vanhustenhoito

Vanhainkoti

Kun ihminen tulee vanhaksi eikä pärjää enää yksin. Eikö vanhainkoti ole paras paikka silloin kaltaisten seurassa. Siellähän vanhus pysyy virkeänä kun on muita ihmisiä ympärillä, juttuseuraa hoivaa ja lääkärikin käy joskus katsomassa. Köpöttelee itse syömään ja muihin askartelu puuhiin. Hoitajia pyörii ympärillä ja apu on aina lähellä. Eikö vanhainkodit ole kuitenkin halvimmasta päästä ja parhaita paikkoja yksinäisille vanhuksille.

35

867

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus on.

Se riippuu vanhuksesta (nykyään se on kuitenkin usein palvelutalo eikä vanhainkoti).

• uunohallitus

Vanhainkoti olisi paras, mutta nykyhallitus haluaa että jokainen liikuntakyvytön vanhus on yksin kotonaan. Jollei romanialaisjengi muksi ryöstöreissullaan hengiltä niin hoidon puute tekee sen ja yksinäisyys.
      Eipä Räsäsenkään raamattu kiellä kohtelemasta vanhuksia huonosti koska se minkä teette yhdelle pienimmistä, sen teette minulle oli kai Jeesuksen sanat, mutta Päivihän se osaa tulkita Jeesustakin paremmin kuin Jeesus itse. Eli tarkoitus pyhittää keinot.
      Pienimpiä eivät ole tässä tarkoituksessa vanhukset vaikka ovatkin vailla vaikutusmahdollisuuksia.

• Anonyymi

Tietkö kuule lopeta rääpimästä suutas kuule mustalaiset hoitaan vanhuksia paremmin kun kaajeet pilleristit alkoholia nauttivat tulette rapulas töihin ja hakkaatte puhutte rivoukisia vanhuksille joten lopeta rääpimästä päätös olen 24v kattonut teidän touhua ja niin sikamaista käytöstä joten pidä siis supussa tampere juoppo

• Ei ihan...

Vanhuksilla on äänioikeus

• yksinäisen vanhuus

Yksin asuva vanhus on turvaton. Usein myös pelokas ja elämä on jatkuvaa pelkäämistä, mitä tapahtuu kun/jos kompastuu, kaatuu tai putoaa rapuissa jne..
      Ja monet pelkäävät että tuntemattomia tulee ja ryöstää, voi tulla jopa tuttu tai sukulainen vaatimaan rahaa. Yksin asuvan vanhuus ei ole ruusuinen unelman täyttymys, kuten hallitus näyttää päättelevän.

• Olihan ennen niin ei ystävät hyvät enää , vanhukset vaipat täynnä vielä klo10 aikaan ,kun omainen tulee tervehtimään....
      Sitten toinen asia ,kynnen alukset mustana,pestäänkö niin harvoin , että kun ihminen raapii itseään niin ihosta lähtee kuonaa.

Luoja armahda meitä...

• Lusiina

Kerran viikossa kokosuihku, muulloin "pikkupesut" mikä tarkoittaa useissa paikoissa vaipanvaihdon yhteydessä kaksi kertaa päivässä tapahtuvaa vaippa-alueen kasvojen ja käsien pesua. Vanhainkodissa on tänä päivänä kaikkein huonokuntoisimmat vanhukset jotka eivät kotona enää pärjää. Ei sinne enää ktonapärjäävät pääse sukkia seurustelemaan kuten opri ja oleksi elokuvassa.Kyllä siellä suurimmalla osalla on seuranpitokyky jo unholassa.

• Valitus oik. paikkaa

Missä vierailuaika alkaa klo 10.? Ja missä hoitajat ehtivät vaihtaa kaikki vaipat ja pesut yhtaikaa ennen aamukymmentä? Pitäisikö ottaa selvää asiain laidoista ennen kuin paasaa tietämättä mistään mitään? - Tiedän paljon pahempiakin "kuonia" kuin ihosta lähtevät.

• riippuu vanhuksesta

Olen samaa mieltä ainakin Alzheimer-vanhusten suhteen. He elävät tässä ja nyt ja ei he tiedosta olevansa laitoksessa. Elävät omaa elämäänsä, monet todella pitävät siitä, että hyörinää on ympärillä ja heitä hoidetaan.
      Kävin töistä tullessa tervehtimässä 85-vuotiasta tätiäni. Hänellä ei ole tämä sairaus ja ehkä hän ei ole oikeassa paikassa. Kun ei toisista asukeista ole seuraa, istuu huoneessaan ja kuuntelee radiota. Tykkää kun hänelle luetaan ja lautetaan virsiä.
      Sitten aulassa pöydän ääsellä istui Alheimer-tuttuni. Hän levitteli ja vatvoi isoa pöytäliinaa ja kun kysyin, että mitä hän puuhaa. No oli tekemässä kankaasta miehelleen alushousuja. Mummo on aikoinaan ommellut paljon. Ainakin tällä tädillä oli meneillään arkinen työ ja oli hyvin tyytyväisen oloinen. Ei puhettakaan, että olisi tunnistanut minussa entisen naapurinsa,mutta eihän sillä väliä, kun mies on saamassa uudet kalsarit.

• Pentti P.

Kun hoitolaitoksissa ei välitetä hoitohenkilöstön vähimmäismäärä suosituksista pätkän vertaa (koska niitä ei valvota) voi hoitajia olla 11 kun suositus on 24 minimissään??

• Anonyymi

Ei todellakaan välitetä naiset kiroilua sikamaista käytöstä ei häipyä moraalia ei kunnioitusta palkataan laiskoja aikoja alkoholia nauttiviasamaten miehiä vievät rahat huoneissa ja vanhuksia mömmöä suuhun ei ulkoilua jos teet työtä nämä laiskiaiset ulkolaiset ja vaalehipiät sanonko mitä ovat

• Esko 3

Kaupungit rakentavat nyt palvelutaloja.Ovat huomanneet markkinaraon jossa vanhukset saa ryöstää viimeisen kerran.Äitini joka on liikuntakyvytön on ollut sairaalassa sänkypotilaana.Hoitomaksu on siella 85 prosenttia eläkkeestä Muuttamalla nimen palvelutaloksi niin maksulle ei ole ylärajaa. Jos eläke ei riitä ja vanhuksella on jotain omaisuutta niin se pitää myydä..Naapurkaupungissa palvelutalo jossa äitini hoito maksaisi 3000e Hoitohan ei paranisi vaan sielläkin joutuisi makaamaan sängyssään vielä yksin huoneessaan.Sairaalassa huoneessa on muitakin.Vaalit kun lähestyy niin kaikki puolueet on parantamassa vanhuksien palveluja.Näin on aina ollut.Tyhmät uskovat.

• Kallis kotihoito

Kyllä vanhus ryöstetään kotihoidossakin. Vanhukset eivät uskalla pyytää palveluja, kun kaikki maksaa. Myös kotihoidossa. Jos ei ole varaa maksaa,pitää alkaa omaisuutta myymään, mikä on tietysti ihan oikein. Jokainen vastaa itse omista menoistaan vanhanakin. Mutta jos ei rahaa ole, ei kai ketään jätetä heitteille?
        On hullua kerätä omaisuutta, josta voisi nauttia jo parhaina päivinään,matkustella jne. Koska kun tulet vanhaksi, kunta vie kaiken, jos jotain vietävää on. Rahallakaan ei tunnu saavan hyvää hoitoa.jos rahaa ei ole,ei kai kukaan jää ilman hoitoa?

• Anonyymi
        Kallis kotihoito kirjoitti:

Kyllä vanhus ryöstetään kotihoidossakin. Vanhukset eivät uskalla pyytää palveluja, kun kaikki maksaa. Myös kotihoidossa. Jos ei ole varaa maksaa,pitää alkaa omaisuutta myymään, mikä on tietysti ihan oikein. Jokainen vastaa itse omista menoistaan vanhanakin. Mutta jos ei rahaa ole, ei kai ketään jätetä heitteille?
        On hullua kerätä omaisuutta, josta voisi nauttia jo parhaina päivinään,matkustella jne. Koska kun tulet vanhaksi, kunta vie kaiken, jos jotain vietävää on. Rahallakaan ei tunnu saavan hyvää hoitoa.jos rahaa ei ole,ei kai kukaan jää ilman hoitoa?

Pitää paikkansa vanhusten rahat pöllitään ja tummaihoiset miehet käy vanhoja naisia pesemässä kotona josta minulle tuli eräs talon asukas kertomaan sanoin jos vanhus ei halua ja kieltäytyy siitä pitää Kotipalvelun esimiehelle kertoa ja kertoi on viety sanaa eteenpäin ei oteta kantaa on uskomatonta touhua en tiedä missä mättää näitä kokemattomia ulkolaisia miehiä vanhusten piiriin ja naisia jossain vippaa pahasti

• ikivanha

Hei, Vanhainkoti. Se on harhaa, että vanhainkoti/vanhustenpalvelutalo olisi yhdellekään ihmiselle paras paikka. Ja sen jokainen jonka on pakko turvautua noiden laitosten turviin, asia selkiytyy vasta silloin, kun asuu siellä itse.
      Kuulin juuri vanhuksen omaisen vierailusta vanhustentalossa, joka tapahtui juuri äskettäin viimeisellä Helmikuun viikolla. Viedessään äitinsä väliaikaiseen hoitoon, niin sanottuun Intervallihoitoon vanhustenpalvelutaloon, siellä oli omaiselle kerrottu, että hänen äitiään ulkoilutetaan. Kun sitten omaiset menivät tervehtimään vanhusta, tätä ei ollut yhtään kertaan ulkoilemaan viety ja kun omaiset halusivat viedä vanhuksen ulkoilemaan vanhustentalon pihalle niin, hakiessaan sitä varten pyörätuolia vanhustenpalvelutalon Intervalliosastolta omaiset huomasivat, ettei siellä olleista vanhusten käyttöön tarkoitetuista pyörätuoleista yksikään ollut siinä kunnossa, että niiden avulla olisi mahdollisuus vanhuksia ulkoiluttaa, ja omaisen pyytäessä henkilökuntaa hakemaan talon muista osastoilta tarkoituksenmukaisen pyörätuolin, jotta he voisivat viedä vanhuksen ulos, henkilökunta vastasi, ei muilla osastoillakaan ole olemassa parempia pyörätuolia. Että pyörätuolit oli olemassa vain ja ainoastaan siksi, että olisi näyttö siitä, että vanhuksia ulkoilutetaan. Kaikista pyörätuoleista kun puuttui jalkatuki, ei vanhus, eikä nuorikaan jaksa kannatella jalkojaan kovin kauaa, että ihmettelemättä ei voi olla sitä, miksi risat pyörätuolit varastoidaan vanhustenpalvelutaloon?
      Olen itse ollut kerran 5-vuorokautta palvelutalossa ja tiedän, että kuolema on todellakin parempi vaihtoehto kun se, että on mentävä intervallihoitoon ja ihmettelen sitä, miksi sitä ei ole mahdollista saada halutessaan kuolinapua, miksi iäkästä ihmistä halutaan kiusata?

• neuvoksi

Noista havainnoista pitää infota johtoa, että miksi pyörätuoleja ei ole laitettu kuntoon?
        Pitäähän laitteiden ja apuvälineiden olla käyttökuntoisia. Kaikelle löytyy pomo ja vastuuhenkilö, pitää olla viitseliäs ja ottaa selvää ja viedä eteenpäin jotta epäkohdat korjataan kuntoon.

• Anonyymi

Tämäkin totta olen vanhusten kanssa ollut hoitotyössä 24v ja niissä paikoissa joissa nyt olen ollut vanhukset mömmöä suuhun ei ulkona käyntiä ja kun minä ulkoitutin minulle tultiin nakkelemaan niskoja laiskuutta yököt leipoo ei vaihdeta vaippoja saavat olla koko yön vaipoissa kun kysyin esimieheltä joka ylimielinen mitä yököt tekevät vanhukset missä kakkavaipissa ei nesteytystä ei kunnioitusta ei mitään iloa vastaus ole Mukisematta tein avoin tiedon paikasta ja kaikesta en kadu joten toimikaa samoin avoin ilmoitus joka paikasta ja valviiraan

• Kuulostaa uskomattomalta tämä:

" Että pyörätuolit oli olemassa vain ja ainoastaan siksi, että olisi näyttö siitä, että vanhuksia ulkoilutetaan. "

Useissa vanhustenhuoltolaitoksissa etenkin akuuttipuolella ja intervallijaksoilla odotetaan nykyisin että vanhus tuo sinne tullessaan omat rollaattorinsa ja pyörätuolinsa.

• nainen4

tottakai tuo omat ( lainatut) pyörätuolit ja rollat, miksei toisi? Omathan on mitoitettu henkilön mittoihin, nuo ulkoilutuolit on vain ulkoiluun, eli väliaikaiseen käyttöön.

• Anonyymi

Eräässä hoitopaikassa hoitaja istu pyörätuolissa olevan vanhuksen syliin joĺa jalat amputoitu kun sanoin hänellä etkö häpeä hän naureskeli piti sitä hauskana leikkinä ja vanhus valitti tänä päivänä vanhuksia kiusataan ei arvosteta olen nähnyt niin järkyttävää toimintaa että voi taivas

• palvelutalo on hyvä

Pelkotiloja tulee jo nuorempana kun jää yksin, miksi jätetään vanhukset yksin kotiinsa.

