Minulla on esiintymispelko ja se haittaa liikaa opintojani joten onko mitään lääkettä tähän jota ei lääkäriltä tarvitse hakea. En kehtaa mennä sinne valittamaan eli onko jotain hyviä konsteja jotka auttavat . Ei sitten mitään ''hengitä ja ajattele'' systeemeitä sillä ne ei auta. Nyt tarvitaan vahvempia konsteja.
Apua jännitykseen, vastatkaa kiitos!
188
11845
Vastaukset
- 2eqwretrytuyj
Kannattaa kehdata mennä sinne valittamaan. Varmasti ymmärtävät sen kunhan vain painotat sitä ettei kyse ole mistään lievästä jännityksestä vaan todella voimakkaasta. Ei voi opettajat vaatia esintyymistä jos ihminen ei pysty siihen. Eihän pyörätuoli potilasta voi pakottaa juoksemaan kuupperin testiäkään vain sen takia että sellainen pitää suorittaa.
- kokemuksen äänellä
samaa mieltä edellisen kanssa, menet vain sinne lääkärille, ne betasalpaajat esim auttaa hyvin..
- Pari bissee
Pirauta piripäälle ja pyydä pari bentsoo, 100% varmuudel hävii jännitys.
- parantunut
Pari bissee kirjoitti:
Pirauta piripäälle ja pyydä pari bentsoo, 100% varmuudel hävii jännitys.
Sepram 20 tai 40mg kuuri,niin katoaa jännitys/paniikki ja on parempi kuin opamoxit tms.tropit.
- kuinkanniin
parantunut kirjoitti:
Sepram 20 tai 40mg kuuri,niin katoaa jännitys/paniikki ja on parempi kuin opamoxit tms.tropit.
Kuulostaa vähän erikoiselta tuollainen mielialalääke"kuuri". Mielialalääkkeet kun ei oikein ole mitään antibiootteja, joita syödään kuuri ja sitten "tauti" on poissa. No, varmaan tietysti jos on masentunut ja syö aikansa ssri-lääkettä ja pääsee jaloilleen niin se voi vaikuttaa sitten elämään jatkossakin, myös tuohon esiintymiseen. Kuitenkaan ihan suorilta en kyllä lähtisi olettamaan, että ssri-"kuuri" jotenkin tuosta vaan parantaisi esiintymiskammon.
- Anonyymi
parantunut kirjoitti:
Pitää paikkansa, erittäin hyvä esiintymisjännitykseen
- kokeiltu on
Beetasalpaajaa saat lääkäriltä ku kerrot esiintymisjännitys pelko jutun. Opamox auttaa myös,sitä ei vaan saa esiintymis jännitykseen,mut jos kerrot lisäks et muutenki ahistaa ni voit opamoxia saada.hyvä ja toimiva lääke.
- eijaeijaei
Opamoxia ei kannata ottaa siihen siihen jää kiinni. Tarviit sitä aina ja sitten ootkin kiikissä. Mieluummin beetasalpaaja.
- Erilaisia kokemuksia
Ei pidä paikkaansa välttämättä tuo, että Opamoxiin jää kiinni. Olen jo 15 vuotta onnistuneesti käyttänyt Opamoxia yhdessä Propralin kanssa, olen paniikki-jännittäjä ihminen ja psykiatri, joka aikoinaan sitä määräsi nimenomaan ohjeisti miten en jää koukkuun. Ei siihen jää koukkuun, jos käyttää vain tilanteissa. Tietysti on eri asia, jos niitä tilanteita on joka päivä. Mutta lääkäri joka määrää kyllä opastaa ja myös kontrolloi. Minulle ei ainakaan tuota ongelmia pitää huolta siitä, että en ota liikaa ja liian usein.
- hoituriina
Erilaisia kokemuksia kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa välttämättä tuo, että Opamoxiin jää kiinni. Olen jo 15 vuotta onnistuneesti käyttänyt Opamoxia yhdessä Propralin kanssa, olen paniikki-jännittäjä ihminen ja psykiatri, joka aikoinaan sitä määräsi nimenomaan ohjeisti miten en jää koukkuun. Ei siihen jää koukkuun, jos käyttää vain tilanteissa. Tietysti on eri asia, jos niitä tilanteita on joka päivä. Mutta lääkäri joka määrää kyllä opastaa ja myös kontrolloi. Minulle ei ainakaan tuota ongelmia pitää huolta siitä, että en ota liikaa ja liian usein.
Ei koukkuun jääminen ole pahinta, mitä lääkkeitä ottaessa voi tapahtua. Propral vaikuttaa sydämeen, en käyttäisi sitä ihan noin kevyesti ja tuosta vain, vaikka lääkärikin määräis- se saa firmoilta osiot myydyistä lääkkeistä.
Ei lääkäri ole välttämättä moraalinen ja aina potilaansa parasta ajatteleva (vaikka hoitovirheiden pelko rajoittaa hiukan), oma lompsa niilläkin lähinnä. - sepi3
hoituriina kirjoitti:
Ei koukkuun jääminen ole pahinta, mitä lääkkeitä ottaessa voi tapahtua. Propral vaikuttaa sydämeen, en käyttäisi sitä ihan noin kevyesti ja tuosta vain, vaikka lääkärikin määräis- se saa firmoilta osiot myydyistä lääkkeistä.
Ei lääkäri ole välttämättä moraalinen ja aina potilaansa parasta ajatteleva (vaikka hoitovirheiden pelko rajoittaa hiukan), oma lompsa niilläkin lähinnä.no huh huh mitä tekstiä suollat
- niin se vain menee
hoituriina kirjoitti:
Ei lääkäri ole välttämättä moraalinen ja aina potilaansa parasta ajatteleva (vaikka hoitovirheiden pelko rajoittaa hiukan), oma lompsa niilläkin lähinnä.Jokaiseen ns.psyykelääkkeeseen jää tietyllälailla koukkuun,vaikka toista väitetään. Kun saat lääkkeen mikä todeella auttaa ongelmaasi (esim.psyykkinen kipu,paniikkihäiriö,jännitys tms.), niin sen jälkeen et uskalla luopua lääkkeestä vaikka et enään todellisuudessa tarvitsisi sitä,koska sinulle on tullut siitä lääkkeestä ns.turva ja sen takia et uskalla lahteä mihinkään ilman sitä "jyvää" taskussasi.
- kuinkanniin
niin se vain menee kirjoitti:
Jokaiseen ns.psyykelääkkeeseen jää tietyllälailla koukkuun,vaikka toista väitetään. Kun saat lääkkeen mikä todeella auttaa ongelmaasi (esim.psyykkinen kipu,paniikkihäiriö,jännitys tms.), niin sen jälkeen et uskalla luopua lääkkeestä vaikka et enään todellisuudessa tarvitsisi sitä,koska sinulle on tullut siitä lääkkeestä ns.turva ja sen takia et uskalla lahteä mihinkään ilman sitä "jyvää" taskussasi.
Beetasalpaaja ei ole psyykenlääke! Miksi vähiten tietävät aina esiintyvät niinä kaikkein pätevimpinä?
- nasunenä
hoituriina kirjoitti:
Ei lääkäri ole välttämättä moraalinen ja aina potilaansa parasta ajatteleva (vaikka hoitovirheiden pelko rajoittaa hiukan), oma lompsa niilläkin lähinnä.Nykyään tuntuu siltä, että ensisijaisesti ollaan ehdottamassa lääkitystä esiintymisjännitykseen vaiikka kropan sijasta pitäisi treenata mieltä ja henkistä puolta, joilla yritetään helpottaa oireita. Lääkkeissä on myös omat sivuvaikutuksensa esim. minulle beetasalpaajat ovat vaarallisia ja söin niitä muuhun tarkoitukseen kuin jännitykseen.
Olen itse kärsinyt todella pahasta esiintymisjännityksestä murrosiästä lähtien ja olen saanut tuon jännityksen osittain hallintaan. Minulle auttoi se, että hakeuduin oma aloitteisesti vapaaehtoisiin esiintymistilanteisiin jolloin esiintymispaineet olivat minulle pienemmät kuin joutua esiintymään pakkotilanteissa töissä tai opiskellessa, joten pelko epäonnistumisesta ei ollut niin suuri. Lopulta menin jopa näytelmäkerhoon, mutta ongelma on nykyään se, että se kamalin jännitys liittyy juuri työhön liittyviin esiintymisiin eikä näyttelemiseen.
Siitä paniikinomaisesta esiintymisjännityksestä tähän tilanteeseen on ollut haastava, mutta ajallisesti vain muutama vuosi, sillä kaikki riippuu omasta päätöksestä. Toki lääkkeet voi tarjota jotakin pikahelpotusta, mutta itse en edes harkinnut sitä. Ei minua haittaa jos punastun ja kädet hikoavat esiintyessä toki jalkojen ja käsien tärinä voi olla inhottavaa, mutta suurin haaste ja inhottavuus on se paniikki pään sisällä ja suurimmat onnistumisen tunteet olen saanut siitä kun olen selviytynyt noista vaikeista tilanteista. Vielä on kuitenkin paljon treenattavaa.
Alkuperäiselle tsemppiä!
- Hooperee
Nykyisten hoitosuositusten mukaisesti esiintymisjännitykseen määrätään SSRI-lääkkeitä.
- edfdfd
Täh? Olisko lähdettä?
- -----------
Vanha kunnon alkoholi. Ei liikaa mutta sopivasti.
- type
Vittumainen tauti tuo jännitys. Olen itsekkin kokeillut täysraittiutta ja kaikkea muttei auta. Kun h-hetki tulee ni ääni alkaa väristä ja koko keho täristä. Ei mitään syytä ja "helppo" tilanne mut siltiki. Mikä helvetti siinä on?
- fssdffff
type kirjoitti:
Vittumainen tauti tuo jännitys. Olen itsekkin kokeillut täysraittiutta ja kaikkea muttei auta. Kun h-hetki tulee ni ääni alkaa väristä ja koko keho täristä. Ei mitään syytä ja "helppo" tilanne mut siltiki. Mikä helvetti siinä on?
Mä luulen, että joillakin on ihan jo biologisesti suurempi taipumus siihen, että pienikin jännitys saa kehon käymään aivan ylikierroksilla. Vähän niin kuin paniikkioireet.
- Epämukavuusalue muka
Moi! En oikein pidä lääkkeistä, mutta varsin yksinkertainen keino suorutua hyvin esiitymisestä on se että anna katseen aina kohdistua hiukan kuulijoiden päiden yli. Näin ollen katseet eivät koskaan kohda ja se helpottaa. Tämä on helppo keino aloittaa. Myöhemmässä vaiheessa voi aina kohdistaa katseen heihin jotka nyökyttelevät ja vaikuttavat kiinnostuneilta. Silloin esiityminen tuntuu mielekkäämmältä kun joku on kiinnostunut.
Pelko on muuten mielenkiintoinen asia koska se on oire joka johtuu aina jostakin. Selvitä minkä takia sinua jännittää ja etsi nimenomaan niihin asioihin apua. Monelle se on pelko nolata itsensä, tai saada kritiikkiä. Itse olen huomannut että jos nolaa itsensä kunnolla niin ihmiset yleensä unohtavat nämä todella nopeasti. Itselläni jäi yläasteella kerran vetoketju auki ja ihmisillä oli "vähän" hauskaa.... Oli äääärimmäisen noloa, mutta seuraavana päivänä kukaan ei enää puhunut siitä.
Toivottavasti saat esiintymispelkosi haltuun! Useimmat nimittäin pelkäävät jossain määrin tai vähän enemmänkin, mutta tästäkin voi selvitä kunhan selvittää minkä takia pelkää. Harva viihtyy luonnostaan loistavasti yleisön edessä (väitän alle 5% kansasta), mytta väitän myös että harva pelkää niin paljon että joutuu popsimaan lääkkeitä tämän takia (varmaan alle 1%). Silti kaikkien on joskus astuttava epämukavuusalueelle, muuten emme kasva tai opi! Luontaistuote puolelta löytyy E-EPA ja Karnosiini, joita monet suosittelevat.
Mutta tähän esiintymiseen.
Pidä aina oma esityksesi ensimmäisenä, jos mahdollista, muuten jännitys kasvaa odotellessa.
Ota aina tietokone tai heitin avuksesi. Silloin muut katsovat kuvia ja kuuntelevat samalla puhettasi.
Jos saat valita paikkasi, niin valitse sellainen, jossa et ole muiden edessä.- sgt.pepper-59
hyviä vinkkejä mutta lisäisin vielä että paras ottaa diapam 1-2t. ennen nukkumaan menoa.muuten pyörit sängyssä miettien huomista ja elimistöön kerääntyy kokoajan stressihormoneja.diapamin OIKEA syöntitapa on että otetaan illalla ennen nukkumista,ei ne auta jos kouluun/töihin lähtiessä otat,mietit vain "koska alkavat vaikuttamaan" ja mieli vain hermoilee entistä enemmän.KOKEILE NIIN TIEDÄT !!
- Edellinen
sgt.pepper-59 kirjoitti:
hyviä vinkkejä mutta lisäisin vielä että paras ottaa diapam 1-2t. ennen nukkumaan menoa.muuten pyörit sängyssä miettien huomista ja elimistöön kerääntyy kokoajan stressihormoneja.diapamin OIKEA syöntitapa on että otetaan illalla ennen nukkumista,ei ne auta jos kouluun/töihin lähtiessä otat,mietit vain "koska alkavat vaikuttamaan" ja mieli vain hermoilee entistä enemmän.KOKEILE NIIN TIEDÄT !!
Tiedän. Asian aika hyvin, kun käytän itse beetasalpaajaa.
- 6546423
Kyllä se esiintymispelko parhaiten lähtee puhumalla asiasta jonkun kanssa ja harjoittelemalla pienimmillä ryhmillä. Pitää myös osata uskoa itseensä ja ottaa rennosti. Ei sulle kukaan naura, kaikkia joskus jännittää ja ihmiset kyllä ymmärtää sen. Itseäkin aina lukion ensimmäisillä esiintymiskerroilla jännitti aika paljon, mutta huomasin että eihän tuo ollutkaan niin vaikeaa kuin kuvittelin, ja seuraavilla kerroilla meni aina paremmin.
- Kakkahousu 30v
Ei siitä pääse koskaan eroon. Terv. 30 vuotta kokemusta.
Muistan eka kerran,kun piti pitää Tamperetalolla puhe puhujapöntöstä. Sali oli jotain puolillaan ihmisiä. Kaveri kertoi, että ota yks paukku ensin ja sitten puhumaan. No otin kaksi ja menin eteen odottamaan puhevuoroa. Sieltä näin salin ja oli se aika pelottava näky. Mutta sen jälkeen olen pitännyt siellä monta puhetta ja huomannut, ettei sae yleisö oikeastaan näy kovin tarkkaan minulle. Muuaklla olen saannut pitää puheet omaltapaikaltani. Silloin menee hyvin. Pitkästä aikaa jouduin valtuustossamenemään pönttöön ja kerroin syyn, mksi en ole pystynnyt puhumaan pöntöstä. Kaikki kannustivat minua puoluetaustasta huolimatta. Eli asia on niinkuin edelliasessä sanottiin. Vain pieniosa on kunnon puhujia. Muut ymmärtävät jännityksen ja kannustavat siinä. Osa on kateellisia, jos pytyy puhumaan, vaikka on ongelmia. He nähkääs eivät uskalla edes yrittää.
- 17161514
Taivaan tosi, että jos on jännittäjä tyyppiä, niin mitkään poppa konstit ei auta.
Itse sain lääkäriltä opamox ja propral reseptin. Käytän tarvittaessa, en
päivittäin, tai viikottain.
Ei ole häpeä mennä lääkärille, puhumaan asiasta. - To be or..
Olen aivan eri mieltä, kun jokainen nappien suosittelija. Esitystä kuuluukin jännittää, mutta liika on liikaa. Jos ei esiintyjä yhtään jännitä, ei ole vireystaso kohallaan ja yleisöä ei kiinnosta jonkun pillerihuuruisen flegmaattinen läpinä.
Harrastan itse teatteria, olen harrastanut ihan pienestä saakka, välillä on ollut taukoja. Jokaista esitytä ennen kaikkia jännittää, jopa ohjaajaa, joka ei ole itse lavalla. Suosittelisinkin sinua menemään johonkin tälläiseen teatteriharrastajaryhmään, jossa rakennetaan luottamus porukan kesken, mokaillaan ja opetellaan siinä turvallisessa porukassa ja mennään sitten kaikki yhdessä sinne yleisön eteen.
Se ei poista jännitystä, mutta opettaa sen, että vaikka vuorosanat unohtuvat, joku hyppää sivutolkulla, maailma ei kaadu, yleisö ei huomaa tai ei ainakaan välitä ja se mikä kävi, kävi.
Lääkkeillä toki voi saavuttaa hetkellisen helpotuksen, mutta ei sitä oppia, miten hallita se jännitys ja niitä joutuu sitten käyttämään aina jännän paikan tullen.
Tseppiä tulevaan! - tsemppaan sinua!
Olen vasta viisikymppinen,
ja koko ikäni jännittänyt julkisia tilanteita. Työssäni ei onneksi tarvitse esiintyä megasuurelle joukolle, kuitenkin joka päivä joutuu puhumaan monille ihmisille, välillä pienille ryhmille.Aina se on vaikeaa, onneksi vuosien myötä vähän helpompaa.
