Sairastan toistuvaa masennusta, johon on liittynyt useita vaikea-asteisia masennusjaksoja. Minulla on myös ollut hypomaanisia jaksoja, joista osa on liittynyt uuden mielialalääkkeen aloitukseen. Mielestäni olen siis 2-tyypin 2-suuntainen. Olen keskustellut asiasta lääkärini kanssa, mutta diagnoosia ei ole toistaiseksi vaihdettu. Mietinkin että miten vaikea 2-tyyppiä on todeta ja diagnosoida. Ja miten pitkään diagnoosin tekemiseen voi mennä?
Toistuva masennus vs. 2-suuntainen mielialahäiriö
51
3722
Vastaukset
- BP2-ukkeli
Terve
Hypomaniat on vaikeita. Parhaiten ne varmaan huomaa joku läheinen. joka tuntee sinut hyvin. Itse en ole oppinut kohta 15 vuoteen tunnistamaan. Niillä se diagnoosi käsittääkseni myönnetään, sekä kohdallani vielä sillä, ettei vaikeisiin masennuksiin auttaneet masennuslääkkeet vaan ECT. Jos olisi auttanut, voisi ajatella jotain 'yksisuuntaista'. Diagnosointi on hankala. Minulla kesti 6 vuotta.
Minua puolestani kiinnostaa kysyä sinulta, mikä sinulla laukaisee vakavan masennusjakson? Siis sellaisen jota potiessaan hautoo itsetuhoa. Jokin stressikertymä? Tapahtuma?
KohtalontoveriMasennusta olen sairastanut noin 7 vuotta ja 2-suuntaista olen epäillyt reilun vuoden. Minullakin masennusjaksot ovat vaikeita ja olen ollut niiden vuoksi sairaalassa ja saanut myös ECT-hoitoa. Itsetuhoiset ajatukset ja suunnitelmat saavat silloin niin suuren otteen, että käyn jo psykoosin rajamailla. Välillä olen selvinnyt masennuksesta kotona pelkän sairasloman turvin.
Masennusjakson alkamiseen liittyy pitkään jatkunutta henkistä kuormaa, työpaineita ja henkilökohtaisia ongelmia. Joskus tuntuu että pelkät muistot aiemmista masennusjaksoista ovat liian raskaita. Hypomanian laukaisemiseen ei välttämättä tarvita mitään sen kummempaa syytä. Tiettyjen lääkkeiden aloitusoireisiin sitä on liittynyt.
Muutaman kerran olen saanut kommentteja hypomaanisesta käytöksestäni, mutta muuten läheiseni eivät ole siihen reagoineet. Itseään on toki hankala diagnosoida, mutta mielestäni hypomanian kriteerit täyttyvät osaltani. En tietysti halua väärää diagnoosia, joten kai tälle on vaan annettava aikaa. Joku on suositellut minulle mielialapäiväkirjan pitämistä, mutten ole siihen vielä jaksanut ryhtyä.
- -DANGER-
Electric Shock Risk!
"ECT (electroconvulsive therapy) involves the application of two electrodes to the head to pass electricity through the brain with the goal of causing an intense seizure or convulsion. The process always damages the brain, resulting each time in a temporary coma and often a flatlining of the brain waves, which is a sign of impending brain death. After one, two or three ECTs, the trauma causes typical symptoms of severe head trauma or injury including headache, nausea, memory loss, disorientation, confusion, impaired judgment, loss of personality, and emotional instability. These harmful effects worsen and some become permanent as routine treatment progresses."
www.ectresources.org - bipo1
Ihmettelen miksi kukaan haluaisi vaihtaa diagnoosiaan "tavallisesta" masennuksesta kaksisuuntaiseen. Bipolaaridiagnoosista voi olla ihan oikeasti haittaa elämässä. Yleensä sitä pidetään mielisairautena eli kansanomaisesti sanottuna hulluutena, joka ei parane koskaan, mutta masennus on hyvin yleistä, lähes kansantauti, stigma sitä kohtaan on käsittääkseni jo aika vähäistä ja se voi parantua täydellisesti.
Toki kannattaa pyytää kokeiltavaksi sellaisia lääkkeitä, joita käytetään myös kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Esim. ketiapiinin käyttöaiheena on myös tavallinen masennus, vaikka sitä yleensä käytetään kaksisuuntaiseen tai skitsofreniaan.En tarkoita että välttämättä haluaisin tiettyä diagnoosia jos mitään. Ennemmin haluaisin että diagnoosi vastaisi oireitani. Tiedän että kyseessä on sairaus, joka kulkee mukana loppuelämän. Sama on todennäköistä masennukseni kanssa. Yleisesti ottaen siitä voi parantua, mutta omalla kohdallani masennusjaksoja saattaa hyvinkin tulla jatkossakin tai ainakin alttius masennukseen jää.
- BP2-Ukkeli
milla-magia kirjoitti:
En tarkoita että välttämättä haluaisin tiettyä diagnoosia jos mitään. Ennemmin haluaisin että diagnoosi vastaisi oireitani. Tiedän että kyseessä on sairaus, joka kulkee mukana loppuelämän. Sama on todennäköistä masennukseni kanssa. Yleisesti ottaen siitä voi parantua, mutta omalla kohdallani masennusjaksoja saattaa hyvinkin tulla jatkossakin tai ainakin alttius masennukseen jää.
Kiitos kun vastasit siihen mikä jaksoja laukaisee. Itselläni työasiat eivät enää stressaa, kun olen oppinut suhtautumaan. Aiemmin kyllä, työ-, toimeentulo-, taloushuolet, muutokset elämässä. Kirjoitit että masennusjaksoja voi tulla jatkossakin. Itse, nyt kolme vakavaa kokeneena ajattelen tulevaisuudesta, että _varmasti_ niitä tulee. Minä en koskaan ole sössinyt mitään vauhtijaksoina, enkä edes tiedä miten niitä erottaa kausista, jolloin on töissä tai kotona kiireitä. Tälläistä taudinkuvaa kai sanotaan masennuspainotteiseksi. Laskin hiljattain, että olen ollut töistä 7-8% saikulla siitä kun työt aloitin. Kuukausi per vuosi. Noin kahdeksan vuoden välein pitkiä jaksoja.
Diagnooseista. Minulla perheellisenä on vain oleellista että hoito on kohdallaan. Lääkkeitä kokeillaan monella - luulisi sen oikean löytyvän helposti jos diagnosointi olisi vahvalla pohjalla. Mutta eihän se ole. Minulla kävi paska säkä ja on vakava vika päässä. En siitä huutele, mutta olen huomannut että työyhteisössäni se ei ole ongelma, eikä poikkeus (masennus saikut). Stigmaa on paljon vähemmän kun 90-luvun alussa.
Niinkuin varmaan kaikki,olen ajoittain aika toivoton tämän sairauden kanssa, tai väsynyt, peloissani. Huolissani periytyvyydestä (näyttöä on, omissa sukulaisissa). Syvät masennukset - olisin nytkin toivonut ECT:tä, mutten saanut kun ei ollut osaavaa henkilökuntaa. Kun nyt olen jollakin lailla tolpillani ja muistelen aikaa muutama kuukausi sitten, kun itsemurha-ajatukset takoivat päässä - en voi käsittää kuinka siihen tilaan voi ajautua. Yksi konkari ykkösbipo sanoi mulle sairaalassa - 'masennuksissa on se hyvä puoli että ne menee ajassaan ohi'.
Itse huomaan että sairaus on varsin negatiivisella tavalla vaikuttanut elämääni, ja se yksistään masentaa. Terapiassa koetan jatkuvasti löytää uusia näkökulmia ja optimismia. Täällä on hyvä vaihtaa kokemuksia.
Äh, on vrk-rytmi taas epätahdissa. BP2-Ukkeli kirjoitti:
Kiitos kun vastasit siihen mikä jaksoja laukaisee. Itselläni työasiat eivät enää stressaa, kun olen oppinut suhtautumaan. Aiemmin kyllä, työ-, toimeentulo-, taloushuolet, muutokset elämässä. Kirjoitit että masennusjaksoja voi tulla jatkossakin. Itse, nyt kolme vakavaa kokeneena ajattelen tulevaisuudesta, että _varmasti_ niitä tulee. Minä en koskaan ole sössinyt mitään vauhtijaksoina, enkä edes tiedä miten niitä erottaa kausista, jolloin on töissä tai kotona kiireitä. Tälläistä taudinkuvaa kai sanotaan masennuspainotteiseksi. Laskin hiljattain, että olen ollut töistä 7-8% saikulla siitä kun työt aloitin. Kuukausi per vuosi. Noin kahdeksan vuoden välein pitkiä jaksoja.
Diagnooseista. Minulla perheellisenä on vain oleellista että hoito on kohdallaan. Lääkkeitä kokeillaan monella - luulisi sen oikean löytyvän helposti jos diagnosointi olisi vahvalla pohjalla. Mutta eihän se ole. Minulla kävi paska säkä ja on vakava vika päässä. En siitä huutele, mutta olen huomannut että työyhteisössäni se ei ole ongelma, eikä poikkeus (masennus saikut). Stigmaa on paljon vähemmän kun 90-luvun alussa.
Niinkuin varmaan kaikki,olen ajoittain aika toivoton tämän sairauden kanssa, tai väsynyt, peloissani. Huolissani periytyvyydestä (näyttöä on, omissa sukulaisissa). Syvät masennukset - olisin nytkin toivonut ECT:tä, mutten saanut kun ei ollut osaavaa henkilökuntaa. Kun nyt olen jollakin lailla tolpillani ja muistelen aikaa muutama kuukausi sitten, kun itsemurha-ajatukset takoivat päässä - en voi käsittää kuinka siihen tilaan voi ajautua. Yksi konkari ykkösbipo sanoi mulle sairaalassa - 'masennuksissa on se hyvä puoli että ne menee ajassaan ohi'.
Itse huomaan että sairaus on varsin negatiivisella tavalla vaikuttanut elämääni, ja se yksistään masentaa. Terapiassa koetan jatkuvasti löytää uusia näkökulmia ja optimismia. Täällä on hyvä vaihtaa kokemuksia.
Äh, on vrk-rytmi taas epätahdissa.Paloin loppuun töissä 7 vuotta sitten ja se laukaisi masennuksen. Olen sen seurauksena oppinut olemaan armollisempi itselleni, mutta pitempiaikainen stressi ja yliaktiiviset jaksot saavat minut edelleen kuluttamaan voimiani liikaa. Minulla on lisäksi sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, johon liittyvä liiallinen vaativuus itseäni kohtaan tekee voimien säätelystä entistä vaikeampaa. Kaikki hommat kun pitäisi tehdä aina mahdollisimman hyvin...
Minäkin ajattelen että oikealla diagnoosilla saisi parhaimman avun ja hoidon. Tiedän sen olevan helpommin sanottu kuin tehty. Pelkästään masennuksen hoitoon olen kokeillut kymmenkuntaa lääkettä, joista mikään ei ole sopinut pidemmäksi aikaa. Osa on turruttanut liikaa ja osa aiheuttanut yliaktiivisuutta. Jotkut ovat toimineet vähän aikaa, mutta lakanneet tehoamasta syvemmän masennusjakson alkaessa. ECT-hoidon teho kesti noin puoli vuotta ja lisäksi se aiheutti ikäviä muistikatkoja.
Tällä hetkellä minulla menee Ketipinor ja Lamictal, joka on käsittääkseni tarkoitettu 2-suuntaisen masennusjaksojen ehkäisyyn. Ei tunnu sekään auttavan, koska tämä syksy on ollut taas niitä vaikeampia. Lääkkeiden annostuksissa joudun myös tinkimään, etteivät ne vaikuta liikaa työkykyyni. Lisäksi olen melko lääkekielteinen ja haluaisin selvitä mahdollisimman pienellä määrällä pillereitä. Taitaa olla vaikea yhtälö ratkaistavana...- bp2-ukkeli
milla-magia kirjoitti:
Paloin loppuun töissä 7 vuotta sitten ja se laukaisi masennuksen. Olen sen seurauksena oppinut olemaan armollisempi itselleni, mutta pitempiaikainen stressi ja yliaktiiviset jaksot saavat minut edelleen kuluttamaan voimiani liikaa. Minulla on lisäksi sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, johon liittyvä liiallinen vaativuus itseäni kohtaan tekee voimien säätelystä entistä vaikeampaa. Kaikki hommat kun pitäisi tehdä aina mahdollisimman hyvin...
Minäkin ajattelen että oikealla diagnoosilla saisi parhaimman avun ja hoidon. Tiedän sen olevan helpommin sanottu kuin tehty. Pelkästään masennuksen hoitoon olen kokeillut kymmenkuntaa lääkettä, joista mikään ei ole sopinut pidemmäksi aikaa. Osa on turruttanut liikaa ja osa aiheuttanut yliaktiivisuutta. Jotkut ovat toimineet vähän aikaa, mutta lakanneet tehoamasta syvemmän masennusjakson alkaessa. ECT-hoidon teho kesti noin puoli vuotta ja lisäksi se aiheutti ikäviä muistikatkoja.
Tällä hetkellä minulla menee Ketipinor ja Lamictal, joka on käsittääkseni tarkoitettu 2-suuntaisen masennusjaksojen ehkäisyyn. Ei tunnu sekään auttavan, koska tämä syksy on ollut taas niitä vaikeampia. Lääkkeiden annostuksissa joudun myös tinkimään, etteivät ne vaikuta liikaa työkykyyni. Lisäksi olen melko lääkekielteinen ja haluaisin selvitä mahdollisimman pienellä määrällä pillereitä. Taitaa olla vaikea yhtälö ratkaistavana...Työ voi olla vaarallista vaativalle. Itse istuin nuorempana psykiatri-terapeutin luona kymmeniä kertoja ja aiheena oli vaativuus, hyvän ja täydellisen ero ja tunnistaminen. Mutta vaativuus voi esiintyä kai niinkin että vaatii elämänhallintaa - ei kykene ymmärtämään sitä ettei kaikkea pysty ennakoimaan - on uskallettava elää. Tätä kai sanotaan obsessiiviseksi persoonallisuudeksi. Voimat - minä en oikein vieläkään tahdo tajuta että voimat voivat mennä muutenkin kuin työ-ongelmia ratkoessa. Mutta meneehän ne, jos ei yhtään relaa. Kun osaisi.
E ole kuullut sekamuotoisesta pers.häiriöstä, otaksun sen olevan sekoitus useampaa?
En minä ECT:tä ala mainostamaan sen kummemmin, mutta tiedän sen auttavan, joskin muistoja voi mennä. Multa meni 2-3 kk per kerta. Ja olen huomannut muutenkin, etten tahdo muistaa asioita samaan tahtiin kuin ihmiset lähellä. Laittaisin sen tämän taudin piikkiin. Stressi ja masennustilat, luin tiet. juttuja, joissa löytynyt meikäläisiltä ihan fyysisiä muutoksia aivoissa. Nyt on
ollut kuukauden päivät mukavaa, kun tietää mikä päivä on, ja minne mennä.
Menin juuri samalla lääkityksellä 8/2012...7/2013 kuin sinä. Yhdellä sukulaisellanikin on sama lääkitys 200 25-50 mg. Mulla oli se myös, muttei estänyt masennusta, johon kyllä vei aivan käsittämätön tapahtumien sarja. Nyt syön enemmän ketapiinia, en haluaisi, mutta nyt syön nöyränä. Litiumin otin takaisin, vaikken pidä siitä. Masennuslääkkeitä koetettiin mulla joskus, mutta ei ne estäneet depistä. Nyt syön Valdoxania kaiken päälle. Vaikea elämäntilanne - koetan päästä suvantoon, ja säätää sitten lääkkeitä. Mulla polla pelaa vaikka syön ketiapiinia, mutten aamuisin jaksaisi kersojen aamuhuoltoa. Pahin mulla on jos ei nuku. Sellaset hommat.
Syksyt mullakin ***ttiä. Lamppu, d-vitamiini, reissu etelään, liikuntaa. helmikuussa helpottaa.
voimia bp2-ukkeli kirjoitti:
Työ voi olla vaarallista vaativalle. Itse istuin nuorempana psykiatri-terapeutin luona kymmeniä kertoja ja aiheena oli vaativuus, hyvän ja täydellisen ero ja tunnistaminen. Mutta vaativuus voi esiintyä kai niinkin että vaatii elämänhallintaa - ei kykene ymmärtämään sitä ettei kaikkea pysty ennakoimaan - on uskallettava elää. Tätä kai sanotaan obsessiiviseksi persoonallisuudeksi. Voimat - minä en oikein vieläkään tahdo tajuta että voimat voivat mennä muutenkin kuin työ-ongelmia ratkoessa. Mutta meneehän ne, jos ei yhtään relaa. Kun osaisi.
E ole kuullut sekamuotoisesta pers.häiriöstä, otaksun sen olevan sekoitus useampaa?
En minä ECT:tä ala mainostamaan sen kummemmin, mutta tiedän sen auttavan, joskin muistoja voi mennä. Multa meni 2-3 kk per kerta. Ja olen huomannut muutenkin, etten tahdo muistaa asioita samaan tahtiin kuin ihmiset lähellä. Laittaisin sen tämän taudin piikkiin. Stressi ja masennustilat, luin tiet. juttuja, joissa löytynyt meikäläisiltä ihan fyysisiä muutoksia aivoissa. Nyt on
ollut kuukauden päivät mukavaa, kun tietää mikä päivä on, ja minne mennä.
Menin juuri samalla lääkityksellä 8/2012...7/2013 kuin sinä. Yhdellä sukulaisellanikin on sama lääkitys 200 25-50 mg. Mulla oli se myös, muttei estänyt masennusta, johon kyllä vei aivan käsittämätön tapahtumien sarja. Nyt syön enemmän ketapiinia, en haluaisi, mutta nyt syön nöyränä. Litiumin otin takaisin, vaikken pidä siitä. Masennuslääkkeitä koetettiin mulla joskus, mutta ei ne estäneet depistä. Nyt syön Valdoxania kaiken päälle. Vaikea elämäntilanne - koetan päästä suvantoon, ja säätää sitten lääkkeitä. Mulla polla pelaa vaikka syön ketiapiinia, mutten aamuisin jaksaisi kersojen aamuhuoltoa. Pahin mulla on jos ei nuku. Sellaset hommat.
Syksyt mullakin ***ttiä. Lamppu, d-vitamiini, reissu etelään, liikuntaa. helmikuussa helpottaa.
voimiaKiitos, ja voimia sullekin!
Mun sekamuotoinen persoonallisuushäiriö koostuu piirteistä vaativaa, passiivis-agressiivista ja estynyttä persoonaa. Eli olen ylitunnollinen ja -huolehtiva, minun on vaikea näyttää ärtymystä tai loukkaantumista ja jännitän sosiaalisia tilanteita. Näistä vaativuus on voimakkain piirre ja erään lääkärin mukaan olen siitä klassinen tapaus. Tuota kokonaisuutta katsoen poden selvästi jonkinlaista kiltin tytön syndroomaa.
Olen miettinyt sellaistakin, että pitääkö vaativuuteni minut aisoissa hypomanian aikana. En ole siinä tilassa tehnyt mitään päätöntä, vaan yliaktiivisuus on enemmän sisäistä. Ajatuksia ja ideoita tulee ovista ja ikkunoista ja useimmat menevät samaa tietä ennenkuin ehdin kunnolla tarttua niihin. Se on sellaista keskittymiskyvyttömyyttä ja lyhytjänteisyyttä eli en pysty tekemään yhtä asiaa kuin lyhyen aikaa. Ulospäin yliaktiivisuuteni näkyy sosiaalisuuden lisääntymisenä eli juttelen paljon muiden kanssa ja tarve nähdä ystäviä lisääntyy selvästi. Ärsyynnyn helpommin ja osaan myös näyttää sen. Välillä nautin siitä vauhdin hurmasta, mutta yleensä se kostautuu ennemmin tai myöhemmin huonona nukkumisena ja sitä kautta väsymisenä. Hypomaniaani liittyy myös ahdistusta, joka puskee minua väkisin eteenpäin ja tekee rentoutumisen vaikeaksi. Ahdistuksen vuoksi saatan jopa räjähtää ja suuttua silmittömästi.- Bp2-ukkeli
milla-magia kirjoitti:
Kiitos, ja voimia sullekin!
Mun sekamuotoinen persoonallisuushäiriö koostuu piirteistä vaativaa, passiivis-agressiivista ja estynyttä persoonaa. Eli olen ylitunnollinen ja -huolehtiva, minun on vaikea näyttää ärtymystä tai loukkaantumista ja jännitän sosiaalisia tilanteita. Näistä vaativuus on voimakkain piirre ja erään lääkärin mukaan olen siitä klassinen tapaus. Tuota kokonaisuutta katsoen poden selvästi jonkinlaista kiltin tytön syndroomaa.
Olen miettinyt sellaistakin, että pitääkö vaativuuteni minut aisoissa hypomanian aikana. En ole siinä tilassa tehnyt mitään päätöntä, vaan yliaktiivisuus on enemmän sisäistä. Ajatuksia ja ideoita tulee ovista ja ikkunoista ja useimmat menevät samaa tietä ennenkuin ehdin kunnolla tarttua niihin. Se on sellaista keskittymiskyvyttömyyttä ja lyhytjänteisyyttä eli en pysty tekemään yhtä asiaa kuin lyhyen aikaa. Ulospäin yliaktiivisuuteni näkyy sosiaalisuuden lisääntymisenä eli juttelen paljon muiden kanssa ja tarve nähdä ystäviä lisääntyy selvästi. Ärsyynnyn helpommin ja osaan myös näyttää sen. Välillä nautin siitä vauhdin hurmasta, mutta yleensä se kostautuu ennemmin tai myöhemmin huonona nukkumisena ja sitä kautta väsymisenä. Hypomaniaani liittyy myös ahdistusta, joka puskee minua väkisin eteenpäin ja tekee rentoutumisen vaikeaksi. Ahdistuksen vuoksi saatan jopa räjähtää ja suuttua silmittömästi.Kuvauksesi on selkeä, eikä minusta mitenkään erikoinen, inhimillinen lähinnä. Tunnistan muut paitsi sos.tilanteiden jännittämisen. Nyt. Masennuksessa päälle lankeaa karmea häpeän tunne, jolloin tietysti sosiaalisuus muuttuu ihmisten välttelyksi. Varmaan sinun kannattaa persoonallisuutta pitää aisoissa - itse teen sitä krt / 2 viikkoa pohjalta.
Mitä sanot hypomaniahölmöilyn kurissa pitämisestä pätee myös täällä, siis useimmiten kun mietin että painaisiko send-nappulaa vai ei, avaisiko turpansa vai ei, - pystyn olemaan painamatta. Minulla on hyvin harvoin idearikkaita ajanjaksoja (hypoja), mukavia. On joskus ollut ja jälkeenpäin olen ihmetellyt miten olen saanut sitä ja tätä tehdyksi, siis järkevää. Hyppimättä juurikaan aiheesta toiseen. Sosiaalisuuden lisääntyminen, ärsyyntyminen, sama vika. Musta tuntuu että elän masennuksessa 90, ärtyisähypossa 5% ja jossain välissä 5% ajasta.
Juuri nyt mieleni tekisi vetää lärvät, mutta kun lupasin vaativalle minälleni etten juo (6 kk), enkä tiedä mitä tekisi :) Menen tekemään kalasoppaa.
Viikonloppua. Bp2-ukkeli kirjoitti:
Kuvauksesi on selkeä, eikä minusta mitenkään erikoinen, inhimillinen lähinnä. Tunnistan muut paitsi sos.tilanteiden jännittämisen. Nyt. Masennuksessa päälle lankeaa karmea häpeän tunne, jolloin tietysti sosiaalisuus muuttuu ihmisten välttelyksi. Varmaan sinun kannattaa persoonallisuutta pitää aisoissa - itse teen sitä krt / 2 viikkoa pohjalta.
Mitä sanot hypomaniahölmöilyn kurissa pitämisestä pätee myös täällä, siis useimmiten kun mietin että painaisiko send-nappulaa vai ei, avaisiko turpansa vai ei, - pystyn olemaan painamatta. Minulla on hyvin harvoin idearikkaita ajanjaksoja (hypoja), mukavia. On joskus ollut ja jälkeenpäin olen ihmetellyt miten olen saanut sitä ja tätä tehdyksi, siis järkevää. Hyppimättä juurikaan aiheesta toiseen. Sosiaalisuuden lisääntyminen, ärsyyntyminen, sama vika. Musta tuntuu että elän masennuksessa 90, ärtyisähypossa 5% ja jossain välissä 5% ajasta.
Juuri nyt mieleni tekisi vetää lärvät, mutta kun lupasin vaativalle minälleni etten juo (6 kk), enkä tiedä mitä tekisi :) Menen tekemään kalasoppaa.
Viikonloppua.Onhan tämä elämä aikamoista itsensä tarkkailua. Mulla on tosin suurin osa ajasta normaalia, syksyt masennusvoittoista. Jostain syystä selkeimmät hypomaniat ovat myös osuneet syksyyn. Kesällä voin yleensä elää suht normaalisti ja hellittää tarkkailua. Lomaa siitäkin tarvitsee.
Alkoholia en pysty masennusjakson aikana juuri juomaan, koska se vaan pahentaa ahdistusta ja laskee mielialaa pieninäkin annoksina. Hypomaniassa minulle on joskus käynyt niin, etten ole uskaltanut koskea kahviin tai alkoholiin. Oloni on silloin ollut jo valmiiksi niin vauhdikas, että olen pelännyt lähteväni lentoon pienestäkin lisäbuustista.
Toivottavasti tuli hyvää soppaa :-) Viikonlopun jatkoja.
- Bipo42v
Mulla myös bipoepäily, aikaisemmin ollut toistuva masennus plus epävakaa persoonallisuushäiriö. Olen ihmetellyt kun masennuslääkkeistä huolimatta (olen syönyt niitä vuosikausia) masennusjaksot uusivat aina vaan, useammin ja vaikeampina ja pidempinä.
Nyt olen bipotutkimuksissa ja siellä yritetään elämäntarinaa hahmottamalla sitten selvittää että onko mun käytös ollut epävakautta vai hypomaniaa. Pirun vaikeaa :(
Bipodg pelottaa, se on parantumaton sairaus. Toisaalta, oikea dg voisi auttaa löytämään vihdoinkin oikean lääkityksen että tämä sekoilu jossa on vuorenperään kirjoittamassa itsemurhakirjeitä ja vuoronperään tehokkaana tekemässä viittä työtä samaan aikaan ja muuttamassa ja vaihtamassa elämäntyyliä ja kumppania - loppuisi. Haluaisin tietää mitä olisi elää ihan tavallisesti ja normaalisti.
Pelottaa myös väärä dg. Maniat ovat paljon selkeämmin erotettavissa, tää hypomania on mulle ihan kauhean vaikea hahmottaa. Ja vielä että mikä on luonnetta ja temperamenttia ja mikä sairautta? Tuohon on vaikea vastata, miten erottaa luonteen ja sairauden. Mikä on normaalia ja mikä ei. Asiaa pitää ehkä tarkastella sitä kautta, mikä haittaa omaa olemista ja toimintaa. Lisäksi sairaus voi hankaloittaa läheisten elämää. Kuvailin aikaisemmassa viestissä omia persoonallisuushäiriöitäni ja pystyn nykyään suunnilleen erottamaan, missä kohtaa normaalit luonteenpiirteet loppuvat ja sairaat alkavat. Se on sitten eri asia, pystynkö toimimaan normaalin rajoissa. Sama pätee hypomanian ja normaalin mielialan vaihtelun välillä.
- Bipo42v
Hypomanian pohtiminen on tosi kiinnostavaa, ja vaikeaa.
Omaa toimintaa ja olemista haittaavaa toimintaa on ollut paljon, riskikäyttäytymistä, irtosuhteita, hirveää rahantuhlausta (4000e katosi kuukaudessa, luottoa tietty kaikki), pitkiä parisuhteita paskaksi kahdessa viikossa kun meni hermo ja tuntui ettei tästä mitään tule, yhteenmuuttoja kuukauden tuntemisen jälkeen koska "tää on niin suurta rakkautta" jne.
Mutta mietin myös entä jos oon vaan tosi tyhmä? Vai oonko vain paha ihminen, huono puoliso. Vai oonko epävakauden takia tällainen sekoilija?
Toisaalta jokainen tuollainen jakso on pudottanut aina syvään masennukseen.
Miten te muut näette/ määrittelette hypomanian? Mitä siihen teillä kuuluu?- bp2-ukkeli
Tuolla ylempänä on pohdintaa hypomaniasta. Luin lääkäriä odottaessani sadeniemen ja kumppaneiden uutta kirjaa kaksisuuntaisesta (duodecim) ja siinä kerrotaan mitä kaikkea hypo vio olla. Ostan sen hetimiten - verkosta. En tiedä onko siitä täällä olllut viestejä/keskustelua.
Tuntuu tarinaasi lukiessa että sinulla on ollut tosi hankalaa. Mulle lääkäri sanoi osastolla että ennen pitkää ero tulee esille, bipo2 ja epävakaan väliltä, siis potilaan sairaskertomuksen pitkittyessä. Minusta tuli yhdessä vakavassa hypomaniassa sellainen että olin varma että mulla on kaikki pers. häiriöt -- tajusin ettei kaikki ole kohdallaan ja oli cyberkondrinen, netissä, ja koetin diagnosoida mikä mulla oikein oli. Olin myös lievästi foobinen, ylihuolestunut.
Jokainen on erilainen, perusluonteeltaan, itsetunnoltaan, stressinsietokyvyltään, kyvyltään hallita ja tunnistaa tunteita. Maniassa, mitä tasoa onkaan (en usko kahtiajakoon) pettää itsekontrolli ja arvostelukyky. Jälkeen katuu, masentuu. Töppäilyjään. Sinä taidat olla tälläinen, jos olet sairaalakunnossa.
Minä en osaa diagnosoida, mutta kannattaa satsata lääkäreihin ja muuhun apuun, kun on vain tämä ainokainen. bipo2 ja epävakaa menee samoillaoirekuvilla pitkälti, kuten lekuri sanoi.
vielä, voihan olla että ihmissuhdeongelmat johtuu liian kiivaasta alusta. itse seurustelin 2 päivää ja oltiin saman katon alla. että näin, nuoruudessa.
- BP2-ukkeli
Alkup. kysymykseen liittyvä mielenkiintoinen tutkimusjulkaisu,
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2850601/
Bipo II½, Bipo I½ jne. esiintyvät tuolla. Bipo ei ole selkeä totisesti
diagnosoida.
BP2Ei näytä olevan tieteellekään. Mielenkiintoinen lähestymistapa on tutkia unipolaarista (pelkkä masennus) ja bipolaarista samana sairautena. Mania on pohjoisnapa ja masennus etelänapa. Siinä välissä seilaamme.
Bipolle on myös yllättävän monta alalajia. Tunnistan itseni luokista II ja IV (masennuslääkkeen laukaisema hypomania).
- tk123
Tuossa tutkimusjulkaisussa kehotetaan luopumaan vanhasta ajatusmallista jossa on kaksi napaa. Siinä ehdotetaan että masennus ja mania ovat eri sairauksia joka ainakin selittäisi tuon sekamuotoisen.
Alkuperäiseen viestiin:
Montako hypomaniaa olet koennut ilman lääkkeitä (niitä ei näet lasketa...)?Olet oikeassa. Heti abstraktissa kehotetaan luopumaan nykyisestä suuntauksesta, jossa molemmat häiriöt liittyvät samaan sairauteen. Yhteenvedossa asia ei ole ihan niin yksioikoinen, mutta tulokset vetävät enemmän erillisiin sairauksiin.
Vastaus kysymykseesi: Riittävän monta. Minustakin lääkkeen aiheuttama hypomania on "keinotekoista", koska lääkkeet saattavat aiheuttaa oireita, joita minulla ei muutoin olisi. Toinen asia on sitten se, kertooko lääkkeen laukaisema hypomania jotain bipo-alttiudestani.- juippo123
milla-magia kirjoitti:
Olet oikeassa. Heti abstraktissa kehotetaan luopumaan nykyisestä suuntauksesta, jossa molemmat häiriöt liittyvät samaan sairauteen. Yhteenvedossa asia ei ole ihan niin yksioikoinen, mutta tulokset vetävät enemmän erillisiin sairauksiin.
Vastaus kysymykseesi: Riittävän monta. Minustakin lääkkeen aiheuttama hypomania on "keinotekoista", koska lääkkeet saattavat aiheuttaa oireita, joita minulla ei muutoin olisi. Toinen asia on sitten se, kertooko lääkkeen laukaisema hypomania jotain bipo-alttiudestani.Jotenkin tuntuu viestejä lukiessa, että tässä nyt tekemällä tehdään bipoa.
juippo123 kirjoitti:
Jotenkin tuntuu viestejä lukiessa, että tässä nyt tekemällä tehdään bipoa.
Saatat olla oikeassa. Ehkä pysyttelen tässä "upo"ssa, kun se siihen suuntaan taas tuntuu vetävän. Kiitos ja anteeksi.
- tk123
Kehoitan sinua kirjoittamaan paperille hypomania jaksot ja ajankohdat tarkkojen oirekuvauksien kera. Se auttaa lääkäriä suunnattomasti diagnoosin kanssa.
Olethan sitten tietoinen että hyperseksuaalisuus joka on hypomanian yleinen oire tunnettiin ennen vanhaan nimellä nymfomania, elikkä ei-kontrolloitu seksi-addiktio. Joten ei sen nyt pitäisi olla niin vaikea havaita.
Nuo internetistä löytyvät oire-kuvaukset kun haluavat olla vähän liian poliittisesti korrekteja ja yleisiä mutta tosielämässä ovat aika hurjat. Nyt ei puhuta mistään lievistä oireista ja lääkitys on sen mukaista.
Toinen bipo1- toinen bipo2
Voiko tuo hyperseksuaalisuus ilmetä niin, että _koko_ ajan tekee mieli. Mulla oli menevä kausi ja koko ajan 24/7 halutti vaikka yleensä en seksistä paljoa piittaa. Edes itsetyydytys ei poistanut haluja yhtään. Halut kyllä loppui kuin seinään,kun alkoi masentaa.
- halutonpaska
Koska halut ovat dopamiinista? ja mania nostaa tasoa?
Hypomania-oireita voi näköjään arvioida kyselyllä
http://www.psycheducation.org/depression/HCL-32.htm
Italialaiset tutkijat olivat verranneet potilaita, joilla
oli meneillään paha masennusjakso, joista osa oli
bipoja (yhtä sun toista laatua), ja loput yksisuuntaisia.
Jos tulos on 14 tai yli, olet 75% varmuudella bipo.
http://www.karger.com/Article/Fulltext/338047
Testin mukaan olen 60% varmuudella bipo, ehkä.Yritän ajatella asiaa niin että yliaktiivisuuteni, jos se nyt ylipäätään on liiallista, on vain osa luonnettani. Olen välillä "seko" mutta harva tuntemistani ihmisistä on "normaaleja". Kaikilla on omat juttunsa ja omituisuutensa. Se on vain elämää. Masennus on minulle kuitenkin se suurin ongelma ja se on meinannut viedä henkeni. Siihen tarvitsen hoitoa ja siitä haluan päästä eroon.
Muistaakseni määritelmä menee niin, että oireet ovat merkittäviä, kun ne haittaavat yksilön selviytymistä muiden joukossa (sosiaaliset suhteet: työ, perhe, ystävät, kanssaihmiset, oma henki), ja "vika" on päässä, on "sairas" - ei "normaali". Ylivilkkaus tai yliärtyisyys, tai psykoottinen mania - toiset sen pitkälle havaitsee, itse on sokea. Masennusta ei tosiaan ole vaikea itse huomata - tosin sanotaan, "ettei se näy päälle". Siis ovat toistensa vastakohtia tässäkin, masennus ja mania. Eri tauteja. Omista jutuista ja omituisuudesta: omassa työyhteisössäni en ole voinut salata vaivaani kokonaan: silti, monet avautuvat minulle mielenterveyden ongelmistaan - useimmiten masennusta eri muodoissaan, joka ei näy päälle. Iso muutos, sanotaan 15-20v takaiseen.
Vielä,...
Monet yllä listatuista kanssaihmisistä eivät välttämättä välitä, tai ehkä pitemminkin useimmat. Olin ällikällä lyöty kun liki 20 v takainen työtoveri kesällä sanoi, että "kaikkihan sen näki", meinasin sanoa,jopa suuttua, että "voi kun olisitte puuttuneet", olin varsin nuori silloin, ja yksin. Perhe ja sukulaiset - sen ehkä ymmärtää että 'ystävät harvenee', mutta sisarusten, vanhempien, serkkujen, enojen tai setien vetäessä mattoa alta tuntuu varmaan monesta kurjalta. Onnekkaita ovat ne, joilla tukea löytyy. Valitettavasti kai on niin että ongelmat kasautuu siihen lähelle. Niistä olen pitänyt kiinni ja koettanut olla vaivaamatta liikaa, jotka vauhdissa mukana jaksavat. Ei ole helppoa olla puhelimen toisessa päässä kun kaverin joka toinen lause viittaa itsemurhaan. Kiitollinen saan olla niille jotka sen kestivät ja yhteiskunnalle, joka tarjoaa auttavaa kättä.
Lapset nukkuvat. Talo on hiljainen.Kiitos kaikille neuvoistanne ja kokemuksistanne. Arvostan tällaista vertaistukea.
Sairauksien pohtiminen käy välillä voimille. Ahdistun siitä että tarkkailen jatkuvasti itseäni; mielialojani, tekemisiäni ja menemisiäni. Siinä saattavat mittasuhteet helposti vääristyä ja saatan tehdä vääriä tulkintoja itsestäni. Läheisiltäni olen saanut monensuuntaisia viestejä. Toisten mielestä olen välillä käyttäytynyt itselleni poikkeuksellisen yliaktiivisesti. Toiset eivät ole huomanneet mitään sen suuntaista. Jotkut sanovat oireideni johtuvan pelkästään masennuksesta. Kaikki eivät huomaa edes masennustani.
Aiemmista viesteistä olen huomannut, että hypomania on vaikea todeta. Vältän jatkossa tuon sanan käyttöä itseni kohdalla ennen ammatti-ihmisen tekemää mahdollista diagnoosia. Mielialapäiväkirjan pitäminen auttaisi varmasti diagnosointia, mutta em. syistä minusta tuntuu, etten sellaista jaksaisi pitää. Ajattelen usein liikaa. Haluaisin vain olla ja elää ilman itsetarkkailua. Olla välillä aktiivinen ja välillä passiivinen. Tiedän ettei se ole täysin mahdollista. Minun täytyy varoa etten vaativan luonteeni takia polta itseäni loppuun. Minun täytyy ottaa huomioon etten aina pysty huolehtimaan tehtävistäni. Esimerkkinä tästä on sellainen tapaus, kun lupauduin aktiivisen jaksoni aikana osallistumaan yhteen tapahtumaan, joka järjestettiin puolen vuoden päästä. Kun aika tuli, olinkin alkavan masennuksen vietävänä ja pystyin vaivoin hoitamaan innostuksissani lupaamani homman. Eli kaikkea ei voi ennakoida, vaikka niin on elämässä muutenkin. Koskaan ei tiedä mikä päivä on viimeinen.Minun ongelmani ovat yleensä alkaneet aikana, kun olen ollut miettimättä mielialahäiriötäni. Terapeuttini sanoi, että silloin pitäisi hälytyskellojen soida, kun ei sairaus tule päivittäin mieleen!!!
Lääkäri sairaalassa sanoi että on inhimillistä, ettei sairautta halua pitää kirkkaana mielessä - varsinkin jos se vain harvemmin iskee. Ajattelen näin, että itse ajattelu ei haittaa, jos saa ajattelun "rakentavaksi", ja sen avulla hoitaa itseään kokonaisvaltaisesti. Märehtiminen on pahasta (rumination) - se polttaa. Ajattelen mm. että saan varmasti uusia vaikeita masennuksia. Jospa se toimisi kuin sateenvarjon mukana kantaminen - sää pysyy poutaisena. Ilman itsetarkkailua en pärjää, mutta ajatusten kulkua pitää ohjata. Olen vasta alkumetreillä itse, joten kokemusta on vain vähän.
Innostus ei ole pahasta, ja se, että lupaa jotain tehdä. Sitten tarvitaan kykyä vetäytyä ja sanoa "ei, en pystykään, olen liian stressaantunut". Tämä on minulle tapahtunut monta kertaa. Kollega on hoitanut jonkun esityksen, asiakaskäynnin, projektin aloituksen. Ymmärtäen. Masentunut (kiltti, itseään vähemmän tärkeänä pitävä) ajattelee että vetäytymisestä seuraa maailmanloppu. Koskaan ei voi tietää, ei, kollega tai puoliso voi pyytää että "hoidatko tämän, en pysty". Silti, kannattaa aina jättää liikkumavaraa, jos pystyy, ja välttää hommasumia. Minä en aina pysty, varsinkin keväisin tuntuu että ukko on rautaa, ja sitten menee kesäloma tillintallin. Ja huomaan että syy on siinä, että haluan hommien menevän perfect. Ei hyvä.
Bipo tarvitsee päiväohjelman, rutiinit. Pysyy kuosissaan. Palaankin päiväohjelman pariin.- bipo42v
Mäkin pohdin jatkuvasti tuota määritelmää terveen ja sairaan käytöksen välillä. Kun menee kovaa, kaikki tuntuu tosi mahtavilta ajatuksilta.
Oon pohtinut että mittarina voisi käyttää sitä, mikä olo tulee jälkeenpäin. Holtiton rahankäyttö harmittaa. Holtiton seksikäyttäytyminen hävettää. Kaduttaa että on mennyt riskitilanteisiin (esim. jatkoille jokun täysin tuntemattoman tyypin kotiin). Ja hävettää että on lopettanut rakkaussuhteen koska "meni vaan hermo". Näistä kokemuksista viisastuneena en ole nyt 1,5 vuoteen käyttänyt alkoholia, enkä ollut parisuhteissa kenenkään kanssa.
Sitäkin mietin omalla kohdallani, että tuommoinen sekoilukäyttäytyminen menisi myös epävakaan persoonallisuushäiriön piikkiin - se dg mulla jo on. Ja että ovatko toistuvat masennukset itsenäinen sairautensa vai loogista seurausta kamalasta käytöksestä? Toisaalta epävakautta vastaan puhuu se, että niiden oireiden pitäisi helpottaa terapialla ja iän karttuessa - mulla takana 5v terapiaa ja ikää jo 40 .
Bipotutkimukset käynnissä, kakkosta epäillään.
Ja samat sanat multa, arvostan tätä ketjua tosi paljon.Kokemus auttaa, luulisin. Persoonallisuuden piirteiden kulmien hiomisessa. Itsensä kurissa pitämisessä. En tiedä. Ajatukset, persoona, kokemukset, aivokemia, ympäristö ennen ja nyt - kaikki ovat pelissä. Eniten voi vaikuttaa ajatuksiina, ja lääkkeellä aivokemiaansa. Mulla on miltei aina pinna pitänyt dysforisessa hypomaniassa (joita mulle valitettavasti on eniten), vaikka on tullut sanotuksi liian suoraan, nyt lähinnä työpaikalla. Tavalla joka ei vie asiallista asiaa lainkaan eteenpäin. Ex-vaimon hurmasin hypomaniassa :) Se ei ollut dysforinen. Oliko sitten sekoilua, tuskin. En kadu.
Minusta ihan terveetkin ihmiset hölmöilee. Se kuuluu elämään. Rapatessa roiskuu, ainakin omille silmille. "Meni vaan hermo" erot, jos niitä kadut niin sitten voi miettiä tekojaan, mutta laupea kannattaa olla myös. Muuten lasti kasvaa liiaksi.
En ole koskaan tavannut rajatilapersoonaa. Olen ymmärtänyt että heillä on tunne-elämässään nopeaa syklisyyttä (bipoilla kai pidempiä syklejä, viikkojen - kuukausien), toistuvia masennuksia, omanlaisiaan, itsenä vahingoittamista, kun tuska kohoaa (ilmeisesti pikaeroaminenkin on jonkinlaista itsensä rankaisemista?). Kyllä siinä riittää tekemistä ja kärsimystä.
bp2
Rutiinit ovat tärkeitä ja auttavat selviämään. Säännöllinen nukkumisrytmi on varmasti tärkein. Väsyneenä asiat ja mieliala eivät pysy hallinnassa. Minulla on myös tietyt ruokailuajat. Yritän syödä terveellisesti ja käytän alkoholia kohtuullisesti. Harrastan liikuntaa ajattelua vaativan työni vastapainoksi. Ylipäätään teen asioita joista nautin. Näin elämäni menee normaalitilanteessa.
Siinä vaiheessa kun alan luisua masennukseen tai käydä ylikierroksilla, rutiineista kiinnipitäminen löystyy. Minulle tulee eräänlainen "hällä väliä"-asenne enkä enää välitä siitä mitä itselleni tapahtuu. Minulla jää asioita hoitamatta, en jaksa harrastaa ja palkitsevien asioiden tekeminen vähenee. Se ahdistaa ja yhä vähemmän jaksan pitää rutiineista kiinni. Negatiivinen kierre on valmis. Ainakin masennuksen kohdalla asiat etenevät juuri näin. Olen huomannut että myös yliaktiivisuus vähentää itsestä välittämistä ja rutiinit kärsivät. Silloin ei ole usein aikaa syödä kunnolla enkä malta nukkua tarpeeksi. Elämäntahti kiihtyy kun pitäisi saada niin paljon tehdyksi.
Eli tarkkailua on ilmeisesti pakko pitää yllä. Onneksi minulla on paljon hyviä kausia, jolloin "isoveljen" ei tarvitse valvoa joka käännettä.Epävakaasta persoonallisuudesta minulla on muutamia omakohtaisia kokemuksia. Tunnen muutaman epävakaan ihmisen, joista yksi on minusta selvä rajatilatapaus. Olen seurannut hänen taisteluaan mielialojensa ja impulsiivisuuden kanssa. En tiedä osaisinko erottaa häntä 2-suuntaisesta jollen tietäisi hänen diagnoosiaan.
Tämä ihminen on todella sosiaalinen ja voi mennä viihteellä ollessamme juttelemaan kenen kanssa vaan. Hän voi flirttailla tai suuttua ihan tuntemattomalle. Ystäviensä puolta hän pitää hanakasti, jopa kiihkeästi, jos hän kokee jonkun asian uhkaavan tai haittaavan ystäväänsä. Monesti hänen puuttuminen asioihin johtaa konfliktiin, koska hänen mielipiteensä ovat niin yksipuolisia. Hänen ihmissuhteensa katkeavat myös herkästi. Tämä ihminen voi myös masentua niin ettei pysty lähtemään kotoaan. Epävakaan kuorensa alla hän on kuitenkin herkkä ja välittävä ihminen, ja onneksi tunnen hänet niin hyvin että tiedän em. käytöksen johtuvan sairaudesta. Toki olen suuttunut hänelle ja välimme ovat olleet katkolla. Yritän silti tukea häntä, koska näen miten vaikeaa epävakaus tekee hänen elämästään.Impulsiivisuus, se on mahtavaa, paitsi kaikkien lähellä taaplaavien mielestä. En tosiaan tunne yhtään epävakaata, mutten kyllä ole koskaan varmuudella tunnistanut ketään 2-suuntaistakaan - jos nyt jätetään sairaalaolot. Täällä työpaikalla usein kysytään "Mikäköhän silläkin TAAS on?". Ehkä rajatila, muttei sitä oikein voi kysymäänkään mennä. Ei kuulosta helpolta, mutta käsittääkseni ystävälläsi on mahdollisuus saada apua - ja muualta kuin apteekista.
Työpaikallani koulutetaan nuoria ihmisiä, ja nyt kun miettii jälkikäteen, voi olla että joskus olen saanut lunta tupaan varsin mielialaherkiltä koulutettavilta. Itse muistan opiskeluajoilta, miten viskelin tavaroita sinne ja tänne, kun olin vahvasti eri mieltä auktoriteetin kanssa. Sitten taas oli aikoja ettei uskonut itseensä lainkaan. Ja taas välillä uskoi liikaakin. Muuten - luin jostain että mania on masennusoire; ehkä sitä aikansa masennuttuaan sisuuntuu - muttei osaa oikein asiassa toimia, ja tuloksena on huonosti hallittu tila (mania).
Istun työpöytäni äärellä ja kiitän itseäni. En ole päivän aikana livennyt siitä mitä piti tehdä kuin sellaiset kaks työtuntia. Toiminnanohjauksessa on kehittämisen varaa, siis impulssien vaimentamisessa. Toisaalta, impulssien ohjaamana olen tehnyt parhaat työjuttuni, vailla ennakkoasetelmia päässä pyöriviä alkuun villejäkin asioita yhdistellen. Suo siellä vetelä täällä.Vielä... Luin hartaudella http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_II_disorder sivua, ja minulle tuli kysymys BP2:een liittyen - LITHIUM, se mainitaan lääkelistan kärjessä. Itse syön sitä taas, kun poisjättäminen johti vaikeaan D-jaksoon (käytän ystävilleni kiertoilmaisua 'iso D'). Onko tätä ketjua lukevilla kokemusta? Tunnetteko LITHIUMin muita lääkkeitä vaarallisemmaksi? Minusta se on hyvä lääke.
Wiki-sivulla oli listattu paljon mielenkiintoisia piirteitä erona BP1:een, mm. se että BP2 on kuitenkin se enemmän kärsimystä aiheuttava muoto. Kukapa sen diagnoosin haluaisi?Kerroin aiemmin rajatila-ystävästäni ja unohdin mainita hänen oireisiinsa liittyvän manipuloinnin. Se on oireista ikävimpiä, yhdessä impulsiivisuuden kanssa. Hän voi puhua yhdelle yhtä ja toiselle toista. Siten hän hallitsee ihmisiä ja on itse draaman keskipisteenä. En välillä tiedä mikä on totta ja mikä ei. Mikä on luonnetta, mikä sairautta. Eikä hän varmaan tiedä aina itsekään.
Masennus alkaa taas vetää peittoa päälleni. Töissä huomaan sen parhaiten. Työnteko on taas kuin selviytymistaistelua ja yritän vain saada oman osuuteni tehtyä. Olen väsynyt ja ärtynyt enkä jaksa seurustella muiden kanssa. Hyvää huomenta ja näkemiin jaksan sentään sanoa. En tiedä huomaako kukaan tilannettani. Hypomania tulisi nyt tarpeeseen.
Ihmettelen miksi projektien pitää päättyä vuoden lopussa. Kaikki tuntuu kasautuvan tuohon maagiseen 31. joulukuuta. Deadline voisi yhtä hyvin olla 6. maaliskuuta. Tai 30. helmikuuta :) Alan selvästi kyynistyä...
Jos sanot että masennus alkaa vetää peittoa päälle, tarkoittaako se sitä että saat esim. tästä testistä http://www.terveysportti.fi/xmedia/pgr/100.012.html korkeampia ja korkeampia pisteitä? Kysyn siksi että minulla masennus on sitä että tuosta testistä tulee 5-12 pistettä (ei ole masennusta, ehkä keskitalven SAD tai muuta väsymystä), tai että mennään 30 pisteisiin ja ollaan sairaalassa (onneksi hyvin harvoin), Kauanko masennuksesi kestää, tunnistatko millainen jakso on tulossa? Miten tunnistat lievän masennuksen ja erotat vaikka nyt SAD oireista?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmantuska
Usein tunnistan myös ajoittaista kyynisyyttä, tai sanoisinko realismin ruokkimaa pessimistisyyttä itsessäni. Se vie motivaatiota. Kontrasti hypomaaniseen ylioptimismiin on iso, mutta kuitenkin realismi on tervettä. Se vain on raskasta kanssaeläjälle, kun ajatukset pyörittävät tulevaisuuden skenaarioita, toinen toistaan pessimistisempiä. Sitten taas maailmantuska hellittää joksikin aikaa ja mopo rimpuilee käsissä.
Nyt olen vakavan D:n jälkimainingeissa potkinut itseäni liikkeelle, sairaslomaa oli kuukausikaupalla. En toivo hypomaniaa, vaan kykyä selvitä vaikka jälkioire-masennuksessa ilman relapsia. Siinäkin tilassa saa aikaiseksi yhtä ja toista, muttei vahingollista. Olen onnekas, sillä työssä minulla on paljon vapausasteita, kotityömaalla taas ei juurikaan. Toivon, että tämän vakavan masennuksen jälkeen alkaa 'jatkoaika' ja että se vaikuttaa ajatteluuni. Minulla on joitain muistiinpanoja sairaalasta, ja toivon ettei tietoisuus häiriöstä taas häily, kun aikaa kuluu.
"According to Baek et al. (2011), during depressive episodes, bipolar II patients tend to show higher rates of psychomotor agitation, guilt, shame, suicide ideation, and suicide attempts."
Juuri nyt tai 9 kk sitten en kokenut lainkaan häpeää. Mikä selittää sen että 3-4 kuukautta sitten häpesin itseäni niin että koin itsemurhan hirttämällä ainoaksi ratkaisuksi? (Koin myös sietämätöntä yksinjäämisen tuskaa, eroahdistusta) Se sama selitys lienee vakuutusasiamiehellä joka epää minulta kaikki henki-ja lainaturvavakuutukset. Että vähennä siinä sitten stressia.Huomenta, ja hyvää sellaista, toivottavasti.
Beckin testi onkin minulle tuttu ja olen täytellyt sitä lukuisat kerrat. Viime kerrasta on tosin jo pari vuotta, mutta osaan näköjään edelleen kysymykset ulkoa. Muutamaa kohtaa on vähän selvennetty, esimerkiksi tuo rankaisuun liittyvä (6) oli ennen jotenkin outo. Ihmettelen tuota painoon liittyvää kohtaa (19) ja olen kuullut siitä kommenttia myös muilta. Yleensä paino on noussut masennuksessa, mihin lääkkeillä on tietysti oma vaikutuksensa. Omalla kohdallani paino on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa. Syön huonommin ja epäterveellisemmin kuin normaalisti, mutta määrät ovat pienempiä ruokahalun puutteen takia.
Sain testistä hieman yli 30, mikä tarkoittaa vaikeaa masennusta. En osannut epäillä ihan niin korkeita lukemia. Nyt kun näen kaikki oireet samassa listassa, niin tajuan mihin olen ajautunut. Ei tämä mikään yllätys ole, kun asiaa ajattelen, olen vain työntänyt kaiken taka-alalle ja yrittänyt saada työni kunnialla loppuun.
Sanat loppuvat, kohta pitäisi lähteä sinne töihin... Palataan.- bipo42v
Huomenta täältäkin!
Mä huomaan masennukseni liukuneen tilaan, jossa elämä ei ole varsinaisesti kokoaikaista kärsimystä, vaan tyhjyyden ja "epätunteen" täyttämää. En löydä merkityksiä, en ymmärrä mitä täällä pitäisi tehdä. Toki, toimin koko ajan, teen työni, teen ruokaa, imuroin, pesen hampaat ja käyn suihkussa. Mutta kaikki tuntuu niin kokonaisvaltaisen turhalta. Monta kertaa viikossa mieleeni popsahtaa että mitä väliä on edes koko hengissäpysymisellä. Että ei tämä tästä tule muuksi muuttumaan. Että kyllä minä voin näin jatkaa, mutta miksi niin tekisin? Mielummin kuolen. Ja joka kerta perustelen itselleni hengissäpysymisen kahdella asialla: 1) nämä eivät ole objektiivisia totuuksia, vaan masennuksen oire nimeltä ajatusharha. Maailma ei ole oikeasti näin tyhjä kuin nyt koen. Hoen itselleni että olen parantunut masennuksesta ennenkin ja niin voi käydä uudelleen. ja 2) Jos saattaa maailmaan lapsia, on heille velkaa. Vanhemmuus tarkoittaa sitä että omat tarpeet ovat toissijaisia lasten tarpeiden rinnalla.
Joten minä heräsin tänäkin aamuna, pukeuduin, tulin tänne töihin, teen parhaani täällä. Kotimatkalla menen kauppaan ja kotona teen ruokaa. Vaikkei sillä väliä olekaan. Palasin taas. Onni on ruokatunti. Tsemppiä sinulle joka teet töissä parhaasi.
Olen aamupäivän miettinyt noita Beckin pisteitä. Ne pyörivät mielessä, tuo yksi luku. Käteni ovat sillä aikaa tehneet töitä ja silmäni katselleet tietokoneen ruutua. Onni on keltaiset muistilaput. Niiden avulla luovin eteenpäin, kohti ensi viikon perjantaina alkavaa lomaa. Niitä lappuja saa kuulemma nykyään myös tietokoneen näytölle, virtuaalisesti. Eläköön tekniikka ja työkalut, jotka helpottavat nykyajan työntekoa. Kaikki tuntuu vain niin herttaisen yhdentekevältä.
Mietin miten paljon masennuksen miettiminen vaikuttaa masennukseen. Tiedän että vikaa on aivoissa ja niiden välittäjäaineissa. Väsymys ja unenpuute, erityisesti aamuyön unettomuus, ovat myrkkyä mielialalle. Mutta silti, saisinko oloni paremmaksi jos saisin keskitettyä ajatukseni muualle, pois ahdistuksesta ja kiireestä.- Jatta Hypom.
Ajauduin marraskuun alussa hypomaanisessa vaiheessa narsistin uhrin terapeutiksi ja sitä kautta hyväksi käytetyksi. Omaa tyhmyyttäni se, että kuuntelin ja kuuntelin, tuin ja ymmärsin tätä miestä, mitä kaikkea hän on joutunut kokemaan.
Olin kuin transsissa, suuri ymmärtäjä ja tukija, kunnes aloin palautumaan hypomaniasta ja tajuamaan, että oma oloni huononee sitä mukaa kun kuuntelen miehen rankkoja ja aika tuoreita kokemuksia.
Annoin hänelle kaikkeni. Ja nyt olen tyhjä. Sovimme pari päivää sitten pitävämme taukoa tapaamisissa, ehdotus tuli häneltä, mutta samaa olin miettinyt itsekin, koska aloin olla niin loppu kaikesta kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä, joka ei ollut vastavuoroista.
Nyt on sitten masennus / ahdistus ottanut vallan ja punkkupullo auennut joka päivä maanantaista (nyt siis keskiviikko) alkaen... Enkä ole edes ennen turruttanut pahaa oloani alkoholilla. Nyt sen teen :(
Lääkitys mulla "vain" Sepram 20mg/vrk. Lisäsin itse puolikkaan tuohon maanantaiaamusta alkaen.
Nyt voin niin huonosti, kun hypomania on ohi ja masennus ottanut vallan, mut imetty kuiviin, olo on kuin halvalla makkaralla.
Mies itse ei halua päästää mua kuitenkaan "otteestaan", eikä ihme, 1.5 kk olen kuunnellut häntä ja hänen traumojaan. Ja nyt... en jaksa enää...
Haluan tehdä itselleni jotain pahaa, "kipu korvaa ystävän". Omat voimavarat pitää huomioida, onnettomuudessa molemmat kätensä menettänyt ei voi lastoittaa toisen jalkaa. Mutta mitäs sitä auttavalle luonteelleen.
Milla, katsoin vihkoani kesältä, 47 pistettä oli pahimmillaan. Ja jotain 35 "Hamiltonin asteikolla". Työkyky on suhteellista - tein timpurin hommia aika huonossa kunnossa, mutta palasin oikeisiin töihini vasta kun BDI meni alle 10, ja työmuisti (johon viittaat) alkoi pelata. Meni monta viikkoa kun vain katselin tekemiäni asioita ja pöydälle jääneitä. Sain sähköpostia ihmisiltä, joita en tunnistanut, vaikka on ollut paljonkin yhteistä. Tuntuu kuin 6 kk masennus vei muistista paljon. Ei silti, ikivanha äitini muistaa elämäni yksityiskohdat paljon minua paremmin. Mitäköhän BP2 aivoille oikein tekee?
Vihaan aamuahdistusta. Heräät klo 5 ja päässäsi takoo vuoroin "miksi elää", "miten ikinä selviän", "en kestä enää tätä unettomuutta, unilääkkeitä ja ahdistusta". Olen joskus tehnyt töitä tälläisessä tilassa, mutta lyhyeenhän se loppui. Ei ensimmäisellä kerralla, koska keksin silloin alkoholin ja urheilun, jolla pötkin eteenpäin välttäen romahduksen, joka tuli kuitenkin vuosi myöhemmin. Siis älkää sanoko että olette tälläisessä tilassa ja töissä?
Ahdistus on aika vekkuli ystävä. Sen oppii tuntemaan ja seuraan tottuu, mutta kun se on poissa jonkun aikaa ystävyys on solmittava aina uudelleen. Vihaan ahdistusta, joka saa pakkoajatukset pyörimään. Sen taltuttaa onneksi rauhoittavat, joita "pitää rohkeasti vaan popsia sen ajan kun tarvii"- sanoi lekurini.
Bipo42v, Oletko varma että erotat ikäkriisit ja bipon. Olen huomannut että iskee ne ikäkriisit bipoonkin, eikä se ole välttämättä 'sairasta', ihmisiä mekin ollaan.
Glögi-joulupiparitauolta.Niin, se riippuu varmasti työstä. Fyysisempää työtä pystyisi tekemään korkeammilla pisteillä, luulen. Jos taas tekee työtä pelkästään päällään, masennus haittaa paljon varhaisemmassa vaiheessa. Minun "ennätys" Beckin testissä on jossain 60:n korvilla, mutta silloin olin jo sairaalakunnossa. Sinun 47 on joka tapauksessa paljon. Eihän näillä minun nykypisteilläkään pitäisi enää olla töissä. Tällä kokemuksella pitäisi osata lopettaa ajoissa, mutta olen varmaan ohittanut sen pisteen, jonka jälkeen lopettaa itsestä välittämisen.
Jatta, haluaisin sanoa kivusta ja pahanteosta sen, että olen itsekin sortunut siihen. Ahdistus on ollut joskus niin ylitsepääsemätöntä, että korvasin henkisen tuskani fyysisellä kivulla. Viiltelin rannettani ja se helpotti oloani hetkellisesti. Seuraavana päivänä ahdistus oli kahta pahempaa, kun näin punaiset rannut kädessäni. Alkoholin olen myös havainnut huonoksi ahdistuslääkkeeksi. Se tuntui ensin auttavan, mutta lopulta vain pahensi oloani. Alkoholista sain myös pelottavia vainoharhoja ja kuvittelin kaikkien haluvana minulle pahaa.
Huomista odotellessa. Tuntuu hälyttävältä kun en meinaa keksiä työstäni enää mitään positiivista. Herään myös ennenaikaisesti, yritän nukahtaa uudelleen, mutta päässä pyörii vain kaikenlaista painokelvotonta.Torstai on toivoa täynnä, sanotaan. Saapa nähdä.
Tänään lähden matkaan Opamoxin turvin. Se on lääkekaappini vakiovaruste, henkinen laastari. Tiedän että se vaikeuttaa ajattelua entisestään, mutta pääsen edes työpaikalle asti. Aika hullua vai? Näistä aamuista on tullut melkoista haahuilua. Pitäisi laittautua, valita vaatteet, syödä jotain. Unohtelen mitä olin juuri tekemässä. Jaksan silti kirjoitella eli jotain päässä vielä liikkuu ja aivojen ja käsien välinen yhteys toimii.
Yritän viikonloppuna kirjoitella jotain järkevämpää.
30 pistettä...huh. Eri testejä tehdessäni (itsearviointeja tietenkään ei suositella) huomasin että ne ovat oikeasti erilaisia, mitaten eri asioita. Sain samana päivänä vaihtelevia tuloksia, testistä riippuen. Esim. BDI:kysymykset #3, #5, #6, #7, #8 (syyllisyys, itseinho, epäonnistuminen ihmisenä); näistä en saanut edes sairaalassa isoja pisteitä, mutta kun #9 (itsetuhoisuus) menee tappiin, on sairaala ihmiselle oikea paikka. Hoitava taho katsoo/kysyy #9 aina ensimmäisenä - niin minäkin, kun kaveri/ystävä avautuu.
Nyt mulla on ollut 3-4 viikkoa "SAD-oireita"; vrk-rytmi valuu eteenpäin, jatkuva väsymys => käsi käy D-vitamiini-, suklaa- ja keksikipolla, kahvia valuu alas kannukaupalla, ärtyisyyttä. Mutta tätä on liikkeellä, eli normioireita ihmislajille näillä leveyspiireillä, muttei hypokondriselle tietenkään.
Jatta: Joudun säännöllisesti olemaan erään lajitoverin seurassa hänen apunaan arjessa - päiviä kerrallaan. Hän on vahvasti depressiivinen ja negatiivinen. Hän imee energian auttajastaan. Rajoitan tästä syystä vierailujani siellä. Toivottavasti saat voimia ja tilanteen haltuun ottamalla etäisyyttä. Samoin välttelen ihmisiä, jotka ylipäänsä eivät ole hyväksi mielenterveydelleni.
Työstä positiivisuutta: siitä saa palkkaa, rytmiä elämään, osan
identiteettiä - kääntäen, mitä jos palkkatyötä ei olisi? (muistelen pitkähköä työttömyysjaksoani)... Moni saa tehdä merkityksellistä työtä, vaikka nyt sosiaali- ja terveyspuolella. Itse teen työtä, joka johtaa siihen että harvemmalla olisi töitä Perfektionistilla ei koskaan loppupeleissä ole 'merkityksellistä työtä' (siis täydellisen merkityksellistä työtä).
Nyt rupean sorvin ääreen. BDI-pisteet laskuun joka suunnalla!Puhut viisaita. Työ myös palkitsee monella tapaa: onnistumisen tunne, mukavat työkaverit ja palkka joka mahdollistaa monia asioita. Nyt en vaan huomaa noista mitään. Yritän vain selviytyä. Olen ollut tosi herkillä. Töissä yritän olla itkemättä. Kotona annan tulla senkin edestä.
Tein uuden BDI:n koska mieliala vaihtelee paljonkin päivän aikana ja päivästä toiseen. Sain täsmälleen samat pisteet, vaikka vastasin vähän eri tavalla kuin eilen. Olen kuullut että aamulla pisteet olisivat korkeimmillaan, joten tein testin nyt illalla. Mainitsit kohdan 9, itsetuhoisuus, mikä on varmasti hälyttävimpiä merkkejä. Minulla menee siinä pisteiden 2 ja 3 väliin. Olen vahingoittanut itseäni mutten itsemurhatarkoituksessa.
Minäkään en tosissani toivo hypomaniaa edes tähän hätään. Sillä on ikävät seurauksensa eikä tulella pidä leikkiä. Joku energiapaukku olisi silti saatava. Opamox auttoi minut töihin asti, mutta eipä siitä muuta hyötyä ollut. Taisin olla vain tavallista tokkuraisempi. Oletteko keksineet keinoa aamuyön unettomuuteen? Minulla on lääke nukahtamiseen mutta se ei vaikuta enää aamuyöllä. Melatoniinista saan painajaisia. Joskus, herätessäni kolmen aikaan, otan rauhoittavan että saan jotenkuten nukuttua aamuun asti. Levollinen mieli ja kiireetön elämä olisivat parasta lääkettä, mutta mistä apteekista niitä saisi?Harmi,
Minä käytin ketiapiinia uneen, ja olen edelleen 100 mg illassa -tasolla.
Pienillä annoksilla hyvä off-label unilääke ja rauhoittava, bipoläärille.
Yritän päästä pikkuhiljaa irti pelkkään litiumiin. Onko sulla ketiapiinia?
Opamox 15 aamuyöstä - tuttua. Tärkeintä on nukkua. Aika tokkura tulee jos otat temestaa ja opamoxia perään, mutta nukkua pitää, eikä tuo ole paha. Kolme opamoxia päivässä voi ottaa viikkojakin, että saa ahdistuksen kuriin ennen kuin karkaa.
Melatoniini 15 mg toimi minulla vähän aikaa. Nyt agomelatoniini (Valdoxan) käytössä masennuslääkkeenä.
Liikunta, auttaa hyvin, alkuillasta, minulla. Seura ja mukava puuhailu.
Itkeä saa, itkin pari kuukautta. Roska lattialla sai nyyhkimään.Thank God it's Friday. Amerikassa on sen niminen ravintolaketju. Mistä lie nimensä saanut, mutta tuntuu osuvalta tässä hetkessä.
Nukkumisesta. MInulla menee myös Ketipinor illalla. Olen käyttänyt sitä masennuksen alkuajoista lähtien ja se on myös pisimpään käyttämäni psyykelääke. Rauhalliset iltapuuhat auttavat myös nukahtamiseen, ainakin normaalikausina. Liikunta on hyväksi monella tapaa. Se saa mielihyvähormonit liikkeelle ja auttaa usein ahdistukseen paremmin kuin lääkkeet. Sekin on nyt jäänyt ja rajoittunut lyhyisiin kävelylenkkeihin. Kirjoitin joskus aiemmin rutiinien tärkeydestä. Nyt ne ovat taas särkymässä.
Itken nykyisin joka päivä. Töissä joudun pinnistelemään sen estämiseksi, mikä tekee oloni vain tukalammaksi. Itku puhdistaa ja helpottaa ahdistusta. Lääke siis sekin.
Heräsin viideltä, joten taidan lähteä töihin aikaisemmin. Pääsen sitten poiskin aikaisemmin. Onni on joustava työaika.- Testaaja12
milla-magia kirjoitti:
Thank God it's Friday. Amerikassa on sen niminen ravintolaketju. Mistä lie nimensä saanut, mutta tuntuu osuvalta tässä hetkessä.
Nukkumisesta. MInulla menee myös Ketipinor illalla. Olen käyttänyt sitä masennuksen alkuajoista lähtien ja se on myös pisimpään käyttämäni psyykelääke. Rauhalliset iltapuuhat auttavat myös nukahtamiseen, ainakin normaalikausina. Liikunta on hyväksi monella tapaa. Se saa mielihyvähormonit liikkeelle ja auttaa usein ahdistukseen paremmin kuin lääkkeet. Sekin on nyt jäänyt ja rajoittunut lyhyisiin kävelylenkkeihin. Kirjoitin joskus aiemmin rutiinien tärkeydestä. Nyt ne ovat taas särkymässä.
Itken nykyisin joka päivä. Töissä joudun pinnistelemään sen estämiseksi, mikä tekee oloni vain tukalammaksi. Itku puhdistaa ja helpottaa ahdistusta. Lääke siis sekin.
Heräsin viideltä, joten taidan lähteä töihin aikaisemmin. Pääsen sitten poiskin aikaisemmin. Onni on joustava työaika.Testaan vain lähteekö tämä viesti. Ollut ongelmia sen kanssa.
milla-magia kirjoitti:
Thank God it's Friday. Amerikassa on sen niminen ravintolaketju. Mistä lie nimensä saanut, mutta tuntuu osuvalta tässä hetkessä.
Heräsin viideltä, joten taidan lähteä töihin aikaisemmin. Pääsen sitten poiskin aikaisemmin. Onni on joustava työaika." Liikunta on hyväksi monella tapaa. Se saa mielihyvähormonit liikkeelle ja auttaa usein ahdistukseen paremmin kuin lääkkeet."
Itselleni 5 km iltalenkki kävellen on ehdoton aina kun vain jalat ja sää sallii.- lenkkeilijä
strange.cyborg kirjoitti:
" Liikunta on hyväksi monella tapaa. Se saa mielihyvähormonit liikkeelle ja auttaa usein ahdistukseen paremmin kuin lääkkeet."
Itselleni 5 km iltalenkki kävellen on ehdoton aina kun vain jalat ja sää sallii.Minä kans kävin just koiran kanssa muutaman kilsan lenkillä. Lisäksi vielä otin 5mg pamin ja nyt taas jaksaa hyvillämielin iltaan asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781