Sopiiko e-laastari (Evra) 36-vuotiaalle naiselle, joka tupakoi?
E-pillerien vaihtoon kyllästynyt
Mirelle
11857
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Turvaa tilisi vahvistamalla puhelinnumerosi. Voit silloin palauttaa unohtuneen salasanan tekstiviestillä.
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 11
Vanhimmat
Oon kuullu et ne käy kaikille mut en oo ihan varma. Kannattaa käydä kysyys vaikka apteekista tarkemmat ohjeet..
En ole ihan 100% varma, mutta muistaakseni siinä ohjeessa oli ihan samat jutut kun pillereissä. Vähemmän sivuvaikutuksia ehkä, mutta riskit samat. Jotkut lääkärit ei edes määrää pillereitä/ laastaria jos tupakoi.
Minulle lääkäri edelleen määrää jatkuvasti uusia ja uusia pillerimerkkejä, mutta mikään ei tunnu sattuvan kohdalleen. Aina jotain inhottavia sivuoireita joka merkistä ilmaantuu. Jouduin siirtymään 2 vuotta sitten yhdistelmäpillereistä minipillereihin iän ja tupakoinnin takia, vaikkakin olen jo ns. riskiryhmässä. 5 kertaa on vaihdettu nyt minipillerien merkkiä viimeisen 2 vuoden sisällä. Kuukautiset loppuivat kokonaan tässä vaihtorumbassa 1,5 vuotta sitten.
Ehdotin jo viimeksi, että eikö voisi jo muuttaa ehkäisymuotoa johonkin toiseen vaihtoehtoon. Lääkäri vain sanoi, että syödään nyt vaan näitä pillereitä ja vaihdetaan merkkiä aina tarpeen mukaan, kyllä näitä merkkejä riittää joka lähtöön. Minua ei kyllä enää pätkääkään kiinnosta vaihtaa taas uutta pillerimerkkiä.
Jos e-laastarissa on kuitenkin vähemmän sivuvaikutuksia kuin pillereissä, niin miksen voisi käyttää niitä? Ja olenhan riskiryhmässä pillerien käytössäkin, silti niitä minulle vain määrätään.
Olisin kyllä mieluusti halunnut tietää, jos jollain on kokemusta, sopivatko e-laastarit minun ikäiselle tupakoitsijalle, etten ole pelkän lääkärin yksipuolisen mielipiteen varassa.
Vai pitäisikö minun vaihtaa lääkäriä ensin?
Kannatta todella jättää ne pillerit KOKONAAN pois eikä vaihtaa merkkiä. Ne pienet ihmekapselit sisältävät sellaisen määrän hormonia, jota ihmiskeho ei sivuoireitta pysty ottamaan vastaan. Oireina saattaa olla mm.
-huomattava ylipainon kertyminen
-huonotuulisuus
-seksuaalinen haluttomuus
-mielialanvaihtelut
-ihon huonontuminen
-lapsettomuus (ja tämä on todella totta)
Kannaisiko harkita uudelleen, jos sivuoireet ovat todella huomattavissa.
Aloitin juuri evran käytön. Ohjeessa lukee että "evra on tarkoitettu hedelmällisessä iässä oleville naisille ja sen on osoitettu olevan tehokas 18-45-vuotiailla". Ohjeessa on myös lueteltu pitkät rivit sivu vaikutuksia (paljon enemmän kuin pillereissä)vatsakivuista vainoharhaisuuteen.. Ja paljon vaikeampi käyttää, omasta mielestäni.. Ehkäisy rengas oli vuoden, ja meni kaikki halut, sillon tällöin tuntui myös että valui "ulos" vaikka olikin oikein laitettu.. Muuten hyvä..
Minullakin on ollut nuo kaikki sivuoireet ja jokaisesta pillerimerkistä, mitä on viimeisen 2 vuoden aikana vaihdettu ja syötetty. Tai no, lapsettomuudesta en tiedä, mutten yhtään ihmettelisi vaikka olisi jo sekin. Silti lääkärini on vaan sitkeästi pillereitä määrännyt ja aina merkkiä vaihtanut, kuuntelematta minun mielipidettäni.
Taidankin ensin vaihtaa lääkäriä ja sitten varmasti saan lopetettua pillereiden syömisen ja vaihdan e-laastariin tai johonkin muuhun minulle sopivampaan ehkäisymuotoon. En usko, että mikään muukaan vaihtoehto tässä tilanteessa on välttämättä yhtään huonompi kuin pilleritkään.
Hei!
Voisitko ystävällisesti kertoa, mistä olet lukenut, että pillerit aiheuttavat lapsettomuutta? Itse olen nähnyt useita, mm. viime vuonna valmistunut rutosalaistutkimus, jossa todetaan, että pillerit saattavat lisätä hedelmällisyyttä tai ainakin pidentää naisen lapsensaanti-ikää.
Jos et muista tarkkaa lähdettä, niin kertoisitko edes suunnilleen koska, mistä ja miten kuulit tuosta. Tuo on nimittäin täysin uusi sivuoire minulle. Kiitos.
t: Miina
Oman siskoni henkilökohtainen esimerkki.
Otan osaa siskosi lapsettomuuteen, ei varmasti ole mukava kohtalo.
Tämä on tärkeä asia, mikäli e-pillerit todellakin aiheuttavat lapsettomuutta siitä pitäisi mielestäni puhua.
Mitä pillereitä siskosi söi ja kuinka kauan? Entäs oliko hän muuten terve, ei todettuja sairauksia, ei ylipainoa eikä tupakointia? Lääkärit eivät löytäneet muuta syytä lapsettomuuteen kuin pillerit? Miten tämä ilmeni ja miten asiaa tutkittiin? Olisiko lapsettomuutta voitu estää?
Itse olen syönyt pillereitä n. 7 vuotta, eikä vielä ole lasten aika, mutta tällaiset jutut pistävät aina miettimään. Mikäli ne siis ovat totta.
t: Miina
Hän söi Femodenia n 10 vuotta. Ei tupakoinut, täysin terve, liikunnallinen ihminen. Jätti pillerit pois lapsen toivossa. Hormonitoiminta meni aivan sekaisin: lihoi 10 kiloa, kuukautiset jäivät pois, turvotusta sormissa (vaihdevuoden oireet). Lääkärit tekivät kokeita ym. Eivät voineet tehdä muuta, kuin antaa hormonilääkityksen. Eikä tietoakaan kuinka kauan joutuu syömään lääkkeitä, kenties vaihdevuosiin saakka ?! Hormonilääkkeet auttoivat painon laskemiseen ennalleen, mutta eivät auttaneet muihin oireisiin. Huom! Myös miehensä viriiliys on tutkittu, hänessä ei vikaa.
Näitä pillereistä johtuvia kamalia tapauksia vaan kantautuu korviini huomattavan paljon. Syön siis edelleen itsekkin, mutta pelottaa lopettaa.
Minulla on aivan samat oireet kuin siskollasi, paitsi että kuitenkin olen tupakoiva ihminen.
Olen lihonut ainakin 15 kiloa, kuukautiset ovat olleet poissa kohta 2 vuotta, turvottaa jalkoja ja käsiä, mielialamuutoksia laidasta laitaan ja limakalvot kuivat, haluttomuutta, väsymystä jne. Aivan selviä ns. vaihdevuosien oireita. Ne tuntuvat kuitenkin aika epänormaaleilta vielä tässä iässä (35v.) ja haluan päästä niistä pikaisesti eroon lopettamalla pillerien syömisen. Mutta olen myös käynyt lääkärissä tutkituttamassa juuri kilpirauhasen toimintaani. Oireet voivat tulla kilpirauhasen vajaatoiminnastakin, ei pelkästään pillereistä. Saan tulokset vasta 2 viikon päästä verikokeista, joten tästä minulla ei ole nyt mitään tietoa kerrottavana, onko syynä kilpirauhanen minun oireisiini mitenkään. Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi aiheuttaa jossain määrin lapsettomuutta.
Itse en nyt ole huolissani omasta lapsettomuudestani tässä iässä, koska tarkoitukseni ei ole enää hankkia lapsia, mutta olen hyvin pahoillani sisaresi ja muidenkin kanssasisarien puolesta, jos tällaista on pillerien takia päässyt tapahtumaan, että aiheuttaa lapsettomuutta :(