Elikkäs Citroen Xsara HDi:n Webasto (Thermo Top C) on jo jonkun aikaa elänyt vesipumppunsa osalta viime metrejä. Nyt vikakoodit nollattiin (sulake irti), mutta webasto ei lähde käyntiin. Kaukosäätimellä näyttää että kaikki menee ok, tulee paluusignaali ja punainen valo alkaa vilkkua, mutta mitään ei tapahdu. Sama juttu kellolla, kaikki näyttää ookoolta, mutta mitään ei tapahdu.
Jos pelkkä vesipumppu olisi mäsänä niin kai sieltä jotain hurinaa kuuluisi itse webastosta kunnes vesipumppu menee vikatilaan (10 yritystä?) ja sen näkee sitten jo kaukosäätimestäkin että ei lähde käyntiin.
Eli missä todennäköisimmin vika, vesipumpun lisäksi? Pumpun jo saksasta tilasinkin.
Webasto ei käynnisty
10
19026
Vastaukset
Eberissä vikakoodilista täynnä eikä laite inahdakkaan. Se on resetoitava jotta oikeasti yrittää käynnistyä. Siihen kuuluu polttoainepumpun naksutus, puhaltimen kiihdytys ja valkoiset savut jos ei käynnisty tulpan tai karstan vuoksi.
- Vebastolla myös
Yleensä vikaa etsitään vaikeimman kautta, mutta se voi olla yksinkertainenkin. Polttoainetta tankissa liian vähän tai kaukosäätimen paristo morjens.
Tietysti aina isompikin remontti voi osua kohdalle paljon käytetyssä laitteessa, voi palopesäkin mennä uusiksi. Sitten tarvitaankin jo yleisesti ammattilaista apuun. Tulppaa ei ainakaan uudemmissa laitteissa ei enää ole ja sen karstottuminen voidaan lukea ulkopuolelle.
- Palopesässä töhnää?
Omakohtaiset kokemukset ovat kun laite on karstoittunut tms. Ei meinaa käynnistyä millään. Yleensä silloin jos polttoainekäyttöinen lämmitin toimii "lisälämmittimen" tavoin eli käynnistyy ajoittain silloin kun myös auton moottori on käynnissä ja automatiikka pyytää lisää lämpöä. Tällöin lämmitin käy liian lyhkäsiä jaksoja ja palopesä karstoittuu tms.
Parasta kestävyyden kannalta on jos polttoainekäyttöinen lämmitin toimii "esilämmittimenä", eli käynnistetään ajastimen (kellon) tai kaukosäätimen avulla silloin kun auton moottori ei käy ja antaa se nen käydä vähintään 20 min kerralla (mieluiten vähintään 30 min).- osssss
Just noin.Itelläkin 4 vuotta kesti kovassa käytössä tuolla periaatteella.
Nyt korjataan ja katotaan mikä vika...
Eli touranin webasto tehdas-asenteinen..kello jälkeenpäin laitettu.
Vikakoodi oli herättäjä tai poltin.. - Aina lämmin
Kuinka monta vuotta Webasto kestää, jos se toimii lisälämmittimenä automaattisesti ajossakin, kun ilman lämpötila laskee alle 5 asteen, minulla on tällainen sekä ´siinä on myös se kello jolla sen voi ajastaa lämmittämään auton etukäteen ennen ajoon lähtöä .... eli koska alkaa korjaamokäynnit?, onko kokemuksia kenelläkään.
- osssss
Aina lämmin kirjoitti:
Kuinka monta vuotta Webasto kestää, jos se toimii lisälämmittimenä automaattisesti ajossakin, kun ilman lämpötila laskee alle 5 asteen, minulla on tällainen sekä ´siinä on myös se kello jolla sen voi ajastaa lämmittämään auton etukäteen ennen ajoon lähtöä .... eli koska alkaa korjaamokäynnit?, onko kokemuksia kenelläkään.
Lyhyellä käytöllä voi tukkeentua ainakin poltin parissakin talvessa..
Ja se oli isselle uutta jotta webasto hörppää tyhjää eikä käynnisty jos polttoainetta alle neljännes tankki.Rasittanee sitten muitakin osia?
- --------------------
Kannattaa käyttää testerissä. Sieltä se vika helposti selviää jos on jossain sähkökomponentissa kuten oireista voisi päätellä. Vesipumppuviat joiden kanssa olen ollut tekemisissä ilmennyt aina että laite lähtee tulille ja sammuu hetkessä kun vesi kiehuu lämmönvaihtimessa ( kuuluu porina). Yleensä vp. viassa laite pysyy päällä kun auton moottori on käynnissä. Jos ohjainyksikkö tunnistaa että vp. on oikosulussa tai johdoissa katkos, niin sitten pitäisi tehdä vain tuuletuskäyttö ja sitten sammuu. Sama juttu muissa sähkökomponenttivioissa jotka ohjausyksikkö tunnistaa.
Jos käynnistettäessä ei kuulu mitään, niin laite on joko vikalukituksessa ( poistuu automatiikan sulakkeen irroittamalla, (ei kellon ja auton lämppärin puh. sulakkeella)), paloilmapuhallin sökö tai automatiikassa vikaa. - olin samant. vika
Jos ei saa näkyviin mitään vikakoodia niin koko emokortti viallinen.
Tarkista emon virtaliittimet, eivät ole suojattu, voivat hapettua.- --------------------
Liittimet kannattaa tarkastaa vaikka ovat vesiwebastoissa olleet vesisuojattuja vuodesta -98 lähtien. Hapettumista voi tapahtua esim jos johtosarja asennetaan kireälle jolloin eriste voi jäädä auki.
Ohjainlaitteen viasta tulee yleensä myös vikakoodi tai sitten diagnostiikka väittää että esim hehku on viallinen vaikka se mittauksen perusteella olisi ehjä tai uuden hehkun vaihtamalla tulee sama vikakoodi.
Jos ohjainlaitteeseen ei saa testerillä yhteyttä niin silloin kyseessä on yleensä yhteysvika (testeri-automatiikka) Ohjainlaitevikoja esiintyy onneksi aika harvoin. Se on aika kallis osa kun siinä tulee lämmönvaihdinkin mukana.
- Anonyymi
Se todennäköisin vika on, huonot liitokset akussa, josta johtuu alhainen jännite webaston päässä. 10.5 V on alaraja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla583869- 512760
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162033- 991953
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä141827Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841629Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?3551469Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511420Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81416- 581177