• suuri tarve tulossa

On ennustettavissa, että palvelutalon palveluja tulee tarvitsemaan iso joukko vanhenevia vaikka olisi näennäisesti kunnossa. Pelot vaikka loukkaantumisista tms aiheuttavat sen, että jos ranteessa on hälytysranneke sitä tullaan painelemaan paniikissa yhtenään.

• hoivaa pitää olla

ja siinä ei auta vaikka oliskin ateriarobotti nurkassa, tai robottihylje...vielä lisäksi..

• asukki

Minä, jonka on ollut pakko siirtyä asumaan vanhainkotiin, en ole tippaakaan virkistynyt täällä. Minä siirryin vanhainkotiin siitä syystä, kun en enää omassa kotonani pärjännyt, eli huonokuntoisena monia sairauksia potevana, ei minulle tänne muutosta mistään taikaiskusta voimia ilmaantunut, jotta jaksaisin täällä seurustella muiden vanhusten kanssa. Olen asunut nyt vanhainkodissa kaksi kuukautta ja yhden päivän ja olen jo nyt täysin kyllästynyt asumaan vanhainkodissa.
      On kyllä hyvä, kun vanhainkoteja on olemassa silloin, kun muuta vaihtoehtoa ei ole olemassa mutta, vanhainkoti ei ole ihanoimisen arvoinen asuinpaikka.
      On kamalaa, aloittaa vanhana huonokuntoisena opetella elämään aikataulun ja laitoksen muiden pakollisten sääntöjen mukaisesti. Kotonani nukuin silloin kun nukutti, söin silloin kun tunsin tarvetta syödä täällä, joka päivä on elettäväaikataulun mukaisesti ihan niin, kun armeejassa.
      Sen, mitä on asua vanhainkodissa tietää vasta silloin, kun itse asuu vanhainkodissa. minusta vanhainkodissa asuminen ei tunnu mukavalle.

• hoitajanavanhainkodissa

Olen vanhainkodissa töissä eikä ainakaan siellä ole asukkailla mitään pakollisia sääntöjä, joita heidän pitäisi noudattaa. Ei ole mikään pakko syödä, jos ei maistu tai ole nälkä, pakko ei ole myöskään nukkua ellei nukuta vaan saa esim. katsoa telkkaria niin pitkään kuin haluaa. Myös pyrimme hoitamaan vanhuksia heidän omia voimavarojaa käyttäen, mikä helpottaa myös hoitajien työtä. Jos sinulla itselläsi on vielä vähänkään omia voimavaroja jäljellä, käytä hyvä ihminen niitä! Enemmän se sinuĺlekin antaa kuin ottaa - ja varmasti piristytkin :)

• Vali-vali-vali-vali

Miten tuo valittaja on selvinnyt noille kymmenille ja vaivaistaloon asti? Näkeeköhän se elämässään mitään hyvää?

• Anonyymi
        Vali-vali-vali-vali kirjoitti:

Miten tuo valittaja on selvinnyt noille kymmenille ja vaivaistaloon asti? Näkeeköhän se elämässään mitään hyvää?

Vanhainkodeissa oli ennen tuoksu joka kirveli silmiä..

• ikuseenuneen

Oletpas hyvässä kunnossa kun kirjoitat tietokoneella.Mun äiti on vanhainkodissa,on taantunut,pissaa vaippaan,makaa vaan.Sen verran käy ylhäällä että syödä hotasee,ja sitten taas maate.Häntä ei ole pesty kahteen viikkoon,on niin huonossa hapessa että menettää tajuntansa pienestäkin rasituksesta.Oksentaa kaikki syömänsä ruuat.Vatsa tyhjennetään säänöllisesti.Toivon että ei kärsi pitkään,vaan pääsee pois.

• Anonyymi

On ikävää kuulla että äitisi voi huonosti se on tämän päivän hoitoyksiköissä yleinen asia ikävä kyllä tampere pahin tästä alasta otetaan töihin narsisteja naisia Esperi kontu ja koukkuniemi

• Karvasmanteli61

Onneksi itsellä on syanidikapseli minkä voi ottaa kun rupeaa vituttamaan tarpeeksi suomessa.Ei ehdi mätänemään hoidon puutteessa paska ja kusivaippoihin tulehtuneiden peräpukamien kera!!! Hankkikaa tekin ennenkuin on myöhäistä!

• Anonyymi

No kenen kaltainen on hän joka on yksin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe