Hei
voisiko joku kertoa minulle kaikki kulut ja velvollisuudet joita tulisi pienen metsä tilan omistuksesta. Jos tarkoitus olisi pitää metsä virkistyskäytössä, ei rakentaa eikä hakata?
Onko veroja omistuksesta? Millaisia pakotteita hoitoon?
Metsän omistuksen kulut ja velvollisuudet
9
402
Vastaukset
- metsikk0
Ainoa pakollinen kulu on kohta poistuva metsänhoitomaksu. Sitten tilan sijainnista riippuen voi tulla esim. tiemaksu maksettavaksi tai kiinteistövero, jos tilalla on rakennuksia/rakennusoikeutta. Metsää ei ole mikään pakko hoitaa tai hakata. Jos sitten hakkaat tai vaikka myrsky kaataa kaikki puut, niin sen jälkeen sinulla on velvollisuus uudistaa metsä (eli istuttaa uudet taimet ja varmistaa, että ne alkavat kasvaa).
Jos haluat pitää metsän mukavassa virkistyskäytössä, niin silloin sinun pitää todennäköisesti tehdä ainakin pieniä harvennuksia tai raivauksia. Nuo työt voi tehdä itse tai teettää ulkopuolisilla. - Matkalla korpeen
"Jos haluat pitää metsän mukavassa virkistyskäytössä, niin silloin sinun pitää todennäköisesti tehdä ainakin pieniä harvennuksia tai raivauksia. Nuo työt voi tehdä itse tai teettää ulkopuolisilla."
Mutta tämä siis on vapaaehtoista "hoitoa", eikö?- Muuramen pappa
vapaaehtoista, mutta se kyllä kannattaa. Voit vähentää nämä vielä verotuksessa.
- metsikk0
Juu, hoitaminen on vapaaehtoista, mutta jos haluat nauttia metsästä, niin haluat varmaan jossain vaiheessa raivata sitä. Täysin hoitamaton metsä kasvaa helposti ryteiköksi, joten siksi mukava marja- tai sienimetsä kaipaa joskus sahaa. Mutta jos metsä on valmiiksi hoidettu, niin silloin tätä ei tarvitse tehdä pitkään aikaan.
- Joka vaan
metsikk0 kirjoitti:
Juu, hoitaminen on vapaaehtoista, mutta jos haluat nauttia metsästä, niin haluat varmaan jossain vaiheessa raivata sitä. Täysin hoitamaton metsä kasvaa helposti ryteiköksi, joten siksi mukava marja- tai sienimetsä kaipaa joskus sahaa. Mutta jos metsä on valmiiksi hoidettu, niin silloin tätä ei tarvitse tehdä pitkään aikaan.
Minä en ole juurikaan metsiäni hoitanut. Polttopuiden keräämiseksi teiden läheltä se on jäänyt. Irtopalstoja en ole edes käynyt katsomassa. Pitäähän metsän olla monimuotoista. Muut hoitakoon talousmetsänsä.
Metsänhoitoyhdistyksen tyttö minulle tuosta on motkottanut, mutta nyt kun MHYn jäsenyys on muuttumassa vapaaehtoiseksi, on hänkin ruvennut monimuotoisuuden kannatajaksi. - metsikk0
Joka vaan kirjoitti:
Minä en ole juurikaan metsiäni hoitanut. Polttopuiden keräämiseksi teiden läheltä se on jäänyt. Irtopalstoja en ole edes käynyt katsomassa. Pitäähän metsän olla monimuotoista. Muut hoitakoon talousmetsänsä.
Metsänhoitoyhdistyksen tyttö minulle tuosta on motkottanut, mutta nyt kun MHYn jäsenyys on muuttumassa vapaaehtoiseksi, on hänkin ruvennut monimuotoisuuden kannatajaksi.Hoitamattomuus tuo kieltämättä monimuotoisuutta metsiin. Siinä on vain se huono puoli, että hoitamaton metsä ei tuota. Mutta aloittaja ei tavoitellutkaan tuottoa. Sen sijaan hän kaipasi metsää virkistyskäyttöön, jolloin hoitaminen on lähes aina pakollista jossain vaiheessa. Jos nuorta metsää ei hoideta, se kasvaa "umpeen", jolloin se ei sovellu virkistyskäyttöön. Tästä on tehty kevyitä tutkimuksia, jossa ihmisiltä on kysytty millaiset metsät miellyttävät heitä. Parhaat pisteet sai metsä, jossa on raivattu, mutta jätetty monipuolista puustoa. Eli retkeily, marjastus ja sienestys onnistuu parhaiten hoidetussa metsässä. Hoitaminen on vähän erilaista puhtaassa talousmetsässä kuin virkistysmetsässä.
- Metsuri
Jatkuvan kasvun periaatteella harvennettuna metsä tuottaa säännöllisesti tuloja ja on viihtyisämpi myös virkistys käytössä. Kuusia vähentämällä saa helposti metsästä valoisamman.
Metsässä saa liikkua jokamiehenoikeudella muutenkin, joten miksi ostaa metsää "virkistyskäyttöön"?
- LKV,ton
Mietippä sitä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579