Omassa omakotitalossa on lämmin autotalli. Nyt kuitenkin olen miehiltä kuullut, että autoa ei pitäisi pitää lämpimässä ainakaan talvella. Kuulema ruostuu ja sähkölaitteet vioittuu.
Onko lämmitetty talli autolle pahaksi?
163
8127
Vastaukset
- Tilanteet muuttuvat
Vai on sinulla nyt lämmin talli. Tilanteet muuttuvat nopeasti sinun mielikuvitusmaailmassasi.
- autoilija3
Ilmanvaihto pitää olla, että auto myös kuivuu.
- Minulla on iso
autoilija3 kirjoitti:
Ilmanvaihto pitää olla, että auto myös kuivuu.
kahden auton iso lämmin autotalli, mutta eipä tuo jatkuvassa ajossa oleva auto ole sinne vielä päätynyt. Tallissa on 61 mallinen Ford T-bird ja viritetty Camaro. Ne tykkäävät kun saavat olla talven lämpimässä tallissa.
- euroopanomistaja?
Minulla on iso kirjoitti:
kahden auton iso lämmin autotalli, mutta eipä tuo jatkuvassa ajossa oleva auto ole sinne vielä päätynyt. Tallissa on 61 mallinen Ford T-bird ja viritetty Camaro. Ne tykkäävät kun saavat olla talven lämpimässä tallissa.
Onpas sinulla huono itsetunto, kun täällä pitää päteä!
- Huono on
Metalli ja sähkölaitteet pitävät vedestä. Siksi autokin olisi hyvä pitää jatkuvasti veden alla, ettei se ruostu ja että sähkölaitteet toimivat. Esimerkiksi uima-allas on kätevä säilytyspaikka autolle.
- Onsevaanhienoa
Meillä auto ns. kylmätallissa eli sitä ei lämmitetä ja talli sijaitsee maanalla, loistava paikka ei lumesta huolia ja eikä tarvi etsiä kadunvarresta paikkaa autolle.
- onsepaljonhienompaa
Onsevaanhienoa kirjoitti:
Meillä auto ns. kylmätallissa eli sitä ei lämmitetä ja talli sijaitsee maanalla, loistava paikka ei lumesta huolia ja eikä tarvi etsiä kadunvarresta paikkaa autolle.
Joo, mulla tallissa 23 Celsiusta. Kun töistä tulen ja auton lähestyessä tallia ovi aukeaa automaattisesti. Auton ajaessa talliin sisään Abdullah on vastassa ja hän pesee heti auton sisältä ja päältä. Eipä tarvitse värjötellä missään kylmässä kellarissa ja lämpimästä tallista pääsee suoraan huoneistoon hissillä. Aamulla auto on taas putipuhdas ja lämmin.
- Toiveajattelujauni
onsepaljonhienompaa kirjoitti:
Joo, mulla tallissa 23 Celsiusta. Kun töistä tulen ja auton lähestyessä tallia ovi aukeaa automaattisesti. Auton ajaessa talliin sisään Abdullah on vastassa ja hän pesee heti auton sisältä ja päältä. Eipä tarvitse värjötellä missään kylmässä kellarissa ja lämpimästä tallista pääsee suoraan huoneistoon hissillä. Aamulla auto on taas putipuhdas ja lämmin.
..Ja sitten heräsit syvästä unesta ja totesit että. "Ei ssatana, se lähdettävä linja-autopysäkille odottamaan bussia"
Toiveajattelua ja unta sanon minä ;D - näin se menee
onsepaljonhienompaa kirjoitti:
Joo, mulla tallissa 23 Celsiusta. Kun töistä tulen ja auton lähestyessä tallia ovi aukeaa automaattisesti. Auton ajaessa talliin sisään Abdullah on vastassa ja hän pesee heti auton sisältä ja päältä. Eipä tarvitse värjötellä missään kylmässä kellarissa ja lämpimästä tallista pääsee suoraan huoneistoon hissillä. Aamulla auto on taas putipuhdas ja lämmin.
Älä höpötä!
Abdullah ei pese kenenkään autoja.Hänellä on siisti hyväpalkkainen sisätyö, mistä sinä vääräuskoinen köyhimys pystyt vain haaveilemaan. - Ei se noin mene
Toiveajattelujauni kirjoitti:
..Ja sitten heräsit syvästä unesta ja totesit että. "Ei ssatana, se lähdettävä linja-autopysäkille odottamaan bussia"
Toiveajattelua ja unta sanon minä ;DAbdullah ei tee mitään likaista työtä, se ei kuulu hänen uskontoonsa, vaan olla boheemina. Antaa köyhien suomipoikien tehdä työt, Abdullah nostaa vaan korvaukset!
- kyllä näin on
Kun ensin ajelet kura-suola-sohjossa ja sitten ajat lämpimään talliin, niin tapahtuu kemiallinen reaktio. Kuivuessaa kura/suola seos syöpyy maalipintaa hyvin tiukasti. Jos autosi ruostesuojaus on huonosti tehty eli tuo mönjä pääsee syöpymään suoraan peltiin, niin ruostuminen on varmaa. Samoin kiveniskemät pohjassa ja pellissä aiheuttaa vastaavaan tilanteen.
Kylmässä ulkoilmassa tilanne taas pysyy stabiilina elikkäs jäädytettynä ja samaa ilmiötä ei synny toistuvasti.
Jos käytät tallia pese auto 1-2 kertaa viikossa puhtaaksi, niin ei ruostu. - Ei tietenkään
Kuiva lämmin talli on ainoa oikea paikka, ellet halua ruostuttaa autoasi. Kun ensin ajelet kura-suola-sohjossa ja sitten jätät autosi märkänä suolaisena kosteaan ulkoilmaan, tapahtuu kemiallinen reaktio. Märkä kura/suola-seos pitää pellin pinnassa koko ajan ruostumisreaktion käynnissä.
Lämpimässä tallissa auto kuivuu ja ruostumista ei voi tapahtua. Sehän vaatii aina kopsteuden läsnäolon. Siitä syystä kuivassa tallissa säilytetyt autot säilyvät kymmeniä vuosia ruosteettomina kun taas ulkona pidetyt ovat muutamassa vuodessa mätiä.- kadun varressa
auto on säänkestävä esine ei se tallia tarvitse
- mistänäitäsikiää
Säät vaihtelee, aika usein käy niin että ihan tavallisella pakkaskelillä sitä lunta päätyy auton pohjaan sinne tänne. Kun ajat sen auto lämpimään ja kuivaan talliin, tapahtuu sellainen kemiallinen reaktio että se lumi sulaa. Ja lumen sulaessa syntyy kosteutta. Sinne kuivaan talliisi.
Ja sillä sohjokelillä ihan sama juttu, ei se kuivua kerkeä kun hetkeksi kun seuraavana päivänä ajat uudelleen. Pakkaskeleillä taas ulkoilmassa pidetty auto ei ruostu ollenkaan, toisin kun lämpimässä tallissa. - pakkaskeleillä
mistänäitäsikiää kirjoitti:
Säät vaihtelee, aika usein käy niin että ihan tavallisella pakkaskelillä sitä lunta päätyy auton pohjaan sinne tänne. Kun ajat sen auto lämpimään ja kuivaan talliin, tapahtuu sellainen kemiallinen reaktio että se lumi sulaa. Ja lumen sulaessa syntyy kosteutta. Sinne kuivaan talliisi.
Ja sillä sohjokelillä ihan sama juttu, ei se kuivua kerkeä kun hetkeksi kun seuraavana päivänä ajat uudelleen. Pakkaskeleillä taas ulkoilmassa pidetty auto ei ruostu ollenkaan, toisin kun lämpimässä tallissa.Pakkakeleillä se kerran tallissa kuivannut auto on täysin kuiva sekä tallissa että ulkona niin kauan kun pakkasia kestää. Kun kelit lämpenevät se on edelleen kuiva. Ulkona säilytetty on aina märkä tai jäässä koska se ei ehdi koskaan kuivata.
Ei pidä paikkaansa.auto ei yhdessä yössä kuivu lämmiässä tallissa.lämmin autotalli talvella on auton pahin ruostuttaja.sen on autonvalmistajatkin testanneet vuosikymmeniä sitten.
kadun varressa kirjoitti:
auto on säänkestävä esine ei se tallia tarvitse
Aivan oikein. Auto pitää säilyttää ulkona jos sitä säännöllisesti käyttää.talvisäilytys on toinen juttu.
- fdv
No jos auto on ruostumisherkkä, se ruostuu riippumatta siitä missä sitä säilytetään. Jos on autotalli, kannattaa huolehtia sen ilmanvaihdosta.. Parempi sitten vaikka vähän viileämpi autotalli..
- hk,,
näin se on illman vaihto on tärkein,, sitten muu lämin,,, itsellni on se kuuluisa pohjolanliikenteen talli siis ulkona katoksessa ja toimii,,,
- Stadin Tsombaaja
Jos ostat uuden auton ja ajat sillä muutaman vuoden ja sitten taas vaihdat uuteen, niin eipä tuossa ajassa tule mitään ruoste- eikä kyllä paljon muitakaan ongelmia. Kunhan peset autosi aina silloin tällöin edes. Nykyautoissa on galvanoitua peltiä ym. ruostumista estäviä asioita. Sähkölaitteiden luotettavuus on vävän merkistä kiinni, mutta yllättävän luotettavaa nykyteknologia kuitenkin on.
Jos taas olet autosi toinen tai kolmas omistaja, niin se muuttaa asiaa. Silloin se miten autoa on pidetty, on jo merkitsevää. Ne ruostumattomuustakuut yms. eivät juuuri ensimmäistä omistajaa ilahduta. Ellet sitten pidä samaa autoa 12 vuotta itse.
- mieti mitä maksaa
Paljon maksat ruostumattomasta autosta. Lämmität ~1200kg jääkylmää rautaa huoneenlämpöiseksi joka päivä. Se on lämmitysenergiasta kaikki pois. Ajattele tilanne toisinpäin. Tuot 1200kg 50 asteista rautaa autotalliin, se pysyisi sen voimin lämpimänä koko päivän.
- Elämä on...
Siksi vähävaraisten autot ovatkin katujen varsilla.
- lkjhgfttt
paskanmarjat! tuosta auton koneesta tulee niin paljon lämpöä, että 20c tallissa nousee hetkessä 5astetta lämpötila, kun aukaisee konepellin ja, kun on hyvä ilmanvaihto on se kuiva parissa tunnissa, kunhan puhdistaa auton lumesta ennen talliinajoa
- näin se on
lkjhgfttt kirjoitti:
paskanmarjat! tuosta auton koneesta tulee niin paljon lämpöä, että 20c tallissa nousee hetkessä 5astetta lämpötila, kun aukaisee konepellin ja, kun on hyvä ilmanvaihto on se kuiva parissa tunnissa, kunhan puhdistaa auton lumesta ennen talliinajoa
Minulla on eristetty talli, jossa en pidä lämmitystä päällä. Se pysyy reilusti plussalla koko talven vain sillä että ajan sinne auton töitten jälkeen. Hyvin pienellä lämmityksellä se pysyisi 10 asteessa kovimmillakin pakkasilla. Lumet on tottakai harjattava niin talli pysyy täysin kuivana.
- näinsenytvaanon
Silkkaa teoriaa. Ensinnäkin auto on sijalla 2. Menen itse mielummin lämpimään autoon, kuin kylmään autoon. Kun ajan auton talliin ajon jälkeen, niin lämmin auton moottori osaltaan lämmittää tallia. Ei nyt huvita laskea asiaa sen tarkemmin mahdollisista kuluista, mutta lämmin talli on kuitenkin kaikkein mukavin.
lkjhgfttt kirjoitti:
paskanmarjat! tuosta auton koneesta tulee niin paljon lämpöä, että 20c tallissa nousee hetkessä 5astetta lämpötila, kun aukaisee konepellin ja, kun on hyvä ilmanvaihto on se kuiva parissa tunnissa, kunhan puhdistaa auton lumesta ennen talliinajoa
Ei kuivu kotelosta.kai pellin pinta kuivuu mut se ei oikein riitä.oletko tyhmä vai etkö muuten ymmärrä?
- kulissit kuntoon
Velalla saa, ja ulosottomies vie....
http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/12/10/maksuhairiomerkintaa-valtellaan-viimeiseen-asti/201317087/139- uo-mies
Marketan velat ovat vain hänen korviensa välissä.
- riippuu autosta
Saksalaisen premiumin voi ajaa talliin. ne ei ruostu. Skodaa en lämpöiseen laittaisi.
- Hyvää Joulun Aikaa
Lämmin talli ... Jos käytät tallia joka päivä, auto ei ehdi kunnolla kuivua. Ilmastointi on tietenkin tärkeä. Jos mahdollista koeta saada hetkiä kunnon kuivamiselle. Viileä talli on hyvä jokapäiväiseen käyttöön. Sähkölaitteista puhumisen jättäisin omaan arvoonsa, samoin auton merkin. Jos Sinulla on myös työpaikalla lämmin paikoitusluola käytössäsi on tilanne ideaalinen. Muista kunnon "massaus" ja maalipinnan usea pesu/vahaus. Se on osa "ruosteen´suojausta. On myös olemassa pusseja, jotka toimivat "kosteusimureina" auton sisätiloissa.
- Kalja on hyvää!
Monenmoista selitystä täällä. Mutta pureudutaanpa tämän lämpimän tallin dilemmaan.
Mitä tapahtuu, kun ajat kylmän auton lämpöiseen talliin?: Auton kylmille pinnoille tiivistyy lämpimästä ilmasta kosteutta. Siis kaikkiin pintoihin ja sopukoihin. Ilmiö on sama, kun jos saat kuumana kesäpäivänä tuopin kylmää olutta pöytään. Tuoppi huurtuu ja pisaroituu.
Monesta kotelomaisesta paikasta ja saumasta tämä kosteus ei ehdi millään kuivumaan yön aikana, jolloin ei tarvitakkaan kuin pienen pieni virhe ruostesuojauksessa ja ongelmat alkavat. Varsinkin kun sitä kosteutta pääsee pinnoille, joille ei ole tarpeettomana edes suuniteltu kummoista ruostesuojausta.
Tällaiset autotalliautot tunnistaa helposti tutkailemalla peräkontin yläpintoja ja sopukoita. Siellä saa tiivistynyt kosteus monesti muhia rauhassa.- Niin on
Sellainen, jolla ei ole varaa lämpimään taliin, voi pohdiskella tällaista.
Lämpimän tallin omistaja taas voi tyytyväisenä lähteä liikkeelle ruosteettomalla ja aina rutikuivalla autollaan. - Ruostepeikko
Niin on kirjoitti:
Sellainen, jolla ei ole varaa lämpimään taliin, voi pohdiskella tällaista.
Lämpimän tallin omistaja taas voi tyytyväisenä lähteä liikkeelle ruosteettomalla ja aina rutikuivalla autollaan.Niinhän sä luulet. Pintapellit voi olla kuivia, mutta siellä koteloissa ruostepeikolle riittää kosteutta. Taivasalla oleva auto kastuu päältä. Tallissa pidetty auto ihan joka paikasta.
Tästä nyt on aikaa. Mutta kaverille tuotiin ruostekorjaukseen neljä vuotta vanha ooppeli. Helmoissa näkyi pieniä ruostepilkkoja. Kun sitten autoa alettiin tutkimaan tarkemmin ja verhoiluja purettiin, niin paljastui, että koko auto oli kautaaltaan ruostunu. En tiedä, mitä sille autolle jatkossa tehtiin, mutta kauan se seisoi siinä korjaamon pihassa.
Tämä tapaus oli firman työauto, mitä pidettiin lämpimässä tallissa. - ei vaan tiedän
Ruostepeikko kirjoitti:
Niinhän sä luulet. Pintapellit voi olla kuivia, mutta siellä koteloissa ruostepeikolle riittää kosteutta. Taivasalla oleva auto kastuu päältä. Tallissa pidetty auto ihan joka paikasta.
Tästä nyt on aikaa. Mutta kaverille tuotiin ruostekorjaukseen neljä vuotta vanha ooppeli. Helmoissa näkyi pieniä ruostepilkkoja. Kun sitten autoa alettiin tutkimaan tarkemmin ja verhoiluja purettiin, niin paljastui, että koko auto oli kautaaltaan ruostunu. En tiedä, mitä sille autolle jatkossa tehtiin, mutta kauan se seisoi siinä korjaamon pihassa.
Tämä tapaus oli firman työauto, mitä pidettiin lämpimässä tallissa.Ei tarvitse luulla mitään eikä keksiä tarinoita kavereiden autoista, kun tietää ja on kokemusta. Paljoa älyäkään ei tarvita siihen, että ymmärtää autojen säilyvän parhaiten kuivassa ja lämpimässä kuin ulkona märkänä.
Muutenhan autot kannattaisi säilyttää uima-altaassa kuten ylempänä joku kertoikin.
- Xante...rd
Me miehet jotka tuollaista puhuvat, valehtelevat.
Auto, moottoripyörä. Molemmat säilyvät parhaiten vähäruosteisena juuri kuivassa ja lämpöisessä tallissa.
Lämpöisestä tallista on hyötyä silloin kun talli on myös kuiva. Kosteasta/märästä tallista ei ole hyötyä. - Mutta tosielämässä
kaikenlaiset suojat, niin avokatokset kuin lämpimät tallit ja lähes kaikki siltä väliltä, suojaa autoa ja pidentää auton käyttöikää suhteessa taivasalla säilytykseen.
- M.O.T
Paras vaihtoehto on avoin autokatos tai autohalli. Ilmanvaihto toimii tehokkaasti, auto on suojassa sääilmiöiden rasituksilta, eikä lämpötilojen vaihtelusta (kylmästä kuumaan yms) syntyvää vahingollista kosteutta pääse syntymään auton pinnoille.
- Ei kuivu
Kylmässä tallissa tai katoksessa se autoa ruostuttava suolaliuos ei kuivu eli auto ruostuu aivan kuin ulkona. Kuivumiseen tarvitaan lämpöä.
- Martta huolehtii
Ei kuivu kirjoitti:
Kylmässä tallissa tai katoksessa se autoa ruostuttava suolaliuos ei kuivu eli auto ruostuu aivan kuin ulkona. Kuivumiseen tarvitaan lämpöä.
Kuivuminen tapahtuu kuivassa. Lämpö voi auttaa, mutta ei ole välttämätöntä. Pyykkejäkin kuivataan ulkona pakkasella ja ihan kuiviksi tulevat.
- Voiharmi
Hei,
Lämpimän autotallin aiheuttama ruostuminen ja sähkölaitteiden vioittuminen on urbaani legenda. Tämä on yksi niitä asioita joita kateelliset autotallittomat kehittelevät sitä varten että tuntisivat olonsa paremmaksi.- Perttiperätila
Sulle ei ilmeisestikkään kondenssi-ilmiö ole tuttu? Saanko esitellä, yksi luonnon laeista:http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tiivistyminen
- huti jälleen
Perttiperätila kirjoitti:
Sulle ei ilmeisestikkään kondenssi-ilmiö ole tuttu? Saanko esitellä, yksi luonnon laeista:http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tiivistyminen
Kosteus tiivistyy kylmälle pinnalle. Lämpimässä tallissa ei ole kylmiä pintoja. Siellä auton kaikki pinnat ovat kuivia ja lämpimiä.
Ei se niin vaikea ole ymmärtää sellaiselle, jonka äly riittää esimerkiksi kahvin keittämiseen. - Juu niin joo
huti jälleen kirjoitti:
Kosteus tiivistyy kylmälle pinnalle. Lämpimässä tallissa ei ole kylmiä pintoja. Siellä auton kaikki pinnat ovat kuivia ja lämpimiä.
Ei se niin vaikea ole ymmärtää sellaiselle, jonka äly riittää esimerkiksi kahvin keittämiseen.Öö, joo. Siis jos se auto on koko ajan siellä tallissa, eikä sitä viedä ulos kylmään, niin pitäähän tuo paikkansa. Toisaalta, mitä sillä autolla/autotallilla sitten tekeekään.
- joo niin ja joo
Juu niin joo kirjoitti:
Öö, joo. Siis jos se auto on koko ajan siellä tallissa, eikä sitä viedä ulos kylmään, niin pitäähän tuo paikkansa. Toisaalta, mitä sillä autolla/autotallilla sitten tekeekään.
Autossa on tulikuuma moottori, lämmin sisätila ja pieni osa ulkopelleistä kylmiä. Kun se tuodaan lämpimään talliin, siinä on parin tunnin päästä vain tasaisen lämpimiä osia.
- Fysiikan laki määrää
joo niin ja joo kirjoitti:
Autossa on tulikuuma moottori, lämmin sisätila ja pieni osa ulkopelleistä kylmiä. Kun se tuodaan lämpimään talliin, siinä on parin tunnin päästä vain tasaisen lämpimiä osia.
Sillä hetkellä, kun ajat auton talliin, kondensoituu sen kaikille kylmille pinnoille kosteutta. Myös koteloihin. Kaikenlaisista kotelorakenteista se kosteus haihtuu hyvin hitaasti, varsinkin peltien saumoissa.
Täydellinen kuivatus vaatii aikaa, todella tehokasta tuuletusta, tai korkeaa lämpötilaa. Mieluiten näitä kaikkia. Tavallisessa lämpimässä tallissa, jossa auto on vain yöajan täydellistä kuivumista ei tapahdu, vaan arat saumakohdat ovat aina kosteana=> ruostuu.
Toki jos vaihtaa autoa parin kolmen vuoden välein, ei se ole sinun ongelma. - niinpä niin ja joo
Fysiikan laki määrää kirjoitti:
Sillä hetkellä, kun ajat auton talliin, kondensoituu sen kaikille kylmille pinnoille kosteutta. Myös koteloihin. Kaikenlaisista kotelorakenteista se kosteus haihtuu hyvin hitaasti, varsinkin peltien saumoissa.
Täydellinen kuivatus vaatii aikaa, todella tehokasta tuuletusta, tai korkeaa lämpötilaa. Mieluiten näitä kaikkia. Tavallisessa lämpimässä tallissa, jossa auto on vain yöajan täydellistä kuivumista ei tapahdu, vaan arat saumakohdat ovat aina kosteana=> ruostuu.
Toki jos vaihtaa autoa parin kolmen vuoden välein, ei se ole sinun ongelma.Auto on niin rutikuiva muutamassa tunnissa kuin olla voi. Tietysti tarvitaan lämpöä ja ilmanvaihto. Senhän sanoo järkikin. Ehkä sinun kannattaisi puhua asioista, joista on omakohtaista tietoa ja kokemusta, eikä höpöhöpökuvitelmia, kuten tässä.
- ei ruostu
Fysiikan laki määrää kirjoitti:
Sillä hetkellä, kun ajat auton talliin, kondensoituu sen kaikille kylmille pinnoille kosteutta. Myös koteloihin. Kaikenlaisista kotelorakenteista se kosteus haihtuu hyvin hitaasti, varsinkin peltien saumoissa.
Täydellinen kuivatus vaatii aikaa, todella tehokasta tuuletusta, tai korkeaa lämpötilaa. Mieluiten näitä kaikkia. Tavallisessa lämpimässä tallissa, jossa auto on vain yöajan täydellistä kuivumista ei tapahdu, vaan arat saumakohdat ovat aina kosteana=> ruostuu.
Toki jos vaihtaa autoa parin kolmen vuoden välein, ei se ole sinun ongelma.Kuivassa jä lämpöisessä tallissa on vähäinen tuo ilman suhteellinen kosteus, joka siihen kylämälle pinnalle tiivistyy ja se poistuu muutamassa minuutissa pinnoilta, varsinkin, kun aukoo autosta ovet ja kun jättää ne vielä auki niin kyllä se auto siellä kuivuu ja mm. noissa ovien saumoissa on kyllä ruostesuoja-aine, joka estää veden pääsemisen saumoihin ja muu vesi tulee reiistä pois mikäli on tarvista ja kunhan ne vesireiät on auki. alusta kannattaa pestä talvella mahdollisuusien mukaan varsinkin pyöränkotelot ja helmojen seudut niin ehkäisee ruostumista myös ulkona, kun ei sielläkään sitä pakkasta ole sit -30c koko talvea, jossa ruostuminen käytännössä pysähtyy
- näinsenytvaanon
huti jälleen kirjoitti:
Kosteus tiivistyy kylmälle pinnalle. Lämpimässä tallissa ei ole kylmiä pintoja. Siellä auton kaikki pinnat ovat kuivia ja lämpimiä.
Ei se niin vaikea ole ymmärtää sellaiselle, jonka äly riittää esimerkiksi kahvin keittämiseen.Kosteus tiivistyy kylmälle pinnalle, kun ilmassa on kosteutta. Sellaiset kotelot tai onkalot joita autossa on paljonkin eivät ole moksiskaan, koska niihin ei juurikaan pääse lämmintä ilmaa josta kosteus tiivistyy. Elektroniikan tuominen kylmästä lämpimään pitää myös suorittaa niin, että laittaa jo ulkona, esim. kameran muovipussiin, sulkee sen ja vie sisälle. Kosteus ei tiivisty kameraan, sillä pussiin ei pääse kosteampaa sisäilmaa. Kamera lämpiää pussissa hitaasti huoneenlämpimäksi ja sen jälkeen sen voi ottaa sieltä pois ilman huolia. Auton pinta siis kostuu tallissa, ei sisätilat tai kotelot.
- Hyvää Joulun Aikaa
ei ruostu kirjoitti:
Kuivassa jä lämpöisessä tallissa on vähäinen tuo ilman suhteellinen kosteus, joka siihen kylämälle pinnalle tiivistyy ja se poistuu muutamassa minuutissa pinnoilta, varsinkin, kun aukoo autosta ovet ja kun jättää ne vielä auki niin kyllä se auto siellä kuivuu ja mm. noissa ovien saumoissa on kyllä ruostesuoja-aine, joka estää veden pääsemisen saumoihin ja muu vesi tulee reiistä pois mikäli on tarvista ja kunhan ne vesireiät on auki. alusta kannattaa pestä talvella mahdollisuusien mukaan varsinkin pyöränkotelot ja helmojen seudut niin ehkäisee ruostumista myös ulkona, kun ei sielläkään sitä pakkasta ole sit -30c koko talvea, jossa ruostuminen käytännössä pysähtyy
Martta huolehtii... määrättyihin pakkasastesiin päästäessä ruostuminen loppuu
- Vertaa itse
Ota kaksi puhdasta pellinpalaa. Vie toinen ulos avoimeen paikkaan ja laita toinen olohuoneen pöydälle. Kumpi ruostuu ensin?
- melkoinen insinööri?
melko tyhmä ja tietämättömän vertaus, ei se nyt ihan noin mene.
mieti vielä todellisuutta ja siihen liittyviä asioita. - ei-inssi
melkoinen insinööri? kirjoitti:
melko tyhmä ja tietämättömän vertaus, ei se nyt ihan noin mene.
mieti vielä todellisuutta ja siihen liittyviä asioita.Yksinkertaistettuna peltiesimerkki on ihan hyvä. Siinä se ero näkyy.
- Kyllä oot tyhmä
ei-inssi kirjoitti:
Yksinkertaistettuna peltiesimerkki on ihan hyvä. Siinä se ero näkyy.
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen kommentti.
- ei-inssi
Kyllä oot tyhmä kirjoitti:
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen kommentti.
mutta tosi
- auto ulkona ok
Sääliski käu ne. jotka ovat oman tallin rakentaneet. Autolle se on tuhon paikka, mutta linnunpönttöjä on mukava askarrella siellä. Pimeä pullo vaimoltakin mukava juoda siellä.
- sääliksi käy
Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat toisten autoja, autotalleja omakotitaloja ym. omaisuutta kadehtimaan. Kannattaa muistaa, että ne kateuden kohteet maksavat verojen kautta teidän elämisenne.
- kuiva pakkanen OK
Yön jälkeen tallissa vain osittain kuivanut auto on viheliäinen pakkasella. Kun ajat auton parkkiin ulkosalla ja palaat, on kaikki lasit sisäpuoletla umpijäässä. Siinä sitten rapsuttelet vaikeassa asennossa lasia puhtaaksi. Eli kyllä talli tuo enenmmän työtä ja haittaa sekä autolle ja varsinkin omistajalle.
- hieno teoria
Kuitenkin yli 10 vuoden kokemuksella voin kertoa, ettei näin ole tapahtunut KERTAAKAAN. Auto on aina kuiva.
- Ruostesuojaaja
hieno teoria kirjoitti:
Kuitenkin yli 10 vuoden kokemuksella voin kertoa, ettei näin ole tapahtunut KERTAAKAAN. Auto on aina kuiva.
Autotalli autot ruostuvat koteloista ja katon sisäpinnoilta.Ovi tai kattoverhoilu pois,niin pystyy sanomaan,kuka säilyttää autoa tallissa ja kuka ei.Tallissa auton katto kastuu sisältäpäin ekana ja sitten ovet.Autotalli ruostuttaa autoa sisältäpäin,mitä silmä ei nää,koska verhoilu estää näkemästä..Tallissa auto kuivaa päältä päin,mutta kastuu sisältä ja ulkona päin vastoin,kastuu päältä ja kuivaa sisältä.Tämä tieto on ollut autopeltisepillä tiedossa kymmeniä vuosia.Paras paikka on ulkona autokatoksessa,missä se happanee vähiten.
- hieno teoria
Ruostesuojaaja kirjoitti:
Autotalli autot ruostuvat koteloista ja katon sisäpinnoilta.Ovi tai kattoverhoilu pois,niin pystyy sanomaan,kuka säilyttää autoa tallissa ja kuka ei.Tallissa auton katto kastuu sisältäpäin ekana ja sitten ovet.Autotalli ruostuttaa autoa sisältäpäin,mitä silmä ei nää,koska verhoilu estää näkemästä..Tallissa auto kuivaa päältä päin,mutta kastuu sisältä ja ulkona päin vastoin,kastuu päältä ja kuivaa sisältä.Tämä tieto on ollut autopeltisepillä tiedossa kymmeniä vuosia.Paras paikka on ulkona autokatoksessa,missä se happanee vähiten.
Mutta jälleen väärä. Taliissa säilytetty auto on kaikilta pinnoiltaan rutikuiva. Ees katon sisäpintaan ei tule kosteutta, koska sitä ei ole. auto myös sisältä koko talven aivan yhtä kuiva kuin olohuoneen katto.
Tämä tieto ei ole kenekään tutun tutun keksimää, vaan faktatietoa. - suojaruostuttaja
Ruostesuojaaja kirjoitti:
Autotalli autot ruostuvat koteloista ja katon sisäpinnoilta.Ovi tai kattoverhoilu pois,niin pystyy sanomaan,kuka säilyttää autoa tallissa ja kuka ei.Tallissa auton katto kastuu sisältäpäin ekana ja sitten ovet.Autotalli ruostuttaa autoa sisältäpäin,mitä silmä ei nää,koska verhoilu estää näkemästä..Tallissa auto kuivaa päältä päin,mutta kastuu sisältä ja ulkona päin vastoin,kastuu päältä ja kuivaa sisältä.Tämä tieto on ollut autopeltisepillä tiedossa kymmeniä vuosia.Paras paikka on ulkona autokatoksessa,missä se happanee vähiten.
Yrität siis sanoa, että talli aiheuttaa lämpötilaeroja, joka ruostuttaa? Et taida ymmärtää sitä asiaa, että lämpimässä tallissa, jossa on normaali ilmanvaihto, ei ole lämpötilaeroja, vaan koko auto on tasaisen lämmin ja siksi säilyy ruosteettomana. Parhaiten kuivuus näkyy ikkunoista. Ne eivät koskaan ole kosteat kummaltakaan puolelta.
Kun auto on ulkona, sen ikkunat ovat suuren osan vuodesta joko sisältä tai ulkoa kosteat. Sama juttu myös alustassa ja auton lattiassa ja kattoverhoilun alla. Siksi ruostekorjauksiin joutuvat juuri ne autot, jotka ovat aina märkiä. Ne, jotka eivät lämmintä tallia ole nähneetkään. - talli jo 20 vuotta
suojaruostuttaja kirjoitti:
Yrität siis sanoa, että talli aiheuttaa lämpötilaeroja, joka ruostuttaa? Et taida ymmärtää sitä asiaa, että lämpimässä tallissa, jossa on normaali ilmanvaihto, ei ole lämpötilaeroja, vaan koko auto on tasaisen lämmin ja siksi säilyy ruosteettomana. Parhaiten kuivuus näkyy ikkunoista. Ne eivät koskaan ole kosteat kummaltakaan puolelta.
Kun auto on ulkona, sen ikkunat ovat suuren osan vuodesta joko sisältä tai ulkoa kosteat. Sama juttu myös alustassa ja auton lattiassa ja kattoverhoilun alla. Siksi ruostekorjauksiin joutuvat juuri ne autot, jotka ovat aina märkiä. Ne, jotka eivät lämmintä tallia ole nähneetkään.Pitää täysin paikkansa -jos et aja autollasi päivittäin. Sen sijaan jos ajat, niin viet sinne talliisi illalla paitsi lunta, myös puolitoista tonnia kylmää massaa. Kuten tuossa jo joku ansiokkaasti vikipedian linkkiä laittoi, niin kondenssia esiintyy, kun kostea sisäilma (niin -sisäilma on talvisin AINA kosteampaa kuin ulkoilma) tiivistyy kylmiin pintoihin. Ja kun sitä massaa on paljon, niin se on kyllä melko pitkän ajan kylmää.
Minulla on talli, mutta en vie sinne autoa, jollei autolle tarvitse tehdä jotain. Mieluiten sitten silloinkin niin, että jätän sen sinne koko viikonlopuksi, jotta se ehtisi kuivua. Yhdessä yössä ei kyllä kuivu, eikä oikein vuorokaudessakaan.
Pidempiaikainen säilytys on sitten ihan toinen juttu. - tallin omistaja
talli jo 20 vuotta kirjoitti:
Pitää täysin paikkansa -jos et aja autollasi päivittäin. Sen sijaan jos ajat, niin viet sinne talliisi illalla paitsi lunta, myös puolitoista tonnia kylmää massaa. Kuten tuossa jo joku ansiokkaasti vikipedian linkkiä laittoi, niin kondenssia esiintyy, kun kostea sisäilma (niin -sisäilma on talvisin AINA kosteampaa kuin ulkoilma) tiivistyy kylmiin pintoihin. Ja kun sitä massaa on paljon, niin se on kyllä melko pitkän ajan kylmää.
Minulla on talli, mutta en vie sinne autoa, jollei autolle tarvitse tehdä jotain. Mieluiten sitten silloinkin niin, että jätän sen sinne koko viikonlopuksi, jotta se ehtisi kuivua. Yhdessä yössä ei kyllä kuivu, eikä oikein vuorokaudessakaan.
Pidempiaikainen säilytys on sitten ihan toinen juttu.Ei sinne talliin viedä normaalisti kylmää autoa vaan kuuma suoraan ajosta.
Lumet kannattaa harjata ennen kuin vie auton sisälle. Lumisen autonkin saa kuivaksi mutta silloin tarvitaan reilusti normaalia enemmän lämpöä ja ilmanvaihtoa. Siinä ei ole mitään järkeä.
Sisäilma on talvella muuten TODELLA kuivaa.
"Mieluiten sitten silloinkin niin, että jätän sen sinne koko viikonlopuksi, jotta se ehtisi kuivua. Yhdessä yössä ei kyllä kuivu, eikä oikein vuorokaudessakaan."
Kun pidät autoa jatkuvasti lämpimässä tallissa, se on aina perusrakenteiltaan kuiva, eikä vaadi mitään kuivumisaikaa. - talli jo 20 vuotta
tallin omistaja kirjoitti:
Ei sinne talliin viedä normaalisti kylmää autoa vaan kuuma suoraan ajosta.
Lumet kannattaa harjata ennen kuin vie auton sisälle. Lumisen autonkin saa kuivaksi mutta silloin tarvitaan reilusti normaalia enemmän lämpöä ja ilmanvaihtoa. Siinä ei ole mitään järkeä.
Sisäilma on talvella muuten TODELLA kuivaa.
"Mieluiten sitten silloinkin niin, että jätän sen sinne koko viikonlopuksi, jotta se ehtisi kuivua. Yhdessä yössä ei kyllä kuivu, eikä oikein vuorokaudessakaan."
Kun pidät autoa jatkuvasti lämpimässä tallissa, se on aina perusrakenteiltaan kuiva, eikä vaadi mitään kuivumisaikaa."Ei sinne talliin viedä normaalisti kylmää autoa vaan kuuma suoraan ajosta. "
Talvella sinne talliin viedään kyllä väkisinkin kylmä auto. Voit kokeilla pistämällä vaikka kielen ovenkahvaan... Katsos, kun ei se kuuma MOOTTORI siinä mihinkään ruostu. Se pelti siinä kylmää on, jos et tajunnut.
Ja sen auton lumisen alustan ja pyöräkoteloiden harjaamisen puhtaaksi jätän kyllä suosiolla sulle. Sen lumen siitä auton pinnalta luulisi nyt muutenkin olevan pois .
"Sisäilma on talvella muuten TODELLA kuivaa."
Opetellaanpa lukemaan. Sanoin, että "sisäilma on talvisin AINA kosteampaa kuin ulkoilma".
Sisäilmakin on varmaankin talvella kuivempaa, koska ulkoilmakin on kuivempaa. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että sisäilma on kosteampaa kuin ulkoilma. Lisättynä vielä sillä,että olet tuonut sinne sisään litratolkulla vettä lattioille. Niinpä se kosteampi sisäilma kondensoituu auton vielä kylmiin pintoihin.
"Kun pidät autoa jatkuvasti lämpimässä tallissa, se on aina perusrakenteiltaan kuiva, eikä vaadi mitään kuivumisaikaa."
Jos tarkoitat tuolla sitä, että säilytät esim. kesäautoa tallissa, niin olen samaa mieltä. Jos taas tarkoitat sitä, että ajat märällä tai lumisella tiellä ja kuvittelet, että autosi alusta säilyy kuivana, eikä vaadi mitään kuivumisaikaa, niin eiköhän tämä keskustelu sitten ole tällä taputeltu.. - höps ja pöps
talli jo 20 vuotta kirjoitti:
"Ei sinne talliin viedä normaalisti kylmää autoa vaan kuuma suoraan ajosta. "
Talvella sinne talliin viedään kyllä väkisinkin kylmä auto. Voit kokeilla pistämällä vaikka kielen ovenkahvaan... Katsos, kun ei se kuuma MOOTTORI siinä mihinkään ruostu. Se pelti siinä kylmää on, jos et tajunnut.
Ja sen auton lumisen alustan ja pyöräkoteloiden harjaamisen puhtaaksi jätän kyllä suosiolla sulle. Sen lumen siitä auton pinnalta luulisi nyt muutenkin olevan pois .
"Sisäilma on talvella muuten TODELLA kuivaa."
Opetellaanpa lukemaan. Sanoin, että "sisäilma on talvisin AINA kosteampaa kuin ulkoilma".
Sisäilmakin on varmaankin talvella kuivempaa, koska ulkoilmakin on kuivempaa. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että sisäilma on kosteampaa kuin ulkoilma. Lisättynä vielä sillä,että olet tuonut sinne sisään litratolkulla vettä lattioille. Niinpä se kosteampi sisäilma kondensoituu auton vielä kylmiin pintoihin.
"Kun pidät autoa jatkuvasti lämpimässä tallissa, se on aina perusrakenteiltaan kuiva, eikä vaadi mitään kuivumisaikaa."
Jos tarkoitat tuolla sitä, että säilytät esim. kesäautoa tallissa, niin olen samaa mieltä. Jos taas tarkoitat sitä, että ajat märällä tai lumisella tiellä ja kuvittelet, että autosi alusta säilyy kuivana, eikä vaadi mitään kuivumisaikaa, niin eiköhän tämä keskustelu sitten ole tällä taputeltu..Vaikka kuinka selittäisit, faktat eivät muutu muuksi. Lämpimässä tallissa auto on aina kuiva. Vaikka se olisi vähän kostea tullessaan, se on hetken päästä kuiva. Autona ajaminen talliin nostaa tallin lämpötilaa, vaikka siinä onkin hetken myös viileämpiä kohtia.
Et sinä asiaa ennen usko, kun pääset jonkun talliin sen itse toteamaan. Siihen asti keksimään uusia höpöselityksiä. - talli jo 20 vuotta
höps ja pöps kirjoitti:
Vaikka kuinka selittäisit, faktat eivät muutu muuksi. Lämpimässä tallissa auto on aina kuiva. Vaikka se olisi vähän kostea tullessaan, se on hetken päästä kuiva. Autona ajaminen talliin nostaa tallin lämpötilaa, vaikka siinä onkin hetken myös viileämpiä kohtia.
Et sinä asiaa ennen usko, kun pääset jonkun talliin sen itse toteamaan. Siihen asti keksimään uusia höpöselityksiä."Et sinä asiaa ennen usko, kun pääset jonkun talliin sen itse toteamaan. Siihen asti keksimään uusia höpöselityksiä."
No kokeilin jo edellisviikonloppuna, kun vaihdoin autoon raidetangon pään.
Lattia oli märkä vielä maanantaina kun ajoin auton tallista pois. Ja mulla sentään
on kohtuulliset kaadot ja muovipinta lattiassa.
Mutta hei -nämä ovat meidän omia valintoja. Ei sun tarvitse lopettaa auton pitämistä tallissa vaikken minä sen usko olevan hyväksi. Siitä vaan.
Mutta älä sano faktoiksi asioita, jotka eivät faktoja ole. Jokainen sinulle selitetty fakta on tarkistettavissa. Kondenssi, ilmankosteus jne.. Katso wikipediasta, googlesta tai mistä tykkäät. Sen sijaan en löydä yhtään tutkimusta tai artikkelia tukemaan sinun väitteitäsi. Ehkä itse voit laittaa linkkiä? - uskonasioita
talli jo 20 vuotta kirjoitti:
"Et sinä asiaa ennen usko, kun pääset jonkun talliin sen itse toteamaan. Siihen asti keksimään uusia höpöselityksiä."
No kokeilin jo edellisviikonloppuna, kun vaihdoin autoon raidetangon pään.
Lattia oli märkä vielä maanantaina kun ajoin auton tallista pois. Ja mulla sentään
on kohtuulliset kaadot ja muovipinta lattiassa.
Mutta hei -nämä ovat meidän omia valintoja. Ei sun tarvitse lopettaa auton pitämistä tallissa vaikken minä sen usko olevan hyväksi. Siitä vaan.
Mutta älä sano faktoiksi asioita, jotka eivät faktoja ole. Jokainen sinulle selitetty fakta on tarkistettavissa. Kondenssi, ilmankosteus jne.. Katso wikipediasta, googlesta tai mistä tykkäät. Sen sijaan en löydä yhtään tutkimusta tai artikkelia tukemaan sinun väitteitäsi. Ehkä itse voit laittaa linkkiä?Lämmin talli ja siihen liittyvät asiat ovat uskonasioita teille, joilla ei tallia ole. Tallin todella omistaville ne ovat asioita, jotka voi tarkistaa vaikka joka päivä.
Kosteus kulkeutuu ilmanvaihdossa lämpimästä kylmään eli tallista ulos. Perusasia, joka tuntuu olevan yksinkertaiselle ihmiselle hyvin vaikea ymmärtää. - lusikkani soppaan
uskonasioita kirjoitti:
Lämmin talli ja siihen liittyvät asiat ovat uskonasioita teille, joilla ei tallia ole. Tallin todella omistaville ne ovat asioita, jotka voi tarkistaa vaikka joka päivä.
Kosteus kulkeutuu ilmanvaihdossa lämpimästä kylmään eli tallista ulos. Perusasia, joka tuntuu olevan yksinkertaiselle ihmiselle hyvin vaikea ymmärtää."Kosteus kulkeutuu ilmanvaihdossa lämpimästä kylmään eli tallista ulos. Perusasia, joka tuntuu olevan yksinkertaiselle ihmiselle hyvin vaikea ymmärtää."
Kosteus siirtyy siihen suuntaan, jossa höyryn osapaine on pienempi. Totta on, että sisäilma on kosteampaa, jolloin kosteus siirtyy sisältä ulos.
Tässä tapauksessa tallista autoon, jos auto kerran ajetaan kuivasta ulkoilmasta kosteaan sisäilmaan.
Jatka noiden hölmöilyjesi plussaamista ja unohda asiantuntijat, joista alla pari esimerkkiä. Kas kummaa -he suosittelevat ulkokatosta!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135262891556?context=oikotie
http://web.archive.org/web/20110120164331/http://a-katsastus.fi/Autolija-info/Sivut/ruostuminen_vaarat_ja_ehkaisy.aspx - höpsistä pussiin
lusikkani soppaan kirjoitti:
"Kosteus kulkeutuu ilmanvaihdossa lämpimästä kylmään eli tallista ulos. Perusasia, joka tuntuu olevan yksinkertaiselle ihmiselle hyvin vaikea ymmärtää."
Kosteus siirtyy siihen suuntaan, jossa höyryn osapaine on pienempi. Totta on, että sisäilma on kosteampaa, jolloin kosteus siirtyy sisältä ulos.
Tässä tapauksessa tallista autoon, jos auto kerran ajetaan kuivasta ulkoilmasta kosteaan sisäilmaan.
Jatka noiden hölmöilyjesi plussaamista ja unohda asiantuntijat, joista alla pari esimerkkiä. Kas kummaa -he suosittelevat ulkokatosta!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135262891556?context=oikotie
http://web.archive.org/web/20110120164331/http://a-katsastus.fi/Autolija-info/Sivut/ruostuminen_vaarat_ja_ehkaisy.aspx"Tässä tapauksessa tallista autoon, jos auto kerran ajetaan kuivasta ulkoilmasta kosteaan sisäilmaan."
Järki käteen. Auto on ajosta tulleessaan sisältä ja konetilastaan lämmin tai kuuma ja siten täysin kuiva. Auton pintapelleissä on kylmempiä kohtia. Ne lämpeävät nopeasti sekä auton omalla lämmöllä että tallissa olevalla lämmöllä. Auton pintapelleillä mahdollisesti oleva kosteus siirtyy nopeasti tallin ilmaan ja siitä ulos.
Mitä enemään tallissa on lämpöä, sitä nopeammin se kuivuu ja samalla sitä nopeammin kuivaa auton. - Määkin haluun
höpsistä pussiin kirjoitti:
"Tässä tapauksessa tallista autoon, jos auto kerran ajetaan kuivasta ulkoilmasta kosteaan sisäilmaan."
Järki käteen. Auto on ajosta tulleessaan sisältä ja konetilastaan lämmin tai kuuma ja siten täysin kuiva. Auton pintapelleissä on kylmempiä kohtia. Ne lämpeävät nopeasti sekä auton omalla lämmöllä että tallissa olevalla lämmöllä. Auton pintapelleillä mahdollisesti oleva kosteus siirtyy nopeasti tallin ilmaan ja siitä ulos.
Mitä enemään tallissa on lämpöä, sitä nopeammin se kuivuu ja samalla sitä nopeammin kuivaa auton.Missä on sun yksikin linkki, jossa joku asiantuntija olisi samaa mieltä kuin sinä?
Tuo vaikuttaa nyt yksin tuuleen huutamiselta. - LisääFaktatietoutta
hieno teoria kirjoitti:
Mutta jälleen väärä. Taliissa säilytetty auto on kaikilta pinnoiltaan rutikuiva. Ees katon sisäpintaan ei tule kosteutta, koska sitä ei ole. auto myös sisältä koko talven aivan yhtä kuiva kuin olohuoneen katto.
Tämä tieto ei ole kenekään tutun tutun keksimää, vaan faktatietoa.Kun ajat lumisen auton joka päivä sinne kuivaan talliisi, roudaat sinne samalla melkoisen kasan kosteutta. Lumi on nimittäin vettä kiinteässä olomuodossaan. eli sitä samaa tavaraa kun kosteus.
- ihan tosi?
LisääFaktatietoutta kirjoitti:
Kun ajat lumisen auton joka päivä sinne kuivaan talliisi, roudaat sinne samalla melkoisen kasan kosteutta. Lumi on nimittäin vettä kiinteässä olomuodossaan. eli sitä samaa tavaraa kun kosteus.
Sinähän se vasta älykäs olet kun tuonkin tiesit.
- Ei ne ruostu
Siis vieläkö nykyautot ruostuu käsiin. Ainakin täällä viimeinen auton joka ruostui hetikohta oli vuosimallia 1982. 80-luvun puolivälin jälkeen hankitut autot 2kpl on säilynyt täysin ilman ruostetta. Kertokaa miten saatte nykyautot ruostumaan.
Miksi tallia pitää lämmittää, sehän maksaa. Tuskin nykyauto paljoa välittää missä säilytetään. Aivan hyvin voi pitää autoa lämpimässä tallissa. Muistan miten ennen puhuttiin että lämmin talli on pahasta mutta jutut saattoivat olla kaupunkilegendaa.- Ruostuuhan rauta
Mun 3 vuotta vanha transetti ruostuu helmoista.
- muista kysyä
Kun ostaa käytetyn auton, kannattaa varmistaa, että sitä ei ole pidetty tallissa. Jos on pidetty, on vaara että auto ei ole pitkäikäinen.
- totta kai
Kukapa haluaisi ruosteettoman auton. Minä varmistan aina, että auto on pidetty tien poskessa ja varmistan vielä pohjasta, että ruostuminen on kunnolla käynnissä. Varmistan myös, että lattiamattojen alta löytyy reilusti vettä, sillä pieni sisähomekaan ei minua haittaa.
Jos on talli ja katos niin katoksessa kannattaa pitää mieluummin jos päivittäin ajelee.Pitempiä säilytyksiä varten sitten talliin.
- tapsa vaan
Kuka hullu jättäisi autonsa ulos kylmään, jos on lämmin talli käytössä? Ei kukaan.
- mesvac
Pese(tä) auto säännöllisesti (myös alusta) ja vaihda autoa uudempaan tarpeeksi usein niin melkeinpä sama missä säilytät... lämpösestä tallista talvisin melko paljon mukavampaa lähteä liikkeelle...
- ulkona tilaa
Tallit on muutenkin epämukavia. Pakokaasut leijailee ja ahtaus on ikävää.
- samaa mieltä
Kaupungin vuokraslummin takapiha ilman sähkötolppaa on onni ja autuus kesät talvet.
- subu95
täs o kivoi perustelui puolest ja vastaan. totuus asiast o, et mikäli ajat vain harvoin tai et ollenkaan talvella on lämmin talli paras. mikäli autoa käytetään päivittäin, niin kylmä tuuletettu talli. kyllä jatkuva lämmittäminen ja jäähdyttäminen vaikuttaa pidemmän päälle autossa kaikkialle. tuossa muutama vuosi takaperin kaverin vanhan auton vaihdeläätikko lakkasi liikkumasta pakkasella. no auto oli siin parikymment vuat vanh. oli säilytetty koko ikäns lämpimäs ja ajettu vähintään kerran päiväs. ongelman syyks paljastus kondensiovesi vaihteiston öljyn joukos. jokainen voi pohtii mitä se sama vesi tekee autos muual.
- höps ja pöps
Kahdessakymmenessä vuodessa vaihtamaton vaihteistoöljy olisi ollut paljon pahemmassa kunnossa ulkosäilytetyssä autossa. Jokainen voi kuvitella, mitä se sama vesi teksisi muualla autossa, jos autoa pidetään ulkona.
Eiköhän anneta varakkaiden pitää autonsa tallissa ja keksitään jatkossakin selityksiä, miksi meillä ei ole varaa talliin. Ei kun, miksi talli on huono.
- Lämmin talli ruostut
Tässä kovemmille luupäille rautalangasta. :http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rhttp://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ruostuminenuostuminen
- siis pahalta
Tallissa säilytettävän auton tunnistaa kyydissä ollessa tunkkaisesta ja hieman maakellarille tuoksuvasta tuoksusta.
- aivan näin
Sisältä lämpimästä ja kuivasta lähtevä ihminenkin haisee tunkkaisemmalta kuin ulkoa ojasta herännyt pultsari.
- Hah
Pari kommenttia.
- Talvella ulkoilma on aina kosteampaa kuin sisäilma.
- Tallia lämmitetään siksi että lämmin talli on hyvä.
- Jos tarvitsee miettiä että tallin lämmitys maksaa jotain, ei tarvitse tallia.
- Talli on niin tilava kuin siitä tekee
Itselläni on n. 100 neliön/300 kuution lämmitetty autotalli jossa lämpötila noin 22-24'C. Alle 5000€ vuosi on pysynyt lämmityskulut. Pidän siellä yhtä autoa ja muutamaa työkalua.- Höh
"Talvella ulkoilma on aina kosteampaa kuin sisäilma."
Tuo ei ole noin. Absoluuttisen kosteuden, lämpötilan ja suhteellisen kosteuden kesken vallitsee suhde. Lämpimämpi ilma pystyy sitomaan enemmän kosteutta.
Niinpä kylmästä tuotu esine kondensoi lämpimän ilman kylmään pintaan. Helpoin esimerkki on olutlasi.
Muusta olen aikalailla samaa mieltä. Tosin tallin lämpötilasi on älytön, jolleivat työkalusi ole jotain tarkkuusinstrumentteja
- piilevä pommi
Monet autokauppiaat kuulema karsastaa vaihtoautona ns. talliautoja.
- autokauppias kari t
Tämä on niin totta. Talliautojen sijaan me haluamme läpimätiä ja sisältä homeisia ulkoautoja.
- 18+15
EI mitään eroa,lämpenee se ulkona säilytetty auto samalla tavalla kondensoivasti,jos lämmitys laite on kunnossa,sisäpuolella lämmin ulkopuolella kylmä,tallissa säilytetty päin vastoin,ja sitä varten on autokorjaamot jotka korjaa,,
- qwedqqqqqqq
Kunhan ilmanvaihto pelaa, muuten tulee kyllä kosteuden myötä home
ongelmat ja muut sen mukana. Oma autotalli niin järjestä sinne vaan ilmanvaihto,
vaikka koneellinenkin eikä se kummoinen tartte olla, ajastimella propelli putkeen poistoilman puhallus ja korvausilmalle reikä jonnekkin.. Kuivaa talli ja
on autolla hyvä olla. Enemmän kosteutta se auto ulkona saa.. Sisätilaa voi hallita aina miten haluaa. - niin se on
Paras on kerrostaloissa käytetty ritilä/ kylmätalli,jossa ilma vaihtuu.
- Aina uudella autolla
Tottahan se on, että kastuu se auto lämpimässä tallissa. Yks pakkastalvi oli paljo ajoa ja yks aamu kun jarrutin risteyksessä, tuli sieltä verhoilun välistä tuulilasia myöten vettä!
Mua toi ruostuminen ei sinänsä huoleta, kun auto kuitenkin vaihtuu aina uuteen enintään kolmen vuoden välein.
Sitä virhettä ei kannata tehhä, että kehuu liikkeessä autoa säilytetyn lämpimässä tallissa.- kastuu se tallissa
Jos kaataa vettä päälle ämpäristä. Muuten on kyllä aivan rutikuiva. Ulkona auto on sekä sisältä että päältä normaalisti aina märkä.
- Oma kokemus
Mun auto on vm-97 ja ruostetta ei ole piskoakaan missään ja kaikki sähkölaitteet toimii moitteetta,auto on aina säilytetty kylmässä tallissa silloin kun ei ajeta..
Lämmin talli on autolle tuho nämä trollarit saa väittää mitä tahansa.
Ei se kosteus tässä ole se ongelma vaan lämpötilan vaihtelut!- Lisäys vielä
Tietysti riippuu paljonko autoa käytetään,tietysti jos autolla ei juuri koskaan ajeta niin voi pitää lämpimässä tallissa,mutta joka päivä käytettävälle kylmä on parempi.
- ja vielä
Lisäys vielä kirjoitti:
Tietysti riippuu paljonko autoa käytetään,tietysti jos autolla ei juuri koskaan ajeta niin voi pitää lämpimässä tallissa,mutta joka päivä käytettävälle kylmä on parempi.
Kylmä talli on ihan hanurista mutta eihän kaikilla voi olla varaa lämpimään talliin.
- Ei rahakysymys
ja vielä kirjoitti:
Kylmä talli on ihan hanurista mutta eihän kaikilla voi olla varaa lämpimään talliin.
Lämmintä tilaa olis kyllä vaikka 10 autolle mutta silti en pidä autoa siellä.
- näin on
Ei rahakysymys kirjoitti:
Lämmintä tilaa olis kyllä vaikka 10 autolle mutta silti en pidä autoa siellä.
minulla on lämmin talli sadalle autolle mutta pidän silti kaikki sata autoani pihalla sateessa ruostumassa
- Miksi pidät
näin on kirjoitti:
minulla on lämmin talli sadalle autolle mutta pidän silti kaikki sata autoani pihalla sateessa ruostumassa
Sateessa?
Paras paikka autolle on kylmä katos. - Anonyymi
ja vielä kirjoitti:
Kylmä talli on ihan hanurista mutta eihän kaikilla voi olla varaa lämpimään talliin.
Lämmin talli talvella on auton pahin vihollinen.sen on Audin testeissä todettu
- wqsxzqwsss
Mut jos auto on lämmin sisältä kun menet lämpimään talliin niin ei kai
silloin sisälle kerry kosteutta, ulkopuolelle kyllä kertyy ja sen huomaa heti jos kylmällä kelillä ajaa lämpimään talliin niin ulkopinnoilla on huurretta heti.. - lämpötilan vaihtelut
Minä pelkään lämpötilanvaihteluita niin paljon, etten uskalla käyttää lainkaan lämmityslaitetta talvella enkä ilmastointia kesällä. Parempi on ajaa aina ikkunat auki niin pysyy sama lämoö sisällä ja ulkona.
- mek
EI se huonojuttu ole mutta lämpimässä tallissa pitää olla jonkinmoinen ilmanvaihto ja ovet auki autosta että kuivuu tallissa olessaan ja se siitä. Yhsinkertaisesti autotaliin ovissa ilmanvaihtoräppänät ja jokin puhallin puhaltaan tallin toisesta päästä niin kuivuu nopeasti ja se siitä.
- varon talleja
Ei auto pakkasessa ole märkä. Ne osat mitkä kostuu, jäätyy kun ei ajeta. Tallissa ruostuminen on jatkuvaa.
- Väärin taas
Tallissa se auto ei ole märkä vaan kuiva.
Ulkosäilytyksessä auto on aina jäässä tai märkä eli ruostuu. Tavoiteltavia olotiloja molemmat siis. - tämä on tosi
Väärin taas kirjoitti:
Tallissa se auto ei ole märkä vaan kuiva.
Ulkosäilytyksessä auto on aina jäässä tai märkä eli ruostuu. Tavoiteltavia olotiloja molemmat siis.Otan alumiinisen pilkkijakkaran (pönttö,missä kaloille reikä) lämpimästä sisätilasta,elikä tallista mukaani.Olen noin 4 tuntia pilkillä ja lähden kotiin.Jos laitan sen takaisin kuivaan lämpimään talliin,niin tunnin päästä se on ihan märkä sisältä päin ja alkaa haisee,mutta kun laitan sen kylmään ulkoilmavarastoon,oli keli plussalla tai pakkasella,niin se ei kastu,eikä haise.Pönttö on kuiva,mutta kylmä,eikä haise niin paljon,kuin lämpimässä varastossa. Ulko saunassa sama homma,saunomisen jälkeen ovet ja ikkunat auki,että kylmä pakkasilma pääsee sisälle,niin sauna kuivaa lattiasta kattoon saakka ja kosteus poistuu tehokkaasti,sitten lävet kiinni.Jos yrität lämmöllä kuivata,niin hitaasti kuivaa,mutta kosteus pysyy pitkään ja pitemmän päälle alkaa haisee.
- huti jälleen
tämä on tosi kirjoitti:
Otan alumiinisen pilkkijakkaran (pönttö,missä kaloille reikä) lämpimästä sisätilasta,elikä tallista mukaani.Olen noin 4 tuntia pilkillä ja lähden kotiin.Jos laitan sen takaisin kuivaan lämpimään talliin,niin tunnin päästä se on ihan märkä sisältä päin ja alkaa haisee,mutta kun laitan sen kylmään ulkoilmavarastoon,oli keli plussalla tai pakkasella,niin se ei kastu,eikä haise.Pönttö on kuiva,mutta kylmä,eikä haise niin paljon,kuin lämpimässä varastossa. Ulko saunassa sama homma,saunomisen jälkeen ovet ja ikkunat auki,että kylmä pakkasilma pääsee sisälle,niin sauna kuivaa lattiasta kattoon saakka ja kosteus poistuu tehokkaasti,sitten lävet kiinni.Jos yrität lämmöllä kuivata,niin hitaasti kuivaa,mutta kosteus pysyy pitkään ja pitemmän päälle alkaa haisee.
Pilkkijakkarasi on ulkolämpötilassa kun tuot sen sisään. Auto taas on kuuma sekä sisältä että konetilasta, jopa kuuma. Ei nämä ole vaikeita asioita, jos järki toimii edes vähän.
- saunoja loimaalta
tämä on tosi kirjoitti:
Otan alumiinisen pilkkijakkaran (pönttö,missä kaloille reikä) lämpimästä sisätilasta,elikä tallista mukaani.Olen noin 4 tuntia pilkillä ja lähden kotiin.Jos laitan sen takaisin kuivaan lämpimään talliin,niin tunnin päästä se on ihan märkä sisältä päin ja alkaa haisee,mutta kun laitan sen kylmään ulkoilmavarastoon,oli keli plussalla tai pakkasella,niin se ei kastu,eikä haise.Pönttö on kuiva,mutta kylmä,eikä haise niin paljon,kuin lämpimässä varastossa. Ulko saunassa sama homma,saunomisen jälkeen ovet ja ikkunat auki,että kylmä pakkasilma pääsee sisälle,niin sauna kuivaa lattiasta kattoon saakka ja kosteus poistuu tehokkaasti,sitten lävet kiinni.Jos yrität lämmöllä kuivata,niin hitaasti kuivaa,mutta kosteus pysyy pitkään ja pitemmän päälle alkaa haisee.
Jos viet kuumaan ja kosteaan saunaan pilkkijakkarasi, sen pintaan tiivistyy kosteutta. Kun minä vien normaalisti työkalut ym. talliin, ei niihin tiivisty kosteutta. Tallissa kun ei ole sitä kosteutta kuin saunassasi.
- henrik ij's72
j''hytin
letku - ruoste1
Tutkittu juttu. Autotallin pitää olla 60 astetta lämmin ja hyvä ilmanvaihto että kerkiää kuivua yön aikana!
- Puupeää
Köyhät valittaa. Minä lämmitän rikkaana tallini 80c lämpötilaan ja ilma vaihtuu kolmella 12kw:n puhaltimella. Kyllä on kuiva auto.
- kaikki huomioitu
Rakennan uutta isoa omakotitaloa tänne kuusisaareen. ensimmäinen neuvoni arkkitehdille oli, että Lämmintä tallia ei sitten tehdä. Erillinen lämmin askartelupaja tulee sitten erikseen kaikilla mukavuuksilla. Jos talli olisi lämmin, pakkasella olisi lasit huurussa heti ulos ajettaessa. Se olisi noloa isolla Lexuksella.
- toinen köyhä
Älä välitä vaikka olet köyhä ja asut kunnan vuokraslummissa. Niinhän meistä useimmat.
Mutta oikeasti. Kuusisaareen ei kukaan tee taloa ilman vähintäin yhtä lämmintä tallia. Kunnon isokin talli maksaa jonkun 100-150k€ eli ei juuri mitään, jos isoa taloa rakentaa. Eikä Kuusisaaressa ole yhtään niin köyhää, että lähtisi autolla ulkoa liikkeelle. Mikä voisi olla nolompaa. - buahahaaa
Vai lämpimän ja kuivan auton lasit menevät huuruun???? Mistä teitä älykääpiöitä sikiää?????
- Provoilu vaikeaa
Kun ei ole koskaan edes nähnyt lämmintä tallia, on vaikea provoon päättää meneekö lasit huuruun lämpimään talliin ajettaessa vai sieltä lähdettäessä.
Oikea vastaus on ei kummassakaan. Kirjoittakaa köyhät lisää hölmöjä provojanne. Ne naurattavat niin meitä tallin omistajia kuin muitakin lukijoita. - Autosähkäri
Provoilu vaikeaa kirjoitti:
Kun ei ole koskaan edes nähnyt lämmintä tallia, on vaikea provoon päättää meneekö lasit huuruun lämpimään talliin ajettaessa vai sieltä lähdettäessä.
Oikea vastaus on ei kummassakaan. Kirjoittakaa köyhät lisää hölmöjä provojanne. Ne naurattavat niin meitä tallin omistajia kuin muitakin lukijoita.Talli puupäät yrittää muuttaa fysiikan lakeja lämpötilaeroista ja tiivistyneestä kosteudesta.Joka kerta se ulkoa kylmä peltilaatikko hikoo koteloista ja suljetuista osastoista,vaikka olisi kuinka hyvä ilmastointi,se ehkä auttaa vaan kuivamaan nopeammin.Pakkasilmasta ajaminen lämpöiseen talliin, kastelee joka kerta auton,jos auto on ollut useamman tunnin ulkona.Työn puolesta voin sanoa,kun auto otetaan ulkoa sisälle korjattavaksi esim.ovessa jotain vikaa.Oviverhoilu pois ja noin 30-45min.päästä sisäpuoli alkaa kastua ja sama katossa,jos joudutaan kattoa avaamaan,se kosteus vaan tiivistyy sisäpuolisille pinnoille,minnekä se tuuletus ei pääse tallissa.Tekniikan mailmassa oli joskus tämä auton säilytystesti ja tulos oli 1.suojaisa ja ilmava ulkokatos 2.koko peite(tietyissä lämpötiloissa) 3.ilmastoitu kylmä talli 4.lämmintalli vain plusasteilla.Pakkasella ei suositeltu ollenkaan,paitsi jos auto seisoo esim.viikon tai pidempään.. Testissä oletettiin autoa käytettävän joka päivä.
- Provoilu vaikeaa
Autosähkäri kirjoitti:
Talli puupäät yrittää muuttaa fysiikan lakeja lämpötilaeroista ja tiivistyneestä kosteudesta.Joka kerta se ulkoa kylmä peltilaatikko hikoo koteloista ja suljetuista osastoista,vaikka olisi kuinka hyvä ilmastointi,se ehkä auttaa vaan kuivamaan nopeammin.Pakkasilmasta ajaminen lämpöiseen talliin, kastelee joka kerta auton,jos auto on ollut useamman tunnin ulkona.Työn puolesta voin sanoa,kun auto otetaan ulkoa sisälle korjattavaksi esim.ovessa jotain vikaa.Oviverhoilu pois ja noin 30-45min.päästä sisäpuoli alkaa kastua ja sama katossa,jos joudutaan kattoa avaamaan,se kosteus vaan tiivistyy sisäpuolisille pinnoille,minnekä se tuuletus ei pääse tallissa.Tekniikan mailmassa oli joskus tämä auton säilytystesti ja tulos oli 1.suojaisa ja ilmava ulkokatos 2.koko peite(tietyissä lämpötiloissa) 3.ilmastoitu kylmä talli 4.lämmintalli vain plusasteilla.Pakkasella ei suositeltu ollenkaan,paitsi jos auto seisoo esim.viikon tai pidempään.. Testissä oletettiin autoa käytettävän joka päivä.
Provoilu on vaikeaa silloin kun puhuu asioista ei ymmärrä yhtään mitään kuten sinä. Onneksi suunnaton kateus auttaa keksimään mitä typerämpiä provoja.
Mutta muista jatkossakin ajaa aina ikkunat auki niin pysyy sama lämpö autossa sisällä ja ulkona.
Me tallin omistajat taas ajamme ihan reilusti lämpimillä ja ruosteettomilla autoilla. Minua ei haittaa vaikka autoni ruostuisi kolmenkymmenen vuoden päästä. Kestäähän se kuitenkin kaksi kertaa kauemmin kuin sinun haiseva ja ruosteinen Rutinoffisi. - mitä --vettiä
Autosähkäri kirjoitti:
Talli puupäät yrittää muuttaa fysiikan lakeja lämpötilaeroista ja tiivistyneestä kosteudesta.Joka kerta se ulkoa kylmä peltilaatikko hikoo koteloista ja suljetuista osastoista,vaikka olisi kuinka hyvä ilmastointi,se ehkä auttaa vaan kuivamaan nopeammin.Pakkasilmasta ajaminen lämpöiseen talliin, kastelee joka kerta auton,jos auto on ollut useamman tunnin ulkona.Työn puolesta voin sanoa,kun auto otetaan ulkoa sisälle korjattavaksi esim.ovessa jotain vikaa.Oviverhoilu pois ja noin 30-45min.päästä sisäpuoli alkaa kastua ja sama katossa,jos joudutaan kattoa avaamaan,se kosteus vaan tiivistyy sisäpuolisille pinnoille,minnekä se tuuletus ei pääse tallissa.Tekniikan mailmassa oli joskus tämä auton säilytystesti ja tulos oli 1.suojaisa ja ilmava ulkokatos 2.koko peite(tietyissä lämpötiloissa) 3.ilmastoitu kylmä talli 4.lämmintalli vain plusasteilla.Pakkasella ei suositeltu ollenkaan,paitsi jos auto seisoo esim.viikon tai pidempään.. Testissä oletettiin autoa käytettävän joka päivä.
Laita nyt jotain rajaa pöljiin tarinoihisi.
Ei kosteus pääse koskaan paikkoihin, jotka ovat suljettuja. Siihen ei vaikuta auton säilytyspaikka tai -lämpötila. Tottahan ulkona sateessa koko syksyn seisova auto alkaa kostua paneeleistaan ja voi vetää homeeseen mutta yleensä niillä ajetaan eli sisätila on välillä lämmin ja kuivuu. Tallissa sisäkosteutta ei pääse tulemaan kun auto on sisältä lämmin sekä ajossa että säilytyksessä. - jjhf652
mitä --vettiä kirjoitti:
Laita nyt jotain rajaa pöljiin tarinoihisi.
Ei kosteus pääse koskaan paikkoihin, jotka ovat suljettuja. Siihen ei vaikuta auton säilytyspaikka tai -lämpötila. Tottahan ulkona sateessa koko syksyn seisova auto alkaa kostua paneeleistaan ja voi vetää homeeseen mutta yleensä niillä ajetaan eli sisätila on välillä lämmin ja kuivuu. Tallissa sisäkosteutta ei pääse tulemaan kun auto on sisältä lämmin sekä ajossa että säilytyksessä.Ei provoilun ole tarkoituskaan pysyä faktoissa tai totuudessa.
- Jaa kuka?
mitä --vettiä kirjoitti:
Laita nyt jotain rajaa pöljiin tarinoihisi.
Ei kosteus pääse koskaan paikkoihin, jotka ovat suljettuja. Siihen ei vaikuta auton säilytyspaikka tai -lämpötila. Tottahan ulkona sateessa koko syksyn seisova auto alkaa kostua paneeleistaan ja voi vetää homeeseen mutta yleensä niillä ajetaan eli sisätila on välillä lämmin ja kuivuu. Tallissa sisäkosteutta ei pääse tulemaan kun auto on sisältä lämmin sekä ajossa että säilytyksessä."Laita nyt jotain rajaa pöljiin tarinoihisi. "
Loydätkö autosta montaa korinosaa joka olisi ilmatiivis? Yhtään sellaista koteloa
ei ainakaan ole. Kysymys on kostean sisäilman pääsystä kylmään koteloon ja sen kosteuden tiivistymisestä kotelon pinnoille. Joku urpo tuolla jo selitti, ettei se kostea sisäilma tiivisty kuin koteloiden ulkopuolelle. Millä se sen valinnan muka tekee? Kattooko se piirustukset? Kyllä se kosteus tiivistyy kaikille pinnoille. Jos on oikein hyvin tuuletettu talli, niin se kosteus saattaa haihtua ulkopinnoilta yön aikana. Niiltä pinnoilta, joita ei ilma pääse huuhtelemaan haihtuminen vaatii pidemmän ajan. Viikonloppu ei riitä -sen olen itse omassa tallissani havainnut. - henrkkn
Jaa kuka? kirjoitti:
"Laita nyt jotain rajaa pöljiin tarinoihisi. "
Loydätkö autosta montaa korinosaa joka olisi ilmatiivis? Yhtään sellaista koteloa
ei ainakaan ole. Kysymys on kostean sisäilman pääsystä kylmään koteloon ja sen kosteuden tiivistymisestä kotelon pinnoille. Joku urpo tuolla jo selitti, ettei se kostea sisäilma tiivisty kuin koteloiden ulkopuolelle. Millä se sen valinnan muka tekee? Kattooko se piirustukset? Kyllä se kosteus tiivistyy kaikille pinnoille. Jos on oikein hyvin tuuletettu talli, niin se kosteus saattaa haihtua ulkopinnoilta yön aikana. Niiltä pinnoilta, joita ei ilma pääse huuhtelemaan haihtuminen vaatii pidemmän ajan. Viikonloppu ei riitä -sen olen itse omassa tallissani havainnut.Kosteus ei mene minnekään, minne ei ilmakaan mene. Kosteus on ilmassa. Autotallin kuivassa ilmassa ei ole kosteutta, eli siellä kosteus ei mene sinnekään, minne ilma pääsee.
Lämpimässä ja tuuletetussa tallissa eivät mitkään pinnat kostu. - Sun isäsi
henrkkn kirjoitti:
Kosteus ei mene minnekään, minne ei ilmakaan mene. Kosteus on ilmassa. Autotallin kuivassa ilmassa ei ole kosteutta, eli siellä kosteus ei mene sinnekään, minne ilma pääsee.
Lämpimässä ja tuuletetussa tallissa eivät mitkään pinnat kostu."Kosteus ei mene minnekään, minne ei ilmakaan mene"
Montako niitä ilmatiiviitä korinosia oli? Aivan oikein -ei yhtään.
"Autotallin kuivassa ilmassa ei ole kosteutta"
Autotallin lämmin ilma sitoo kosteutta enemmän kuin kylmä ulkoilma. Fysiikan perusasioita. Jos joisit olutta, niin huomaisit ilmiön lämpimän ilman kosteuden tiivistyessä kylmän olutlasin pintaan. Kokeile ensi viikonloppuna. Vaikka siellä tallissasi. - henrkkn
Sun isäsi kirjoitti:
"Kosteus ei mene minnekään, minne ei ilmakaan mene"
Montako niitä ilmatiiviitä korinosia oli? Aivan oikein -ei yhtään.
"Autotallin kuivassa ilmassa ei ole kosteutta"
Autotallin lämmin ilma sitoo kosteutta enemmän kuin kylmä ulkoilma. Fysiikan perusasioita. Jos joisit olutta, niin huomaisit ilmiön lämpimän ilman kosteuden tiivistyessä kylmän olutlasin pintaan. Kokeile ensi viikonloppuna. Vaikka siellä tallissasi.Jos sinä et joisi sitä olutta joka päivä, ymmärtäisit muutakin kuin, mitä kaljapäissäsi mieleesi juolahtaa.
- Sin oikea isäsi
henrkkn kirjoitti:
Jos sinä et joisi sitä olutta joka päivä, ymmärtäisit muutakin kuin, mitä kaljapäissäsi mieleesi juolahtaa.
Jos teillä olisi varaa jääkaappiin, niin havaitsisit em. ilmiön vaikkapa siinä rainbow-cola lasillisesta, jonka äiti antaa sulle syntymäpäiväjuhlan kunniaksi. Siis sinä päivänä kun saat (valvonnan alla) juoda ihan oikeasta lasista, eikä vippamukista.
- ruostepommi
Sin oikea isäsi kirjoitti:
Jos teillä olisi varaa jääkaappiin, niin havaitsisit em. ilmiön vaikkapa siinä rainbow-cola lasillisesta, jonka äiti antaa sulle syntymäpäiväjuhlan kunniaksi. Siis sinä päivänä kun saat (valvonnan alla) juoda ihan oikeasta lasista, eikä vippamukista.
Minun ulkona aina säilytetystä ruostepommistani ainakin näkee selvästi, miten se on joka päivä märkä joko sisä- tai ulkopuolelta. Ulkona lämpötilat vaihtelevat, mutta auto pysyy aina märkänä, ruosteisena ja homeisena.
Kyllä käy kateeksi sisältä tallista lämpimillä, kuivilla ja ruosteettomilla autoilla lähteviä. Mutta jos itsekin menestyisin elämässä, saisin lämpimän tallin. Siihen asti täytyy vain kärvistellä ja kirota ja kadehtia rikkaita. Niin ja ajaa tällä kylmällä, märällä haisevalla ruostepommilla.
- Vuotaako nenä?
Suomessa ei osata enää rakentaa. Jos asuintalot homehtuvat, niin kuinka yleensä huonommin rakennettavat autotallit ei homehtuisi. Auto tallissa = homeauto,
- ei vuoda
Jos siis talosi on hometalo olet homepää.
- 'öäovic67ri87tölk
Jos olisi sellainen ylellisyys, kuin lämmin autotalli, en todellakaan tuhlaisi sitä autoa varten vaan varaisin sen nikkarointiin. Päivittäin käytössä oleva auto pärjää ulkona ihan hyvin, ellei jopa paremmin.
Ellen nikkaroisi, seisottaisin tallissa autoa mieluummin peräkärryäni, joka ei pärjää ulkona yhtä hyvin. - ettäsilleen
40 vuotta olen omistanut auton, 36 vuotta autoni on seissyt taivasalla. 4 vuotta käytössäni oli lämmin autotalli, jossa autoa oli joka yö myös seisotettava koska ulkopaikkaa ei ollut. Koskaan en ole huomannut autoni ruostuvan niin nopeasti, kuin sen neljän vuoden jälkeen.
- käytä jos uskallat
Lämmin talli on auton tuho.
- tallin omistaja
Paitsi että lämpimästä tallista on mukava lähteä liikkeelle ja auto pysyy ruosteettomana, siinä on hyvänä puolena myös se, että pysyvät köyhät ruostekasoilla ajavat aina kateellisina!
- kelkasta pudonneet
Autonsa tallissa pitävää katsotaan nykyään jo todella vinoon. Energiaa pitäisi säästää, niin onhan ääliömäistä lämmitellä autoja lämpimissä talleissa.
- vain köyhät
Pitäähän köyhilläkin olla jotain tekemistä. Mitä sinäkin tekisit, ellei ympärilläsi olisi varakkaita, joita kadehtia.
- Ruosteeton
Luonto säästyy kun autot pidetään lämpimän tallin avulla ruosteettomina pidempään. Myös tekniikka kestää kauemmin ilman kylmäkäynnistyksiä.
- big stud
Tallillinen ei ole pallillinen.
- autokin kiittää
Antakaa autoillenne talliton Joulu.
- Lupaan heti
Minun autoni on aina saanut tallittoman joulun, samoin tallittomat muutkin päivät. Nyt joululomalla sain kaverin tallin lainaan ja hitsaan autoni pohjaan neliön uutta peltiä.
- asdasdasdasdaasss
Se on ihan sama mitä teet. Voin sanoa kokemuksella vuodesta 1994 aina ollut auto lämpimässä tallissa ja on ollut mukavaa istua aamulla lämpimään autoon.
Oli tuossa muuttovaiheessa vuonna 2000 vähän aikaa ilman tallia, enempi oli autossa vikaa ja starttihuolia silloin.
Tottakai tallissani on ilmastointi, eilen näytti ilmankosteus olevan tallissa 60%. ulkona varmaan 100% tänään.
Ukkosi ei halua sinua laittavan autoa talliin muista syistä.- Marketan mies
Meillä on muuten molemmilla pallit, minulla ja "Marketalla".
- Peltiwebasto
Voi mennä niinkin että, autoasi ei enää ole jos jätät sen jonnekkin kadun varrelle
kylmenemään tai sitten se on säretty osittain käyttökelvottomiksi varaosiksi jollei
ajettu päin sitä jollain. Varasvirotin voi alkaa soida ja tallissa siinä menee kuulo..
Jokatapauksessa on ikävää ja joskus jopa vaarallista raapia ja kylmäkäynnistää
autoa.
Korroosio ei nimittäin ole ainoa ongelma autonsäilömisessä. - puuhalukuva
minä pidän autoa puutavaran kuivaamossa yöt
tulee tosi kuivaksi - Ei talliin käyttöaut
Paras ratkaisu on ehdottomasti pitää auto ulkona ja jos turvallisuutta mukavuutta haluaa niin ehdottomasti webasto.
- Ilmanvaihto ratkasee
Vesihöyryn tiivistymistä tapahtuu vain, jos sen määrä ylittää kyllästymiskosteusrajan, joka on eri kaikilla lämpötiloilla. Esim -10 asteessa ilmankosteuden ollessa 100% on siinä vettä 2,36g/m3 kun taas 15 asteessa 100% ilmankosteudessa vettä on 12,83g/m3
Ja sitten esimerkki: Jos pihalla on -10 ja kosteus 90% on vettä 0,9*2,36g/m3=2,124g/m3 se ilma lämmitetään autotallin tuotaessa 15c jolloin sen kosteus% on 2,124g/m3:12,83g/m3*100%=17%. Autotalliossa vallitsee tämä kosteustaso mikäli sen ilmanvaihto toimii hyvin ja sen sisällä ei ole ylimääräisiä kosteuden lähteitä. Ja mikäli nyt tuodaan ulkoa auto, joka on tuon -10c, auton ympärillä oleva ilma jäähtyy -10 asteeseen mutta kosteus% jää alle 100% jolloin Vesihöyryn tiivistymistä ei tapahdu.
Mutta mikäli talliin on juuri tuotu emännän auto joka on ollut märkä/luminen tai tallissa säilytetään tai harrastetaan kosteutta lisäävää toimintaa/asioita on tilanne toinen ja isännän autolle tiivistyy vettä. En kuitenkaan ota kantaa onko puhdas vesi vaarallista autolle kun asiaan en oo perehtynyt...- Tillintallin
"En kuitenkaan ota kantaa onko puhdas vesi vaarallista autolle kun asiaan en oo perehtynyt..."
Puhdas vesi ei varmaan ole niin vaarallista kuin suolamössö, mitä ainakin täällä etelässä teille kylvetään. Ongelma onkin siinä, että vaikka se ilmankosteus tallin ilmasta tiivistyneenä olisikin puhdasta, niin se auton alustassa ja koteloissa jo oleva kosteus on sieltä ajosta eli suolatuilta teiltä peräisin. Harvapa sen auton huuhtelee aina talliin ajaessaan.
Laskelmasi on varmasti muuten oikea, mutta auto näin talvikeleillä tuo kyllä aina sitä lunta mukanaan, joten se lisääntynyt kosteus pitäisi saada laskelmaan mukaan. Omassa tallissa on lattialla (ja varmaan auton rakenteissakin) vettä vielä viikonlopun jälkeenkin, jos ajan auton perjantaina talliin.
- merci
Autotalli? Tottakai!
Lämmin? Tottakai.
Lämpötila? jotakin...voin itse säätää...yleensä 5 - 10 C.
Ilmanvaihto? Tottakai.
Ja auto kiittää! :) - marsumies
ostakaa 3 autoa ja pitäkää yhtä ulkna toista kylmässä tallissa ja kolmatta lämpimässä tallissa. eipä tarvi kinastella pösilöiden kanssa.
Itellä "premium" luokan mersusta lahosivat ovet muutamassa vuodessa vaikka lämpimässä tallissa pidinkin :-)- laita kuvia
heh heh, laita pari kuvaa lahonneista ovistasi, ei taida löytyä
- oma? koti
Onkos se ihan varmasti oma omakotitalo?
- si si
OKT 192 m2
- 666-
mulla on lämmin ja maksettu autotalli,mutta kaikki kaksiautoa ovat ainaulkona,onhan ne tehty liikkumaan ulkoilmassa,ja olemaan vapaaajankin
- koiramies2
http://adf.ly/bFKM4 tää auttaa
- Vähävarainen
Paljonko saat klikkaukselta? Itseäkin vähän kiinnostaisi tommonen uutisryhmän hölmöillä tienaaminen.
- mätänee tallissa
Niin vaan mätäni 80-luvun VW Polo parissa vuodessa, kun sitä joskus aikoinaan ajettiin talliin sisälle ja ulos. Pohja ei tykännyt yhtään, kun suolamössö hautu ja pääsi muhimaan lämpöisessä tallissa ja sitten lähdettiinkin jo takaisin tien päälle hakemaan uutta suolasatsia.
- ingen panik
Täyssinkitty kori ja hyvin ilmastoitu lämmin autotalli.
Voin nukkua yöni rauhassa. - nyyh
Juu on. autolle tulee pipi ja sitten se kuolee.
- 13 vuotta
Meidän auto ollut 13 vuotta tallissa, jossa talvella 10. Vielä ei ole ruostetta näkynyt. Katsotaan tilanne uudelleen vuonna 2026. Kakkosautoa pidetään taivasalla ja ruostetta alkoi tulla pohjaan niin, että ekassa katsastuksessa kolmen vuoden iässä oli siellä täällä pistettä. Tämä ei kestä 13 vuotta hitsaamatta ellei erikseen ruostesuojata.
- fads524
Keväisin ja syksyisin kun öisin on kylmä ja päivällä lämpimämpi, auton kaikkiin pintoihin kertyy kosteutta. Siksi syksyllä ja keväällä kannattaa liikkuja julkisilla ja säilyttää auto se aika lämpimässä tallissa.
- Luelabella
Vanha ketju, mutta mies on totaalisesti kuutamolla. Olen pitänyt autoani 30 vuotta lämpimässä tallissa, siis samaa yksilöä, ja alkaa olemaan viimeisiä vastaavia suomen maanteillä.
- Insinööri_
Tyypillinen väittely jossa monimutkaiseen asiaan kuvitellaan olevan yksi yleispätevä vastaus. No voin kertoa että ei ole yhtä yleispätevää vastausta. Riippuu täysin tilanteesta ja lukuisasta määrästä eri seikkoja sekä fyysisiä olosuhteita, että kannattaako auto ajaa nimenomaan lämpimään autotalliin.
Niitä seikkoja on niin paljon, että käytännön tilanteessa vain riittävä KOKEMUS autoilusta sekä TIETÄMYS oman autotallin ilmanvaihdosta voi tuottaa vastauksen kysymykseen. Ja sekin vastaus pätee vain kyseisellä hetkellä, kyseisellä kelilllä, kyseiselle autolle ja tallille.
Lämmin autotalli on oikein hyvä JOS SITÄ OSAA KÄYTTÄÄ TILANTEEN MUKAAN.
Keskustelun taso näyttää siltä että teille kaikille pösilöille sopisi paremmin puoliavoin tuulettuva autotalli tai -katos. Siinä nimittäin ei tarvitse aivoja käyttää, koska sellaiseen auto kannattaa aina ajaa mieluummin kuin jättää taivasalle. - Anonyymi
Pitää paikkaansa.talvella auton pitäminen lämitetyssä tallissa ruostuttaa autoa takuuvarmasti koska auto on ajossa kylmä ja sisään vietynä se taas sulaa ja taas ajossa jäätyy.
Olet oikeassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195