'Matikkatäti' Alli Huovinen näkyy saaneen hyppysiinsä R. Cederin 'Luvunlaskun oppikirjan' vuodelta 1925. Solmu-lehden kirjoituksessaan 'Aivoja rassaavaa matematiikkaa', ks.
http://solmu.math.helsinki.fi/2014/1/paatoslasku.pdf
hän nostaa esille joitakin poimintoja tästä vanhasta kansakoulun matematiikan oppikirjasta.
Yhtenä esimerkkinä hän esittää ratkaisunsa seuraavaan tehtävään:
Missä ajassa 14 miestä, tehden työtä 5 tuntia joka päivä, saa valmiiksi työn, jonka 9 miestä tehden työtä 7 tuntia päivässä, saa valmiiksi 3 ja 1/3 päivässä?
Allin ratkaisu, jonka hän kertoo olevan peräisin omalta kansakoulun opettajaltaan, venyy noin puolentoista sivun mittaiseksi.
Järkevä 'työmaan kymppi' varmaankin laskisi työtehtävään tarvittavien miestyötuntien määrän yksinkertaisella kertolaskulla 9*7*(3 1/3)=210 miestyötuntia ja jakaisi sen sitten miesten ja päivittäisten työtuntien määrällä saaden vastaukseksi 210/(14*5)=3 työpäivää.
Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi tuollainen yksinkertaisen laskutehtävän tekeminen monimutkaiseksi Allin esittämällä tavalla olisi jollakin tavalla koululaisten matemaattista ajattelua kehittävää. Pikemminkin se on omiaan luomaan vastenmielisiä asenteita koko oppiainetta kohtaan.
Miksi Alli komplisoi?
14
2424
Vastaukset
- palstan lukija
Ja ajattelit, että saat täältä paremman vastauksen kuin kysymällä suoraan Alli Huoviselta?
Nimimerkki 'palstan lukija'.
Pyysin entistä opettajaani, Oulun yliopiston kollegaani ja ystävääni Alli Huovista kommentoimaan asiaa Suomi24:n palstalla heti tämän kirjoituksen laitettuani.
Alli ilmoitti kuitenkin, että Oulun yliopiston työntekijöitä (nykyisiä ja entisiä) on varoitettu työnantajan puolesta osallistumasta Suomi24:n keskusteluihin 'tietoturvasyistä'.
Haluaisin kuitenkin käydä julkista keskustelua siitä mitä, ja millä tavalla matematiikkaa kouluissa opetetaan. Uusien PISA-tulosten valossa tähän olisi hyvinkin aihetta.
Allin tapa käsitellä tätä tehtävää on luonteeltaan sellainen, että tämän yksittäisen tehtävän käsittelyyn pitäisi uhrata koko liitutaulu ja ainakin puolet matematiikan oppitunnista. Kuitenkin tehtävä on luonteeltaan sellainen, että sen vähänkin käytännöllistä matematiikkaa ymmärtävä ihminen ratkaisee taskulaskimen avulla alle minuutissa.- palstan lukija
MattiKSinisalo kirjoitti:
Nimimerkki 'palstan lukija'.
Pyysin entistä opettajaani, Oulun yliopiston kollegaani ja ystävääni Alli Huovista kommentoimaan asiaa Suomi24:n palstalla heti tämän kirjoituksen laitettuani.
Alli ilmoitti kuitenkin, että Oulun yliopiston työntekijöitä (nykyisiä ja entisiä) on varoitettu työnantajan puolesta osallistumasta Suomi24:n keskusteluihin 'tietoturvasyistä'.
Haluaisin kuitenkin käydä julkista keskustelua siitä mitä, ja millä tavalla matematiikkaa kouluissa opetetaan. Uusien PISA-tulosten valossa tähän olisi hyvinkin aihetta.
Allin tapa käsitellä tätä tehtävää on luonteeltaan sellainen, että tämän yksittäisen tehtävän käsittelyyn pitäisi uhrata koko liitutaulu ja ainakin puolet matematiikan oppitunnista. Kuitenkin tehtävä on luonteeltaan sellainen, että sen vähänkin käytännöllistä matematiikkaa ymmärtävä ihminen ratkaisee taskulaskimen avulla alle minuutissa.Aika erikoinen kielto tuo "tietoturvasyyt". Kuitenkin hän on kommentoinut käsittääkseni osoitteessa http://www.luma.fi/artikkelit/2538/mita-on-matemaattinen-yleissivistys ja Facebookissa. Ja tunnetusti NSA on vaikoillut Facebookia. En oikein ymmärrä tuota Oulun yliopiston varoitusta. Kuitenkin tuota varoitusta on joku joskus rikkonut, tosin taitaa olla katkera ex-työntekijä. http://keskustelu.suomi24.fi/node/11795230
- 19+7
Tommonen päätöslasku on ollut ilmeisesti ihan oma oppinsa, joka piti osata, vaikka ei siinä mitään järkeä olekaan.
Ihan yhtä järjetöntä oli silloin kun menin oppikouluun ekalle luokalle, ja siellä alettiin jauhaa joukko-oppia.
Päätöslasku oli sentään 20-luvulla, mutta joukko-oppi 69, ja se joukko-oppi tappoi ihan kaikki kiinnostuksen matematiikkaan, ja siitä masennuksesta en selvinnyt ennen kuin viidennellä luokalla, kun opettaja vaihtui. Siinä nousi arvosanakin vitosesta ysin kautta kymppiin.. - Ennen ja nyt.
No niinpä, vanhan ajan malliin näyttää olevan. Ennen edettiin rauhallisesti askel kerrallaan, ja yritettiin näköjään antaa jonkinlainen sanallinen tulkinta joka välivaiheelle.
Oikeastaan tekisin tuon päättelyn kylmiltään nytkin lähes samoin, miestyötuntikäsitteen kautta tosin. Mutta niinhän aloittajakin päätyy samaan loppulausekkeeseen, 'pihistellen' välivaiheitten merkintöjä vain.
Arvelen, että matemaattiseen ajatteluun kasvaminen on hitaanlainen prosessi ja mitä on kohtalaisen tehotonta 'pikaruokkia'. Kun (jos) jonkin asian ajan mittaan sisäistää (alkaa hallita), teknisten merkintöjen ym.vastaavien ulkokohtaisten tapojen merkitys vähenee, ja asian alkaa nähdä loogisena kokonaisuutena sinälään.
Olkoon vaikka prosenttikäsite, miten se aikanaan on minulle neuvottu. Koska % on sadasosa, p% a:sta lasketaan: 1) yksi % on a/100 ja 2) p% on p*(a/100).
Tämä taitaa olla hieman eri lailla kuin nykyisin neuvotaan. Mutta ihan opin alkuvaiheessa tuntunee varsin loogiselta. (Toki sanottiin, että voihan sen kertoimenkin(!) ensin laskea, jos tuntuu 'moternimmalta' ja luulee ymmärtävänsä :)
Moderniin liittyen vielä, miten voisi ehkä uudelleenajatella tuon aloittajan linkkaaman Solmu-artikkelin toisen päättelytehtävän ratkaisun? Eiköhän ne ole aika stabiileja nuo ajattelunkulut yleensä kuitenkin. Siinä aikuisellekin pikainen päässälaskuhaaste prosenttilaskun hajun kera, kun sen kaltaistakin siihen on upotettu mukaan.
Tietysti käytännössä, eritoten talousmatematiikassa kaiketi, on tapana paketoida ennemmänkin asioita kertoimiksi, ja ohjelmoida ne valmiiksi laskimiin. Laskijasta riippuen siinä on mahdollista helposti luisua käsistä, mitähän lie tullut lasketuksi. Tarvittaessa ja tiukan paikan tullen olisi pystyttävä kuitenkin johdattelemaan tuo kaava ihan alkutekijöistä lähtien ja varmistumaan käytön oikeellisuudesta.
Nykyajan ohjelmoinnissa puolistaan ja suorastaan pyritään piilottamaan toistuvat vakiomenettelyt 'mustiksi laatikoiksi', joiden sisuksista käyttäjän ei katsota tarvitsevan tietää, vain käyttörajanpinnan hyvät(!) dokumentit edellytetään. - Huru-ukko
Ei mitään uutta auringon alla. Jo muinaisina aikoina matematiikan opiskelijoita vaivattiin keinotekoisten "sovellusten" avulla.
Mietin tässä, että ilmeisesti tuossa edellä käyttämäni termi 'miestyötunti' on Allin mielestä liian abstrakti käsite koululaisille opetettavaksi, ja sitä pitää sen vuoksi välttää viimeiseen asti.
Kuitenkin juuri tämä 'miestyötunti' voisi olla työmaalla palkanmaksun peruste. Tai ainakin se on ollut joskus kansakoulun aikaan.
Eikö siis koulukkaille olisi tärkeätä opettaa nimenomaan tällaisia ratkaisutapoja?
Eihän se miestyötunti tarkoita mitään muuta kuin sitä, että kun yksi mies tekee yhden tunnin työtä, niin tällöin on tehty yksi miestyötunti. Jos yksi mies tekee kaksi tuntia töitä, tai kaksi miestä tekee yhden tunnin töitä, on tehty työtä kahden miestyötunnin verran. Jos koululainen ei ylemmillä luokilla kykene tätä ymmärtämään, on tapaus toivoton.Kysymys tämän tyyppisissä tehtävissä on siis siitä, että tarkasteltavana on jokin resurssi, jonka kokonaismäärä pitää laskea yhden jaon perusteella. Tämän jälkeen tämä sama resurssi jaetaan uudella tavalla. Tehtävän ratkaisemiseksi pitää vain miettiä, mikä on se tarkasteltava resurssi ja miten sitä mitataan.
- 13+4
Se, että tuo päättelylasku oli ennen tärkeä mutta ei enää johtuu varmaan koulujärjestelmän muutoksesta. Vielä 50 vuotta sitten oli kansakoulujärjestelmä jossa ei opetettu lainkaan albegraa, jolla tuollaiset tehtävät ratkeavat helpoimmin. Keskikoulussakin taisi algebra tulla myöhemmin kuin nykyään.
Otetaan esimerkiksi tuossa "Aivoja rassaavaa matematiikkaa" tekstissä esitetty toinen tehtävä: "Niityllä on 10 hevoselle tarpeeksi syötävää 24 päiväksi. Moneksiko päiväksi 6 hevoselle on syötävää toisella niityllä, jos edellisessä ruohonkasvu on 1/4 parempi kuin jälkimmäisessä? Vastaus: 32 päiväksi."
Ensinnäkin on kritisoitava tehtävänmäärittelyä. "Syötävä" niityllä kun muodostuu sillä alunperin olevasta ruohosta ruohosta ja laiduntamisen aikana kasvavasta ruohosta. Kun laiduntamisajat ovat erilaiset, tuota tehtävää ei voi ratkaista tuntematta noiden ruohomäärien suhteita.
Mutta jos oletetaan että syötävä kokonaisruohomäärä on jälkimmäisessä tapauksessa a ja 1,25*a edellisessä tapauksessa ja kysytty laiduntamisaika jälkimmäisessä tapauksessa x, saadaan ihmemmin "aivoja rassaamatta" yhtälöpari josta x voidaan ratkaista:
10*24 = 5*a/4; 6*x = a. - Muuan senior
Voi olla, että päättelytehtävillä on harjoitettu muun ohella intuitiivisen otteen ja läheisen kontrolllin saamista hommaan, mitä esim.laskutikulla laskeminen ennen välttämättä vaatii (toisin kuin laskimella). Toinen esimerkki: jos menee viikonloppuostoksille kauppaan ja huomaa, että on vain vajaa 20 € rahaa, niin osaa poimia suunnilleen rahaa vastaavan satsin 'silmävaraisesti' ilman että tarttee laskinta avuksi.
Päättelytehtäviä ei liene ajateltu sillä tavalla totisiksi, kuten aloittaja arvelee, vaan riittää kun tehtävän olemus jollain tapaa avautuu. (Ja Solmu-artikkelin kirjoittaja ei tarkoittane, että hän itse kertomallaan tavalla edelleen opettaisi, vaan sitä miten tehtävä *hänelle* aikojen alussa on esitetty :)
Arvatenkin oheista laidunnuslaskua ei ole ajateltu formaalilla tavalla ratkaistavaksi, kuten myös nimim.13 4 päättelee. Lähtökohtana siinä on 240 'hevossyöntipäivää', mutta mihin se alenee vähempien eväitten edessä, siinä lienee pieni tarkoituksellinenkin(!) ansasyötti päässälaskijalle. Alennettu luku jaetaan viimeksi 6:lla. Siinä nostalgiahenkinen yksi tapa.
Kansanperinteessä oma lajinsa on vielä varsinaiset kompakysymykset ja -laskut, joiden parissa on koulun ulkopuolellakin vietetty aikaa, koeteltu toistensa viisautta, narrailtu ja keskinäistä huvitusta ylläpidetty, vähän samoin kuin hölmöläissaduissa. Mutta ne on sitten oma taiteen lajinsa taas. - vaenamoeinen
Mikä on matematiikkaa? Oletko matemaatikko, jos lasket ääneen 1:stä 100:aan nopeammin kuin muut? Oletko matemaatikko jos osaat soveltaa opetettuja asioita. Oletko matemaatikko jos keksit ratkaisun uuteen tuntemattomaan tapaukseen. Kaikkia näitä matemaatikkoja tapasin nuoruutessani.
1930-Luvulla matemaatikkojen kokouksessa esitettiin tehtävä: Kolme matemaatikkoa tapasi puistossa. Eräs havaitsi kaverilla olkihatun frakin kanssa. Hän kysyi kuka pystyy sanomaan onko omassa päässä olkihattu vai silinteri?
Tehtävä on kaunis ja useimmille ei opetettu.
He eivät tiedä, mitä he tietävät - vaenamoeinen
Mikä on matematiikkaa? Oletko matemaatikko, jos lasket ääneen 1:stä 100:aan nopeammin kuin muut? Oletko matemaatikko jos osaat soveltaa opetettuja asioita. Oletko matemaatikko jos keksit ratkaisun uuteen tuntemattomaan tapaukseen. Kaikkia näitä matemaatikkoja tapasin nuoruutessani.
1930-Luvulla matemaatikkojen kokouksessa esitettiin tehtävä: Kolme matemaatikkoa tapasi puistossa. Eräs havaitsi kaverilla olkihatun frakin kanssa. Hän kysyi kuka pystyy sanomaan onko omassa päässä olkihattu vai silinteri?
Tehtävä on kaunis ja useimmille ei opetettu.
He eivät tiedä, mitä he tietävät - vaenamoeinen
Mikä on matematiikkaa? Oletko matemaatikko, jos lasket ääneen 1:stä 100:aan nopeammin kuin muut? Oletko matemaatikko jos osaat soveltaa opetettuja asioita. Oletko matemaatikko jos keksit ratkaisun uuteen tuntemattomaan tapaukseen. Kaikkia näitä matemaatikkoja tapasin nuoruutessani.
1930-Luvulla matemaatikkojen kokouksessa esitettiin tehtävä: Kolme matemaatikkoa tapasi puistossa. Eräs havaitsi kaverilla olkihatun frakin kanssa. Hän kysyi kuka pystyy sanomaan onko omassa päässä olkihattu vai silinteri?
Tehtävä on kaunis ja useimmille ei opetettu.
He eivät tiedä, mitä he tietävät - vaenamoeinen
Mikä on matematiikkaa? Oletko matemaatikko, jos lasket ääneen 1:stä 100:aan nopeammin kuin muut? Oletko matemaatikko jos osaat soveltaa opetettuja asioita. Oletko matemaatikko jos keksit ratkaisun uuteen tuntemattomaan tapaukseen. Kaikkia näitä matemaatikkoja tapasin nuoruutessani.
1930-Luvulla matemaatikkojen kokouksessa esitettiin tehtävä: Kolme matemaatikkoa tapasi puistossa. Eräs havaitsi kaverilla olkihatun frakin kanssa. Hän kysyi kuka pystyy sanomaan onko omassa päässä olkihattu vai silinteri?
Tehtävä on kaunis ja useimmille ei opetettu.
He eivät tiedä, mitä he tietävät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k733931- 1013515
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah793343Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362648- 1241618
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361526Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191144Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421110Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181026