Huoltokirja on turha.

Os aa va.

Jos autoa ei osaa ostaa ilmaan huoltokirjan selaamista, pitää jäädä kotiin. Auotn kunnon pystyy osaava arvioimaan ilman vihkojakin.

16

666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoo jobbari

joka on ruuvannut mittarista puolet pois

• jatkossakin...

Jokainen jobbari ja autoliikekin tietää ettei huoltokirjan puute ole ongelma, koska huoltokirjattomat myydään näille alta kolmekymppisille "automiehille" jotka röntgenkatseellaan ostavat auton "kunnon mukaan". Yleensä heillä onkin sitten ajokkina joku 90-luvun 5-sarjan BMW, jossa ei oikein mikään toimi kunnolla. Ei ilmastointi, sähköikkunat, mikään.

Valitettavasti se nyt vain on niin että autokaupoille on tultu ja jatkossakin tullaan katsomaan huoltokirjaa. Jos huoltohistorian perusteella samat öljyt ovat maanneet koneessa yli vuoden (kahden talvikauden yli) useamman kerran, minun ei tarvitse kauppoja jatkaa.

Lisäksi huoltokirjasta voi katsella, että onko tyyppivikoja korjattu. Ja ennen kun kukaan alkaa mussuttamaan, että huoltokirjoja voi väärentää niin kerronpa yhden asian. Väärennetty huoltokirja on tarvittaessa todistuskappale, jos tulee kuluttajariitoja. Asiakirjaväärennös on muutenkin rikos. Ilman huoltokirjaa on vain sana sanaa vastaan.

Toki auto pitää myös silmämääräisesti tarkistaa ja koeajaa. Ei siinä mitään.

• CincinnatiJim

Kumpi nyt sitten on parempi: se että huoltohistoriasta voi päätellä kauanko auto on seissyt esim. Ajamatta ja öljyt nimenomaan maanneet moottorissa eikä autoa ole käytetty tänä aikana vai se että ei ole huoltokirjaa ollenkaan ja auton käytöstä tai öljyn viskoosista ei voi päätellä mitään ?? Toisin sanoen, olisiko parempi, että autoliikkeen varastoon jämähtäneen auton huoltokirja hävitettäisiin, kun ns: "varastopäivät" tulevat täyteen? Eli vielä kiteytettynä: mitä oikein joltain paperivihkolta edellytät ostopäätöstä tehdessäsi jos auto on muuten hienokuntoinen ja toimii? Ja pystytkö luonteellasi ostamaan Mazdan tai Mercedeksen, missä huoltohistoria on arkistoitu sähköiseen tietokantaan ilman paperitositteita??

• jatkossakin..
        CincinnatiJim kirjoitti:

Kumpi nyt sitten on parempi: se että huoltohistoriasta voi päätellä kauanko auto on seissyt esim. Ajamatta ja öljyt nimenomaan maanneet moottorissa eikä autoa ole käytetty tänä aikana vai se että ei ole huoltokirjaa ollenkaan ja auton käytöstä tai öljyn viskoosista ei voi päätellä mitään ?? Toisin sanoen, olisiko parempi, että autoliikkeen varastoon jämähtäneen auton huoltokirja hävitettäisiin, kun ns: "varastopäivät" tulevat täyteen? Eli vielä kiteytettynä: mitä oikein joltain paperivihkolta edellytät ostopäätöstä tehdessäsi jos auto on muuten hienokuntoinen ja toimii? Ja pystytkö luonteellasi ostamaan Mazdan tai Mercedeksen, missä huoltohistoria on arkistoitu sähköiseen tietokantaan ilman paperitositteita??

"Ja pystytkö luonteellasi ostamaan Mazdan tai Mercedeksen, missä huoltohistoria on arkistoitu sähköiseen tietokantaan ilman paperitositteita?"

Pystyn. Elämmehän vuotta 2013, eivät tietokoneet ole mulle mitään rakettitiedettä.

"Eli vielä kiteytettynä: mitä oikein joltain paperivihkolta edellytät ostopäätöstä tehdessäsi jos auto on muuten hienokuntoinen ja toimii?"

Moni kakku päältä kaunis, ostettaessa näytti hyvältä....nämä sanathan on kuultu moneen kertaan. Ja onhan noita kikkoja, millä auto saadaan "toimivaksi" koeajon ajaksi ollut ja on edelleen. Sahanpurua perään, ajetaan kone kuumaksi hetkeä ennen näyttöä ym.

Ei mulle huoltokirjattoman osto mikään täysi mahdottomuus ole, mutta kannattaa myyjien muistaa että silloin joutuu vastailemaan muutamaan lisäkysymykseen. Liian monta "en tiedä" -vastausta, niin luottamus on niin ja näin. Esimerkiksi kysymys, jonka olen monesti esittänyt: "Kauanko auto on sinulla ollut?". Tuo ärsyttää erityisesti niitä joilla auto on ollut muutaman viikon.

• ................

Kun äitille sopivaa autoa etittiin huomasi nopeasti että huoltokirjat ovat täyttä potaskaa. Sen sijaan auto ostettiin lopulta ukkelilta joka dokumentoi 100 sivuiseen vihkoon ihan kaiken tankkauksia myöten. 90 sivua oli täytetty ja auton kunnosta oli helppo uskoa että kaikki mitä luki on myös tehty.

Eli mielummin yksityisen tekemä tarkka "huoltokirja" kuin auton mukana tullut turha läpyskä.

• hessuhopojopo

Onhan tämäkin huoltomuistio, jos oikein ymmärrän? Et sinäkään olisi ostanut autoa, jossa ei näitä dokumentteja olisi ollut..

• ...........
        hessuhopojopo kirjoitti:

Onhan tämäkin huoltomuistio, jos oikein ymmärrän? Et sinäkään olisi ostanut autoa, jossa ei näitä dokumentteja olisi ollut..

Jos mitään tietoja ei ole, se kertoo yleensä siitä, että mitään ei ole tehtykään. Esimerkiksi kerran soittelin Nettiautosta olevasta autosta. Huoltokirjaa ei ollut tiedoissa joten kyselin, miten autoa on huollettu. Sanoi "mulla ei ole tarkkoja tietoja huolloista". Kysyin mitä se tarkoittaa suomeksi. Pitkä vaivaantunut hiljaisuus.

Rikoin hiljaisuuden ja kysyin, kauanko olet omistanut auton. Silloin yhtäkkiä kuului pulssin nousu toisessa päässä ja alkoi tulla niitä vanhoja "paisti uunissa, vieraita tulossa" -selityksiä. Olisitko sinä lähtenyt katsomaan tuota autoa 170 kilometrin päähän (kyseessä harvinaisempi malli ja siksi ei vastaavaa lähempänä).

Joissain tapauksissa se taas tarkoittaa, että myymässä on enemmän tai vähemmän kätevä tee-se-itsemies Biltema-osineen.

• huoltokirja hukassa

Kun huoltokirja on "hukassa", se tarkoittaa oikein kunnon mittariväärennöstä tai todellista lauluautoa, jolle ei ole koskaan tehty mitään, pahimamssa tapauksessa molempia.

Ellei halua tulla kusetetuksi, ei tällaisiä autoja myyvältä jobbarilta kannata ostaa yhtään mitään.

• Samaa mieltä

Mutta yli 1000€ autoissa huoltokirja kyllä tarvitaan, jos haluaa sen myydä.

• tiedä häntä

Voi kalliimmankin joku manne ostaa ilman huoltokirjaa. Ei ne niistä mitään maksa mutta eipä huoltokirjattomalla mitään arvoa olekaan.

• mek.32

tässä yksi tarina.

Minulla on tapa pitää kirjaa kaikista tekemistä "huolloista" polttimon vaihdot, renkaat , pyyhkijät jne.

Tuli auton vaihdon aika myyjä hyvitti autosta muistaakseni 4 t€ ja kehui hienoksi tätä minun huoltomuistiotani kerroin samalla että vetarin kumi on rikki (olin huomannut sen viikkoa aikaisemmin)

myyjä sanoi laittavansa kuntoon ennen myyntiä.

Viikon päästä se auto oli myynnissä eri autoliikkeessä

Otin yhteyttä ja kysyin oliko he tietoisia tällaisista asioista.

vastaus eivät tienneet mitään

joten se autoliike jossa vaihtokaupat tein varmaan repi sen vihkon ja ei vaivautunut kertomaan "pienemmälle" autoliikkeelle (jolle sen vaihdokin myivät)

• o ss a

Totta. Huoltokirjaan merkitään vain välttämätön jos sitäkään, huollot. Korjauksia ei.

• better man

Ostapa sinä "Suomi-auto", jonka vähän rullannut mittari on kuvattuna autoilmoituksessa ja usko sitä ilman huoltokirjaa.

Pelle.

• Ari Runk

Huoltokirja on turha jos myy liikkeeseen.

• donotreply

@Os aa va

Juu ihan tarpeetonhan se huoltokirja on.Uskon hyvin että myisit 250000 km ajetun pelin valehtelemalla päin naamaa että autolla on ajettu "ainoastaan 77000 km.

Olet ilmeisesti peukaloinut myymiesi "uutta vastaavien" autojen matkamittaria ja asiakkaalle väität että huoltokirja on tuntemattomasta syystä kadonnut mystisesti.

Minä tunnen kaltaisesi tyypit ja et kyllä minua pysty kusettamaan ja toivottavasti et ketään muutakaan !

• os aa va

@donotreply

En ole koskaan myynyt yhtään autoa. Vaihdossa antanut liikkeeseen muutaman.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe