia arvostelemaan ja lausumaan jopa helvetintuomioita.

2.Tim. 4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

Matt. 16:12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.

23

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anovalle annetaan
    • Kyl peku tietää

>>2.Tim. 4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

• Asioiden kääntäminen väärään tapaan on kuin jalat eellä puuhun kiipeämistä tai "latvasta päin puuhun nousemista" kuten jollain filistealaisella on tapana sanoa.

• rea.aalto

Helluntaiseurakuntaan kuuluvat jäsenet eivät saa itse ajatella
      ja tutkia Raamattua.Kaikki johdon opettamat Raamatun paikan tulkinnat on pakko hyväksyä
      jos aikoo kuulua seurakuntaan.

Heidät aivopestään heti alkuunsa! Varsinkaan naiset eivät saa ajatella omilla aivoillaan.
      Paitsi ne "kunnonsisaret" jotka ovat niin pyhiä, että sormenpäistä tippuu se hurskaus!
      Ja kaikki ne, jotka eivät koskaan tee syntiä, eivätkä lankea, heillä on erikoislupa!
      Helluntaiherätys on heidän omasta mielestään ainoa oikea seurakunta maan päällä
      ja kaikki toiset joutuvat helvettiin.Turha täälläkään on Raamatunpaikkoja antaa, helluntailaisilla on omat käännöksensä Raamatusta, eivätkä he näe edes samoja kirjaimia

Kun Raamatussa lukee, että Jumala on itse lähettänyt eksytyksen, helluntailaisten käännöksessä lukee:Eksytys ei koske helluntaiherätystä, mutta kaikkia muita varsinkin luterilaisia.

Kun Raamattu opettaa että kaatuminen ei ole Jumalan siunaus:
      Helluntaiherätyksen käännöksessä lukee: Kaatuminen on harhaoppia, paitsi jos se tapahtuu helluntaisaarnaajan kautta!

Kun Raamattu opettaa ettei sellaista armolahjaa ole, missä jaetaan kielilläpuhumista ihmisille,
      Helluntaiherätyksen käännöksessä lukee: On, mutta vain yksi ainoa koko Suomessa ja ehkäpä koko maailmassa, ja se on yhdellä ainoalla helluntaisaarnaajalla.

Jos kaksi eri henkilöä ostaa kirjakaupasta aivan samanlaiset Raamatut, ja varsinkin saman vuoden painoksen, ja he menevät omiin koteihinsa lukemaan sitä aivan samanlaista saman vuoden painosta:
      Niin kas, taas tapahtuu ihmeitä: Kun helluntailainen lukee sitä aivan samanlaista ja samana vuonna painettua Raamattua, siellä lukeekin aivan erilaisia käännöksiä
      Kuin sen toisen henkilön, samanlaisen ja samana vuonna painetun Raamatussa lukee!

Mutta helluntaiherätys onkin tunnetuin seurakunta ihmeiden teoissaan.

• Nuo on ulkopuolisenkiin silmissä kohtalaisen yleisiä tyylejä helluntaiherätyksessä.

• Lapsen kanssa

No johan sieltä alkoi tulla kunnon tekstiä! Kiitos ja ylistys vaan, sanoi entinenkin emäntä, kun kotikaljaputelin sisältö ylikuohui liiasta hiivasta.

• sivusta seuraava..

Jopa Rea taas teki suusyntiä entisten lisäksi. Vaikka itse "lähdin" seurakuntavaihdon kautta helluntaista ennen 2000 lukua, mutta puolison kautta tunnen menon, aika pitkältä ajalta, niin en voi allekirjoittaa tuollaista näkemystä.
        Sitten mietin sitä, mikä panee ihmisen kirjoittamaan ja väittelemään asian tiimoilta, on uskonnollinen lihallisuus. Se toimii ja elää näin.

• >>>Kun Raamattu opettaa ettei sellaista armolahjaa ole, missä jaetaan kielilläpuhumista ihmisille

• Rea Aalto
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Kun Raamattu opettaa ettei sellaista armolahjaa ole, missä jaetaan kielilläpuhumista ihmisille

>>>Kun Raamattu opettaa ettei sellaista armolahjaa ole, missä jaetaan kielilläpuhumista ihmisille

• Rea Aalto kirjoitti:

Eli meni siis uusiksi. Kirjoitit siis sillä tavoin etten ymmärtänyt mitä yritit kertoa. Ja ehkä onnistuit siinä toistamiseen.

Sinä siis uskot että Raamattu ei opeta että kielilläpuhumisen lahja olisi saatavissa kun joku esim. laittaa käden jonkun päälle ja rukoilee? Menikö nyt oikein?

Mitä tämä sitten on?

Apt. 8:17 "Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen."

Okei, myönnän ettei siinä sanota että saivat sen jälkeen kielilläpuhumisen armolahjan. Mutta mistä Simon näki että he saivat Pyhän Hengen? Toiset sanovat että hän näki sen koska hän kuuli heidän puhuvan kielillä.
        "... kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa"... (Apt.8:18).

Täällä on toinenkin esimerkki miten kielilläpuhuminen saatiin käteen päälle panemisen kautta:

Apt.19:6 "Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat."

• irtikatkeruudesta
    • Se onkin kaikista yleisin tapa sanoa, että joku on katkera, vaikkei asia ole sinnepäinkään. Paremminkin tilanne on se, että jotakuta naurattaa koko huhhulien homma. :=))))

• oppia

Oisko Pekunkin koeteltava miltä tuntuu oppi istua sabattina kirkossa!

Jeesus koetteli sen opin! Luuk 4: 16

Ei ole eri evankeliumia Israelin kansalle ja pakanoille! Sekin oppi pitää koetella Jumalan sanalla. Ef 2: 10, ja 20

• Onneksi mulla ei ole mitään oppia asiasta, joten olen ulkopuolinen ja jäävi sanomaan asiasta mitään.

Avauksessa kerroin Raamattuun perustuvista opeista ja niiden käytännön sovelluksista uskovilla.

• "todistaja"

Poliisien arkistoissa on monia tapauksia kuinka helluntailaisten kokouksessa on esiintynyt todistetusti alastomuutta ja heidän "saarnamiestensä" perversioita joita "hihuleita" sanotaan "uudestisyntyneiksi"?
      Tuskin "rysän" päältä kärähtäneet helluntailaiset alastomina kykenisivät puolustamaan että herraahan me odoteltiin kun herra tuli mustan maijojen kanssa ja vei alastomat helluntailaiset putkaan. Tämä tapaus on tapahtunut Saksassa.
      Sitten tiedän paikkakunnan ja vielä elävän henkilön, minun ohellani jotka ovat kertojalta(kuollut) kuulleet kuinka Eelimissä miehet makasivat lattialla naisten kävellessä perätysten makaavien miesten katsellessa "yliluonnollista näkyä" ihmetellen mahtaneeko se lahkousko kestää moista yliluonnollisuutta? Joku väitti että eräs ilkikurinen nainen pysähtyi erään miehen kohdalla ja nosti jalkaa pyörittäen sitä laajakaarisesti kuin mouling rougen tanssijatar, koska tiesi helluntailaisen olevan kova suustaan ja pidetty uskon ja hengen ilmentymänä, aitona profeettana.
      Arvaapa mitä ko. tapauksen alkuperäinen todistaja itse lattialla "ihmettä" kokemassa ja uskoansa muiden mukana koettelemassa ollut vanha pappa sanoi?

Mies sanoi että oman vaimon alapään näkeminen ei vaikuttanut, mutta...toisten kyllä vaikutti ja näin tämä uskon voiman koetus eelimissä päättyi katastrofiin ainakin asiasta kertoneen papan kohdalla.
      Uskoa nimittäin koeteltiin tällä tavoin ennen Eelimissä.
      Paikka oli Eelim anjalankosken helluntaiseurakunta jossa myös se Puustellikin vaikutti. Samoin Tauno Rantala.

• Rea Aalto

Jumalan Petelle:

Eli meni siis uusiksi. Kirjoitit siis sillä tavoin etten ymmärtänyt mitä yritit kertoa. Ja ehkä onnistuit siinä toistamiseen.

Sinä siis uskot että Raamattu ei opeta että kielilläpuhumisen lahja olisi saatavissa kun joku esim. laittaa käden jonkun päälle ja rukoilee? Menikö nyt oikein?
      --------------------------

Raamattu ei kerro että sellainen armolahja olisi, missä joku JAKAA kielilläpuhumisen lahjaa, kuten Artturi Kukkula.Hän on keksinyt sen itse.

Se mitä Raamattu opettaa on: Kielilläpuhumisen armolahja.

• Eenokki 12

Raamattu ei kerro että sellainen armolahja olisi, missä joku JAKAA kielilläpuhumisen lahjaa, kuten Artturi Kukkula.Hän on keksinyt sen itse.
        Aivan oikein.

On eri asia jos Pyhä Henki vaikuttaa esim. minussa kehoittaen laittamaan käden toisen olkapäälle ja sanomaan, puhu kielillä.
        Jos tämä tapahtuu niin siinä tapauksessa voi toinen saada kielilläpuhumisen lahjan käden päällepanemisen kautta.
        En yleistä tapausta ja varmasti olisin viimeisin joka juoksisi kourat ojossa käsiä päälle laittamaan.
        Pakko tästäkin on kertoa kun se on tosi.
        Älköön nyt kukaan alkako riitaa haastamaan en tule mukaan.
        Minä voin jakaa traktaatteja ja syöttää sorsia, mutta en ole niitä armolahjaosastolla liikkuvia "liippatukkia"

• Eenokki 12 kirjoitti:

Aivan oikein.

On eri asia jos Pyhä Henki vaikuttaa esim. minussa kehoittaen laittamaan käden toisen olkapäälle ja sanomaan, puhu kielillä.
        Jos tämä tapahtuu niin siinä tapauksessa voi toinen saada kielilläpuhumisen lahjan käden päällepanemisen kautta.
        En yleistä tapausta ja varmasti olisin viimeisin joka juoksisi kourat ojossa käsiä päälle laittamaan.
        Pakko tästäkin on kertoa kun se on tosi.
        Älköön nyt kukaan alkako riitaa haastamaan en tule mukaan.
        Minä voin jakaa traktaatteja ja syöttää sorsia, mutta en ole niitä armolahjaosastolla liikkuvia "liippatukkia"

* " Raamattu ei kerro että sellainen armolahja olisi, missä joku JAKAA kielilläpuhumisen lahjaa, kuten Artturi Kukkula.Hän on keksinyt sen itse.
        Aivan oikein. "

* Aivan väärin ! Realla ja sinulla ! Arthur Kukkulalla on lahja, jota hän käyttää Pyhän Hengen valtuuksin, lahja ei suinkaan ole AK.n itse keksimä, siinä Rea pomppas pois totuudesta. AK:lla on armolahja, jolla hän hoitaa uskovia terveellä tavalla, ja siksi häneen monet loukkaantuu, hän kun omistaa hengentuntemisen armolahjan, ja tietää, yleensä, jos julku ei ole rehellinen halutetaassan Pyhän Hengen kasteen. Hänellä on Jeesuksen Henki, ja samoin kuin Jeesus oli lahjomaton totuudessaa, niin on AK. myös, hänen täytyy olla, koska se Henki, jota hän edustaa ja palvelee, on Kristuksen Henki, mutta joka tunnustaa syntinsä, hän saa Pyhän Hengen lahjan. Olen itse ainakin kahdesti täyttynyt PH:llä Kukkulan kautta. Toisella kerralla ei tarvinnut edes hänen laskea käsiään päälleni, vaan kun hän kulki ohitseni, tapahtui juuri se, mitä Pietarin ja muidenkin apostolien kulkiessa ihmisten ohi, heidän varjonsa kosketti heitä, paranivat ja täyttyivät PH:llä, niin täytyin minäkin, ja voikakkaasti. Joka parjaa Kukkulaa, koskee Jumalan silmäterään, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni. Arthur Kukkula on yksi niistä harvoista, jotka ovat siinä asemassa.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* " Raamattu ei kerro että sellainen armolahja olisi, missä joku JAKAA kielilläpuhumisen lahjaa, kuten Artturi Kukkula.Hän on keksinyt sen itse.
        Aivan oikein. "

* Aivan väärin ! Realla ja sinulla ! Arthur Kukkulalla on lahja, jota hän käyttää Pyhän Hengen valtuuksin, lahja ei suinkaan ole AK.n itse keksimä, siinä Rea pomppas pois totuudesta. AK:lla on armolahja, jolla hän hoitaa uskovia terveellä tavalla, ja siksi häneen monet loukkaantuu, hän kun omistaa hengentuntemisen armolahjan, ja tietää, yleensä, jos julku ei ole rehellinen halutetaassan Pyhän Hengen kasteen. Hänellä on Jeesuksen Henki, ja samoin kuin Jeesus oli lahjomaton totuudessaa, niin on AK. myös, hänen täytyy olla, koska se Henki, jota hän edustaa ja palvelee, on Kristuksen Henki, mutta joka tunnustaa syntinsä, hän saa Pyhän Hengen lahjan. Olen itse ainakin kahdesti täyttynyt PH:llä Kukkulan kautta. Toisella kerralla ei tarvinnut edes hänen laskea käsiään päälleni, vaan kun hän kulki ohitseni, tapahtui juuri se, mitä Pietarin ja muidenkin apostolien kulkiessa ihmisten ohi, heidän varjonsa kosketti heitä, paranivat ja täyttyivät PH:llä, niin täytyin minäkin, ja voikakkaasti. Joka parjaa Kukkulaa, koskee Jumalan silmäterään, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni. Arthur Kukkula on yksi niistä harvoista, jotka ovat siinä asemassa.

"toisella kerralla ei tarvinnut edes hänen laskea käsiään päälleni,"

Parin viestisi kirjoitustyyleistä voinee päätellä sinun jättäneen koettelematta tuon Hengen.

1. Joh. 4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

• valdemarina

Raamattu on totisinta totta.

• * Itsellesi kirjoitat ! " 2.Tim. 4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

Matt. 16:12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia. " !

* Sinähän levität hapatusta palstalla, sinun intohimosi on parjata h-herätystä, kaivat esiin kaikkea sitä, millä saat tuomita, yksilöitä ja koko herätystä. Tyyliisi kuuluu saada riitaa aikaan, ja kun vielä, syystäsi, koska et ymmärrä " ulkopuolisena" Raamattua, päättelet asioita , usein pahasti tavalla, jota ei voi sanoa asialliseksi !

* Mistä sinä tämän aloituksen kekkasit ? Onko sulla joku huoli tai merkillinen tarve, sekaantua uskovien asioihin, koska itsekin olet sitä mieltä, että olet ulkopuolinen, etkä siis voisikaan olla nykyisessä tilassasi Kristukseen uskova ?

• Ehkä ihan hyvä ?

"Mohikaani", ehkä on ihan hyvä, että tämä nousi nyt esiin ?

Siis Raamatusta et löydä sellaista armolahjaa, jossa uskova laittaa kädet toisen päälle ja tämä saa Pyhän Hengen !

Haluan hieman selittää tätä asiaa, jotta ei tule väärinkäsityksiä !

1. Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Siis Pyhä Henki jakaa tahtonsa mukaan kullekin, ei ihminen !!!

Sanoin, että tuollaista Hengen jakamsi armolahjaa ei ole, ja pysyn yhä siinä, mutta jos mietitään vaikkapa AITOA armolahjaa, eli parantamisen armolahjaa, niin siinä uskova itse, olkoonkin kuinka pyhä tahansa, ei ketään paranna, vaan Jumala yksin parantaa, eli ihminen ei päätä itse sitä kuka paranee ja kuka ei, vaan Jumala !

Herätysliikeissä ja karsimaattisissa piireissä on kadotettu tämä Totuus, eli monin LUULEE, että uskova ihminen kykenisi parantamaan tai jakamaan armolahjoja, mutta asia ei ole näin, vaan Jumala ja Pyhä Henki siis jakavat TAHTONSA MUKAAN, ei siis ihmisen tahdon tai toimien mukaan !

Tämä asia taisi jäädä epäselväksi, joten Kukkula ei kykene mitään jakamaan missään tapauksessa, vaan Pyhä Henki jakaa tahtonsa mukaan !

Vaikka apostoleilla oli se lahja, että kenen päälle he kätensä laskivat, niin sekään lahja siis ei toiminut kuten nykyään luullaan, vaan apostolien piti siis Hengen tarkassa johdossa vaeltaa ja kysyä Herralta, että kennen päälle kädet laitetaan, eli he toimivat vain astiana ja käsinä, eivät siis Päänä !

Nykyään tämä asia on pahasti kadoksissa, ja moni aitokin uskova siis luulee, että jollakin on muka valta ohi Jumalan ja Pyhän Hengen jakaa ikäänkuin itsestään jotakin lahjoja ja anteja, mutta Sana sanoo selvästi:

Jaak. 1:17 Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

Ja jos yhä jollekin asia jää epäselväksi, niin Jeesuksen omat sanat aiheeseen liittyen:

Joh. 5:19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.

Jos siis Herramme Jeesus sanoo näin itsestään ja omasta toiminnastaan, niin luuletteko te, että joku ihminen vaikka uskovakin pystyisi johonkin itsestään ?

Toik nykyään puhutaan "parantamisista" omin voimin, eli sielun voimilla, mutta nämä toimet eivät siis ole Jumalasta, eikä ne "parantamiset" ja "siunaukset" ja annit siis ole todellakaan Jumalasta, jos siis käytettään muita voimia kuin Jumalan Voimaa !

Muuten tuon väärinymmärtämisen vuoksi juuri, moni juoksee eri julistajien ja "parantajien" perässä, ja juostaan eri siunausten ja antien perässä jonkun ihmisen siunattavaksi.

Siis Jumala voi siunata missä ja milloin vain, ei Jumala tarvitse ihmistä edes siihen siunaamiseen, mutta kun uskovatkin luulevat siis noiden ihmisten voivan tahtonsa mukaan parantaa ja siunata ja jakaa armolahjoja, ohi Jumalan tahdon ja suostumuksen, niin silloin toki juostaan sitten ihmisten perässä, ikävä kyllä !

Eli taas näemme, että pienikin opillinen virhe voi aiheuttaa paljon pahaa, ja siten väärää toimintaa, sillä Sanassa monessa kohtaa varoitetaan juoksentelusta ihmisen luota toisen luokse heidän käsiensä alle ja siunattavaksi !

Matt. 24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.

Matt. 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.

Moni uskovakaan ei ehkä tajua, että kun sanotaan, että Pyhä Henki parantaa tuolla ja täällä, niin se on siis suomeksi sitä, että Kristus on tuolla ja täällä.

Siis Pyhä Henki on ja asuu uudestisyntyneessä Uskovassa, ei Hänen perässään tarvitse juosta eikä enää minkään välimiesten perässä, siis nyt on yksi välimies, eli Kristus, ja jos nostamme jonkun ihmisen vaikkapa uskovan siihen välimieheksi, niin nostamme hänet Kristuksen asemaa eli Kristukseksi.

Siis ENÄÄ ei tarvitse juosta mihinkään eikä minkään perässä, vaan Uskovassa siis On Pyhä Henki ja siten voimme itse anoa suoraan Herralta ja saada tai sitten ei , töysin Jumalan tahdon mukaan, emme tarvitse siis siihen välimiehiä !

Itse olen alkanut pitää varsinkin viime aikoina näitä "parantajia" ja "siunaajia" lähinnä vaarallisina, sillä nykyään ei enää tiedä, mitä heiltä oikeasti saa, sillä moni on saanut riesakseen jopa toisen hengen ! :(

2. Kor. 11:4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.

• Onko näkynnyt ?

Taitaa Raamattu puhua omiaan. Ap.t. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekukin päälle. Luuk.3:22. Ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1063
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      837
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      773
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      519
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      515
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      36
      499
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      467
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe