EGR-venttiilin toiminta?

The Köle

Olimme Jouluvierailulla. -emäntä oli töissä, mutta pääsi juuri pois jäimme odottamaan. Puhelin soi. -soitti miehelleen, että auto ei käynnisty. -mies käski vaan yrittää ja yrittää autoa käymään ja se lopulta se käynnistyikin.

10min päästä soi puhelin uudelleen.....se hyytyi tänne matkalle.....

- No mies tilasi hinurin ja se vietiin jolle kyläsepälle. -siellä sanottiin, että EGR-vika, osaa saa vasta 7.1.......

Auto on Focus 2008 1.6 TDCi 197tkm ajettu

-kotiin päästyään täti kertoi käynnistysvaikeuksia olevan jo ollut aikaisemminkin ja aamulla käynnistynyt 4:llä yrityksellä......

SIINÄ SIIS TAUSTAT

Tämä ei tosiaan ole provo, vaan olen kiinnostunut asiasta, koska itsellä on erimerkkinen uudehko diesel-auto ja EGR....... ja 200tkm tulee mittariin samoilla vuosimäärällä..... (5-6v)

Olen kiinnostunut asiasta myös siksi, että minun mielestäni EGR ei hyydytä autoa kokonaan, vaan hyydyttää tehot...... olenko väärässä tai riippuuko asia moottorimallista?

Kolmanneksi. Ed. Avensis 1998 2.0TD EGR-venttiilin käytöstä poistaminen ei vaikuttanut käynnistymiseen mitenkään. -kulutukseen kylläkin......

18

13872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googlettamaan

      Googlettamalla EGR-venttilistä löytyy faktatietoa toisinkuin täältä. Googlesta tosiaan löytyy kaikki, niin hyvät kuin pahatkin asiat.

    • PSA 1.6D

      ERG-vika ei aiheuta muuta kun moottorihäiriövalon koelaudassa, ajoon se ei monissakaan automerkeissä vaikuta.

      • pöhköpaavali

        Tukkii imusarjan.. ja hiukkasloukun..nokeaa turbon jumiin... eli paskottaa koko koneen imu ja pakojärjestelmän.

        Jos auto ei meinaa käynnistyä aamulla- Korjatkaa se!

        Oma tyhmyyttä jos ei selkeää vikaa korjauta. Voi maksaa tuhansia euroja laiminlyönnit.

        Kyseissä tapauksessa vo alkuperäisneä vikana olla vuotava polttoaine suutin, eli korjattu oiretta -ei itse vikaa! Vuotava common-rail suutin aiheuttaa pitkän ja vaikean käynnistyksen paineiden laskun vuoksi.


    • --------------------

      Kuinka paljon egr poisto vaikutti kulutukseen?

      Jos egr jumii auki niin tyhjäkäynti todennäköisesti ontuu ja auto kiihtyy huonosti. Normaalisti egr on auki osakaasulla. Uudemmissa autoissa moottorin tunnistimet/ohjainlaite huomaa egr vian ja sytyttää vikavalon. Jos ohjainlaite huomaa että vika tuhoaa esim katalysaattorin niin menee "limp home" moodille

      • a(2)

        Egr:n poistaminen ei tuhoa katalysaattoria dieselissä, hiukkasloukkuihin, ja muihin uudempiin puhdistuslaitteisiin se saattaa vaikuttaa.


      • The Köle

        -kulutus nousi lähinnä patkäajossa eli kylmällä moottorilla. -matka-ajossa ei niinkään, mutta muuten jopa 0,5l/100 luokkaa...


      • --------------------
        The Köle kirjoitti:

        -kulutus nousi lähinnä patkäajossa eli kylmällä moottorilla. -matka-ajossa ei niinkään, mutta muuten jopa 0,5l/100 luokkaa...

        Tuohon kulutuksen nousuun voisi olla syynä että ilmamassamittarin ohi menee enempi ilmaa kun egr:än kautta ei "vuoda" pakokaasua imusarjaan -> ohjausyksikkö annostelee lisää polttoainetta. Tehoakin saattaa lisää tulla.


      • The Köle
        -------------------- kirjoitti:

        Tuohon kulutuksen nousuun voisi olla syynä että ilmamassamittarin ohi menee enempi ilmaa kun egr:än kautta ei "vuoda" pakokaasua imusarjaan -> ohjausyksikkö annostelee lisää polttoainetta. Tehoakin saattaa lisää tulla.

        -mää luulisin niin, että kun EGR kierrättää lämmintä ilmaa takaisin, se vähentää päästöjä ja samalla kulutusta juuri kylmällä moottorilla.....

        -toinen syy voisi olla tuo pieni tehon lisäytyminen ja tehoahan ei tule tyhjästä, vaan polttoaineesta.....


    • tuskin Egr-vika

      Ennemmin veikkaa polttoainepaineiden hävinneen tai olevan liian alhaiset. Ei Egr jumittaminen vaikuta käynnistykseen sitä eikä tätä. Tuohan on Common Rail-kone eli pa-paineet on aika suuret. Vika voisi olla joko paineanturissa tai pahimmassa tapauksessa pumpussa. Voihan siinä olla vain pa-putki/letkuvikaakin

      • The Köle

        Soitin ja kysyi, mikä vika oli. -kuulemma EGR, eli tämä asia taitaa olla kovin autokohtainen...


    • koeponnista

      Viittaa ilmavuotoon tai SCV-venttiiliin.

    • mikakielo

      Minulla itselläni on Volvo V40 dieseli 1,6D DriveE-malli, vuosimallia 2009. Kilometrit olivat siinä 140 000, kun ERG pimeni. Auto jäi siihen kuin seinään.
      Oli kuulemma karstoittunut pahasti ja piti vaihtaa = 470 € paloi siinä. Ei voitu tässä autossa ohittaa, kun oli elektroninen valvonta ja auton tietokone vaati sitä.
      Ilmoittelee itsestään juuri noin, kuin kuvailit asiaa lähtee-ei lähde, kunnes lopulta hyytyy.

    • AutonRassaaja

      EGR venttiilin puhdistus on helppoa ja pitäisi onnistua lähes keneltä tahansa.

      • Anonyymi

        En tiedä missä kohtaa autossa se sinulla on kiinni ollut, mutta vw golf 6 tdi, egr on tulipellin puolella erittäin v- mäiseen paikkaan ahdattu vesijäähdytteinen laite, jonka irroitus ei ihan käy helposti tai nopeasti. Kyllä putsaus on helppoa minkä tahansa laitteen kanssa kun se on pöydällä valmiiksi irroitettuna.


    • huurukukko

      Mulla meni vm 06 Golffissa EGR kalvo rikki mateluajon seurauksena,syttyi vain vikavalo,korjaus 180e.Vanhemmissa TD volsuissa tukin alumiinilaipalla koko turhakkeen

      • dieselmestari

        Oli muutaman kerran korjaamolla tapaus että EGR oli juuttunut auki.
        Commonrail dieseli käynnistyi todella vaikeasti, tai ei ollenkaan.
        Venttiilin korjaamisen jälkeen ihan OK.

        Eli kokeile pellinpala laittaa laipan väliin, jos pelaa, niin vika oli EGR:ssä.
        Siis jos kierrätysputkessa on laippa jonka ruuveja voi vähän löysätä, levy väliin ja kiristys, EGR on suljettu silloin kokonaan.
        Tällä tempulla olen monesti kokeillut oiretta noin pikaisesti.

        Käynnistyksen aikana EGR:n pitää olla kiinni, se avautuu vasta kun moottori on käynnistynyt, eikä aina ole edes joutokäynnillä auki. Avautumisen määrä vaihtelee eri olosuhteiden mukaan: lämpötila, kuormitus, kierrosluku. Nämä vaihtelee vielä moottorityypin mukaan.

        Siis EGR vika voi estää käynnistymisen!


    • Kukkonen1898
    • käytäppä

      k-gard dieselin lisäainetta
      kato googlella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      83
      1698
    2. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1349
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

      Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      110
      1098
    4. Vanhemmalle naiselle

      Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      74
      991
    5. Siltojen varjoissa

      Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      203
      975
    6. Mitä meille oikein

      Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      892
    7. Mitä hellittelynimiä

      Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      885
    8. Pitsaa selliiä

      Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      870
    9. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      824
    10. Olet vain kiltimpi

      Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      799
    Aihe