Rooman valtakuntaa 380–450-luvuilla ryöstelleistä hunneista elää yhä käsitys, että he olisivat yhdistyneet valtakunnaksi ja heidän päällikkönsä olisivat olleet kuninkaita. Aikalaislähteet eivät kuitenkaan anna tukea käsitykselle, osoittaa Turun yliopistossa tehty väitöskirja.
Historiankirjoitukseen vakiintuneet väitteet hunnikuninkaista ja -valtakunnasta liittyvät näkemykseen siitä, että hunnit olisivat omaksuneet paikallaan asuville yhteisöille ominaisen elämäntavan ja johtajuuden.
– Aiemmasta tutkimuksesta poiketen esitän, että hunnit eivät missään vaiheessa hylänneet paimentolaista elämäntapaansa, ensi viikolla väittelevä Päivi Kuosmanen sanoo yliopiston tiedotteen mukaan.
Hunnipäälliköt olivat paimentolaiselämäntavalle tyypillisiä väliaikaisia sotapäälliköitä.
– Puheet Attilasta hunnien kuninkaana ja hunnivaltakunnasta on aika hylätä, Kuosmanen esittää.
Myöhäisantiikin roomalaisten aikalaiskirjoittajien tekstit ja arkeologinen materiaali osoittavat, että hunnit saapuivat Euraasian aroalueilta Rooman valtakuntaan Tonavan suiston rajoille 300-luvun lopulla useina omatoimisina paimentolaisryhminä.
Ryhmät eivät missään vaiheessa muodostaneet tiivistä kokonaisuutta. Ryhmiä kylläkin yhdistyi suuremmaksi liittoutumaksi 430–440-luvuilla, mutta yhtenäisyys hajosi täydellisesti jo 450-luvun alussa. Tämä tosiasia kiistää väitteen yhtenäisestä hunnivaltakunnasta.
– Vain parin vuosikymmenen ajanjakso on liian lyhyt tuodakseen katetta puheille valtakunnan noususta ja olemassaolosta, Kuosmanen muistuttaa.
Hunniryhmät liittoutuivat muodostaakseen vahvempia sotajoukkoja ryöstöretkille Rooman alueille. Ryöstöretkien jälkeen tarve toimia yhtenäisenä kokonaisuutena ja keskitetyn johtajan alaisuudessa lakkasi. Ryhmät hajaantuivat jatkaakseen paimentolaista elämäntapaansa.
Myös joukkojen johdossa toiminut ylin sotapäällikkö menetti valtansa johtaa ja käskeä muita. Ryhmien hajaannuttua tällaiselle johtajuudelle ei enää ollut tarvetta eikä yhteisön jäsenten hyväksyntää.
– Hunnijoukkojen johdossa toimineista on historiankirjoituksessa käytettävä asemalle oikeutta tekevää nimikettä. Johtajat olivat sotapäälliköitä, eivät kuninkaita, Kuosmanen sanoo.
Vaikka Rooma yritti saada hunnit omaksumaan paikallaan asuville yhteisöille ominaisen johtamisjärjestelmän, se ei onnistunut. Vastahanka näyttää selittyvän hunnien paimentolaistaustalla.
– Tämä korostaa historiantutkimuksessa niukalti huomioitua ilmiötä: paimentolaisyhteisöt eivät tavoittele paikallaan asuville yhteisöille tyypillistä elämäntapaa, vaan haluavat säilyttää omansa niin pitkälti kuin mahdollista, Kuosmanen sanoo.
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/hunni_attila_ei_ollutkaan_kuningas
Hunni Attila ei ollutkaan kuningas
16
188
Vastaukset
- Voi harmi!!
Saitko unta yöllä?
- Anni olkoon idolimme
Mutta Anni Huttila on tämän palstan kuningatar, loistava niin tiedoiltaan kuin näkemyksiltäänkin. Se lienee aika yksimielinen näkemyksemme.
- Paras valehtelija
tuo Vieno Huttula tosiaan on. Kyllä palstan luku- ja kirjoitustaidottomat pikkustallarit jäävät toisiksi. Ilmankos ne Annia apinoivat.
Siitä ollaan yksimielisiä. - Anni olkoon idolimme
Paras valehtelija kirjoitti:
tuo Vieno Huttula tosiaan on. Kyllä palstan luku- ja kirjoitustaidottomat pikkustallarit jäävät toisiksi. Ilmankos ne Annia apinoivat.
Siitä ollaan yksimielisiä.Älä porvari urputa. Anni tuo raikkaita uusia tulkintoja tunkkaiseen porvarismiin. Sinulla vain on sellanen syndrooma, ehkä perinnöllinen, että kaikkea mikä poikkeaa porvarien kanonisoiduista opeista pitää haukkua valeiksi vaikka historian faktat todistavat ne oikeiksi.
- valaeita ne
Anni olkoon idolimme kirjoitti:
Älä porvari urputa. Anni tuo raikkaita uusia tulkintoja tunkkaiseen porvarismiin. Sinulla vain on sellanen syndrooma, ehkä perinnöllinen, että kaikkea mikä poikkeaa porvarien kanonisoiduista opeista pitää haukkua valeiksi vaikka historian faktat todistavat ne oikeiksi.
Porvarismihan perustuu uskomattomaan valehteluun ja jättimäisiin valeisiin.
- Sittenhän tuo
valaeita ne kirjoitti:
Porvarismihan perustuu uskomattomaan valehteluun ja jättimäisiin valeisiin.
Vieno Huttila on porvari parhaasta päästä? Ei sen valeisiin uskokaan muut kuin yhtä tyhmät uskonveljet ja -sisaret. Niitä on muutamia, tosin äärivasemmalta, kuten käsittääkseni huttilakin.
"Anni tuo raikkaita uusia tulkintoja tunkkaiseen porvarismiin."
Mitä raikasta on samojen valeiden loputtomassa toistossa? Tuskinpa ne tehoavat yhteenkään porvariin.
"Sinulla vain on sellanen syndrooma, ehkä perinnöllinen, että kaikkea mikä poikkeaa porvarien kanonisoiduista opeista pitää haukkua valeiksi vaikka historian faktat todistavat ne oikeiksi. "
Porvarien opeista en tiedä, mutta Vieno valehtelee loputtomiin vastoin tutkimustuloksia. - vienopieree
Anni olkoon idolimme kirjoitti:
Älä porvari urputa. Anni tuo raikkaita uusia tulkintoja tunkkaiseen porvarismiin. Sinulla vain on sellanen syndrooma, ehkä perinnöllinen, että kaikkea mikä poikkeaa porvarien kanonisoiduista opeista pitää haukkua valeiksi vaikka historian faktat todistavat ne oikeiksi.
Huttula on hullumpi kuin sinä.
- luuseroit aina vaan
Sittenhän tuo kirjoitti:
Vieno Huttila on porvari parhaasta päästä? Ei sen valeisiin uskokaan muut kuin yhtä tyhmät uskonveljet ja -sisaret. Niitä on muutamia, tosin äärivasemmalta, kuten käsittääkseni huttilakin.
"Anni tuo raikkaita uusia tulkintoja tunkkaiseen porvarismiin."
Mitä raikasta on samojen valeiden loputtomassa toistossa? Tuskinpa ne tehoavat yhteenkään porvariin.
"Sinulla vain on sellanen syndrooma, ehkä perinnöllinen, että kaikkea mikä poikkeaa porvarien kanonisoiduista opeista pitää haukkua valeiksi vaikka historian faktat todistavat ne oikeiksi. "
Porvarien opeista en tiedä, mutta Vieno valehtelee loputtomiin vastoin tutkimustuloksia.-----Mitä raikasta on samojen valeiden loputtomassa toistossa?-----
Jos täällä jollain on loputonta toistoa niin se on kyllä tuo sinun vale-vale-vale-huutosi. Ainuttakaan Annin esittämää valettahan sinä luuserien kuningas et ole kyennyt tähän päivään mennessä vielä osoittamaan etkä ikini tule kykenemäänkään. Tuo sinun hysteerinen saman lauseen toistelusi ei ole todiste mistään muusta kuin sinun lapsen tasolle jääneestä henkisestä kehityksestäsi. - Jokaisen valeen,
luuseroit aina vaan kirjoitti:
-----Mitä raikasta on samojen valeiden loputtomassa toistossa?-----
Jos täällä jollain on loputonta toistoa niin se on kyllä tuo sinun vale-vale-vale-huutosi. Ainuttakaan Annin esittämää valettahan sinä luuserien kuningas et ole kyennyt tähän päivään mennessä vielä osoittamaan etkä ikini tule kykenemäänkään. Tuo sinun hysteerinen saman lauseen toistelusi ei ole todiste mistään muusta kuin sinun lapsen tasolle jääneestä henkisestä kehityksestäsi.johon olen viitsinyt puuttua, olen faktoin kumonnut.
Se on sitten eri juttu, että vienohuttula itse, sen enempää kuin innokkaat opetuslapsetkaan eivät tunne historian faktoja, vaan uskovat omia valeitaan.
Sille ei mahda muuta, kuin todeta ne valeiksi ja pyytää todisteita. Ei ole tullut, eikä tule. - luuseroit aina vaan
Jokaisen valeen, kirjoitti:
johon olen viitsinyt puuttua, olen faktoin kumonnut.
Se on sitten eri juttu, että vienohuttula itse, sen enempää kuin innokkaat opetuslapsetkaan eivät tunne historian faktoja, vaan uskovat omia valeitaan.
Sille ei mahda muuta, kuin todeta ne valeiksi ja pyytää todisteita. Ei ole tullut, eikä tule.Et sinä kykene esittämään ainuttakaan historian faktaa jonka Anni olisi kertonut väärin, et niin yhden yhtäkään. Jos luulet kykeneväsi niin esitä malliksi edes yksi. Mutta voin jo ennustaa, että et sinä esitä koska et kykene.
- Esitä sitten
Et sinä kykene esittämään ainuttakaan historian faktaa jonka Anni olisi kertonut väärin, et niin yhden yhtäkään. Jos luulet kykeneväsi niin esitä malliksi edes yksi. Mutta voin jo ennustaa, että et sinä esitä koska et kykene.
yksikin Annin kertoma historian fakta.
Muistaakseni olen pari kertaa kehunut vienohuttulaa toden puhumisesta. Siinäpä ne ovatkin. Muuten tulee pelkkää valetta ja poliittista propagandaa, johon sitten sinunlaisesi aivopestyt raukat uskovat. - luuseroit aina vaan
Esitä sitten kirjoitti:
yksikin Annin kertoma historian fakta.
Muistaakseni olen pari kertaa kehunut vienohuttulaa toden puhumisesta. Siinäpä ne ovatkin. Muuten tulee pelkkää valetta ja poliittista propagandaa, johon sitten sinunlaisesi aivopestyt raukat uskovat.Itsehän aloit uikuttaa miten Anni valehtelee joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla. Taitaa vaan se taakka taas tälläkin kertaa olla harteillesi ylivoimainen ja alat kiemurtaa sen alta karkuun kuin käärme. Toivotan hyvää pakomatkaa ja mahdollisimman kauas, yhtään Annin valetta tai virhettä et kyennyt osoittamaan joten josko pitäisit lärvisi jatkossa pikkasen pienemmällä.
- kuten on käsketty
Itsehän aloit uikuttaa miten Anni valehtelee joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla. Taitaa vaan se taakka taas tälläkin kertaa olla harteillesi ylivoimainen ja alat kiemurtaa sen alta karkuun kuin käärme. Toivotan hyvää pakomatkaa ja mahdollisimman kauas, yhtään Annin valetta tai virhettä et kyennyt osoittamaan joten josko pitäisit lärvisi jatkossa pikkasen pienemmällä.
Ota vaan ne pillerisi.
- Miksi valehtelet!!
Itsehän aloit uikuttaa miten Anni valehtelee joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla. Taitaa vaan se taakka taas tälläkin kertaa olla harteillesi ylivoimainen ja alat kiemurtaa sen alta karkuun kuin käärme. Toivotan hyvää pakomatkaa ja mahdollisimman kauas, yhtään Annin valetta tai virhettä et kyennyt osoittamaan joten josko pitäisit lärvisi jatkossa pikkasen pienemmällä.
"Itsehän aloit uikuttaa miten Anni valehtelee joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla."
Kuten olen sanonut, olen vienohuttusen valeet oikonut kohta kohdalta. Katso ao. topiceista.
Todista nyt todeksi yksikin huttulan väite, jos ne kerran ovat totta.
Tuo selittelysi tekee vain hallaa huttulalle. Ei häneen uskota muutenkaan, muttei tuon jälkeen sitäkään. Kaltaisesi aivopestyt stallarit ovat oma kastinsa.
"Mutta Anni Huttila on tämän palstan kuningatar, loistava niin tiedoiltaan kuin näkemyksiltäänkin. Se lienee aika yksimielinen näkemyksemme."
Vain yhden kannattajan näkemys. Huttula nostaa aina ankaran vastarinnan tervejärkisten suunnalta. Me normaalit ihmiset emme oikein siedä valeita,
- ihan tossiii
Ja yhdellä paskaisella artikkelilla teit tuosta väitteestä raamatullisen totuuden.
- näin on
Järkevää porukkaa
"Hunnijoukkojen johdossa toimineista on historiankirjoituksessa käytettävä asemalle oikeutta tekevää nimikettä. Johtajat olivat sotapäälliköitä, eivät kuninkaita, Kuosmanen sanoo."
Miksi luopua vapaudesta ja itsenäisyydestä, jonkun muodollisen kuninkaan vuoksi ????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676