Salainen aseeni on beetasalpaaja Propral, verenpainelääke, jota käytetään myös esiintymisjännitykseen. Ei kädet tärise, eikä pumppu hakkaa niin nopeasti, tulee itselle varmempi olo. Tähän ei jää koukkuun, käytän vain tarvittaessa, mutta kannattaa ottaa ajoissa ennen esiintymistä.
Toinen hyvä keino, jos esiintymistilanne tulee yllättäin, on ihan rehellisesti tunnustaa : "Mua JÄNNITTÄÄ, mua pelottaa. Kädet tärisee niin paljon, ettei nää paperit pysy käsissä. Jos mä pyörryn, kuka teistä osaa elvyttää?"
Tai jotain vastaavaa, yleensä keventää tunnelmaa ja omaa mielialaa.
Ja vaikeiden asioiden kohtaaminen, harjoitteleminen vähemmän tärkeissä tilanteissa auttaa. Kokeile puhumista eri ympäristöissä. - ammattimuusikko
Näin ammattimuusikkona voin suositella betasalpaajaa.
Siinä on myös se, että kun saat betasalpaajan kanssa hyvä esiintymiskokemuksia, noidankehä ei voimistu ja jännitysoireet voivat jopa lieventyä. Betasalpaaja silloin tällöin on, kuin buranaa ottaisi.
Betasalpaaja tekee sen, ettei kroppa lähde siihen jännittämiseen mukaan. Pään sisässä voi kyllä tuntua ihan yhtä pahalta se tilanne, mutta kun sydän ei lähde hakkaamaan, naama ei punastu eikä kädet tärise, homma pysyy hallinnassa.
Lääkärit määräävät betasalpaajia hyvin helposti paniikkihäiriöön ja esiintymisjännitykseen juuri siksi, ettei niitä voi juuri käyttää väärin. Niistä ei saa päätä sekaisin, ne ovat halpoja ja potilas on luultavasti tyytyväinen, eikä tule enää takaisin kuluttamaan lääkäreitten kallisarvoista aikaa :D
Itse olin myös hyvin skeptinen betasalpaajien suhteen ennenkuin niitä kokeilin. Olenpa nyt myöhemmin, piireissä liikkuessani kuullut juttua, että niitä käyttävät ihan kaikki ja oma annokseni on minimaalinen. Että jos jossain näet itsevarman, pelkäämättömän ja briljantin esiintyjän, se on luultavasti ottanut pillerin tai on psykopaatti. Normaalia ihmistä aina jännittää mennä suuren joukon eteen. Siinä ei ole mitään hävettävää.- heräsin vasta
Missä vika,,
Kun puhutaan asiaa niin peukut miinuksella..
Nukkuuko joku??????????? - saatanan saat...
heräsin vasta kirjoitti:
Missä vika,,
Kun puhutaan asiaa niin peukut miinuksella..
Nukkuuko joku???????????Täällä on taas joku per-keleen miinustaja pelle, joka on keksinyt tavan
latoa miikkoja ihan vain vit-tuillessan.
Katotaan, montako sataa miinusta tästä ropsahtaa. - Jeesa
saatanan saat... kirjoitti:
Täällä on taas joku per-keleen miinustaja pelle, joka on keksinyt tavan
latoa miikkoja ihan vain vit-tuillessan.
Katotaan, montako sataa miinusta tästä ropsahtaa.Oudolta mustakin näyttää.
- kippoja kaupitellut
Minulla oli aikoinaan sama ongelma ja seminaariesitelmien pitäminen oli mahdottomuus. Pakotin itseni esiintymään, aloin myymään muovikippoja Tuppervaaraa, siinä on pakko esiintyä. Bisnes ei ollut hyvä, mutta pääsin esiintymisjännityksestä eroon kokonaan, alku oli kyllä ihan kamalaa, mutta harjoittelua, harjoittelua vaan...
- esiintyjä
Epämukavuusalue muka:
Pelko on muuten mielenkiintoinen asia koska se on oire joka johtuu aina jostakin. Selvitä minkä takia sinua jännittää ja etsi nimenomaan niihin asioihin apua. Monelle se on pelko nolata itsensä, tai saada kritiikkiä
Usein se pelottava tunne tulee kun tuntee että kuuntelijat katsovat juuri SINUA, mitä he tietysti tekevätkin. Hyvä jippo on tuo katsoa kuuntelijoiden "pään yli" tai johonkin "kaukaiseen horisonttiin", ei kuitenkaan liikaa muuten tulee tunne että toiset huomaavat sinun välttelevän heidän katsettaan. Paras on ehkä astua suoraan valokiilaan jos käytät piirtoheitintä, beemeriä, tms. niin silloin voi katsella kuuntelijoita ihan vapaasti kun ei kuitenkaan näe heidän kasvojaan häikäistymisestä johtuen. Kaikkein toimivin tapa on jos pääsee puhumaan katselijoiden selän takaa :)
Vieraalle porukalle esitelmöitäessä auttaa jos juttelee muutaman kanssa ennen esitelmäänsä ja ssaa muutaman tutun joukkoon.
Jos esiintymispelko alkaa kuitenkin nostaa päätään, kannattaa pysyäyttää hetkeksi ja henkäistä tai hörpätä vettä lasista ja jos saa pelon näin lannistettua, ei se yleensä iske enää uudelleen ja voi alkaa mielenkiinnolla seuraamaan kuuntelijoiden kasvonilmeitä ja tuijotella takaisin varsin hävyttömästi eli otaa tilanne hallintaan.
Onnea - Militantti Antti
Minä kuulin kerran tosi hyvän neuvon, mikä on toiminut ainakin minun esiintymisjännitykseeni. Joudun joskus puhumaan useille sadoillekin ihmisille ja alussa se oli aika kiusallista. Mutta sitten yksillä kursseilla vetäjä sanoi, että sellaisessa tilanteessa kuvitelkaa kuulijat alusvaatteisilleen... miehet kalsarisilleen ja naiset vain pikkupösyissä ja rintsikoissa... Se on ollut yksi hyvä keino eikä tarvitse muuta lääkitystä. Toinen vielä parempi keino on, että harjoittelee puheensa niin hyvin, että tietää tarkalleen mitä sanoo ja tarvittaessa on valmis vastaamaan kysymyksiin. Eli asiantuntemus puhuttavasta asiasta on ehkä paras lääke!
- säikky esiintyjä
Kokeile teaniinia, saa luontaistuotekaupoista.
- lääkkeistä apua
Mene vain suoraan lääkärille puhumaan ongelmasta. Itse turhaan vuosia välttelin esiintymistä enkä kehdannut mennä lääkäriin. Sitten viime syksynä koululääkärille asiasta mainitsin ja hän tarjosi lääkkeitä jännityksen lieventämiseen. Se oli elämäni paras lääkärikäynti! Sain todella ison avun, sillä lääkkeet todella toimivat ja ensimmäinen esitelmä niiden kanssa oli suorastaan nautinnollista ja mukavaa eikä ahdistanut ja jännittänyt puhua yleisölle lainkaan ja fyysiset oireetkin pysyiväy poissa :) itsellä käytössä juuri tuo propral ja sitten joku toinen lääke fyysisiä oireita helpottamaan (nimeä en muista).
- sdsadsd
Juuri Propral on se, joka helpottaa fyysisiä oireita. En sitten tiedä mikä tuo toinen lääke on, jokin rauhoittava ehkä?
- olisko
sdsadsd kirjoitti:
Juuri Propral on se, joka helpottaa fyysisiä oireita. En sitten tiedä mikä tuo toinen lääke on, jokin rauhoittava ehkä?
opamox?
- xxxxxxxxx
Jännitys on luonnollinen tuunetila missä yksilön edes ottamukset otetaan esille tavalla mihin ei ole totuttu kyseessä on siis toiminnan esittäminen julkisella paikalla mihin liittyy muitten antama palaute omasta suorituksesta jännitus puolestaan kuuluu tilanteisiin mihin ei olla totuttu mutta osaltaan tämä on sivuseikka kaiken keskellä koska ulosanti on sidoksissa jännitys tilaan tämän vuoksi paras hoito keino on "rauhoittuminen ja hengitykselllä valmistautuminen" suoritukseen on kuitenkin olemaassa useita käytännön läheisiä mekanismeja jännityksen hillittsemiseen tarvitaan tavoitteellista asennatta läpäistä jännityksen aiheuttama "asia". Jännitystä ei kannata aliarvioida tunnetilana ja sulkea sitä, samalla kiellät itsesi. "Mekanismeja" hallita jännistystä on useita mutta juuri sinulle toimivaa lähestymistä asiaan, löydät sen itse ajan kanssa. Täällä voit ainoastaan saada ääriviivat mutta yksityiskohdat joudut luomaan itse ja tulet huomaamaan luonnollisen syyn. JOs olet jaksanut lukea tekstiäni tähänasti niin lue loppuun. Ihmisen "mieli" on paradoksi. Jännityksen pois sulkemiseen auttaa ajatuksen kohdentaminen itse suoritukseen ja tarkentamalla ajatusta sujuvasta esiintymisestä ilman pelkotiloja. Jos ajattelet niin kuin oletan, että esiityessä jännitän silloin varmasti jännität. Ajatuksen muuttaminen vaikuttaa suoraan toimintaan ja ympäröivään maailmaan, koska olemme tunneolentoja ja elämämme perustuu tunnetilojen tulkintaan, olemmehan ihmisiä. Jännityksen avulala pystyt rakentamaan itsellesi unelmien elämän. tunne on sidoksissa aivoihisi ja kehoosi mikä sitoo sinut kokonaisuudeksi, eli ainutlaatuiseksi yksilöksi. Sano itsellesi pävittäin, olen loistava esiintyjä ja nautin siitä koko sydämmestäni. Tulet olemaan loistava.
- etjk owrtqt
Itselläni toimii pikemminkin "keksinkertainen suoritus/esitys riittää" -ajattelu - se rentouttaa ja tuloksena saattaakin olla omalla mittakaavalla "huippusuoritus" tai ainakin ok.. Ajattelen jännittämisen niin kuin senkin ettei lääkärille kehtaisi mennä puhumaan, johtuvan lähes kaikkia ihmisiä vaivaavista alemmuudentunteista. Niihin alemmuudentunteisiin liittyy vahvasti häpeä ja häpeän pelko. Kun ei yritä olla muuta kuin on ja ignoroi muiden mielipiteet, asetttaa itse päämääränsä (ja siinä voi toki kuunnella muiden neuvoja, esim. esitelmän pitämisen kriteereistä), on "suojakuplassa" yleisön edessä ja voi keskittyä siihen mitä tahtoo sanoa. Aloittaja hyötyisi todennäköisesti psykoterapiasta tai itsetuntemuskursseista. Niistä hyötyisivät kyllä kaikki jännittäjät. Esityksissä minua auttaa myös omien tunteiden tunnistaminen ja niissä läsnä oleminen: olen ikään kuin kiitollinen siitä, että olen. Kristillisen vakaumukseni mukaan ajattelen myös, että ytimessäni on rakkaus, ei pelko.
- suomalainen tyttö
Ota huumori avuksi. Ja ota yleisösi mukaan. Ajattele kuulijoistasi jotakin hauskaa, kuten Carol Burnett, koomikko sen sanoi. Kuvittele, että kaikki kuulijasi istuvat potalla.
Olen itse käyttänyt beetasalpaajaa, ja se paransi esiintymiskuumeen. Kannattaa puhua lääkärille, vaikka en suosittelekaan käyttää rauhoittavia nuorena. Hyviä neuvoja edellä.- Jeesa
Hahhaahhaa hyvä ajatus, !
- sdaadss
Krhm, beetasalpaaja ei ole rauhoittava.
- Jeesa
Eihän siitä mihinkään pääse, pitää vain hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.
Ajattele kuuntelijasi ystävinä ja valmistele asiat etukäteen. Kaikkein kuppaisimpia olivat ne ex-tempore pakkoesiintymiset, joskus oli vaikea esitellä itsensä. Et ole ainoa ja kaikkia jännittää jollakin lailla. Mulle tuli aina paniikki kun ajattelin että olen vihollisten saartamana.
Ja
muista että koviten jännittäjät ovat hyvin usein parhaita esiintyjiä.
Laita itsesi vain iloiten likoon ja naura myös itsellesi. Vaikeaa se on ja tiedän tunteesi.
2-minuuttia alussa on ne jotsta aina pääset yli ja sitten alkaa rento meininki.
Mitä useammin esiinnyt, sitä "helpompaa" se on.
Harjoittelu auttaa vaikka hyvässä ystäväpiirissä.
Kerro jännityksestäsi muillekin sekin voi laukaista sisäisen patosi.
t, Toinen jännittäjä jolla kahvikuppikin joskus tärisee kädessä, Tsemppiä. - Hyvä että jännität
Onnittelen, olet normaali ihminen koska osaat jännittää tilanteessa, missä normaalit ihmiset jännittävät. Älä yritä estää jännittämistä vaan liioittele mieluummin sitä.
Heiluttamalla täriseviä käsiä ja tutisevia polvia saat haltuusi tahattoman jännitystärinän. Sano ennen esiintymistä että sinua jännittää ja silloin suurin osa jännityksestä laukeaa. Esiintymispelossa, kuten muissakin pelkoreaktioissa elimistö valmistautuu pakenemaan tai taistelemaan ja pumppaa sinuun vahvistusta, mikä siis näkyy jännitysoireina (sydän hakkaa, lihakset vapisevat, punastelee ja kalpenee, vatsa menee kuralle...) . Elimistö siis valmistautuu toimintaan lisäämällä energiaa lihaksiin ja ottamalla sitä joutavista toimista (kuten ruuansulatus).
Esitelmän pidossa monia auttaa jos voi pitää kädessä jotain, vaikka kynää ja liikkeillä korostaa esitystään. Yleisö on enimmäkseen myötätuntoista eikä tavallinen jännitys paista muiden silmään niinkuin itsestä tuntuu. Eli: on hyvä että jännität. Se antaa sinulle lisäenergiaa. Rennon näköiset kuuluisat näyttelijät kuten Pentti Siimes ja Heikki Kinnunen jännittävät kauheasti ennen joka esiintymistä. Vain psykopaatit eivät osaa jännittää.
Tämän kirjoittaja on psykologi, joka on myös kouluttanut " jännitysvaivaisia".- Jeesa
TYöpaikalla jännitin eniten muita työkavereita, pomoja, tuntemattomille oli helpompi puhua.
Olis aikoinaan pitänyt hakea apua , mutta suomalainen mies ei sitä tee,, ja ajattelin väärin. Nyt on helpompaa kun ei ole pakko enää esiintyä.
Vieläkään en hakeudu puhujan pönttöön vaikka sellainen olenkin.
- gfbfgbfgbfbfgfg
Itsellänikin oli nuorena paha ongelma tämän kanssa. Eipä siihen muu auttanut kun esiintyä esiintyä esiintyä niin paljon kunnes jotenkin ei enää edes jaksanut jännittää sitä. Nykyään työelämässä esiintyminen tulee aikalailla luonnostaan.
- luonnon muori
Jos sinun täytyy olla niin turta, että jokainen huomaa sinun olevan täydessä pilleripöllyssä, niin esiintymisesi ei ehkä sinun mukavasta korkealeijuisesta näkökulmasta huolimatta ole katselijalle kovin antoisa.
- sadsdasd
Voi luoja, säkään et varmaan edes tiedä mitä beetasalpaajat on? Beetasalpaajat on yleisin ja näppärin apu esiintymispaniikkiin. Niistä ei todellakaan menee mihinkään "pilleripöllyyn". Beetasalpaaja ei ole psyykenlääke tai rauhoittava tai millään tavalla "huumaava", se on verenpainelääke. Hankkikaa nyt ihmiset tietoa ennen kuin alatte viisastella.
- LIIKAA LÄÄKKEITÄ
sadsdasd kirjoitti:
Voi luoja, säkään et varmaan edes tiedä mitä beetasalpaajat on? Beetasalpaajat on yleisin ja näppärin apu esiintymispaniikkiin. Niistä ei todellakaan menee mihinkään "pilleripöllyyn". Beetasalpaaja ei ole psyykenlääke tai rauhoittava tai millään tavalla "huumaava", se on verenpainelääke. Hankkikaa nyt ihmiset tietoa ennen kuin alatte viisastella.
Tiedän kyllä minkälaisia on pillereitä napsivien silmät ja nämä paremmat, jotka suosittaa jokaiseen luonnolliseen epätervetulleeseen tunteeseen lääkitystä.
- sadsdasd
LIIKAA LÄÄKKEITÄ kirjoitti:
Tiedän kyllä minkälaisia on pillereitä napsivien silmät ja nämä paremmat, jotka suosittaa jokaiseen luonnolliseen epätervetulleeseen tunteeseen lääkitystä.
"Tiedän kyllä minkälaisia on pillereitä napsivien silmät". Pillereitä napsivien? Riippuu varmaan aika paljon pillereistä vai kuinka? Kuvitteletko sä, että beetasalpaajia "napsivien" silmistä näkisi miten he ovat "pilleripäissään"?
Katsos kun on pillereitä ja on pillereitä. Et kai sä nyt hyvä ihminen niputa kaikkea nappimuotoista suuhun laitettavaa samaan kategoriaan... Sä et varmaan sitten syö Buranaakaan koskaan, koska pilleri kuin pilleri, pahoja kaikki? Sä oot varmaan niitä, joille huumeidenkin kohdalla on vain yksi luokka, "huumeet", kaikki samanlaisia ja yhtä vaarallisia.
Mä olen siitä ihan samaa mieltä, että ei kaikkeen kannata saman tien lääkitystä, mutta paha esiintymiskammo voi rajoittaa elämää aivan valtavasti eikä siihen välttämättä todellakaan mitkään psykologiset poppaskonstit auta. Mä esim. en olisi ilman beetasalpaajia saanut koskaan tutkintoa. Toisilla voi olla ihan biologinen alttius siihen, että menee herkemmin paniikkiin, mutta tällaisia yksilöllisiä eroja on varmasti joidenkin aika vaikea käsittää.
No mutta joo, kun huomenna otan esiintymiseen beetasalpaajan niin varokaa, todennäköisesti esiintymisen jälkeen liikun kaupungilla beetasalpaajapäissäni riehumassa ja toikkaroimassa :D - LIIKAA LÄÄKKEITÄ
sadsdasd kirjoitti:
"Tiedän kyllä minkälaisia on pillereitä napsivien silmät". Pillereitä napsivien? Riippuu varmaan aika paljon pillereistä vai kuinka? Kuvitteletko sä, että beetasalpaajia "napsivien" silmistä näkisi miten he ovat "pilleripäissään"?
Katsos kun on pillereitä ja on pillereitä. Et kai sä nyt hyvä ihminen niputa kaikkea nappimuotoista suuhun laitettavaa samaan kategoriaan... Sä et varmaan sitten syö Buranaakaan koskaan, koska pilleri kuin pilleri, pahoja kaikki? Sä oot varmaan niitä, joille huumeidenkin kohdalla on vain yksi luokka, "huumeet", kaikki samanlaisia ja yhtä vaarallisia.
Mä olen siitä ihan samaa mieltä, että ei kaikkeen kannata saman tien lääkitystä, mutta paha esiintymiskammo voi rajoittaa elämää aivan valtavasti eikä siihen välttämättä todellakaan mitkään psykologiset poppaskonstit auta. Mä esim. en olisi ilman beetasalpaajia saanut koskaan tutkintoa. Toisilla voi olla ihan biologinen alttius siihen, että menee herkemmin paniikkiin, mutta tällaisia yksilöllisiä eroja on varmasti joidenkin aika vaikea käsittää.
No mutta joo, kun huomenna otan esiintymiseen beetasalpaajan niin varokaa, todennäköisesti esiintymisen jälkeen liikun kaupungilla beetasalpaajapäissäni riehumassa ja toikkaroimassa :DSun ihanat beetasalpaajat ovat oikeasti sydänlääkkeitä, enkä -missään nimessä- lähtisi pumppuni kanssa leikittelemään vain esiintymisvaikeuksien vuoksi.
http://www.sydanliitto.fi/beetasalpaajat - sdasdsadsd
LIIKAA LÄÄKKEITÄ kirjoitti:
Sun ihanat beetasalpaajat ovat oikeasti sydänlääkkeitä, enkä -missään nimessä- lähtisi pumppuni kanssa leikittelemään vain esiintymisvaikeuksien vuoksi.
http://www.sydanliitto.fi/beetasalpaajatTottakai täytyy olla perillä siitä mitä syö ja harkita, tarvitseeko lääkettä oikeasti. Esiintymiseen riittää 10-40 mg beetasalpaajaa. Verenpaineeseen voidaan syödä jopa 160 mg samaa lääkettä. Aika itsetuhoista leikittelyä noilla verenpainetautisilla siis.
- Paljon kokenut
Pari huikaa tai keskaria tuo kummasti esiin ihmisestä uusia ulottuvuuksia, Mutta valittavasti se on myöskin TURMION TIE!! Revi Siitä.
Tietää Pena vuosimallia 37 - noponen
Koeta alastomuutta muiden läsnäollessa, siis kaikkialla missä vain voit olla pahennusta herättämättä ilman vaatteita. Rakastelu julkisesti tai masturbointi saattaisi myös madaltaa rimaa. Ja jos mikään ei auta, blokkaa hormonit tai hanki jostakin lisää.
- 4+1
Tutustu Alkuajatukseen, siitä löytyy toimivaa tietoa itsensä ymmärtämiseen. Sen avulla löysin todelliset syyt mm jännitykseen, ja pystyin siksi ratkaisemaan ongelman. Aiemmin jännitti vaikka mitkä tilanteet, mutta nyt sitä ei yksinkertaisesti enää ole, jäljellä on vain luonnollinen rentous, joten voit todella suositella tutkimaan asian. Löytynee googlaamalla.
- Miinustaja pelle
Miksi ihmeessä tunkeuduit alalle jossa esiintyminen on pakko? mä pelkään lentämistä ei muutamiin ilmailualalle siis?
- Jeesa
Tällaiset kommentit kannattaa jättää näiden ihmisten omiksi ajatuksiksi, sellaisiksi joita ei olisi kannattanut edes kirjoittaa.
Nämä ihmiset eivät ole itseensä koskaan tyytyväisiä, saatoi toisiin, eivätkö tule koskaan kokeneet esiintymisestä tulevaa jälki-ilon tunnetta!
Meit' on moneen junaan ja onnekseni en ole tällaisten ihmistenb kanssa tekemisisssä. - miinustaja pelle
Jeesa kirjoitti:
Tällaiset kommentit kannattaa jättää näiden ihmisten omiksi ajatuksiksi, sellaisiksi joita ei olisi kannattanut edes kirjoittaa.
Nämä ihmiset eivät ole itseensä koskaan tyytyväisiä, saatoi toisiin, eivätkö tule koskaan kokeneet esiintymisestä tulevaa jälki-ilon tunnetta!
Meit' on moneen junaan ja onnekseni en ole tällaisten ihmistenb kanssa tekemisisssä.jeesa sitähän sinä et voi tietää.
- Istu ja nojaa
Käytännön neuvo: älä yritä seistä sankarimaisesti yleisön edessä, vaikka jalat pettävät ja kädet tärisevät. Istu pöydälle tai tuoliin. Nouse seisomaan vain, kun pitää tehdä jotain kuten kirjoittaa taululle. Ota käsillä kiinni pöydän reunasta ja nojaa siihen. Jos joudut ison yleisön eteen, vaadi puhujapönttö ja käytä sitä tukena. Tuoli tai pöytäkin on parempi kuin tyhjä näyttämö. Suunnittele aina ennen puheenvuoroasi, mistä saat tukea, kun sitä tarvitset. Katso kokeneita esiintyjiä arkisissa esiintymistilanteissa niin huomaat, että moni ottaa tällaisia vapauksia. Usein se vain tekee esiintyjästä inhimillisemmän ja yleisölle läheisemmän.
Kun olet tehnyt työsi kohtuullisen hyvin ja sinulla on sanottavaa, tilaisuuden vetäjä ja yleisö hyväksyvät kaikki pienet henkilökohtaiset kummallisuudet luonnollisena osana persoonaasi. - Turpaan sitä
Kuka s**tanan ääliö aloitusta miinustaa?
- No niinpä
Sitä samaa itsekin ihmettelin. Ei noin montaa miinusta voi tulla "luonnollisesti" kun aihekin on täysin asiallinen. -.-
- dontbeafraid
Niin älyttömältä kuin kuulostaakin , niin pelkoja päin vaan. Jos jännitys lamaa elämän täysin , niin lääkäri sitten avuksi.
kokele rescuespraytä susitelen ,itse jännitän paljon mutta se on auttanu.saa luotteis tuote kaupasta kysy,monet näytelijät käyttä,laskee pulssia ja jännitystä.
- Kokemusta
Lasillinen viiniä on ihan kelpo lääke. Saa ilman reseptiä.
- jakainen jännittää
Useimmat jännnittävät esiintymistä. Kun valmistaudut esitykseen hyvin, niin jännitys auttaa vain terästäytymään esitykseesi. Mitä enemmän esiintyy, niin sitä kesymmäksi asia tulee.
- niinkaikkia
Sä et nyt vaan taida ymmärtää mitä se on, kun on oikeasti esiintymiskammo. Se on jotain ihan muuta kuin normaali esiintymisjännitys.
- Ei ihan
Jos aloittajalla olisi normaali lievä jännitys, ei hän edes murehtisi asiaa sen enempää. Siinä vaiheessa kun jännitys aiheuttaa ahdistusta, on kyse voimakkaasta esiintymiskammosta. Esiintymistilanteiden kohtaaminen ei välttämättä auta. Jos kokemus osoittautuu negatiiviseksi, se vain ruokkii lisää pelkoa.
Positiiviset kokemukset on niitä mitä tarvitaan, jotta esiintymiskammosta päästään eroon tai jotta se lievittyy. Suosittelen kyllä esimerkiksi beetasalpaajia, koska ne poistavat kaikki pahimmat oireet tehden esiintymisestä helpompaa ja näin ollen positiivisemman kokemuksen. Myös esiintyminen pienelle yleisölle, vaikka ihan muutamalle henkilölle, voi lievittää pelkoa.
Kaikki riippuu siitä minkälaisen kokemuksen siitä pelon kohtaamisesta saa. Liian mahdottoman tuntuiseen tilanteeseen ei kannata itseään työntää. Kannattaa aloittaa pienestä ja edetä sitä kautta suurempaan. Ihan huipulle ei edes välttämättä tarvitse päästä. Elämän ei pitäisi olla ikuista kamppailua ja taistelua omia pelkoja ja ahdistuksia vastaan.
- sadsds
Mikset kehtaa mennä lääkärille? Ei oikein ole mitään vahvempia konsteja, jos ei reseptilääkkeitä lasketa. Mä kokeilin joskus jotain luotaistuotekaupan valmistetta (olisko ollut Antistress), ihan huuhaata.
Paniikki on myös niin kova, että todellakaan mitkään "ajattele katsojat alasti" -niksit eivät mulla toimi, en mä kertakaikkiaan ole sellaisessa tilassa, että kykenisin tuollaisiin ajatusleikkeihin kun en mä oikein osaa noita normaalitilassakaan. Ehkä joillakin nuo mielikuvaleikit toimii, mutta mä ainakin olen kai jotenkin liian realistinen pystyäkseni heittäytymään sellaisiin.
Myöskään mitkään "kaikki jännittää, mitä sitten jos mokaat" -neuvot eivät toimi, näitä yleensä heittelevät ne joilla ei itsellä ole mitään oikeaa fobiaa esiintymisestä. Kun on paha kammo, niin kyse ei todellakaan ole siitä, että "mitä jos mokaan". Kyse on siitä, että "minä olen moka". Muhun ei myöskään päde se, että kun vaan alusta selviää niin sitten rentoutuu. Ei todellakaan. Oireet pahenevat joka hetki, ja lopulta ne ovat niin pahat että minulta ei edes tule ääntä tai se tulee jonkinlaisena "yskimisenä" ulos jos yritän puhua.
Mulla ainut asia, joka on oikeasti auttanut, on juuri ne beetasalpaajat. Ja ihan nyt vielä tiedoksi kaikille, että beetasalpaaja ei ole mikään "rauhoittava" eikä siitä mene "pönttö sekaisin". Näitä kommentteja heittelevät ihmiset, joilla ei oikeasti ole tietoa asioista vaikka he itse kuvittelevatkin olevansa erittäin päteviä kommentoimaan. Beetasalpaaja vain blokkaa paniikkia aiheuttavat FYYSISET oireet eli tärinän, sydämen hakkaamisen jne. Monilla se riittää oikein hyvin, koska monilla se suurin paniikki tulee nimenomaan niistä fyysisistä oireista, ja kun fyysisesti on rauhallinen olo niin ei henkisestikään tule paniikki päälle.
Suosittelen siis lämpimästi lääkärille menemistä ja beetasalpaajien kokeilemista. - paskaa
kokeile housuun paskomista!ihmiset eivät tämön jälkeen kiinnitä huomiota esityksiisi vaan paskoihin housuissa!suosittelen lämpimästi tuuttamaan kerran kakkelbergit alushousuille!!!
- Helpjyy
Anna jännityksen tulla, älä torju sitä.
Ota se ystäväksi, se kuuluu elämän uusiin ja outoihin tilanteisiin.
Näe itsesi onnistumassa, anna itsellesi lupa epäonnistua.
Harjoittele esiintymistä aina kun tulee tilaisuus, opit nauttimaan siitä.
--Nauti elämästä, joka hetkestä. Positiivisuutesi loistaa aina ulospäin--- 3+17
Just joo! Tällaisia puhelee ne jotka ei ymmärrä mitä se esiintymispelko oikeasti on!
Beetasalpaaja (Propral) on se joka auttaa edes sen verran että tilanteesta selviytyy. Itsekin aikoinaan epäröin (jännittäjätyyppinä) lääkärille asiasta avautumista mutta turhaan häpeilin kun kuulin että todella monet työkseenkin esiintyvät kärsivät ongelmasta ja ovat löytäneet avun beetasalpaajista. Niin minäkin. - sasdsdd
3+17 kirjoitti:
Just joo! Tällaisia puhelee ne jotka ei ymmärrä mitä se esiintymispelko oikeasti on!
Beetasalpaaja (Propral) on se joka auttaa edes sen verran että tilanteesta selviytyy. Itsekin aikoinaan epäröin (jännittäjätyyppinä) lääkärille asiasta avautumista mutta turhaan häpeilin kun kuulin että todella monet työkseenkin esiintyvät kärsivät ongelmasta ja ovat löytäneet avun beetasalpaajista. Niin minäkin.Joo, tämän esiintymiskammoasian kanssa on just se ilmiö aina läsnä, että kun kaikki jännittävät esiintymistä jonkin verran, niin sen perusteella sitten he luulevat tietävänsä mitä on esiintymisKAMMO. Ne ovat aivan eri tason juttuja. Neuvot tarkoittavat tietenkin hyvää, mutta niissä ei ymmärretä mistä oikeastaan on kyse.
- tuohonäsköiseen
vitut kun kakkelbergit housuille!paljon toimivampi keino.vaadin!
- välinpitämättömyys
Tämä ketju saa mut kyllä hämmästelemään sitä, miten pihalla ihmiset ovat. Kerrotaan "totuuksia" lääkkeistä joista ei oikeasti tiedetä yhtään mitään, ja edes tniistä jotka lääkkeitä syövät eivät jotkut tiedä mitä syövät. Hämmentävää.
- ei nykypullamössö
Olen ollut kuolemanujo, kuolemanstressattu ja kuolemanmasentunut.
Kaikesta selvisin pillerittä, ilman keskusteluapua. En tiedä miksi se olisi niin hämmentävää. Eteenpäin sano mummo lumessa. - välinpitämättömyys
ei nykypullamössö kirjoitti:
Olen ollut kuolemanujo, kuolemanstressattu ja kuolemanmasentunut.
Kaikesta selvisin pillerittä, ilman keskusteluapua. En tiedä miksi se olisi niin hämmentävää. Eteenpäin sano mummo lumessa.Eihän tuo sun kommenttisi liity mitenkään siihen, minkä mä sanoin olevan hämmentävää. Luetun ymmärtäminen?
Ja se on tietenkin hienoa, että olet selvinnyt. Toisaalta onko se jonkin ihanne selvitä mahdollisimman yksin? Ehkä säkin olisit joutunut kulkemaan vähän vähemmän tuskaisen tien, jos olisit hakenut apua.
- no tuota miten olis
Jos vaikka kasvaisit aikuiseksi ihmiseksi?
Minäkin olin pienenä tosi jännittäjä, koska äitini iskoisti muhun sen tavan ja on yhtä sairaassa jamassa vielä 47-vuotiaanakin. Joka olematontakin asiaa jännitetään, oi oi mahaan sattuu, nyt kura paskalle vessaan jne. Säälittävää!
Kun mä jouduin pienestä pitäen kahtoo tuota sen sairasta toimintaa ja huutoo ja riehumista ja tappelua isän kanssa, niin mitäs sitä muuta lapsi tekisi kun rupeaisi niitä toimintamalleja sisäistämään itseensä koska keltä muulta se oppii kun vanhemmilta?
Onneks isä yritti olla toisenlainen ja opettaa minulle sitä, että ei ole mitään syytä jännittää tai ottaa asioista stressiä, että se on aivan oma valinta. Isässäkin kyllä oli taas sitten ne muut huonot ei niin kehuttavat hyvät puolet, mm. narsistinen luonne, niin ei oikeen senkään kanssa enää tekemisissä olla...
Mut sit kun olin 16v ja pääsin omilleni, rupesin rakentamaan sitä omaa mailmankuvaa, ajatuksia, kasvamaan vähitellen aikuiseksi ihmiseksi ja pääsin irtautumaan siitä paskasta mitä kotona oli niin se oli aivan huippu juttu ! musta alko tulla aivan toisenlainen ihminen ja koko typerä turhanpäivänen jännittäminen loppui.
Vieläkään mä en pysty silleen kirjottamaan tai olematta kokematta inhotusta kun kirjotan sanat stressi ja jännitys... se tuo mieleen sen helvetin mitä meillä kotona oli, millanen meidän äiti oli ja pelkään että ne asiat tulisi takasin minuun, vaikka realististä on se että ei ne tule.
Mut tärkein neuvo mitä mä tohon sanoisin niin henkinen kasvu! minäkin olin pienenä tosi herkkä ja oon vieläkin, koska se herkkyys on vaan mun perus luonteenpiirteissä mut sit mä sain kokea teini/murrosikäsenä kans niin inhottavia asioita ikätovereideni puolelta eli kiusaamista niin se oli sellasta mikä henkisesti murensi mutta myös karaisi. En ollut enää niin herkkä, kaikkea pelkäävä tyttö.
Sit kun sä et pelkää kuolemaakaan niin sä et pelkää mitään! koska mä en esim pelkää enää kuolemaa. Miks pelätä? miks pelätä jotain sellasta asiaa joka on edessä meillä kaikilla ennemmin tai myöhemmin? mitä ei voi paeta. Miks kuoleman pitäis ikään kun olla paha juttu? Miksei sitä pidetä yhtä normaalina kuin syntymää? koska sitähän se on! mitä jos alkasit kuoleman kanssa näkemään levollisena ja rauhallisena asiana, pääset lepäämään ja rauhaan, kun kuolet. Se tuntuu hyvältä, levolliselta, normaalilta asialta.
Ja asenne se ratkaisee! mikset mee vaan sinne luokan eteen asiallisesti ja aikuismaisesti, että minäpä menen tässä nyt pitämään vain tämän puheen. Kiusataanko sinua vai mikä on? Ei siihen kuole, ei tartte pelkää.
Ja jos joku haluaa sääliä tuota mun mutsia niin kick my ass! koska homman nimihän on se, et 18-vuotta ne on isän kanssa jo samaa paskaa vatvonu! ilman et saavat eroo koskaan aikaseks ja äitihän se on se yleensä se osapuoli joka sillä erolla uhkaa ja on tehnyt sitä miljoona sata tuhatta kertaa kuitenkaan ikinä toteuttamatta. Tässä kans yks syy minkä takia pidän meidän äitiä niin helvetin säälittävänä! kuka ihminen on noin saatanan tyhmä ja helvetin lammas et jos ei oo siinä parisuhteessa onnellista, onhan se jo nähty, niin vuosi tolkulla sitten pilaa omaa elämäänsä ja elämänlaatuansa? vittu näitä lampaita jotka ei osaa omillaan aivoilla ajatella ja nostaa kytkintä sillon kun pitäs.
Onko sen lapsen hyvä kasvaa sellasessa kodissa jossa vaan tapellaan ja on epätasapainosta, kuin taas et vanhemmat eroais ja lähtis molemmat parantamaan oman elämänsä laatua niin kuin terveet aikuiset ihmiset tekee ja näin ollen kykenis ehkä olemaan parempia vanhempia sille lapsellekin?
Noin se musta kuuluis mennä.
Sitten kun mulla oli pienenä lapsena joku lääkäri tai esim hammaslääkäri käynti niin "äiti" aina: " jännittääkö? jännittääkö? :D " ihan hymyssä suin siinä. Onko tervettä iskoistaa lapseen tuollasta jännittämistä? sen sijaan kun jos näkis et lapsi pelkää niin sit rauhoittelis sitä et ei oo mitään pelättävää et ne lääkäri tädit ja sedät pitää huolta sinun terveydestäsi.
Että pikkusen on vajaavaisuuksia noissa omissa "vanhemmissa".- dasadsd
Vaikutat pikkuisen vaativalta persoonalta itsekin. Kirjoituksessasi on paljon hyviä juttuja, mutta tuollainen "kasva aikuiseksi" -kommentointi kuulostaa siltä, että sun on vaikea hyväksyä ihmisten vajavaisuuksia. Kun olet itse päässyt eteenpäin jossain asiassa niin "ruoskit" sellaisia jotka eivät ole päässeet. Vaikutat myös kyllä vihaiselta omille vanhemmillesi, ehkä siitä tuli tuo ajoittainen "kova" vaikutelma.
- jatkoa.
dasadsd kirjoitti:
Vaikutat pikkuisen vaativalta persoonalta itsekin. Kirjoituksessasi on paljon hyviä juttuja, mutta tuollainen "kasva aikuiseksi" -kommentointi kuulostaa siltä, että sun on vaikea hyväksyä ihmisten vajavaisuuksia. Kun olet itse päässyt eteenpäin jossain asiassa niin "ruoskit" sellaisia jotka eivät ole päässeet. Vaikutat myös kyllä vihaiselta omille vanhemmillesi, ehkä siitä tuli tuo ajoittainen "kova" vaikutelma.
Kyllä aikuisetkin kohtaa epämielyttäviä asioita elämässään ja reagoi tottakai myös niihin kuten lapsetkin. Ei ois mitään järkeä siinä et IHMINEN ei reagois eri tuntemuksiin oli se aikuinen tai lapsi. Mut aikuinen kopensoi ne tunteet vähän erillaisiks kun lapsi.
Se mikä ero lapsen ja aikuisen reagoinnilla on, niin se että kun aikuinen pelkää jotain tai kokee vaan jonkun asian hyvin epämielyttäväksi niin hän reagoi siihen useimmiten henkisellä ahdistuksella eli sydän tykyttää, henkeen ottaa, vaikea hengittää, oksettaa, pyöryttää... tulee siis tollasia paniikin omasia kohtauksia.
Lapsi taas yleensä jännittää, ressaa ja tuntee sit mahakipua. Mitä aikuisella ei ole.
Ja miksi näin?
No siksi, koska aikuiset on yleensä paljon kypsempiä kuin lapset ja niillä on enemmän elämänkokemusta takana joten ne tajuaa että jännittäminen ja ressaaminen on ihan turhaa ja asenne ratkaisee!
Ei kai kukaan fiksu aikuinen nyt pelkää esimerkiks hammaslääkäriin menoa mitä lapsi saattaa kypsymättömyyttään pelätä? aikuinen tietää että siellä ei oo mitään pelättävää ja yleensä ne tädit ja sedät on hyvin mukavia ja sinne on kiva mennä, vaikka välillä sattuiskin niin se kuuluu vaan asiaan ja elämään ja siellä huolehditaan sinun terveydestä. Mahtava juttu!
Kun lapsi taas saattaa kuollakseen pelätä ja jännittää hammaslääkäriin menoa kuin se ois joku hirveä PAHA. vaikka sehän asia on täysin päinvastoin ja pahan vastakohta :DD siellä pyritään vaan tekemään sinulle hyvää, vaikka se sattuiskin niin siks joskus huvittaa lasten suhtautumiset. Mutta se on ihan ymmärrettävää ja katoo yleensä ajan kanssa pois, näin minä uskon.
Ja kyllä, voin ihan myöntää olen vanhemmilleni vähän vihainen. Heidän takia mun lapsuus meni vähän pilalle ja oikeastaan vituttaa että jouduin aina haaveilemaan että oispa mulla tuollanen perhe kun "Anniinalla". Se ei ollu ihan tervettä, kun oma perhe ei kelvannu vaikka ois pitäny mut ei kelvannu koska se oli niin sairas tietyistä syistä ja teki minusta hyvin sairaan ja elämäni meni vaikeaksi, ymmärrätkö? siksi olen ehkä hieman vihainen ja katkera. Yritän kuitenkin olla tuhlaamatta energiaani negatiivisiin asioihin ja mennä vaan eteenpäin! ja onhan se kumma jos ollaan jo n. 50v ja lapsiakin tehty ja elämä pyörii tuossa pisteessä, eikä niitä ongelmia saada hoidetuks (saattaa olla ettei ne oman pään sisällä edes mitään ongelmia nää, jos ovat niin vajaavaisia) et saatais lapsille mahdollisimman tasapainonen ja hyvä perhe-elämä niin voi haista vittu sanon minä! ja kyllä mun mielestä sillon saa vähän ruoskiakkin jo, jos ei älytä että tässä saatetaan pilata myös lapsen elämä antamalla sille tälläset vanhemmat ja koti. Et minähän se joudun nyt tässä työtä tekemään, että tästä paskasta yli pääsen, kiitos porukat ja kaikki ulkopuoliset ihmiset vaan!!!!!
Ja nuo ongelmat ois loppujen lopuks minusta ollu aika yksinkertasia hoitaa, jos ois nostanu vaan kytkintä.
Mut jos on sairas ja noin vajaa pääkoppa niin minkäs sille voi, ei se silti estäny niitä lisääntymättä... jos oisin tienny kaiken tän mihin joudun, nii oisin jättäny mielummin ehkä syntymättä. Mutta jospa se elämänarvostus tässä nousee ja kasvaa kun rupeaa positiivisiä juttuja elämään tulemaan. :) - dasadsd
jatkoa. kirjoitti:
Kyllä aikuisetkin kohtaa epämielyttäviä asioita elämässään ja reagoi tottakai myös niihin kuten lapsetkin. Ei ois mitään järkeä siinä et IHMINEN ei reagois eri tuntemuksiin oli se aikuinen tai lapsi. Mut aikuinen kopensoi ne tunteet vähän erillaisiks kun lapsi.
Se mikä ero lapsen ja aikuisen reagoinnilla on, niin se että kun aikuinen pelkää jotain tai kokee vaan jonkun asian hyvin epämielyttäväksi niin hän reagoi siihen useimmiten henkisellä ahdistuksella eli sydän tykyttää, henkeen ottaa, vaikea hengittää, oksettaa, pyöryttää... tulee siis tollasia paniikin omasia kohtauksia.
Lapsi taas yleensä jännittää, ressaa ja tuntee sit mahakipua. Mitä aikuisella ei ole.
Ja miksi näin?
No siksi, koska aikuiset on yleensä paljon kypsempiä kuin lapset ja niillä on enemmän elämänkokemusta takana joten ne tajuaa että jännittäminen ja ressaaminen on ihan turhaa ja asenne ratkaisee!
Ei kai kukaan fiksu aikuinen nyt pelkää esimerkiks hammaslääkäriin menoa mitä lapsi saattaa kypsymättömyyttään pelätä? aikuinen tietää että siellä ei oo mitään pelättävää ja yleensä ne tädit ja sedät on hyvin mukavia ja sinne on kiva mennä, vaikka välillä sattuiskin niin se kuuluu vaan asiaan ja elämään ja siellä huolehditaan sinun terveydestä. Mahtava juttu!
Kun lapsi taas saattaa kuollakseen pelätä ja jännittää hammaslääkäriin menoa kuin se ois joku hirveä PAHA. vaikka sehän asia on täysin päinvastoin ja pahan vastakohta :DD siellä pyritään vaan tekemään sinulle hyvää, vaikka se sattuiskin niin siks joskus huvittaa lasten suhtautumiset. Mutta se on ihan ymmärrettävää ja katoo yleensä ajan kanssa pois, näin minä uskon.
Ja kyllä, voin ihan myöntää olen vanhemmilleni vähän vihainen. Heidän takia mun lapsuus meni vähän pilalle ja oikeastaan vituttaa että jouduin aina haaveilemaan että oispa mulla tuollanen perhe kun "Anniinalla". Se ei ollu ihan tervettä, kun oma perhe ei kelvannu vaikka ois pitäny mut ei kelvannu koska se oli niin sairas tietyistä syistä ja teki minusta hyvin sairaan ja elämäni meni vaikeaksi, ymmärrätkö? siksi olen ehkä hieman vihainen ja katkera. Yritän kuitenkin olla tuhlaamatta energiaani negatiivisiin asioihin ja mennä vaan eteenpäin! ja onhan se kumma jos ollaan jo n. 50v ja lapsiakin tehty ja elämä pyörii tuossa pisteessä, eikä niitä ongelmia saada hoidetuks (saattaa olla ettei ne oman pään sisällä edes mitään ongelmia nää, jos ovat niin vajaavaisia) et saatais lapsille mahdollisimman tasapainonen ja hyvä perhe-elämä niin voi haista vittu sanon minä! ja kyllä mun mielestä sillon saa vähän ruoskiakkin jo, jos ei älytä että tässä saatetaan pilata myös lapsen elämä antamalla sille tälläset vanhemmat ja koti. Et minähän se joudun nyt tässä työtä tekemään, että tästä paskasta yli pääsen, kiitos porukat ja kaikki ulkopuoliset ihmiset vaan!!!!!
Ja nuo ongelmat ois loppujen lopuks minusta ollu aika yksinkertasia hoitaa, jos ois nostanu vaan kytkintä.
Mut jos on sairas ja noin vajaa pääkoppa niin minkäs sille voi, ei se silti estäny niitä lisääntymättä... jos oisin tienny kaiken tän mihin joudun, nii oisin jättäny mielummin ehkä syntymättä. Mutta jospa se elämänarvostus tässä nousee ja kasvaa kun rupeaa positiivisiä juttuja elämään tulemaan. :)"Ei kai kukaan fiksu aikuinen nyt pelkää esimerkiks hammaslääkäriin menoa"
Kyllä erittäin moni pelkää, sitä kutsutaan kammoksi/fobiaksi. Sitä tarkoitin ruoskimisella, kun totesin että ruoskit ihmisiä jotka eivät ole samassa tilassa tai pisteessä kuin sinä, eli sinulta ei tunnu heruvan peloille hirveästi ymmärrystä.
Mutta jos haistattelulinjalle lähdet niin en viitsi turhaan tätä keskustelua sen enempää jatkaa. Ymmärrän kyllä että olet vanhemmillesi vihainen, ja se on mielestäni ihan tervettä. Jossakin vaiheessa sitä ehkä tulee se piste, kun tajuaa, että kaunan kantaminen ei hyödytä ketään, ja että vanhempien kapasiteetti ei vain ole valitettavasti parempaan yltänyt. - jatkoa.
dasadsd kirjoitti:
"Ei kai kukaan fiksu aikuinen nyt pelkää esimerkiks hammaslääkäriin menoa"
Kyllä erittäin moni pelkää, sitä kutsutaan kammoksi/fobiaksi. Sitä tarkoitin ruoskimisella, kun totesin että ruoskit ihmisiä jotka eivät ole samassa tilassa tai pisteessä kuin sinä, eli sinulta ei tunnu heruvan peloille hirveästi ymmärrystä.
Mutta jos haistattelulinjalle lähdet niin en viitsi turhaan tätä keskustelua sen enempää jatkaa. Ymmärrän kyllä että olet vanhemmillesi vihainen, ja se on mielestäni ihan tervettä. Jossakin vaiheessa sitä ehkä tulee se piste, kun tajuaa, että kaunan kantaminen ei hyödytä ketään, ja että vanhempien kapasiteetti ei vain ole valitettavasti parempaan yltänyt.No mähän sanoin että EN MEINAA tuhlata enää moiseen energiaani! :D siis vihaamiseen ja tms.
Ja kyllä multa heruu ymmärrystä ja yritän just auttaa. Mut onks se paras ymmärrys ja apu sit et silitetään vaan päätä ja lässytetään? ite en ainakaan sillä saanu aikaseks mitään. Täyty toimia, ottaa itteensä niskasta kiinni ja muuttaa asennettaan, se autto.
Eikä hammaslääkäriä tarvitse pelätä, edelleenkään.
Ja pelkäänhän minäkin jotain. Koulukiusaamistraumojani, käärmeitä, kaloja... mutta uskon silti että kykenisin olemaan niin vahva että voitan nuo pelot jos tarvis ja pakko on. Tartun esim onkeen, ongin kalan ja pidän siitä käsillä vaikka tekisi mieli kuinka kirkua ja huutaa ja päästää se vaan irti kun se sätkii, tuntuu limaiselta ja inhottavalta. Saman tekisin käärmeelle, sellaselle isolle anakondalle, ottasin hartioiden päälle ja pitäsin siinä kuhan joku teippais sen pään silleen ettei se pääse puree mua. Itseasiassa helvetin hyvä idea, tollanen altistus, voittaa pelkonsa.
Mäkään en kyl nauti mistään isolle joukolle esiintymisestä, mutta jos täytyis pitää puhe niin valmistelisin sen hyvin ja sit vaan tekisin sen eli kävisin pitää sen puheen. Ei siinä tarvii aloittajankaan oikeesti pelkää, jos joku idiootti nauraa niin antaa nauraa ja sano myöhemmin vaikka sille haista vittu tms. kun räkänokka pelle nauro tms. et mitä sä oikeen naurat siinä. Mut aikuisilla on jo onneks vähän erillainen suhtautuminen tähän esitysten pitoon, osataan käyttäytyä asiallisesti jne.
Enkä mä siitä kapasiteetistä oikeesti tiedä, saatto se niiltä vanhemmilta olla silkkaa ilkeyttäkin ja suuniteltua juttua pistää minut pilalle. - dasadsd
jatkoa. kirjoitti:
No mähän sanoin että EN MEINAA tuhlata enää moiseen energiaani! :D siis vihaamiseen ja tms.
Ja kyllä multa heruu ymmärrystä ja yritän just auttaa. Mut onks se paras ymmärrys ja apu sit et silitetään vaan päätä ja lässytetään? ite en ainakaan sillä saanu aikaseks mitään. Täyty toimia, ottaa itteensä niskasta kiinni ja muuttaa asennettaan, se autto.
Eikä hammaslääkäriä tarvitse pelätä, edelleenkään.
Ja pelkäänhän minäkin jotain. Koulukiusaamistraumojani, käärmeitä, kaloja... mutta uskon silti että kykenisin olemaan niin vahva että voitan nuo pelot jos tarvis ja pakko on. Tartun esim onkeen, ongin kalan ja pidän siitä käsillä vaikka tekisi mieli kuinka kirkua ja huutaa ja päästää se vaan irti kun se sätkii, tuntuu limaiselta ja inhottavalta. Saman tekisin käärmeelle, sellaselle isolle anakondalle, ottasin hartioiden päälle ja pitäsin siinä kuhan joku teippais sen pään silleen ettei se pääse puree mua. Itseasiassa helvetin hyvä idea, tollanen altistus, voittaa pelkonsa.
Mäkään en kyl nauti mistään isolle joukolle esiintymisestä, mutta jos täytyis pitää puhe niin valmistelisin sen hyvin ja sit vaan tekisin sen eli kävisin pitää sen puheen. Ei siinä tarvii aloittajankaan oikeesti pelkää, jos joku idiootti nauraa niin antaa nauraa ja sano myöhemmin vaikka sille haista vittu tms. kun räkänokka pelle nauro tms. et mitä sä oikeen naurat siinä. Mut aikuisilla on jo onneks vähän erillainen suhtautuminen tähän esitysten pitoon, osataan käyttäytyä asiallisesti jne.
Enkä mä siitä kapasiteetistä oikeesti tiedä, saatto se niiltä vanhemmilta olla silkkaa ilkeyttäkin ja suuniteltua juttua pistää minut pilalle.Esiintymiskammo on aivan toisen tason juttu kuin semmoinen että "nauraakohan joku". Olen myös edelleen sitä mieltä, että mikään "kasva aikuiseksi" -kovistelu ei hirveästi auta, vaikka sinulla hyviä pointteja tuossa noin muuten onkin. On muitakin vaihtoehtoja kuin lässytys ja päänsilitys tai kovistelu.
- voi voi nykynuoria
Pari Olutta
Kyllä se siint Mä taistelin saman ongelman kanssa lukioon asti, lukiossa kohdalle sattui sellaisesta aiheesta esitelmän pito, jossa pientä irtomateriaalia (erilaisia lippuja ja mainoksia) oli todella paljon. hain tätä välineistöä niin paljon, että jokaiselle olisi vähintään yksi koko esityksen ajan. Yleisesti ottaen kukaan ei katsonut minua vaan keskittyivät lukemaan lehtisiä ja muuta oheistavaraa) joten olin paljon rentoutuneempi, opettaja oli aivan onnessaan siitä että olin hommannut materiaalia ja kehui sitä paljon.
Sen jälkeen jokaisessa esitelmässäni tms käytin oheismateriaalia tai kalvoja tms, mihin yleisö pystyi katsomaan, niin ettei kenenkään tarvinnut katsoa minua. tämä helpotti asiaa suuresti joka tilanteessa. Toivottavasti tästä on sinulle ja muillekkin apua! TSEMPPIÄ!- toimii hyvin
TÄSSÄ MUUTAMIA LUONNONMUKAISIA TAPOJA VÄHENTÄÄ JÄNNITYSTÄ:
Puhu tai pura tunteitasi jollekkin.
Rentoudu
Nuku hyvin
Kirjoita tai vaikka lue joku hyvä kirja
Tee töitä
Soita tai kuuntele musiikkia
Liiku luonnossa
Itke tai naura sydämesi kyllyydestä
Muistele
Rukoile - fyllari
Lääkärille vaan. Älä usko näitä pikkuisen jännittäjiä, eiköhän niilläkin omat fobiansa ole. Jos uskot poppakonsteihin, niin nolaat helposti itsesi ja fobiasi vaan pahenee.
- täällä myös :)
Moikka mulla oli sama homma jännitti ihan tajuttomasti kaikissa esityksissä ja pyörtyilin yms. Mutta autokoulu vaiheessa kävin terkalla ja sanoin että tarvitsen jotain mikä auttaa ni se soitti lääkäril ja lääkäri anto propralia se rauhottaa ei se jännitys kokonaa katoo mut sul on pal rauhallisempi olo. Ite nyt huomannu et mitä enemmä menee esitys tilaisuuksii sen helpompaa se seuraaval kerral o ja kaikkii jännittää ja se on ihan tervettä :)
- muista aina..
Paljonko lekuri saat provikkaa siitä, että markkinoit täällä useaan otteeseen tuota prorpaliasi? Varokaa ihmiset, kun kerran lähdette pillerein oloa helpottamaan, siihen kierteeseen ei loppua löydy.. Kannattaa googlata, montako kertaa joku "jännittäjä" löytyi autonratista lääkehumalassa esim. viimevuonna. Ei ollut yks eikä kaks vaan paljon enemmän.
- llasdsas
muista aina.. kirjoitti:
Paljonko lekuri saat provikkaa siitä, että markkinoit täällä useaan otteeseen tuota prorpaliasi? Varokaa ihmiset, kun kerran lähdette pillerein oloa helpottamaan, siihen kierteeseen ei loppua löydy.. Kannattaa googlata, montako kertaa joku "jännittäjä" löytyi autonratista lääkehumalassa esim. viimevuonna. Ei ollut yks eikä kaks vaan paljon enemmän.
Ei s.tana, meinaatko siis että Propralista menee "lääkehumalaan"?
Miksi aina ne, jotka vähiten tietävät esiintyvät eniten tietävinä? Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten. - namia sulle
llasdsas kirjoitti:
Miksi aina ne, jotka vähiten tietävät esiintyvät eniten tietävinä? Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.Popsi sinä vaan niitä pillereitä niin viisastut. tai kerää toisten lääkeriippuvien provikat taskuus.
Kannattaa vähän miettiä mitä sinne turpaansa tunkee, sillä niillä aineilla voi olla kummia vaikutuksia ja sivuvaikutuksia, yksikään lääke ei ole täysin turvallinen. - muista aina
llasdsas kirjoitti:
Miksi aina ne, jotka vähiten tietävät esiintyvät eniten tietävinä? Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.Voi mennäkin, eri ihmiset reagoi eri tavoin. Myös kynnys napsimiseen helposti alentuu. Prorpralin jälkeen voi ottaa vähän jotain toista juttua masikseen ja muutamia muita menkkaoireisiin ja päänsärkyyn ja oho, napit reagoikin oudosti yhdessä ja mites alkoi puhekin sammaltaa ja hups siinä meni valotolppa tai kävelijä nurin.
- llasdsas
namia sulle kirjoitti:
Popsi sinä vaan niitä pillereitä niin viisastut. tai kerää toisten lääkeriippuvien provikat taskuus.
Kannattaa vähän miettiä mitä sinne turpaansa tunkee, sillä niillä aineilla voi olla kummia vaikutuksia ja sivuvaikutuksia, yksikään lääke ei ole täysin turvallinen.Noniin. Kun ei oikeiden argumenttien esittämiseen riitä kapasiteetti niin mennään henkilökohtaisuuksiin. En nyt ehkä sanoisi itseäni lääkeriippuvaiseksi, jos muutaman kerran vuodessa otan verenpainelääkkeen esiintymistilanteessa, mutta mitäpä mun tästä hyödyttää sulle valistaa kun olet jo selvästi päättänyt kantasi. Eihän tällaista pilleristiä ole uskominen, me nappien napsijat kun ollaan niin arveluttavaa porukkaa kaikin puolin.
Tiedon hankkiminen on ihan fiksu tapa selviytyä maailmassa, yleensä parempi kuin ennakkoluulohin ja mutuun perustuva, yleistävä ja faktoihin perustumaton diipadaapa. - llasdsas
muista aina kirjoitti:
Voi mennäkin, eri ihmiset reagoi eri tavoin. Myös kynnys napsimiseen helposti alentuu. Prorpralin jälkeen voi ottaa vähän jotain toista juttua masikseen ja muutamia muita menkkaoireisiin ja päänsärkyyn ja oho, napit reagoikin oudosti yhdessä ja mites alkoi puhekin sammaltaa ja hups siinä meni valotolppa tai kävelijä nurin.
Joo no siis varmasti jos tuntee itsensä ja tietää, että kun yhden lääkkeen syö niin alkaa napsia sieltä täältä kaikkea mahdollista niin ei ehkä kannata lähteä vaaralliselle "nappien napsimisen" tielle. Sitten kannattaa kyllä pidättäytyä kaikesta ihan Buranaa myöden. Mä taas kyllä olen ihan jo vuosien ajan onnistuneesti tosiaan sen muutaman kerran vuodessa ottanut tuon niin kovin vaarallisen ja pään aivan sekaisin pistävän beetasalpaajan (joka tosiaan on verenpainelääke jota jotkut syövät verenpainetautiin päivittäin) esiintymiseen, ja ainakin toistaiseksi olen pysynyt poissa oopiumluolista ja katukaupasta hankituista subuista. Mutta toki jos tietää että itsellä on suuri houkutus lähteä itsensä napeilla huumaamisen tielle niin voi olla parempi välttää ihan kaikkea tablettimuotoista.
- kuinkanniin
namia sulle kirjoitti:
Popsi sinä vaan niitä pillereitä niin viisastut. tai kerää toisten lääkeriippuvien provikat taskuus.
Kannattaa vähän miettiä mitä sinne turpaansa tunkee, sillä niillä aineilla voi olla kummia vaikutuksia ja sivuvaikutuksia, yksikään lääke ei ole täysin turvallinen."Kannattaa vähän miettiä mitä sinne turpaansa tunkee"
Jos täällä joku vaikuttaa asioihin perehtymättömältä niin se olet kyllä sinä. Mulla ainakin on tapana kyllä perehtyä lääkkeeseen jota käytän. Sinä taas lähinnä näytät uppoutuvan yhä syvemmälle pakonomaiseen kaikkien lääkkeiden vastustamiseen. Tiedätkö, että täysin ilman lääkkeitä tämä maailmamme olisi "aika" erilainen. Järkeä voi käyttää arvioitaessa lääkkeiden käyttöä. Joillekin näkyy absolutismi olevan ainut suhtautumistapa. Kaikki ei kai vaan ymmärrä harmaan sävyjä ja maltillista keskitietä. - muista aina
llasdsas kirjoitti:
Joo no siis varmasti jos tuntee itsensä ja tietää, että kun yhden lääkkeen syö niin alkaa napsia sieltä täältä kaikkea mahdollista niin ei ehkä kannata lähteä vaaralliselle "nappien napsimisen" tielle. Sitten kannattaa kyllä pidättäytyä kaikesta ihan Buranaa myöden. Mä taas kyllä olen ihan jo vuosien ajan onnistuneesti tosiaan sen muutaman kerran vuodessa ottanut tuon niin kovin vaarallisen ja pään aivan sekaisin pistävän beetasalpaajan (joka tosiaan on verenpainelääke jota jotkut syövät verenpainetautiin päivittäin) esiintymiseen, ja ainakin toistaiseksi olen pysynyt poissa oopiumluolista ja katukaupasta hankituista subuista. Mutta toki jos tietää että itsellä on suuri houkutus lähteä itsensä napeilla huumaamisen tielle niin voi olla parempi välttää ihan kaikkea tablettimuotoista.
Vai niin, ehkä sitten kannattaakin olla hiljaa täällä ja yllyttämättä toisia, jotka ei ehkä olekaan yhtä hyviä pitämään itsekuria kuin sinä.
- llasdsas
muista aina kirjoitti:
Vai niin, ehkä sitten kannattaakin olla hiljaa täällä ja yllyttämättä toisia, jotka ei ehkä olekaan yhtä hyviä pitämään itsekuria kuin sinä.
Muista säkin, että ei sitten yhden yhtä Buranaa tai Panadolia, mikään lääke ei ole turvallinen.
- Ole oma itsesi
kuinkanniin kirjoitti:
"Kannattaa vähän miettiä mitä sinne turpaansa tunkee"
Jos täällä joku vaikuttaa asioihin perehtymättömältä niin se olet kyllä sinä. Mulla ainakin on tapana kyllä perehtyä lääkkeeseen jota käytän. Sinä taas lähinnä näytät uppoutuvan yhä syvemmälle pakonomaiseen kaikkien lääkkeiden vastustamiseen. Tiedätkö, että täysin ilman lääkkeitä tämä maailmamme olisi "aika" erilainen. Järkeä voi käyttää arvioitaessa lääkkeiden käyttöä. Joillekin näkyy absolutismi olevan ainut suhtautumistapa. Kaikki ei kai vaan ymmärrä harmaan sävyjä ja maltillista keskitietä.Tiedän hoitotyötä tehneenä monta, joille on alkuun määrätty vähän lääkkeitä ja ongelmien kasvaessa yhä lisää lääkkeitä, eikä se ole oikea suhtautumistapa.
Ihmisillä on hukassa se omien tunteiden, kielteistenkin hyväksyminen. Niiden tukahduttaminen lääkityksellä on todella epäterveellistä. - muista aina
llasdsas kirjoitti:
Muista säkin, että ei sitten yhden yhtä Buranaa tai Panadolia, mikään lääke ei ole turvallinen.
Niinpä niin, sinäpä sen sanoit. Ei se vähättelemällä parane.
http://www.niveltieto.net/laakkeet.htm - muista aina
llasdsas kirjoitti:
"Pienikin annos ahdistuslääkettä vaikuttaa.."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00019
Miten? Onko ap autoilija, pyöräilijä? Useimmat meistä on. - muista aina
muista aina kirjoitti:
Miten? Onko ap autoilija, pyöräilijä? Useimmat meistä on.Ah, tuossahan se lukeekin.
"Pienikin annos uni- tai ahdistuslääkettä voi heikentää ajokykyä 2–6 tunnin ajan, *erityisesti jos niiden käyttö on satunnaista*. Myös muut rauhoittavat masennuslääkkeet ja antipsykootit voivat lääkehoidon *alkupäivinä* ja etenkin suurehkoissa annoksissa heikentää ajokykyä." - llasdsas
muista aina kirjoitti:
Miten? Onko ap autoilija, pyöräilijä? Useimmat meistä on.Voi rakas, yritä nyt jo viimein ymmärtää että beetasalpaaja ei ole ahdistuslääke. Kannattaisi ennen viisauksien jakamista hankkia edes alkeelliset tiedot niistä asioista joista viisastelee.
- muista aina
llasdsas kirjoitti:
Voi rakas, yritä nyt jo viimein ymmärtää että beetasalpaaja ei ole ahdistuslääke. Kannattaisi ennen viisauksien jakamista hankkia edes alkeelliset tiedot niistä asioista joista viisastelee.
Kyse ei ole pelkistä beetasalpaajista, jos muruselta meni ohi.
- kuinkanniin
Ole oma itsesi kirjoitti:
Tiedän hoitotyötä tehneenä monta, joille on alkuun määrätty vähän lääkkeitä ja ongelmien kasvaessa yhä lisää lääkkeitä, eikä se ole oikea suhtautumistapa.
Ihmisillä on hukassa se omien tunteiden, kielteistenkin hyväksyminen. Niiden tukahduttaminen lääkityksellä on todella epäterveellistä."eikä se ole oikea suhtautumistapa."
Ei kyllä tosiaan olekaan. Harkittu lääkitys sen sijaan voi tuoda paljon enemmän hyötyjä kuin haittoja. Eihän niitä tietenkään turhaan kannata syödä, jos pärjää ilmankin. Joku raja kumminkin siinäkin, että kuinka fanaattisesti lääkkeitä kannattaa vastustaa. - llasdsas
muista aina kirjoitti:
Kyse ei ole pelkistä beetasalpaajista, jos muruselta meni ohi.
Niin, kyse ei ole pelkistä beetasalpaajista jos pitäydytään sun teoriassa eli oletetaan, että harkittu beetasalpaajan syöminen esiintymispaniikin ehkäisemiseksi johtaa ilman muuta kaikkien mahdollisten nappien ja aineiden holtittomaan sekakäyttöön. Sä olet tässä kyseisessä keskustelusäikeessä niputtanut kaikki "napit" samaan kategoriaan, mutta mä olen koko ajan ihan johdonmukaisesti puhunut nimenomaan beetasalpaajista, jos muruselta meni ohi. Siispä jos tässä säikeessä keskustellaan beetasalpaajista, niin en tiedä miksi alat heitellä väliin juttuja jostain ihan muista lääkkeistä.
- esiintyminen
80 prosenttia syö pelkotiloihin lääkkeitä. Se että muut eivät näytä pelkäävän johtuu lääkeiden syömisestä. On normaalia syödä lääkkeitä kuin olla syömättä.
- samajuttuuuuuuuuuuu
Mullaki on esiintymis pelko...Paitsi että oon 14 XD
- munmielipideöööö
Sen muutoksen pitäs tapahtuu päässä,ei lääkkeihin kannata turvautuu... Kantsis mennä psykologille?
- skitsoilija
Täälläkin olisi yksi esiintymiskammoinen. Koko peruskoulun ajan painin alati pahenevan jännityksen kanssa, lintsailin, yms. kunnes lukiossa päätin vihdoin ottaa härkää sarvista ja mennä puhumaan asiasta lääkärille. Enkä todellakaan ole katunut, vaikka muistankin sen lääkärikäynnin olleen aika kauhea; jännittäjätyyppinä tietenkin jännitin ja häpesin asiasta puhumista ventovieraalle yli kaiken, mutta aika nopeastihan se resepti sitten lopulta irtosi - eikä asian kanssa ole enää sen koommin tarvinnut kärvistellä.
Tsemppiä! :) - tärinätyttö
Beetasalpaaja on lääke jännitykseen. Itse otan propralin esitelmiä pitäessä, sukujuhlissa jne. Koulussa en tarvitse, siellä olen opetellut olemaan jännittämättä, tosin esim. välttelen liikaa ihmispaljoutta ja menen vaikka syömään kun on hiljaisempaa. Harjoittelu tekee mestarin, myös jos kyseessä on jännitys ja sen kanssa eläminen.
- ex-esiintymiskammo
Mä olin pienempänä sairaalloisen ujo, ajatuskin luokalle tai isommalle ryhmälle esiintymisestä aiheutti täydellisen jäätymisen, mä halvaannuin kauhusta ja rupesin voimaan pahoin peläten että pitää juosta oksentamaan kesken esiintymisen. Ei siihen sillon mitkään "hengitä ja ajattele" -jutut auttanut kun ne vaan pahensi omaa paniikkia... Tänäkin päivänä mua hirvittää esiintyä ja vatsassa kipristelee epämiellyttävästi kun tietää että on useampi ihminen kuuntelemassa ja mitä huonommin tunnen, sitä enemmän hirvittää, mutta sen kanssa on oppinut elämään. Mä olen hyväksynyt sen osana itseäni, että mä en tykkää olla huomion keskipiste ja että esiintyminen ei ole mua varten, mielelläni jätän sen muille.
Nykyään keskityn laskemaan jotain, esimerkiksi seinän raitoja, lamppuja, omaa tai kaverin sisäänhengitystä, jotain minkä oikeasti näkee tai kuulee siinä jännittävässä tilanteessa.
Lääkitys voi toki auttaa, ja sitä kannattaa kokeilla mutta itse olen melko vahvasti sitä mieltä että yhteiskunta lääkitsee meidät sairaaksi, että monia lääkkeitä (kolesteroli, verenpaine, masennus tms.) määrätään liian helposti; vaivan voisi parantaa pienellä elämäntapamuutoksella tai muuten luontaisesti ilman lääkkeitä mutta lääkäri määrää lääkkeen ei niinkään sun parantamisen takia vaan niiden rahojen, mitä lääkefirmat antaa siitä että määräsit just heidän valmisteen.... Eli suosittelen ensin kokeilemaan kaikki mahdolliset "poppaskonstit" ennen lääkitystä, mutta kukin tavallaan. - muumipeikko
Miksi noin moni; 1241 on painanut dislike, aloittajan tekstille ?
Esiintymisen pelko on hyvin yleistä, ja saattaa oikeasti haitata opiskeluja, niin kuin aloittaja sanoi.
Itse olen 20 vuotias nainen ja itselläni oli sama ongelma ylä-aste ikäisenä. Kun kasvoin vanhemmaksi, esiintymisen, - ja sosiaalistentilanteiden pelko alkoi hiipua itsestään pois.
Itse menin reippaasti juttelemaan opettajille, että minua oikeasti jännittää ja jopa pelottaa esiintyminen ja melkein jokainen opettaja ymmärsi ja sain esittää esitykseni pelkästään opettajalle.
Tsemppiä ja mene juttelemaan opettajille, kyllä he ymmärtävät!- Kaks vaan
Katos, koulukiusaajiakin on laumoittain.
Kuten täällä kusipäitä. - bbhhhh
Minulla ei auttanut kouluttajille puhuminen aikuiskoulutuksessa. Pakottivat esiintymään eivätkä (mukamas) ymmärtäneet ollenkaan ja kouluttajat olivat hoitajia ja lääkäreitä.
Lopulta erottivat minut koulutuksesta kun en kertakaikkiaan pystynyt esiintymään.
Muutoin tein tehtävät ja osallistuin koulutukseen muutoinkin tunnollisesti.
- Propral 10mg
Minä kun olen myös kova jännittäjä niin otan aina kaksi Propral 10mg aamusta napaani ja päivä menee ilman ongelmia, loppupäivästä tosin alkaa väsyttää ja haukotuttaa. Tein näin 2kk joka aamu,nyt onneksi ei tartte esiintyä eli en käytä muulloin noita.
- toi muistuttaa ihan.
Minula toimii tämä ohje oikein hyvin.
Ota katse kontakti johonkin edessä olevaan ja ajattele että katsot jotain hassua esim. hyvää komediaa.
Ei tarvii pillereitä ,joista saa sivu oireita,eikä pää ole pöhnäinen.
Itse olen ollut todella kova jännittäjä tyyppi,mutta tuo mitä äsken sanoin on ainakin minua auttanut.
Kokeilla ainakin kannattaa ja jos ei tepsi niin sitten hakemaan pillereitä.- sdasdsadsd
"Ei tarvii pillereitä ,joista saa sivu oireita,eikä pää ole pöhnäinen."
Mutta meidän tosi pahasti panikoivien onneksi on olemassa lääke, josta ei mene pää pöhnäiseksi.
Tottakai jos vaan pystyy niin on aina hyvä jos pystyy psykologisin keinoin hallitsemaan jännityksen. Mutta kun on kyse rajusta pelosta ja paniikista niin nuo mielikuvaharjoitteet sun muut eivät vaan toimi. Onneksi siis on myös olemassa lääke, joka ei ole koukuttava, joka ei ole psyykeen vaikuttava ja joka silti toimii tuollaisissa tilanteissa useimmilla. - namia sulle
sdasdsadsd kirjoitti:
"Ei tarvii pillereitä ,joista saa sivu oireita,eikä pää ole pöhnäinen."
Mutta meidän tosi pahasti panikoivien onneksi on olemassa lääke, josta ei mene pää pöhnäiseksi.
Tottakai jos vaan pystyy niin on aina hyvä jos pystyy psykologisin keinoin hallitsemaan jännityksen. Mutta kun on kyse rajusta pelosta ja paniikista niin nuo mielikuvaharjoitteet sun muut eivät vaan toimi. Onneksi siis on myös olemassa lääke, joka ei ole koukuttava, joka ei ole psyykeen vaikuttava ja joka silti toimii tuollaisissa tilanteissa useimmilla.Toistan: Yksikään lääke ei ole täysin turvallinen.
- sdasdsadsd
namia sulle kirjoitti:
Toistan: Yksikään lääke ei ole täysin turvallinen.
Eikä ole elämäkään täysin turvallinen. Joskus kannattaa häiriintyneen yleistämisen ja ennakkoluulojen sijaan hankkia ihan maltillisesti tietoa asioista ja punnita, kummasta on suuremmat haitat, erityistilanteessa otetusta verenpainelääkkeestä vai siitä, että koko arkielämä, opiskelu, mielenterveys ja työnteko (eli koko elämänlaatu) kärsii pelosta, joka olisi kuitenkin helposti hoidettavissa.
Ehkä sullakin on fobia, lääkefobia meinaan? - namia sulle
sdasdsadsd kirjoitti:
Eikä ole elämäkään täysin turvallinen. Joskus kannattaa häiriintyneen yleistämisen ja ennakkoluulojen sijaan hankkia ihan maltillisesti tietoa asioista ja punnita, kummasta on suuremmat haitat, erityistilanteessa otetusta verenpainelääkkeestä vai siitä, että koko arkielämä, opiskelu, mielenterveys ja työnteko (eli koko elämänlaatu) kärsii pelosta, joka olisi kuitenkin helposti hoidettavissa.
Ehkä sullakin on fobia, lääkefobia meinaan?Terve järki ja fobia kaltaisiasi pillerihörhöjä kohtaan.
Jos olisin joskus alkanut jokaiseen ongelmaani jotain "harmittomia" nappeja vetämään, en enää kirjoittaisi tässä. En usko, ettet ota provikkaa noin kovasta ja moraalittomasta tablettimerkin mainonnasta, ilmoitus menee suomi.24:lle. - sdasdsadsd
namia sulle kirjoitti:
Terve järki ja fobia kaltaisiasi pillerihörhöjä kohtaan.
Jos olisin joskus alkanut jokaiseen ongelmaani jotain "harmittomia" nappeja vetämään, en enää kirjoittaisi tässä. En usko, ettet ota provikkaa noin kovasta ja moraalittomasta tablettimerkin mainonnasta, ilmoitus menee suomi.24:lle.Sun provoilustas se ilmoitus ennemmin kannattaisi tehdä, eikä tällaisia aloituksia varmastikaan kannattaisi laittaa etusivulle kun tänne tulevat kaikki viisastelemaan asioista, joihin heillä ei ymmärrys riitä. En todellakaan saa mitään provikkaa, ketuttaa kyllä edes todeta mitään näin itsestään selvää. Onneksi vauhkoutesi ja mustavalkoisuutesi on niin ilmeistä, että palstan lukijat ja oikeasti pahasta kammosta kärsivät osaavat kyllä pistää kommenttisi sinne tiettyyn lokeroon.
- namia sulle
sdasdsadsd kirjoitti:
Sun provoilustas se ilmoitus ennemmin kannattaisi tehdä, eikä tällaisia aloituksia varmastikaan kannattaisi laittaa etusivulle kun tänne tulevat kaikki viisastelemaan asioista, joihin heillä ei ymmärrys riitä. En todellakaan saa mitään provikkaa, ketuttaa kyllä edes todeta mitään näin itsestään selvää. Onneksi vauhkoutesi ja mustavalkoisuutesi on niin ilmeistä, että palstan lukijat ja oikeasti pahasta kammosta kärsivät osaavat kyllä pistää kommenttisi sinne tiettyyn lokeroon.
Jos nyt vaikka tuosta lukee tuoteselosteen, niin aika tykyä kamaa olet mainostamassa ihan "harmittomana".
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1855 - sdasdsadsd
namia sulle kirjoitti:
Jos nyt vaikka tuosta lukee tuoteselosteen, niin aika tykyä kamaa olet mainostamassa ihan "harmittomana".
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1855Mä en ole missään kohtaa sanonut lääkettä "harmittomaksi", yritä nyt edes vähän skarpata ja keskittyä siihen kuka on sanonut mitäkin.
Olen sanonut, että on järkevää ihan maltilla ja ilman pumppua rasittavaa vauhkoamista arvioida, että onko lääkkeen kokeileminen kannattavaa kokonaisuuden kannalta. Tottakai jokaikiseen lääkkeeseen sisältyy riskejä, mutta niin sisältyy elämäänkin ja siihen, että koko elämänlaatu kärsii merkittävästi pahasta kammosta, jonka vuoksi on ahdistunut, stressaantunut eikä pysty toimimaan opiskeluissa ja/tai työelämässä.
Ymmärrät kai, että siihenkin sisältyy riski, jos poistut kotoasi. Ja toisaalta siihenkin jos et poistu kotoa, on kotiinkin moni kuollut. Tuo koneella istuminenkin on aika vaarallista, oletkos lukenut että istuminen tappaa. Jostakin syystä vain lääkkeiden riskit saavat sut nyt aivan pois tolaltasi, riippumatta miten suuren hyödyn ne voivat käyttäjälleen tuoda.
- Mama Filosofia
Olet nuori ja jokaisella on vain tämä yksi ja ainutkertainen elämä, älä anna itsellesi lupaa olla hakematta apua. Propral on hyvä.
Perspektiiviä: Muista, että sadan vuoden päästä jännittämistäsi ei muista kukaan.
Vertaisia: Jännitin itse esiintymistä, mutta kun näin minua ensin esiintyneiden jännityksen ja luonnollisen epätäydellisyyden, en enää jännittänyt.
So what: Jos joku ei pidä esityksestäsi, vika tuskin on sinussa ja kaikkiahan ei voi miellyttää. Mitäs tuli kuuntelemaan.
Sallittu välinpitämättömyys: Sinä esität asian rauhallisesti ja tiedät, ettei taivas putoa niskaan esitelmäsi takia. Sinulla on tietoa, jota jaat. Jos joku ei kykene vastaanottamaan, se ei ole sinun ongelmasi.
Kun kysytään: Vastaat. Jos et tiedä kiität erittäin hyvästä kysymyksestä ja lupaat selvittää asian.
Se on vain esitys, esitelmä, luento puhe ym., ei viimeinen ateriasi.
Jatka itse... - Viina Siepponen
Vedät kunnon kännit. Sen jälkeen kehtaat mennä vaikka munasillaan esiintymään.
- Sebbo
Auttaisiko RAJU SEKSI. Avauskessa kuvani, ja antakaa sähköpostinne asun Helsingissä.. 1
- jepulis11111111111
Luontaistuotteista suositellaan esiintymispelkoon kauranversouutetta. Sen ohjeissakin lukee, että esiintyispelkoon tms. jännitystilanteisiin. Käytetään myös koirille ilotulitusten aikaan.
- daneli
olen huomannut ,että vanha kunnon kossu auttaa tähänkin asiaan .
tanzuloissa kehtaa hakea vaikka millasta doorista,kun selvinpäin ei edes rumaa.
ja kossupäissään doorikset on kaikki melko hyvännäkösiä.
ja vielä kossupäissään tanssitaitokin on ihan huippuluokkaa.
eihän kossusta oo muuta haittaa kun se kaamea krapula , kun naisetkin on muuttunu rumiks kun vaikutus on lakannut.
sanompa vaan että ,kännissä ja kihloissa on olo mahtavaa,mutta avioliitossa ja krapulassa elo on yhtä helvettiä. - maagi
Hei,
Olen itse esiintynyt kohta 40 vuotta. Kouluttanut esiintyjiä jne.
Tapio Rautavaara sanoi joskus keikalla, että häntä jännittää jokainen esiintyminen ja jos hän lakkaa jännittämästä, lopettaa hän esiintymisen. Sillä TR ajoi takaa sitä, että jännittämisen mukana tuoma hyvä viretila auttaa itse asiassa siinä esiintymisessä.
Yleensähän on niin että esiintymisjännitys tilanteessa menee ohitse hyvin nopeasti aloituksen jälkeen. Se, että hallitsee esitettävän asian poistaa myös esiintymisen pelkoa hyvin.
Lääkkeet eivät ole mielestäni hyviä ratkaisuja, ne myös aina turruttavat ja kuten täälläkin on tuotu esiin, aiheuttavat riippuvuutta. Mitä tulee betasalpaajaan, senkään käyttö ei ole riskitöntä.
Pari asiaa voisi auttaa:
1) esiintymisvalmennus, joko esim. opistojen kursseilla tai privaatisti alan kouluttajalta.
2) hypnoosi on koettu myös hyväksi keinoksi esiintymispelon poistajaksi.
Meillä on juippuartisteja, jotka ovat aivan hillittömiä jännittäjiä, esim. V-M Loiri. Hänen jännityksensä saattaa mennä siihen pisteeseen, että oksennus tulee ennen lavalle menoa. VML on van oppinut elämään sen asian kanssa.
Jossain viestissä oli ihan hyviä ohjeita: katseen suunta kuulijoiden hiusrajaan. Kuulijoista tuntuu, että katsot silmiin vaikket katsokaan. Se on yllättävän tehokas ja hyvä keino.- 20292827262524
siis mitä sontaa, ei mitkään valmennukset auta, jos on kova jännittämään.
- sdasdsadsd
20292827262524 kirjoitti:
siis mitä sontaa, ei mitkään valmennukset auta, jos on kova jännittämään.
Mun mielestä vaikka ottaisikin lääkkeen avuksi niin kannattaa ilman muuta MYÖS miettiä tuota psykologista puolta. Mutta se on monen kohdalla totta, että ei mitkään psykologiset niksit (yksinään) toimi, jos paniikki on paha.
- Tsemppiä matkaan !
Kuten edellä todettu monessa viestissä ratkaisu on betasalpaaja.
Se estää pulssin nousemasta liian korkealla ja säilyttää hengityksen tasaisena.
Olen käytänyt Propralia tai vastaavaa noin vuodesta 1977 ja käytän edelleenkin mutta vain esiintyessäni, puheiden pidossa tai soittaessani.
Se ei vaikuta mihinkään muuhun toimintoon, se ei esim väsytä. Pienikin määrä riittää 20 min ennen esitystä ja hermonappi juuri ennen esitystä, jotta vaikutus riittää esim koko tunniksi. Betasalpaajan käytöstä ei ole mitään haittaa, joten sinne vaan lääkärin juttusille, varmaan myöntää ja tuntee tilanteen.
Se muutti koko elämäni aikanaan. - Tsemppiä matkaan !
Vielä aiheesta,
yllä onkin todettu että betasalpaajan käyttö ei ole riskitöntä. Se on täyttä pa*ska-puhetta, jo sitä käyttää vain esiintymiseen
Itselläni on monta vuotta välissä, etten ole käyttänyt, mutta sitten taas kun tarvettaa on tuntunut olevan, olen käyttänyt.
Salpaaja estää käsien ja kehon vapisemisen, ei muuta. Se ei aiheuta riippivuutta, väsytä eikä mitään muutakaan
Muuta et myöskään tarvitse. Osaat asiasi, kerro se, vakuuttavasti ja nauti esiintymisestäsi.
:) - avoimin mielin
Runkkaus
- Ila
Käy vertaistukiryhmissä, missä vain, opettele esiintymään puhumalla ja avautumalla ja ala nauttia esillä olosta. Ei mitään, ei mitään muuta lääkettä. Itse voit säädellä miten paljon olet esillä. Turha mennä turhan vuoksi lääkkeitä itkemään, kun ihan itse voit tehdä itsesi näkyväksi ja ymmärretyksi, silloin kun tarvitsee. Muut ajat voit sitten olla ihan rauhassa. Normaalielämää. Jopa sinullekin.
- raitis35
Pirtua taskumattiin, se on aina toiminut mulla :D
- Itellan jätkä
Hakeudu sellaisen psykologin/psykoterapeutin vastaanotolle, joka osaa opettaa itsehypnoosia.
On toiminut. - kouluohijom
Itse ainakin sain niin amiksessa kuin amkssakin helpotusta kun opettajat huomasi oman jännitykseni... Sain pitää esityksen erilleen muista joko pienemmälle ryhmälle tai pari kertaa kuulijana oli pelkkä opettaja. Ja oma ala oli sellainen että pari kertaa myös etänä tietokoneella tuli pidettyä, joka kylläkin itseäni jännitti ehkä jopa enemmän kun ei nähnyt niitä kuulijoita itse mitenkään, kommentit tuli vaan chatin kautta..puhu ihmeessä jännityksestä koulussa tai lääkäriltä kuulemma saa jtn beettasalpaajia tms. Helposti pyytämällä, helpottavat jännityksen fyysisiin oireisiin.
- avun saanut
En ymmärrä, että miksi pitää kärvistellä, kun lääkkeitäkin on olemassa
tähän ikävään ongelmaan.
Itse olen ollut kova jännittjä lapsesta asti ja se meni siihen pisteeseen, että
kiersin tilanteita, joissa oli paljon porukkaa, tai täytyi esiintyä.
Kerran tapahtui se pahin mahdollinen, eli sain paniikki kohtauksen. Luulin
saavani vähintään sydänkohtauksen, koska sydän hakkasi vimmatusti,
pyörrytti ja heikotti. Kaverini joutui saattamaan minut kotiin, kun tuntui etten
pääse liikkeelle. Se oli piste iin päälle ja tilasin ajan lääkärille.
Sain rauhoittavan ja myöskin propral reseptin. Jo se tiedostaminen,
että voin tarvittaessa ottaa noita auttaa ja en panikoi edellisestä päivästä
alkaen.
Ei lääkkeitä ole turhaan keksitty ja kun tarve vaatii, niin miksi tuskailla,
kun voi saada avun, joskus ihan pienelläkin annoksella.
Jotkut karttaa kaikkia lääkkeitä, mutta vetävät kunnon kännit viikon
loppuisin. Alkoholi se vasta myrkkyä onkin, varsinkin pikkuaivoille, joten
miten se nyt meneekään..- tiedän varoa
Lääkkeet tappavat tai tekevät sinusta orjan illuminaatille!1!
- avun saanut
tiedän varoa kirjoitti:
Lääkkeet tappavat tai tekevät sinusta orjan illuminaatille!1!
Voin jäädä auton alle, tai katolta tippua lunta päähän ja se on kanttu vei.
Milloin lääkkeet on tappanut, jos niitä käyttää ohjeen mukaan ja ei edes
säännöllisesti. On sullakin yhden luokan fobia, tai sitten et itse ota
sulle määrättyjä lääkkeitäsi.
Voihan sitä tietenkin riutua ilman apuakin, ihan kuka niin tahtoo.
- Hae rohkeasti apua
Jännittäminen on todella yleinen vaiva ja terveydenhoitoalan ammattilaiset kyllä tietävät sen. Itsekin kävin sen takia opiskelujen aikana hakemassa apua, sain reseptin beetasalpaajiin, joita en sitten lopulta kuitenkaan käyttänyt. Minua auttoi käyminen pari kertaa psykologin luona puhumassa asiasta, uskon että se auttoi paljon paremmin kuin mikään lääke, koska siellä pureuduttiin jännittämisen syihin, ei oireisiin.
En muuten ymmärrä miksi tätä on peukutettu alaspäin...- KonstiKonsta
No tämä peukuttaminen miinuksella moninkertaisesti onnistuu eräällä konstilla ja sitä ei tartte käyttää kun kerran :)
- psyk.erikoislääkäri
Jännittämisilläkin on eri tasoja. Propral on hyvä lääke, jos jännittäminen on suhteellisen lievää. On ihmisiä, jotka eivät pysty lähteään kotonta ulos, kun pelko saa vallan. Jätetään esim. lähtemättä jos joutuu pitämään esitelmän lukemaan koulussa ääneen. Myös, jos on tietoinen, että paikka mihin menee, niin siellä on paljon ihmisiä. Tämä rajoittaa valtavasti elämää. (paniikkihäiriö). Nykyään on onneksi hyviä lääkkeitä esim. tarvittaessa. Ssri lääkkeitä käytetään pitkän aikaa, ennen kuin niiden teho tulee esille tai sitten ei. Niitä ei käytetä juuri ennen esiintymistä. Lääkärinä parhaan tuloksen saa propral bentso. Tietysti, jos pärjää pelkällä propralilla, niin hyvä. Tarvittaessa käytetty bentso ei aiheuta riippuvuuta, jollei sitten psyykkistä, että otetaan varmuuden vuoksi. Muistakaa olemme yksilöitä. Nykyään ei tarvitse valvoa öitä, kun pelottaa viikon päästä on jokin esitelmä ym. jännittämistä. Hakekaa rohkeasti apua!
- nimby
psyk.erikoislääkäri kirjoitti:
Jännittämisilläkin on eri tasoja. Propral on hyvä lääke, jos jännittäminen on suhteellisen lievää. On ihmisiä, jotka eivät pysty lähteään kotonta ulos, kun pelko saa vallan. Jätetään esim. lähtemättä jos joutuu pitämään esitelmän lukemaan koulussa ääneen. Myös, jos on tietoinen, että paikka mihin menee, niin siellä on paljon ihmisiä. Tämä rajoittaa valtavasti elämää. (paniikkihäiriö). Nykyään on onneksi hyviä lääkkeitä esim. tarvittaessa. Ssri lääkkeitä käytetään pitkän aikaa, ennen kuin niiden teho tulee esille tai sitten ei. Niitä ei käytetä juuri ennen esiintymistä. Lääkärinä parhaan tuloksen saa propral bentso. Tietysti, jos pärjää pelkällä propralilla, niin hyvä. Tarvittaessa käytetty bentso ei aiheuta riippuvuuta, jollei sitten psyykkistä, että otetaan varmuuden vuoksi. Muistakaa olemme yksilöitä. Nykyään ei tarvitse valvoa öitä, kun pelottaa viikon päästä on jokin esitelmä ym. jännittämistä. Hakekaa rohkeasti apua!
Jätä nyt jo tuo prorpralin mainostus, uskotaan että olet saanut mukavat massit käärittyä niitä jakelemalla mutta on TODELLA vastuutonta mainostaa täällä ihan kenelle vain, potilaasta pitäis tietää vähän enemmän ennenkuin alkaa lääkkeitä määräilemään.
Toivottavasti ap ja joku muukin tätä keskustelua seuraava on sen verran järkevä, että ei lähde heti pillerilinjalle ihan ensimmäiseksi ja tuosta vaan. Kyllä lääkäri sen reseptin kirjoittaa kun nettoaa lääkefirmoilta vaikka mitä. Se mitä kemialliset aineet tekevät aivoillesi, ei ole hänen ongelmansa. - sdasdsadsd
nimby kirjoitti:
Jätä nyt jo tuo prorpralin mainostus, uskotaan että olet saanut mukavat massit käärittyä niitä jakelemalla mutta on TODELLA vastuutonta mainostaa täällä ihan kenelle vain, potilaasta pitäis tietää vähän enemmän ennenkuin alkaa lääkkeitä määräilemään.
Toivottavasti ap ja joku muukin tätä keskustelua seuraava on sen verran järkevä, että ei lähde heti pillerilinjalle ihan ensimmäiseksi ja tuosta vaan. Kyllä lääkäri sen reseptin kirjoittaa kun nettoaa lääkefirmoilta vaikka mitä. Se mitä kemialliset aineet tekevät aivoillesi, ei ole hänen ongelmansa."potilaasta pitäis tietää vähän enemmän ennenkuin alkaa lääkkeitä määräilemään"
Luuletko, että jos joku psyk. erikoislääkäri tai sellaisena esiintyvä täällä toteaa että beetasalpaaja on tietyssä tilanteessa hyvä lääke, niin hän silloin "määrää lääkkeen"? Ihan oikealta lääkäriltähän se resepti joka tapauksessa haetaan, joskus myös mm. otetaan sydänfilmi jolla voidaan varmistaa ettei oteta turhia riskejä. En oikein meinaan tajunnut tuota pointtiasi koska reseptin takanahan se lääke on joka tapauksessa, ei sitä täällä kukaan määrää "tietämättä potilaasta enempää". Suomi24:lle kirjoittaminen ei ole lääkkeen määräämistä. Mua ihan hengästyttää tämä logiikan taso tällä palstalla. - silly mi
sdasdsadsd kirjoitti:
"potilaasta pitäis tietää vähän enemmän ennenkuin alkaa lääkkeitä määräilemään"
Luuletko, että jos joku psyk. erikoislääkäri tai sellaisena esiintyvä täällä toteaa että beetasalpaaja on tietyssä tilanteessa hyvä lääke, niin hän silloin "määrää lääkkeen"? Ihan oikealta lääkäriltähän se resepti joka tapauksessa haetaan, joskus myös mm. otetaan sydänfilmi jolla voidaan varmistaa ettei oteta turhia riskejä. En oikein meinaan tajunnut tuota pointtiasi koska reseptin takanahan se lääke on joka tapauksessa, ei sitä täällä kukaan määrää "tietämättä potilaasta enempää". Suomi24:lle kirjoittaminen ei ole lääkkeen määräämistä. Mua ihan hengästyttää tämä logiikan taso tällä palstalla.AIka kovia nappikauppiaita täällä on, intätte vain että lääkkeitä pitää puputtaal.
Jos potilaalle ei tätä määrätä lääkärin toimesta (mitä epäilen, koska lääkärin ammatti perustuu reseptien kirjoittelulle ja siitä saa "bonusta") niin potilashan hankkii apua vaikka mitä kautta - ja jos ei sydän sitä kestäkään, niin oletko sinä vastuussa? - sdasdsadsd
silly mi kirjoitti:
AIka kovia nappikauppiaita täällä on, intätte vain että lääkkeitä pitää puputtaal.
Jos potilaalle ei tätä määrätä lääkärin toimesta (mitä epäilen, koska lääkärin ammatti perustuu reseptien kirjoittelulle ja siitä saa "bonusta") niin potilashan hankkii apua vaikka mitä kautta - ja jos ei sydän sitä kestäkään, niin oletko sinä vastuussa?" intätte vain että lääkkeitä pitää puputtaal."
Opettele lukemaan. Kukaan ei tuollaista "intä". Kyse on harkitusta valinnasta, siitä että lääkityksellä saadaan suuremmat hyödyt kuin haitat. Tämä tulee harkita jokaisen kohdalla erikseen. Jos taas joku alkaa ilman lääkärin reseptiä jostain penkoa lääkityksiä itselleen, niin hän on kyllä aivan itse siitä vastuussa. Suurin ongelma tässä koko keskustelussa on se, että sä vaikutat nyt olevan niin äärimmäisen kiihtynyt ja mustavalkoinen tässä asiassa, että sä et kykene edes sisäistämään mitä sulle vastataan. Mm. väität minun puhuneen lääkkeestä "harmittomana" vaikken ole missään niin sanonut, lisäksi kuvittelet että täällä suorastaan painostetaan ihmisiä käyttämään lääkkeitä. Ei, kyse on edelleen siitä, että jos kammo on elämälaatua merkittävästi haittaava asia, niin lääkettä voi harkita jos sillä saadaan merkittävä hyöty suhteessa riskeihin/haittoihin.
Ymmärrätkö? Ja ymmärrätkö sä sen, että niin kovin kovin moni muukin asia sisältää riskin ja vaaran, varotko sä kaikkia riskejä yhtä vauhkosti vai vain harkitusti määrätyt lääkkeetkö sut pistää noin vauhkoksi? - silly mi
sdasdsadsd kirjoitti:
" intätte vain että lääkkeitä pitää puputtaal."
Opettele lukemaan. Kukaan ei tuollaista "intä". Kyse on harkitusta valinnasta, siitä että lääkityksellä saadaan suuremmat hyödyt kuin haitat. Tämä tulee harkita jokaisen kohdalla erikseen. Jos taas joku alkaa ilman lääkärin reseptiä jostain penkoa lääkityksiä itselleen, niin hän on kyllä aivan itse siitä vastuussa. Suurin ongelma tässä koko keskustelussa on se, että sä vaikutat nyt olevan niin äärimmäisen kiihtynyt ja mustavalkoinen tässä asiassa, että sä et kykene edes sisäistämään mitä sulle vastataan. Mm. väität minun puhuneen lääkkeestä "harmittomana" vaikken ole missään niin sanonut, lisäksi kuvittelet että täällä suorastaan painostetaan ihmisiä käyttämään lääkkeitä. Ei, kyse on edelleen siitä, että jos kammo on elämälaatua merkittävästi haittaava asia, niin lääkettä voi harkita jos sillä saadaan merkittävä hyöty suhteessa riskeihin/haittoihin.
Ymmärrätkö? Ja ymmärrätkö sä sen, että niin kovin kovin moni muukin asia sisältää riskin ja vaaran, varotko sä kaikkia riskejä yhtä vauhkosti vai vain harkitusti määrätyt lääkkeetkö sut pistää noin vauhkoksi?Mites nyt rupesit omia sanojasi syömään ja selittelemään, ei pidä noin hermostua.
Lääkkeet on tarkoitettu sairaille, ja jännitys esiintyessä ei ole sairaus. - sdasdsadsd
silly mi kirjoitti:
Mites nyt rupesit omia sanojasi syömään ja selittelemään, ei pidä noin hermostua.
Lääkkeet on tarkoitettu sairaille, ja jännitys esiintyessä ei ole sairaus.Eiköhän tämä vänkääminen ala olla tässä. Sulla ei selvästikään ole kapasiteettia tai ainakaan halua oikeasti keskustella ja sisäistää, mitä vastapuoli on sanonut ja mitä ei. Jos en olisi jo pikkuhiljaa saanut tarpeekseni tuosta sun jankkaamisestasi niin kysyisin, mitä sanojani olen syönyt. Mutta olisi suorastaan naiivia kuvitella, että oikeasti vastaisit kysymykseen. Suomi24:n provojankkaajilta ei ehkä kannata minkään tason argumentointikykyä. Kenties myös oletat kaikkien beetasalpaajista puhujien olevan sama henkilö, kun itsekin vaihtelet nimimerkkiäsi koko ajan.
- silmä rilli on
sdasdsadsd kirjoitti:
Eiköhän tämä vänkääminen ala olla tässä. Sulla ei selvästikään ole kapasiteettia tai ainakaan halua oikeasti keskustella ja sisäistää, mitä vastapuoli on sanonut ja mitä ei. Jos en olisi jo pikkuhiljaa saanut tarpeekseni tuosta sun jankkaamisestasi niin kysyisin, mitä sanojani olen syönyt. Mutta olisi suorastaan naiivia kuvitella, että oikeasti vastaisit kysymykseen. Suomi24:n provojankkaajilta ei ehkä kannata minkään tason argumentointikykyä. Kenties myös oletat kaikkien beetasalpaajista puhujien olevan sama henkilö, kun itsekin vaihtelet nimimerkkiäsi koko ajan.
Pelottaako nyt, että ne ottamasi lääkkeet ovatkin tehneet pysyvää vahinkoa? Vai huomasitko vasta nyt, että voit olla tyytyväinen etteivät puolihuolimattomasti vähän joka värinään nauttimasi lääkkeet olekaan täysin vaarattomia? Se ei auta täällä raivota sille joka sen ääneen sanoo jotta toisille ei kävisi yhtä köpelösti, vaan vältellen turhaa lääkkeiden käyttöä vastaisuudessa. Tai sitten vaan voit jättää provikat käärimättä ja lakata mainostamasta niitä protsakkeja täällä.
- kuinkanniin
silmä rilli on kirjoitti:
Pelottaako nyt, että ne ottamasi lääkkeet ovatkin tehneet pysyvää vahinkoa? Vai huomasitko vasta nyt, että voit olla tyytyväinen etteivät puolihuolimattomasti vähän joka värinään nauttimasi lääkkeet olekaan täysin vaarattomia? Se ei auta täällä raivota sille joka sen ääneen sanoo jotta toisille ei kävisi yhtä köpelösti, vaan vältellen turhaa lääkkeiden käyttöä vastaisuudessa. Tai sitten vaan voit jättää provikat käärimättä ja lakata mainostamasta niitä protsakkeja täällä.
Eipä tuo lääkkeettömyyskään näytä kehuttavasti toimivan.
- Paljon esiintynyt
Kaikkein vahvin ja tehokkain konsti on esiintyminen!
Myös minä jännitin nuorena esiintymistä, mutta esiintymispelko jäi amatööriteatterin lavalle. Kun olin ensin oppinut kulkemaan jännittämättä toisena ihmisenä puhuen kirjailijan kirjoittamia repliikkejä, siitä ei ollut pitkä matka siihen, että lakkasi jännittämästä myös omana itsenään esiintymistä.
Siihen tosin tuli avuksi myös sattuma. Olin eräässä tilaisuudessa, jossa olin valmistautunut pitämään puheenvuoron. Puhujanpönttöön noustessani unohdin kuitenkin muistiinpanoni istumapaikalleni ja jouduin puhumaan ulkomuistista. Paikallisradio sattui olemaan paikalla, ja kun seuraavana päivänä töissä kuulin osan omasta puheenvuorostani, totesin, että puhuin ihan järkeviä, vaikka tapahtumahetkellä jännitti hirveästi enkä jälkeenpäin muistanut siitä mitään.
Paras keino on mennä esiintymään, se on kerta kerran jälkeen helpompaa. Muista myös, että yleisön myötätunto on sinun puolellasi. Kukaan ei ole tullut katsomaan, kuinka sinä mokaat, vaan kuuntelemaan, mitä sinulla on sanottavaa.
Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua? Unohdat, mitä olit sanomassa? Punastut? Änkytät? Kaikille sattuu joskus mokia, kokeneimmillekin. Kun mietit enemmän asiaasi kuin sitä, miltä kuulostat tai näytät, et ehdi jännittää.
Opiskelija joutuu puhumaan kaikenlaisista asioista, mutta aina kun voit, valitse sellainen aihe, josta olet innostunut. Aito into tarttuu, ja asiastaan innostunutta esiintyjää on aina hauska kuunnella. Kun keskityt asiaan, unohdat jännittämisen.- kuinkanniin
Tämä taas pätee normaaliin esiintymisjännitykseen ja on sitä koskien hyvää tekstiä, mutta ei niinkään pahaa fobiaa koskien.
- nanna1
Itellä on aina ollut esiintymispelko. Lähdin aikuisena opiskelemaan ja mietin sitä kovasti että kykenenkö siihen ollenkaan sillä pelko oli esteenä. Opiskelun kuitenkin aloitin ja esiintymisiä tuli, oli hirvittävää, jalat ja kädet tärisi, ääni värisi, ja pulssi hakkasi lujaa. Päätin sitten, joka kerta kun piti esiintyä, kerroin luokalle suoraan tuntemuksista, ja se auttoi. Ei tietenkään heti, mutta luokka suhtautui hienosti ja kannustavasti asiaan.. vuosi vierähti ja huomasin että jalat ei tärissy eikä pulssi hakannu enää, jännitin kyllä mutta se auttaa ku kohtaa sen pelon..sillä pääsee irti esiintymiskammosta, ei ehkä kokonaan mutta lieventyy kyllä. Tsemppiä kovasti sulle :)
- herkkä neito
Moi AP!tiedätkö että suurin osa ammattiesiintyjistä kärsii esiintymispelosta?Nyt vaan kipinkapin lääkäriin.voin suositella fyysisiin oireisiin betasalpaajaa joka vähentää jännittämisen fyysisiä oireita.Propral.toimii!oikeasti lääke on verenpainelääke eli alentaa verenpainetta.kun tätä lääkettä käytät niin silloin toimii myös"hengitä ja ajattele".silti sun vain mentävä näihin jännittäviin tilanteisiin muuten pelko ei helpota.pelkästään lääke ei poista koko ongelmaa vaan teot.harjoitus tekee mestarin,usko mua.joskus lievä hauhoittava lääkitys on myös paikallaan.puhun kokemuksesta.mulla ollut paniikkihäiriö murkusta asti ja kaikki sosiaaliset tilanteet olivat karmeita.hyvällä lääkityksellä ja itsensä alttiiksi laittamisella olen ongelman selättänyt.silti pieni esiintymisjännitys on plussaa.ujokin olen tämän lisäksi edelleen mutta mua ei haittaa sekään.mä käytin apukeinoina simppeliä kynää kädessä tai paperia johon"salaa"siirsin osan jännityksestä.kukaan ei huomannut mitään.myös lähelle sijoitettu muistilappu ranskalaisilla viivoilla muistuttamassa mistä mun oli tarkoitus puhua auttoi.vältä kofeiinipitoisia juomia ennen esiintymistä.purkan olen joskus piilottanut suuhun ja välillä sitä puraissut huomaamatta.jos saisit esityksesi tekstin seinälle niin valojen vähentäminen rauhoittaisi sua ja yleisö katselisi tekstiä ja kuuntelisi sun ääntä.eli palaan lääkkeeseen,se erittäin yleisessä käytössä,nou hätä!
- nyt meni ilmo
Tajuatko ääliö, että joku jolla voi tietämättään olla sydänvikaa ja hankkii jostain näitä tabuja mahdollisesti jopa ilman reseptiä, voi riskeerata henkensä?
- sdasdsadsd
nyt meni ilmo kirjoitti:
Tajuatko ääliö, että joku jolla voi tietämättään olla sydänvikaa ja hankkii jostain näitä tabuja mahdollisesti jopa ilman reseptiä, voi riskeerata henkensä?
Ilman reseptiä? Meinaatko, että beetasalpaajasta saa niin hyvät pöhinät että sitä diilataan katukaupassa? Tuo sun fanatismisi menee jo "pikkuisen" yli jos kuormitat ylläpitoa ilmiantamalla aivan asiallisia viestejä. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että tuo on reseptilääke.
- onhan näitä
sdasdsadsd kirjoitti:
Ilman reseptiä? Meinaatko, että beetasalpaajasta saa niin hyvät pöhinät että sitä diilataan katukaupassa? Tuo sun fanatismisi menee jo "pikkuisen" yli jos kuormitat ylläpitoa ilmiantamalla aivan asiallisia viestejä. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että tuo on reseptilääke.
Jaaha ja rautalangasta.
Jos olen jännittäjä ja menen lääkärille valittamaan siitä, saan todennäköisesti reseptin. Jos sattuisi käymään niin hassusti, että en saa, olen tyytymätön. Jos olen vakuuttunut siitä, että tarvitsen näitä tabletteja selvitäkseni elämässä eteenpäin, tulee suuri kiusaus ostaa postimyyntimarkkinoilta, joilla ei reseptejä kysellä. Jos minulla on myös pieni sydänvaiva piilossa tai esim. diabetes, voi olla viimeinen kerta. - sdasdsadsd
onhan näitä kirjoitti:
Jaaha ja rautalangasta.
Jos olen jännittäjä ja menen lääkärille valittamaan siitä, saan todennäköisesti reseptin. Jos sattuisi käymään niin hassusti, että en saa, olen tyytymätön. Jos olen vakuuttunut siitä, että tarvitsen näitä tabletteja selvitäkseni elämässä eteenpäin, tulee suuri kiusaus ostaa postimyyntimarkkinoilta, joilla ei reseptejä kysellä. Jos minulla on myös pieni sydänvaiva piilossa tai esim. diabetes, voi olla viimeinen kerta.Ja tämä epäluotettaviin postimyyntinappuloihin päätyminen on siis jollain ilveellä minun vikani, kun olen täällä kertonut saaneeni avun beetasalpaajasta? Tällaisilla palstoilla usein keskustellaan siitä, mistä kukin on avun saanut. Jos et kestä sitä, niin ei ehkä kannata lukea näitä.
- ilmothousuissa
nyt meni ilmo kirjoitti:
voi haloo, jos joku jotain laittomia tabuja hankki jostain niin EIKÖHÄN se ole ihan hänen itsensä vastuulla...
- onhan näitä
ilmothousuissa kirjoitti:
voi haloo, jos joku jotain laittomia tabuja hankki jostain niin EIKÖHÄN se ole ihan hänen itsensä vastuulla...
ei niitä tarvi täällä silti hirveesti kehua ettei kaikille tuu mieleen tilailla mitä sattuu, vaikka itse olisikin jatkuvasti nappi huulessa ja onnellisesti tolkku puoliks poissa..
- ilmothousuissa
onhan näitä kirjoitti:
ei niitä tarvi täällä silti hirveesti kehua ettei kaikille tuu mieleen tilailla mitä sattuu, vaikka itse olisikin jatkuvasti nappi huulessa ja onnellisesti tolkku puoliks poissa..
luonnonvalinta toimii jos joku on niin tollo että lähtee netistä tilailemaan laittomia nappeja... ooksä joku kommari kun sun mielestä laittomuuksien ja tyhmyyksien tekeminen ei oo sen tekijän vika vaan jonkun asiallisen keskustelijan
- pieru pirkko
Pieraise reippaasti kun aloitat esityksesi ja sano että nyt voidaan aloittaa kun henki on puhunut. :D
- Duffus
Lääkäri voi määrätä beetasalpaajia. Ne auttavat useimpia esiintymistä jännittäviä,
kunhan ne otetaan riittävän ajoissa, viimeistään noin tuntia ennen tulevaa esiintymistä tai vastaavaa tilannetta. Olisi myös eduksi, jos niitä ei tarvitse kovin Usein, koska vaikutus on silloin voimakkaampi ja apu suurempi. Käyttäisin itse noita vain kaikkein pahimpiin paikkoihin ja muuten menisin ilman.- silly mi
Sydänlääke jännityksen estoon on verrattavissa suunnilleen siihen, että ampuisi tykillä hyttysiä, mutta omapa on terveytesi.
- sdasdsadsd
silly mi kirjoitti:
Sydänlääke jännityksen estoon on verrattavissa suunnilleen siihen, että ampuisi tykillä hyttysiä, mutta omapa on terveytesi.
Rau-hoi-tu.
- Korianders1111
Oda Sebbo Es:ää! :D Poisduu jännidysdärinät , Dilalle jää Hyvät Bärinät XDDD T: Korianders
Aika jännä, että moni suosittelee vain lääkäriltä hakemaan jotain mömmöjä jännityksen karkoittamiseksi.
Jännitys ja pelko on elinikäinen jos ei tee asialle jotain ja kysymys kuuluu, aijotko turvautua mömmöihin koko loppuikäsi ?
Lääkkeet voivat tuoda sinulle hetkellisen itsevarman olon, mutta huomaat pian että aine alkaa hallitsemaan sinua ja mielentilaasi johon turvaudut heti jos alkaa ahdistamaan.
Mielummin kannattaa harjoitella pysyviä muutoksia. Jännitystä ja pelon voittamista pystyy harjoitella.
Jos sinulla on ihan tavallinen esim esiintymiskammo niin sitä voi harjoitella kotona.
Yleensä kyseessä on huono omatunto.
Tässä muutama vinkki:
Kirjoita joku asia paperille ja mene sen jälkeen peilin eteen. Toista asia niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Tarkkaile samalla puhetyyliäsi ja kasvoesi eleitä. Vapiseeko äänesi ja onko kasvosi täysin ilmeetön ? Hymyä voi harjoitella myös peilin edessä. Vaikka se tuntuisi miten vasten mieliseltä niin oma peilikuva ei pure. Oletko ajatellut mihin pelkosi kohdistuu ?
Vertaile hymysi ja kasvosi eleitä ja tarkkaile äänensävyä kun harjoittelet. Kehonkieli on hyvin tärkeä asia kun esiintyy.
Kirjoita ylös omat tuntemukset tai sano ihan ääneen miltä sinusta tuntuu harjoitusten jälkeen.
Joillekkin omapeilikuva onkin yllättävän haasteellista, kun näkee tai kuulee itsensä.
Tämän saman harjoituksen voi tehdä kameralla. Eli kuvaat ja tallennat harjoitukset ja katsot itseäsi miten suoriudut siitä.
Kun olet tehnyt tämän kymmeniä kertoja niin voi tehdä pienen koe esiintymisen joillekkin kavereillesi tai lähiomaisille.
Peliharjoittelun lisäksi, oletko kokeillut kotona karaokea. Tämä on loistava tapa tuoda omaa ääntään esille. Kymmenien harjoitusten jälkeen huomaat, että uskallat mennä laulamaan ihan ravintolaan.
Kun saat kehuja se nostaa sinun itsevarmuutta.Niin ja on tarjolla paljon erilaisia kirjoja sosiaalisendynamiikan harjoiteluun, mutta suosittelen ihan menemään jollekkin kurssille missä harjoitellaan esiintymispelkoon liittyviä asioita. Kaikkein hienointa siinä on se, että myös muut on samalla lähtöviivalla ja he kannustavat toisiaan.
Kannustus on osa tärkeä palapelin pala joka tuo lisää motivaatioita ja itsevarmuutta..Jos vetää lääkkeitä niin se on mielestäni sama asia, kuin vetäisi silmien eteen harmaan verhon josta näet läpi joka on kyllä todellinen, mutta et hallitse sitä kun lääkkeen vaikutus alkaa lakata ja harmaa verho alkaa haihtua verkkokalvoltasi.
Voisin vertailla tätä jos tekisin erittäin pitkiä työpäiviä ja minun pitäisi jaksaa niin lääkäri kirjoittaa minulle piristäviä.
Eli sama, kuin ostaisin essoo, kun en jaksa toimia enää kahvin voimalla.
No joo toi oli ehkä karkea vertaus, mut fakta on se että mömmöt ei poista lopullisesti sinun pelkoa.
Raaka totuus on se, että sinun pitää kohdata pelko ja voittaa se.- Värisevä ääni
Propral-niminen lääke auttoi minua. Vieläkin jännittää, mutta naama ei ole räjähtävän punainen, en tärise ja voin keskittyä asiaani, vaikka toisella kielellä. Lääkärit tuntevat kyllä lääkkeen ja määräävät sitä mieluusti, ei haittavaikutuksia, ei jää koukkuun.
- propropral
joo, propraalia käyttävät esim ampujat, ei ole dopingaine. Varmaan olympiakisoissa pistooleilla ja ilmakiväärillä ampujat ovat lähes kaikki ottaneet propralia tai vastaavaa, ei mene pönttö sekaisin, käsi pysyy vakaana, keskittyminen paranee, suoritus paranee, ei haittavaikutuksia.
- Erkki54
propropral kirjoitti:
joo, propraalia käyttävät esim ampujat, ei ole dopingaine. Varmaan olympiakisoissa pistooleilla ja ilmakiväärillä ampujat ovat lähes kaikki ottaneet propralia tai vastaavaa, ei mene pönttö sekaisin, käsi pysyy vakaana, keskittyminen paranee, suoritus paranee, ei haittavaikutuksia.
ei vaan nimenomaan esim. ammunnassa ovat kiellettyjä! Mutta eivät esim. missään kestävyysurheilussa
Aina saa lääkkeitä jos niitä haluaa vetää. Jos ei lääkäriltä niin pimeiltä markkinoilta, etsivä kyllä löytää..
- sdasdsadsd
No sehän se onkin fiksua.
- MyHandsAreShaking
Joo.... Tuota noin. Ihan suoraan sanottuna 90% näistä vastaajista ei edes tiedä millaista esiintymiskammo oikeasti on! Se ei ole normaalia, eikä se ole vain semmoista "sanat vähän sekoilee ja kädet hikoaa" ja siihen ei todellakaan auta mitkään "mielikuva harjoitukset", joissa kuvitellaan yleisö alusvaatteissa! Oikea esiintymiskammo on paljon vaikeampaa.. Sitä ei välttämättä pelkää, mutta oireet voivat tulla silti itselläni ne ovat: kamala tärinä (paperit ei meinaa pysyä kädessä), sanat menee sekaisin, hikoaa, huimaa ja ennen kaikkea tilanne nolottaa. Itsellä se kammo tuli kun kerran mokasin. Joo tottakai neuvot tarkoittavat hyvää, mutta ärsyttää sellaisten ohjeet jotka eivät yksinkertaisesti YMMÄRRÄ, millaista se on :S
- sdasdsadsd
Joo näin on, ja se voi tosiaan olla todella rajua. Mulla esim. koko kaula kramppaa niin että ei tule ääntä muuten kuin ehkä jonkinlaisen kakomisen muodossa. Eli puhuminen ei onnistu. Kyse ei siis ole mistään pikkuisesta äänen tärinästä tai punastelusta, vaan kroppa menee AIVAN sekaisin vaikka itse jännitys tuntuisi tosi pieneltä. Eli mun fysiikka jotenkin reagoi aivan käsittämättömän rajusti pieneenkin jännitykseen. Tosiaan tuon äänen katoamisen ja "yskimisen" lisäksi tuntuu siltä, että pyörtyy ja kuolee tai jotenkin "tuhoutuu", se on varmaan vähän niin kuin paniikkikohtaus.
Esiintymiskammo ja paniikkihäiriö on kaksi eri asiaa. Paniikkihäiriö on mielenterveyteen liittyvä johon yleensä annetaan noihin pelko ja ahdistus tilanteisiin lääkkeitä. Kumminkin sitä hoidetaan myös psykoterapian/käyttäytymis terapian avulla..
- sdasdsadsd
Joo-o, siksi sanoinkin "vähän niin kuin". Jos siis minulle tarkoitit kommenttisi (kun viesti oli aloittajalle mutta sisältö näyttäisi sopivan vastaukseksi minun viestiini).
Ehkä sen kirjoitin näin yleisesti, kun moni näyttäisi sekottavan paniikkihäiriön ja esiintymiskammon keskenään vai olenko väärässä ?
No tiedä sitä, enkä ala siitä väittelemään sen enempää..- näinajattelen
Jätä pois kahvi, tee, coca-cola, alkoholi, raaka omena, tomaatti, xsylitol purukumi ja maito.
2-5vrk päästä huomaat eron. - niin se lähtee
masturboi ennen esitystä
- Glossophobic
Itselläni esiintymisen ja sosiaalisten tilanteiden pelko on kasvanut niin pahaksi peloksi, että menee jo järjellä hallitsemattoman fobian puolelle. Beetasalpaajista ei ole ollut apua, sillä ne tosiaan vähentävät vain fyysisiä jännittämisen merkkejä (hikoilu, punoitus, sydämentykytys), joita minulle ei juurikaan ole. Ongelma on siinä, että jännitys on oikeasti pään sisällä. Tekisi mieli juosta karkuun. Pelkään että purskahdan itkuun tai lyhistyn ahdistuksesta hetkenä minä hyvänsä.
Pelkään että joudun luopumaan työstäni, sillä en pysty enää pitkään välttelemään esiintymistilanteita. Järjettömintä on se, että olen hyvä esiintymään suomeksi, jopa nautin siitä ja minua on monesti kehuttu esiintyjänä. Mutta kun esiintymiskieli on englanti (jota kyllä luen ja kirjoitan työssäni päivittäin), menen täysin paniikkiin vaikka joutuisin vain esittelemään itseni. - Anonyymi
Psykiatrian erikoislääkärit ottakaa jo purkkAt suuhun ei aina sama pastilli jos lkärin pää selviäisi
- Anonyymi
Onko kukaan kokeillut jotain etäterapiaa joka olisi hyvä?
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1213070Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen342453Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302425Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631102094- 1141680
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711388Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2891222Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2681165Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .211070- 621067