T4V viitearvojen alarajoilla?

hohhoijaa

Hei,

onko muita T4V-viitearvojen "sisällä" olevia, mutta lääkityksen saaneita henkilöitä?

Itselläni TSH 1,7 ja T4V 11.8. Viimeinen viitearvojen alarajoilla ja aion endokrinologille hakeutua toisen läkärin suosituksesta. Joillakin alarajoilla oleville on lääkityksestä ollut hyötyä.

Kirveen olen heittänyt kaivoon kilpparidiagnoosin suhteen jo vuosia sitten - oireitani on hoidettu aina masennuslääkityksillä (yli 10v.)

Oireita on ollut: hirveä väsymys, joka ei poistu ikinä, masennusta toisinaan, suolisto-oireita (IBS diagnosoitu), näköhäiriöt, rytmihäiriöt, turvotus kaulalla jaloissa, matala ääni, iho ja hiukset korppua, seksi- ja ruokahalut huonot

Nyt aion vielä endokrinolle poiketa josko sieltä jotain toivoa vielä saisi. Pelkään vain taas pettymystä, että elämääni ei ratkaisua löydy.

35

8041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaa rouva

      Kannattaa mennä vain suositelluille endokrinologeille. Monet endokrinologit eivät, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, osaa kilpirauhasesta juuri mitään. Monet eivät myöskään ole kiinnostuneita kilpirauhasesta. Ei kannata tehdä hukkareissua. Hyviä suosituksia saa esim. kilpirauhas.info ja kilpirauhanen.com

      • egotarkistus

        "Monet endokrinologit eivät, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, osaa kilpirauhasesta juuri mitään."

        Rehellinen kysymys: kuinka tyhmä täytyy ihmisen olla, että kirjoittaa jotain tälläistä ja vielä uskoo tosissaan siihen. Eiväthän he siitä mitään tosiaan tiedä. Mitä nyt käyttävät vapaa-aikansakin alan erikoisjulkaisujen lukemiseen ja kiertelevät ympäri maailmaa erilaisissa konferensseissa oppimassa uusinta endokrinologiaan liittyen. Tokihan joku "vajaa rouva", jonka tietolähteet ovat suomi24 ja google tietää asiat paremmin.

        Rehellinen nimimerkki sinulla kyllä on "vajaa rouva".


    • Lääkitystarve

      Toinen mainitsikin hyviä osoitteita endokrinologin löytämiseksi. Kuulun niihin, joille lääkityksestä on ollut hyötyä viitearvojen alimmassa kolmanneksessa. Oireesi kertovat selvästi vajaatoiminnasta.

      Osa endokrinologeista ei vielä tiedä, että lääkityksen aikana T4V pitää olla ylimmässä kolmanneksessa. Olen nostanut omin päin 0,5-1 tablettia vuorokausiannostani, jos endo ei ole suostunut lääkelisäykseen. Vastaavasti minulla T4V vaihtelee 10-12:n arvoissa. Aikanaan minulla T4V oli 12, kun sain Thyroxinin endokrinologilta.

      Masennuslääkitys ei auta mitään kilpparin vajaatoimintaan. Osa oireistasi voi olla masennuslääkkeen aiheuttamaa (mm. seksihalujen heikentyminen ja suolisto-oireet).

    • Kettuuntunut.

      Minulla oli viime keväänä T4V:n arvo 6.7.
      Työterveyslääkäri kysyi neuvoa OYS.n joltain endolta.
      Vastaus tuli viikon sisällä:
      Ei syytä erikoislääkärin tutkimuksiin, koska TSH on 2.2, joka on hyvä.
      Minua palelee jatkuvasti, nukun palelun takia huonosti, vaikka väsyttääkin kovasti.
      Olen ykköstyypin diabeetikko ja väsymys ja palelu vaikuttavat verensokeritasoon, koska pidän verensokerin tahallani aika korkealla, koska silloin palelee vähemmän.
      Saan ystävältäni ensi kuussa Thyroxin-tabletteja. Hänelle on reseptissä määritelty suurempi annos lääkettä kuin hän käyttää, joten saan ylimääräiset. Annos tulee minun osalleni olemaan maksimissaan 1mg/vrk. Kokeilen ensin kuukauden ajan puolikkaalla tabletilla, onko vaikutusta. Nostan annosta tarvittaessa tai lopetan lääkkeen syönnin.
      Mihin tässä enää endoja tarvitaan? Tehdään ihmiskokeet itse.

    • tyro

      Mene oikealle lääkärille lapun kanssa, jossa T4V 6.7, niin hän kyllä lääkkeen määrää. Ei kannata alkaa toisen tyroksiineja popsimaan. Lisäksi kukaan ei varmaan syö mainitsemaasi max 1mg/vrk. Kohdallasi voi olla myös tarvetta lisätutkimuksiin, koska TSH siedettävällä tasolla huonosta T4V arvosta huolimatta.

    • asmanda-

      minun kohdallani ei ikävä kyllä riitä lääkityksen saamiseen. lääkärin mielestä arvot ovat todella hyvät koska ne on viitteessä. TSH oli reilu 3 viite (0,4-4,2) ja t4v 11,46 viite(10-22).

      Itse kyllä olen edelleen huolissani tuosta t4 arvosta, koska se ei ole kaukana tuosta viitteestä. ja lääkäri määräsi seuraavat labrat vasta vuoden päähän.

    • Kettuuntunut.

      No niin, nyt tuli kaverilta postipakettina 4 purkkia Thyroxinia. Ja Tyrolle, olit oikeassa, kun oikaisit: tabletti on 0.1 mg eikä 1mg!
      Minun on turha mennä lääkäriltä vinkumaan reseptiä, koska TSH oli niin hyvä eli 2.2. Tt-lääkäri oikein korosti, että hänen mielestään minulla ei ole vajaatoimintaa.
      Kukahan osaisi kertoa, mikä merkitys ja mikä syy matalalla (6.7) T4V arvolla on? Täkäläisiltä lääkäreiltä sitä tietoa ei ole herunut. Miksi halvatussa sitä tietoa pitää pantata? Ei minulla mitään syöpäfobioita tai muitakaan luuloja ole, on vaan niin huono olo, palelee, väsyttää, paino nousee. Sekin tässä on outoa, että noin vuosi sitten paino laski 10 kiloa kahdessa kuukaudessa ilman mitään laihdutuskuureja. Siihenkään ei lääkäri reagoinut, vaikka sitä hänelle ihmettelin.

      Aamulla alkaa omatoiminen tyroksiinihoito. Otan aluksi puolikkaan pillerin, kai se muutamassa viikossa olossa alkaa näkyä, jos tyroksiinin tarvetta on. Ja eiköhän se liika-annostuskin ainakin sydämentykytyksenä tunnu?
      Saan varmasti tarvittaessa labralähetteen työterveydestä, kun kerron tästä omatoimikokeilusta.

      • Vaihda lekuria

        Kuten arvelit, liika-annostus tuntuu sydämentykytyksenä. Havaitsin asian kesällä. Mielestäni tämä on hyvä vertaistuki- ja infopalsta.

        Tuntuu, että lääkärisi tuijottavat aivolisäkkeen TSH:ta enemmän kuin kilpirauhasen T4V:tä. Vaihda lekuria. Kysy kaveriltasi hyviä lääkärivihjeitä, kun työterveydessä ei ymmärretä lääkitystarvetta. Arvauskeskukset ovat toinen ongelmapaikka lääkityksen saamiseksi.

        Aikanaan sain endolta ohjeeksi aloittaa puolikkaalla ensimmäiset kaksi viikkoa, sitten siirryttiin koko tablettiin. Kolmen kuukauden jälkeen kannattaa ottaa uudet verikokeet, sekä TSH että T4V.


      • Kettuuntunut.
        Vaihda lekuria kirjoitti:

        Kuten arvelit, liika-annostus tuntuu sydämentykytyksenä. Havaitsin asian kesällä. Mielestäni tämä on hyvä vertaistuki- ja infopalsta.

        Tuntuu, että lääkärisi tuijottavat aivolisäkkeen TSH:ta enemmän kuin kilpirauhasen T4V:tä. Vaihda lekuria. Kysy kaveriltasi hyviä lääkärivihjeitä, kun työterveydessä ei ymmärretä lääkitystarvetta. Arvauskeskukset ovat toinen ongelmapaikka lääkityksen saamiseksi.

        Aikanaan sain endolta ohjeeksi aloittaa puolikkaalla ensimmäiset kaksi viikkoa, sitten siirryttiin koko tablettiin. Kolmen kuukauden jälkeen kannattaa ottaa uudet verikokeet, sekä TSH että T4V.

        Asun täällä periferiassa (suomeksi: helevetin kuusessa kaikkien jumalien selän takana), joten täällä ei ole vara valita lääkäriä. Ensi kesänä, lomalla, matkustan jonkun kilpparigurun vastaanotolle jonnekin, jos saan ajan ja jos saan vinkkejä asiantuntevista lääkäreistä.
        Sillä kaverillani, jolta sain tyroksiinipurkit, on se ainoa oikea vajaatoiminta eikä hänellä ole vaikeuksia lääkäreiden kanssa. Hän asuu Tampereen liepeillä eikä pystynyt vinkkaamaan osaavaa lääkäriä, kun itsellä ei ole ollut ongelmia.

        Arvauskeskuksessa täällä tapaa useimmiten keikkalääkärin, joka todennäköisesti lukee entiset tiedot ja toteaa, ettei ongelmaa ole.
        Nämä keikkalääkärit ovat metkaa porukkaa, tulevaisuuden ongelmajätettä. He käyvät tekemässä viikon töitä ja sillä palkalla saa maksettua kahden viikon mökkivuokran ja hissikortin Vuokatissa tai Kuusamon Rukalla. Tämän kertoi minulle täkäläinen keikkalääkärin ylpeä äiti!

        Huhtikuussa minulla on aika diabeteslääkärille, joka on endo. Käyn siellä kerran vuodessa ja koskaan hän ei ole pitänyt tärkeinä T4V-arvoja,jotka ovat seilanneet aina sen 6.7 ja 11.2 välillä. Siihen käyntiin kuuluvissa labroissa on aina TSH ja T4V.
        Nyt ketuttaa vielä enemmän, kun tajusin, etten ole pystynyt pitämään puoliani.


    • Varovainen aloitus

      Aloitusannostuksesi 0,05mg ja tavoite 0,1mg ovat varmaan liian korkeita arvojesi perusteella. Lääkityksen virallisesti saaneetkin voivat aloittaa 25mikrolla ja nostaa tason 50mikroon, joskus 75mikroon. 0,1mg lienee liian suuri. Aloita varovammin.

      Kai te molemmat tiedätte, että rikotte lakia, etenkin reseptilääkkeen antaja? Toivottavasti omatoiminen kokeilu onnistuu.

      Kun menet diabeteskokeisiin, vaadi kilpirauhasen vasta-ainekoe TPOAb? Kilpparin vajis aiheutuu yleensä kilpparin autoimmuunitulehduksesta. Myös diabetes, astma ja MS-sairaus ovat autoimmuunisairauksia. Taipumus niihin periytyy ja kun on yksi, voi saada toisenkin. Jos sinulla diagnosoidaan autoimmuunityrediitti, thyroxin tulee olemaan pakollinen koko elämänajan. Siinä tapauksessa saisit koelääkityksen varmasti diabeteslääkäriltäsikin.

    • Kettuuntunut.

      Noniin, nyt on ensimmäinen puolikas otettu aamulla kello 6 eikä ole mitään sydämentykytyksiä ainakaan liian suuresta annostuksesta. Palelee ja väsyttää yhtä paljon kuin ennenkin.
      Kai tässä menee ainakin muutama päivä, ennen kuin vaikutus alkaa tuntua.

      Voihan tämä lääkelahjoitus olla rikollistakin toimintaa, mutta isompi juttu olisi ollut, jos olisin murtautunut apteekkiin.
      Koko tämän idean sain, kun luin joskus vuosi, puolitoista sitten jostain kilpparikeskustelusta ihan yhtä epätoivoisesta tilanteesta. Se kirjoittaja kertoi alkaneensa kokeilla koiravainaaltaan jääneillä tyroksiineilla. Lääkkeen tepsimisen ja loppumisen jälkeen hän oli mennyt labrakokeiden kautta hakemaan ikiomaa reseptiä ja saanutkin sen, kun oli tarinansa kertonut. Kiitos sille tunnustuksen tekijälle!

      Se diabeteslääkäri, jolle olen huhtikuussa menossa, on se sama, joka on ollut alunperinkin sitä mieltä, että mitään kilppariongelmaa ei ole, vaikka T4V on ollut koko ajan viiterajojen alarajoilla tai alle. Että taitaa olla turha toivo lisätutkimuksista.

      Kiitos kommenteista, tämä sairastaminen tai oireilu on hyvin yksinäistä puuhaa ilman vertaisia. Olen nyt vähemmän

      • tomar

        Espanjassa saa Thyrox ilman reseptiä apteekista


    • Varovainen aloitus

      Edelleen kehotan siirtymään 25 mikroon aloituksessa. Sydämelle pitää antaa aikaa sopeutua. Jos tulee ikäviä sydänoireita, ei ne mene pois päivässä, sillä Thyroxinin puoliintumisaika elimistössä on n. viikko. Osalla lääkäreiltä reseptin saaneetkaan eivät käytä 0,1mg/vrk ja aloittavat 25mikrolla. Heillä varmasti on suurempi vajaatoiminta kuin sinulla, koska arvosi ovat viitteissä. Sun T4V on alakantissa, mutta TSH suorastaan hyvä.

      Kun minulla Thyroxinia nostettiin, kesti yli 2kk ennen kuin liikatoiminnan oireet ilmenivät. Pulssi oli yli 160 illalla levossa ja se oli erittäin epämiellyttävä tunne.

      Maltista ja varovaisuudesta ei ole haittaa, mutta hätäily voi sotkea sun kokeilut.

      Good luck!

      • onko

        Jos T4v on 6,7 ei se ole tietääkseni viitteessä.-- Hoidetaan ihmistä ei labra arvoja.


    • Varovainen aloitus

      En epäile, etteikö Thyroxin olisi tarpeen, mutta varovainen aloitus on hoitamista! Aloitustaso ei ole sama kuin hoitotaso. Hoitotasoa pitää etsiä mieluummin pienin nostoin kuin suinpäin joutua liikatoiminnan puolelle. Sen oireet ovat vielä epämiellyttävämpiä kuin vajiksen.

    • Vajaa rouva

      Kettuuntunut, koita hankkiutua jollekin hyvälle lääkärille. Tuolla ylempänä kirjoitinkin hyvien vertaistukipalstojen nimiä.

      Olisi tietysti pitänyt arvata että kyseessä oli Oulu: se surullisenkuuluisa musta aukko kilpirauhasosaamisessa! Oulun endopoli touhuaa asioita jotka ovat lähes rikollisia. Sinuna tekisin kantelun OYS:sta.

      Minustakin kannattaa aloittaa varovaisella annoksella ja nostella hitaasti. Elimistösi on ollut niin kauan vajaalla, että vie aikaa toipua. Kestää aikansa, ennen kuin elimistösi jaksaa ottaa vastaan korkeita Thyroxin annoksia. Minäkin jouduin aloittamaan ja nostamaan ihan murusilla, vaikka nyt onkin jo korkea annos (arvot silti viitteissä).

    • Kettuuntunut.

      Otin neuvoista vaarin ja puolitin puolikkaan. Ei tullut ihan samankokoisia puolikkaita, mutta riittävällä tarkkuudella. Pakkohan se kaikkea on kokeilla, kuten tätä reseptitöntäkin, että tulisi parempi olo. Jos olo ei kummene kuukaudessa, puolessatoista, on vara lopettaa omatoimilääkitys.

    • montako vuotta jälel

      Sattuipa sopivasti, tapaukseni on samanlainen kuin aloittaneella. T4V on 11.8 ja TSH viimeksi mitattuna 1.3. Olo ja oireet samanlaiset. Lisänä vielä muitakin oireita jotka pahentuneet vuoden sisällä, kuten kielen turvotus ja silmien jatkuva kirvely ja jomotus. Nämä silmä -ja kielioireet selkeästi loppuivat tyroksiinikokeilussa jossa oli minimiannos 25 mikrogrammaa. En uskaltanut nostaa annosta, koska en mielestäni saanut riittävästi tukea lääkäriltä annostukseen enkä ohjeita jos lääke ei pelitäkään. Ja se ei pelittänyt . Kun pohkeessa napsahti jokin noustessani äkkiä levosta liikkeelle, aloin ontua ja jalka oli kipeä niin kauan kun söin tyroksiinia eli kuukauden, joka oli puolet kokeilujaksosta. En uskaltanut nostaakaan lääkeannostusta joten lopetin lääkkeen. Silmien kirvely ja kielen turvotus palasivat.

      Nyt menossa toiselle lääkärille jälleen kerran selostamaan alusta asti kaikkea ja pelkään etten enää väsymykseltäni jaksa kertoa kaikkea mitä olen käynyt läpi. Tarvitsen oikeasti apua, enkä yhtään enempää pompottelua. Kilppari oirehtii autoimmuunisairauden ohella ja uhkaa viedä minulta koko elämän.

      Oma teoriani on, että tyroksiini ei sovellu minulle ainakaan ainoana kilpparilääkkeenä. Tarvitsisi rinnalla ehkä liotyroniinin. Ainakin se on tullut huomattua että on vakava epäkohta tämä kilpparin hoitaminen lääketieteessä, mistä sitten johtuukin. Tyroksiiniin luotetaan sokeasti lääkärien taholta. Miksi? Entä kun se ei toimikaan kilpparioireisiin niin kuin pitäisi? Kun sattuu omalle kohdalle näin, se on kärsimysten varma tie.

      • toisestapurkistaälyä

        "Oma teoriani on, että tyroksiini ei sovellu minulle ainakaan ainoana kilpparilääkkeenä.Tarvitsisi rinnalla ehkä liotyroniinin. Ainakin se on tullut huomattua että on vakava epäkohta tämä kilpparin hoitaminen lääketieteessä, mistä sitten johtuukin."

        Johtuisiko yllätys yllätys siitä, että sinulla ei ole kilpirauhassairautta, kuten itse jo viestissäsi kerrot. Milloin sinä ja muut järjenjättiläiset ymmärtäisitte, että ette voi diagnosoida itsellänne vajaatoimintaa johtuen epämääräisistä oireista, jotka voivat liittyä lukuisiin muihinkin syihin.

        No ei, luota sinä vain tuohon "Vajaa rouva" -nimimerkkiin Suomi24:llä ja hoida itseäsi hänen neuvojen mukaan. Hyvähän siitä varmasti tulee. Kyseinen henkilö jo osaamisensa tason sinulle paljasti, joten jos et siitä osaa ottaa vaaria, niin oma vikasi.


      • Vastaava tilanne
        toisestapurkistaälyä kirjoitti:

        "Oma teoriani on, että tyroksiini ei sovellu minulle ainakaan ainoana kilpparilääkkeenä.Tarvitsisi rinnalla ehkä liotyroniinin. Ainakin se on tullut huomattua että on vakava epäkohta tämä kilpparin hoitaminen lääketieteessä, mistä sitten johtuukin."

        Johtuisiko yllätys yllätys siitä, että sinulla ei ole kilpirauhassairautta, kuten itse jo viestissäsi kerrot. Milloin sinä ja muut järjenjättiläiset ymmärtäisitte, että ette voi diagnosoida itsellänne vajaatoimintaa johtuen epämääräisistä oireista, jotka voivat liittyä lukuisiin muihinkin syihin.

        No ei, luota sinä vain tuohon "Vajaa rouva" -nimimerkkiin Suomi24:llä ja hoida itseäsi hänen neuvojen mukaan. Hyvähän siitä varmasti tulee. Kyseinen henkilö jo osaamisensa tason sinulle paljasti, joten jos et siitä osaa ottaa vaaria, niin oma vikasi.

        En ole "montako vuotta jälel", mutta on vastaavia oireita luk. jalkavaivat. Jopa veriarvot ovat lähes identtiset hänen kanssaan. Silti endokrinologit väittävät minulle, että on vakava subkliininen vajaatoiminta, vaikka tulehdusarvot ovat nollissa, eivät ylärajalla. Näin ollen jotain on pielessä ammattiosaajilla. T3V on aina ollut viitearvojen keskitason yläpuolella, joten rT3-ongelmaa ei ole meikäläisellä.


    • Varovainen aloitus

      Vaikka varoittelin aloittamaan varovasti, Thyroxinin taso on nostettava riittävälle hoitotasolle. Se tuskin on 25mikrog eikä selviä 1,5 kuukaudessa. Kun elimistö saa Thyroxinia purkista, aivot huomaavat sen pitoisuuden veressä nousseen ja käskyttävät TSH:lla kilpirauhasta hidastamaan toimintaansa. Tuloksena voi olla huonompi tila kuin ennen lääkityksen aloittamista ja jos annosta ei nosteta, tehdään hätäinen tulkinta siitä, että Thyroxin on turha.

      Nimimerkki Montako vuotta jälel, 25ug hoitotasoksi tuskin riittää ja sopivan tason löytämiseen voi mennä kuukausia, puoli vuotta, jopa vuosi. Annosta pitää nostaa varovasti ja jos ollaan ylitetty optimi, otetaan askel taaksepäin. Kokeilusi perusteella ei voi sanoa, hyötyisitkö Thyroxinista tai riittäisikö sinulle Thyroxin yksin. Sen selvittämiseksi sen annostus on ensin saatava parhaalle mahdolliselle tasolle.

