Sukukirouksesta..

leeviläinen

Onko helluntailaisuudessa käsitelty asiaa sukukirouksesta vai pidetäänkö kyseistä aihetta täysin yksimielisesti pelkkänä löperöpuheena?

Kun tästä aiheesta luennoivat tässä joku päivä sitten TV7:ssa V.Pipponen ja A.Hartikainen; ja vaikka kysyin asiasta TV7:n keskustelupalstalla.Ja koska en saanut aiheesta luennoivilta vastausta kysymyksiini, niin sen seurauksena kysynkin nyt helluntailaisten sekä muitten uskontokuntien edustajien näkemyksiä aiheeseen.

Jos aloitukseni poistetaan muka epäasiallisena, niin haluan, että poistaja kirjoittaa perustelun epäasiallisuudesta.

32

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTS (Ei kirj.)

Taikauskoa.

Hes
      18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

• Beth El Rabbi

Tuo on paras tapa ilmaista uskon asiat.Raamatunpaikoilla. Hyvä.Se eliminoi omat selitykset,ja harhaluulot.AAMEN.

• KTS (Ei kirj.)
        Beth El Rabbi kirjoitti:

Tuo on paras tapa ilmaista uskon asiat.Raamatunpaikoilla. Hyvä.Se eliminoi omat selitykset,ja harhaluulot.AAMEN.

No niinhän mä aina teen mut sitkun tulee Raamatunpaikka joka lössiä riepoo niin sitten ei enää kelpaakaan...

• jeesus2

siis miksi tällaisia tarvii edes kysyä?

• Juu.

Hömppää on se.

Usein kuitenkin toistamme isiemme virheitä ihan jo omien lastemme kasvatuksessakin. Se on kuitenkin enemmän seurausta ihmisyydestämme. Ei sukukirouksesta.

• koulunkäynyt

Tuskin kukaan palstojen edustaja pistää päänsä pukille ,perustellen kirjoitusten poistamista taikka potkua blogeista,se on heidän tyylinsä ja käsityksensä sananvapaudesta,ja saattaa olla myöskin heidän johtoportaiden määräys ?Sukukirous esiintyy Raamatussa,mutta tuskin se on enää voimassa meidän aikanamme,koska uskonasioista meillä ei ole minkäänlaista auktoriteettiä,Jeesuksen sekä Apostolien kuoltua.Meidän on luotettava ainoastaan kirjoitettuun sanaan parhaan ymmärryksemme mukaan eikä joidenkin lahkojen johtajien harhaoppien perusteluilla,koska kenelläkään ei ole pyhää henkeä eikä taivaallista totuutta.Asiat on hyvä tutkia maltillisesti käyttäen järkeä jonka me kaikki olemme saaneet syntymälahjana,toiset enemmän,toiset vähemmän.

• varisraakkuja

Hyvin usei TV kanavilla esiintyy henkilöitä erittäin puutteellisin tiedoin,koska kukaan TVeen johdosta ei ole kyvykäs heitä testaamaan,oman tietonsa puutteellisuudesta.Uskonnon asiat ,jotka esitetään Raamatunpaikkojen esimerkkinä ovat erittäin harvinaisia,valtaosa heistä kertovat vain kuultua taikka omia kuvitelmiaan.Esitysten Raamattuun nojaaminen ei voi tuottaa pettymystä kuulijoille,jos heillä on oikea henki kuulemaansa.Totuuksien puhujat ovat kuolemassa sukupuuttoon.

• 5Moos.5:9.

Löytyy myös, tälläinen Raamatun paikka tuplana. 2Moos.20:5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat,

• ;-))
        5Moos.5:9. kirjoitti:

Löytyy myös, tälläinen Raamatun paikka tuplana. 2Moos.20:5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat,

ja teksti jatkuu...???

• Vilkaise
        5Moos.5:9. kirjoitti:

TV7 osastossa on myös erilainen lähestymistapa sukukiroukseen

• Joku kirousko lienee takana siinä, kun Veijo Piipponen sekä Aulikki Hartikainen ovat hiljattain eronneet omista aviopuolisoistaan? Näin heiltä meni pois raamatun mukainen siunaus toimia sananopettajina. Tosin eivät itse ole tätä asiaa vielä sisäistäneet.

• tekojemme seuraukset

Meidän jokaisella sanallamme ja teollamme ovat seuraukset. Mitä itse kylvämme, sitä niittävät vielä useampi sukupolvi jälkeemme.

• leeviläinen

Kiitos mielipiteistä Raamatun Kirjoitusten perusteuineen!

Asiahan kuulostaa, niin helluntailaisten kuin muittenkin uskontokuntien edustajien mielestä olevan just niinkuin minä itse sitä jo fundeerasinkin, että löperöpuhujiahan ne sellaiset sukukirouksesta märisevät tosiaan on, koska eivät pysty perustelemaan asiaansa Raamatun Kirjoitusten totuudella.

• ~~tähkäpää~~

>>"tekojemme seuraukset
      28.11.2013 22:38
      Meidän jokaisella sanallamme ja teollamme ovat seuraukset. Mitä itse kylvämme, sitä niittävät vielä useampi sukupolvi jälkeemme."

• Jos tuohon sukukiroukseen luetaan mukaan vaikka perinnölliset sairaudet, ei Jumalan lapseksi tuleminen poista kirousta.

• ~~tähkäpää~~
        mazdels kirjoitti:

Jos tuohon sukukiroukseen luetaan mukaan vaikka perinnölliset sairaudet, ei Jumalan lapseksi tuleminen poista kirousta.

Onko perinnölliset sairaudet Sinun mielestäsi sukukirousta?

Jos on, mihin kohtaan Raamatussa näkemyksesi perustat?

• 20-20

Ihanteellista, mutta näin ei kuitenkaan käytännössä tapahdu.
        Myös uskovainen voi joutua kantamaan esivanhempiensa tekojen seurauksia.
        Hän on kuitenkin heidän jälkeläisensä, vanhat synnit luovat pitkät varjot.

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Onko perinnölliset sairaudet Sinun mielestäsi sukukirousta?

Jos on, mihin kohtaan Raamatussa näkemyksesi perustat?

Raamatussa ei ole selvästi kerrottu, mitkä asiat ovat Raamatun mukaan sukukirouksen piirissä. En osaa vastata tuohon kysymykseesi. Tiedän sen, että osa uskovista pitää noita sairauksia sukukirouksena. Sukuun liittyvä rasite se kuitenkin on.

On asioita, joita voisi pitää sukukirouksena ja jotka eivät poistu siinä hetkessä, kun meistä tulee Jumalan lapsia, uskonsuunnasta riippumatta. Olisi toki hyvä tietää Helluntaiherätyksen virallinen lista sukukirouksen piiriin kuuluvista asioista. Ehkä Tähkäpäällä on tuntumaa noihin asioihin ja voisit listata niitä muutaman elämän eri alueilta.

• tajutaanko ?

"Siunatkaa vainoojianne siunatkaa,älkääkä kirotko" Jeesuksen vakavia sanoja meille. Entäpä ne ihmiset ( herra seurat) jotka nousevat henkisessä asteikossa ( rituaaleissa)aina korkeammalle ja korkeammalle. Jos ne temput eivät ole Jumalasta, niin mistä ? Eikö niissä,jos missä, ihmiset aseta itsensä täysin KIROUKSEN alaiseksi. Heidän seurassaan EI JEESUKSESTA puhuta ! Vaikka Jeesus itse tuli kiroukseksi, meidän edestämme. Olen kuullut heistä erittäin vakavia juttuja, mutta se on jo toinen asia.

• helluntainus
      • tajutaanko ?

Todellakin se myös, että USKOVAA ei voi kohdata kiroukset, ei totisesti. Mutta Jeesus kehoitti nimenomaan uskovia valvomaan, kun se s......a on aika ovela kettu.

• ~~tähkäpää~~

Minä en kykene ymmärtämään, että me Jumalan lapsina,
      Hänen rakkautensa ja hyvyytensä kohteina voisimme olla
      samalla kirottuja.

Silloinhan Jumala Sana valehtelisi, kun se sanoo mm. näin:

"Vapauteen Kristus meidät vapautti.
      Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden
      ikeeseen. Gal. 5

Eli uskon että kun Kristus meidät on vapauteen vapauttanut,
      me olemme todella vapaita, emmekä ole sitä vain joiltakin osin.

Näin ollen en voi listata mitään sukukirouksia, sillä me elämme
      uuden liiton aikaa, jossa Jeesus Kristus on tullut synniksi ja
      kirjoukseksi meidän puolestamme, että meillä olisi vapaus
      ja rauha.

On sitten eri asia, jos me itse haluamme kutsumme joitain
      asioita, ongelmia tai sairauksia kirouksiksi elämässämme,
      mutta minä en usko, että uudestisyntynyt Jumalan lapsi voisi
      samalla olla jonkin kirouksen alainen, enkä näe, että Raamattu
      missään kohdin meille tuollaista vahvistaisi??

• ~~tähkäpää~~

Jäi vielä pois tuosta, että jos ja kun olemme vanhurskautettuja, niin emmehän silloin voi olla samaan aikaan kirottuja?!

Minun on tosi vaikea edes ymmärtää, miltä pohjalta joku voi sanoa tai mille pohjalle joku voi perustaa sellaisen ajatuksen, että vanhurkas / vanhurskautettu voisi olla samanaikasesti Jumalan kirouksen alainen:

• ajallinen rangaistus
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Jäi vielä pois tuosta, että jos ja kun olemme vanhurskautettuja, niin emmehän silloin voi olla samaan aikaan kirottuja?!

Minun on tosi vaikea edes ymmärtää, miltä pohjalta joku voi sanoa tai mille pohjalle joku voi perustaa sellaisen ajatuksen, että vanhurkas / vanhurskautettu voisi olla samanaikasesti Jumalan kirouksen alainen:

Olla itse kirottu on eri asia kuin olla sukukirouksen alla.

Sukukirous on tiettyjen pahojen asioiden syy ja seuraus, lasku esivanhempien pahoista teoista. Myös omat tekomme langettavat varjonsa.

Uskovainenkin voi joutua näistä kärsimään. Varmasti yleisimpiä murheenaiheuttajia ovat avioliiton ulkopuoliset suhteet, eli haureus ja sen aiheuttamat ongelmat, esim. toisen naisen saama avioton lapsi, tmv. Tämä synti poikii kirousta vielä jälkipolvillekin mm. sukulaisten välisinä kaunoina, riitoina, epärehellisyyksinä, epäselvyyksinä, syyttelyinä, salailuina, ahnehtimisina, epäoikeudenmukaisuuksina.

Tässä kirous on synnin seurausta. Se voi myös olla Jumalan itsensä langettama varjo, syntien ajallinen rangaistus. Vaikka meillä olisi luvassa kuolemanjälkeinen iankaikkinen pelastus, on kuitenkin olemassa nk. ajalliset rangaistukset, ihminen eläessään kantaa syntiensä seurausta tavalla tai toisella. Karmeaa on, että tämä ajallinen rangaistus voi seurata hänen lapsenlapsiaan jopa 3. tai 4. polveen asti.

Jumala kyllä voi armahtaa myös ajallisista rangaistuksista, mutta aina Hän ei näin tee.

• ~~tähkäpää~~
        ajallinen rangaistus kirjoitti:

Olla itse kirottu on eri asia kuin olla sukukirouksen alla.

Sukukirous on tiettyjen pahojen asioiden syy ja seuraus, lasku esivanhempien pahoista teoista. Myös omat tekomme langettavat varjonsa.

Uskovainenkin voi joutua näistä kärsimään. Varmasti yleisimpiä murheenaiheuttajia ovat avioliiton ulkopuoliset suhteet, eli haureus ja sen aiheuttamat ongelmat, esim. toisen naisen saama avioton lapsi, tmv. Tämä synti poikii kirousta vielä jälkipolvillekin mm. sukulaisten välisinä kaunoina, riitoina, epärehellisyyksinä, epäselvyyksinä, syyttelyinä, salailuina, ahnehtimisina, epäoikeudenmukaisuuksina.

Tässä kirous on synnin seurausta. Se voi myös olla Jumalan itsensä langettama varjo, syntien ajallinen rangaistus. Vaikka meillä olisi luvassa kuolemanjälkeinen iankaikkinen pelastus, on kuitenkin olemassa nk. ajalliset rangaistukset, ihminen eläessään kantaa syntiensä seurausta tavalla tai toisella. Karmeaa on, että tämä ajallinen rangaistus voi seurata hänen lapsenlapsiaan jopa 3. tai 4. polveen asti.

Jumala kyllä voi armahtaa myös ajallisista rangaistuksista, mutta aina Hän ei näin tee.

On kaksi eri asiaa tekojemme niitto, syntiemme seuraukset, kuin sukukirous, joten ei ole hyvä sekoittaa niitä tällä tavoin.

Perustelet kirousta mm. näin:
        >>"mm. sukulaisten välisinä kaunoina, riitoina, epärehellisyyksinä, epäselvyyksinä, syyttelyinä, salailuina, ahnehtimisina, epäoikeudenmukaisuuksina."

• Uusi luomus

Heräsin miettimään tällaisia kysymyksiä ja laitan niitä tähän pohdittaviksi:

Mitä on sukukirous ja miten se määritellään?

Missä Raamatunkohdassa/-kohdissa puhutaan sukukirouksesta?

Raamatussa puhutaan, että isen pahat teot kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen - tältä pohjalta kysymys: Liittyykö kostaminen ja kirous jotenkin yhteen?

Jeesus on vapauttanut meidät uskovaiset lainkirouksesta - liittyykö tämä ja sukukirous jollain tavalla yhteen.

Elämme kirotussa maailmassa - vieläkö kirous meitä kohtaa ja koskettaa?

Onko kirottuja sukuja ja ei-kirottuja sukuja?

Miten mahdollinen kirous vaikuttaa?

• ~~tähkäpää~~

Nimenomaan:

>>"Jeesus on vapauttanut meidät uskovaiset lainkirouksesta - liittyykö tämä ja sukukirous jollain tavalla yhteen."

• pisteli

Sukukirous on korkeintaan ihmisten päässä oleva, tiukasti sinne kiinnittynyt mantra.
      Onko se realistista ajatella, että tämä on nyt kirous, kun äitini juo olutta jokaikinen päivä, niin sitten minunkin pitää juoda sitä olutta jokaikinen päivä ja lapsenikin juo sitä olutta jokaikinen päivä humaltumiseen asti, että näin se vain menee sukupolvelta toiselle, että kirous on päällä?

Jos ihmisellä on vähänkin omaa tahtoa ja järkeä hivenkin, hän ajattelee, että minä en ainakaan toimi niinkuin äitini tai koko sukuni, vaan juuri toisella tavalla.

Se siitä sukukirouksesta.

Vai olisiko tyhmyys sukukirous?

• etsi viisautta

>> Vai olisiko tyhmyys sukukirous?

• Susilauma
        etsi viisautta kirjoitti:

>> Vai olisiko tyhmyys sukukirous?

Nerothan ovat keskinkertaisia tai jopa tyhmiä suurimmalla osalla elämänalueistaan. Ihmiset haluavat vain nostaa jalustalle jonkun, joka on jossain yksittäisessä ominaisuudessa huomattavasti muita älykkäämpi. Tämä kaikki perustuu vain siihen, että ihmiset haluavat nokkimajärjestyksen kaikkeen, jotta itsekin pääsisivät nokkimaan omasta mielestään vähempiarvoisia jollain alueella, kun se on niin kivaa.

• Jumalan suoja - hyvä

Ainakin seuraavat paikat löytyivät raamattu.uskonkirjat netistä.
      Niissä näkyy selvästi se, että uskoontulon ja Pyhän hengen täyteyden pyhittymisen tuoma vapaus kaikesta entisestä ei automaattisesti pysy, vaan seuraavan sukupolven on sitouduttava Jumalan rakkauteen saadakseen säilyttää sen.
      Varsinkin helluntaipuiolella uskoontulleet ovat usein "syvistä vesistä" = alkoholismi, huumeet ym. Kestää aikansa, ennen kuin vanhempien elämä oikeaa
      ihan kokonaan, joten lapset saattavat joutua varhaisvuosinaan elämään melkoisessa myllerryksessä. Ja jos tällainen nuori lähtee sitten koelttelemaan alkoholia huumeita vapaata seksiä, on alamäki nopea ja syvä. Sieltä tulevat tosiaan
      monet suvun vanhat taakat itse hankitut päälle.
      Vastaavasti taas nuori, joka on "vanhasta", tasapainon saavuttaneesta hellarisuvusta, saattaa selvitä töppäyksistään pienemmillä kertoimilla,koska perheen myönteinen, nostava voima kantaa pitkälle.
      Parasta pysyä Jumalan suojeluksessa ja siunauksen alla!

2. Moos. 20:6

mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

2. Moos. 34:7

joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen".

5. Moos. 5:10

mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Jer. 32:18

sinä, joka teet laupeuden tuhansille, mutta kostat isäin pahat teot heidän jälkeensä heidän lastensa helmaan; sinä suuri, voimallinen Jumala, jonka nimi on Herra Sebaot,

• faktaaon

Sukukirous on höpöjuttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      375
      4975
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      354
      2870
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2531
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      93
      2133
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      468
      1879
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      33
      1604
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1436
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1392
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1332
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1233
    Aihe