Puskuri iskunvaimennin keksintö.

Henkka K

Moi.

Sain tässä idealisoitua autojen tulevaksi turvallisuus rakenteeksi rungon muokkauksen siten että vahvistetaan sitä kunnon vahvoilla törmäyksessä taipumattomilla teräs paloilla jotka kytketään toisiinsa siten että väliin laitetaan iskunvaimennin.
Koko runko on mahdollista tehdä siitä missä se jo on tukirunko, pienillä lisukkeilla törmäys iskunvaimennin tekninen ja vieläpä joka suuntaan vaimentava kunhan on tarpeeksi palkkeja ja niissä iskunvaimentimia.
Yksi ideani tähän olisi ympyrä johon on kiinnitetty iskunvaimentimia paljon kuten kellossa viisareita mutta usealla iskarilla. iskareista jokainen kiinnitetään omaan törmäys pisteeseensä ja tietokone asetetaan tutkaamaan jos törmäys on mahdollinen että mistä suunnasta se on tulossa ja siten ympyrä hydrauliikka pyörii vetäen ja näin vieden iskunvaimentimet suoriksi iskun suuntaisiksi. tämä toimii varmasti ja voitte tutkia asiaa tekemällä vaikka ympyrän johon on kiinnitetty naruja ja narut pienehkön matkan päähän jokaiseen ilmansuuntaan. pyöritätte kuin kellon viisarit pyörii sitä ympyrää ja huomaatte että narujen suoruuden nuolellinen osoitus suunta muuttuu.
Tähän lisäisin että siinä missä törmästä lähin iskari ottaa iskun sisään voi uloin olla venytyksessä oleva jousi, eli käyttää käänteistä törmäys vaimennusta jonka saa tällä kyseisellä ympyrällä, rattaalla aikaiseksi.
Useampi ympyrä ja hammasratas tekniikka niin saa enemmän iskareita toteuttamaan saman asian samaan suuntaan.
Lisäksi tämä kaikki eli iskunvaimentimien törmäykseen vastaava iskun vaimennus voidaan säätää nykyisissä uusissa iskunvaimentimissa pelkästään ruuvimeisselillä. Jos tämä liitetään tutkaan ja tietokoneeseen joka laskee oman tilannenopeuden ja mahdollisen törmäyskohteen nopeuden ja massan ja mallin voi tietokone automaattisesti säädellä vaimennus paineen iskunvaimentimissa.

25

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,gyutop987yu0å98uäpo

      No, mitä selität, eikun toteuttamaan. Panet rahoiksi ja samalla maailma pelastuu.

      • autoilija3

        Saabissa oli aikoinaan joustopuskurit ja sille antoi jopa eräät vakuutusyhtiöt alennuksia maksuissa. En käsitä miksi ne sitten hylättiin. Onko polttoaine taloudellisuus sitten tärkeämpi.


      • skfjgejrgierji
        autoilija3 kirjoitti:

        Saabissa oli aikoinaan joustopuskurit ja sille antoi jopa eräät vakuutusyhtiöt alennuksia maksuissa. En käsitä miksi ne sitten hylättiin. Onko polttoaine taloudellisuus sitten tärkeämpi.

        joustaahan nykyisetkin muovipuskuri / korin muotokappaleet jonkinverran ennenkuin hajoavat, maalipinta tosin kärsii herkästi vaurioita niissä.
        Autolla ei kuitenkaan ole tarkoitus törmäillä mihinkään edes pysäköintitilanteissa joten siksi on pikemminkin hyvä asia että vanhojen Saabien ja Volvojen kaltaisista joustopuskureista on luovuttu, kannustaa ajamaan huolellisemmin.


      • autoilija3
        skfjgejrgierji kirjoitti:

        joustaahan nykyisetkin muovipuskuri / korin muotokappaleet jonkinverran ennenkuin hajoavat, maalipinta tosin kärsii herkästi vaurioita niissä.
        Autolla ei kuitenkaan ole tarkoitus törmäillä mihinkään edes pysäköintitilanteissa joten siksi on pikemminkin hyvä asia että vanhojen Saabien ja Volvojen kaltaisista joustopuskureista on luovuttu, kannustaa ajamaan huolellisemmin.

        Volvoa sanottiin silloin puutarhatuoliksi, kun siinä pystyi hyvin istumaan. Mutta Saab tämän aikoinaan keksi.


      • autoilija3
        skfjgejrgierji kirjoitti:

        joustaahan nykyisetkin muovipuskuri / korin muotokappaleet jonkinverran ennenkuin hajoavat, maalipinta tosin kärsii herkästi vaurioita niissä.
        Autolla ei kuitenkaan ole tarkoitus törmäillä mihinkään edes pysäköintitilanteissa joten siksi on pikemminkin hyvä asia että vanhojen Saabien ja Volvojen kaltaisista joustopuskureista on luovuttu, kannustaa ajamaan huolellisemmin.

        Ei nykyautoissa ole puskureita on vaan etu ja takahelmapeltejä.


        Parkkipaikoilla ajetaan suurin osa kolareista, joten ei ne ihan pöllö ajatus olisi myös tämänpäivän autoon joustopuskuri.


    • On jo käytössä

      Siellä missä pitääkin eli huvipuistoissa törmäilyautoissa.

    • Pellepelokass

      Älytön ajatus, että laitettaisiin jotkut renkulat autoihin. Mahtuisko ne enää kulkemaan omilla kaistoillaan.

      Sitävastoin, puskureihin ja ovien paneeleihin ulkopuolelle voitaisiin asentaa airbagit ja sensorit, jotka laukaisisivat bagit hetkeä ennen törmäystä. Törmäysvyöhykettä saataisiin näin kasvatettua helposti 50%. Sivuilla jopa 300%.
      Nykytekniikalla jo varsin helposti toteutettavissa.

      • juujuujepjep

        Laukeaa vähän ennen törmäystä? Ja parkkihallissa kun ajan aja lähellä seinää niin airbägit paukkuu pitkin autoa ja se on halpaa? Taitaa taas näppäinsormi liikua nopeammin kun ajatus.


      • pellepelokass
        juujuujepjep kirjoitti:

        Laukeaa vähän ennen törmäystä? Ja parkkihallissa kun ajan aja lähellä seinää niin airbägit paukkuu pitkin autoa ja se on halpaa? Taitaa taas näppäinsormi liikua nopeammin kun ajatus.

        Huoh... Volvolla, mersulla ja joillakin muillakin kalliimmilla merkeillä on autoissa tutkat, jotka havannoivat liikennettä ja todellisen vaaran uhatessa slammaa jarrut pohjaan. Miksei samaan järjestelmään voi lisätä vielä noi airbagit tilanteeseen, kun jarrutus ei riitäkkään.

        Korirakenteista saadaan jo todella lujia nykyteräksillä. Suuremmaksi ongelmaksi on muotoutunut törmäysvyöhykkeiden rajallisuus, jolloin g-voimat aiheuttavat suurimmat ruumiinvammat.
        Keskivertoaitossa tuo törmäysvyöhyke, eli kasaan rutistuva keula on jotain 70cm. Sillä matkalla auto siis pysähtyy. G-voimat ovat hirmuiset. Ajattele, jos tuo matka saataisiin kasvatettua vaikkapa 140cm:n. Vaikutus olisi varsin suuri.

        Niin, että jos vähän itse mietit, ennenkuin näpyttelet jotain typerää, kuten äskeinen kommenttisi.


      • juujuujepjep
        pellepelokass kirjoitti:

        Huoh... Volvolla, mersulla ja joillakin muillakin kalliimmilla merkeillä on autoissa tutkat, jotka havannoivat liikennettä ja todellisen vaaran uhatessa slammaa jarrut pohjaan. Miksei samaan järjestelmään voi lisätä vielä noi airbagit tilanteeseen, kun jarrutus ei riitäkkään.

        Korirakenteista saadaan jo todella lujia nykyteräksillä. Suuremmaksi ongelmaksi on muotoutunut törmäysvyöhykkeiden rajallisuus, jolloin g-voimat aiheuttavat suurimmat ruumiinvammat.
        Keskivertoaitossa tuo törmäysvyöhyke, eli kasaan rutistuva keula on jotain 70cm. Sillä matkalla auto siis pysähtyy. G-voimat ovat hirmuiset. Ajattele, jos tuo matka saataisiin kasvatettua vaikkapa 140cm:n. Vaikutus olisi varsin suuri.

        Niin, että jos vähän itse mietit, ennenkuin näpyttelet jotain typerää, kuten äskeinen kommenttisi.

        Sä saatanan uupelo puhuit ennen törmäystä tapahtuvasta airbägin laskemisesta mistä se auto voi tietää koska on vaaratilanne jollain vitun sensorilla? Mitä jos joku kävelee läheltä? Ja jos se bägi laukee ennen törmäystä se on jo tampio tyhjä ennen kun sun pääs siihen osuu.vaikka se ei taida toimivin sun ruumiista olevan. Mistä vitusta te luulette olevan fiksumpia kun autotehtaiden insinöörit?


      • Pellepelokass
        juujuujepjep kirjoitti:

        Sä saatanan uupelo puhuit ennen törmäystä tapahtuvasta airbägin laskemisesta mistä se auto voi tietää koska on vaaratilanne jollain vitun sensorilla? Mitä jos joku kävelee läheltä? Ja jos se bägi laukee ennen törmäystä se on jo tampio tyhjä ennen kun sun pääs siihen osuu.vaikka se ei taida toimivin sun ruumiista olevan. Mistä vitusta te luulette olevan fiksumpia kun autotehtaiden insinöörit?

        Huoh. Jos osaat lukea, niin kyse on korin ulkopuolisesta airbagista. Kirjoitin siitä siis ensikommentissani.

        Vaikka vääntäisin rautalangasta, niin mulla on vähän tunne, ettei sun ymmärrys riittäisi.
        No. Yritetään silti.

        Eli ensinnäkin. Tällaiset törmäyssuojat voitaisiin säätää niin, että ne toimisivat vain säädetyn nopeuden ylitettyään. Ja nykytekniikalla tuo oikean aikainen laukaisu ei olisi mikään ongelma. Nythän joissain autoissa on kuitenkin jo tutka keulassa, joka tarkkailee edessä olevaa liikennettä ja tarvittaessa jarruttaa, hätätilanteessa täysjarrutuksella. Mersulla on jopa kamerat, jotka seuraavat tienpinnassa olevaa epätasaisuutta ja säätää jousitusta sekunnin tuhannesosissa.

        Jos sulla ei nyt leikkaa, niin, no se ei ole ainakaan mun vika...


      • just joo
        Pellepelokass kirjoitti:

        Huoh. Jos osaat lukea, niin kyse on korin ulkopuolisesta airbagista. Kirjoitin siitä siis ensikommentissani.

        Vaikka vääntäisin rautalangasta, niin mulla on vähän tunne, ettei sun ymmärrys riittäisi.
        No. Yritetään silti.

        Eli ensinnäkin. Tällaiset törmäyssuojat voitaisiin säätää niin, että ne toimisivat vain säädetyn nopeuden ylitettyään. Ja nykytekniikalla tuo oikean aikainen laukaisu ei olisi mikään ongelma. Nythän joissain autoissa on kuitenkin jo tutka keulassa, joka tarkkailee edessä olevaa liikennettä ja tarvittaessa jarruttaa, hätätilanteessa täysjarrutuksella. Mersulla on jopa kamerat, jotka seuraavat tienpinnassa olevaa epätasaisuutta ja säätää jousitusta sekunnin tuhannesosissa.

        Jos sulla ei nyt leikkaa, niin, no se ei ole ainakaan mun vika...

        No kerro nyt ihmeessä mistä se auto voi tunnistaa ohi ajavan rekan vaikka 60 kmh vauhdissa tai parkkeeratun auton espalla tai talon seinän tai ihmisen? Mites tää ulkopuolinen airbag? Mistä se tulee? Helmapalkista? Oletko koskaan miettinyt kuinka iso ja kestävä sen pitäisi olla että kestää auton liikkuvan massan? Kerro hyvä super insinööri kaikille meille tyhmille autoinsinööreille.


      • Pellepelokass
        just joo kirjoitti:

        No kerro nyt ihmeessä mistä se auto voi tunnistaa ohi ajavan rekan vaikka 60 kmh vauhdissa tai parkkeeratun auton espalla tai talon seinän tai ihmisen? Mites tää ulkopuolinen airbag? Mistä se tulee? Helmapalkista? Oletko koskaan miettinyt kuinka iso ja kestävä sen pitäisi olla että kestää auton liikkuvan massan? Kerro hyvä super insinööri kaikille meille tyhmille autoinsinööreille.

        Siinäpä sulle miettimistä. Istuin saksan baanoilla mersun kyydissä. Vakkari oli säädetty 170km/h. Auto hidasti/kiihdytti eteen tulevan liikenteen mukaan. Jos et ole tästä nykyisestä teknologiasta kuullu, niin en varmasti pysty tässä sitä sulle selostaan.

        Aiebägien ei yleensäottaenkaan ole tarkoitus kestää törmäystä, vaan sitoa törmäysenergiaa, eli vähentää g-voimia.


      • just joo
        Pellepelokass kirjoitti:

        Siinäpä sulle miettimistä. Istuin saksan baanoilla mersun kyydissä. Vakkari oli säädetty 170km/h. Auto hidasti/kiihdytti eteen tulevan liikenteen mukaan. Jos et ole tästä nykyisestä teknologiasta kuullu, niin en varmasti pysty tässä sitä sulle selostaan.

        Aiebägien ei yleensäottaenkaan ole tarkoitus kestää törmäystä, vaan sitoa törmäysenergiaa, eli vähentää g-voimia.

        No just sä sen sanoit "hidasti/kiihdytti". Eli edellä ajava auto kun jarruttaa niin sun airbag täyttyy ja kun se kiihdyttää niin sun airbag sitten vaan tyhjenee? Ja samaa jatkuu koko matkan? Auto ohittaa sut riittävä läheltä niin airbag täyttyy ja taas tyhjenee? Mihin sun puskurit lentää? Taitaa olla että rahat loppuu aika nopeasti kun ostat joka päivä uusia osia ympäri autoa. Mitä tapahtuu kun törmää jalankulkijaan? Airbäg täyttyy ja jalankulkija raukka saa ensin puskurin otsaan ja sitten lentää taaksepäin n.100 metriä suoraan seinään tai asfalttiin? Kerro ihmeessä lisää tästä miljoonan taalan ideasta?


      • Pellepelokass
        just joo kirjoitti:

        No just sä sen sanoit "hidasti/kiihdytti". Eli edellä ajava auto kun jarruttaa niin sun airbag täyttyy ja kun se kiihdyttää niin sun airbag sitten vaan tyhjenee? Ja samaa jatkuu koko matkan? Auto ohittaa sut riittävä läheltä niin airbag täyttyy ja taas tyhjenee? Mihin sun puskurit lentää? Taitaa olla että rahat loppuu aika nopeasti kun ostat joka päivä uusia osia ympäri autoa. Mitä tapahtuu kun törmää jalankulkijaan? Airbäg täyttyy ja jalankulkija raukka saa ensin puskurin otsaan ja sitten lentää taaksepäin n.100 metriä suoraan seinään tai asfalttiin? Kerro ihmeessä lisää tästä miljoonan taalan ideasta?

        Samainen systeemi tunnistaa myös, jos edessä onkin liikkumaton esine. Jos kuski ei jarruta, auto jarruttaa automaattisesti, ilman että kuski edes koskee jarrupolkimeen. Jos pinta onkin liukas, eikä pito riitäkkään pysähtymiseen, niin mikä estäisi tutkaa näkemästä törmäyshetkeä ja airbägin laukaisesmista juuri ennen törmäystä. Ei tämä ole mitenkään ihmeellistä nykypäivänä. Mainitsinhan jo mersun uudesta aktiivijousituksesta joka näkee jopa tien pienet epätasaisuudet jo edeltäkäsin ja säätää jousitusta niiden kohdalla. Miksei nämä samat sensorit tunnistaisi edessä olevaa estettä ja ajoittaisi passiivista turvatoimea, jos automaattinen hätäjarrutus ja muut turvatoime ei riitäkkään.

        Nyt en siis puhu mistään peruutustutkan tapaisesta sensorista, vaan älykkäistä tutkista, joita on jo ollut käytössä joitakin vuosia kalliimmissa autoissa ja raskaassa kalustossa.

        Sä teeskentelet tahallasi tyhmää, tai olet sitä...


    • Fhh

      Hydruliset iskunvaimentimet puskureissa sekä rungossa olisivat erittäin tehokas tapa saada vaurioita pienemmiksi sekä autolle että törmäyksen kohteelle.

      Juuri tämän takia niitä ei käytetä.

    • Mikä ruuvi?

      Olisiko iskunvaimenninta säätävä ruuvi kuusiokolo, -kanta, ura- vai ristipäätyyppinen mitä tietokone ja tutka sitten säätelee? En ihan vielä tähän sijoittaisi rahojani mutta ehkä aloittaja voisi ideansa kanssa mennä telkkariin Leijonan luola-ohjelmaan.

      • Pellepelokass

        Mitäpä jos iskunvaimenninta säätää esim räjähdyspanos?


    • ^^^^^^^^^^

      Amerikkalaisissa autoissa on ollut vuodesta 1973 alkaen iskinvaimentimet puskurin ja rungon välissä.

      • tsgbtbvaefv

        mutta ei ole enää


      • joosdodd

        Höpö-höpö, niillä ei ole mitään tekemistä auton suojaamisen kanssa vaan jalankulkjijan....ja niissäkään ne eivät auta oikeastaan yhtään mitään.
        Auton massa on 1000-2000kg ja nopeus kun on 50km/h ei sellaisia iskareita saa runkoon joilla olisi jotain vaikutusta. Liike-energia kasvaa suoraa nopeuden neliössä ja aika vaikeata olisi rakentaa autoon puskurit jotka tämän kestäisivät - saati sitten runko.


      • ^^^^^^^^^^
        joosdodd kirjoitti:

        Höpö-höpö, niillä ei ole mitään tekemistä auton suojaamisen kanssa vaan jalankulkjijan....ja niissäkään ne eivät auta oikeastaan yhtään mitään.
        Auton massa on 1000-2000kg ja nopeus kun on 50km/h ei sellaisia iskareita saa runkoon joilla olisi jotain vaikutusta. Liike-energia kasvaa suoraa nopeuden neliössä ja aika vaikeata olisi rakentaa autoon puskurit jotka tämän kestäisivät - saati sitten runko.

        Kyllä ne iskarit puskureissa on tarkoitettu nimenomaan auton suojaamiseksi. Ne määrättiin pakollisiksi ja niiden piti säilyttää auto ajokelpoisena hiljaisilla nopeuksilla ajetuissa kolareissa. Määräyksen mukaan, esim. jäähdytin, valot yms, piti säilyä ehjinä.
        Jalankulkijoihin tapahtuvissa törmäyksissä noista iskareista ei ollut mitään hyötyä.


    • American power

      No mitä hyötyä plastiikki - "puskurissa" iskunvaimentimista olisi? Eihän se toimi muutakuin tukevissa metallirakenteisissa.

    • autovaiihminen.,.

      Joustavat puskurit joka hemmetin välissä, mikä hinta. Paljon. Jos runko kestää törmäyksen, on silti kuljettaja ja matkustajat omilla paikoillaan. Vaikka runko kestäisi mitä tahansa, ei matkustaja selviå ilman turvavyötä monestakaan kolarista. Siksi on panostettu turvatyynyihin, eikä auton selviämiseen. Pellit voi vaihtaa, mutta silti se ihmishenki on kaikkein tärkein.
      Miksi auton rungon pitäisi joustaa, jos tärkein on ihminen sen sisällä. Sama se sille miten autolle käy nokkakolarissa, kunhan itse on kunnossa. Vai meinaatkos, että kun on ajettu nokkakolari ja turvatyynyt sun muut rakenteet ovat ihmistä suojanneet nuo rakenteet pitäisi säästää iskua kestäviksi niin, että ne voidaan korjata kuntoon.
      Ehkäpä en ymmärtänyt, mitä tarkoitat.

    • sepän poika

      Joustavia hydraulipuskureita on kokeiltu jenkkiautoissa. Niissä oli hydraulisylinterit keulapuskurissa ja kun kolari sattui, ne tyhjenivät nopeasti, kun äkkipaine laukaisi sylinterin venttiilit. Se oli aikaa, jolloin autossa oli vielä puskurit.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe