Uuden auton kulutus

Autoilia

Ostin uuden bensa-auton ja ajelen pääasiassa kaupungin sisällä lyhyttä ajoa.

Esitteen mukaan keskikulutus autollani pitäisi olla 5.2 ltr sadalla. Nyt pääsen itse lukemaan 6 ltr sadalla.

Onko niin että nämä kulutuslukemat ei pidä paikkaansa vai miksi auto vie 0.8 ltr sadalla enemmän? Ajotyylini ei ole urheilullinen joten siitä ei pitäisi olla kiinni.

33

2485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Jos kaupunkikulutus lyhyessä ajossa on tuo, autosi kuluttaa poikkeuksellisen lähelle luvattua. Mikä sen kaupunkikulutus pitäisi olla?

    • litra pari

      Aina ilmoitettuihin lisää. Mikä mopo noin pienellä menee?

    • ---

      Mistähän johtuu että dieselfarmarissani nousi kulutus syksyn jälkeen 3.8L->4.2L ?

      johtuuko ihan talvirenkaista? Tuntuu että ei "rullaa" noilla kovin hyvin verrattuna kesärenkaisiin..

      • Naf T.A. Liini

        Talvikiisseliin sotketaan bensaa sekaan, joten litrassa ei ole yhtä monta kilowattituntia mitä kesäkeitossa.


      • The Köle

        1-tarkista rengaspaineet, ne on kuitenkin laitettu lämpimällä säällä ja ilman kylmetessä paineet laskee

        2. varsin dieselin kulutus kasvaa talvella, kun on huono lämpiämään

        3. lisäaineista johtuen talvidiesel ei ole niin hyvä hyötysuhteeltaan


      • C180 Kompressor
        The Köle kirjoitti:

        1-tarkista rengaspaineet, ne on kuitenkin laitettu lämpimällä säällä ja ilman kylmetessä paineet laskee

        2. varsin dieselin kulutus kasvaa talvella, kun on huono lämpiämään

        3. lisäaineista johtuen talvidiesel ei ole niin hyvä hyötysuhteeltaan

        4. PTC-vastukset....


      • Cooper D
        Naf T.A. Liini kirjoitti:

        Talvikiisseliin sotketaan bensaa sekaan, joten litrassa ei ole yhtä monta kilowattituntia mitä kesäkeitossa.

        No ei siihen vissiin bensaa sotketa, mutta toki talvidiesel on viskositeetiltaan ohuempaa. Siitä tulee varmaan osa. Osa varmaan niistä talvirenkaista. Öljyt ovat myös jäykempiä kylmänä ja syövät hieman tehoja.


    • Pieni on ero

      Oikeastaan on yllättävää, jos menee vain 15 % yli keskikulutuksen. Lyhyessä kaupunkiajossa kulutus voisi hyvin olla vielä paljon suurempikin. Minulta menee talvioloissa lyhyessä kaupunkiajossa 50 % ylimääräistä. Onneksi sellaisia kilometrejä tulee paljon vähemmän kuin maantieajossa.

    • rekisteriote määrää

      Esitteet ovat pelkästään markkinointimateriaalia.

      Rekisteriotteessa ilmoitetaan verotekninen kulutus. Jos auton käytännön kulutus ei miellytä, niin kannattaa olla yhteydessä verottajaan, joka voi halutessaan kyykyttää auton käyttäjää ja/tai valmistajaa mielinmäärin.

      Osa kulutuserosta johtuu etanolibensasta. Valmistajan kulutusarvo on puhtaan bensan käytöllä, mutta Suomessa bensa on energiateknisesti laimennettu etanolilla.

      • ei ole sellaista ?

        Missä ihmeen rekisteriotteessa, mistä sellaisen saa.


    • Kolopappanen

      "Mistähän johtuu että dieselfarmarissani nousi kulutus syksyn jälkeen 3.8L->4.2L ?

      johtuuko ihan talvirenkaista? Tuntuu että ei "rullaa" noilla kovin hyvin verrattuna kesärenkaisiin.."

      Itse vaihdoin kesärenkaat uusiin tuossa loppukesästä. Ja heti huomasin myös eron siinä kuinka auto rullaa. Uusilla renkailla auto kulkee raskaammin. Seuraavaksi huomasin tietysti myös polttoaineen kulutuksen kasvaneen sen muutaman desin.

      Talvirenkaat ovat oikeastaan jopa hiukan niitä uusia kesiksiä rullaavammat, mutta kulutus kasvaa kylmien tullessa aika paljonkin pätkäajossa. Itse olen mittailut joskus jopa parin litran nousua talvikeleillä verratuna kesäkeleihin. Eikä ero tule pelkistä renkaista. Polttoaineen talvilaatu tuskin vaikuttaa asiaan.

    • Phiu

      Ota ilmastointi pois päältä ja lämmitä ulkoilma 24'C lämpötilaan. Kulutuslukemat on testattu ilman ilmastointia optimi lämpötilassa.

      • Ilmoitettu lukema

        Niin ja valot ja muut sähkölaitteet pois. Matka.ajolukema tasainen 70 km/ h isoimmalla vaihteella. Nämä ovat markkinalukuja ja niitä sitten käytetään verotuksen pohjana. Ja näillä sitten maapallo pelastuu. Uuden auton hankintaa perustellaan ympäristöystävällisyydellä, mutta muistaakseni vanha 80-luvun Asconani kulutti suurin piirtein saman verran kuin nykyiset TODELLISET kulutusluvut on vastaavanlaisella autolla. Todellinen keskikulutus oli 7-8 litran luokkaa. Tässäkin asiassa eletään sellaisessa huijausmaailmassa, että oksat pois. Voihan tuota ilmoitettua lukemaa vielä hieman pienentää, jos sattuu hieman vielä väärin mittaria katsomaan ja sitten sen lukeman ilmoittaa.


      • mitattu lukema
        Ilmoitettu lukema kirjoitti:

        Niin ja valot ja muut sähkölaitteet pois. Matka.ajolukema tasainen 70 km/ h isoimmalla vaihteella. Nämä ovat markkinalukuja ja niitä sitten käytetään verotuksen pohjana. Ja näillä sitten maapallo pelastuu. Uuden auton hankintaa perustellaan ympäristöystävällisyydellä, mutta muistaakseni vanha 80-luvun Asconani kulutti suurin piirtein saman verran kuin nykyiset TODELLISET kulutusluvut on vastaavanlaisella autolla. Todellinen keskikulutus oli 7-8 litran luokkaa. Tässäkin asiassa eletään sellaisessa huijausmaailmassa, että oksat pois. Voihan tuota ilmoitettua lukemaa vielä hieman pienentää, jos sattuu hieman vielä väärin mittaria katsomaan ja sitten sen lukeman ilmoittaa.

        No se nyt vähän riippuu, mihin verrataan. Toki joku kevyt 80-luvun auto kulki maantieajossa vähemmällä. Johtuen nykyautoja pienemmästä koosta ja painosta.

        Vaan eipä tuolleisella ole kivaa rysäyttää kolaria...

        Toisaalta ne sen aikakauden isot ja turvalliset autot saattoivat olla melkoisia juoppoja kaupunkipyörityksessä. Siis bensaa paloi pitkälti toistakymmentä litraa.

        Itselläni oli kanssa 80-luvun pikkuauto. Mutta automaattivaihteinen. Oikein nätisti kun ajeli maantieajoa, niin sillä pääsi 7:lla alkaviin lukemiin. Mutta kaupunkipyörityksessä ja moottoritiellä meni melkein kymppi.

        Nykyäänkin on automaattivaihteinen auto. Tosin pykälää isompi ja suorituskyvyltään ihan eri planeetalta - 0-100 rykäisy sujuu tällä puolet nopeammin. Mutta bensaa palaa joka tilanteessa litran vähemmän kuin 80-luvun autolla.


    • Kolopappanen

      "Ota ilmastointi pois päältä ja lämmitä ulkoilma 24'C lämpötilaan."

      Tarkoitit varmaan sisätilaa? 24 astetta on tosin korkea sisälämpötila. Aivan liian lämmin itse asiassa.

      • wqdxqwqqqqq

        Niin, jos on ulkovaatteet päällä niin alkaa olla aika kuuma jo.. t-paita päällä ja muutenkin kevyissä vaatteissa niin se 24 voi olla ihan hyväkin koska eihän se
        koko autossa pysy siinä lämpötilassa kuitenkin, osassa autoa kuten jaloille voi tulla liikaakin jo kuumaa mikä on aika tuskallista lämpimissä talvikengissä..


      • 15+5

        LUE: "Ota ilmastointi pois päältä ja lämmitä ulkoilma 24'C lämpötilaan. Kulutuslukemat on testattu ilman ilmastointia optimi lämpötilassa. "


      • Phiu

        En. Tarkoitin ulkoilmaa.


      • mahd.kylmä
        Phiu kirjoitti:

        En. Tarkoitin ulkoilmaa.

        Lämpimässä ulkoilmassa kulutusta lisää moottorin jäähdytysjärjestelmän kuormitus. Optimilämpötila lienee jossain nollan tienoilla, jolloin ei tarvita jäähdytystä muttei myöskään ylimääräistä lämmitystä.


    • automaagiukko

      Pelkkä ilmansuodatin on sellainen mikä lisää kulutusta ja paljon,
      se voi olla likainen, siinä voi olla valmistusvika, näkyy heti kulutuksessa.

      Ajotyyli, kylmät käynnistykset ja kone kylmänä ajamista lyhyttä ajoa niin
      kulutus ei varmaan ole lähelläkään mitä autolle luvataan. Jarru vähän jumittaa,
      jatkuvaa pysähtelyä ja uudelleen liikkeelle lähtöä, ylämäkeen ruomittäminen kun jono pysähtyy liikennevaloihin tai siis hiljentää. Pitäisi siis kerralla mennä ja pysähtyä eikä hissutella jos vaan tiedät että valojen vaihtumiseen menee aikaa
      että silloin ei kannata veto päällä hidastella ylämäkeä ylös kävelyvauhtia.
      Jos ennakoi niin se pitää tehdä hyvissä ajoin. Eikä myöskään ylimääräisiä liikkeellelähtöjä ylämäissä eikä muuallakaan, ajakaa ne välit kuntoon kerralla,
      jopa ärsyttävää moinen kun jonoja tiiivstellaan 5 minuuttia ja lukuisia liikkeellelähtöä ennen kuin vihreät edes vaihtuu liikennevaloihin, siinähän kulutat polttoainetta ylimääräistä ja manuaalilootaisessa kytkintä.

    • Kolopappanen

      "En. Tarkoitin ulkoilmaa."

      Yrität siis epätoivoisesti väittää että:
      a) Ulkoilma on jokaisen itse lämmitettävissä? Auton sisäilma on se joka on lämmitettävissä auton omin laittein.
      b) Autojen kulutuslukemat ovat mitattu 24 asteen ulkolämpötilassa? Se on sitten astetta alla helteen, joten aika harvoin tässä mielessä saavutettaisiin opitimilämpötila. Ja niin tarkkaa se ei ole. Sitä paitsi, jos ajetaan tuollaisessa lämpötilassa, alkaa kulutus todennäköisesti jo hiukan nousta optimistaan.

    • odotettu tulos

      1) yhdistetty normikulutus on vain autojen vertailuun tarkoitettu lukema, ei ennuste todellisesta kulutuksesta.

      Jos halua tietää, paljonko autosi "pitäisi" viedä kaupungissa, parempi vertailukohta on kaupunkiajon normikulutus. Maantieajoa ajavalla refenrenssin pitäisi puolestaan olla maantieajon normikulutus, mutta maajussit tykkää verrata yhdistettyyn ja sitten pääsee keulimaan, kun "osaan ajaa säästeliäämmin".

      2) meikäläisissä oloissa on vaikeaa/mahdotonta päästä normikulutuksen lukemiin, koska koko testimenetelmä on jo ajastaan jäänyt
      - testissä ei huomioida sähkölaitteiden (ml. ajovalot) vaikutusta kulutukseen
      - testissä ei huomioida ilmastointilaitteen kulutusta (merkittävä lisä helteillä & kaupunkiajossa)
      - testissä ei huomioida kylmän sään vaikutusta (moottorin kylmäkulutus suurempi ilmanvastus talviajossa)

      3) viime vuosina autovalmistajat ovat onnistuneet viilaamaan autonsa niin, että testissä tulee nättejä lukuja, mutta reaalimaailmassa polttoainetta kuluu reilusti enemmän, jopa lämpimämmässä ilmastossa

      Tämä johtuu pitkälti siitä, että testi on viritetty niin helpoksi, että ohjelman saa suoritettua vaikka rättisitikalla - siis jollain 10 hv tehoilla. Ei reaalimaailmassa oikein kehtaa ihan noin hitaasti joka paikassa kuhnia, vaikka "tiiliskivi polkimen alla" yrittäjiä moottoriteiden liittymiskaistoilla riittääkin. Mutta ohituskaistojen kohdalla & vanhoilla vihreillä nämä kuhnuritkin kaasupolkimensa löytävät...

      • Vähään tyytyväinen

        "Ei reaalimaailmassa oikein kehtaa ihan noin hitaasti joka paikassa kuhnia, vaikka "tiiliskivi polkimen alla" yrittäjiä moottoriteiden liittymiskaistoilla riittääkin."

        Ei taloudellinen ajotapa ole sama kuin kuhniminen. Ne jannut, jotka voittavat taloudellisuusajoja, ajavat kyllä aika reippaasti. Toki ajonopeudellakin on merkitys, mutta pääasiassa vasta moottoritienopeuksien yläpäässä. Tärkeämpää on tasainen ajonopeus. Ja ajonopeus mieluusti saavutetaan RIVAKALLA kiihdyttämisellä.


      • essonbaarin kääkät
        Vähään tyytyväinen kirjoitti:

        "Ei reaalimaailmassa oikein kehtaa ihan noin hitaasti joka paikassa kuhnia, vaikka "tiiliskivi polkimen alla" yrittäjiä moottoriteiden liittymiskaistoilla riittääkin."

        Ei taloudellinen ajotapa ole sama kuin kuhniminen. Ne jannut, jotka voittavat taloudellisuusajoja, ajavat kyllä aika reippaasti. Toki ajonopeudellakin on merkitys, mutta pääasiassa vasta moottoritienopeuksien yläpäässä. Tärkeämpää on tasainen ajonopeus. Ja ajonopeus mieluusti saavutetaan RIVAKALLA kiihdyttämisellä.

        Joo, nuo kuhnijat ovatkin essonbaarin kantapeikkoja. Ne ajavat ihan väärin eli kiihdytetään hitaasti -> kiihdytys on vielä kesken saavuttaessa 0,5 km päässä odottaviin seuraaviin valoihin jne.

        Mutta tuollakin tyylillä jotain säästöä tulee, kun keskinopeus jää reilusti alle rajoituksen. Siis puhuttaessa 70/80/100/120 rajoituksista. Taloudellisin ajonopeushan on 50-60 km/h.

        Ja osaahan nämä tientukot myös välttää "turhia" pysähdyksiä, joten jalankulkijoille EI anneta tietä, liikenneympyröihin paahdetaan "riittävällä" tilannenopeudella, jotta muut ymmärtävät pysyä pois tieltä, moottoriteiden liittymiskaistoilla olevat kärkikolmiot eivät merkitse mitään, risteyksiin ajetaan vanhoilla vihreillä eikä 30/40 rajoituksetkaan osaavia / turvallisia pappoja koske.

        Mutta peltipoliisien kohdalla silti jarrutellaan, varmuuden vuoksi, vaikka vauhti oli jo valmiiksi 10 alle rajoituksen ;-D Ja kaikki essonbaarin säästöniksit tosiaan lentää narikkaan, kun kohdalle tulee ohituskaista. Ohi et, perkele, mene!


    • hoitoon

      Oletko saanut kriisiapua? Tilanteesi vaikuttaa vakavalta. Mitäs jos ajaisit hospitaaliin.

      • Provoko?

        Ei noin isolla kulutuksella ole sinne enää varaa. Lisäksi täytyy käyttää loppu energia ulkoilman lämmittämiseen vähintään hellerajalle.


    • Lämmitä ulkoilma

      "LUE: "Ota ilmastointi pois päältä ja lämmitä ulkoilma 24'C lämpötilaan. Kulutuslukemat on testattu ilman ilmastointia optimi lämpötilassa. "

      Lue ja ymmärrä.

    • mersu5001

      Hyvä sääntö on itselläni ollut, että katsotaan auton ohjeista kaupunkikulutus. Siitä saa aika hyvin keskikulutus lukeman, ei tosin aina sekään riitä.

    • Supilakki

      "Ajotyylini ei ole urheilullinen joten siitä ei pitäisi olla kiinni."

      Vaimon ajotyyli ei myöskään ole urheilullinen. Hänen ajamanaan auto vie kuitenkin melkein litran enemmän kuin minun ajamanani. Ja silti takaan, että käytän matkaan vähemmän aikaa kuin hän, enkä ole muutenkaan mikään tientukko. Ajotavalla on melko iso merkitys.

      • aku_313_

        Ryyppykytkimessä roikkuva käsilaukku voi myös aiheuttaa tarpeetonta kulutuksen nousua.


    • liekö tottakaan

      Ongelmansa kullakin, nyt ei tainnut jäädä rahaa lahjoihin kun on bensarosvo pihassa?

    • tosi hyvin osui

      trollikuningas!

    • 10+12

      Oman auton luvattu kaupunkikulutus taitaa olla 9.9 ja itse ajellut työmatkaa nyt 11.5..

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe