muita huonohampaisia

huonohammas

Kävin tänään hammaslääkärissä tarkastuksessa ja minulta löytyi 11 korjattavaa kohtaa, niistä tosin 10 vanhojen paikkojen alle syöpyneitä reikiä. Minulla on pienestä asti löytynyt joka ikisessä tarkistuksessa reikiä, yleensä n. 4-6 kipaletta. Olen sentään jo 27-vuotias, ja ihmettelen vaan että kuinka kauan hampaat voi jatkaa hajoamistaan. Luulisi että suuni on jo täynnä pelkkiä hampaan muotoisia paikkoja. Niin ja kaikki kiille on hävinnyt hampaistani, eli en voi syödä mitään happamia ruokia, kun hampaat sitten vihloo pari päivää eikä voi sillä aikaa syödä kunnolla mitään pureskeltavaa ruokaa.

Lisäksi minulle on tehty varmaan kaikki mahdolliset hammasoperaatiot: kaikki viisaudenhampaat poistettu, oikomishoito ylähampaille, juurihoito, purentakisko, hampaan leikkaaminen pois kitalaesta (kun ei mahtunut omalle paikalleen niin änkesi ulos sieltä), hampaan vetäminen paikalleen korkealta ikenestä, ylähuulen jänteen leikkaus... Tarpeetonta kai sanoa että välillä on tuntunut siltä että saa asua hammaslääkärillä.

Eniten ehkä ärsyttää se, että varsinkin pienenä syyllistettiin huonoista hampaista minua, vaikka kuinka pesin hampaita ja käytin kaikki mahdolliset fluoritahnahoidot, fluoritabletit ym. Eiköhän se ainakin näin vanhemmiten ole selvää että ei ole perhana vieköön minun syytäni että hampaat ovat ihan surkeat.
Toisaalta nykyään rasittaa vielä sekin että näihin onnettomiin hampaankuvatuksiin uppoaa pienen omaisuuden verran rahaa, kun niitä yritetään epätoivoisesti paikkailla.

51

1765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jozzucca

Paikattu hammas voi reikiintyä siinä missä paikaamaton. Käytäthän hammaslankaa? Jos et niin lanka viuhumaan. Sillä toivottavasti estät hammas älien (ja paikkojen alisten) reikiintymisen jatkossa.
      Valiettavasti tulaevaisuudessa olet jatkossakin hammaslääkärin vakipotilas, mikään paikka kun ei ole ikuinen.

• Kohtalotoveri

Mulla on myös jäänyt mieleen, kun ala-asteella ollessani kävin perinteisissä kouluhammaslääkäritarkastuksissa, ja mullekin hammaslääkäri sanoi suoraan silloin, että "sulla on muutenkin huonot hampaat". Tämän sanoi siinä yhteydessä, kun totesi mun tarvitsevan oikomishoitoa. Ja kyllä tuon tosiaan muistan varmasti koko loppuelämäni tuon lauseen! Tuntuu, että siitä jäänytkin sellainen pelko, että kun menen hammaslääkärille, niin saattaisin taas kuulla samanlaiset sanat. Mutta ehkäpä tuollainen ei osoita hammaslääkäriltä asiantuntijuutta, vaan typeryyttä! Eihän hammaslääkärin kuulu tuomita, vaan hoitaa. Sehän on hänen työtänsä, josta saa palkan. Niin tosiaan; mulle oltaisiin tehty oikomishoito peruskouluikäisenä ja hoito kyllä jo aloitettiinkin, mutta jäi kesken, kun eihän mulla tietenkään silloin ollut oikeastaan mitään motivaatiota hoidon kunnialliseen loppuunviemiseen. Tuo peruskouluikä saattaakin monasti olla huonoa aikaa, että vaikka silloin oikomishoito onnistuisi kaikista parhaiten, niin potilaalta itseltään ei kuitenkaan löydy tarpeeksi motivaatiota. Mäkään en jaksanut sitä kaameaa niskavetoa, kun sen kanssa olisi pitänyt nukkua vähintään 10 h yössä. Oli varsin inhottava laite! Sillä se hoito kesken jäikin. Mitään ongelmia ei ollut siihen asti, kuin vasta sitten, kun tuo niskaveto tuli.

Ja nyt tietenkin jälkeenpäin näin 29-vuotiaana kaduttaa ja kovasti, kun en silloin parikymmentä vuotta sitten jaksanut noudattaa sääntöjä ja antaa oikoa hampaitani. Nyt olisin sitten varmasti tyytyväinen! :) Kyllä kadehtien katselen toisten hymyjä, kun hymyilevät niin vapautuneesti, ja itse joudun piilottelemaan hymyäni ja koittaa hymyillä vain silleen pienesti suu kiinni. Toki olisin valmis melkein mihin vain, jos vielä voisin saada hammasrivistön kuntoon... :) Mutta kynnys tuntuu todella suurelta, kun nyt joutuisi maksamaan oikomisesta, ja kuinka näin aikuisiällä oikominen onnistuisi, kun ei hampaat enää kehity. Itseänihän tästä ainoastaan syyttää saan!!!

Jopa hammaslääkäritarkastuksissa käynti tuntuu suurelta kynnykseltä, kun ei ole purenta hyvä ja tasainen. Tässä nyt suoraan sanottuna mulla on yläkulmahampaat raateluhampaat ja mm. alhaalta on kuusi talttamaista hammasta pidempiä kuin ne loput muut! Eli mulla on ns. distaalipurenta, joka on varmaan aika tavanomainenkin. Ja epäilen vahvasti, että purentahäiriöni johtuu siitä, kun vasta 5-vuotiaana luovuin tutista! Sanotaan, että pitkä tutin imeminen vaikuttaa purentaan. Olisin ehkä voinut välttää tämän väärän purennan, jos olisin luopunut tutista ajoissa. No, eipä enää auta harmitella.

Tuli nyt aika pitkä postaus, mutta joka tapauksessa vaikka hampaat eivät purennan vuoksi kunnossa olekaan, niin silti pitäisi vain rohkeasti mennä hammaslääkärille perinteiseen vuositarkastukseen. Ovathan hammaslääkärit kyllä nähneet kaikenlaisia hammasvaivoja... Mulla kans helposti reikiintyy hampaat, kun mulla ei meinaa muodostua hammaskiveä, mikä suojaisi reikiintymiseltä. Moneen kertaan on mullakin paikattu reikiä ja hampaita on lohjennutkin jne.

No niin, nyt vihdoin ja viimein lopetan tämän vuodatuksen. Tsemppiä!

• iherbistä.

Kun hoitaa luustoaan, niin hoitaa myös hampaitaan, koska hammas on luuta.

Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, Omega-3 -rasvahapot ja K-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

Aikuisen D-vitamiinin tarve on 100µg/vrk.

iHerbistä saa ja maksaa 10€ vuodessa.

• harjaamattakoollaano

No proteesit saa ainakin halvalla, olisi kannattanut harjata.....

• turhaa hinkkaamista

Ei ne pelkästään harjaamalla kunnossa pysy.

Ite harjaan kun muistan ja reikiä nolla jo vuosia.

• ruttusuu

""Olen sentään jo 27-vuotias, ja ihmettelen vaan että kuinka kauan hampaat voi jatkaa hajoamistaan""
      Hajoamiset jatkuu, sorry, niin se vaan on, koska hampaasi jatkavat kulumista ja purenta madaltumista. Kaikki palikat pitäisi laittaa uusiksi, se ei enää sitten Kelaa kiinnosta.

• luuston kunto

Mun miehellä auttoi ruokavalio ja lisäravinteet.

On myös lievä osteopenia todettu jo vuosia sitten jota hoidetaan nyt ravinnolla ja ravintolisillä.

• hyvähammas

Kannattaa käydä säännöllisesti hoidattamassa hampaita, muuten käy huonosti, jos on esim. purentavirhe.

Ja limsoja on syytä välttää, muuta kuin herkkupäivinä.

• en muuta

Mulla on hyvät hampaat ja vahva luusto.

Pesen kerran päivässä hampaat.

• 125 mcg

Veli pesee vedellä ja eireikii, kun syö d vitamiinia 125 mcg

• fghfhgfdh

Kannattaa ehkä käydä tarkastuttamassa jossain, ettei vain kärsi tietämättään lähes oireettomasta refluksitaudista. Siinä ei välttämättä ole muita oireita kuin jatkuva happohyökkäys suussa ja siten myös hammaskiilteen huono kunto.

• 125 mcg

Tuo on muuten totta.

Mutta luulisi jotain oiretta olevan, jos se kamala mahaneste nousee suuhun.

Maku on sanoinkuvaamattoman järkky.

• pojijh

vaati monta käyntiä

• Ketuttaa

Mua ei kiinnosta hampaiden terveys. Oikomiset on perseestä.

• Anonyymi
        Ketuttaa kirjoitti:

Mua ei kiinnosta hampaiden terveys. Oikomiset on perseestä.

SIT SÄ VITTU NAUTIT SIITÄ KUN SUA SATTUU OIKEIN KUNNOLLA KAIKKI TOIMENPITEET, HAMPAIDEN REPIMISET, PORAAMISET, JUURIHOIDOT, OIKAISUHOIDOT, HAMMASIMPLANTIT TAI JOKA LEUKALUUNKORJAUSLEIKKAUS!!!!!!JA VIISAUDENHAMPAIDEN POISTO ODOTTAA SUA!!!!!!JA SIT SATTUU!!!!!!

• hammasluu

ravinnolla on merkitystä

esim. hiilihappo, cola, energia jne.. juomia vain harvoin

• HML_turk

uule oma on vikas saakeli että on reikiä ja vuotavia paikkoja!!
      JOSSET PESE JA LANKAA JA NOUDATA SÄÄNNÖLLISTÄ RUOKAILUAIKOJA niin totta hitossa reikiintyy.
      Tommosia potilaita nään joka päivä työssäni ja ai että raivostuttaa.

AINA MUIDEN KUIN ITSENSÄ VIKA HAMPAIDEN/PAIKKOJEN REIKIINTYMINEN JA SELITYKSIÄ LÖYTYY AINA!!!

>:/

• 31832815296...

toivottavasti en koskaan törmää sun kaltaiseen hammaslekuriin ... ihan kylmät väreet ja hikeä alko pukkamaan otsalle...

• luja luusto
        31832815296... kirjoitti:

toivottavasti en koskaan törmää sun kaltaiseen hammaslekuriin ... ihan kylmät väreet ja hikeä alko pukkamaan otsalle...

Pesen vain aamulla ja lankaan pari kertaa viikossa.

Reikiä nolla viimeisen 11 vuoden aikana.

Käytän fluoritonta hammastahnaa.

Hoidan luustoani ravintolisillä

C
        D
        K3
        Magnesium

kalsium tulee ruuasta, kun sitä on lähes joka ruuassa

• qwertyuioooiuy

nimimerkki luja luusto ei ole hammaslääkäri eikä hammashoitaja. Ammatilaiset eivät alennu moiseen, hammaslääketieteen asiantuntija tiedostavat monia muitakin syitä heikkoon hammaslaatuun. Tyhmää "leikkiä" lekuria.

• Anonyymi

Sä oot kovis. just oikea hammaslääkärin asenne.

• tuplafoliohattu

Vältä tuotteita "Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee". Tottakai suosittelee että asiakkaista ei tulisi pulaa.

• näin on

Ruokavalio vaikuttaa.

Pesuun riittää vesi ja harja.

• 3 ateriaa

3-6 ateriaa päivässä?

syön 3

• shjsyws

No tekarit on lopullinen ratkaisu jos niitä ei saa kuntoon.

• 4567654

Samaa valhetta viljelee suomalainenkin media päivästä toiseen: "välttäkää suolaa, liha merkittävä terveysriski, kananmuniin kuolee, syökää 8 palaa leipää päivässä, ostakaa sydänystävällistä margariinia."

Mutta.

Mitäpä noita enää vatvomaan, muutama vuosi ja kulissit romahtavat. Kaiken tulee tapahtua hitaasti, ettei tule katastrofia elintarviketeollisuuden näkökulmasta eli 90% "ruoasta" jää hyllyyn ja miten ruokit kaikki 10:llä...Katsotaan vaan nii virallinen ruokakolmio viilautuu kuntoon seuraavan 5-10 vuoden sisällä, hitaasti mutta varmasti. Ihmisten tietoisuus on niin paljon lisääntynyt, että yksinkertaisesti pakko rupee antaa siimaa ettei oma uskottavuus täysin mene. Elintarviketeollisuudelle pitää antaa aikaa sopeutua ja siihen asti käydään ankaraa rasvasotaa. Katsotaan kun se päivä koittaa, että joudutaan antamaan periksi eläinrasvojen kohdalla, se tullaan tekemään isosti! Tyyliin: "Vihdoinkin luotettava tutkimus eläinrasvoista"...Surullisintahan tässä on se, että niin moni on sairastunut turhaan vuosikymmenien varrella.

• 4+4
    • luomuharja a tahna

Aamutohtori: Liian kova harjaaminen kuluttaa hampaita. Kun hammasluu kuluu, se ei kasva takaisin. Hampaat kuluvat käytössä esimerkiksi liian kovan harjaamisen takia. Erikoishammaslääkäri Susanna Paju kertoo, miten kulumista voi yrittää ehkäistä.

http://areena.yle.fi/tv/2231300

• kookos ja suola

2 asiaa, jotka ovat hyväksi terveydelle ja suun limakalvoille ovat

suolavesi
      eli puhdistamatonta merisuolaa myllystä hiukan vesilasiin ja vettä päälle ja juo sen

maistuu ihan hyvälle

kookosöljy
      kylmäpuristettu kookosöljy marketin hyllystä tai MCT-öljy

molemmat hyviä suulle

purskuttele suun ja hampaiden pesun jälkeen ja niele

• kppåpo¨å

täällä myösyksi kohtalontoveri

• ruokasooda

Jos kielen päällä on katetta runsaasti, niin siihen auttaa maidoton ruokavalio. Juusto käy.

Sen katteen ja mahdollisen pahan hajun saa parhaiten pois, kun lankaa hampaanvälit, käyttää kielenkaavinta sekä harjaa hampaat ja kielen hyvin käyttämällä luonnonmukaista hammastahnaa ilman ylimääräisiä kemikaaleja.

Sitten laittaa 1/2 tl ruokasoodaa kielen päälle ja purskuttaa n. 5 minuuttia.

Tulee puhdas ja raikas suu.

Soodalla voi pestä paljon muutakin kodissa ja puutarhassa.

900 gramma purkki maksaa muutaman euron.

• hyvähammas

Juttelin juurikin työni puolesta tänään erikoishammaslääkärin kanssa ja todellakin ruokavalio myös vaikuttaa hampaisiin ja sylkeen.

• hyvähammasa

Tummuuden ehkäsy

EI

tupakkaa
      colajuomii
      teetä
      punaviini
      röökiä

46v ja valkeat hampaat

• googlaa..

Kookosöljyllä purskuttaen valkoiset hampaat.

Googlaa

• miisa1234

Juttusi oli suoraan kuin omasta suustani..alkaa jo sosiaalinen elämä kärsiä.tänään kävin suuhygienistillä jonka aikaa odotin 4kk. 2alkavaa reikää ja lohjennut hammas.sain hammaslääkäriajan 8kk päähän.että näin mukavasti lahdessa.varaa kun ei ole mennä yksityiselle.odotellaan 8kk niin ovat alkavat reiätkin sitten jo hiukkaisompia.

• 3+3
    • 3+3

Kukaan kokeillut kookosöljyy?

Itse syönyt sitä vuosia.

Hyvä rasva on kaikinpuolin.

• 100µg

D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain huhti-toukokuun vaihteesta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Talvella UVB-indeksi on nolla.

Ruuan merkitys D-vitamiinin lähteenä on vähäinen. Suomalainen saa hyvästäkin ruokavaliosta (runsaasti kalaa ja suositusten määrän vitaminoituja maitotaloustuotteita) alle 10 µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa syödään pääosin kasvatettua kalaa, jossa ei ole D-vitamiinia, johtuen kalan rehusta, joka ei sisällä D-vitamiinia. Muiden kalojen D-vitamiinipitoisuudet vaihtelevat suuresti, joissakin kaloissa se on nolla.

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Meillä asiantuntijat Ursula Schwab, Christel Lamberg-Allardt ja Suvi M. Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle, vaikka se estää ainoastaan riisitaudin. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Mistä tämä 50 nmol/l lukema on peräisin?

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, luuston- ja lihasten heikkous, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston ja lihasten hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

D-vitamiinin syönti purkista läpi vuoden pitäisi olla itsestään selvä asia, mutta yllättävän harva edelleen ymmärtää D-vitamiinilisän tärkeyden. Ja jos ymmärtää, niin valitettavan harva nauttii sitä riittävästi. Tutkimusten mukaan virallinen suositus ei riitä edes vastasyntyneelle. Viralliset suositukset eivät edes nouse.

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, jonka sivut päivittyvät säännöllisesti uusimmista tutkimustiedoista.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

• unelma-suu-nainen

Tekarit ovat huiput! Mädätin omat hampaani tahallani laittamalla niihin joka ilta vuoden ajan kinuskikastiketta. Hampaat meni hetkessä pilalle, kaikki vedettiin pois ja sain tilalle tekarit. Ne kun ottaa pois, niin kivasti imee munaa hampaattomalla suulla.

• 3+3

Olet mies ja trolli.

Huomaa kirjoitustyylistäsi.

• 3+3
    • 10+10

Suun bakteerien välinen tasapaino vaikuttaa kanssa suun terveyteen. Ihan sama juttu kuin suolistossa niin suussa on hyviä ja huonoja bakteereja ja mikäli ne huonot bakteerit on jostain syystä vaikka lääkekuurien tai huonon hammashygienia takia päässeet hallitsemattomasti lisääntymään, niin tulee reikiä ja tulehduksia. Ja jos tää tasapaino on päässyt vinksahtamaan huonoon suuntaan niin harjaaminen ja suuvedet ei välttämättä auta kun siten poistaa sekä hyvät että huonot. Mun suuhygienisti kuitenkin sanoi, että hyviä bakteereja voi lisätä esim. Toothguide purutableteilla. Oikeanlaiset suun luontaiset bakteerit sitten lisääntyy suussa ja vie elintilan niiltä pahoilta ja suun ongelmat vähenevät. Aika järkeen käypää?

• 3+3
    • 3+3

Myös ruokavalio vaikuttaa syljen koostumukseen.

• 3+3

Fluori.
      Aine, joka on jo pitkään tiedetty olevan hermostomyrkky(sodium fluoride), on edelleen meidän hammastuotteissamme, jossain päin maailmaa, jopa juomavesissä. Ennen, kuin sitä alettiin antaa hygieniatuotteisiin, sitä käytettiin tappamaan rottia. Kohtuullisen huolimattomasti meille suositellaan hermostomyrkkyä käytettäväksi, samaan aikaan pelotellen ”luontaisten aineiden” käyttöä. Mutta älä huoli, hammastahnat ei ole ainoa paikka. Monissa tehotuotetuissa raaka-aineissa käytetään torjunta-aineena fluoria (sodium fluoride). Fluori on linkitetty eri tulehdustiloihin, jotka pitkään jatkuessaan aiheuttavat erilaisia sairauksia kehoon, joista luusyöpä, kilpirauhasen ongelmat, alentunut älykkyysosamäärä ja hedelmällisyyden lasku ovat muutamia. Koska kaikkialla ei vielä tiedetä aineen haitallisuutta, on meidän syytä tehdä omat tutkimuksemme ja informoida päättäjiä tärkeistä elementeistä, jotka vaikuttavat meidän kaikkein terveyteen.
      – Skippaa hammastahnat, joissa on fluoria.
      – Luonnon hammastahnoja on nykyisin runsaasti olemassa, osa todella päteviä.

http://hidastaelamaa.fi/2014/11/loytyyko-lautaseltasi-hermostomyrkkyja/

• ems123

Täältä löytyy sielunkumppani! Itselläni hampaiden reikiintyminen alkoi varhaisnuoruudessa, ja ei, en ollut mikään herkkujen suurkuluttaja, tai juonut limuja. Olen aina elänyt säännöllistä elämää niin ruoan,unen kuin liikunnan kannalta. Viimeiset neljä vuotta olen käynyt yksityisellä kerran kuukaudessa. Tällöin on aina paikkauksia ja joskus ollut myös juurihoitoja. Kierre on loputon ja maksu kerralta on sen 150-400e riippuen hoidosta. Minun on pakko käydä yksityisellä, koska kunnalliselle ei saa aikoja niin usein kun suuni vaatii.
      Tämä minua jo masentaa ja tunnen itseni huonoksi. Kateellisena katselen omanikäisiäni (25-30v) ihmisiä keiden hampaat ovat kuin unelma.
      yksi päivä totesin, että mieluummin ottaisin jonkin kroonisen kipuilun, joka vain olisi elämässä läsnä, kuin että hammaslääkäri on toinen kotisi ja syö omaisuuden.

• jasjkjkjaj

Sama tarina täällä. Minulla on huono syljeneritys, ja sen myötä hampaat reikiintyy ja suukin on kipeä jatkuvasti. Olen myös bruksaaja.

Nyt sitten olen satsannut kaikkeni kotihoitoon: hyvä sähköhammasharja , harjaus Meridolilla 2 krt päivässä,lisäksi joka toinen ilta lankaus, joka toinen ilta hmpaanväliharjaus. Aterioiden jälkeen ja nukkumaanmennessä Dentiplus imeskelytabletti. Toiveena on, että reikiintyminen pysähtyisi!

• jhgrdjdty

Aika monta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2038
    Aihe