tuuligeneraattori

tuleva sähköautoilija

eikö autoihin keuloille voisi integroida tuuligeneraattoria tai vaikka useampaa jotka vauhdissa tuottaisi sähköä. Ei niiden tarvitsisi näkyvillä olla. Kunhan ilmavirta ohjattaisiin niihin. Näin maalaisjärjellä ajateltuna. Viisaammat tietää riittääkö ilmavirtojen tehot yms asiat. Että onko hyötyä?

89

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihreä idea

      Nerokasta!
      Tai voitaisiinko vetää suoraan piuhat auton akusta takaisin auton akkuun?
      Näin akku lataisi itseään saasteettomasti koko ajan ja ajomatkat pitenisivät.

      • raha3

        Ja joka akselille ja pyöräään latureita jotka latais akkuja ,ilmeisesti joku taho estää sähkö auton toteutumista olisikko verotus ,öljyn tuotajat ,vai joku tuntematon taho haluaa estää sähkö auton tuloa markkinoille .


      • Kiitos aplodeista..
        raha3 kirjoitti:

        Ja joka akselille ja pyöräään latureita jotka latais akkuja ,ilmeisesti joku taho estää sähkö auton toteutumista olisikko verotus ,öljyn tuotajat ,vai joku tuntematon taho haluaa estää sähkö auton tuloa markkinoille .

        Pitäisikö patentoida aurinkotuulivoimalan?

        Maapallon eteen laitetaan jättipropelleri, niin kaikki energiaongelmat on ratkaistu?

        Samalla propelleri ehkäisee osan auringonvalosta, jolloin ilmastonmuutos saadaan estettyä?


    • Ikuisesti liikkuvat

      Linnanmäen vuoristoradan juna tuottaa alamäissä sen sähkön, minkä se ylämäkiin tarvitsee, käytännössä juna siis kulkee ilmaiseksi.

      Kerrostalojen hissitkin toimii nykyään ilman sähköä, suuret vastapainot vetävät hissikorin yläkerroksiin ja nappia painamalla hissikori tulee taas omalla painolla alas.

      • ikiliikkuja

        Voi pyhä yksinkertaisuus?
        Kannattaisi ehkä tutustua hieman fydiikan peruslakeihin.


      • antakaapa kuulua
        ikiliikkuja kirjoitti:

        Voi pyhä yksinkertaisuus?
        Kannattaisi ehkä tutustua hieman fydiikan peruslakeihin.

        miksi laturi-tuuli-idea ei toimisi,koska ilmavirran voi ohjata monesta kohtaa minne vain auton sisäosiin ja takaa pois?
        jäähdytinkin (syyläri) auton edessä toimii ilmavirran avulla ainakin osittain,miksi ei akkulaturi? lataisi akkuja,jotta matka jatkuisi ilman erilistä latausta.
        miksi ei onnistu?
        kertokaa ihmeessä.


      • kngkkckcmcnkgkgööggö
        antakaapa kuulua kirjoitti:

        miksi laturi-tuuli-idea ei toimisi,koska ilmavirran voi ohjata monesta kohtaa minne vain auton sisäosiin ja takaa pois?
        jäähdytinkin (syyläri) auton edessä toimii ilmavirran avulla ainakin osittain,miksi ei akkulaturi? lataisi akkuja,jotta matka jatkuisi ilman erilistä latausta.
        miksi ei onnistu?
        kertokaa ihmeessä.

        Kyllähän tuo mahdollista olisi. Poltettaisiin vain bensaa kilowattitunnin edestä, niin saataisiin oletetulla hyötysuhteella 200Wh sähköä. Peittoakin voi jatkaa leikkaamalla jalkopäädystä pätkän ja ompelemalla sen pää-päätyyn.
        Tsiisus, miten suomessa pääsee peruskoulusta ylipäätään läpi ymmärtämättä fysiikasta mitään?


      • kyllä onnistuu
        antakaapa kuulua kirjoitti:

        miksi laturi-tuuli-idea ei toimisi,koska ilmavirran voi ohjata monesta kohtaa minne vain auton sisäosiin ja takaa pois?
        jäähdytinkin (syyläri) auton edessä toimii ilmavirran avulla ainakin osittain,miksi ei akkulaturi? lataisi akkuja,jotta matka jatkuisi ilman erilistä latausta.
        miksi ei onnistu?
        kertokaa ihmeessä.

        Kyllä se onnistuu, monessa muussakin asiassa on päästy hyötysuhteessa yli yhden.
        Hyvä esimerkki on maalämpöpumput, niissä antoteho jopa nelinkertainen ottotehoon verrattuna.
        Että älä nyt masennu, jatka vaan sitkeästi eteenpäin tutkimuksissasi ja kokeissasi.
        Saatat saada Nobelin-palkinnon.


      • ei "bensaa"
        kngkkckcmcnkgkgööggö kirjoitti:

        Kyllähän tuo mahdollista olisi. Poltettaisiin vain bensaa kilowattitunnin edestä, niin saataisiin oletetulla hyötysuhteella 200Wh sähköä. Peittoakin voi jatkaa leikkaamalla jalkopäädystä pätkän ja ompelemalla sen pää-päätyyn.
        Tsiisus, miten suomessa pääsee peruskoulusta ylipäätään läpi ymmärtämättä fysiikasta mitään?

        vaan sähköautolla ajellaan ja vastaantuleva ilmavirta...siis tuuli ohjataan korin "sisäkanavien" kautta vaikka useaan "laturiin" tuottamaan sähköä pelkästään ko. auton akun lataukseen kuten tuulivoimallakin tehdään. ei sielläkään "bensaa" polteta,mutta sähköä vaan tuuppaa oikein verkkoon saakka. nyt ladattaisiin vain autossa käytössä olevia akkuja,jotta matka jatkuu mahdollisimman pitkään.

        miksi ei onnistu? jos 1 laturi riitä,pannaan 2...3...tai enemmän pieniä peräkkäin...rinnakkain...limittäin jne.,jotka ei varmaan maksa paljon ja hyötysuhdekin lähenee kokonaisvastusta ehkä ohittaen sen aivan varmasti.
        eikä tämä ole ikiliikkuja,vain energian muutos muodesta toiseen.

        mikä tässä on niin vaikeaa ja "fysikaalista bensan polttoa"?
        jos jätät sen peiton jatkon toiseen kertaan ja kerro viisautesi tästä asiasta ja nyt.


      • nnfnfnmfnkffmflkfklfmlf
        ei "bensaa" kirjoitti:

        vaan sähköautolla ajellaan ja vastaantuleva ilmavirta...siis tuuli ohjataan korin "sisäkanavien" kautta vaikka useaan "laturiin" tuottamaan sähköä pelkästään ko. auton akun lataukseen kuten tuulivoimallakin tehdään. ei sielläkään "bensaa" polteta,mutta sähköä vaan tuuppaa oikein verkkoon saakka. nyt ladattaisiin vain autossa käytössä olevia akkuja,jotta matka jatkuu mahdollisimman pitkään.

        miksi ei onnistu? jos 1 laturi riitä,pannaan 2...3...tai enemmän pieniä peräkkäin...rinnakkain...limittäin jne.,jotka ei varmaan maksa paljon ja hyötysuhdekin lähenee kokonaisvastusta ehkä ohittaen sen aivan varmasti.
        eikä tämä ole ikiliikkuja,vain energian muutos muodesta toiseen.

        mikä tässä on niin vaikeaa ja "fysikaalista bensan polttoa"?
        jos jätät sen peiton jatkon toiseen kertaan ja kerro viisautesi tästä asiasta ja nyt.

        No mietis nyt itse vähän, millä se auton ilmavirta tehdään? Niin, sillä kulkemisee n käytetyllä moottorillapa juurikin. Kun hyötysuhteen ottaa huomioon, niin saat kilowatilla energiaa takaisin noin 200w.

        Unohda tuollainen liian monimutkainen suunnittelu ja laita jo ehdotetusti piuhat akusta akkuun, niin voit sillä akulla itsellään ladata sen aina täyteen :)

        Ps. Et sattumoisin ole vihreiden kannattaja? Eiku aattelin vaan..


      • jjfkkflflgkgjgjflflgkfjf
        kyllä onnistuu kirjoitti:

        Kyllä se onnistuu, monessa muussakin asiassa on päästy hyötysuhteessa yli yhden.
        Hyvä esimerkki on maalämpöpumput, niissä antoteho jopa nelinkertainen ottotehoon verrattuna.
        Että älä nyt masennu, jatka vaan sitkeästi eteenpäin tutkimuksissasi ja kokeissasi.
        Saatat saada Nobelin-palkinnon.

        Paitsi että maalämpöpumppu vain siirtää jo olemassa olevaa energiaa. Ihmisellä vasta hyvä hyötysuhde onkin. Kun se syö lautasellisen puuroa, se hakkaa kymmenien kilowattituntien edestä klapeja..


      • puuro paskaksi
        jjfkkflflgkgjgjflflgkfjf kirjoitti:

        Paitsi että maalämpöpumppu vain siirtää jo olemassa olevaa energiaa. Ihmisellä vasta hyvä hyötysuhde onkin. Kun se syö lautasellisen puuroa, se hakkaa kymmenien kilowattituntien edestä klapeja..

        Normaali-ihmisellä tuo puurolautasellinen muuttuu paskaksi. Mutta mikä on sen paskan polttoarvo niin sitä en tiedä.


      • nnfnfnnffnflflflflflf
        puuro paskaksi kirjoitti:

        Normaali-ihmisellä tuo puurolautasellinen muuttuu paskaksi. Mutta mikä on sen paskan polttoarvo niin sitä en tiedä.

        Normaali ihminen aivan takuulla hyödyntää sen muutenkin kuin pelkäksi paskaksi. Mutta jos elämäntehtäväsi on muuttaa puuro paskaksi sohvalla maaten ja discoveryä tuijottaen, niin mikäpäs siinä!


      • nyt fysiikat esiin
        nnfnfnmfnkffmflkfklfmlf kirjoitti:

        No mietis nyt itse vähän, millä se auton ilmavirta tehdään? Niin, sillä kulkemisee n käytetyllä moottorillapa juurikin. Kun hyötysuhteen ottaa huomioon, niin saat kilowatilla energiaa takaisin noin 200w.

        Unohda tuollainen liian monimutkainen suunnittelu ja laita jo ehdotetusti piuhat akusta akkuun, niin voit sillä akulla itsellään ladata sen aina täyteen :)

        Ps. Et sattumoisin ole vihreiden kannattaja? Eiku aattelin vaan..

        GS.en ole sattumoisin vihreä,mutta sinun akkukeino ei johda mihinkään ,se vasta on omituinen syöppö,kai sen käsität. jos asia on noin helppo,ongelmaa ei olisi olemassakaan.

        nyt on suuuuuri, toistaiseksi maailmalaajuinen ratkaisematon ongelma sähköauton akkujen kestossa ja latauksessa ajon aikana,kuten tiedät.

        tuon helpompaa monimutkaisuutta ei ole olemassakaan,joten et ratkaissu ongelmaa.
        eli 200W x 5 laturia ja asia ok,niinkö se menee...ja 6:s on jo "valtakunnan" verkkoon?

        luovuta nyt viisautesi.


      • nnfnfnnfkfkflfflöcöfö
        nyt fysiikat esiin kirjoitti:

        GS.en ole sattumoisin vihreä,mutta sinun akkukeino ei johda mihinkään ,se vasta on omituinen syöppö,kai sen käsität. jos asia on noin helppo,ongelmaa ei olisi olemassakaan.

        nyt on suuuuuri, toistaiseksi maailmalaajuinen ratkaisematon ongelma sähköauton akkujen kestossa ja latauksessa ajon aikana,kuten tiedät.

        tuon helpompaa monimutkaisuutta ei ole olemassakaan,joten et ratkaissu ongelmaa.
        eli 200W x 5 laturia ja asia ok,niinkö se menee...ja 6:s on jo "valtakunnan" verkkoon?

        luovuta nyt viisautesi.

        No ihan vapaa olet tekemään tuollaisen, ei kukaan estä. Älä sitten vain itke että ei se toiminutkaan..
        Ja mihin se sähkö muuten ehdottamassani kaapelit akusta takaisin akkuun häviää? Olettaen että niitä ei kytketä ristiin:)
        No ei se toki mitään tuota, mutta eipä hävitäkään tehoa, kuten sinun viritelmäsi.

        Jahas, nyt pihalle rakentamaan tuulimyllyä. Kytken sen eteen tuulettimen, jota tuulimylly pyörittää. Näin saan tyynelläkin sähköä!
        On se elämä vaan niin helppoa putkiaivoilla :D


      • hikiliikkuja
        kngkkckcmcnkgkgööggö kirjoitti:

        Kyllähän tuo mahdollista olisi. Poltettaisiin vain bensaa kilowattitunnin edestä, niin saataisiin oletetulla hyötysuhteella 200Wh sähköä. Peittoakin voi jatkaa leikkaamalla jalkopäädystä pätkän ja ompelemalla sen pää-päätyyn.
        Tsiisus, miten suomessa pääsee peruskoulusta ylipäätään läpi ymmärtämättä fysiikasta mitään?

        voi hemmetti mitä tosikkoja...


      • alykkö
        nnfnfnnffnflflflflflf kirjoitti:

        Normaali ihminen aivan takuulla hyödyntää sen muutenkin kuin pelkäksi paskaksi. Mutta jos elämäntehtäväsi on muuttaa puuro paskaksi sohvalla maaten ja discoveryä tuijottaen, niin mikäpäs siinä!

        Ympäristö kuormittuu vähemmän discoveryä tuijottaessa kuin jonkun materian kanssa touhottaessa.


      • nnfnfnfnffmnnnfl
        alykkö kirjoitti:

        Ympäristö kuormittuu vähemmän discoveryä tuijottaessa kuin jonkun materian kanssa touhottaessa.

        Kyllä. Ja saa ihmetellä miten helvetissä pekonin paistamisesta saa aikaiseksi moniosaisen ohjelmasarjan:)


      • tietäjä
        nnfnfnmfnkffmflkfklfmlf kirjoitti:

        No mietis nyt itse vähän, millä se auton ilmavirta tehdään? Niin, sillä kulkemisee n käytetyllä moottorillapa juurikin. Kun hyötysuhteen ottaa huomioon, niin saat kilowatilla energiaa takaisin noin 200w.

        Unohda tuollainen liian monimutkainen suunnittelu ja laita jo ehdotetusti piuhat akusta akkuun, niin voit sillä akulla itsellään ladata sen aina täyteen :)

        Ps. Et sattumoisin ole vihreiden kannattaja? Eiku aattelin vaan..

        taisi unohtua oleellinen, eli joka tapauksessa joudut käyttämään sen mainitsemasi kilowatin auton kiihdyttämiseen oli sitä ropellii edessä tai ei


      • nnxnfnxnfmfnfmdmdmd
        tietäjä kirjoitti:

        taisi unohtua oleellinen, eli joka tapauksessa joudut käyttämään sen mainitsemasi kilowatin auton kiihdyttämiseen oli sitä ropellii edessä tai ei

        Ei kilowatilla mikroautoa kummempaa kiihdytetä. Mutta tuo tokikin menee sen normaalin kulutuksen LISÄKSI! Miten helvetin vaikeaa fysiikka voi joillekin olla? Yhtä vaikeaa kuin matematiikka kataiselle?


      • Luovia ratkaisuja
        nnfnfnnfkfkflfflöcöfö kirjoitti:

        No ihan vapaa olet tekemään tuollaisen, ei kukaan estä. Älä sitten vain itke että ei se toiminutkaan..
        Ja mihin se sähkö muuten ehdottamassani kaapelit akusta takaisin akkuun häviää? Olettaen että niitä ei kytketä ristiin:)
        No ei se toki mitään tuota, mutta eipä hävitäkään tehoa, kuten sinun viritelmäsi.

        Jahas, nyt pihalle rakentamaan tuulimyllyä. Kytken sen eteen tuulettimen, jota tuulimylly pyörittää. Näin saan tyynelläkin sähköä!
        On se elämä vaan niin helppoa putkiaivoilla :D

        Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomessa ei keskustelua synny. Idea on periaatteellisesti hyvä eteenpäin kehitettäväksi, kun tarvitsee vaikkapa mobiililaitteisiin ja muihin vastaaviin virtaa. Juuri pieniä virtoja käyttävien laitteiden lataukseen aloituksen homma sopisi vallan mainiosti, kehitelkää ideaa eteenpäin, älkää tyrmätkö mielenkiintoisia ajatusta.


      • bbxnnxnxnnfnfmxm
        Luovia ratkaisuja kirjoitti:

        Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomessa ei keskustelua synny. Idea on periaatteellisesti hyvä eteenpäin kehitettäväksi, kun tarvitsee vaikkapa mobiililaitteisiin ja muihin vastaaviin virtaa. Juuri pieniä virtoja käyttävien laitteiden lataukseen aloituksen homma sopisi vallan mainiosti, kehitelkää ideaa eteenpäin, älkää tyrmätkö mielenkiintoisia ajatusta.

        Paitsi että tehokkaampaa on ottaa virta moottorillisessa ajoneuvossa suoraan laturilta tai moottorittomassa ajoneuvossa dynamolta. Näin saadaan parempi hyötysuhde.
        Sellaisia ideoita ei vain kannata yrittää jatkojalostaa, jotka ovat fysiikan lakien vastaisia. Fysiikan lakeja ei ole vielä voittanut kukaan. Ei edes bemarikuskit.


      • Luovia ratkaisuja
        bbxnnxnxnnfnfmxm kirjoitti:

        Paitsi että tehokkaampaa on ottaa virta moottorillisessa ajoneuvossa suoraan laturilta tai moottorittomassa ajoneuvossa dynamolta. Näin saadaan parempi hyötysuhde.
        Sellaisia ideoita ei vain kannata yrittää jatkojalostaa, jotka ovat fysiikan lakien vastaisia. Fysiikan lakeja ei ole vielä voittanut kukaan. Ei edes bemarikuskit.

        Aloituksen idea on ilmeisesti tarkoitettu valjastamaan puhdas luonnosta saatu energia automobiiliin, eli miten saada tuuli tai miksei myös auringon energia jopa auton voimansiirtoon saakka tai ainakin sen tueksi. Hybridiratkaisu sähkön ja bensan yhteiskäytössä on jo mainio ja toimiva. Nyt tuli mieleen kännyköiden pikalaus-systeemi, jossa ei tarvita enää töpseleitä vaan vain riittävä kosketuspinta. Tämähän toimisi vallan nopeasti, kun halutaan siirtää nopeasti suuria määriä sähkövirtaa, ei enää pienisähköiseen mobiililaitteeseen, vaan automobiiliin.


      • ahmatti.
        antakaapa kuulua kirjoitti:

        miksi laturi-tuuli-idea ei toimisi,koska ilmavirran voi ohjata monesta kohtaa minne vain auton sisäosiin ja takaa pois?
        jäähdytinkin (syyläri) auton edessä toimii ilmavirran avulla ainakin osittain,miksi ei akkulaturi? lataisi akkuja,jotta matka jatkuisi ilman erilistä latausta.
        miksi ei onnistu?
        kertokaa ihmeessä.

        Vessastani puuttuu pieraisu-luukku. Pieru on 37 Celsius, joten tätä lämpöä voisi käyttää maalämpöjärjestelmän osana.


      • step by step
        ahmatti. kirjoitti:

        Vessastani puuttuu pieraisu-luukku. Pieru on 37 Celsius, joten tätä lämpöä voisi käyttää maalämpöjärjestelmän osana.

        Ihan toteutuskelpoinen olisi lattiaan sijoitettu liike-energian lämmöksi muuttamis-mekanismi. Kun kävelee, liikkuu lattia alaspäin ja tuottaa lämpöä..


      • sdgfgfd
        puuro paskaksi kirjoitti:

        Normaali-ihmisellä tuo puurolautasellinen muuttuu paskaksi. Mutta mikä on sen paskan polttoarvo niin sitä en tiedä.

        Riippunee melko paljon sen paskan koostumuksesta. Joku oikein vetinen ripuli on varmaankin reilusti energianegatiivinen ja vaatii kunnon kuivatusta ennen käyttöä lämmityksessä.


      • K.T. USA.
        antakaapa kuulua kirjoitti:

        miksi laturi-tuuli-idea ei toimisi,koska ilmavirran voi ohjata monesta kohtaa minne vain auton sisäosiin ja takaa pois?
        jäähdytinkin (syyläri) auton edessä toimii ilmavirran avulla ainakin osittain,miksi ei akkulaturi? lataisi akkuja,jotta matka jatkuisi ilman erilistä latausta.
        miksi ei onnistu?
        kertokaa ihmeessä.

        No toimisihan se mutta se vempele olisi lisälaite,ja lisälaitteet nostavat auton hintaa,varsinkin kalliimmissa malleissa se olisi jotakin "erikoista myynti-slogania".Ahneus tulisi taas kerran selvästi esiin.Häkäpyttymoottori on kehityksen kelpoinen,vaikka kaasu onkin tappavaa,se on vain teknillisen ratkaisun varassa.Siihen silti sisältyy bensamoottorin käyttö öljynvaihtoineen,mutta roska-hake hakkaa bensan hinnan joka hetki,jos ei valtion vesipäät herää sitä verottamaan hengiltä.


    • kipolis

      Mielenkntoinen ajatus, mutta rupellit edessä lisää ilmanvastusta, jonka vuoksi polttoainekulut lsääntyy.

    • lisaä samanlaista

      Lissä huuhaa ideoita sähköautoilijalle:

      Laitetaan sähköautoon etupyöriä pienemmät takapyörät.
      Etupyöriin moottorit ja takapyöriin generaattorit.
      Takapyörät pyörivät nopeammin kuin etupyörät
      ja tuottavat siten enemmän sähköä kuin etupyörät kuluttavat

      • älyjättäänoilla

        Täysin sama ajatus, kuin jos veneessä istuva puhaltaa purjeeseen jotta vene kulkisi kovempaa, tai: autossa istuva painaisi sormella kovaa kojelautaan nopeuden lisäämiseksi.

        Mutta myytinmurtajissa oli virheellinen testi taas: autoon ei saa muka pakkia päälle vaikka satasen vauhdissa, ei tietenkään saa jos vaihdelaatikon rattaat pyörivät, mutta jos on kytkin pohjassa ja rattaat eivät pyöri vaan auto rullaa alamäkeen 80km/h niin varmasti saat rukattua pakin päälle tökkäisemällä.

        Perä tai vaihdelaatikko pamahtaisi.


      • Jenkit ja kytkin...
        älyjättäänoilla kirjoitti:

        Täysin sama ajatus, kuin jos veneessä istuva puhaltaa purjeeseen jotta vene kulkisi kovempaa, tai: autossa istuva painaisi sormella kovaa kojelautaan nopeuden lisäämiseksi.

        Mutta myytinmurtajissa oli virheellinen testi taas: autoon ei saa muka pakkia päälle vaikka satasen vauhdissa, ei tietenkään saa jos vaihdelaatikon rattaat pyörivät, mutta jos on kytkin pohjassa ja rattaat eivät pyöri vaan auto rullaa alamäkeen 80km/h niin varmasti saat rukattua pakin päälle tökkäisemällä.

        Perä tai vaihdelaatikko pamahtaisi.

        Hei haloooooooooooooooooooooooooooo....


      • K.T. USA.
        älyjättäänoilla kirjoitti:

        Täysin sama ajatus, kuin jos veneessä istuva puhaltaa purjeeseen jotta vene kulkisi kovempaa, tai: autossa istuva painaisi sormella kovaa kojelautaan nopeuden lisäämiseksi.

        Mutta myytinmurtajissa oli virheellinen testi taas: autoon ei saa muka pakkia päälle vaikka satasen vauhdissa, ei tietenkään saa jos vaihdelaatikon rattaat pyörivät, mutta jos on kytkin pohjassa ja rattaat eivät pyöri vaan auto rullaa alamäkeen 80km/h niin varmasti saat rukattua pakin päälle tökkäisemällä.

        Perä tai vaihdelaatikko pamahtaisi.

        Kyllä se kardaaniakseli silti pyörittää vaihdelaatikon suoraa akselia.Et siis mitenkään saa pakkia päälle vauhdissa eteenpäin mentäessä.En tiedä minkälainen "Ladan murikka sulla on ".


    • Sylinteri voimala

      Yleensähän tuulivoimalat, joissa on lavat, eivät pyöri kun tuulen nopeus on liian suuri.
      Paljon järkevämpi olisi rakentaa sylinterin muotoisia tuulivoimaloita, joissa sylinteri on pitkittäin vaakatasossa, jolloin ne tuottaisivat sähköä kovemmassakin tuulessa.
      Siinä ei ole potkureita, vaan sellaiset laipat, joita tuuli pyörittää ja ovat kestävämpiä, kuin perinteiset tuulivoimalat, joilla on lavat, eikä tuulivoimala tarvitsisi olla niin korkea, kuten potkurituulivoimala, jonka lavat pituutensa takia tarvitsevat korkeutta.

      • Säätyvät lavat

        Tuulivoimaloihin pitää saada säätyvät lavat, aivan lentokoneiden 'flaps' -tapaan.

        Yksittäisen avan pinta-ala muuttuu tuulen nopeuden mukaan, siten antaen aina optimaalisen pyörimisnopeuden.


      • nnfnnfnfnfnxlmxmmnllöödm
        Säätyvät lavat kirjoitti:

        Tuulivoimaloihin pitää saada säätyvät lavat, aivan lentokoneiden 'flaps' -tapaan.

        Yksittäisen avan pinta-ala muuttuu tuulen nopeuden mukaan, siten antaen aina optimaalisen pyörimisnopeuden.

        Samaan tulokseen päästään ohjaamalla suunta sivutuuleen tarvittava määrä. Näin tehdään nykyään kun se on teknisesti halvempi ratkaisu. En tiedä voisiko ehdottamallasi tavalla myllyjä käyttää myrskyssäkin, kun yhdistäisi nuo molemmat ominaisuudet..


      • Voi käyttää
        nnfnnfnfnfnxlmxmmnllöödm kirjoitti:

        Samaan tulokseen päästään ohjaamalla suunta sivutuuleen tarvittava määrä. Näin tehdään nykyään kun se on teknisesti halvempi ratkaisu. En tiedä voisiko ehdottamallasi tavalla myllyjä käyttää myrskyssäkin, kun yhdistäisi nuo molemmat ominaisuudet..

        Sivutuuleen ohjaamisessa myrskyn aikana on myös ongelmallista, syystä että myrskytuuli puhaltaa todella kovalla epästabiilisella voimalla, aiheuttaen itse asiassa myllyn pysähtymisen. Lapojen säätäminen mahdollsimman pieniksi mahdollistaa myös myrskytuulen hyväksikäyttämisen. Nythätn kaikkien myllyjen lapojen koot on mitoitettu keskimääräisen tulen nopeuden mukaisesti, eli pyritään saamaan optimaalinen tulos vallitsevien olosuhteiden mukaisesti.


    • 2-2=2
    • ideiota riittää

      Jospas autot rakennettaisiin samaan tapaan kuin traktorit jotka on vahvoja vetäjiä.
      Eli kun etupyörät on pienemmät kuin takapyörät niin se kulkee ikäänkuin alamäkeen koko ajan ja saa siitä voiman.
      Pitää vaan olla hyvät jarrut ja kässäri ettei karkaa kun ei haluta ajaa.

      • Konsepti.

        Helsingin ja Turun väliin laitetaan viputie. Tämä on saranalla keskeltä. Helsingistä rahtiliikenne liikkuu alamäkeä viputietä pitkin. Sitten viputie lukitaan Turun päässä, ja lastit tyhjennetään tuhannesta kuorma-autosta. Kun autot ovat tyhjät, on kokonaisuus kevyempi kuin Helsingin pää, ja kun lukitus irroitetaan, nousee Turun pää ylös. Näin autot voivat rullata ilman polttoainetta myös Helsinkiin.

        Helsingissä viputie lukitaan, ja kuorma-autot poistuvat siltä. Sitten lukitus irroitetaan, ja Helsingin pää nousee ylös. Ylhäällä on siltarakennus, ja viputie lukitaan siihen. Sitten kuormatut autot siirtyvät viputielle ja rullaavat ilman moottoria Turkuun.


    • mäki haluuuuuun

      Onhan noita kehitelty ja kehitetään ja testaillaan jatkuvasti.
      Maalaisjärkeä kannattaa kuunnella.

      Eli ideana on ottaa ilmavirta talteen ja hyödynnetään sitä auton sähkölaitteissa.

      Olisi kyl makee auto, sitten kun virta loppuu akuista niin sitten odotellaan pysähdyksissä kun akut latautuvat. Tietysti myös kaikki pinnat "koristellaan" aurinkokennoilla :), jotta saadaan aurinkoenergiaki talteen. Ja kuten nykyään hybridiautoissa otetaan talteen alamäessä saatu energia ja myös jarrutusenergia. Sitten kohtahan meillä on auto joka ei koskaan hyydy :)

      Siinä sulle pari esimerkkiä tuuli autoista.

      http://www.youtube.com/watch?v=98FhDM-BXD8

      http://www.youtube.com/watch?v=bkcn8ZkvKKc

      Ja tässä aurinkoenergiaa hyödyntävä auto

      http://www.youtube.com/watch?v=905HHucCkKI

    • tuleva sähköautoilja

      lukiessani kommenteja tähän aloittamaani asiaan, huomasin että olisi täytynyt jo heti alkuun korostaa että tässä ajatusmallissani nämä keulaan intgroidut "voimalat" olisi vain lisäenergiaa akuille tuottavat, samoin kuin nykyisin otetaan jarrustusenergia talteen. Ei siis ollut tarkoitus ajaa pelkällä tuulivoimalla. Esim. Keulaan ilmanottoaukot ja niiden jatkoksi kanavat missä ilmavirran avulla pyörivät voimalat sijaitsevat, ilmavirran määrä olisi suht helposti myös säädettävissä.

      • nnffnnfmdmxmdmxmdmmd

        Ei tsiisus, voiko oikeasti olla noin yksinkertainen..


      • Sen ilmavirran

        voisi myös turboahtaa niin että käytyään läpi generaattorin suihkuaa ulos takaa ja antaa vauhtia. Luonnollisesti lavat olisivat niin herkkiä etteivät aiheuttaisi ilmanvastusta lainkaan vaan pikemminkin imisivät autoa eteenpäin.


      • Olen varma
        Sen ilmavirran kirjoitti:

        voisi myös turboahtaa niin että käytyään läpi generaattorin suihkuaa ulos takaa ja antaa vauhtia. Luonnollisesti lavat olisivat niin herkkiä etteivät aiheuttaisi ilmanvastusta lainkaan vaan pikemminkin imisivät autoa eteenpäin.

        että jossakin vaiheessa kehitetään aine, joka istuu paikallaan ja muuttaa kaikki ympäristön vaihtelut kuten lämpö, kosteus, säteily ja luonnollisesti aurinko ja muut hiukkasenergiat suoraan sähköksi. Luultavasti tällaisia on jo kehitetty mutta energiamafiat estävät niiden käyttöönoton.


      • ajatustasi

        ei ole oikein ymmärrtty,kaikki vääntää sen väärin vain tuulen voimalla kulkevaksi
        rupeliautoksi.


    • maallikko

      miten se menee fyssan lakien mukaan? Joka tapauksessa käytät x verran energiaa auton kiihdyttämiseen ja vauhdin ylläpitämiseen. Ja haluat ottaa vastaan tulevasta ilmavirrasta energiaa kyseessä olevalla tavalla. Viekö voimalat enempi energiaa kuin mitä ne pystyisi tuottamaan?

    • autot on

      Joku kaipasi sylinterin muotoista tuulivoimalaa. Tämä on lähellä sitä https://www.google.com/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d-4.514302!3d36.597376!2m2!1f143.88!2f111.34!4f23.9!2m13!1e1!2m7!1sYp2HGbeFZVQAAAQIt8yLPQ!2e0!5sJacks American Brasserie!7e2!9m1!6sPeter Fischer Fl%C3%B3rez!10s29630 Benalm%C3%A1dena%2C M%C3%A1laga%2C Spain!5m3!1sYp2HGbeFZVQAAAQIt8yLPQ!2e0!3e2&fid=5

      Tsiisus mikä linkki, toivottavasti näkyy. En tiedä onko tuossa laturia, mutta voisi olla. Vinhasti ainakin pyörii, vaikka kuvassa ei näykään.

      Veneissä on jo kauan ollut tuuligeneraattoreita ja sähköllä sitten prutkutellaan eteenpäin.
      Ettei vain Spede kehitellyt mekaanista välitystä moiseen korvaamaan purjeet?

      Tuulivoimala lataa akkuja, vaikka auto olisi paikallaan, mitä se 95% ajastaan on.
      Taloista kannattaisi muutenkin tehdä penthouse-tyylisiä ja ajoluiska katolle, jonne voisi parkkeerata parempaan tuuleen lataantumaan.
      Hyvällä säällä akut lataa aurinkokenno.
      Aurinkokennoautoilla on kilpailtu jo kauan tuhansien kilometrien kisoja Australiassa. Meillä paistaa aurinko vielä yölläkin ja syksyllä sekä talvella tuulee aina, kuten juuri olemme saaneet kokea.

      Biokaasua on myös käytetty lämmitykseen ja moottoreiden pyörittämiseen. Biokaasuvoimala autossa veisi varmaankin tavaratilaa, mutta sitähän voi jatkaa, eikä enää olisi ongelmia vessan etsimisessä tien päällä, kun jokaisessa istuinpaikassa olisi vessa.
      Lanta olisi ulkopuolista energiaa, mutta muutenhan se menisi hukkaan ja siitä pitää vielä maksaa.

      Nykytekniikalla olisi helppo rakentaa omavaraisella energialla kulkeva auto.

      • Kyllä Spede teki tuulimyllyllä kulkevan veneen, joka kulki myös suoraan vastatuuleen, tuulipotkurista oli mekaaninen välitys vesipotkuriin.


      • kato vaikka
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä Spede teki tuulimyllyllä kulkevan veneen, joka kulki myös suoraan vastatuuleen, tuulipotkurista oli mekaaninen välitys vesipotkuriin.

        Sulla on mutsis vesikelkka housussas.


      • kato vaikka kirjoitti:

        Sulla on mutsis vesikelkka housussas.

        Jahah, nassikka ei ole tainnut syntyäkään Speden elinaikana?

        Ensimmäinen yritys Spedelläkin hieman epäonnistui ja tuulipotkuri tehtiin uusiksi. Monet asiantuntijat eivät uskoneet uudenkaan veneen pystyvän kulkemaan tuulivoimalla vastatuuleen, mutta Spede piti esittelytilaisuuden ja todisti asian. Systeemistä on tiettävästi patenttikin olemassa (PRH 86831 Tuulivoimalla kulkeva vene, tai alus). Myöhemmin Spede räjäytytti veneen, mutta pyysi räjäyttäjiä varomaan vahingoittamasta tuulipotkuria.


      • knxnxkfnxnxnxlxnnflx
        Kairakettu kirjoitti:

        Jahah, nassikka ei ole tainnut syntyäkään Speden elinaikana?

        Ensimmäinen yritys Spedelläkin hieman epäonnistui ja tuulipotkuri tehtiin uusiksi. Monet asiantuntijat eivät uskoneet uudenkaan veneen pystyvän kulkemaan tuulivoimalla vastatuuleen, mutta Spede piti esittelytilaisuuden ja todisti asian. Systeemistä on tiettävästi patenttikin olemassa (PRH 86831 Tuulivoimalla kulkeva vene, tai alus). Myöhemmin Spede räjäytytti veneen, mutta pyysi räjäyttäjiä varomaan vahingoittamasta tuulipotkuria.

        Ja sellainen jokilaiva on muuten keksitty, jossa siipiratas kerää köyden akselinsa ympärille kelalle ja näin kulkee vastavirtaan. Alashan se tulee toki aivan luonnollisesti. Tuossa vain köyden pituus on rajoittava tekijä, pitäisi koko kelapakka vaihtaa kun vaikkapa puolen kilometrin köysi tulee täyteen. Ja lopulta laivassa ei olisi muuta kuin keloja.
        Toki sitä voisi kehittää niin, että köyttä ei kerätäkään, vaan se vain kulkee laivan läpi jääden jokeen kellumaan. Ja tarttumaan johonkin.
        Ei tämä idea niin hyvä ja toimiva ollut, että tuollaista käytössä missään olisi.


      • Kiinnos Tunut
        knxnxkfnxnxnxlxnnflx kirjoitti:

        Ja sellainen jokilaiva on muuten keksitty, jossa siipiratas kerää köyden akselinsa ympärille kelalle ja näin kulkee vastavirtaan. Alashan se tulee toki aivan luonnollisesti. Tuossa vain köyden pituus on rajoittava tekijä, pitäisi koko kelapakka vaihtaa kun vaikkapa puolen kilometrin köysi tulee täyteen. Ja lopulta laivassa ei olisi muuta kuin keloja.
        Toki sitä voisi kehittää niin, että köyttä ei kerätäkään, vaan se vain kulkee laivan läpi jääden jokeen kellumaan. Ja tarttumaan johonkin.
        Ei tämä idea niin hyvä ja toimiva ollut, että tuollaista käytössä missään olisi.

        Löytyskö linkityksiä?


      • bbfbfnnffnfnbbfkfnfnf

    • rahamyllyt

      Tämä keskustelu kuvaa loistavasti sitä kuinka tiukalla inttämisellä sivuutetaan käytännön faktat.
      Voi perustella miten mahdottomia "ideoitaan" sillä etttä näkee asiat "ennakkoluulottomasti".
      Tosielämässä sellaisella ennakkoluulottomuudella oltaisiin hyvin pian umpikujassa.

      Miksi sitten nämä tuulivoima- ym. hankkeet saavat meilläkin käytännön toteutuksensa?
      No, se johtuu siitä että aina on käytännön toimijoita jotka luovivat joka tilanteessa luomaan voittoa tuottavaa bisnestä.

      Tuulivoimakin on sellaista laiterakentajille ja sijoittajille ja maksetuille poliitikoille, mutta vain ja ainoastaan raskaan yhteiskunnan rahallisen tuen avulla.

      Jos ja kun poliittinen myötätuuli loppuu, loppuu tuulimyllyjenkin teko Suomeen.
      Siihen mennessä on kuitenkin tuhlattu turhaan määrättömästi varoja, joille olisi tärkeämpää käyttöä kaikkien kansalaisten hyödyksi.

      • entrophylai

        Todellisus on vaan niin että muutaman sadan vuoden kuluttua tuuli, vesi ja aurinko tuottavat leijonanosan sähkö energiasta ja puiden poltto lämmitystarpeeseen lisääntyy. Energian kulutus luonnollisesti on paljon pienempää kuin nykyisin ja todennäköisesti aiheuttaa pohjoisten alueiden autioitumiseen ja pysähtymiseen enimmillä aloilla.

        Joten ei nykyinen kehitystyö ihan hukkaan ole mennyt, siitä on varmasti hyötyä tuleville sukupolville. Vaikka minusta tuntuu etteivät tulevat tai ainakaan pari seuraavaa sukupolvea sitä ansaitsekaan, niin saaatanan sikamaisesti tuhlaavat ja likaavat paikkoja.


      • irti vaan energiaa

        Tuuli ja aurinko ovat ilmaista ja aina olemassa olevaa energiaa, niin miksei sitä otettaisi irti niin paljon kuin luonnosta lähtee?


      • veroa veron päälle
        irti vaan energiaa kirjoitti:

        Tuuli ja aurinko ovat ilmaista ja aina olemassa olevaa energiaa, niin miksei sitä otettaisi irti niin paljon kuin luonnosta lähtee?

        Älä luule että ovat ilmaisia sitten jos niiden yksityinen tuotto lisääntyy. Valtio vaan laittaa tuulimylly- ja aurinkokennoveron niin siinähän maksat.

        Ja valvonta on helppoa: kumpaistakaan laitetta kun ei pysty oikein piilottamaankaan. Edellyttäen että ne myös tuottavat jotain.


      • Nautakiiliäinen
        veroa veron päälle kirjoitti:

        Älä luule että ovat ilmaisia sitten jos niiden yksityinen tuotto lisääntyy. Valtio vaan laittaa tuulimylly- ja aurinkokennoveron niin siinähän maksat.

        Ja valvonta on helppoa: kumpaistakaan laitetta kun ei pysty oikein piilottamaankaan. Edellyttäen että ne myös tuottavat jotain.

        Ihan tosi uutinen ja tuorekin Espanjasta; Luvattomasta aurinkovoimalasta voi rävähtää 30 miljoonan euron sakot! http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013111417718633_ul.shtml

        Suomessa muka isot sakot?


    • tuulii

      tuulivoimala on kannatavaa ainoastaan ok talossa yhteisesti tuotetuna sähkön hinta viher arvoineen nousee liika suureksi.

    • Vaimon logiikka.

      Monien mielestä Auton Valot tai Radio toimii ilmaiseksi.
      Esim Vaimoni ei ymmärrä millään että ne toimii Bensalla.

      Aika vastaavia Fysiikkaneroja täälläkin kirjoittelee.

      • virtanen vaan

        jos on sähköauto,miten se toimii bensalla,kun ei ole bensakonettakaan.
        taitaa olla vaimo oikeassa,


      • knffkfnfkkxfbkfllxllfk
        virtanen vaan kirjoitti:

        jos on sähköauto,miten se toimii bensalla,kun ei ole bensakonettakaan.
        taitaa olla vaimo oikeassa,

        Mistä se sähkö sinne autoon tulee? Ei kun älä vastaakaan, arvaan jo. Sähkö tulee töpselistä!


    • Analyytikko

      Itse perusajatus tuulisähköstä autoja liikuttamassa on nerokas, ja rajoitetussa mittakaavassa jopa mahdollinen. Käytännössä niin, että omalla tontilla seisoo verrattain pienikokoinen tuulivoimala, jonka energia varataan akustoon. Tästä akustosta (joka mm valaisee asuntoa) voidaan varausta siirtää sähköautoon. Teknologia tähän on jo olemassa.

      Ainoa ongelma tuleekin vastaan siinä että vallanpitäjät, taskuissaan öljyfirmojen osakkeita, katsovat tällaisen ekologisen ratkaisun veronkierroksi.

      • ilmaista sähköä

        "Ainoa ongelma tuleekin vastaan siinä että vallanpitäjät, taskuissaan öljyfirmojen osakkeita, katsovat tällaisen ekologisen ratkaisun veronkierroksi."

        Harmi.


    • laskuun

      bensa moottorissa hyötysuhde samaa luokkaa kuin puu takkassa jossa on suorahormi ulos. eli uutta tapaa liikkua kaivataan.

    • nyky sähkö tekniikka

      Korkeiden mäkien alamäissä pitäisi autoissa olla kytkin, joka päälle pukattaessa lataisi auton sähköakkuja tai ihan mihin vaan latausta tarvitaan, mobiililaitteeseen ym ym.

      • kkfnkckncmxflckxlxlclc

        No eikös noissa hybrideissa jo jarrutusenergia kerätä talteen sähköksi? Myös mekaanisia tapoja on busseissa kokeiltu, metallispiraali ja paineilmakompura. Tuo energia sitten käytetään liikkeelle lähtemiseen pysäkiltä.


      • lataa * ja aja lisää
        kkfnkckncmxflckxlxlclc kirjoitti:

        No eikös noissa hybrideissa jo jarrutusenergia kerätä talteen sähköksi? Myös mekaanisia tapoja on busseissa kokeiltu, metallispiraali ja paineilmakompura. Tuo energia sitten käytetään liikkeelle lähtemiseen pysäkiltä.

        Toimiiko tuo tekniikka alamäissä myös ? On mietityttänyt polkupyöriin samanlaista tekniikkaa, olisi siis dynamojen tapaan lataus sähköpyörille niin ei tarvitsisi niin usein ladata E-biken akkua ???? ... !!!!

        Ihmetyttää, miksei kukaan tuolla Euroopan vuoristoisissa maissa ole keksinyt tätä ratkaisua pysyvästi hybridi-autoihin.


    • autot on
    • viuh vauh
      • viuh viuh viuh !

        Tuo olisi tosi kätevä kauppareissuilla, ei tarvitsisi raahata kauppakasseja pyörällä, eikä vesisade tai tuiskut haittaisi ollenkaan. Ja se mikä parasta niin tuulimyllystä saatu sähkö on täysin ilmaista!


    • etelän mies

      Laivoissa säästöidea olisi helpompi toteutaa.
      Edesä propelli joka yhdisttty syoralla akselilla takapropelliin.
      Etupropelli pyörisi veden virtauksen vuoksi ja takapropelli sitten pyörisi akselin avulla ja veisi laivaa eteenpän.

      Suomen porvarit eivät vain halua sitä , koska ne haluavat myydä ydinsähköä.

      • loistojuttu

        Hieno idea. Haepas sille patentti.


      • Lard Ladd
        loistojuttu kirjoitti:

        Hieno idea. Haepas sille patentti.

        Taitaa olla jo Spede Pasasella patentti tuohon?


      • insinööriksi opiskel

        Jos laittaisi perään isomman pokurin niin laivan vauhti vain kiihtyisi ja etupotkuri pyörisi vinhemmin ja pyörittäisi vinhemmin takapotkruria ja vauhti kiihtyisi lisää... akseliin olisi pakko rakentaa jotain jarruttavaa, vaikka sähkögeneraattoreita joilla voisi ladata akkuja (jos olisi autolautta). Tai voisiko lämmittää ison määrän vettä joka sitten maissa ajettaisiin johonkin kaukolämpöakkuun?

        Energiaa saattaisi tulla niin paljon että sitä olisi pakko ajaa mereen, vrt. ydinvoimalaitokset. Ei välttämättä olisi hyvä juttu.

        Ehkä olisi vain viisainta valita sen kokoinen potkuri ettei ylimääräistä energiaa syntyisi.


    • sademylly sateelle?

      Herra paratkoon tätä vihreää farisealaista anekauppaa.
      Kun sijoitetaan "saastuttavalla teknologialla" ja "tehotuotannolla" koottuja voimavaroja oikeaoppisiin hankkeisiin niin - hupsis! - ne muuttuvat sielun autuuden ja koko maailman pelastaviksi hyviksi teoiksi" ja "saasteetonta energiaa" virtaa ja vielä aivan "ilmaiseksi" kun vain propellit pyörivät.

      Luovia ratkaisuja on mukavaa suosia jos voi maksattaa luovuutensa toisilla.
      Mitään oikeasti luovaa ei tosin tässä ketjussa ole esitetty, ainoastaan hölmöjä väitteitä ja ihmettelyä miksei mahdotonta ole vielä kukaan huomannut tehdä

      • keksijänero

        No perkele! Sinähän sen sanoit! Suomessa sataa aina ja kun auton katon tekee toisinpäin kuperaksi, niin se toimii suppilona joka kerää veden ja sen voi johtaa vesirattaaseen joka tekee sähköä ja lataa akkuja! Lopun te tiedättekin. Kun on koko yön satanut, niin johan pääsee aamulla vinhasti töihin.


      • K.T. USA.

        Häkäpyttymoottori käyttää polttoaineena roskapuiden hakkelusta,ja päästöt ovat vesihöyryä,siinä jää metsän "vihreyskin toiseksi".Se on liian yksinkertainen vekotin,koska ei ole "High-Tec." Mieluimmin käyttäisin hevosta,mutta heinä on niin pirun kallista.Missään et pääse halvalla ?


    • Ple!

      Autoihin voisi asentaa ison ja tehokkaan tuulettimen, jonka voisi tuulettomina päivinä laittaa puhaltamaan tuuligeneraattorin tarvitseman ilmavirran!
      Myös myötätuulessa tuuletin olisi varmaankin tarpeellinen!
      Voi pyhä yksinkertaisuus!

    • ei tuuletonta

      100 ajelee niin auton keulassa on jo myrskyn tuulen nopeus.

    • Tässäpä sinulle toimivampaa ideaa, jonka kehitysmahdollisuudet ovat valtavat. Tarvitset oikeastaan sähköautoosi vain nuotion. Niin, siis sellaisen, josta saadaan sähkövirtaa, niitä on oikeasti jo olemassa: http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/

      Kutsuttakoon sitä nyt sitten nuotion sijasta vaikkapa sähköä tuottavaksi grilliksi. Risut ja kävytkin voi korvata vaikkapa kookospähkinän kuoresta puristetuilla briketeillä, 2,5 kg niitä palaa punaisena hehkuen koko päivän, eikä montaa euroa maksa.

      Brikettien lisäys voidaan automatisoida, jotta ajon aikana ei tarvitse pysähdellä. Talvisin hukkalämmön voi käyttää auton sisätilojen lämmitykseen, kesäisin voi ajon jälkeen paistella mökillä poronfileitä ja vaikka makkaroita, tai keitellä perunoita ym. Terassille siirrettävä malli siis tarvitaan. (Huomattavat sähkönsäästönäkymätkin lisäksi).

      Grilli voidaan sitten vaihtaa aikanaan polttokennoon, kunhan ne yleistyvät.

      Liikkuvasta autosta tuulisähköä ei kannata yrittää ottaa talteen muuten kuin teiden varsille asennetuilla pienillä tuulivoimaloilla, jotka toimivat ohi ajavien autojen ilmavirroilla ja niitäkään tuskin kannattaa rakentaa vähäliikenteisten teiden varsille.

      • siinäpä mallia

      • K.T. USA.

        Miksi ei palattaisi suoraan "Pegasus" kaasumoottoriin,eli häkäpyttymoottoriin,niitä on eri puolilla maapallolla jäämistönä toisen maailmansodan jälkeen.Olen itse matkustanut sellaisessa autossa Suomessa,ja toimii hienosti,ilman tippaakaan bensaa.Öljy-yhtiöt varmasti kieltäisivät sen massatuotantona.Volvon tehtaillakin sitä on kehitetty jo vuosia sitten,mutta se on haudattu isokenkäisten toimesta.


    • inssikokelas

      Veit "jalat suustani" tuota samaa olen aivoitellut,ja se toimisi apulataajana,saahan pienimmästäkin tuulisiivestä 12 volttia milloin vaan.Se on liian hieno idea toteutettavaksi,heheh.

    • piereksiin!

      Työnnä tuuligeneraattori sinne, mihin aurinko ei paista, ja ala tyäkses

    • Nautakiiliäinen

      Formuloissa muuten aletaan tällä kaudella hyödyntämään jarrutusenergia lisäksi moottorin hukkalämpöä.
      Ehkä vielä joskus ajetaan häkäpönttö-formuloilla?
      Mika Salo Circuitilla on myös sähköautoja.

      Jotain tällaistako aloittaja on suunnitellut?
      http://bot.fi/cqh
      (Suosittelen linkkiä kaikille vanhoista autoista kiinnostuneille!)

    • tuleva sähköautoilij
    • Mikäettei ainakin akun saisi propellilla ladattua. Jos olisi sellainen pystyperämallinen kulkine, niin siihen voisi ehkä vielä kehittää ilmajarrun samaan syssyyn. Eli pienet darrieus-roottorit (tms.) olisivat normaaliajossa ilmanvastuksen kannalta optimaalisessa asemassa ja jarrutettaessa työntyisivät enemmän esille. Samoin parkkissa voisi lataus jatkua, jos olisi tuulinen parkkipaikka.

      Propellihan aiheuttaa ilmanvastusta, joten ihan pelkällä propellilla ei auto vastatuuleen kovin kovaa pääsisi. Eikä myötätuuleenkaan.

    • maalaisjärkeilijä

      Hehkulamput ovat kuulemma käteviä ilmaisen lämmön tuottamiseen asunnoissa valaistuksen sivutuotteena. Voisikohan hehkulamppujen tuottamaa ilmaista energiaa hyödyntää autoissa.
      Naapurikin osti kaupan viimeiset pari sataa hehkulamppua ja säästää asuntonsa lämmityskuluissa huomattavia summia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe