Mulla on Opel Corsa -98 ajettu 135 tkm. Pariin vuoteen eli noin 30 tuhanteen km ei ole nyt tehty mitään mutta mitään ongelmaa ei ole ollut. Kannattaako satsata rahaa? Esim.
-Öljynvaihto? Onko merkitystä plus öljynsuodatin?
-Polttoaineensuodatin? Hyvin on toiminut vanhakin.
-Tulppien vaihto? Eikö ne kestä ainakin 100tkm?
-Jotain muuta mikä?
Autoliikkeethän mainostavat näitä "iso huolto" tai "pieni huolto". Mutta onko tämä rahanhaaskausta? Jos ei mitään vikaa ole ollut.
Kannattaako huoltaa vanhaa autoa?
30
6314
Vastaukset
- pääset halvemmlla
Avaa konepelti, pieraise ja sulje konepelti. Se riittää.
- järki käteen ja...
On merkitystä ja kannattaa tehdä, jos autoa aikoo pitää. Laiminlyönnit näkyvät ennen pitkää katsastuksessa tai suoranaisina vikoina.
Öljyn- ja -suodattimen vaihto suositellaan tehtävän kerran vuodessa, jos öljynvaihtovälin ajomatka ei sitä ennen täyty. Polttoaineensuodatin ja tulpat ovat yleensä niin halpoja, ettei siinä kannata yrittää säästää. Jarrujen kuluneisuutta kannattaa tarkkailla, jäähdytysneste kannattaa vaihtaa parin-kolmen vuoden välein.- autoilija 3+
Muuten ihan asiaa, mutta miksi jäähdytysneteitä pitisi vaihtaa noin tiheään?? Ei missään automerkissä noita noin tiuhaan vaihdeta, ei edes merkkiliikkeen huoltotiskillä kaupitella tuohon tahtiin. Mittaamallahan nesteen kunto selviää.
Ennemmin tuonikäiseen kannattaisi vaihtaa jarrunesteet. - järki käteen ja..
Jarrunesteellekin on määritelty vaihtoväli, ei tullut heti mieleen, kun omassa ei erikseen sellaista ole.
- järki käteen ja...
autoilija 3+ kirjoitti:
Muuten ihan asiaa, mutta miksi jäähdytysneteitä pitisi vaihtaa noin tiheään?? Ei missään automerkissä noita noin tiuhaan vaihdeta, ei edes merkkiliikkeen huoltotiskillä kaupitella tuohon tahtiin. Mittaamallahan nesteen kunto selviää.
Ennemmin tuonikäiseen kannattaisi vaihtaa jarrunesteet."Standardit täyttäviä nesteitä on siis valtaosa nesteistä. Näitä voidaan keskenään sekoittaa. Pakkasenkesto on kriteeri, millä tuotteita yleisesti markkinoidaan, ja tästä nämä nesteet suoriutuvat poikkeuksetta. 50/50 seoksella saadaan -36 °C pakkasenkestävyys. Vaihtoväli suositus on 1–2 vuotta.
Nyt vihdoin aivan viimevuosina on vähitellen ruvettu ymmärtämään, että nesteiden tehtävänä on toki muitakin kuin vain antaa riittävä pakkasenkestävyys. Tärkeitä ominaisuuksia tulisi olla riittävä korroosionsuoja, vaahtoamisen esto. BS 6580:1992 nesteiden taso vaihtelee. Standardit täyttävät tuotteet eivät aina anna riittävää korroosionkestävyyttä nykyajan uuden teknologian moottoreille.
Auton tekniikan ja järjestelmien muuttuminen on aikaansaanut kehityksen, tämän tuloksena on isot kemianyhtiöt kehittäneet autonvalmistajille ns. longlife jäähdytysnesteitä (merkkikohtaiset nesteet), tästä esimerkkinä VW-konsernin autoissa vuonna 1996 käyttöönotettu punainen G-12 jäähdytysneste. Sen vaihtoväli on n. 4 vuotta."
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/ketonen-vastaa-67 - Auto Masentaja 2
järki käteen ja... kirjoitti:
"Standardit täyttäviä nesteitä on siis valtaosa nesteistä. Näitä voidaan keskenään sekoittaa. Pakkasenkesto on kriteeri, millä tuotteita yleisesti markkinoidaan, ja tästä nämä nesteet suoriutuvat poikkeuksetta. 50/50 seoksella saadaan -36 °C pakkasenkestävyys. Vaihtoväli suositus on 1–2 vuotta.
Nyt vihdoin aivan viimevuosina on vähitellen ruvettu ymmärtämään, että nesteiden tehtävänä on toki muitakin kuin vain antaa riittävä pakkasenkestävyys. Tärkeitä ominaisuuksia tulisi olla riittävä korroosionsuoja, vaahtoamisen esto. BS 6580:1992 nesteiden taso vaihtelee. Standardit täyttävät tuotteet eivät aina anna riittävää korroosionkestävyyttä nykyajan uuden teknologian moottoreille.
Auton tekniikan ja järjestelmien muuttuminen on aikaansaanut kehityksen, tämän tuloksena on isot kemianyhtiöt kehittäneet autonvalmistajille ns. longlife jäähdytysnesteitä (merkkikohtaiset nesteet), tästä esimerkkinä VW-konsernin autoissa vuonna 1996 käyttöönotettu punainen G-12 jäähdytysneste. Sen vaihtoväli on n. 4 vuotta."
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/ketonen-vastaa-67Otapa itse se järki käteen. Ja mistäkö? Älä ainakaan omasta päästäsi.
Ei niitä nesteitä tarvitse erikseen vaihdella paitsi öljyjä.
Pakkasneste ei mene miksikään ajan kuluessa, ei myöskään jarruneste. Paitsi teinipoikien mielikuvitusleikeissä.
Vuosikymmenten kokemuksella:
Nytkin on omassani noin 15 v vanhat nesteet. Ei ole ruostetta ja pakkasta kestää. Tosin vaihtuu oikein hitaasti; ei tietoa mihin. Parin kuukauden välein pitää vähän paisuntasäiliöön lisätä. Joko tuo vesipumppu vähän vuotaisi? Onhan sillä jo 25 vuodessa tullutkin kilometrejä melkein puoli miljoonaa. Ranskan Rapealla.
Jarrunesteet vaihtuu luontojaan kun niitä jarrusylintereitä joutuu aina joskus putsaamaan tai uusimaan. Pääsee suolavesi pölysuojakumien alle ja ruostuu sylinteri sen ja tiivistekumin välistä vaikka miten rasvaisi ja pölysuojat kuparilangalla surraisi tiiviiksi. Kosteus vain tihkuu läpi tai ulkopuolelta alkanut ruoste leviää pölysuojan alle. Jossakin vaiheessa joutuu jumeja irrottelemaan ja ruostetta poistelemaan... Siinä vaiheessa aina vaihtuu jarunestettäkin. Tuleepahan samalla pääsylinteriin kertynyt kumipölykin pois. - järki käteen ja...
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Otapa itse se järki käteen. Ja mistäkö? Älä ainakaan omasta päästäsi.
Pakkasneste ei mene miksikään ajan kuluessa, ei myöskään jarruneste. Paitsi teinipoikien mielikuvitusleikeissä.
Nytkin on omassani noin 15 v vanhat nesteet. Ei ole ruostetta ja pakkasta kestää. Tosin vaihtuu oikein hitaasti; ei tietoa mihin. Parin kuukauden välein pitää vähän paisuntasäiliöön lisätä. Joko tuo vesipumppu vähän vuotaisi? Onhan sillä jo 25 vuodessa tullutkin kilometrejä melkein puoli miljoonaa. Ranskan Rapealla.
Jarrunesteet vaihtuu luontojaan kun niitä jarrusylintereitä joutuu aina joskus putsaamaan tai uusimaan. Pääsee suolavesi pölysuojakumien alle ja ruostuu sylinteri sen ja tiivistekumin välistä vaikka miten rasvaisi ja pölysuojat kuparilangalla surraisi tiiviiksi. Kosteus vain tihkuu läpi tai ulkopuolelta alkanut ruoste leviää pölysuojan alle. Jossakin vaiheessa joutuu jumeja irrottelemaan ja ruostetta poistelemaan... Siinä vaiheessa aina vaihtuu jarunestettäkin. Tuleepahan samalla pääsylinteriin kertynyt kumipölykin pois.Hmm, kumpaakohan uskoisin? Autolehteä, joka on kysynyt asiaa kyseisten aineiden edustajalta ja yleistä ohjetta netistä haettuna VAI epäasiallisesti kirjoittelevaa mutujehua?
https://www.google.fi/search?q=coolant change interval - The Köle
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Otapa itse se järki käteen. Ja mistäkö? Älä ainakaan omasta päästäsi.
Jarrunesteet vaihtuu luontojaan kun niitä jarrusylintereitä joutuu aina joskus putsaamaan tai uusimaan. Pääsee suolavesi pölysuojakumien alle ja ruostuu sylinteri sen ja tiivistekumin välistä vaikka miten rasvaisi ja pölysuojat kuparilangalla surraisi tiiviiksi. Kosteus vain tihkuu läpi tai ulkopuolelta alkanut ruoste leviää pölysuojan alle. Jossakin vaiheessa joutuu jumeja irrottelemaan ja ruostetta poistelemaan... Siinä vaiheessa aina vaihtuu jarunestettäkin. Tuleepahan samalla pääsylinteriin kertynyt kumipölykin pois."Jarrunesteet vaihtuu luontojaan kun niitä jarrusylintereitä joutuu aina joskus putsaamaan tai uusimaan."
-johtuiskohan se just siitä, että jotkut joutuu korjailemaan, kun nesteitä ei vaihdeta? -edellisessä autossani on etujarrusylinterit alkuperäiset 580tkm ajettuna.....
-samoin vesipumppu ei ole hajonnut itsellä kummassakaan edellisessä autossani 400tkm matkalla, kun on riittävän puhtaan vetet...... - lahjontaa
järki käteen ja... kirjoitti:
Hmm, kumpaakohan uskoisin? Autolehteä, joka on kysynyt asiaa kyseisten aineiden edustajalta ja yleistä ohjetta netistä haettuna VAI epäasiallisesti kirjoittelevaa mutujehua?
https://www.google.fi/search?q=coolant change intervalLehdistöhän onkin puolueettoman tiedon lähde oikeastaan missä tahansa päin maailmaa.
- The Köle
"Pariin vuoteen eli noin 30 tuhanteen km ei ole nyt tehty mitään mutta mitään ongelmaa ei ole ollut"
-pitääkö autossa olla ongelma?
-ei minusta, mutta jos kaikki huollot laiminlyö, ongelmaa tulee ennemmin tai myöhemmin......
Suositeltavia kohteita minusta:
1. moottoriöljy vähintään 1krt/v suodatin samalla
2. ilmansuodattimen puhdistus vähintään 1krt/v vaihto parin vuoden välein
3. tulpat valmistajan ohjeen mukaan, kestävät nykyään paljon.....
4. kaikki muut nesteet vähintään 5v välein
5. saranat, lukot voitelu pari krt/v
6. pesu aina kun maalin peittävää kuraa ollut yli 2vkoa- itse kaikki.,
Itse en käytä autoani huollossa lainkaan takuuajan jälkeen. Teen kaikki tarvittavat toimenpiteet itse, vaihdan öljyt ja suodattimen ohjekirjan mukaan. Jarrunesteet 3v välein ja jäähdytysnesteet 5 v välein, vaihteiston öljyt 8v välein, ainoastaan 2 kertaa, jakohihnan ohjekirjan mukaan. Siinä ne huollot sitten ovatkin, korjaukset ja katsastusmiehen kusetukset teen itse ja säästän näin paljon, autoa pidän niin kauvan kun menee paaliin.
- vanha halvalla
itse kaikki., kirjoitti:
Itse en käytä autoani huollossa lainkaan takuuajan jälkeen. Teen kaikki tarvittavat toimenpiteet itse, vaihdan öljyt ja suodattimen ohjekirjan mukaan. Jarrunesteet 3v välein ja jäähdytysnesteet 5 v välein, vaihteiston öljyt 8v välein, ainoastaan 2 kertaa, jakohihnan ohjekirjan mukaan. Siinä ne huollot sitten ovatkin, korjaukset ja katsastusmiehen kusetukset teen itse ja säästän näin paljon, autoa pidän niin kauvan kun menee paaliin.
Tuo vaikuttaa järkevältä ja kokonaisedulliselta ratkaisulta.
Samaan malliin on allekirjoittanutkin harrastanut eli korjaukset tarvittaessa ja öljyt ja suodattimet säännöllisesti.
Hyvin se on raksuttanut , kun kohta on 390 tkm täynnä.
Korjaukseen/huoltoon menee 1 osamaksu/vuosi, joten kannattaa ajaa niin kauan kunnes kone tai laatikko laukeaa eli n. 500 tkm. - lsdjfklsdfsdfsdfsdf
itse kaikki., kirjoitti:
"Itse en käytä autoani huollossa lainkaan takuuajan jälkeen."
"korjaukset ja katsastusmiehen kusetukset teen itse ja säästän näin paljon"
Öööö.... mikä järki on ostaa uusi auto jos on tarkoitus pihistää? Arvonalenema on ensimmäisen 5 - 8 vuoden aikana kuitenkin se merkittävin rahan menoerä
- öljyt nyt ainakin
Öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa kerran vuoteen vaikka kuinka muussa säästäisi.
- 4vuotta sama auto
öljyt ja suodatin vähintään 2v välein täyssynteettistä. 15-20 000km, jos haluat venytttää tuota huoltoa ni toi 2 vuotta maks. Öljyt ovat parempia nykyään joten ei niitä ihan heti tartte vaihtaa. muista täyssynteettistä ni voi pari vuotta ajella samoilla öljyillä. Tuota jäähdytinnesteenvaihtoa en oo koskaan tehnyt, en vain nää järkeä edes, niin puhtaalta näyttää se neste siellä paisuntasäiliössä. ennemmin vaihtais jarrunesteet ja kytkinnesteet vaik 5 vuoden välein. jarrunesteeseen pääsee likaa ja vettä sekaan vuosien kuluessa. -- paljon pakkasta, jarrut jumittuu, tai muuten vain jumii. ruskeemmaks se ainakin muuttuu mulla se neste. vaik sulla auto nyt toimiikin ni kun se auto hajoaa, on vuorossa toisen auton osto. jos ostaa väärän auton ja se onkin kokoajan rikki ni alkaa jo potuttaa.... Katsastuksessa ne kertoo sit mikä osa on rikki tai löysä tai vastaavaa, ovat aika tarkkoja. Mitää merkkihuoltoa ei kannata tuohon autoon tehdä. Kaveri kävi huollossa. 1600€ ja auton arvo 1000€ .. nesteitä vaa autoon ja sit ku hajoo ni koittaa jostain saada halvan korjaajan korjaamaan se vika tai vaihtaa autoo. Itellä vähän huono kun on jäänyt samaan autoon koukkuun, ei halua vaihtaa toiseen ja se ei ole hyvä. Jotenkin siihen tiettyyn autoon kiintyy kun tulee muistoja kun monta vuotta liikkuu saman auton ratissa ihmepaikoissa.
- PekkaKuuppa
Vein sitten huoltoon, kerranhan se vain kirpaisee. Tarjosivat pienempää ja isompaa huoltoa oisko ollu pieni 110e ja iso 180e isompaan kuuluu lisäksi polttoaineensuodatin ja tulppien vaihto. Pienempään ainakin öljyt ja sen suodatin. Valitettavasti ei tullut sen tarkemmin kysyttyä mitä niihin huoltoihin sisältyy ellen nyt soittele ennen sinne ajoa.
Lisäksi katsastusmiehen valitukset vuosi sitten eli ensinnäkin rikkoutunut vetonivelen suojakumi fiksataan. Sanoivat et halvempi vaihtoehto oli vaihtaa kumi ja ruikkia uudet öljyt sinne oisko jotain 75e ollut tää operaatio, valitsin sen. Vaikka ois kai koko nivelenkin voinut vaihtaa. Mut annoin olla. Samoin valojen suuntausta korjaavat, siitäkin katsastukses valitettiin.
Katotaan miten käy ja meneekö sit joulun jälkeen läpi katsastuksesta.
Kai tää sit yhteensä ainakin 300e tekee mut jos siinä on 2v huollot niin ok. Jospa sillä sit ajelis taas eteenpäin. En tiiä oisko voinu halvemmal saada jostain, enpä tiedä. Ei toi nyt niin kauhee hinta huollosta oo.- yliasentaja
Kyllä noin ison huollon jälkeen voit huoletta ajella taas pari vuotta eteenpäin ja taaksekin päin voit yrittää mennä.
- mazda437573
Eihän tuo nyt Suomessa ole vielä kovin vanha auto, hitusen yli keski-iän.
Öljyt ja öljynsuodatin on kyllä pakko vaihtaa vaikka olisi kuinka vanha auto, muuten alkaa kyllä muutaman vuoden sisällä tulla moottorioireita kulumisesta.
Polttoainesuodatin ei ole bensaruiskukoneessa niin kriittinen, siitä voi säästää mutta suosittelisin senkin vaihtamaan 2-3 vuoden välein ihan vaan ettei sinne kerry liikaa kosteutta joka jäätyisi talvella.
Tulpat voivat kestää joissakin autoissa sen 100tkm jos on laadukkaat tulpat, pitää varmaan olla jotai iridium tulppia jos 100tkm haluaa kestävän. Tulppien lisäksi sytytykseen vaikuttaa erittäin paljon myös virranjakajan kansi ja pyörijä, omassa autossa niissä on havattavissa kulumista jo 3-4 vuoden jälkeen. Koska vaikuttavat paljon käynnistykseen ja käyntiin ja ovat edullisia, vaihdan nekin 3-4v välein.
Listastatsi puuttuu jarruneste, jäähdytinnneste ja vaihteistoöljy.
Niissä autoissa missä vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu huoltoohjelmaan, on kokemuksieni mukaan eniten vaihteiston hajoamisia. Vaihtoväli riippuu paljon autosta ja öljytyypistä, mutta jos haluaa vaihteiston varmasti kestävän, 5v ei ole ollenkaan liian lyhyt vaihtoväli. Omassa autossa se on 2v, mutta siinä onkin minerali atf öljyt.
Sinivihreän jäähdytinnesteen käyttöikä on 2v. Kyllä se toimii ok vielä 3-4v jälkeen mutta jäätymisenesto, korroosionesto, vaahtoutumisenesto ja puhtaanapitokyky heikkenee selvästi jo 2v jälkeen. Olen iitse nähnyt kuinka kannen jäähdytyskanavat ovat olleet tukossa ja kansipahvti kärähtäneet kun ei olla vaihdettu jäähdutinnnestettä tarpeeksi usein. Punainen neste kestää taas 5-7v mutta taitaa corsassa olla vielä sinivihreää.
Samoin jarruneste kestää 2v ennen kuin alkaa keräämään liikaa vettä joka johtaa jarruputkien ruostumiseen, jarrumäntien jumittamiseen ja yleisesti kalliisiin jarruremppoihin. Toki sitäkin voi käyttää 4-5v huoletta mutta kuitenkin välillä kannattaa vaihtaa jos ei tykkää tehdä jarruremppoja, ja samahan koskeee kytkinnestettä.
Aina on näitä "kyllä mun auto kesti vaikken huoltanutkaan" mutta kyse on kuitenkin siitä haluaako varmistaa asian vai pelata arpapeliä. Oma 24v autoni toimii vielä erittäin hyvin ja luotettavasti koska noudatan mitä itse juuri kirjoitin tähän.- mazda437573
Tietenkin yks syy miksi teen kaikki nää huollot on että pystyn itse tekemään, esim jarrunesteen vaihto maksaa 4e, jäähdytysnesteen 15e (18 jos ostaa jäähditysjärjestelmän puhdistusainettakin samalla), vaihteistoöljyn vaihto 15e (mineraali atf 3l), öljynvaihto 25e (5w-40 suodatin), tulpat kansi ja pyörijä 20e. Aika edulliseksi tulee.
Jakohihna on tietenkin kans yks asia minkä pitää vaihtaa, omalle autolle maksaa korjaamolla osineen noin 150-200e, en tarkkaan muista.
Eli ei paljoa maksa jos itse tekee.
- A.Autoilija
Yhtä hyvin voitais kysyä, kannattaako autoon lisätä polttoainetta ennen vai jälkeen kun se loppuu. Itse lisään ennen.
Se on sitten toinen juttu, mitä ja kuinka paljon auton huoltoon pitää ja kannattaa satsata.
Ihan minimissään pelkällä sopivasti ajoitetulla moottoriöljyn vaihdolla pärjää usein aika hyvin. Myös muut nesteet kannattaa tarkistaa ainakin kerran vuodessa. Esim. jos jäähdytinneste on vähissä tai se jäätyy ja siitä syystä moottori hajoaa, aika pienen säästön myötä syntyy kallis vaurio. - Kävellen vai autolla
Riippuu kuinka varmasti sen haluat toimivan ja kuinka pitkään...
- Provoko?
Onko aloittaja provo vai ääliö? Yleensä vähän samaan kategoriaan menevät molemmat.
Kysymys siis kuuluu: Haluatko tuolla sorsallasi ajaa vai et? Mikäli haluat niin silloin vaihdat ne öljyt vähintään. Ja jokainen edes jotenkuten täysillä käyvä tietää ettei ne tulpat sitä sataa tonnia oikeasti kestä. Ajo loppuu muutenkin ilman pieniä huoltoja.
Merkkiliikkeen huollot ovat asia tietysti erikseen. Ei kai kukaan täysissä järjissä liikkuva vie edes vuoden 2008 Opelia merkkihuoltoon? Esimerkin auto on 15 v vanha, joka ns. nyrkkkipajakamaa.- kaikki merkit osaa?
=> merkkihuoltoon?
Merkkihuollon paras puoli on se että korjattava tuote on korjaajalle tuttu. Aikoinaan vein oman autoni monimerkkihuoltoon sillä seurauksella että siihen tuli vikoja joita ei siinä aiemmin ollut.
Luonnollisesti "nyrkkipajaan" saa auton nopeasti huoltoon, ja tuntiveloitus on hieman halvempi. Tosin merkkiliikkeidenkin hinnoissa on eroa kun kysyy vaikkapa jakohihnan vaihtoa.
Ei liity Opeliin, mutta merkkihuolto ei ole kallein.
http://m.iltalehti.fi/autot/201301240130127_au.shtml
Ja kyllä autoa kannattaa pitää kunnossa vaikka siinä onkin vain käyttöarvo jäljellä. Kun ei ole pääomakuluja voi rahoja käyttää huoltoon, korjaukset ovat kallimpia eikä tuo ole vielä romutusiässä (keskimäärin 1993 mallit romutetaan).
- ei huolta huollosta
Mitä sitä suotta huoltamaan, kyllä se kestää johonkin piteeseen saakka huoltamattakin!
- Käyttöarvo
Ihmiset ei näytä ajattelevan ollenkaan KÄYTTÖARVOA. Autolla on käyttäjälleen sama käyttöarvo olipa sen rahallinen arvo mikä tahansa.
Jos käyttöarvona on että autolla on päästävä mahdollisimman varmasti ja luotettavasti liikkeelle vaikkapa muiden kulkumahdollisuuksien puuttuessa niin kyllä luulisi kannattavan ennakkohuoltaa sitä että auto ei hajoaisi saati seisoisi korjattavana vaikka rahallinen arvo ei kovin suuri olisikaan.
Onko muka halvalla autolla liikkeelle pääsy jotenkin vähemmän tärkeää kuin kalliilla autolla? Eikö halvan auton omistajan töihin pääsy ole niin tärkeää kuin kalliin auton omistajan?
Jos rahaa ei ole hankkia kalliimpaa autoa niin ei se vähennä sen halvankaan auton käyttöarvoa. Pikemminkin rahanpuutteessa kannattaisi erityisesti huoltaa ennakkoon sitä autoa niin kalliit korjaukset ainakin lykkääntyisivät tuonnemmaksi. Huoltamatta ei mikään auto kovin pitkään kulje. - Automekaanikko 30yer
Moottoriöljyä ei kannata vaihtaa, koska se vain paranee vanhetessaan. Jos kuitenkin vaihdat tai vaihdatat öljyt, niin sopiva vaihtoväli on 15 vuotta tai 650 000 km, kumpi ensin tulee täyteen. Samalla voi myös vaihtaa öljynsuodattimen, jos epäilee sen olevaqn likainen. Sytytystulppien suositeltu vaihtoväli on 250 000 km. Vaihdelootaan pitää öljyt vaihtaa 15 000 km välein, joten vaihtee vaihtuvat jouhemammin, eikä planettakehä ratas pääse rikkountumaan. Öljynä voi manuaali lootassakin käyttää AFT öljyä tai sitten tavallista moottoriölljyä, jonka viskositeetti on 20W40. Jäähdytysnesteet vaihdetaan vain, jos järjestelmää joudutaan korjailemaan. Oikea sekoitussuhde vihreälle ja punaiselle nesteelle on 1 suhde viiteen. Liian raakaa nestettä ei saa laittaa, muuten vesipumpun joutuu vaihtamaan puolet aikaisemmin. Jakohihna kestää normaalisti auton iän, joten siitä ei kannata murhetta kantaa. Jakoketjut taas pitää huoltaa vuoden väein, eli ne voidellaan hyvin ketjurasvalla.
- tcuvyiubiol
No jo on kummallisia ohjeita, taidat olla pikemminkin kolmikymppinen automekaanikko kuin 30 vuoden kokemus automekaanikon hommista...
- Provoko?
tcuvyiubiol kirjoitti:
No jo on kummallisia ohjeita, taidat olla pikemminkin kolmikymppinen automekaanikko kuin 30 vuoden kokemus automekaanikon hommista...
Hahhah! Lankesitko oikeasti tuohon kunnon vitsiin vai onko kommenttisi vain provo? Kommentoinnin tasosta päätellen voisi melkein luulla että luulet "Automekaanikko 30yer" kirjoittavan tosissaan. Kyseessä on tämän palstan osuvin vitsi toisin kuin esim. tämä surkeaakin surkeampi pierujuttu:
"Avaa konepelti, pieraise ja sulje konepelti. Se riittää."
- PekkaKuuppa
Löyty ihan mukava huolto, vaihtoivat samalla pari palanutta polttimoa a´ 5e töineen kappale ja vetonivelen suojakumiin vaihtoivat jonkun pannan ja rasvaa laittoivat ja se maksoi 20e töineen. Sitten öljyt ja suodattimet ja tulpat vaihdettiin. Raitisilma ja polttoaineen suodattimet.
Ongelmia on et kuulemma raidetanko väljä, kuulemma varmasti ei mee läpi katsastus sen takia, jotain vajaa 200e maksaisi heillä vaihtaa uus tanko, onko tämä markkinahinta? Vai saisko halvemmalla jostain? Sitten on pakoputkes reikä, ehkä jossain vaihees pitäs jotenkin hitsata? Sitte etujarrut vaan pari milliä jäljel, ehkä samalla vaihtaa jarrulevytkin kannattas?
Aion nyt kuitenkin koittaa katsastaa vaikka kai se ton raidetangon takia hylätään. Mut se ja jarrut nyt kai ainakin kannattaa sit laitella jos kerran autolla vielä ajelee. Onhan ne aika tärkeitä osia.- Kolopappanen
Niin siis nuohan ovat VIKOJA joita tavallinen merkkihuolto ei edes ohjelmissaan korjaa. Tuskin edes huomaavat noita saatikka sanovat niistä mitään.
Auton huoltaminen ja korjaaminen ovat kaksi totaalisesti eri asiaa ja nämä menevät monesti sekaisin. Johtuu varmaan siitä, että jo pelkät huollot ovat niin kalliita ettei monenkaan hanuri niitä tahdo kestää.
Tämä on se kaikkein pahin noin vanhassa laatikossa:
"Ongelmia on et kuulemma raidetanko väljä, kuulemma varmasti ei mee läpi katsastus sen takia, jotain vajaa 200e maksaisi heillä vaihtaa uus tanko, onko tämä markkinahinta? "
Siis onko pelkkä raidetangon pää väljä vai koko hammastanko?
135tkm ja hammastanko väljä? No huhuh, ei todellakaan ole mikään laatuauto kyseessä. Mutta sehän onkin Opel. Motonetissä tehosteeton hammastanko on 150€.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/400/autot/opel/corsa-b-93-01?vuosimalli=1998
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883