Olin suojaamattomassa yhdynnässä naisen kanssa joka kertoi minulle sairastavansa Sukupuoliherpestä.
Tästä on nyt 2 viikkoa eikä minulla ole mitään oireita, mutta se ei kuulemma ole hirveän harvinaista että ensimmäinen "puhkeaminen" voi tapahtua oireettomana tai vuosien päästä.
Minun olisi kuitenkin nyt ehdottoman tärkeä saada selville onko minulla kyseinen virus vai ei. Ja siihen käsittääkseni on vasta-aine testejä jotka otetaan verestä, mutta terveyskeskuksessa lääkäri ei suostunut tämmöistä määräämään, hokee vaan robottina että "ei tämmöistä tehdä" ja että "näyte otetaan rakkulasta" (vaikka internet on täynnä tietoa verestä otettavista vasta-aine testeistä)
Miten tässä nyt pitäisi sitten toimi? Julkinen terveydenhuolto kieltäytyy testaamasta minua vaikka tietävät että olen ollut suojaamattomassa yhdynnässä tautinkantajan kanssa.
Herpeksen vasta-aine testi.
3
874
Vastaukset
- labbisnurse
Mene yksityiselle, mutta odota nyt reilut 2 kuukautta, vasta sitten tulokseen voi luottaa, ei aiemmin. Otata sitten samalla kaikki testit, kuppa, hepatiitit, HIV. Klamydian ja tippurin voitkin testauttaa jo nyt, noissa muissa odotusaikaa on vielä..
Eipä noita juurikaan julkisella testailla, ovat niin yleisiä (siis herpesvirukset), kai tiedät että testillä saadaan selville vain virustyyppi, ei sitä missä se sitten mahdollisesti puhkeaa....tosin jos olet ollut genitaaliherpestä kantavan kanssa suojaamattomassa seksissä (ei silti, ei siltä kondomi oikein edes suojaa) niin genitaalialueella se sitten oletettavasti oireilee jos tartunnan sait. Tiedät kaiketi että kaikki kys.taudit tarttuvat myöskin suuseksissä? Veren vasta-ainetesti on lisäksi kallis, siinä yksi syy miksi sitä ei lähdetä kovin herkästi testailemaan.
Onko sinulla huuliherpes? Jos on niin muistathan että antaessasi suuseksiä voit tartuttaa sen kumppanille, genitaalialueelle.
Herpes voi olla vuosikymmeniä oireeton, silti on kantaja ja tartuttaja.
Suuntaa yksityiselle, kun sen aika on, alan erikoislääkäri on sitten iho- ja sukup.tautien erikoislääkäri, toki labraan voit mennä yleislääkärin lähetteellä tai ilman lähetettäkin (jolloin ei saa KELA-korv.) - Ahdistunut81
Minulla ei ole koskaan ollut mitään herpekseen viittaavia oireita. Ei ylä- eikä alapäässä. Tiedän vain sen että naisella on genitaaliherpes.
Luin vain monelta sivulta että tartunta voi mahdollisesti myös olla täysin oireeton. Siksi haluan saada selville kannanko virusta vai en.- Oireeton nainen
Vanha jutska, mutta kun herpes on oireeton, se ei tartu. Jos sanotaan, että on tarttunut oireettomalta, niin silloin tarkoittaa se sitä, että oireita on ollut niin lievinä, ettei niitä ole tunnistettu. Ei herpes ole sellainen, joka vaanii jatkuvasti limakalvoilla ja iskee, kun kontakti toiseen syntyy.
Itse käynyt 2 kertaa vasta-ainetestissä yksityisellä ja minulla on ollut siihen hyvä syy; perussairaus, joka mahdollisesti johtaa elinsiirtoon jossakin vaiheessa. Siinä vaiheessa ei ole hyvä olla herpeksen kantaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895