Kuinka kauan teillä pysyy pyyhkijänsulat kunnossa ja mitä merkkiä suositte?
Mitkä sulat kestävät huonoiten ja mitkä on kestänyt parhaiten?
Itsellä Boschin sulat, puoli vuotta olleet ja nyt taas vasen sulka on toisesta päästä jotenkin taittunut, eikä pyyhi keskeltä lasin alaosasta. Jättää myös häiritsevät raidat juuri silmien korkeudelle. Aiemmissakin Boscheissa kävi aivan samoin. Täytynee vaihtaa merkkiä.
Sulkien kesto
19
2906
Vastaukset
- sfjgierjgierot
Pyyhkijän sulat alkaa autosta riippumatta AINA ensimmäiseksi tehdä häiritseviä raitoja juuri kuskin silmien korkeudelle, muualta tekee vielä ihan hyvää jälkeä! Mikähän prkele siinäkin on.
Sulat menee ainakin silloin herkästi pilalle jos niitä pitää irrotella jäätyneenä tuulilasista irti.
Huonoimmat sulat milloinkaan tuli ostettua joskus eräältä huoltoasemalta, nuukuuttani vaihdoin pelkät kumit entisiin sulkarunkoihin ja ne kumit oli jo valmiiksi kovettuneen oloiset. Ihan turhaa työtä, eihän sellaiset koppurat kauaa tehneet hyvää jälkeä.
Boschin sulkia olen entisiin autoihini ostanut ja jotkut on kestäneet jopa useita vuosia hyvänä, joitain joutunut vaihtamaan kolmen vuoden aikana kahdesti.
Nyt alla reilut parivuotias uutena ostettu auto ja kuskin sulka on vaihtokunnossa. Tässä vaan on sulkaan integroitu ilmanohjain, en ole vielä tutkinut saisiko sulan korvattua jollain yleismallisella ja ohjaimen vaikka siirrettyä uuteen sulkaan vai onko käytävä uusi sulka marmoritiskiltä.- 3+17
Rungottomat sulat joka huollossa ( 20 000 välein ) uusiin, mitä sitä pihistelemään, sulat 50 kappale, merkistä en tiedä. Turvallisuus ennen kaikkea.
> Pyyhkijän sulat alkaa autosta riippumatta AINA ensimmäiseksi
> tehdä häiritseviä raitoja juuri kuskin silmien korkeudelle, muualta
> tekee vielä ihan hyvää jälkeä! Mikähän prkele siinäkin on.
Minulla on teoria. Pelkääjänpuoleinen sulka kasaa puolen tuulilasin alueelta kaiken kuran ja passkan raidaksi tuulilasin keskilinjan vasemmalle puolelle, josta kuskinpuoleinen sulka sen lakaisee alaspäin. Ja mitä olen tutkinut, juuri sillä kohdalla, joka osuus kuskin silmien korkeudelle...- voi olla perää
The_Rat kirjoitti:
> Pyyhkijän sulat alkaa autosta riippumatta AINA ensimmäiseksi
> tehdä häiritseviä raitoja juuri kuskin silmien korkeudelle, muualta
> tekee vielä ihan hyvää jälkeä! Mikähän prkele siinäkin on.
Minulla on teoria. Pelkääjänpuoleinen sulka kasaa puolen tuulilasin alueelta kaiken kuran ja passkan raidaksi tuulilasin keskilinjan vasemmalle puolelle, josta kuskinpuoleinen sulka sen lakaisee alaspäin. Ja mitä olen tutkinut, juuri sillä kohdalla, joka osuus kuskin silmien korkeudelle...Kuinkahan hyvin yhdellä pyyhkijällä olevat kestää? Kuskin puolimmainen menee ainakin minulla nopeasti huonoksi, varmaan lasikin naarmuuntuu enemmän.
Joissakin harvoissa molemmat pyyhkii ulkoreunoille. Suoraan sivulta sivulle tai alhaalta ylös vaatisi hankalamman tekniikan. - autoilija3
Kyllä suosittelen ainakin kerran vuodessa vaihtamaan
Champion on hyvä sulka
- kestää
Merkkisulat, silikoonia.
- laatuun pettynyt
Liian vähän aikaa ainakin Nissanilla kun uudesta autosta menee kaupunkiajossa puolessa vuodessa sulat.
Mahtaiskohan "turvaurista" lasissa olla jotain hyötyä? Vai heikkeneekö lasi siitä kohdasta?Kokemukseni mukaan turvaurat nopeuttavat hieman sulkien kulumista. Puhtautta niillä kai haettiin, mutta eipä sekään oikein tuntunut toimivan. Lasi sittemmin halkesikin turvauraa pitkin, eli kyllä. Heikentää.
Vältä.- ville valeo
The_Rat kirjoitti:
Kokemukseni mukaan turvaurat nopeuttavat hieman sulkien kulumista. Puhtautta niillä kai haettiin, mutta eipä sekään oikein tuntunut toimivan. Lasi sittemmin halkesikin turvauraa pitkin, eli kyllä. Heikentää.
Vältä.Råttonde on siinä oikeassa, että turvaurat kuluttavat sulkia hieman nopeammin, mutta samalla pitävät pikipallerot ja ja muut likahiput poissa. Ennen piti sulkia "niistää" joka tankkauksen yhteydessä, mutta turvaurien aikaan todella harvoin. Onneksi jääraapassa on oiva hahlo siihen tarkoitukseen.
Entiset hyvät laatumerkin sulatkin tehdään jossain indokiinassa, joten merkillä ei ole mitään taetta laadusta. Viimeiksi ostin sulat Lidlistä todella halvalla ja ne olivat yllätykseksi hyvät. Jotkut Motonetin "laadukkaat" ovat taas olleet pettymyksiä sekä pyyhintätuloksen että kestoiän suhteen.
- 2-3 vuotta
Pari-kolme vuotta olen yleensä käyttänyt samoja. Boschit ovat nykyään huonolaatuisia. Parhaimmiksi olen todennut SWF:t.
- täytyypä kokeilla
SWF/Valeo, sama omistaja, pärjännyt TM:n testissäkin. Saksalaisissa alkuperäisenä.
- Hyvin pyyhkii
Valeon rungottomilla mennään tällä hetkellä. Kerran vuodessa vaihto, niin pysyy kunnossa. Kohta 10 vuotta käyttänyt tuota merkkiä sitä ennen Championin rungottomia, mutta laatu heikkeni ja vaihdoin Valeoon. Killometrejä tulee kahteen autoon n. 10tkm ja 17tkm ja hyvin kestävät sen vuoden vaihtovälin.
En tosin löydä valeon sulkia merkkikohtaisia, vaan olen pituuden mukaan valinnut ne Valeon X-TRM sulat. Näkyy löytyvän välillä 400mm-650mm - ---
Itse olen niin pihi että vaihdan vaan kuskin puolen pyyhkijän.. Teettekö koskaan niin?
- puolelta toiselle
Oikealla pitempi, mutta sopi silti hyvin kuskin puolellekin.
- dklfjdsjgrjiorjgrio
Olen useimmiten uusinut vain kuskin puolen sulan, tietysti jos matkustajankin sulka tekee täysin kelvotonta jälkeä niin uusiksi sekin menee.
Parissa aiemmassa autossa oli samanpituiset sulat niin vanha kuskin sulka meni aina matkustajan täysin palvelleen sulan tilalle ja vain kuskin puolelle tuli uusi sulka mutta nyt kahdessa viimeisessä autossa on ollut eri pituiset sulat niin kerran vaihdoin molemmat sulat uusiin ja toisella kerralla pihtailin ja uusin vain kuskin sulan.
Olen myös koettanut ajoittaa sulan vaihdon keväälle kun pakkasyöt alkaa olla loppuneet ettei uudet sulat menisi vahingossakaan pilalle lasiin jäätymisen vuoksi. Näin ne palvelevat laadukasta jälkeä tehden koko sulan ja vetisen aikakauden keväästä syksyyn ainakin yhden-kaksi kesää.
Talvisin käytän useimmiten tuulilasin peittoa autoa parkissa pitäessä kotona tai työpaikalla, jos pyyhkijät on sulana niin nostan ne peiton päälle etteivät jäätyisi lasiin ja pyyhkijät pitää peitonkin hyvin paikallaan, tuuli ei pääse repimään peittoa silloin. Tuulilasin peitto auttaa ettei kallista tuulilasia tarvitse raapata jääraapalla pilalle, useimmiten siinä kuitenkin on kuraa sen verran että naarmuja voi syntyä ja sitten katsastusmies haluaisi kuitenkin uusituttaa naarmuuntuneen lasin vaikkei halkeamia olekaan. - konstia vailla
dklfjdsjgrjiorjgrio kirjoitti:
Olen useimmiten uusinut vain kuskin puolen sulan, tietysti jos matkustajankin sulka tekee täysin kelvotonta jälkeä niin uusiksi sekin menee.
Parissa aiemmassa autossa oli samanpituiset sulat niin vanha kuskin sulka meni aina matkustajan täysin palvelleen sulan tilalle ja vain kuskin puolelle tuli uusi sulka mutta nyt kahdessa viimeisessä autossa on ollut eri pituiset sulat niin kerran vaihdoin molemmat sulat uusiin ja toisella kerralla pihtailin ja uusin vain kuskin sulan.
Olen myös koettanut ajoittaa sulan vaihdon keväälle kun pakkasyöt alkaa olla loppuneet ettei uudet sulat menisi vahingossakaan pilalle lasiin jäätymisen vuoksi. Näin ne palvelevat laadukasta jälkeä tehden koko sulan ja vetisen aikakauden keväästä syksyyn ainakin yhden-kaksi kesää.
Talvisin käytän useimmiten tuulilasin peittoa autoa parkissa pitäessä kotona tai työpaikalla, jos pyyhkijät on sulana niin nostan ne peiton päälle etteivät jäätyisi lasiin ja pyyhkijät pitää peitonkin hyvin paikallaan, tuuli ei pääse repimään peittoa silloin. Tuulilasin peitto auttaa ettei kallista tuulilasia tarvitse raapata jääraapalla pilalle, useimmiten siinä kuitenkin on kuraa sen verran että naarmuja voi syntyä ja sitten katsastusmies haluaisi kuitenkin uusituttaa naarmuuntuneen lasin vaikkei halkeamia olekaan.Millä saat peiton pysymään paikallaan yläreunasta. Kokeiltu on tota keinoa mutta tuulisella ilmalla peitto aina konepelillä. Sulat tietysti jäädy kiinni mutta peitto estäisi pysyessä hyvin jään poissa.
- Eikös se
konstia vailla kirjoitti:
Millä saat peiton pysymään paikallaan yläreunasta. Kokeiltu on tota keinoa mutta tuulisella ilmalla peitto aina konepelillä. Sulat tietysti jäädy kiinni mutta peitto estäisi pysyessä hyvin jään poissa.
ohjeen mukaan laiteta molemmilta puolilta ovien väliin, luulisi pysyvän. Samalla vaivalla melkein laittaa kaikkien lasien päälle yltävän, koukut lokasuojiin. Joksus tuli käytettyä ja oli helppo lähteä liikkeelle.
- sogperjhoprthp
Eikös se kirjoitti:
ohjeen mukaan laiteta molemmilta puolilta ovien väliin, luulisi pysyvän. Samalla vaivalla melkein laittaa kaikkien lasien päälle yltävän, koukut lokasuojiin. Joksus tuli käytettyä ja oli helppo lähteä liikkeelle.
Joo semmoinen tuulilasinpeitto on mikä yltää laidasta laitaan molempien etuovien karmin väliin, sillä tavalla pysyy paikallaan. Jos sellaista ei olisi niin ei varmaan pysyisi lasilla paikallaan.
Mainostavat jotain magneettikiinnityksiäkin mutta en luota niiden pysymiseen kovassa tuulenpuuskassa, saattaavat irrotessaan ja tuulessa lepattaessaan aiheuttaa lommoja ja naarmuja, kenties magneetit hakkaisi tuulilasinkin rikki.
Suosittelen Bilteman pyyhkijänsulkia. Maksoin sulasta 9 euroa ja se on pyyhkinyt jo yli 2 vuotta hienosti. Ainoa ongelma oli asennusvaiheessa kun se sovitinkappale piti osata laittaa siihen runkoon. Valeon sulka on myös todella hyvä, mutta maksaa 19 €. Boschit ovat nykyään turkkilaisia, joten aika turha ostos tänne kylmään talveen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456