Jakohihnan vaihtoväli 4 vuotta rahastusta?

Rahasta tarkka

Itselläni on auto, jolla tulee ajeltua 5 - 7000 km/vuosi. Miksi jakohihna pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein, kun vaihtovälin km-suositus on 80 00 km tai 4 vuotta. Onko kenelläkään katkennut hihna vanhuuttaan vai onko 4 vuoden vaihtovälisuositus vain rahastusta?

152

19194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Köle

      Kyllä hihnoja on katkennut.

      -tiedän itse yhden tapauksen, jossa 7-8 vuoden ikäinen hihna on katkennut ja vaihtosuositus ko. autossa oli 5 vuotta tai 105tkm (Toyota)

      4v tuntuu aika lyhyeltä vaihtoväliltä....

      • maalaisjärjellä

        Itse vaihdatan tojon hihnan tuon vaihtovälin puittessa eli 4-5 vuoden välein , kun ajan taajamassa ja on paljon lyhyttä ajoa. MUtta monet kaverit käyttävät samoissa koneissa 120 tkm:n vähtoväliä , kun heillä on enemmin matka-ajoa. Ei ongelmia.
        Siis vähäisen riskin voi toki ottaa, mutta 2-3 vuoden ylitys on jo liikaa kuten kerroit.
        Kysyjälle suositan esim 5 vuoden välejä, kun kulutus on noinkin vähäistä.
        Ajot 25-35 tkm/ 5v. eli ajoittaisin vaihdon esim. 30 tai 40 tkm:n huollon yhteyteen.


      • Rahasta tarkka
        maalaisjärjellä kirjoitti:

        Itse vaihdatan tojon hihnan tuon vaihtovälin puittessa eli 4-5 vuoden välein , kun ajan taajamassa ja on paljon lyhyttä ajoa. MUtta monet kaverit käyttävät samoissa koneissa 120 tkm:n vähtoväliä , kun heillä on enemmin matka-ajoa. Ei ongelmia.
        Siis vähäisen riskin voi toki ottaa, mutta 2-3 vuoden ylitys on jo liikaa kuten kerroit.
        Kysyjälle suositan esim 5 vuoden välejä, kun kulutus on noinkin vähäistä.
        Ajot 25-35 tkm/ 5v. eli ajoittaisin vaihdon esim. 30 tai 40 tkm:n huollon yhteyteen.

        Kiitos näkemyksestäsi.

        T: Rahasta tarkka


      • On se varmasti edullisempaa vaihtaa hihna vaikka joka toinen vuosi, kun se että jos hihna katkee kesken ajon.


      • i9qj987fhhf9j

        SUOSITTELEN OSTAMAAN VAIN NISSAN MERKKIÄ, NIIN AINA ON JAKOPÄÄSSÄ KETJU. JOS EN AIVAN VÄÄRIN MUISTA, NIIN MYÖS FORDEISSA ON AINA KETJUKONEET. Itse ostan vain Nissaneita


      • N13

        Ei kaikissa t:n13 nissan sunnyn omistaja


      • Anonyymi
        i9qj987fhhf9j kirjoitti:

        SUOSITTELEN OSTAMAAN VAIN NISSAN MERKKIÄ, NIIN AINA ON JAKOPÄÄSSÄ KETJU. JOS EN AIVAN VÄÄRIN MUISTA, NIIN MYÖS FORDEISSA ON AINA KETJUKONEET. Itse ostan vain Nissaneita

        Eikä bluebirdissä ole kettinkiä.


      • Anonyymi
        i9qj987fhhf9j kirjoitti:

        SUOSITTELEN OSTAMAAN VAIN NISSAN MERKKIÄ, NIIN AINA ON JAKOPÄÄSSÄ KETJU. JOS EN AIVAN VÄÄRIN MUISTA, NIIN MYÖS FORDEISSA ON AINA KETJUKONEET. Itse ostan vain Nissaneita

        Ostin Nissanin suosituksesi mukaisesti ja sitten kävi näin:
        https://www.is.fi/autot/art-2000006321556.html

        Jakohihna katkesi 4v/50tkm kohdalla vaikka vaihtoväli 6v/150tkm. Enää en kuuntele sosituksiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin Nissanin suosituksesi mukaisesti ja sitten kävi näin:
        https://www.is.fi/autot/art-2000006321556.html

        Jakohihna katkesi 4v/50tkm kohdalla vaikka vaihtoväli 6v/150tkm. Enää en kuuntele sosituksiasi.

        Onpas moni tojotero ostanut saman Nissanin.


      • Anonyymi
        maalaisjärjellä kirjoitti:

        Itse vaihdatan tojon hihnan tuon vaihtovälin puittessa eli 4-5 vuoden välein , kun ajan taajamassa ja on paljon lyhyttä ajoa. MUtta monet kaverit käyttävät samoissa koneissa 120 tkm:n vähtoväliä , kun heillä on enemmin matka-ajoa. Ei ongelmia.
        Siis vähäisen riskin voi toki ottaa, mutta 2-3 vuoden ylitys on jo liikaa kuten kerroit.
        Kysyjälle suositan esim 5 vuoden välejä, kun kulutus on noinkin vähäistä.
        Ajot 25-35 tkm/ 5v. eli ajoittaisin vaihdon esim. 30 tai 40 tkm:n huollon yhteyteen.

        Veljelläni on Toyota Corolla vm 2006 eikä hän ole vaihdattanut koskaan hihnaa siihen.
        Sanoo , että moottorissa on jakoketju jota ei tarvitse vaihtaa


      • Anonyymi
        i9qj987fhhf9j kirjoitti:

        SUOSITTELEN OSTAMAAN VAIN NISSAN MERKKIÄ, NIIN AINA ON JAKOPÄÄSSÄ KETJU. JOS EN AIVAN VÄÄRIN MUISTA, NIIN MYÖS FORDEISSA ON AINA KETJUKONEET. Itse ostan vain Nissaneita

        Vanhemmissa Nissaneissa pitää vaihteistoöljy vaihtaa 60.000 välein. Ystävä osti 128.000 km ajetun vm. 2004 Nissan Almeran ja siitä hajosi heti vaihteisto. Ei tiennyt ostaessa tuota.
        Harmitti kovasti, kun uusi vaihteisto maksoi melkein auton hinnan.


      • Anonyymi

        Viime vuosituhannella minulla oli Carina varustettuna jakohihnalla. Vaihtosuositus oli 100 000 km. Ajoin 165 000 ja sitten vaihdatin. Nyt minulla on 2000 vuoden Corolla. Siinä on ketju, ei tietenkään mitään vaihtoaikaa tai ajomäärää. Ketju kestää sen minkä moottorikin. Tämä tietysti vain oikeissa autoissa. Klongswagenit on erikseen.


      • Anonyymi
        autoilija kirjoitti:

        On se varmasti edullisempaa vaihtaa hihna vaikka joka toinen vuosi, kun se että jos hihna katkee kesken ajon.

        No ei hitto vieköön tuollaisia neuvoja pidä antaa .Ei tartte vaihdella joka vuosi.no jos haluat ponsoroida korjaamoja,ja on täpäkkää taskussa,niin miksikäs ei vaikkapa 1/2 vuoden välein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuosituhannella minulla oli Carina varustettuna jakohihnalla. Vaihtosuositus oli 100 000 km. Ajoin 165 000 ja sitten vaihdatin. Nyt minulla on 2000 vuoden Corolla. Siinä on ketju, ei tietenkään mitään vaihtoaikaa tai ajomäärää. Ketju kestää sen minkä moottorikin. Tämä tietysti vain oikeissa autoissa. Klongswagenit on erikseen.

        Ketjuja katkeaa Toyotassakin , mutta jos kuski on vähääkään hereillä, niin se kyllä yleensä varoittaa äänellä. Hihnat kestää nykyään 120tkm/10 vuotta ja sitä rataa ettei niistä tarvitse kauheasti huolissaan olla.


    • :-)

      Rahastustahan se.

      Oletko jo selvittänyt mistä saat halvalla vaihtomoottorin? Täysremontti maksaa meinaan aika tavalla enemmän kuin sen hihnan vaihto...

      • moottoriremontti

        Kaikissa moottoreissa hihnan katkeaminen ei aiheuta moottorivauriota, riippuen siitä osuuko auki oleva venttiili mäntään! Jos moottorissa on männissä venttiilien kolot jyrsitty, ei ne silloin osu vaikka hihna katkeaisi. Hihnan kunnon jos pystyy helposti katsomaan irrottamalla suojakopan jakopäästä voi silla ajella huoletti vaikka 15-vuotta, kuten tuttavani teki, eikä vaihdettaessa ollut mitään merkkiä pykimisestä eikä muustakaan rispaantumisesta, ainoastaan kiristimen laakeri piti ääntä, mutta ei vielä sekään paha ollut. Mitä täysremonttiin tulee niin joissakin autoissa tuo hihnanvaihto maksaa reippaasti yli 500€, joten kolme neljä vaihtoa nin remonttirahat on säästetty, kun ei siinä ihan kaikkia osia silloinkaan tarvi vaihtaa


      • tonnin_ritsat

        Essonvaarille tiedoksi: ne "vapaasti pyörivät" moottorit, joissa hihnan katkeaminen ei aiheuta monen tonnin remonttia, taitavat kaikki olla wanhanaikaisia 8 venttiilisiä (tarkemmin ottaen 2 venttiiliä per pytty) konstruktioita. Taitaa olla melko harvassa nykyautot, joissa ei tule "totaalituhoa"...

        Eli puhutaan rippikouluikäisistä = tonnin hintaluokan autoista? Sitten kyllä kehtaa ajella yli-ikäisellä hihnalla. Ei katkeamiselle tonnia enempää hintaa tule...


      • miksii
        tonnin_ritsat kirjoitti:

        Essonvaarille tiedoksi: ne "vapaasti pyörivät" moottorit, joissa hihnan katkeaminen ei aiheuta monen tonnin remonttia, taitavat kaikki olla wanhanaikaisia 8 venttiilisiä (tarkemmin ottaen 2 venttiiliä per pytty) konstruktioita. Taitaa olla melko harvassa nykyautot, joissa ei tule "totaalituhoa"...

        Eli puhutaan rippikouluikäisistä = tonnin hintaluokan autoista? Sitten kyllä kehtaa ajella yli-ikäisellä hihnalla. Ei katkeamiselle tonnia enempää hintaa tule...

        Vähemmän aikaa moniventtiilisissä tarvitsee venttiilien olla auki ja pienempi liike riittää, nykyään helpompi koneistaa männät ja palotilatkin sopiviksi. Taitaa silti suurimmassa osassa venttiilit osua mäntiin, löytyisiköhän jostain tietoa yleisimmistä merkeistä. Palotila ja ilmanvirtaus ei tietysti ole optimaalinen jos mäntiin koverrettu ylimääräisiä muotoja.


      • Anonyymi
        tonnin_ritsat kirjoitti:

        Essonvaarille tiedoksi: ne "vapaasti pyörivät" moottorit, joissa hihnan katkeaminen ei aiheuta monen tonnin remonttia, taitavat kaikki olla wanhanaikaisia 8 venttiilisiä (tarkemmin ottaen 2 venttiiliä per pytty) konstruktioita. Taitaa olla melko harvassa nykyautot, joissa ei tule "totaalituhoa"...

        Eli puhutaan rippikouluikäisistä = tonnin hintaluokan autoista? Sitten kyllä kehtaa ajella yli-ikäisellä hihnalla. Ei katkeamiselle tonnia enempää hintaa tule...

        Minulla oli 80- luvulla Honda Civic vm-80, josta katkesi jakopään hihna eikä se hajottanut
        moottoria eli en usko , että nykyautoissa hihnan kateamisesta selviäsi ilman moottorin vaurioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli 80- luvulla Honda Civic vm-80, josta katkesi jakopään hihna eikä se hajottanut
        moottoria eli en usko , että nykyautoissa hihnan kateamisesta selviäsi ilman moottorin vaurioita.

        Jokainen olkoon uskossaan autuas. Amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli 80- luvulla Honda Civic vm-80, josta katkesi jakopään hihna eikä se hajottanut
        moottoria eli en usko , että nykyautoissa hihnan kateamisesta selviäsi ilman moottorin vaurioita.

        Myös tojon 4a-fe oli muistaakseni vapaasti pyörivä kone. Mahtaako olla enää uusissa.


    • dfg1

      Jos hihna joka on ollut käytössä 80 000 km kestää 4 vuotta niin kyllähän hihna joka on ollut 24 000 km kestää pari vuotta enemmän.

      • ja jos ei kestä

        Yllärinä koneremppa ja harmit, hinaukset muut.. Siitä vaan rinki persenalla kokasemaan!


      • dfg1
        ja jos ei kestä kirjoitti:

        Yllärinä koneremppa ja harmit, hinaukset muut.. Siitä vaan rinki persenalla kokasemaan!

        Oon jo kokasenut vähilla kilometreilla, enempi tuo 80000km ja 4 vuotta molemmat yhtäaikaa täyteen pelottais. Ei sillä, en silti paria vuotta enempää pidentäisi vaihtoväliä.


      • kunto ok

        ford focuksen zetec 1.6l bensa koneen hihan vaihtoväli 10v/160.000km ja kestää tuon ajan


      • PÖÖSSSÖÖÖÖ

        PÖSÖLLÄ AJELIN 120000 KM ENENKUIN VAIHDOIN JAVANHA HIHNA VIELÄ KUNNOSSA


    • Suolen autokorjaamo

      jos ei ole rahaa vaihtaa remmiä suositusten mukaan, niin kannattaa luopua autosta kokonaan. Aika haperruttaa hihnan siinä missä kilometritkin, siksihän juuri aikakin on määritelty. Ihan itse voit päättää kuinka toimit, ei kun onnea matkaan.

    • voi mitä haperoa

      Hihna on kumia, joka haurastuu vanhetessaan. Hihna itse asiassa jopa säilyy notkeampana mitä enemmän sitä käytetään.

      Jos on sellainen moottori, jossa venttiilit ja männät eivät yletä toisiinsa, niin hihnaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa etukäteen. Kun pitää varahihnan ja tarvittavat työkalut matkassa, niin korjaustoimenpiteen voi tehdä tien päällä. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää miten kyseisen moottorin ajoitusmerkit pitää olla.

    • Vaihto Hondaan 10 v

      Itsellä uutena ostettu, vähän ajettu Honda 2003, johon vaihdatin hihnan keväällä. Olisin varmaan vaihdattanut aikaisemmin, mutta kun ei tullut moinen mieleen.

      Vanhassa hihnassa ei silmämääräisesti mitään vikaa. Huoltomiehen kanssa tutkittiin.

    • kovaa ajoa

      Tuon hihna sisällähän on punos, ettei se niin vain katkea, jos pystyy sen suojan helposti irroitamaan niin silmällä, kun lampun kanssa tutkiin voi katsoa missä kunnossa se on esim näkyykö pykimää ja onko hampaat vielä täysin ehjät, jos noita havaitsee niin ehdottomasti vaihto, mutta jos se näyttää vielä uuden veroiselta voi huoletta jatkaa ajamista, kunhan välillä katsoo sen kuntoa..

      160 000km ja 9. vuosi menossa ilman vaihtoa

      • säästöpossut kusee

        Ja tämä riippuu täysin moottorista ja hihnasta.


      • voi vittu

        Jos kannen avaa.. vaihtaa hihnan samalla!
        Pirusti on tullut patarauta katkenneilla hihnoilla!


      • Montako on monta

        Niinpä, tosi harvoin ne hihnat katkeaa, mutta niistä häipyy ne pykälät jolla se pyörii, aina puhutaan katkeamisesta vaikka pitäisi puhua rikkoontumisesta.


      • huomiopas tämäkin

        ei hihnan tarvitse katketa, riittää kun hankaat kuorii irti tuosta vankasta sisäkudoksesta.


    • Nettiautossa myydään

      pilvin pimein 90-luvun menopelejä, joissa suurimmassa osassa nokkahihna (eli ei ketjua). Autoilla ikää - 20 v, kilometrejä hyvinkin 300 tkm. Valtaosassa varmaan jakohihnan vaihtoväli jo moneen kertaan ohitettu. Tehdashan tämän vaihtovälin määrittelee ja varmaankin se määritetään reiluilla varmuuskertoimilla. Onhan niitä ongelmia ollut joissain merkeissä, muistaakseni mm. Opeleissa oli aikoinaan, mutta kyllä ne taitaa 90% kestää 2-3 x tehtaan ilmoittaman vaihtovälin.

    • From japan

      Kettinkiä sen pitää olla, mutta ei vw:n käyttämää polkupyräkettinkia vaan sellaista mikä on hondan toimesta suunniteltu sinne. Kyllä kestää, helposti 400 tkm.

    • Dänk dänk

      Ei ole pakko, aina voit ajaa niin pitkään kuin itse haluat, se kestää usein koko moottorin eliniän...

      • pieni tarkennus

        Itseasiassa hihna kestää usein koko auton eliniän...


      • riippuutuurista
        pieni tarkennus kirjoitti:

        Itseasiassa hihna kestää usein koko auton eliniän...

        Jos huono tuuri niin autokin hajoaa kun moottori hajoaa.


    • kumasti vaan

      Tehtaat pienensi vaihtovälejä. poksahteli pirusti poikki!

    • Volvomies1

      Volvon hihnan vaihtoväli on suomessa 4 vuotta, kun se muualla maailmassa on 8 vuotta. Maahantuoja perustelee lyhyttä vaihtoväliä suomen talvella. Käsittääkseni on muuallakin talvi (pohjois Ruotsi, Kanada jne). Vaihdatin hihnan 7 vuoden ikäisenä ja vanha hihna oli kuin uusi. Tässä tapauksessa vaihtovälin lyhennys tuntuu rahastukselta.

      • cakeman

        Moni kakku päältä kaunis. Miksi vaihdatit, jos hihna on näyttänyt uudenveroiselta? Olet itse vapaaehtoisesti teettänyt työn, joten mitään rahastusta ei voi olla mielikuvatasollakaan tapahtua - oli valmistajan toivoma vaihtoväli mikä tahansa.

        Raahen ja Oulun välillä kuuluu kuluvan hihnat ennenaikaisesti, joten tietyissä olosuhteissa lyhyempi vaihtoväli on perusteltu. Valmistajan kannalta on parempi teettää ns. ennakoivaa huoltoa, jolloin saadaan mahdollisen täystuhon välttämisen lisäksi pidettyä asiakas tyytyväisenä, kun matka ei katkea kesken kaiken hihnavaurioon.


      • päivitys tietoihisi

        Uudemmissa Volvoissa on pidempi aikaväli.


      • gs birotor

        Vuodesta 2007 on väli ollut 5v/160tkm dielsel volvoissa.
        Itsehän sinä voit päättää vaihtovälin, ainoa muutos on siinä jos hajoaa niin saatko mitään takuuseen.


    • no1

      Pysyn tästä lähin kaukana kumiremmivetoisista, poikkes ennen kilometrien täyteentuloa 80 000 mutta aika oli menny vuodella yli 5v

      • beltsaw massage

        Juu, osta volkkarikonsernin halvempia malleja. Niissä on yleensä ketju. Ja nehän kestää, tai... niin no joo Vag.


      • entinen volkkarimies
        beltsaw massage kirjoitti:

        Juu, osta volkkarikonsernin halvempia malleja. Niissä on yleensä ketju. Ja nehän kestää, tai... niin no joo Vag.

        Mulla VW:n ketju kesti 80000 km , sitte venyny niin paljon et koneen tyhjäkäynti oli onneton ja kiihdytyksissä meinas sammua ,,, onneks sain takuuseen


    • shakespeare

      "Itselläni on auto, jolla tulee ajeltua 5 - 7000 km/vuosi. Miksi jakohihna pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein, kun vaihtovälin km-suositus on 80 00 km tai 4 vuotta. Onko kenelläkään katkennut hihna vanhuuttaan vai onko 4 vuoden vaihtovälisuositus vain rahastusta?"

      Miksi vaihtaa pelkkä hihna, kun voi vaihtaa koko auton?

      To be, or not to be.....

    • hihna vaiko ketju?

      Jakohihna kannattaa aina vaihtaa suositusten mukaan, on kuitenkin halpa huoltotoimenpide jos verrataan muihin auton käyttö ja pitokustannuksiin vaikkahan tekisi merkkiliikkeessä, autovalmistajat eivät varmasti hatusta vedä näitä suosituksia vaan kaikki perustuu testeihin ym. Tuo 4 vuotta perustuu varmaankin siihen että jos autolla ajetaan esim. alle 15000km vuosi koostuu ajot todennäköisesti enimmäkseen kaupunki ja pätkäajoihin jotka kuluttavat hihnaa ihan eri tavalla kun pitkät maantieajot, kaupungissa kiihdytellään, moottorijarrutetaan ja sammutellaan/starttaillaan moottoria, maantiellä taasen tasanopeudella ajettaessa hihnahan pyörii lähestulkoon "omalla painollaan".. Toki tuo 4 vuotta perustuu myös siihen että hihnahan ajan saatossa saattaa myös kovettua ja kuivua.

      Jos ei tykkää remmin vaihdoista maksaa niin voihan aina ostaa auton jossa jakopää on ketjullinen mutta enpä tänä päivänä laskisi paljon noiden ketjujenkaan varaan, itse ainakin ajelisin mielummin hihna-autolla jossa remmin vaihdot ajantasalla kun ketjuvetoisella jossa 300000 km mittarissa..

      • osssss

        Merkkiliike veloittaa audin hihnanvaihtohuollosta liki 2000e.
        Ja muu liike puolet vähemmän.
        Eli aivan sama missä vaihtaa?
        Sama VW mutta muutaman satasen ero.


      • Paljon.ajava

        Monta vuotta vanha aloitus, mutta kuitenkin:
        Minun puoli miljoonaan km ajettuun Peugeot 205:en maksaa hihna alle 15 euroa Motonetissä. Jos kiristysrullankin joutuu uusimaan, maksaa koko sarja alle 50 euroa. Ja kun itse sen vaihdon teen, niin ei mene työstäkään mitään.
        Kannattaa ehkä huomioida nämäkin asiat autoa ostaessa...


      • valitseitseteetsi

        Siinä on rempparahastajan huuhaakommentti.


    • 0pp

      Omassa autossani raja on 3 vuotta/60.000 km. Vaihdoin ensimmäisen kerran neljän vuoden jälkeen, kun mittarissa oli 60.000 km. Hihnassa ja pyörissä näkyi vain pieniä kulumisen jälkiä, eli osat olisivat kestäneet pidempäänkin.

      Toisen kerran vaihdoin kuuden vuoden ja noin 45.000 km:n jälkeen. Osien kunto likimain sama kuin vanhempienkin.

      • osssss

        Touranissa oli hiukan vesipumppu alkanut vuotamaan 120tkm välillä.
        Gates hihnat ainoa hyvä? Motonetista koko paketti alle 200e.


      • Anonyymi

        Pösö 205:ssä tehtaalla 1989 asennettu vesipumppu. Ei vuoda vielä. Autolla ajettu vasta vähän yli 500 000 km.
        On olemassa laatua ja laatua.


    • Pussillinen uusia

      Yhdestä meni poikki ennen kilometrien täyttymistä no talvella oisko sit jotenki vaikuttanu ja seuraavaan autoon tuli vaihdettua ajoissa, mutta kuka maksaa n 500-700e tuosta lystistä? kakkos autossa(vm 1989) ketju eikä muutenkaaan huoltokuluja koska ei vaadi huoltoja vain öljyt parinvuodenvälein ,ja auto pelaa kuin kello aina,OOn sitä mieltä että uudet muovimopot on kaikki rahastusta.

      • gs birotor

        Kyllähän öljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, mutta kukin tyylillään.


    • uudet vs. vanhat

      jos alkupereisen kysyjän auto on kovin vanha, niin uudella remmillä voi ajella huoletta pidempään, sillä uudet remmit ovat huomattavasti parempia kuin ennen vanhaan jolloin lyhimmillään vaihtoväli oli 40tkm.

      • Citroen.Visa.II

        Lyhimmillään se vaihtoväli oli kyllä 10 000 km. Kyselin Fordin myyjältä vuonna 1983 tai 1984 ja kun se vaihtoväli oli tuo, niin en ostanut Escortia vaan ranskalaisen.


    • rods2001

      Täällä 12 vuotta vaihtamatta ja alan suunnitella nyt vaihtoa kun kilometrit ovat tulleet täyteen.

      Miksi autossa on kumiremmi joka ei kestä. Kertokaa joku perustuuko hihnan olemassaolo rahastukseen, vittuiluun, vajaaälyisyyteen vai johonkin muuhun syyhyn.

      • kyllä kestääx2

        ensinnäkin tuo remmi on hiljaisempi/äänetön ja koneen käyntiääni on nätimpi ja toinen on se että pyörivät hammashihnapyörät voivat olla kevytmetallia ja sen vuoksi pyörivät massat pienempiä, kuin ketjuvehkeissä


      • isotopelit

        Otti ja tuota! on sevaan kun moottorin sisälle laitetaan kumia/muovia!! Hihna on tuore tavaraa, toisin sanoen sen koostumus muuttuu ajan kanssa. Vertaa, voi, leipä, juusto....!
        Rättejä moottorissa, HEH HIH:


      • kokoratkaisee
        kyllä kestääx2 kirjoitti:

        ensinnäkin tuo remmi on hiljaisempi/äänetön ja koneen käyntiääni on nätimpi ja toinen on se että pyörivät hammashihnapyörät voivat olla kevytmetallia ja sen vuoksi pyörivät massat pienempiä, kuin ketjuvehkeissä

        Miksi moottorissa sitten on painava vauhtipyörä, yhteispaino kai siinä merkkaa. Tuskin edes eroa painossa kun hihnapyörät leveämpiä, ketjurattaat kapeita, ääntäkään ei erota, mutta on huoleton edelleen vaikka kohta 300 000 ajettu.


      • Rodhoviuss
        isotopelit kirjoitti:

        Otti ja tuota! on sevaan kun moottorin sisälle laitetaan kumia/muovia!! Hihna on tuore tavaraa, toisin sanoen sen koostumus muuttuu ajan kanssa. Vertaa, voi, leipä, juusto....!
        Rättejä moottorissa, HEH HIH:

        Vuoden 1959 Fordissa (Maapallo nokalla) oli nokan hammaspyörät rättibakeliittia! Kuului hirmuinen rohina. Pieni hammaspyörä irtosi vain halkaisemalla.
        Edistystä on todella tapahtunut, nyt on rättihihnaa vastaava.


      • Ex.asentaja

        Rättibakeliittia se isompi hammaspyörä oli Fordin V4 ja V6 -moottoreissakin. Ja meni niistäkin hampaita sileäksi...


      • Anonyymi
        Ex.asentaja kirjoitti:

        Rättibakeliittia se isompi hammaspyörä oli Fordin V4 ja V6 -moottoreissakin. Ja meni niistäkin hampaita sileäksi...

        Mutta Volvo Amazoneilla ja 140 sarjalla ajettiin sillä fiber-rattaalla eli rättibakeliitilla kyllä yli 300 tkm ilman ongelmia.


    • mersumiäss

      Osta mersu niin ei tarvi vaihdella KUMINAUHOJA hah haa

      • MBBM

        BEST OR NOTHING


    • rubber2

      Jo olis heppoisat äänieristeet jos sen huomais onko kuminaru vai ketju,oon omistanut molempia eikä niitä äänienperusteella ainakaan erota.Sentakia kuminaru koska se on halvempi ja sillä saa jatkossakin rahastaa.

      • näin..

        Sama peruskone jos on missä toisessa mallissa hihna ja toisess ketju ja ne, kun vierekkäin laitetaan käymään on se hihnakone vaan hiljaisempi


    • 0lli

      ei se mitään rahastusta ole,sen hihnan voi vaihtaa itsekkin,ei se niin ihme homma ole.vaikka autolla ei ajettaisi yhtään niin hihna vanhenee siinä missä ihminenkin .

      • just2

        Juu joihinki vanhempiin autoihin sen vaihtaaa tunnisssa ja tuo sisältää hihnan haun, Mutta uudemmat ei enää onnistu 2 nokkaa tilanahtaus vesipumput yms vaihtoon samalla kun ääliömäisesti on nokkaremmivetoisia .


      • Apinaa.taas.koijataan

        Miksi se vesipumppukin pitää vaihtaa? Minun 29 v ranskiksessani on vielä alkuperäinen, Ranskassa paikalleen pultattu vesipumppu ja autolla on ajettu vasta 500 000 km.


    • nuinkinpäinjuu

      monesti on niin että hihna itsessään kestää, mutta esim kiristin hajoaa.
      tai sitten vesipumppu jos jakohihna sitä pyörittää.

      • Ex.asentaja

        Ei muuten ole niin!


    • HUOLTO

      MEILLÄ JAKOREMMIN VAIHTO MAKSAA N.130-160€ OSAT
      EI PITÄIS OLLA KALLIS!!!!???

      • rellu3

        Saako tuolla Renault Meganeen 1.4 16v 2003


      • H.,.m

        Pelkkä työ n 160 ???? No elämä on.tämänhän piti olla helppoo kerrostalonpihassa räntäsateessa noin 30 min vai kuinkas se olikaa??


      • halpa on

        Tilaan heti 159 riisseli alfaan tuon vaihdon tohon hintaan


    • hyvin kestää.

      Tällä hetkellä autossani on hihna joka on vaihdettu vuonna 1998. Kilometrejä siitä vuodesta tähän vuoteen on tullut joku 120tkm.

      "Toyota genuinen parts" takaa laadun.

      • hard parts

        Saman vuoden tojossa 390 tkm mittarissa ja etuakseliston osat ja ohjauslaitteiden osat ovat edelleen alkuperäisiä. Koiranluut kolisivat sen verran, että ne on vaihdettu jo toiseen kertaan eli nekin kestää sen 180-200 tkm. On siinä VW-miehellä ihmettelemistä.
        Kyseessä siis vielä vanha "aitojapsi" , ei suomi- eikä euroauto.
        Koiranluut maksaa n. 30-35 €, joten ei ole kova vuosikustannus, kun ei tarvi vaihtaa jakoketjuja eikä mekatroniikkaa.


      • näipä se on

        Hihnan vaihtohan on arvokkaampi kuin autosi arvo.


      • Ranskiksella.ajava

        Minulla menossa kolmas auto, mittarissa nyt 500 000 km. Ei koskaan missään autoissani ole vaihdettu koiranluita. Ei niissä sellaisia ole ollutkaan. Se kun jossakin osataan auto suunnitellakin oikein, niin ei tarvita koiranluita!
        "Sellaisen osan rikkoutuminen ei haittaa mitään, jota autossa ei ole".


    • tojo1

      Vaihdoin 90-luvulla Carinaan hihnan jotain yli 160 000 km:n ajon jälkeen. Tällä vuosituhannella kumihihnat on historiaa. Jo ensimmäisessä -67 Corollassani oli ketju mutta siihen aikaan se piti vanhemmiten käynnistyksen jälkeen kolinaa venymisen takia. Nykyään ketjun käyttöikä on noin moottorin ikä.

      • Fyrgo

        Näinhän se esim VAG konsernin autoissa on. Kun heikkolaatuinen ketju tulee elinikänsä päähän ja katkeaa, niin samalla tulee moottorikin elinikänsä päähän.


      • Anonyymi

        Mielestäni 70- luvulla autoissa oli yleisesti käytössä jakopäänketjut. Itselläni oli Toyota Iso Corolla vm.76 ja siinä oli ketjukone.


    • caar1

      Vanhemmat Vw"t kyllä kestää sen 400 000 ilman mitää toimenpiteitä ite avasin 320 tkm ajetusta koneen (Huviksi) eikä ollu edes kulumisjälkiä remmi kerran vaihdettu ja sen vaihtaa 1 2 3 koppaisiin tunnissa .Nissanissa meni kansi jo paljon aiemmin ja romiskoijari sanoi että joo huomattu että japsien männänrenkaat on 200 000 jälkeen purukumia ..

      • Päivän projekti

        Ketä vielä ajaa 1-2-3 koppaisilla? Kauan menee kun 5 tai 6 koppaiseen vaihtaa hihnan, kuinka paljon nokkaa pitää purkaa ja pitääkö konetta siirtää?


    • jakke777

      sedälläni on (vielä nykyäänkin) golf mk2 vm 90. 90tkm eli jakohihnan vaihto tuli eteen vasta vuonna 2009. kauhea säkäkö että kesti vai rahastusta vag-konsernilta? veikkaan jälkimmäistä.

      • ????????

        Mistä konsernista puhut oikein?


    • Megaanikko

      Jakohihna kestää ihan hyvin jopa 20 vuotta tai 800 000 km, eli vaihtaminen todellakin on pelkkää rahastusta. Jakohihnat eivät olet pelkkää kumia, vaan niissä on asbest trocal trausal lisäainetta, joka tekee kumista teräksen kovaa. Hampaisiin lisätään daymare tramal high crousell nimdeodorant ainetta, jolloin hampaat ovat kovempia kuin hiiliteräs teräskeksinä ja valssattuna.
      Lisäksi jakohihnan kumin atomit on terästetty hiili hila atomeilla, joilla on soikea kiertotata itse ytimeen nähden, jolloin hihnan kulkusuunnan välinen graviton pyörre vakauttaa lipton tii liike kitkan kokonaan pois.
      Siis suomeksi sanottuna hihna kestää isältä pojalle, jos vain faija elää tarpeeksi pitkään.

      • ???????????

        Herää jo.


      • hammas1

        Jännä kun niistä katoaa hampaat joskus kestää joskus ei..


    • kokemusta on

      diesel ford 1.8 muovinen kiristin hajosi 40000km ,jonka seurauksena hihna katkesi,venttilit särki ohjainpesät.uusi kansi venttiilit ,paljon rahaa.

      • ducato-89 2,5d sofim

        Tuntuu kestävän nokkahihna ku tuli 11 vuotta ja yli120000km täyteen. Oli vaihdettu hihna ja vesipumppu ku tuli mulle. Olisin valmis hihnamainokseen jos olis hihna esillä et minkä merkkinen? Taitaa ottaa männät kiinni venttiileihin jos hihna katkeaa tai hampaita katkeaa?


    • Tyhmä ostaa huonoa

      Köyhän ei kannata ostaa halpaa! Säästäkää persaukiset Bemariin niin ei tarvii valittaa.. Tai kulkekaa bussilla!

      • osssss

        Merkki maksaa liikaa..


      • Köyhiä on moneksi
        osssss kirjoitti:

        Merkki maksaa liikaa..

        Näyttää se pelkkä hihnakin maksavan liikaa yllättävän monelle. Kaikki on suhteellista.


      • Anonyymi

        Vanhemmiten Bemareissa on paljon sähkövikoja. Veljelläni oli 2000 luvun alun BMV jossa
        oli kovasti murheita sähköpuolella.


      • Anonyymi

        No BMW:ssähän on moottoritilassa paljon hapertuvia muoviosia ja osa niistä on vielä sikäli hankalissa paikoissa että täytyy purkaa vallan mahdottomasti muita osia ennen kuin pystyy vaihtamaan. Jäähdytysjärjestelmän vuodot ovat siksi ikäviä.


    • dhdthdt

      Itsellä 350tkm ajettu auto jossa hihna vaihdettu vimeksi noin 180tkm kodalla, 15-16 vuotta sitten. Tässä autossa kone vapaasti pyörivä niin ei hajota venttiilejä jos hihna katkeaa, joten en turhaan viitsi vaihtaa vanhaan autoon. Uusi hihna vaan tilalle jos katkeaa.

      Toisessa autossani ketju niin eipähän sitäkään tarvi huolehtia.

      • Anonyymi

        Vesipumppu voi alkaa vuotamaan, se ei välttämättä kestä loppuun asti. Moottori voi ylikuumentua ja kannentiiviste voi mennä rikki. Tosin tuskin huomaamatta, lämpömittarin viisari nousee.

        Mun mielestä ei kannata odottaa jakohihnan katkeamista. Vaikka tosiaan ei hajottaisi moottoria, niin juurikin viallinen vesipumppu voi tehdä sen. Tai no ei koko moottoria, mutta "yläpään".


    • Ritsi

      Volvollani ajettu nyt 130 tuhatta hihnan vaihdon jälkeen v. 2007 eli 10:s vuosi menossa. Että se siitä rahastuksesta.

    • 320tkm.samalla.ketjulla

      Vanhassa mazdassani oli "vapaasti pyörivä" kone eli hihnan katkeaminen ei hajota konetta. Vaihtoväli taisi olla 100tkm/5v, kilometrejä ei tullut paljon mutta yli 10 vuotias oli hihna kun möin auton pois ja hyvin kesti. Ei viitsinyt vaihtaa kun ei katketessaan hajota konetta, muuten olisin kyllä vaihtanut.

      Jos rahatilanne niin heikko ettei huolto-ohjelman mukaiseen hihnanvaihtoon varaa, kannattaisi tuon asian tarkistaa ennen kuin ostaa auton. Suosikaa ketjua niin ei tarvi maksaa jakopään huoltoja.

    • Automekaanikko

      16v Opelin hihnan vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 000 km. Itselläni on vuoden 2000 Opel Astra, eikä siihen ole koskaan vaihdettu jakohihnaa, kilsojakin on jo tullut mittariin 285 634 km ja edelleen hihna on ehjä. Auto on ollut käytössäni uudesta lähtien, joten tiedän tämän auton huoltohistorian.

      Tässäkin autossa hihna on kestänyt jo 18 vuotta, eli 4 vuoden vaihtoväli taitaa olla pelkkää rahastusta.

      Ford Focuksessa vaihtoväli on 10 vuotta tai 160 000, mutta uskon tässäkin automerkissä hihnan kestävän koko auton iän.

      Toki olen toisinaan ottanut hihnan suojan pois ja katsonut hihnan kuntoa, uudelta on aina vaikuttanut.

      Suihkutan samalla WD-40 öljyä molemmin puolin hihnaa koneen käydessä.
      Tämä öljy notkistaa hihnan ja tekee siitä taas kuin uuden.

      Hihnan hampaat ei kulu, kun laittaa voiteluainetta kaksi kertaa vuodessa.

      Moni ei tiedä että jakohihna tarvitsee saman voitelun kuin jakoketjukin.

      Jos ei halua hihnan suojusta irroittaa, niin siihen voi porata 2 mm reijän, johon suihkepullon pilli mahtuu ja voitelu on helpompaa.

      Olen automekaanikko ja tehnyt auton korjauksia jo 28 vuotta.

      • Anonyymi

        Opelissa (16-valve) se "heikoin lenkki" on vesipumppu, jota hihna pyörittää, se kun kosahtaa, menee hampaat hihnasta ja venat solmussa, sekä saattaa olla kampurassakin ongelmaa sen jälkeen, eli huoltosuositusta kannattaisi noudattaa, vaikka jollakin kestää "isältä pojalle".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opelissa (16-valve) se "heikoin lenkki" on vesipumppu, jota hihna pyörittää, se kun kosahtaa, menee hampaat hihnasta ja venat solmussa, sekä saattaa olla kampurassakin ongelmaa sen jälkeen, eli huoltosuositusta kannattaisi noudattaa, vaikka jollakin kestää "isältä pojalle".

        ooppelissa se heikoinlenkki on se Opel merkki nokalla


    • volvov40

      Jakohihnan voiteluun sopii paremmin suihke silikoni öljy, koska tämä pysyy pidempään hihnan pinnassa ja voitelee todella tehokkaasti. Minulla on Volvo V40, jossa hihnan vaihtoväli on 90 000 tai viisi vuotta. Olen ajanut samalla hihnalla jo 12 vuotta ja 185 000.
      Eilen kurkkasin jakoremmiä ja ihan uudelta näytti ja hampaatkin oli tallessa.
      Ilmeisen turha vaihtaa liian usein, rahaa vain palaa.

    • presidenttikahvi

      Jakohihna taitaa kuulua juuri niihin varusteisiin jotka vaihdetaan suurella tohinalla miltei välittömästi sisäänajon jälkeen ja sitten siitä ei välitetä enää hittoakaan vuosikymmeniin. Eli ei tarvitse vaihtaa alunperinkään ellei alla ole jotain umpisurkeaa laatua edustava peli alunalkaenkin. Ihan rahastusta kuten suurin osa auton "ennakoivasta huolto-ohjelmasta".

    • Kyllä_kestää

      Fordin 1.0 Ecoboostissa jakohihan vaihtoväli on 10 vuotta tai 240 000 km. Ensimmäisen vaihdon jälkeen saa ajella auton 20-vuotiaaksi tai 480 000 km.

      • Anonyymi

        Heh heh.


    • hihnat

      Meillä Audi A4, 2009 2.0tdi B8 alkuperäinen hinta paikallaan. Ikää 9-10v ajettu, ajettu 160tkm

      Vaihdan kesällä pihassa kun tulee lämpimät ilmat. Arvioisin osat maksavan 200eur

    • nohuhuh

      missä nuin paska hihna ettei kestä ajallisesti kuin 4vuotta?

    • Anonyymi

      Hip hei minulla on kettinki ja samat ajomäärät joten ei huolta, 😁 autoa ostaessa varsinkin jos sijoitat siihen enemmön rahaa niin itse selvitän tämänkin asian AINA ettei tule ns. VIRHEINVESTOINTEJA. Huolellisuutta tarkkuutta ja tee kotilöksyt tarkasti aina autoa ostaessa eikä heti osteta suinpäin sitä ensimmäistä autoa joka vahattunu on siisrin näköinen kuvissa sitä pintaa syvemmin tutkimatta 😀

    • Anonyymi

      Kaikki ajaa tavallaan, mulla vaihdettiin Audiin hihna ekan kerran 12 vuoden ja 125 tkm ajettuani. Toki itse olisin aiemmin vaihtanut, mutta kun appiukko on automiehia sanoi että turha sitä on vielä vaihtaa. Nyt autolla ajettu 210 tkm ja kyselin hihnan vaihtoa, mutta ei kuulemma vielä kannata, auto on 19 vuotta vanha eli 7 vuotta ajettu nyt tuolla kakkoshihnalla. Varmaan sinne 250 tkm ajelen tuolla.

      No toki tässä vaiheessa autolla montaa tonnia ole arvoa, että olisi vaan helpotus jos leviäisi :) Että jos auto on uudempi niin sitten varmuuden vuoksi vähän useammin vaihtaisin. Ja vanhalla romulla voi vetää vaikka vähän riskillä...

    • Anonyymi

      Ikäpäivänä mulle ei tule niin vanhanaikaista autoa joka vielä käyttää jotain hihnoja. Nykyaikana on oltava sekä automaatti että kettinkikone. Saahan hölmöt maksaa 500-1000e turhaa määräajoin mutta minä en. Valtio rokottaa muutenkin kohtuuttomasti etten kyllä ylimääräisiä sponssaa korjaamoille ja varaosamyyjille.

    • Anonyymi

      Mulla Volvo S80. Jakohihnalla menty 7v ja vajaat 80.000 km takana. Vaihteleva ajoa etenkin Hesan mukavilla teillä Kehät ja ainaiset ruuhkat....nyt varmuudeksi vaihdettu myös alkuperäinen vesipumppu 1.kertaa (mittarissa 260.000km). Vesipumppu kuin uusi...ei vuotoja eikä muutakaan....ehkä piti pientä kilisevää ääntä...? Jakohihna kuin uusi ja napakka ja kaikki hampaat tallella....ei minkäänlaisia nirhaantumia/halkeamia. Kyllä itse ainakin taidan luottaa jatkossa hiukka enemmän Ruotsin suosituksiin (10v tai 160.000km) ja ehkäpä 6-7v ja 120-140.000km jatkossa seurava vaihto....tietty omalla riskillä.

    • Anonyymi

      Vaigatin hihnan uuden, jonka jälkeen kotia. Koneeseen kaasu pohjaan ja kiuaskivet jakopäähän kaataen, koko homma paskaksi. Sitten merkkiliikkeeseen ja takuuseen kaikki.... 😜👏💣💥

    • Anonyymi

      Se että vielä nykyäänkin valmistetaan moottoreita jotka hajoavat hihnan katketessa on jälleen yksi erinomainen syy VIHATA insinöörejä sydämensä pohjalta!!!

    • Anonyymi

      Mulla on Megane 1.6 16V. 2005, 240 tkm. Ed.om. tehnyt jakopäänrempan kohta 80tkm ja 6v sitten (vaihto 80tkm, 4v). Kysyin edulliselta pajalta vaihtoremppaa niin olis 780€ (osat työ). Kaveri oli kattonut, että 100 tkm ajetun vaihtomoottori ois 860€. Autossa on pikku kremppaa muutenkin: ilmastointi, sumarit ja takalasin lämmitin ei toimi
      Vaikka auto on ollut tod.hyvä ja luotettava, ei sen arvo liene 1000-1500€ kummempi, joten melkein auton hintainen remppa ei hontsita. Aattelin ajaa niin pitkään kuin hihna kestää ja sit joko se koneenvaihto tai suoraan romikselle. Mitä luulette: kuinka pitkälle pääsen?

      • Anonyymi

        Hyvään autoon kannattaa jalohihna ja vesipumppu vaihtaa vaikka auton hinta olisi tonni pari.

        Käyttöarvo on niin hyvä, halvempia kilometrejä kuin uudemmissa. 6v jakopäänremppa tulee vastaan hyvin nopeasti vw, audi, seat, skoda autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvään autoon kannattaa jalohihna ja vesipumppu vaihtaa vaikka auton hinta olisi tonni pari.

        Käyttöarvo on niin hyvä, halvempia kilometrejä kuin uudemmissa. 6v jakopäänremppa tulee vastaan hyvin nopeasti vw, audi, seat, skoda autoissa.

        Olen vaihdattanut autoon jakohihnan, vesipumpun. 100eur maksettu tekijälle käteen.

        Pari kolme tuntia ottaa vaihto ja tekijälle jää aika hyvä "tuntipalkka"

        Osat itse netistä.


        Talvella tarvitsee jonkun tallin mutta kesällä voi vaihtaa pihalla.


      • Anonyymi

        Uskoisin että pääsee vielä toiset 6vuotta.


    • Anonyymi

      Kyllä jakohihna menee ja varsinkin jos autolla ajetaan vähän se kuluu nopeammin.Moni vaan ei sitä usko mutta jakohihna pysyy vetreänä kun sitä käytetään ja seistessä haurastuu ihan samoin kun auton renkaatkin.Katsoi juuri alkureäistä ajamatonta 5 vuotta vanhaa vararengasta ja oli kuin olisi viillelty koko rengas eli kumi ihan paskana.

      • Anonyymi

        Kysäisin v 2013 wetterin korjaamosta fiat ducato
        as.auton jakoremmin vaihtoa tarvikkeineen,ilmoittivat hinnaksi 1400 euroa !
        Vaihdatin pienellä korjaamolla hinta tarvikkeineen 430 euroa,muistaakseni heillä oli kuitit loppu !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysäisin v 2013 wetterin korjaamosta fiat ducato
        as.auton jakoremmin vaihtoa tarvikkeineen,ilmoittivat hinnaksi 1400 euroa !
        Vaihdatin pienellä korjaamolla hinta tarvikkeineen 430 euroa,muistaakseni heillä oli kuitit loppu !

        No on siinä koitettu hintaa kiskoa..

        Oman ducaton alusta liikkuu sen verran vähän vuodessa (7000-9000km/v), että olen suositellun 5 vuoden välein vaihdattanut. 420€ viimeksi maksoi töineen ihan kuitin kera.

        Vaihtomoottorin ja töiden hinnalla tuon hihnan vaihtaa jo n. 10 kertaa vähintään. Pelkkä kansiremontti taitaa olla puolet tuosta jos niin vähällä selviää. Varsinkin nykyajan dieselit mennee melko atomeiksi sisältä jos hihna katkeaa.


      • Anonyymi

        Minulla oli talvirenkaat käytössä 18 vuotta. Kertaakaan ei ollut mitään ongelmia. Voi olla että olivat vähän kovettuneet.


    • Anonyymi

      Tuleehan kumikenkiinkin halkeamia vaikka ei kävele kuin 10 kilsaa 5 vuoden aikana..aika vaan kuluttaa...

    • Anonyymi

      Siitä on kymmenen vuotta kun itse olen omistanut viimeksi kuminauha moottoreita. Silloin tulin järkiini ei saatana mitä järkeä maksaa tonneja remonteista kun on sellaisiakin missä on kettinki. Sillä tonnilla saa aika paljon bensaa tai kaljaa tai renkaita tai jonkun kalliimman korjauksen maksaa.

    • Anonyymi

      Pitää vähän katsella missä työn teetättää.
      Merkkiliike 550-600 € ja autofit ketjussa 350 €, mikä ei voi olla kenellekään ylivoimainen maksettava . Vältän marmoritiskiä viimeiseen asti.

    • Anonyymi

      KYLLÄ PITÄÄ KESTÄÄ LUVATTU KM MÄÄRÄ. EN OLE VUOSIA KATELLUT VAAN KUN 60 000 TÄYNNÄ VAIHDAN HIHNAN.

    • Anonyymi

      Mutta dieselissä iso 120 tkm:n remminvaihto huolto olikin 900 €, mutta sillä voikin sitten ajella ne seuraavat 6 vuotta eli lähes paaliin asti.
      Lisätöinä vielä EGR-venttiilin disablointi ja konetehojen päivitys mikä tuntuukin ihan mukavana pirteytenä esim. ohituksissa. Huipputehoja ei tavoiteltukaan.

    • Anonyymi

      Niinno paaliinhan kyllä pääsee vaikka ei vaihtaisi hihnaa ikinä, ja sitten sitä vasta pääseekin. Kyllä kai se toisaalta niinkin on, että hihna kestää koko auton iän, kun se auton ikäkin usein päättyy päättyy siihen samaan hetkeen kuin hihnankin. Hihnaa vaihtelemalla voi sitten koittaa sätkytellä pitemmälle.

      • Anonyymi

        Välttämättä hihna ei katkea, mutta jos hammashihnan hampaita irtoaa, jako menee sekaisin ja monesti männät ja venttiilit ottaa yhteen, jolloin kone menee paskaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välttämättä hihna ei katkea, mutta jos hammashihnan hampaita irtoaa, jako menee sekaisin ja monesti männät ja venttiilit ottaa yhteen, jolloin kone menee paskaksi.

        Kannattaakin ostaa sellainen kone, missä niillä on tilaa liikkua myös hihnan katketessa.


    • Anonyymi

      Missä kinnerissä on neljän vuoden vaihtoväli? Mondeollakin mennään 10 vuotta tai 200 000km yhdellä hihnalla ja se on vaan Ford.

    • Anonyymi

      Lehdessä oli juri että Volvolla on Suomessa puolta lyhyempi vaihtoväli, 5 vuotta kun Ruotsissa 10 vuotta. Johtuu muka pohjoisemmasta sijainnista, vaikka ihan samalla tavalla suurin osa asuu eteläosissa ja Ruotsin lapissa yhtä kylmää. Kilometrimäärä kuitenkin sama jos täyttyy aikaisemmin.

    • Anonyymi

      Ainakin muut hihnat ovat uskomattoman kestäviä. Entisessä 24v autossa oli varmaankin alkuperäinen vesipumpun hihna, vingahti käynnistäessä jo kun ostin , mutta jäi vieläkin sama hihna sisäpinnaltaan pykineenä lähes 300 000km ajettuna.

    • Anonyymi

      Sitten mitään muuta ei kannata laittaa kuin tunnetun merkin hihna tai hihnat jos kaksi. Yksi merkki on continental. Niitä merkkejä ei ole montaa.

      Myynnissä on usean varaosamerkin alla tunteman valmistajan hihnoja kiinasta, tuota kiinalaista pajaa ei kiinnosta niin paljon onko hihna juuri oikean mittainen, hampaat mitoissa ja materiaali parasta mahdollista.

      Eli jos vaihdatat vaikka autohuollossa joka hommaa osat. Elä anna laittaa muun kuin tunnetun vanhan hihnavalmistajan hihnoja.

      Ketjut, korjaamot tilaa, tilaavat yhdeltä tai kahdelta osia välittävältä taholta esim koivunen.

      Varmista että tulee continentalin jakohihnat ja osat siihen.

      • Anonyymi

        kun haet autosi korjaamolta, nostatko konepellin ja tarkistat, että siellä on conti,
        varmaan tunnet sen ihan silmämääräisesti,
        parempi varmaan olisi, että seisoisit autosi vieressä, kun asentaja vaihtaa hihnan,
        näet mistä paketista se otetaan,
        muussa tapauksessa, et voi tietää, paitsi jos sukulaisesi omistaa korjaamon


    • Anonyymi

      riippuu vähän automerkistä ja mallista,
      itsellä pösö 406 v6 edellisestä vaihdosta ajettu 50000 km ja vuosia 9,
      toinen samanlainen ed. vaihd. ajettu 60000 km ja vuosia 6,
      saatan silmämääräisesti tarkastaa ne lähiaikoina, hihna on 32 mm leveä,
      eli huomattavasti levämpi kuin yleensä, enkä ole kuullut niitä katkenneen,
      ehkä joku tietää,
      edellisessä samanlaisessa alkoi vesipumppu vuotaa, kun oli ajettu 120000 km
      ja 4v , joten siinä vaiheessa jakohihna ja pumppu vaihdettiin

    • Anonyymi

      Juuri clioon vaihdatin remelin vesipumppuineen. Ulkomailla vaihtovälisuositus 160tkm/6v. Suomessa suositellaan 120tkm/5v. 100tkm ja 6v oli remmillä takana ja uuden näköinen remmihän sieltä tuli. Vähän pölyinen, mutta edes taivuttamalla ei murtuman murtumaa. Itsellä tulee 15tkm vuoteen niin kyllä nyt aion 10 vuotta paahtaa. Lupaan kertoa jos katkeaa. Menetys ei enää siinä kohtaa ole suuri, koska autolla on mennyt 300tkm rikki siinä kohtaa.

      • Anonyymi

        Eihän hihnassa saa koskaan näkyä halkeamia, ei sitä sen takia tai perusteella vaihdeta.
        Aika ja olosuhteet vanhentaa hihnaa ja kannattaa miettiä riskiä jos se paukahtaa poikki, vai vaihtaako ajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän hihnassa saa koskaan näkyä halkeamia, ei sitä sen takia tai perusteella vaihdeta.
        Aika ja olosuhteet vanhentaa hihnaa ja kannattaa miettiä riskiä jos se paukahtaa poikki, vai vaihtaako ajoissa.

        Nimenomaan pienen pienistä hiusmurtumista tietää onko remeli lähelle valmis vai ei. T. autoasentaja


    • Anonyymi

      Lyhyempi tuubi majoneesiä lopun löysillä kolikoilla.

    • Anonyymi

      Hihnan vaihtaminen on ihan vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Jos haluaa elää jännittävästi ja uhkaamalla kohtaloa, niin ei kannata vaihtaa hihnaa tai huoltaa autoa lainkaan.

    • Useimmat korjaustyöt - koskee siis muitakin asioita kuin autoja - tulevat yleensä
      halvemmiksi, kun kohteet korjaa vähän ennen, kuin ne täysin rikkoontuvat.
      Hyvin harvassa autossa enää on sellainen kansirakenne, että hihnan rikkoutuminen kesken kaiken vain jättää tielle.
      8-venttiiliset autot.
      Silloin yleensä on viikonloppu ja sataa.
      Muissa kannen korjauskustannukset voivat ylittää auton arvon.
      Miksi siis tieten tahtoen odottaa tätä. Mitään ennakkovarotusta ei tule, vaan kuuluu ainoastaan yksi suuri PAM ja siinä se on.

    • Anonyymi

      Jakoketju se on paskin kaikista. Meillä jakoketju venyi (Toyota) ja sitten syttyi vikavalo ja tuli kallis remppa. Mistä tiedän ettei tämä uusikin ketju veny yhtä vähillä kilometreillä?

      Jatkossa ostan jakohihnalla varustetun auton tai sähköauton, mut rallattavaa ketjukonetta ei enää tule.

    • Anonyymi

      Jakohihna on kumia ja kuten muutkin kumiosat, aika vaikuttaa niihin vaikka auto seisoisi paikallaan.

    • Anonyymi

      Continental kertoi jo liki 30v sitten että kyllä ikuisen (moottorin iän kestävän) jakohihnan pystyy valmistamaan mutta autotehtaat ei halua eikä halua maksaakaan siitä.

      • Anonyymi

        Niin se moottorin ikä päättyy samalla hetkellä kun se "ikuinen" jakohihna katkeaa...


    • Anonyymi

      Jakohinasta lähtee hampaat ja ecoboosteissa öljyssä uivasta hihnasta lähtee kumimoskaa joka tukkii öljysihdin ja kone poksahtaa ja tämä moottorissa joka valittu monta kertaa vuoden moottoriksi no voi se vuoden kestääkkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe