Panadolia 2000mg

Huolestunut

Peijaksen vastaanotossa hoitja käski ottamaan 2000mg kerrallaannoksia panadolia päänsärkyyn. Pois lähtiessämme hoitaja muistutti vielä ottamaan saamiemme ohjeiden mukaan. Kuitenkin luin että 1g kolmesti päivässä olisi turvallinen määrä. Nyt tuolla annoksella tulisi 3 x 2g eli 6g päivässä. Onko tuo tuevallinen määrä?

5

7829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jozzucca

Turvaraja lienee 4g vrk, maksavaurion riski kasvaa suurilla annoksilla. Itse en 6g vrkssa ottaisi.

• Olisiko virhe?

Jospa se hoitsu tarkoitti että ensimmäisellä kerralla tuo 2 g ja sen jälkeen normaaliannoksia. Yleensä parasetamoli "puree" vasta suuremmalla kerta-annoksella ja siksi lääkkeen normaaliohjeessa käsketään ottamaan kerralla 2x500 mg.

• huolestunut

Juu. Noin se varmaan on tarkoittanut, ymmärsimme äitini kanssa varmaan väärin.

• kandipaatti

1g kerta-annoksella ja 2g kerta-annoksella ei juurikaan ole tehoeroa, mutta maksahaittariski ja vaikutukset verihiutaleiden toimintaan ovat toki suurempia isolla annoksella. Maksimiannos on 4g päivässä - jos on käytössä veren hyytymiseen vaikuttavia lääkkeitä (esim. Marevan) tulisi pyrkiä max 2g päivässä. Jo 6g annos lyhyessä ajassa voi vaurioittaa maksaa, ja 8g voi johtaa jo maksansiirtotarpeeseen.

• Hgyyij

Annostus

Reseptivalmisteilla lääkärin ohjeen mukaan.Itsehoidossa pakkauksissa olevien annostusohjeiden mukaan. Aikuisilla annostus on yleensä on 500–1000 mg 1-3 kertaa päivässä. Parasetamolin maksimiannos aikuisilla on 3000 mg päivässä. Lapsilla annos suhteutetaan painoon, tavallisesti 10-15 mg/kg 3 kertaa vuorokaudessa.

Lääkkeen ottaminen

Tabletit niellään runsaan nesteen kera. Poretabletti liuotetaan puoleen lasilliseen nestettä. Oraalisuspensio annostellaan millilitroina lääkemitan avulla. Jauhepussin sisältö liuotetaan lasilliseen kuumaa vettä ja nautitaan lämpimänä. Peräpuikko työnnetään peräsuoleen tylppä pää edellä.Tavallisen 500 mg:n tabletin sekä Novum, Forte ja Pore -tabletit voidaan puolittaa.

Vaikutustapa

Vaikuttaa keskushermostossa, jossa se lievittää kipua ja alentaa kuumetta. Ei kuulu tulehduskipulääkkeisiin.

Haittavaikutukset

Haittavaikutukset ovat hyvin vähäiset. Voi vaurioittaa maksaa, jos kerralla otetetaan huomattavan suuri annos tai jos suositettua suurempia annoksia käytetään pitkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe