Nyt kun auton valmistajat ovat keksineet nämä hienot päiväajovalot (parasta sitten hidastetöyssyjen) voisivat kyseisen hienouden omistavat autoilijat (sekä taksikuskit) tarkistaa että ne takavalot palavat myös! Vanhemmilla autoilla ajaville "järkiautoilijoille" tiedoksi vielä että ne parkit EIVÄT OLE AJOVALOT.
"päivävalo" urpoille
82
2210
Vastaukset
- hyväksytty juttu
Ei kai nuo hidastetöyssyt ole autovalmistajien keksintö, taitaa olla töyssyn lähellä asuvien viherpeikkojen.
Kyllähän ne ovat hyvinpitkälti automaattiset nämä päiväajovalot, ainakin minun Opelissa monitori kertoo valomoodin, päivämoodissa ei tarvii takavalojen palaa, muuta kuin jarru ja vilkku.- autoilija3
Miksi takavalot pitää palaa keskellä kirkasta päivää????
- hyväksytty juttu
autoilija3 kirjoitti:
Miksi takavalot pitää palaa keskellä kirkasta päivää????
Kukas pölhökustaa niin on sanonut, ja sitäpaitsi sinulta palstapelle ei kysytty mitään.
Joten ole hyvä ja häivy sekoittamasta pakkaa. - Mä haluun näkyy
autoilija3 kirjoitti:
Miksi takavalot pitää palaa keskellä kirkasta päivää????
Koska lumen pöllytessä, sumussa tai kovalla vesisateella ne valottomat autot ei vain näy kunnolla. Oli sitten kuinka kirkas päivä tahansa! Ja minkä helvetin takia pitäisi olla niin itsekäs jääräpää että niitä valoja ei käyttäisi näkyvyyden parantamiseksi? Se valollinen auto yksinkertaisesti EROTTUU sieltä liikenteestä PAREMMIN vaikka kohta varmasti väität toisin.
- puurot ja vellit
Mä haluun näkyy kirjoitti:
Koska lumen pöllytessä, sumussa tai kovalla vesisateella ne valottomat autot ei vain näy kunnolla. Oli sitten kuinka kirkas päivä tahansa! Ja minkä helvetin takia pitäisi olla niin itsekäs jääräpää että niitä valoja ei käyttäisi näkyvyyden parantamiseksi? Se valollinen auto yksinkertaisesti EROTTUU sieltä liikenteestä PAREMMIN vaikka kohta varmasti väität toisin.
Nyt sä sekoitat itsestäänselviä asioita.
Päivävalot on EU:n alueella hyväksytty käytäntö. Silloin takavalojen _ei_ tarvitse palaa.
Ajovalot määritellään Suomen lainsäädännössä täysin selkeästi. Niitä on lain mukaan käytettävä juuri noissa mainitsemissasi oloissa aina. Käyttämättömyydestä rapsuttaa poliisi tai puusilmä autoilija, joka ajaa päälle... - Mutta kun te urpot
puurot ja vellit kirjoitti:
Nyt sä sekoitat itsestäänselviä asioita.
Päivävalot on EU:n alueella hyväksytty käytäntö. Silloin takavalojen _ei_ tarvitse palaa.
Ajovalot määritellään Suomen lainsäädännössä täysin selkeästi. Niitä on lain mukaan käytettävä juuri noissa mainitsemissasi oloissa aina. Käyttämättömyydestä rapsuttaa poliisi tai puusilmä autoilija, joka ajaa päälle...Ette yksinkertaisesti osaa tai huomaa laittaa niitä päälle juuri koskaan jos ikinä!
- hyväksytty juttu
Mutta kun te urpot kirjoitti:
Ette yksinkertaisesti osaa tai huomaa laittaa niitä päälle juuri koskaan jos ikinä!
Ne on automaticue. Ja palaa silloin kun tarvitaan, ainakin Opelissa.
- Opel vanha jo uutena
hyväksytty juttu kirjoitti:
Ne on automaticue. Ja palaa silloin kun tarvitaan, ainakin Opelissa.
Ei varmasti pala auringon paisteessa lumen pöllytessä! Se autosi on ehkä viisaampi kuin sinä mutta ei todellakaan toimi virheettömästi. Enkä paljon leuhkisi jos alla on ooppeli!
- hyväksytty juttu
Opel vanha jo uutena kirjoitti:
Ei varmasti pala auringon paisteessa lumen pöllytessä! Se autosi on ehkä viisaampi kuin sinä mutta ei todellakaan toimi virheettömästi. Enkä paljon leuhkisi jos alla on ooppeli!
Se toimii kuin ihmisen mieli, eikä se ollut muuten niin oleellista onko se Opel vai joku huonompi.
- Ei hyvä ei
hyväksytty juttu kirjoitti:
Se toimii kuin ihmisen mieli, eikä se ollut muuten niin oleellista onko se Opel vai joku huonompi.
Jos se toimii kuin sun ajatus niin se ei vaan riitä liikenteessä!
- DRL
Opeleissa muutenkin tuo automatiikka toimii sentään oikein.
Monessa muussa ikävä kyllä ei.
- sokeat liikenteessä?
Vaan kun päiväajovaloilla takavalojen ei tarvitse palaa. Ja minkä ihmeen takia tarvitsisi? Etkö sinä päivällä erota edessäsi samaan suuntaan ajavaa toista autoa?
Mene silmätohtorille!.- Missäköhän niin lukee?
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja! Näin sanoo tieliikennelaki. Missään ei sanota erikseen että takavalot eivät kuuluisi ajovaloihin. Eikä siinä paljon silmälääkärit auta kun päivällä nysväri hinaa rankkasateessa rekan rinnalla ja ihmettelee kun perässä kolisee.. Sumusta puhumattakaan! Miksi niitä valoja ei voi käyttää muiden takia vaikka niistä ei nyt itselle olisikaan hyötyä.
- hyväksytty juttu
Missäköhän niin lukee? kirjoitti:
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja! Näin sanoo tieliikennelaki. Missään ei sanota erikseen että takavalot eivät kuuluisi ajovaloihin. Eikä siinä paljon silmälääkärit auta kun päivällä nysväri hinaa rankkasateessa rekan rinnalla ja ihmettelee kun perässä kolisee.. Sumusta puhumattakaan! Miksi niitä valoja ei voi käyttää muiden takia vaikka niistä ei nyt itselle olisikaan hyötyä.
Muuten normaalisti valoautomatiikka reagoi sateeseenkin, eli nysväri kun rankkasateessa hinaa rekan rinnalla niin silloin palaa normaalit ajovalot, joihin kuuluu myös takavalot, ainakin Opelissa. Myös mittaristossa palaa asiaankuluvat indikoinnit.
- No eipä näytä toimivan
hyväksytty juttu kirjoitti:
Muuten normaalisti valoautomatiikka reagoi sateeseenkin, eli nysväri kun rankkasateessa hinaa rekan rinnalla niin silloin palaa normaalit ajovalot, joihin kuuluu myös takavalot, ainakin Opelissa. Myös mittaristossa palaa asiaankuluvat indikoinnit.
Hyväksytty juttu muualla mutta EI SUOMESSA! Ja mikä ihmeen hyöty niiden "säästämisessä" muka on?
- Rekkaspetee!
hyväksytty juttu kirjoitti:
Muuten normaalisti valoautomatiikka reagoi sateeseenkin, eli nysväri kun rankkasateessa hinaa rekan rinnalla niin silloin palaa normaalit ajovalot, joihin kuuluu myös takavalot, ainakin Opelissa. Myös mittaristossa palaa asiaankuluvat indikoinnit.
Haluatko muka itse ajaa päiväsaikaan perässäni vesisateella jos kärryssäni ei pala valon valoa takana? Vai onko ooppeleilla eri säännöt?
- hyväksytty juttu
Rekkaspetee! kirjoitti:
Haluatko muka itse ajaa päiväsaikaan perässäni vesisateella jos kärryssäni ei pala valon valoa takana? Vai onko ooppeleilla eri säännöt?
Mitä sinä urpo sekoilet, onkos joku sanonut ajavansa sinun homon perässä, rinnalla ei tarkoita hanurissa, vai etkö ymmärrä lukemaasi.
Muuten nuo päivävalot on hyväksytty myös Suomessa. Joten takavalot ei pala eikä tarvii. - Voi pyhä sylvi
hyväksytty juttu kirjoitti:
Mitä sinä urpo sekoilet, onkos joku sanonut ajavansa sinun homon perässä, rinnalla ei tarkoita hanurissa, vai etkö ymmärrä lukemaasi.
Muuten nuo päivävalot on hyväksytty myös Suomessa. Joten takavalot ei pala eikä tarvii.Puhuin yleisesti näkyvyydestä ja muiden huomioon ottamisesta! Mitä itse nyt sekoilet? Jos autoni kulkee 250km/h niin kaltaisillasi herneaivoilla ajatellen saisin sitä ajaa koska auto on laillinen.. Vai? Älä nyt ihmeessä rasita sitä päätäsi vaan liikaa.
- hyväksytty juttu
Voi pyhä sylvi kirjoitti:
Puhuin yleisesti näkyvyydestä ja muiden huomioon ottamisesta! Mitä itse nyt sekoilet? Jos autoni kulkee 250km/h niin kaltaisillasi herneaivoilla ajatellen saisin sitä ajaa koska auto on laillinen.. Vai? Älä nyt ihmeessä rasita sitä päätäsi vaan liikaa.
"Haluatko muka itse ajaa päiväsaikaan perässäni vesisateella jos kärryssäni ei pala valon valoa takana? Vai onko ooppeleilla eri säännöt? "
Kyllä tuo oli hyvinkin kohdistettu kirjoitukseeni, joten rinnalla ei ole perässä.
"Jos autoni kulkee 250km/h niin kaltaisillasi herneaivoilla ajatellen saisin sitä ajaa koska auto on laillinen."
Ja mitä tuo taas kuuluu päiväajivaloihin.
Joten voit tarkistaa lääkityksesi ja opetella ymmärtämään luettua teksiä. - mitä vit.....
hyväksytty juttu kirjoitti:
"Haluatko muka itse ajaa päiväsaikaan perässäni vesisateella jos kärryssäni ei pala valon valoa takana? Vai onko ooppeleilla eri säännöt? "
Kyllä tuo oli hyvinkin kohdistettu kirjoitukseeni, joten rinnalla ei ole perässä.
"Jos autoni kulkee 250km/h niin kaltaisillasi herneaivoilla ajatellen saisin sitä ajaa koska auto on laillinen."
Ja mitä tuo taas kuuluu päiväajivaloihin.
Joten voit tarkistaa lääkityksesi ja opetella ymmärtämään luettua teksiä.Saatanan puupää ajovaloihin lasketaan myös takavalot joiden kuuluu palaa aina autoa ajaessa. Asian voit aina tarvittaessa tarkastaa viranomaiselta.
- järki käteen
Rekkaspetee! kirjoitti:
Haluatko muka itse ajaa päiväsaikaan perässäni vesisateella jos kärryssäni ei pala valon valoa takana? Vai onko ooppeleilla eri säännöt?
jos siitä on haittaa niin ajat silloin liian lähellä. Suurin synti on että ajetaan puskurissa kiinni. Sateella jos ajaa kuten pitää niin edellä ajavasta ei ole mitään haittaa....5 metrin päässä tietenkin on näkyvyys nolla....oli valot tai ei.
- hyväksytty juttu
mitä vit..... kirjoitti:
Saatanan puupää ajovaloihin lasketaan myös takavalot joiden kuuluu palaa aina autoa ajaessa. Asian voit aina tarvittaessa tarkastaa viranomaiselta.
Päiväajovaloihin ei kuulu takavalot, stanan vajaapäinen.
Eli ota selvää asioista ennenkuin tulet tänne naurunalaisia tarinoitasi jokeltamaan. - Myös älykääpiö
hyväksytty juttu kirjoitti:
"Haluatko muka itse ajaa päiväsaikaan perässäni vesisateella jos kärryssäni ei pala valon valoa takana? Vai onko ooppeleilla eri säännöt? "
Kyllä tuo oli hyvinkin kohdistettu kirjoitukseeni, joten rinnalla ei ole perässä.
"Jos autoni kulkee 250km/h niin kaltaisillasi herneaivoilla ajatellen saisin sitä ajaa koska auto on laillinen."
Ja mitä tuo taas kuuluu päiväajivaloihin.
Joten voit tarkistaa lääkityksesi ja opetella ymmärtämään luettua teksiä.Minun autollani pystyy ajamaan niin ettei mikään valo pala. Eli silloinhan saan ajaa ilman valoja! Ne on katsos Suomeen hyväksytty!!!
- Kerro nyt vajakki
hyväksytty juttu kirjoitti:
Päiväajovaloihin ei kuulu takavalot, stanan vajaapäinen.
Eli ota selvää asioista ennenkuin tulet tänne naurunalaisia tarinoitasi jokeltamaan.Jo ihmeessä missä niin lukee...
- hyväksytty juttu
Kerro nyt vajakki kirjoitti:
Jo ihmeessä missä niin lukee...
Eihän se minun asia ole selvittää missä niin lukee, mutta kun olet noin vajaapäinen niin lue tuo seuraava, se on kopioitu trafin tiedotteesta.
"Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti."
Äläkä kysy tyhmä enempää. - Teiden todellinen ritari
hyväksytty juttu kirjoitti:
Eihän se minun asia ole selvittää missä niin lukee, mutta kun olet noin vajaapäinen niin lue tuo seuraava, se on kopioitu trafin tiedotteesta.
"Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti."
Äläkä kysy tyhmä enempää.Mäkään en huomioi ketään liikenteessä ellei laki erikseen pakota! Kaatunutta mummoa en todellakaan auta puhumattakaan että pitäisin jollekin toiselle ovea auki. Toiveajattelua että ottaisin ikinä huomioon ketään muuta kuin itseni. Se on mun oikeus niin turha valittaa!
- Bright light.
Missäköhän niin lukee? kirjoitti:
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja! Näin sanoo tieliikennelaki. Missään ei sanota erikseen että takavalot eivät kuuluisi ajovaloihin. Eikä siinä paljon silmälääkärit auta kun päivällä nysväri hinaa rankkasateessa rekan rinnalla ja ihmettelee kun perässä kolisee.. Sumusta puhumattakaan! Miksi niitä valoja ei voi käyttää muiden takia vaikka niistä ei nyt itselle olisikaan hyötyä.
Aivan oikein, ei niitä valoja turhan takia ole autoihin laitettu,ne parantavat
näkyvyyttä ja siten myös turvallisuutta.Poliisi saisi kiinnittää tähän asiaan enemmän huomiota. - Liesi H4
Missäköhän niin lukee? kirjoitti:
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja! Näin sanoo tieliikennelaki. Missään ei sanota erikseen että takavalot eivät kuuluisi ajovaloihin. Eikä siinä paljon silmälääkärit auta kun päivällä nysväri hinaa rankkasateessa rekan rinnalla ja ihmettelee kun perässä kolisee.. Sumusta puhumattakaan! Miksi niitä valoja ei voi käyttää muiden takia vaikka niistä ei nyt itselle olisikaan hyötyä.
"Missään ei sanota erikseen että takavalot eivät kuuluisi ajovaloihin."
Päiväajovalot on EU:ssa hyväksytty ajovaloiksi hyvissä näkemäolosuhteissa. Ei kaikkea voi erikseen laissa mainita. - pysytään asiassa...
Kerro nyt vajakki kirjoitti:
Jo ihmeessä missä niin lukee...
"Ajovalot ovat autossa eteenpäin valaisevat valaisimet. Ajovaloihin kuuluvat lähivalaisimet ja kaukovalaisimet, jotka ovat molemmat Suomessa tieliikenteessä pakolliset. Valon tuottamiseen voidaan käyttää polttimoita tai kaasupurkausvaloja. Ajovalojen tarkoituksena on ensinnäkin lisätä kuljettajan havaintokykyä heikossa valaistuksessa ja toisaalta parantaa auton havaittavuutta"
Ajovalot ovat vain lähi-/kaukovalot.
Takavalot (parkit) ja etuvalot (parkit) eivät ole ajovaloja.
"Suomen lainsäädännössä ajovalojen käytöstä säädetään tieliikennelain 36 §:ssä. Sen mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä, silloin kun kaukovalot voivat häikäistä vastaantulevaa ajoneuvoa ja ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."
Huomiovalot (päiväAJOVALOT) korvaavat ajovalot, eikä muita valoja edellytetä, muulloin kuin erikseen määritellyissä olosuhteissa, jolloin puolestaan huomiovalojen käyttö onkin kielletty.
Päiväajovalo-olosuhteissa takavaloja ei vaadita, eikä niitä myöskään tarvita!
Miksi mussuttaa takavaloista olosuhteissa, joissa päiväajovaloja ei saa edes käyttää?
- on toiminnot
Jos katkaisin sammutusasennossa. Syttyy eteen vain päivävalot. Käy kesällä. Automatiikka-asennossa palaa takaledit ja edessä valoa tarpeen mukaan. Valot päällä asennossa palaa ajovalot ja takaledit.
- pieni korjaus
AUTO asennossa ei koskaan pala päivällä takavalot...ne syttyy vasta kun tarpeeksi hämärää.
- iso huolto
pieni korjaus kirjoitti:
AUTO asennossa ei koskaan pala päivällä takavalot...ne syttyy vasta kun tarpeeksi hämärää.
"AUTO asennossa ei koskaan pala päivällä takavalot"
Ei noin voi yleistää. - Tarkemmin...
iso huolto kirjoitti:
"AUTO asennossa ei koskaan pala päivällä takavalot"
Ei noin voi yleistää.Mitkään yleistykset eivät päde. ;-)
Tottakai voi yleistää jos ei tiedä tarpeeksi. Autoissa on nykyisin ihan liikaa automatiikkaa. Se tekee "kuskin puolesta" asioita, joita kuski itse ei koskaan tekisi. Ja jos se jättää jotain tekemättä, syy on muuten kuskin, ei auton.
Toisissa autoissa päivävaloihin kuuluu takavalot, toisiin ei. Molemmat ovat euroopan tasolla hyväksyttyjä käytäntöjä ja yksittäinen EU-jäsenmaa ei voi niiden käyttämistä kieltää.
- Liesi H4
"Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa."
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia- ---
Miksi sitten huomiovalot palaa lähes aina ajovalojen kanssa?
- Liesi H4
--- kirjoitti:
Miksi sitten huomiovalot palaa lähes aina ajovalojen kanssa?
Jos ne on hyväksytty esim. pienemmällä valoteholla käytettäväksi ajovalojen kanssa.
- hyväksytty juttu
--- kirjoitti:
Miksi sitten huomiovalot palaa lähes aina ajovalojen kanssa?
Ne palavat alennetulla teholla seisontavaloina, en kyllä ymmärrä miksi pitää silloin palaa ollenkaan.
- pieni ero
--- kirjoitti:
Miksi sitten huomiovalot palaa lähes aina ajovalojen kanssa?
ei ne ole huomiovalot vaan päivävalot.
- ei eroa
pieni ero kirjoitti:
ei ne ole huomiovalot vaan päivävalot.
Päivävalot eli huomiovalot.
- sateessa maltilla
Ajelevat ilman valoja ja ovat vielä agressiivisiakin.
Ei hyvältä näytä turvallisuuden kannalta. - Liesi H4
"Nyt kun auton valmistajat ovat keksineet nämä hienot päiväajovalot (parasta sitten hidastetöyssyjen)"
Aloittaja on olevinaan sarkastinen. Oikeasti päiväajovalot (varsinkin LED-) ovat oikein hyvä keksintö. Ei ole mitään järkeä polttaa halogeeneja tai ksenoneja valoisana aikana.- pimeitä kuskeja
Vaan kun säästämisessä on menty liian pitkälle eli suurin osa autoilijoista joilla nämä päiväajovalot autossaan on ajavat lähes pimeässä niillä tuikuilla ja silloinhan takana ei pala valon valoa kuin jarrutuksissa. Eikö järki sano että on pimeää kun katuvalot syttyvät.
Lisäksi joissain valmiiksi asennetuissa päivävaloissa on outo automatiikka ajovalot voi palaa samaan aikaan eli etuvaloumpioissa palaa kolmet valot. Näin on ainakin joissain Golfeissa, mikä lie välimalli. Laittomat joka tapauksessa. - uunopellejä on
pimeitä kuskeja kirjoitti:
Vaan kun säästämisessä on menty liian pitkälle eli suurin osa autoilijoista joilla nämä päiväajovalot autossaan on ajavat lähes pimeässä niillä tuikuilla ja silloinhan takana ei pala valon valoa kuin jarrutuksissa. Eikö järki sano että on pimeää kun katuvalot syttyvät.
Lisäksi joissain valmiiksi asennetuissa päivävaloissa on outo automatiikka ajovalot voi palaa samaan aikaan eli etuvaloumpioissa palaa kolmet valot. Näin on ainakin joissain Golfeissa, mikä lie välimalli. Laittomat joka tapauksessa.Ei osata käyttää. Eihän vilkkuakaan paljon näy käytettävän.. Pitäisi saada siihen automaatti!
- Kulje köyhä bussilla
Jos käy edes mielessä säästää niinkin kalliissa asiassa kuin polttimot!
- ei ongelmia
pimeitä kuskeja kirjoitti:
Vaan kun säästämisessä on menty liian pitkälle eli suurin osa autoilijoista joilla nämä päiväajovalot autossaan on ajavat lähes pimeässä niillä tuikuilla ja silloinhan takana ei pala valon valoa kuin jarrutuksissa. Eikö järki sano että on pimeää kun katuvalot syttyvät.
Lisäksi joissain valmiiksi asennetuissa päivävaloissa on outo automatiikka ajovalot voi palaa samaan aikaan eli etuvaloumpioissa palaa kolmet valot. Näin on ainakin joissain Golfeissa, mikä lie välimalli. Laittomat joka tapauksessa.kuten sanoin niin asento AUTO takaa sen että jos palaa katuvalot niin palaa myös ajovalot. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?
- miettikää nyt
Kulje köyhä bussilla kirjoitti:
Jos käy edes mielessä säästää niinkin kalliissa asiassa kuin polttimot!
kyllä liika valo kuluttaa jopa litran satasella....siis turhaan päivällä ja Suomi on lähes ainoa maa maailmassa missä pitää olla ajovalot päivälläkin.
- Meinaatko että
miettikää nyt kirjoitti:
kyllä liika valo kuluttaa jopa litran satasella....siis turhaan päivällä ja Suomi on lähes ainoa maa maailmassa missä pitää olla ajovalot päivälläkin.
Se sun laturin vastus on pienempi jos akku on täysi. Jos olet niin visukinttu lopeta vaikka ilmastoinnin käyttö kesällä. Mikä siinä valojen käytössä edes ärsyttää? Kerro se.
- näin se
Meinaatko että kirjoitti:
Se sun laturin vastus on pienempi jos akku on täysi. Jos olet niin visukinttu lopeta vaikka ilmastoinnin käyttö kesällä. Mikä siinä valojen käytössä edes ärsyttää? Kerro se.
Ilmastointi lisää kulutusta 0,5-1 litran satasella. Ei valojen teho tyhjästä tule. Nyky päivävaloledit ei paljon kuluta.
- Auto tutuksi
näin se kirjoitti:
Ilmastointi lisää kulutusta 0,5-1 litran satasella. Ei valojen teho tyhjästä tule. Nyky päivävaloledit ei paljon kuluta.
Se laturi pyörii siellä konehuoneessa oli ne valot päällä tai ei pässi. Ja mitä sillä kulutuksella on väliä kun ILMAISTA virtaa tulee laturista koko ajan.
- double facepalm
näin se kirjoitti:
Ilmastointi lisää kulutusta 0,5-1 litran satasella. Ei valojen teho tyhjästä tule. Nyky päivävaloledit ei paljon kuluta.
Joo ja jos laittaa renkaat täyteen heliumia ja syö kevyen salaatti lounaan säästää 8L/100km vaikka auto ei kuluttais kun 6L/100km. Voi vittu teidän kanssa
- jospa muun
Auto tutuksi kirjoitti:
Se laturi pyörii siellä konehuoneessa oli ne valot päällä tai ei pässi. Ja mitä sillä kulutuksella on väliä kun ILMAISTA virtaa tulee laturista koko ajan.
Kuin apukoulun kävisit. Kyllä se virranteko syö polttoainetta. Ei se laturi täyttä virtaa työnnä, törppö koko ajan.
Vanhat ritsat: himenee valot tyhjäkäynnillä. FLekti/ ilmastointi pöyrimään, tuntuu..
Aika törppö, kun väität noin tyhmiä. - Ei voi olla totta
jospa muun kirjoitti:
Kuin apukoulun kävisit. Kyllä se virranteko syö polttoainetta. Ei se laturi täyttä virtaa työnnä, törppö koko ajan.
Vanhat ritsat: himenee valot tyhjäkäynnillä. FLekti/ ilmastointi pöyrimään, tuntuu..
Aika törppö, kun väität noin tyhmiä.Otappa nyt eka selvää miten se toimii.. Kukas sun laturin kytkee pois ajaessa jos et sitä tarvii?
- Kumma laturi
Ei voi olla totta kirjoitti:
Otappa nyt eka selvää miten se toimii.. Kukas sun laturin kytkee pois ajaessa jos et sitä tarvii?
Vai kasvaakin siinä vastus jos valot laittaa päälle???
- kunnioitan tietäjää
Auto tutuksi kirjoitti:
Se laturi pyörii siellä konehuoneessa oli ne valot päällä tai ei pässi. Ja mitä sillä kulutuksella on väliä kun ILMAISTA virtaa tulee laturista koko ajan.
moro Auto tutuksi
HEUREKA Ikiliikkuja on keksitty. Seuraava Nobel on varma. - Anteeksi nyt mutta
kunnioitan tietäjää kirjoitti:
moro Auto tutuksi
HEUREKA Ikiliikkuja on keksitty. Seuraava Nobel on varma.Mistä sen ikiliikkujan keksit..? Siis laturi pyörii aina kun on kone käynnissä ja tuottaa sähköä oli ne valot päällä tai ei! Eli persaukisenkin on varaa pitää niitä valoja päällä jollei polttimoiden hinnat hirvitä tai poropeukalo kehtaa pyytää naapuria vaihtamaan :)
- Hiace mies
Valoja keulaan, että lumi sulaa tieltä!
- pimeitä kuskeja
Lainaus:
"kuten sanoin niin asento AUTO takaa sen että jos palaa katuvalot niin palaa myös ajovalot. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?"
Käsitän jos on automaatti mutta sitä ei taida kaikissa autoissa olla eli kuskin pitää olla skarpimpana hämärän laskeutuessa. Taajamissa voi toki olla vaikeaa muistaa kun katuvalot valaisee kadut.
Mutta miksi sitten joillakin palaa ajovalot ja päivävalot samaan aikaan? Automaattiko sekoilee vai voiko manuaalisesti ohjata toimintoja? - Daylight!
pimeitä kuskeja kirjoitti:
Lainaus:
"kuten sanoin niin asento AUTO takaa sen että jos palaa katuvalot niin palaa myös ajovalot. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?"
Käsitän jos on automaatti mutta sitä ei taida kaikissa autoissa olla eli kuskin pitää olla skarpimpana hämärän laskeutuessa. Taajamissa voi toki olla vaikeaa muistaa kun katuvalot valaisee kadut.
Mutta miksi sitten joillakin palaa ajovalot ja päivävalot samaan aikaan? Automaattiko sekoilee vai voiko manuaalisesti ohjata toimintoja?Päiväajovalot saa asetusten mukaan kytkeä kahdella tavalla: niin, että niiden kanssa palaa seisontavalot, tai siten että päiväajovalot palavat pelkästään.
Päiväajovalot eivät ole huomiovalot, (joiden kanssa tulee seisontavalojenkin palaa)
Kannattaa laittaa palaan ne takavalotkin näitten päiväajovalojen kanssa.
Joissain merkeissä se onnistuu ihan ilman mitään kytkentöjä mutta ei kaikissa.
Minä ostin uuden renaultin syksyllä ja laitoin heti takavalotkin palaan kun tuntuu aivan urpolta ajella perä pimeenä..
On todella helppo toteuttaa sulakerasian takana muutamalla johdolla,ryöstäjällä ja diodilla eikä vie tumpeloltakaan kuin korkeintaan vartin.- fiksuiissa..
Japseissa riittää automatiikka asento!
- ---
Keskellä päivää mitään takavaloja tarvita.. sokeille tommoset
- Eiköhän mieli muutu
--- kirjoitti:
Keskellä päivää mitään takavaloja tarvita.. sokeille tommoset
Jos talvella löydät lumisella moottoritiellä keskellä päivää sen "tappajarekan" puskurin perseestäsi! Muista sitten mistä varoitettiin!
- qashkuski
Ei ehkä pitäisi viritellä mitään omia sähkökytkentöjä sulakerasiaan. Voi kuumentua ja palaa siten koko auto.
Viimeaikoina on ollut autopaloja ja osa syy voi olla omat asennukset. Tasavirrassa on aina melkoiset määrät amppeereja joita maalikot ei osaa ottaa huomioon.
Onneksi omassa, tänä vuonna ostetussa, autossani ei ole päiväajovaloja joten eipä huolta siitä onko takana valoja. Nyt on aina ja LEDit parkkeina ja jarruvalona. Kun autossa on tavalliset halogeenit ei säästöä päivävaloilla juuri saa aikaan. - valopää
miksi keskellä päivää pitää takavalojen palaa...ei ne näy kuitenkaan. Onko sinulla myös kotona päivällä valot? Päässä sinulle ei valoa ainakaan tunnu olevan.
- HipHei2
Päiväajovalot ovat pakolliset EU:ssa ja hyvästä syystä.
Ne vähentävät kuolemaan/vammautumiseen johtavia peräänajo- ja kohtaamisonnettomuuksia 10-30%.
Poliisin tulisi sakottaa jos päivällä takavalot palavat, mutta jostain syystä he jättävät tämän tekemättä ja välillisesti aiheuttavat näitä onnettomuuksia.- pimeitä kuskeja
Niinku mitä meinaat?
Mitä haittaa takavaloista voisi olla, että muka aiheuttaa peräkolareita!?
Eiköhän asia ole tasan päinvastoin kun esim. ajetaan sumussa jota syksyisin riittää näillä leveysasteilla. Tarkotan sitä että kun sieltä sumusta leimahtaa jarruvalot niin takana tuleva ei ehdi tehdä enää mitään muuta kuin rysäyttää perään. - Jurpo
pimeitä kuskeja kirjoitti:
Niinku mitä meinaat?
Mitä haittaa takavaloista voisi olla, että muka aiheuttaa peräkolareita!?
Eiköhän asia ole tasan päinvastoin kun esim. ajetaan sumussa jota syksyisin riittää näillä leveysasteilla. Tarkotan sitä että kun sieltä sumusta leimahtaa jarruvalot niin takana tuleva ei ehdi tehdä enää mitään muuta kuin rysäyttää perään.http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/consultations/drl_trl.pdf
- just näin
Päiväajovalot ovat pakolliset EU:ssa ja hyvästä syystä.
Ne vähentävät kuolemaan/vammautumiseen johtavia peräänajo- ja kohtaamisonnettomuuksia 10-30%.
Poliisin tulisi sakottaa jos päivällä takavalot palavat, mutta jostain syystä he jättävät tämän tekemättä ja välillisesti aiheuttavat näitä onnettomuuksia.
Vittu mikä idiootti!!!
En edes perustele. - tulihan se sieltä
pimeitä kuskeja kirjoitti:
Niinku mitä meinaat?
Mitä haittaa takavaloista voisi olla, että muka aiheuttaa peräkolareita!?
Eiköhän asia ole tasan päinvastoin kun esim. ajetaan sumussa jota syksyisin riittää näillä leveysasteilla. Tarkotan sitä että kun sieltä sumusta leimahtaa jarruvalot niin takana tuleva ei ehdi tehdä enää mitään muuta kuin rysäyttää perään.Aaa, sä olet yksi niistä urpoista, jotka osaa ajaa vain seuraamalla edelläajavan takavaloja!
Ja tällai sitten painellaan vaikka 110 lasissa hirveässä lumituiskussa, kuten viime vuonna tehtiin. Tunnetuin seurauksin.
- aeiiuyttyytpäöppöooo
...surkeita romuja nuo ilman taka tai etuvaloja olevat nykyromut...
- ---
kerrro nyt vielä että sulla on se 80 luvulla ostettu volvo 240 jolla ajat kauppaan ja takaisin
- se siitä joo
Ihan ite kytkin päiväledit autooni, laitoin niin että takavalot ei pala päivällä, esim Espanjassa saa sakot jos takavalot palaa valoisana aikana.
- Tampioooo
Mutta Suomessa saa pitää takavaloja päivällä päällä trafin mukaan liikenneturvaa PARANTAVISTA syistä!!! Suomessa tuo aurinko paistaa hieman eri tavalla kuin Espanjassa herra maailman matkaaja!
- ihme kahjo
Tampioooo kirjoitti:
Mutta Suomessa saa pitää takavaloja päivällä päällä trafin mukaan liikenneturvaa PARANTAVISTA syistä!!! Suomessa tuo aurinko paistaa hieman eri tavalla kuin Espanjassa herra maailman matkaaja!
ei kukaan ole väittänytkään etteikö Suomessa oli valopolitiikka eri kuin Espanjassa. Ja kyllä myös Espanjassa on pimeää...päivä on lyhempi kuin kesällä Suomessa.
- jotain tolkkua
Jos joku ei PÄIVÄLLÄ erota autoa jossa valot ei ole päällä niin viekää ajokortti suosiolla nimismiehelle niin kolaritilastot kaunistuvat. Ja pian!
- Yksinkertaisille !
Vielä kerran! Kyllähän teidät nähdään niissä Espanjan keleissä (360 aurinkoista päivää ja aurinko paistaa ylhäältä päin). Mutta kun ette näytä tajuavan milloin se valot päällä ajava kanssa-autoilija näkyykin jo huomattavasti PAREMMIN liikenteessä. Eikä se olisi keneltäkään pois.. paitsi ilmeisesti kaltaistesi henkiseltä puolelta?
- totuus
Yksinkertaisille ! kirjoitti:
Vielä kerran! Kyllähän teidät nähdään niissä Espanjan keleissä (360 aurinkoista päivää ja aurinko paistaa ylhäältä päin). Mutta kun ette näytä tajuavan milloin se valot päällä ajava kanssa-autoilija näkyykin jo huomattavasti PAREMMIN liikenteessä. Eikä se olisi keneltäkään pois.. paitsi ilmeisesti kaltaistesi henkiseltä puolelta?
Espanjassa ei ole 360 aurinkoista päivää ja siitä reilu puolet vrk on pimeää.
- Daylight!
Jokaisessa Suomen tieliikenteeseen hyväksytyssä autossa on mahdollista kytkeä ajovalot päälle, autolla ajettaessa.
Se, että kuljettaja ei ole kykenevä ymmärtämään, että heikon nakyvyyden vallitessa, tulisi kykeä ajovalot päälle, ei ole lainlaatijan, EU:n eikä sen enempää autonvalmistajien vika. - Järkeäliikenteeseen
Nyky säänöksillä ei tarvitse takavalojen olla päällä päivällä , jos ei ole vesisade tai lumipöllyä ,tai sumua ,ja uusissa autossa valot menevät päälle noissa tapauksissa tai kun tulee hämärää , Järjen käyttö on sallittua , mutta on myös todistettu että päivällä pllessa takavalot päällä , takaa ajava ei saata erottaa jarruttaessa ao valoa .
Kyllä normaali ajokortin omistava päivällä erottaa auton kuin auton ja jarruvalotkin paremminin kun ei tosiaan turhaan nuo takavalot loista ja häritse .
Jos jollain on sanomista ,on se olikea taho poliisi , mutta voi myös ystävällisesti ,pikku piippauksella huomauttaa jos keli vaatii takatulijan mielestä takavaloja , voi olla että on epähuomiossa tosiaan jäänyt laittamatta ja alkaa esimerkiksi hämärtää tai muu haitata takatulijan edellä ajavan näkemistä , yhteispeliä pitäisi olla liikenne ! - PeräPääAinaPimeä
Uusissa Toyotoissa näyttää olevan sellainen valoautomatiikka, että pimeällä palaa edessä kyllä ajovalot, mutta takavaloista ei ole tietoakaan!!! Ajanut sellaisten perässä jo aivan tarpeeksi, joten tiedän kyllä, mistä kirjoitan.
- Eipäsniuhoteta
On kuljettaja huolimattomuutta ,jos on noin ,kyllä päivävalo muuttuu säätö vivun ollessa kohdassa , auto , nykyisissä uusissa autoissa ,kokemusta on , kun on hämärää tai lumipöllyää tai on sumuinen alue , mutta kuskin on se tarkistettava ja sinäkin olisit voinut pikku piipauksella huomauttaa.eikös vaan !
Olen tänään kokeillut ,n.klo 14.00 , auto , kytkin päällä , ei takavalot pala keli normaali päivän valo ,ei tuiskua , ei sumua , edellä menevän auton näin 500m päästä ,ei takavaloja silläkään , eli jos ei joku näe normaali näöllä autoja ,kanattaa tarkistuttaa näkö , ei takavalojen tarpeellisuus ole päivän valossa tarpeen olla tosiaan päällä. Uskokaa nyt ,ei kannata kinata , huonot kelit on eri asia!
Kokeilin sitten hämärässä tänään Klo 15.30 parkki hallista ulos ,hämärsi tosiaan hiukan jo , ,takavalot syttyivät automaattisesti.
Eli kuskin vastuulla , kylläauto näkyy normaalin päivänvalon aikana jopa talvella , ja kun takavalot ei päällä , jarrutukseessa jarruvalot näkyy paremmin . - PeräPääAinaPimeä
Niinpä niin. Mutta miksi Toyotoissa palaa AJOVALOT pimeällä, mutta ei takavalot? Ymmärrän kyllä sen, että edessä palaa ne kuuluisat päiväajovalot, eikä takavalot pala, mutta miksi AJOVALOJEN kanssa ei pala takavalot Toyotoissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819