Millainen perheautona tuollainen 9-5 Saab on? Onko kokemuksia? Luotettava?
Max. 5000 euron Volvoja tässä katsellut, mutta katseet myös kohdistuneet Saabeihinkin. Alle 200tkm ajettuja yksilöjä näkyy olevan saatavilla budjettiin sopivaan hintaan.
Saab 9-5
13
4951
Vastaukset
- Saab95
Meillä on ollut niitä menneisyydessä kaksin kappalein, sekä 2.0 turbo sedan että 3.0 tod farkku. Hienoja ajaa molemmat ja ainakin meillä pelasivat hyvin. Yhteensä niillä ajettiin varmaan 150 tkm. Tykkäsin tuosta matalapaineturbosta, antaa mukavasti vääntöä verrattuna perusbensamoottoriin joten kulkee vaivattoman oloisesti.
Toisena autona yhä Saab, 9-3 farkku tuolla samalla 2.0 turbokoneella. Ei mitään ongelmia. - on parempi
Kannattaa ostaa mieluummin 8000 - 10 000 euroa maksava Opel Astra.
- Sakkaa
Pidä huolta, että huohotinjärjestelmä ja öljypumpun imusihti ovat ajan tasalla. Näitä vikoja on ennen 2003 vuosimalleja paljon.
- Voin suositella
Meilläkin ykkösauton virkaa toimittaa nykyään uudehko Volvon maasturi, mutta en silti ole raaskinut tuosta vanhasta vm 2002 ysiviitosestakaan luopua.
Meidän uusi Volvomme on eittämättä turvallisempi ja luotettavampi kuin lähes 300tkm ajettu, "sunnuntai-auton" virkaa toimittava ysivitosemme.
Silti huomaan usein vapaa-ajallani valitsevani mieluummin Saabin menopelikseni, siinä on omanlaistaan persoonaa ja luonnetta, joku voisi väittää omituisuuksiksikin, mutta kenties juurin niiden takia tähän peltilehmään on jopa syntynyt jonkinmoinen tunneside.
- Saab + Audi
Loistava peli, meillä on perheen kakkosautona tollanen vuoden 03 9-5 turbo, jolla ajelen 100km päivässä.
Muutettu RE85 käyttöseksi joten halpa ajaa, voimaa on riittävästi että pääse ohitte tarvittaessa ja loistava ajaa.
Vaikka on vanhempi kun ykkösauton virkaa toimittava A6 Audi, niin on mielestäni jopa parempi ajaa. Mielummin tällä töihin köröttelen.
Suosittelen lämpimästi, saabismi on sairaus ja kun se kerran purasee on vaikee päästä irti :) - Ex-Saabisti
PALJON AUTOA suhteessa sijoitettuun rahamäärään kuvastaa mielestäni parhaiten käytettyä Saabia, etenkin 9-5:en kohdalla.
Jos katselet 200 tkm ajettuja ysiviitosia, kannattaa ehdottomasti etsiä yksilö, johon on jo vaihdettu turboahdin, se kun hajoaa yleensä bensakoneisissa Saabeissa tuossa 150-250tkm välillä.
Monia on myös tuunattu ja/tai viritetty erilaisilla "lastuilla" yms. Näitä kehottaisin välttämään. Aina ne auton paikat kovemmalle joutuu, kun esim. perus 150hv 2.0t moottorista on kutiteltu lastulla se 200-230hv. Moni "lastuvirittäjä" tietysti myös tykkää käyttää noita ylimääräisiä "polleja" ja ajelee keskivertoa "urheilullisemmin", tämä tietenkin myös kuluttaa auton paikkoja normaalia enemmän ja nopeammin. Sinälläänhän Saabin bensiini turbomoottorit ovat kyllä melko kelpoja virityspotentiaaliltaan.
Hieman iäkkäämmistä vuosimalleista suosittelen 2,3t bensiinimoottorista mallia (mielellään 185hv versiona) ja näistä uudemmista kromatut etulyhtyjen reunat omaavista ehkä 1.9 Tid dieselmoottorista tai 2.3T bensiinimoottorista versiota.
Suosittelen kyseistä mallia varauksetta, jos etsit turvallista ja leppoisaa autoa matka-ajoon (maantie/moottoritie) tai perheen kakkosautoksi.
Perheen ykkösautoksi pääosin kaupungissa tapahtuvaan ajoon en välttämättä suosittelisi, etenkin jos kilometrejä tulee vuositasolla yli 10 tkm.
Vanhemmissakin usein kelpo varustelu
(autom.ilmastointi, vak.nop.säädin, ajotietokone, hyvät cd-stereot, airbagit, abs)
Miellyttävän vääntävät bensiini turbomoottorit hyvä ohituskiihtyvyys 60km/h -->
Nopea lämpeämään
Leppoisat matka-ajo ominaisuudet
Hyvä ilmanvaihto/huurteenpoisto
Omalaatuinen ulkonäkö / persoonallisen muhkeat sisätilat
Hyvät istuimet pitkään matka-ajoon
Melkoisen hyvä käyttövarmuus / luotettavuus
Erinomaiset ajovalot, varsinkin pitkät
Kulutus suhteessa omapainoon ja tehoon pitkässä matka-ajossa 8-9l/100km
- Kulutus kaupunkiajossa 12-15l/100km
- Muutamat tyyppiviat (turbo, sytytyskasetti, ilmamassamittari)
- Ei kovin "dynaaminen" ajettava - Laatuauto
Erittäin hyvä. Ainakin bensamoottorit ovat Saabin perinteisiä ja pitkäikäisiä moottoreita. Katsele siisti ja alkuperäinen auto, niin tuskin tulee mitään suuria murheita.
- Entten, tentten..
Uskallan väittää, ettei montaa yhtä tasapainoiset ominaisuudet omaavaa isoa autoa tuolta alle 10 000 euron hintaluokasta löydy, mainio peli siis.
Näin yleistäen, jos mietitään esimerkiksi tuosta alle 10teur hintaluokasta etsittävän isoa farmariautoa, niin verrattuna toisenlaisiin vaihtoehtoihin:
Japanilaisiin, esimerkiksi Mazda6, Toyota Avensis yms.. verrattuna puolta luokkaa isompi ja kahta tukevampi ajoltaan. Myös turboahdetut bensamoottorit plussaa japskeihin verrattuna. Ruostesuojaus huomattavasti japanilaisia parempi. Luotettavuus hieman heikompi kuin näillä.
Isoihin perus-Euroihin, esimerkiksi Ford Mondeo, VW Passat, C5 yms.. verrattuna liikutaan suurinpiirtein samassa kokoluokassa. Varustelu melko samalla tasolla. Bensamoottorisia verratessa Saab parempi koska turboahdetut koneet ikäisikseen mainioita ja ne hakkaavat mennen tullen etenkin vapari 2.0/2.2/2.3 koneet ja oikeastaan pääosin myös v6-mallit. Dieselmoottorisia verratessa ainakin Passat Tdi järkevämpi varsinkin 4motion mallina. Luotettavuudeltaan Saab parempi ja kokonaisuutena etenkin siis bensakoneisena tasapainoisempi.
Premiumeihin, esimerkiksi BMW 5-sarja, Volvo V70, Audi A6 yms.. verrattuna häviää Saab 9-5 etenkin saksalaisille hieman "premium-fiiliksessä", ollen melko arkinen esimerkiksi ohjaamon osalta sekä myös ohjaamon hiljaisuudessa, mutta taas ajettavuudeltaan (suuntavakavuus, jousitusmukavuus), bensaturbomoottoreillaan sekä luotettavuudeltaan peittoaa sakemannit kun vertaillaan näitä melko perusmalleja, siis BMW 520/525, Audi A6 1.8t/2.4 V6 ja Saab 9-5 2.0t/2,3t/2,3T.
Ehkä tietyllä tavalla Saabin kovin kilpakumppani onkin tässä luokassa ja muutenkin Volvo V70 ja etenkin sen 2,4t/2,5t/T5 malliversiot. Nyt painitaan melko samojen ominaisuuksien kesken ja kenties henkilökohtaiset fiiliserot jomman kumman hyväksi sanelevat voittajan tämän privaljakon osalta.
Sekä Saab, että Volvo ovat eittämättä hyviä ja tilavia autoja, tietyllä tavalla arkisia, mutta myös toimivampia lapsiperheen arkikäyttöön täällä pohjolan oloissa kuin edellä mainitut Sakemannit.
Itse pidän Saabia hieman sporttisempana ja positiivisesti omalaatuisempana vaihtoehtona kuin Volvoa, joka on aavistuksen mukavampi, mutta myös arkisempi ja tylsempi, eikä vähiten muotoilultaan. - a siantuntia
JOS haluua loutetavan sportisen ja tilavvan ja hyvä ajetava auton kanattaa ehdottottomasti eneminn ostaa toyta avesis kaiki nuo ominasudet löyttyyy samstaa utosta ja lisäski on hyvä jäleen mynti arvo
- Baassi
Minun opiskelukaverilla oli vuonna 2001 uutena ostettu 9-5 Baassi, jonka kyydissä tuli tuolloin istuttua useita satoja kilsoja ja myös itse ajettua. 2.3 t 185hv se oli. Hyvää siinä oli valot, penkit, varustelu, pieni kulutus ja moottorin ominaisuudet muutenkin. Huonoa taas sisustuksen muotoilu ja laatuvaikutelma, ajotietokoneen näytön sijoitus. Tosin ajotietokone oli hyvin monipuolinen. Lisäksi mm ESP:tä tai xenonvaloja siihen ei saanut v 2001 rahallakaan. Eräs pikkuinen ärsyttävä ominaisuus oli kurakelillä suuri pesunesteen kulutus, siinä oli kolme suutinta lasille ja ajovalon pesurit. Usein joutui 300km matkalla täyttämään säiliön. Eli siis hyvä auto mut premium fiilis puuttuu, mut autona selvästi Volvoa parempi, etenkin moottoriltaan ja ajettavuudeltaan.
- Mustalainen.
Mene kouluun ja opettele kirjoittamaan!
- Kai hoksasit?
Mustalainen. kirjoitti:
Mene kouluun ja opettele kirjoittamaan!
A siantuntija kirjoittaa tahallaan virheitä, että antaisi Toyotan omistajista retardin kuvan.
- Hyvä huollettuna
Hyvä auto mutta valitse sellainen jolla on hyvä huoltohistoria. Moottori on kestävä mutta öljynvaihtovälit laiminlyömällä tulee ongelmia. Siitä aiheutuvat jakopää ja turbo ongelmat, eli huonoista öljyistä. Kannattaa vaihtaa öljyt 10tkm välein jos pätkäajoa tai huoltoväli ei täyty vuodessa. Sytytyskasetteja menee aina joskus mutta uudet mustat on kestäviä, kannattaa pitää varaosa mukana jos on paljon tienpäällä, on helppo vaihtaa jos hajoaa. Lastuviritys ei ole mikään ongelma, samoja koneita on tullut tehtaaltakin eri tehoisina, samoilla osilla ja ohjelmoinnilla on tehty tehoerot.
Moniurahihnan vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös ohjainrullat, niistä pettää laakeri ja muovipyörä hajoaa. Merkkiliikeissä nämä aina vaihdetaan hihnan yhteydessä mutta pikkupajat eivät aina näin tee. Bensapumpun hajoamiseen kannattaa varautua, menee yleensä 200-300tkm välillä, kuten kaikissa Saabeissa. Farkuissa takaiskarit kuluu herkemmin ja pitkittäistukivarsien puslat saattavat narista.
Uudemmista dieseleistä pysyisin erossa, Fiatin koneita ja niistä pettää jakopää ennen hihnanvaihtoa. Opelin vanha 2.2 diesel oli kestävämpi mutta äänekäs ja tehoton. Isuzun tekemää V6 dieseliä en ostaisi käytettynä, niissä oli vielä enemmän murheita uutena ja montaa ei myytykään. Suurinosa näistä onkin tuontipelejä. Myös ajovalot on uusissa huonommat kun perinteisistä heijastinumpioista luovuttiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791