Ovatko muut huomanneet?

Perunanenä

Moi kaikki nenäoperaation läpikäyneet! Minulla on perunanenä ja olen päättänyt käydä leikkauttamassa sen. Olen harkinnut Viroa tai sitten lainan ottamista Suomalaista leikkausta varten. Mitä olette itse olleet tyytyväisiä lopputulokseen? Ovatko muut huomanneet mitään? Haluan siis vain vähän pienemmän perunanenän, en mitään täydellistä, että muutos ei ole kovin suuri. Kuinka kauan jouduitte piileskelemään kotona? Leikattiinko luuta vain pelkästään rustoa? Perunani on rustoa, joten luuta ei tarvitse leikata. Onko ollut paljon kipuja vielä pitkään leikkauksen jälkeen ja tuntuuko nenä normaalilta? Entä miten niistäminen onnistuu? Näkyvätkö arvet? Ajattelin mennä leikkaukseen Joululomalla. Onko minulla kohtalotovereita? Oletteko paljastaneet kumppaneillenne tämän leikkauksen? Itse olen sinkku ja mietinkin että en aio mitään kertoa tulevalle poikaystävälleni, koska ei se kuulu kenellekään muulle. Onko tämä väärin?

20

6056

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lue tämä

Lääkäriliiton apulaistoiminnanjohtaja Santero Kujala:
      "Virossa ei ole potilasvahinkovakuutusta. Kuluttaja on siellä turvaton, jos jotain epätoivottavaa sattuu. Ainut reitti on raskas oikeustaistelutie."

Plastiikkakirurgian professori Sirpa Asko-Seljavaara:
      "Virossa tehtyjä kauneusleikkauksia tulisi harkita erityisen tarkkaan. Siellä on aika paljon plastiikkakirurgiaa, joka ei ole koulutettujen ihmisten käsissä. Meille tulee jatkuvasti tapauksia, joille joudutaan tekemään korjausleikkauksia"

Suomen Kuvalehti:
      "Suomalaiset plastiikkakirurgit ovat harvinaisen yksimielisiä yhdestä asiasta: Viroon ei kenenkään pidä lähteä itseään leikkauttamaan. Suomalaiset lääkärit muistuttavat, että Viron lääkärit eivät ole plastiikkakirurgeja vaan yleiskirurgeja tai yleislääkäreitä. Osalla heistä ei ole edes Virossa vaadittavaa plastiikkakirurgian toimilupaa."

"Plastiikkakirurgi Matti Pakkasella on yli 20 vuoden kokemus plastiikkakirurgina. Hän joutuu usein korjaamaan Virossa tehtyjen leikkausten jälkiä.
      - Jos on kysymys todella vaikeasta komplikaatiosta, joudumme usein käyttämään yhteiskunnan laitoksia niin, että lähetetämme potilaan hoitoon Töölön sairaalan plastiikkakirurgiselle osastolle. Emme voi jättää näitä ihmisiä seilaamaan ympäriinsä, koska heidän täytyy saada hoitonsa heti. Jos alamme hoitaa täällä yksityislaitoksessa, niin potilaalle tulee kaksinkertaiset kustannukset yhdestä leikkauksesta. Se ei useinkaan ole potilaan kannalta mahdollista."

Terveydenhuollon Oikeusturvakeskuksen ylijohtaja Paula Kokkonen: "Jos potilas menee ulkomaille, hän toimii muitten sääntöjen alaisuudessa. Suomalainen potilasvakuutus ei päde, suomalainen valvonta ei päde, paikallisten koulutuksesta ei välttämättä ole minkäänlaista varmuutta eikä tietoa jne. Vaikeuksia voi olla edessä.
      Suomalaiset lääkärit ovat ottaneet yhteyttä ja todenneet, että on hyvin ongelmallista, kun ihmiset käyvät ulkomailla leikkauttamassa itseään ja tulevat sitten Suomeen haluten korjausleikkauksia. Suomalaisten lääkärien mielestä jälki, jota he joutuvat korjaamaan, on usein aika kelvotonta. He ovat todenneet, että näistä asioista pitäisi tiedottaa yleisölle nykyistä enemmän."

• Perunanenä

Se ei pelaa joka pelkää. Onhan heilläkin kuitenkin kokemusta ja miten he voisivat mokata näin pienen operaation?

• leikattu
        Perunanenä kirjoitti:

Se ei pelaa joka pelkää. Onhan heilläkin kuitenkin kokemusta ja miten he voisivat mokata näin pienen operaation?

pieleen voi mennä ja pahasti ja minut sentään leikattiin suomessa. siinä meni rahat ja nenä on ihan kamalan näköinen eikä toimi kunnolla. olen yrittänyt hakea korvauksia mutta saa nähdä miten käy.

• diana
        leikattu kirjoitti:

pieleen voi mennä ja pahasti ja minut sentään leikattiin suomessa. siinä meni rahat ja nenä on ihan kamalan näköinen eikä toimi kunnolla. olen yrittänyt hakea korvauksia mutta saa nähdä miten käy.

nenän pienennys on ehkä kaikkein vaativin operaatio koska nenän rustot ja luut joudutaan murjomaan jotta nenästä saatais pienempi...

• toinen leikattu
        diana kirjoitti:

nenän pienennys on ehkä kaikkein vaativin operaatio koska nenän rustot ja luut joudutaan murjomaan jotta nenästä saatais pienempi...

Tuo, mitä "diana" sanoi, pitää paikkansa. Nenän muotoileminen on pikkutarkkaa homma ja kuulemani mukaan hankalin plastiikkakirurgisista toimenpiteistä.

Itselläni höylättiin rustoa ja luuta sekä väliseinästä otettiin pieniä kappaleita, joilla muotoiltiin nenän kärki ja sierainten väli.
        Kirurgin mukaan pelkkä ruston muovaus tehdään monesti paikallispuudutuksessa, mutta kun joudutaan kajoamaan luuosiin, se tehdään nukutuksessa.

Naama oli viikon verran ihan mustelmilla (lähinnä tuon luun "murjomisen" takia). Nenä oli lastan ja teippikerrosten alla. Verta ja räkää valui eikä pystynyt niistämään (puhdistamisen jouduin hoitamaan varovasti pumpulipuikoilla). Nenä oli niin tukossa, ettei sen kautta pystynyt hengittämään ja yöt piti nukkua puoli-istuvassa asennossa. Ensimmäiset viikko pari oli siis aika tukalaa aikaa.

Nenä oli tunnoton kuukauden verran ja kärsittyäni nuo em. asiat totesin, että kaikki oli kuitenkin sen arvoista!

Minulla ei ole kokemusta noista Viron tohtoreista, mutta loppujen lopuksi hintaerot ovat mielestäni aika pienet (kun leikkaus on kuitenkin yleensä "once in a life time"-tyyliin), joten minä menisin Suomalaiselle klinikalle. Suomestakin löytyy suuria hintaeroja, joten ei muuta kuin vertailemaan!

• Perfektionisti työssään

Margus Luht on ehdottomasti Pohjois-Euroopan paras nenäkirurgi. Hän korjaa jatkuvasti suomalaisten nenäkirurgien huonoja leikkaustuloksia. Leikannut yli 20 vuotta pelkkiä neniä ja on siinä aivan ilmiömäinen. Omaa enemmän kokemusta nenäleikkauksista, kuin kukaan muu tuhannen kilometrin säteellä. Suomesta et löydä oikeasti yhtäkään erinomaista tai edes kohtuullisen hyvää nenäkirurgia. Suomessa nenäkirurgien taso on suoraan sanoen hyvin heikko.

• Suomen taso heikko
        toinen leikattu kirjoitti:

Tuo, mitä "diana" sanoi, pitää paikkansa. Nenän muotoileminen on pikkutarkkaa homma ja kuulemani mukaan hankalin plastiikkakirurgisista toimenpiteistä.

Itselläni höylättiin rustoa ja luuta sekä väliseinästä otettiin pieniä kappaleita, joilla muotoiltiin nenän kärki ja sierainten väli.
        Kirurgin mukaan pelkkä ruston muovaus tehdään monesti paikallispuudutuksessa, mutta kun joudutaan kajoamaan luuosiin, se tehdään nukutuksessa.

Naama oli viikon verran ihan mustelmilla (lähinnä tuon luun "murjomisen" takia). Nenä oli lastan ja teippikerrosten alla. Verta ja räkää valui eikä pystynyt niistämään (puhdistamisen jouduin hoitamaan varovasti pumpulipuikoilla). Nenä oli niin tukossa, ettei sen kautta pystynyt hengittämään ja yöt piti nukkua puoli-istuvassa asennossa. Ensimmäiset viikko pari oli siis aika tukalaa aikaa.

Nenä oli tunnoton kuukauden verran ja kärsittyäni nuo em. asiat totesin, että kaikki oli kuitenkin sen arvoista!

Minulla ei ole kokemusta noista Viron tohtoreista, mutta loppujen lopuksi hintaerot ovat mielestäni aika pienet (kun leikkaus on kuitenkin yleensä "once in a life time"-tyyliin), joten minä menisin Suomalaiselle klinikalle. Suomestakin löytyy suuria hintaeroja, joten ei muuta kuin vertailemaan!

Suomessa ole yhtäkään hyvää nenäkirurgia. Se on vaan fakta. Suomalaiset eivät osaa leikata kauniita neniä. Margus Luht joutuu jatkuvasti korjaamaan suomalaisten kirurgien huonoja nenäleikkaustuloksia. Jos seurasitte Viron hurjaa muodonmuutosta pari vuotta sitten tv:stä, niin Margus oli koko ohjelman kehutuin kirurgi.

• kaisakn

Matti Pakkasta oli lainattu tuossa edellä, kun hän kritisoi naapurimaamme kirurgisten toimenpiteiden tasoa. Itse olen käynyt operaatiossa hänen klinikallaan täällä Suomessa ja tulos on sitä luokkaa, että saatanpa hyvinkin lähteä korjauttamaan homman Suomen rajojen ulkopuolelle - jopa Pakkasen herjaamaan maahan.

Asiantuntijaksikin saattaa päästä vain niillä meriiteillä, että on suomalainen. Harkitkaa tarkkaan, millä perusteilla luotatte mihinkin toimijaan.

(Niin ja herjauksesta minut saa haastaa vaikka oikeuteen, en pane pahkseni. En nimittäin tule häviämään - tiedän olevani oikeassa ja puhuvani M. Pakkasesta oman tapaukseni kohdalla totta.)

• aqua

Miksi haluat muuttaa ulkonäköäsi leikkauksilla? Olet kaunis juuri sellaisena kuin olet, joten opi hyväksymään itsesi. =)

• Virossa

7 Päivää -lehti 10/2003:
        "Helmikuussa 2003 Katri (nimi muutettu) varasi ajan Tallinnassa sijaitsevaan plastiikkakirurgiapalveluun. Ennen leikkaukseen ryhtymistä Katri vieraili klinikan Helsingin toimipisteessä konsultaatiossa.

Katri oli itse kaavaillut ottavansa kevyen kasvojen kohotuksen, niin sanotun miniliftin. Klinikka kuitenkin suositteli täydellistä kasvojen kohotusta, jossa myös leuan helttaa kiristettäisiin. Pyynnöstä Katri hankki yksityislääkäriltä perustutkimukset terveydentilastaan. Kaikki veren hyytymisarvoista verenpaineeseen olivat kohdallaan.

Pari viikkoa myöhemmin Katri pakkasi laukkunsa ja matkasi Tallinnaan. Potilaan epäilyt karisivat, kun anestesialääkäri totesi Katrin leikkauskuntoiseksi. Samana iltana Katrin hymy hyytyi, kun hän ensimmäistä kertaa leikkauksen jälkeen avasi silmänsä heräämössä.

Tavoittaakseen hoitajan hän etsi tavanmukaista soittokelloa, mutta sellaista ei ollut. Paniikki iski, kun Katri näki veriset kätensä ja petivaatteet. Seinäpeilistä Katri näki muuttuneet kasvonsa: ne peittyivät vereen ja nenä oli vääntynyt epänormaaliin asentoon.
        - Hädän tunne oli hirveä. Suorastaan lilluin veressäni ja olin aivan yksin. Aloin huutaa apua, mutta kukaan ei vastannut.

Vaivalloisesti hän nousi vuoteeltaan hakeakseen apua. Pitkän käytävän seinän viertä hän hoiperteli hoitajien kansliaan. Kirurgi saatiin paikalle, mutta Katrin painajainen jatkui. Lääkäri alkoi valmistella häntä uuteen leikkaukseen.

Ennen nukuttamista hän potilaan kauhuksi avasi poskien tikit ja puristi verta ulos. Katri pyysi tuskissaan lääkäriä lopettamaan, koska toimenpide kävi liian kivuliaaksi. Kirurgi ei kuitenkaan lopettanut. Holtittomana kivusta Katri puri hampaillaan alahuulensa halki. Tämän jälkeen hän vaipui tilaan, josta hänellä ei ole muistikuvia.

Seuraavana päivänä leikannut kirurgi tuli iloisesti tervehtimään potilastaan. Katri oli kuitenkin menettänyt luottamuksensa. Hän aikoo nostaa syytteen lääkärin virheellisestä toiminnasta. Lisäksi hän vaatii rahojaan takaisin, sillä leuan heltan kiristystä ei ollut tehty sopimuksesta ja etukäteismaksusta huolimatta.

Leikkauksen seurauksena Katrin oikea korva höröttää ja vasen korva on siirtynyt alemmaksi.
        - Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia naisia, jotka hyväuskoisina lähtevät Viroon leikkauksiin. Mietikää kahdesti."

• eqgaqgeageage

aqua: Miksi haluat muuttaa ulkonäköäsi leikkauksilla? Olet kaunis juuri sellaisena kuin olet, joten opi hyväksymään itsesi. =)

Joku on laittanut miinusta, koko keskustelun ainoaan fiksuun kommenttiin. Huomaa taas mitä ääliöitä täällä liikkuu. Hyväksykää se nenänne jos se ei haittaa hengittämistä tai jtn, vai yritättekö tehdä jacksonit???

• Nenäleikkauksen halu
        eqgaqgeageage kirjoitti:

aqua: Miksi haluat muuttaa ulkonäköäsi leikkauksilla? Olet kaunis juuri sellaisena kuin olet, joten opi hyväksymään itsesi. =)

Joku on laittanut miinusta, koko keskustelun ainoaan fiksuun kommenttiin. Huomaa taas mitä ääliöitä täällä liikkuu. Hyväksykää se nenänne jos se ei haittaa hengittämistä tai jtn, vai yritättekö tehdä jacksonit???

Kuule, sinä "eqgaqgeageage" et vittu tiedä mitään. Itelläs on varmaan täydellinen nenä, jota ei pilkata ja tuijoteta? Ihmiset joilla ei ole täydellinen nenä, saattaa olla huono itsetunto tai olla muutenkin ujo. Joskus tuntuu että ihmiset katsovat nenään eivätkä silmiin. Se tuntuu pahalta.

• lallaahipsu

Itselläni monen vuoden pottunenä lähti, kun kävin kosmetologilla, jolloin nenän mustapäät ja ihon alaiset ihan näkymättömätkin finnit lähtivät pois, nyt olen varsin tyytyväinen nenääni. Jos ongelma ei tuolla lähde tai on muutoin tyytymätön ulkonäköönsä, suosittelen lukemaan psykologian kirjoja ja kaikenlaisia itsensä auttamiskirjoja, niin oppii hyväksymään oman naaman kuvatuksensa -- sitä kuitenkin tulee tuijotettua koko loppuikänsä -- vika ei siis ole naamassa vaan naaman omistajan aivoissa, kun ei osaa elää itsensä kanssa koko loppu elämäänsä. Suosittelen siis pyrkimään ensin itsetiedostamiseen ja unohtaa ajatukset tollaisesta plastiikkakirurgiasta ja liiallisesta ulkoisesta muuttelusta. Kannattaa myös ymmärtää että oma mieli ei on eri asia kuin se ulkokuori, eikä liikaa murehtia; kun on huoleton ja keskittyy elämän iloisiin asioihin, niin sillä ne iloisetkin asiat pyrkivät toteutumaan mielessä, sellaisia ne ajatukset ovat; ei kannata keskittyä kaikkiin turhiin negatiivisuuksiin ja tehdä niistä liian suuria asioita, koska silloinhan niistä todella tuleekin liian suuria asioita. Samalla tavalla ne kaikki ajatukset kukkivat kuten ideatkin. Muutenkin tavoitteista kannattaa tehdä mieluummin helppoja kuin liian vaikeita, ettei niihin muserru.

• dbdbdb

Saako noi mustapäät ja näkymättömät finnit pois jotenkin muuten kuin kosmetologilla vai pitääkö edes paikkansa??

• perunanenä2

Millä hoidolla sai mustapäät ja ihonalaiset näkymättömätkin finnit KOKONAAN pois? :)

• kyz
        perunanenä2 kirjoitti:

Millä hoidolla sai mustapäät ja ihonalaiset näkymättömätkin finnit KOKONAAN pois? :)

Mitä tämä suomalainen potilasvakuutus sitten korvaa "kauneusleikkausten" ollessa kyseessä?

• sad but true

Tiedän todella miltä tuntuu omistaa tämmöinen "perunanenä". Se on ruma ja tuntuu että ei huomaa itsessään mitään muuta kuin sen. Sivuprofiili on kamala ja tämä alentaa itsetuontoa todella paljon. Aina tuntee olonsa rumemmaksi kuin muut. Kun katsoo ympärilleen muiden neniä, tuntuu että kaikilla muilla on täydelliset ja kauniit nenät.
      Olen varma, että minun nenäni ei johdu mistään ihonalaisista finneistä tai mustapäistä, sillä minulla on ollut perunanenä jo aivan pienestä pitäen. Siksi tämä niin raskasta onkin. Pienenä se ei muuten haitannut, paitsi muiden kommentteja oli ärsyttävä kuunnella.

• Itseäni varten------

Ihmiset joilla ei ole perunaa, eivät yleensä osaa kuvitella miltä sen kantaminen tuntuu. Itse en olisi pienenä edes tajunnut nenääni, mutta ala-asteelta saakka minun ei annettu tätä unohtaa. Minulle tuli hyvin selväksi miten huono ihminen olen nenäni takia. Olen tehnyt itseni kanssa töitä, jotta hyväksyn itseni. Lukiossa eräs poika hakkasi minua nenäni vuoksi. Nyt aikuisena kukaan ei enää kommentoi, mutta ihmiset tuijottavat. Työni vuoksi joudun olemaan esillä. Nyt teen tämän itselleni ja nenä muuttuu. Aika leikkaukseen varattu jouluksi.

• taas samaa

Koska nyt on taas nostettu ketju, jossa haukutaan virolaisia , niin muistetaanpa nyt se että monet ovat opiskelleet alaa mm. Oulussa.

Suomen potilasvahinkolainsäädäntö ei koske Viroa mutta siellä on oma järjestelmä josta voi pyytää lausunnon onko tehty hoitovirhe vai ei. Laitoksen nimi on Ravi Kvaliteeti Expert Commission.

• korvaako

Ei välttämättä ota kantaa esteettiseen hoitoon, mutta eikös Virossakin jo maailma ole muuttunut 20:ssä vuodessa... Hinta kuitenkin vielä edullisempaa suurimmassa osissa toimenpiteitä, tosin taitaa tämäkin kohta etu kohta poistua, kun euro nostaa hintaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7205
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3523
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3020
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45