      Vaikka täällä palstalla kirjoittelee monet, joilla on tai on ollut ongelmia lääkityksen määrän tai laadun suhteen, suurin osa vajislaisista tulee oireettomiksi pelkällä Thyroxinilla. He voivat unohtaa sairautensa kunhan uusivat reseptin n. kerran vuodessa. He tuskin kirjoittelevat tällä palstalla.

    • montako vuotta..

      "Johtuisiko yllätys yllätys siitä, että sinulla ei ole kilpirauhassairautta, kuten itse jo viestissäsi kerrot. Milloin sinä ja muut järjenjättiläiset ymmärtäisitte, että ette voi diagnosoida itsellänne vajaatoimintaa johtuen epämääräisistä oireista, jotka voivat liittyä lukuisiin muihinkin syihin."
      Juuri noin ajattelee wannbeet täällä palstoilla ja miksei muuallakin, vaikka ammttilasiten parissa, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa paneutua asioihin. Tekevät pinnalliset päätelmät asiasta jolla on pitkä historia hoidollisesti mutta joka on ottanut takapakkia synteettisten lääkkeiden tultua markkinoille. Oireet ovat se tärkeä asia mikä pitää huomioida vaivojen kyseen ollen, tätä samaa tukee myös viitearvojen alimalla kolmanneksella oleva T4V. Autoimmuunisairauksien aiheuttamat yhteivaikutukset koko elimistöön näyttää olevan edelleen aika lapsenkengissä. On selvää, että jos on jokin pitkäaikainen kroonistunut elimistöä kuormittava oireyhtymä, se vaikuttaa yhtä hyvin myös tähän yhteenkin, kilpirauhasen toimintaan tai toisinpäin. En käsitä miksei asiaa käsitellä kokonaisuutena vaan lohkotaan pieniksi pirstaleiksi koko tilanne, jossa ei ole varmuutta siitä mistä kaikki on saanut alkunsa ja kuinka monta uutta tekijää ajan mittaan elimistöä rasittaa ja olisiko ehkä olemassa yksi ainut yksinkertainen vaihtoehto. Tässähän olisi aihetta vaikka kuinka moneen lääketieteelliseen graduun.
      Itse T3 lääkitysasia on tarkkuutta vaativa. Hyvin esitetty tämä asia nimimerkillä "varovainen aloitus". Tiedän tuon, mutta perusterveydenhoito on suurissa kaupungeissa yksinkertaisesti niin huonolaatuista ja takkuavaa nykyään että minun oli pakko lopettaa tyroksiinikokeilu kesken ja miettiä jatkoa uudelleen toisaalla, paikassa joka ei liity mitenkään yleissairaanhoitoon. Pitää ottaa huomioon, että vajisoireissa väsymys on koko ajan läsnä. Myös tätä kirjoittaessa. Ja väsymys puolestaan haittaa muistin moitteetonta toimintaa. Kuinka monta asiaa voikaan mennä pieleen pelkästään tämän vuoksi. Vähän kuin vanhus yrittäisi nuoremmille kertoa millaista on olla iäkäs ihminen, joita hekin aikanaan potentiaalisesti tulevat olemaan.

    • Kettuuntunut.

      Löysin HUSLABin sivuilta tiedon, että T4-V hälytysraja on 5. Miksi sellainen raja on yleensä olemassa?
      En ole mistään löytänyt tietoa, millainen terveydelle vaarallinen merkitys on hyvin matalalla T4-V-arvolla. Ihmettelen asiaa sen vuoksi, että lääkärit, jotka ovat matalan arvon todenneet, eivät ole pitäneet sitä ongelmana.
      Itse koen ongelmaksi sen, että nukun liikaa, palelen jatkuvasti ja painon kurissa pitäminen on hyvin vaikeaa. Onko matala T4-V merkitykseltään vain sitä, että koen vointini hyvin huonoksi?
      Minulla on nyt ollut kolme vuotta elämätöntä elämää noiden vointiongelmien vuoksi. Siksipä kokeilen omatoimista tyroksiinilääkitystä, jos se arvo nousisi edes viitearvojen alarajalle.
      Sitten kysymys Sinulle, joka olet aiemmin vastaillut ja neuvonut:
      Onko sopiva aikataulu, että otan vaikka pari viikkoa sitä pientä annosta, 1/4 tablettia 0.1 mg:sta ja nostan sitten puolikkaaseen eli 0.05?

      • Varovainen aloitus

        Omatoimisessa kokeilussa tekisin niin: 2 viikkoa 25mikroa ja sitten nosto 50 mikroon eli 0,1mg tabletin puolikkaaseen. Huom! Heti jos tulee jotain sydänoireita, vähennä lisäys joka toiseen päivään tai tee alkuperäinen nosto porrastetusti. Sitten tunnustelet oloa ja seuraat oireita seuraavat 6 viikkoa. Jos tarvetta vielä nostoon on, tee se yhä varovaisemmin.

        Omat tarkkailut: Mittaa aamuisin peruslämpö ennen sängystä nousua. Tarkkaile lepopulssiasi. Kirjaa ylös.

        Perusterveen (subkliinistä vajista lukunottamatta) ihmisen Thyroxin-kokeilu lienee suhteellisen vaaratonta, mutta sinä et ole terve. Sinulla on ainakin diabetes. (Älä pidä sokeritasoa korkeammalla kuin pitäisi.) Jos se on ollut kauan, verisuonistossakin on varmasti muutoksia. Maallikot eivät tiedä, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon, jos on muitakin sairauksia. Sinun on saatava aika kunnolliselle lääkärille ja saada Thyroxin-lääkityksesi lääkärin valvontaan. Toivon, että kokeilu menee hyvin ilman komplikaatioita. Mahdollisten ongelmien tunnistamiseksi lue oheinen ote Thyroxinin pakkausselosteesta:

        "Thyroxinin aiheuttamat haittavaikutukset johtuvat yleensä liian korkeasta annoksesta tai annoksen liian nopeasta nostamisesta. Tällöin voi esiintyä kilpirauhasen liikatoiminnan kaltaisia oireita kuten sydämen nopealyöntisyyttä, rytmihäiriöitä, ripulia, laihtumista, lämmönsietokyvyn alenemista, unettomuutta ja kiihtymystä. Oireet lievenevät tai katoavat annosta pienennettäessä. Tyroksiinin aiheuttamat vakavat haittavaikutukset muuten terveillä kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla ovat harvinaisia. Sydänsairaille potilaille sydämeen kohdistuvat vaikutukset (angina pectoris -oireet, rytmihäiriöt, sydäninfarkti) voivat kuitenkin olla jopa hengenvaarallisia. Pitkään kestänyt yliannoksinen tyroksiinilääkitys saattaa lisätä luiden haurastumisen (osteoporoosi, osteopenia) riskiä."

        Lue myös koko seloste, jos se ei tullut ystäväsi lähettämän Thyroxin-purkin mukana.
        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1193&i=ORION PHARMA_THYROXIN

        Onko sinulta otettu kilpirauhasen vasta-ainekoe TPOAb? Jos ei, vaadi se, sillä sairastat diabetesta, joka on yksi autoimmuunisairaus - ja kun on yksi, voi samalla henkilöllä olla toinenkin. Jos tulehdusarvot näyttävät olevan normaalia korkeammalla, saat varmasti Thyroxin-reseptin. tämän tosin taisin kirjoittaa jo aikaisemminkin. :)

        Kilpirauhasen vajaatoiminnassa LDL-kolesteroli nousee ja hemoglobiini on normaalia alempi. Kuinka sulla?


    • Kettuuntunut.

      Olen käynyt viimeksi labrassa määräaikaisessa työterveystarkastuksessa syyskuussa -13. Silloin LDL on ollut 1.86 ja hemoglobiini 148.
      Mitään erikoiskokeita kilpparin takia ei ole otettu.
      Tt-hoitajalle soitin ja hän lupasi laittaa TSH ja T4-V -lähetteet helmikuulle, kun kerroin tästä omatoimikokeilusta. Ensin motkotti ja sitten suopui, kun lupauduin menemään lääkärin juttusille.

      • Varovainen aloitus

        Sun hemoglobiinihan on erittäin hyvä eli se ei viittaa kilpparin vajikseen. Ja olikos LDL:n maksimi 3 ja sun reilusti alle, vai muistanko väärin.

        Hyvä, että sait lähetteet kilpparikokeisiin. Muista ottaa em. mittauksia ja kirjata niitä samoin kuin oireita/havaintoja oireiden häipymisistä. Ei niitä muuten muista.

        Jos joudut nostamaan annosta, älä mene kokeisiin ennen kuin annoksen viimeisestä nostosta tai laskusta on kulunut 5-6 viikkoa. Muuten tulos ei ole luotettava.

        Onko vielä havaittavissa mitää parannusta oloon tai päinvastoin?


    • 11+8

      Eli aloititte suin päin lääkityksen ilman muutoksia muihin elintapoihin?

      Kai ymmärrätte, että ulkoapäin tuleva hormoni blokkaa kehon omaa hormonitoimintaa?

    • Kettuuntunut.

      Aloitin tammikuun alussa ominpäin thyroksiinin syönnin, kun sain kaverilta ylijääneet lääkkeet. Hän oli joutunut pienentämään annostusta, mutta resepti oli edelleen isommalle annokselle.

      Olen nyt syönyt thyroksiinia reilun kahden viikon ajan neljännestabletin 0.025mg (menikö miitayksikkö väärin?) eikä ole tuntunut miltään. Nostin tänä aamuna annoksen puolikkaaseen, 0.05 mg .Kerron sitten muutaman viikon päästä, miltä tuntuu.

    • helsinkkiin

      No minun kohdalla lääkärini mielipide on et arvoni ovat hyvät koska ne on viitearvojen sisällä.TSH - 3,2 , viite (0,4-4,1) ja T4V- 11,48 viite(10-22). Huolestuttaa vain tuo matalan puoleinen T4V. Ei voi tietää puhkeaako vajaatoiminta "täysin" koskaan ja millaisilla arvoilla edes saa lääkityksen kun se riippuu niin paljon lääkärin mielipiteestä.

      Mukavaa alkanutta vuotta!

    • emilia2

      Suosittelen kyllä endoa. sellaiselta on paljon helpompi saada tyroxin lääkitys. Lääkärini joka on siis myös sisätauteihin erikoistunut lääkäri sanoi että oireita tulee vasta TSH ollessa vähintään 9 ja silloin voidaan vasta harkita lääkkeitä. olin hiukan tyrmistynyt. viitarvot kun ovat kuitekin vain sen 4,2 TSH:lle.

    • Vajis

      Myöhässä aloittajalle ja muille matalan t4v:n kanssa taisteleville mutta rautalisää popsimaan, kunhan ensin käy mittauttamassa verenkuvan ja rautavarastot.. minullakin hemoglobiini lähes 150 mutta ferritiini alle 30 eli raudanpuute. Nyt kun ferritiini on noussut yli 40, on t4v noussut myös 3 pykälää. Jatkan raudan popsimista kunnes ferritiini lähemmäs 100 niin toimii tyroksiinikin paremmin. Ja jollei lääkitystä, saa kilpirauhasenkin pelaamaan paremmin lisäraudalla jos rautavarastot huonot.

      • rautavarastomittaukset

        Paras kolmikko rautavarastomittaukseen: TrFeSat, ferrit, TfR


      • Anonyymi

        Tämä on niin uskottavaa. Eli rautavarasto kuntoon niin kilppari toimii. Pubmed julkaissut tutkimuksen siitä, että SSRI lääkkeet kuten flueksitiini ja sertraliini laskee T4V ja T3V arvoja. Olisko monen tuskan takana alhainen ferritiini ja turhat masennualääkkeet.


    • Jodimies

      En lukenut kaikkia kommentteja,kysyikö kukaan,käytätkö minkalaista suolaa?Puhdistamattomassa luonnonsuolassa on liian vähän jodia.Jodia saa luontaistuotekaupasta.Muttei sitäkään saa liikaa ottaa.Keskustele ensin lääkärin kanssa.

    • Viitearvohuijaus

      Viitearvohuijaus ei tunnu olevan edes lääkäreiden tiedossa.
      Viitealueen muodostavat rajat joiden sisälle mahtuu 95 % mitatuista, mutta ...
      Mutta "viitealueen" rajan kohdalla on enää vain 2,5 % terveistä. Valtaosa KESKELLÄ viitealuetta (*)
      Satunnainen vastaantulija on melko varmasti sairas rajan kohdalla.

      (*) Autoimmuunityreoidiitin takia tämä ei päde TSH-jakautumassa.
      Terveet ovat hyvin kapeana piikkinä välillä 1.1 - 1.2. Korkeammat arvot piilevästi sairailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      424
      2962
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2286
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      349
      1996
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1903
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1757
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe