Miksi pahuutta on?

Pahuus ja pahuuden ilmentyminen lienee puhututtanut ihmisiä, etenkin uskovia jo tuhansia vuosia ja moni varmaan pähkäilee nytkin sitä, että miksi pahuutta on ja etenkin sitä, että miksi Jumala hyväksyy pahuuden?

Juutalaisilla ei ennen Hesekieliä ollut ongelmia pahuuden hahmottamisessa, koska silloin individualismia ei vielä tunnettu, vaan yksilön tilalla oli yhteisö.

Vaikka lähes koko yhteisö toimi hyvin ja Jahvea kunnioittaen, Jahve kuitenkin kurmotti koko porukkaa, jos ongelmia syntyi, eli kuten armeijassa on vieläkin tapana, niin kun yksi mokaa, niin kaikki kärsii.

Tällöin paha oli helppo ymmärtää Jumalan rankaisuna koko yhteisölle, eikä rangaistuksen katsottu koskevan yksilöjä lainkaan, vaikka yhteisön hurskain olisi saattanut kuolla vaikkapa salamaniskuun. Tällöin kukaan ei itseknyt hurskaan perään tai ihmetellyt sitä, että miksi Jumala tappoi yhteisön hurskaimman, vaan rangaistuksen katsottiin tulevan koko yhteisölle tasapuolisena, eikä yksilön kokemaa nähty yksilön kokemana, ymmärrättekö?

No sittenpä tuli Hesekiel, joka toi individualismin juutalaisuuteen ja sen on täytynyt ravistella vanhoja perustuksia kunnolla.

Juutalaiset eivät ennen Hesekieliä ajatelleet mitään elämästä kuoleman jälkeen, vaan heidän ajatuksensa olivat tämänpuolisessa maailmassa. Hesekiel toi juutalaisille viestin henkilökohtaisesta vastuusta (Hes. 18:2-4), jossa rangaistus on vain sen osana, joka on syntiä tehnyt.

Jumala ilmoitti Hesekielin välityksellä hurskaan elämän vaatimuksista (Hes. 18:5-9) ja hieman myöhemmin väärästä elämästä (hes. 18:10-13)

No tästäpä on sitten seurannut pahan ongelma, jota teologit ovat koettaneet ratkaista jo tuhansia vuosia. Miksi hyvät joutuvat kärsimään? Miksi Jumala paiskasi adventtikirkkoa salamalla eilen? Miksi tsunami tappoi satojatuhansia ihmisiä, joista paljon oli viattomia lapsia jne?

Ennen individualismia asia ei ollut ongelma, koska Jumala vain kosti huonon, epäkunnioittavan elämän ja rangaistus oli aina kollektiivinen, eikä siinä katsottu, että kuka saa rangaistuksen osakseen, vaan koko yhteisö otti rangaistuksen vastaan ja jos naapuri kuoli, se kuoli, eikä sitä murehdittu, olihan kyseessä Jumalan rangaistus.

Nyt asiaa koetetaan selittää niin, että Jumala sallii pahan, jotta se voi lopuksi näyttää, että Saatana on väärässä!

Uskomatonta mutta totta, että tällainen selitys menee uskoviin läpi, sillä sehän vain tarkoittaa sitä, että kyseessä on isojen poikien kikkelinmittausleikki, jossa Jumala ja Saatana katsovat, että kummalla on isompi!

Joten Hesekielin jupinoista alkoi koko pahuuden soppa, sillä aiemmin heimo oli pienin sosiaalinen viiteryhmä ja koko heimoa rankaistiin yksittäisen jäsenen toilailuista ja rangaistus ulottui siis myös niihin yhteisön jäseniin, jotka eivät olleet edes rikkomuksissa osallisina.

Tietenkään edes mitään ajatusta elämästä kuoleman jäljeen ei olisi voinut syntyä ilman individualismin ajatusta, koska ajatus yksilöstä on edellytys filosofioille elämästä kuoleman jälkeen.

22

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • banskua huuleen

      Sen vuoksi mustalla miehellä onkin keskimäärin isompi kikkeli, ihan kuin sillä Raamatun Lusiferilläkin oli siellä paratiisin puun oksalla suuremmat ja kauniimmat siivet ja taisi olla parempaa "banskuakin" tarjolla kuin mitä Aatamilla oli?

    • Bushmannilta eräänlainen ateistinen puolustuspuhe pahuudella ja samalla pikkuinen kengän kuva uskovaisten takamukseen.

      Nyt on varmaan niin että tällaisiakin uskovaisia on olemassa joista Bushmanni tuossa kertoo, valitettavasti. Meistähän löytyy kaikenlaisia, mutta toivottavasti tuota ei sekoiteta Raamatun Jumalaan millään tavalla.

      Raamatun sanoma on näin lyhyesti kerrottuna seuraava:

      Siis Raamatun opetuksien mukaan: On olemassa "iankaikkista elämää", ja se elämä on iankaikkista koska se on sellaista ominaisuuksiltaan ja se elää sille elämälle elämälle suotuisassa olosuhteissa.

      Se elämä on siis kuolematon SYYSTÄ - siis ei sattumalta - vaan koska sen ominaisuudet tekevät siitä kuolemattoman.

      Sitä iankaikkista elämää jolla "ainoalla on kuolemattomuus" (Raamatun mukaan) me kuoleman omat ihmiset kutsumme Jumalaksi.

      Raamatussa meidän Jumalamme kutsuu itseään "Minä Olen se mikä minä olen" Jonka olemme lyhentäneet kirjaimiin JHVH. Tämä kuolematon Jumaka loi elämää ja sanoi sitten yhdelle luomistaan, että elä oikein (minun neuvojeni mukaan) niin et kuole.

      Raamatun mukaan siis ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus ja siksi voimme ymmärtää syyn miksi ihminen oli Jumalan neuvojen ja ohjauksen tarpeessa voidakseen välttää kuoleman.

      Raamattu kertoo siis miksi JHVH on kuolematon ja kertoo myös miksi ihminen ei ole kuolematon - ei tässä ole kysymys siitä että Jumala tappaisi luomaansa elämää vaan aivan normaalisti siitä, että se jolla ei ole elämään tarvittavia edellytyksiä kuolee. (Tämän nyt luulisi Bushmanninkin tajuavan) .

      Ihminen ei (edelleen Raamatun mukaan) uskonut tarvitsevansa Jumalaa voidakseen välttää kuoleman ja otti siksi oman tiensä - joka johti koko maailman sitten tähän tilanteeseen jossa maailma tänään on - sotia, pahuutta ja lopuksi koko maailma on menossa kohti suurta katastrofia.. Ihmisten tekojen seurauksena - siis ei mitään iankaikkista elämää kenellekään.

      Tästä tilanteesta "Se jolla ainoastaan on kuolemattomuus" on luvannut pelastaa ihmisiä - maksamalla heidän tekojensa seuraukset itse - ja Jumala teki sen Pojassaan Jeesuksessa joka otti vapaaehtoisesti osalleen tulla maailmaan ja opettamaan ihmisille totuutta, mutta jonka pahat ihmiset murhasivat (siis ihmiset - ei Jumala niinkuin asioita tuntematon Bushmanni parkakin tuossa pari kolma päivää sitten kirjoitti).

      Siis jokaisen tulisi ymmärtää että heissä ei ole iankaikkista elämää - omien tekojensa seurauksena - ei kuolema ole mikään Jumalan rangaistus jossa Hän lopettaisi iankaikkisen elämän - vaan heidän syntiensä palkka eli seuraus. Ihminen yksinkertaisesti elää siten, että iankaikkinen elämä ei koskaan voi tulla hänelle mahdolliseksi.

      Nyt Bushmanni tapansa mukaan soimaa adventisteja - ja hakee todisteita heitä vastaan pääasiassa monen muun kirkon opettamista harhoista, mikä hämmästyttää .. ja todistaa että adventistit ovat jotenkin vaikeasti syyllistettäviä .. koska todisteita haetaan muualta.. heitä vastaan..

      Nyt en väitä että adventistit olisivat mitään muuta kuin tavallisia ihmisiä - hyvine ja huonoine puolineen - vaan puhun raamatullisuudesta - tosiasia on että he tuntevat Raamatun oikein hyvin ja siksihän heitä pääasiassa parjataankin - ainakin muiden ikuiseen hel'vetin piinaan uskovien taholta.

      Raamatun opetus on siis, että iankaikkista elämää voi olla .. mutta ainoastaan Jumalan ohjauksessa, ja se tarkoittaa m.m. täydellisessä oikeudenmukaisuudessa jossa rakkaus on osa siitä - ilman rakkautta ei ole täydellistä oikeudenmukaisuutta - eikä siis iankaikkista elämää.

      Aikaisemmin olin Bushmannin kanssa samaa mieltä siitä, että ihmisten käsitykset oikeudenmukaisuudesta vaihtelevat eri aikoina ja sanoin, että siksi ei sellaista oikeudenmukaisuutta (minun mielestäni) voi kutsua todellisksi oikeudenmukaisuudeksi.

      Minä olen esimerkiksi omalta kohdaltani aivan varma että rakkaus aina liittyy todelliseen oikeudenmukaisuuteen, sellaiseen joka ei koskaan muutu - jopa siinä määrin että oikeudenmukaisuus ilman rakkautta ja eräänlaista perimmäistä tarkoitusta hyvään - ei koskaan ole todellista oikeudenmukaisuutta - siis sitä jossa elämä voi saavittaa kuolemattomuuden.

      Kun lukee Raamattua tältä pohjalta tulee sen sanomakin aivan erilaiseksi kuin jos sitä yrittää lukea ihmisten ihmisten alati muuttuvien oikeuskäsitteiden valossa.

      Näin siis minulle ja miljoonille muille ihmisille, mutta nähtävästi ei Bushmannille ja miljoonille muille.

      Yksi asia kuitenkin minua ihmetyttää - nimittäin että tämä minun (Raamatusta tuleva) oikeudenmukaisuus-käsitykseni johon siis aina kuuluu osana myös rakkaus kiusaa teitä toisin ajattelevia niin mahdottomasti ?!

      Voisitko Bushmanni kertoa sen nyt - MIKSI? Mikä siinä on niin häiritsevää?

      alex

      • oma lehmä

        >>Siis Raamatun opetuksien mukaan: On olemassa "iankaikkista elämää", ja se elämä on iankaikkista koska se on sellaista ominaisuuksiltaan ja se elää sille elämälle elämälle suotuisassa olosuhteissa. >>

        Varmaan sitä sekkaista iankaikkista elämää on olemassa. Esim. jotkut hyvin alkeelliset jakautumalla elävät oliot elävät "iankaikkista elämää".

        Toisaalta: elämä sinänsä on iankaikkista koska se on syntynyt annen aikojen alkua ( aikaa on tietoisuuden tuote) ja todennäköisesti jatkuu vietä tietoisuuden (siis ajan) katoamisen ) jälkeenkin. Joillekin mahdollisille "ötököille", jotka tulevat meidän jälkeemme utta ovat alemmalla tietoisuuden tasolla, ei ole aikaa meidän tarkoitta,assamme mielessä mutta elämäa toki on.


      • >>> Tästä tilanteesta "Se jolla ainoastaan on kuolemattomuus" on luvannut pelastaa ihmisiä - maksamalla heidän tekojensa seuraukset itse - ja Jumala teki sen Pojassaan Jeesuksessa joka otti vapaaehtoisesti osalleen tulla maailmaan ja opettamaan ihmisille totuutta, mutta jonka pahat ihmiset murhasivat >>>

        Jeesus tapettiin siksi, että häntä pidettiin kansankiihottajana. Juutalaiset johtohenkilöt päättivät hankkiutua Jeesuksesta eroon siitä yksinkertaisesta syystä, että he pelkäsivät Jeesuksen antavan sykäyksen kansannousulle, joka antaisi roomalaisille syyn tulla tappamaan juutalaisia sankoin joukoin.

        MInään kovin vaarallisena heppuna Jeesusta ei pidetty, koska hänen seuraajiaan ei vangittu taikka tapettu, vaan ajateltiin, että kun pääkiihottaja on poissa, loppu joukko kuihtuu itsekseen.

        Raamatussa mainittu temppelivälikohtaus oli alkusoitto sille, että juutalaiset eivät enää sietäneet Jeesusta.

        Tämä oli Jeesus-kultille hirvittävä shokki, koska he pitivät Jeesusta Messiaana, joten hänen kuolemalleen piti keksiä sellainen selitys, että Jeesuksen messiaanisuus kyettiin pitämään hengissä. Sittenpä he keksivät variaation Jom Kippurista, eli että Jeesus oli Jom Kippurin perinteen mukainen täydellinen uhri, virheetön, synnitön yms ja hänen kuolemansa aiheutti saman kuin sen viattoman pässin pistäminen vuoren rinnettä alas juutalaisten suurimpana juhlapäivänä, eli Jeesuksen kuolema sovitti kaikkien synnit ja näin legenda oli syntynyt.

        > Yksi asia kuitenkin minua ihmetyttää - nimittäin että tämä minun (Raamatusta tuleva) oikeudenmukaisuus-käsitykseni johon siis aina kuuluu osana myös rakkaus kiusaa teitä toisin ajattelevia niin mahdottomasti ?! >>>

        Mistä rakkaudesta sinä puhut?

        Vanha testamentti kertoo selkeästi, että Jahve rakasti vain juutalaisia, ei ketään muita ja muut hän jopa murhautti, niin en minä nyt välttämättä menisi mistään universaalista rakkaudesta puhumaan?

        Ja nykyisinkin sinun Jumalasi latelee pitkän listan sääntöjä, joiden avulla siitä jostain mystisestä rakkaudesta pääsee osalliseksi, niin mitä se sellainen on?

        Tyhjiä sanoja ja hölynpölyä. Jos väität, että Jumalaasi kiinnostaa jokin rakkaus ja oikeudenmukaisuus, niin sitten hän ottaa jokaisen luokseen, eikä vain niitä, jotka pyhittävät hänen nimensä, palvovat häntä, rukoilevat ja uskovat häneen.

        Sellainen ei ole rakkautta nähnytkään, vaan universaali jumala kyllä rakastaisi ilman mitään hölmöjä ehtoja.


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Tästä tilanteesta "Se jolla ainoastaan on kuolemattomuus" on luvannut pelastaa ihmisiä - maksamalla heidän tekojensa seuraukset itse - ja Jumala teki sen Pojassaan Jeesuksessa joka otti vapaaehtoisesti osalleen tulla maailmaan ja opettamaan ihmisille totuutta, mutta jonka pahat ihmiset murhasivat >>>

        Jeesus tapettiin siksi, että häntä pidettiin kansankiihottajana. Juutalaiset johtohenkilöt päättivät hankkiutua Jeesuksesta eroon siitä yksinkertaisesta syystä, että he pelkäsivät Jeesuksen antavan sykäyksen kansannousulle, joka antaisi roomalaisille syyn tulla tappamaan juutalaisia sankoin joukoin.

        MInään kovin vaarallisena heppuna Jeesusta ei pidetty, koska hänen seuraajiaan ei vangittu taikka tapettu, vaan ajateltiin, että kun pääkiihottaja on poissa, loppu joukko kuihtuu itsekseen.

        Raamatussa mainittu temppelivälikohtaus oli alkusoitto sille, että juutalaiset eivät enää sietäneet Jeesusta.

        Tämä oli Jeesus-kultille hirvittävä shokki, koska he pitivät Jeesusta Messiaana, joten hänen kuolemalleen piti keksiä sellainen selitys, että Jeesuksen messiaanisuus kyettiin pitämään hengissä. Sittenpä he keksivät variaation Jom Kippurista, eli että Jeesus oli Jom Kippurin perinteen mukainen täydellinen uhri, virheetön, synnitön yms ja hänen kuolemansa aiheutti saman kuin sen viattoman pässin pistäminen vuoren rinnettä alas juutalaisten suurimpana juhlapäivänä, eli Jeesuksen kuolema sovitti kaikkien synnit ja näin legenda oli syntynyt.

        > Yksi asia kuitenkin minua ihmetyttää - nimittäin että tämä minun (Raamatusta tuleva) oikeudenmukaisuus-käsitykseni johon siis aina kuuluu osana myös rakkaus kiusaa teitä toisin ajattelevia niin mahdottomasti ?! >>>

        Mistä rakkaudesta sinä puhut?

        Vanha testamentti kertoo selkeästi, että Jahve rakasti vain juutalaisia, ei ketään muita ja muut hän jopa murhautti, niin en minä nyt välttämättä menisi mistään universaalista rakkaudesta puhumaan?

        Ja nykyisinkin sinun Jumalasi latelee pitkän listan sääntöjä, joiden avulla siitä jostain mystisestä rakkaudesta pääsee osalliseksi, niin mitä se sellainen on?

        Tyhjiä sanoja ja hölynpölyä. Jos väität, että Jumalaasi kiinnostaa jokin rakkaus ja oikeudenmukaisuus, niin sitten hän ottaa jokaisen luokseen, eikä vain niitä, jotka pyhittävät hänen nimensä, palvovat häntä, rukoilevat ja uskovat häneen.

        Sellainen ei ole rakkautta nähnytkään, vaan universaali jumala kyllä rakastaisi ilman mitään hölmöjä ehtoja.

        Olet tyypillinen suuta soittava ateisti, jota odottaa helvetin tuli. Tervemenoa.


      • pyh! kirjoitti:

        Olet tyypillinen suuta soittava ateisti, jota odottaa helvetin tuli. Tervemenoa.

        >> Olet tyypillinen suuta soittava ateisti, jota odottaa helvetin tuli. Tervemenoa. >>

        Kiitos!

        Tai sitten me molemmat elämme elämämme, kuolemme ja mädännymme, sekä kehomme atomit jatkavat elämän kiertokulkua jotenkin muuten.

        Minua tuo ei harmita ollenkaan, mutta sinua voi hieman harmittaa, kun rahasi, jotka olet antanut sinisilmäisenä lahkollesi, ovat menneet täysin hukkaan. Etpä sinä tosin tule sitä haudassasi harmittelemaan.


    • "Oma lehmä" - puhuu omasta opistaan ja se on ihan ok - minä en kuitenkaan näe että olisi minkäänlaista elämää joka voisi olla iankaikkista - se on pitkä aika :) muualla kuin Jumalan todellisuudessa... Minä siis puhun siitä mitä Raamattu opettaa ja lupaa - jonka lopputuloksena on tietoinen, korkealle kehittynyt elämä - niin tiedossa kuin moraalissa - esimerkiksi siinä todellisessa oikeudenmukaisuudessa johon kuuluu olennaisena osana vapaus, rakkaus ja oikeudenmukaisuus jonka pyrkimys on aina pohjimmiltaan suunnattu hyvään..

      Sinne minä ainakin olen matkalla ja toivon kerran pääseväni.

      Raamatussa puhutaan Jumalan vanhurskaudessa olevasta elämästä ja sitä kutsutaan iankaikkiseksi elämäksi.
      ---

      Minusta on aika mukava huomata kuinka ihminen puhuu taistelevansa kuolemaa vastaan tieteen tuloksena ja toivoo ehkä kerran sen jopa saavuttavansa - mutta samaan aikaan kieltää sen että se jo olisi mahdollista.

      Ymmärrämme että avaruus on ilman alkua - se avaruus jossa esimerkiksi tieteen laskelmien mukaan meidän 13,7 miljardia valovuotta vanha universumme kaiken aikaa laajenee - ja myös luonnollisesti ilman loppua ja... siinä avaruudessa on Jumala .. ja kaikki muukin oleva muodossa tai toisessa.

      Raamattu sanoo Elävästä Jumalasta että Jumala on hamasta ikuisuudesta .. siis ilman alkua ... Joten aikaa Jumalalla on ikuisuus kun taas ihminen on vain kuin päivän perhonen ikuisuuteen verrattuna.. tuskin edes sitä .. ja kuitenkin hän uskoo omaan taitoonsa saavuttaa kuolemattomuus enemmän kuin kuolemattomuuteen Jumalan tahdossa. :)) .. minä uskon että kuolemattomuus on mahdollista - mutta vain Jumalan tahdossa. Sillä Jumalan tahto tarkoittaa synnittömyyttä - ja synti on tosiasiassa elämän tuhoamista (tai elämän tuhoaminen on syntiä - ajatellaan asia ihan kuinkapäin vain - niin aina sama seuraus - elämä tuhoutuu) ja siksi on selvä asia ei iankaikkista elämää koskaan voi olla synnissä. Synnistä voisi sanoa myös että synti on vajavaisuutta.

      Tämä on Raamatun lupaama iankaikkinen elämä, mutta eihän siihen ole pakko kenekään uskoa. Jokainen saa ajatella ja uskoa valintansa mukaan - tietenkin - mikään muuhan ei olisi edes mahdollista - sillä pakossa ei ole iankaikkista elämää.

      alex

    • ihminen on eläin.

      Pahuus johtuu ihmisen eläimellisyydestä, joka on evoluution tulosta. Eli pahuuden siementä ei pystytä kitemään pois, eikä sitä halutakaan. Pahi pärjää tässä elämänjärjestelmässä, siksi heikot joutaa pois.

      • usko/toivo/rakkaus

        " Pahin pärjää tässä elämänjärjestelmässä, siksi heikot joutaa pois."

        Noinhan sen vois ajatella olevan, valitettavasti.
        Totuus pahuudesta on kuitenkin että kaikki pahuus on loppujen lopuksi vain heikkoutta ja järjen köyhyyttä ja sen loppu on sen mukainen. On aivan selvää että mikään pahuus ja moraalittomuus ei voi kestää ikuisesti. Se joko tuhoaa itsensä ja koko planeetan tai tuhoutuu itse. Toivokaamme ja rukoilkaamme ja uskokaamme että kaikki pahuus kerran on täysin poissa, niinkuin Raamattu sen sanoo olevan.


      • se rakkaus

        Tässä sitä pakanallista uskoa ja johtoa, jolla ihminen kohtaa lähimmäisensä.

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288638796347.html



        Maailmalla leviävän huhun mukaan Jang Song-thaekin teloitukseen tarvittiin 120 metsästyskoiraa.
        Kiinalaisen uutislehden mukaan Pohjois-Korean nykyinen vallanperijä Kim Jong-un teloitutti setänsä Jang Song-taekin äärimmäisen julmalla tavalla. Maan entinen kakkosmies Jang syrjäytettiin äkisti joulukuussa teloitettiin joulukuun 12. päivänä pikaoikeudenkäynnin jälkeen. Kimin tädin miehen tuomio tuli maanpetoksesta. Pohjois-Korea ei ole julkistanut Jangin teloitustapaa.

        Nyt Hong Kongista käsin toimiva kiinalainen Wen Wei Po -lehti kertoo NBC Newsin mukaan, että Jangin teloituksessa käytettiin koiria. NBC News siteeraa Kiinan kommunistipuoluetta läheisesti mukailevaa lehteä. Lehden mukaan Pohjois-Korean johtajan setä ja hänen viisi lähintä alaistaan riisuttiin ensin alastomaksi ja heitettiin sen jälkeen 120 metsästyskoiran raadeltavaksi. Koiria oli lehden mukaan pidetty teloitusta edeltävät viisi päivää nälässä.

        NBC Newsin siteeraamaan Wen Wei Pon mukaan Kim itse valvoi setänsä teloitusta yhdessä veljensä Kim Jong-cholin ja 300 viranomaisen kanssa. Teloituksen sanotaan kestäneen tunnin verran.

        NBC News ei perjantaina ollut pystynyt itse saamaan vahvistusta Wen Wei Pon julkistamalle teloistusraportille. Amerikkalaisen uutiskanavan mukaan lehden julkistamat tiedot Jangin teloituksesta saattavat olla myös osa Kiinan kommunistisen puolueen sisällä käytävää valtakamppailua. Osa puolueen johtajista haluaa pysyä läheisissä väleissä Pohjois-Korean kanssa ja osa ottaa etäisyyttä siihen ja Kim Jong-uniin.

        Elisa Rimaila


    • päkäti pää!

      Täyttä paskanajauhantaa sinulta "usko/toivo/rakkaus".

      "On aivan selvää että mikään pahuus ja moraalittomuus ei voi kestää ikuisesti. Se joko tuhoaa itsensä ja koko planeetan tai tuhoutuu itse."
      Höpön löpön pässin pää!!!

      Planeettoja tulee ja menee, eikä siinä pahuuden kanssa ole mitään tekemistä.
      Se on vain normaalia kiertokulkua, kuten ihmisenkin kohdalla, jossa elämä siinä muodossa kuin me sen näemme ihmisessä hiipuu syntyäkseen jälleen uudestaan jossakin toisessa olomuodossa.
      Mato syö sen ihmisen mätänevän ruumiin ja lintu popsii sen madon ja joku syö sen linnun munan jne.
      Kiertoon vain, kuten kaikki liikkuva joutuu.
      Miljardeja vuosia olleet tähdet luhistuvat ja muuttuvat esim. mustiksi aukoiksi ja sitten jossain vaiheessa räjähtävät ja synnyttävät uusia tähtiä.
      Ei sen sen ihmeellisempää ole.

      • pyh!

        Ei ole. Pahuus on olemassa syntiinlankeemuksen vuoksi ja Jumala lopettaa sen olemassaolon kokonaan. Eikä siihen enää mene kovin kauaa.


      • pyh! kirjoitti:

        Ei ole. Pahuus on olemassa syntiinlankeemuksen vuoksi ja Jumala lopettaa sen olemassaolon kokonaan. Eikä siihen enää mene kovin kauaa.

        >> Ei ole. Pahuus on olemassa syntiinlankeemuksen vuoksi ja Jumala lopettaa sen olemassaolon kokonaan. Eikä siihen enää mene kovin kauaa. >>>

        Kuinka kauan? Päivä, viikko, kuukausi, vuosi?

        Sinun onneton lahkosi on saarnannut tätä pikaista paluuta jo kohta 200 vuotta, eikä edes yhtä merkkiä ole näköpiirissä. Toisaalta se ei ole yllätys, sillä kristikunta on saarnannut sitä jo kokonaista 2000 vuotta, eikä yhtään merkkiä ole näköpiirissä.

        Joten pannaanko heti reilusti vaikka miljoona vuotta, niin saadaan huijattua yhä uusia sukupolvia mukaan odottamaan maailmanloppua kieli pitkällä?


    • ""Planeettoja tulee ja menee, eikä siinä pahuuden kanssa ole mitään tekemistä.
      Se on vain normaalia kiertokulkua, kuten ihmisenkin kohdalla, jossa elämä siinä muodossa kuin me sen näemme ihmisessä hiipuu syntyäkseen jälleen uudestaan jossakin toisessa olomuodossa.""- sanoo Päkäti Pää.
      **********'

      Juuri noin voisi ajatella sen juutalaisenkin tai kenen vangin vain - Hitlerin keskitysleirissä - sanoneen .. kun kaikki toivo oli mennyt ja edessä oli vain musta pahuuden kaivama kuoppa.

      Päkäti Pää on kaikesta päätellen kovin hermostunut siitä kun ihmiset yhä kaiken pahuuden keskellä uskovat oikeudenmukaisuuteen jossa rakkaus asuu. Uskovat että tulee aika jolloin ei hitlereitä enää ole ja oikeudenmukaisuus vallitsee kaikkialla.

      Päkäti Päälle pahuudesta on tullut niin arkipäïväinen asia, että se jo kuuluu olennaisena osana siihen elämään jota hän elää. Tosin se tuhoaa maailmaa yhä enmmän, tosin napaseudun jäät sulavat tosin maata ja merta myrkytetään ja monet tuhannet elänmuodot katoavat vuosittain maanpäältä... Päkäti ehkä vihaa pahuuttakin ainakin ajoittain ja kiroaa sen seurauksia - joukkomurhia, raiskauksia ja kaikenlaista muuta - mutta kuitenkin hän hyväksyy kaiken osana "normaalia" elämää. kun pahuus tuhoaa ja tekee paljon paljon pahaa ja tuhoa.. se on Päkäti Päälle "normaalia elämän kiertokulkua jolla ei ole pahuuden kanssa mitään tekemistä" --

      Mitäpä tuosta sanoa? Ehkä että "Auta armias Jumala tuota pöljää höpöttäjää" .

    • päkäti pää!

      Mitäs pahuutta sinä "alex.kasi" koet? Ehkä liikut sellasisissa arveluttavissa piireissä?
      Oletkos sellaisen lahkon jäsenenä, jossa kaikki ovat pahoja ja kohtelevat sinua kaltoin?

      Minulla on kaikki "siviilissä" hyvin ja näen pelkästään ja ainoastaan hyvää ympärilläni.
      Naapurini ovat loistavia ihmisiä ja hyviä ystäviäni, vaikka ovatkin ateisteja.
      Työtoverini ovat mukavia ja aina auliita auttamaan sekä heidän kanssaan on helppo kommunikoida.

      Kun tulen sitten tänne adventismia käsittelevälle palstalle ja luen esim. nimimerkki "pyh!":n kaltaisten typerääkin typerämpiä potaska hokemia ja hänen helvetin tulijärveen toivotuksia, niin näen sen pahuuden, mihin esim. adventismi ihmisen johtaa ja sen pahan, joka näissä uskonnollisissa lahkoissa on sisällä.

      • Päkäti Pää : "Minulla on kaikki "siviilissä" hyvin ja näen pelkästään ja ainoastaan hyvää ympärilläni.".

        Osta TV.

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Päkäti Pää : "Minulla on kaikki "siviilissä" hyvin ja näen pelkästään ja ainoastaan hyvää ympärilläni.".

        Osta TV.

        alex

        >>> Osta TV.

        alex >>>

        Heh. Nyt löytyi se kapine, joka pitää alexin jumalan hengissä, eli televisio.

        Rakas ALex.

        Tästä on keskusteltu jo niin paljon, mutta ei se tarkoita sitä, että väkivalta lisääntyy, vaikka TV keskittyy uutisissaan vain huonoihin uutisiin.

        Se johtuu siitä, että ikävät uutiset saavat enemmän katsojia kuin hyvät uutiset.

        Olisiko ollut uutinen, että tuhannet ihmiset laskivat turvallisesti laskettelurinteessä eräänä tavallisena päivänä? Olisiko siitä saanut hyvän jutun aikaiseksi?

        No ei tietenkään, vaan se myy, että yksi laskettelija joutuu koomaan törmättyään kiveen, eli entinen formulatähti Schumacher.

        Onko se uutinen, että Ruotsissa ei polteta eikä mellakoida noin 99.9 % Ruotsin maa-alueesta ja yö sujuu rauhalllisesti 99.9 % Ruotsin asukkaista?

        No ei tietenkään kukaan halua sellaista kuulla, vaan pitää kertoa, että Malmössä poltettiin kaksi autoa, sillä se myy, vaan samaan aikaan lähes kaikki ruotsalaiset eivät kokeneet yhtään mitään ikävää, vaan nukkuivat yönsä rauhassa.

        Rikokset ja väkivalta vähenee vähenemistään ja kotkut ressukat luulevat katsottuaan liikaa televisiota, että väkivalta kasvaa. Sellaista se on, että kaikki ei kannata uskoa, mitä televisiosta näkee tai kuulee.

        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/vakivalta-vahenee-lansimaissa-suomessa-henkirikollisuuden-taso-lanseurooppalaisittain-korkea/

        Joten ehkä Alexin kannattaisi suleka tv, jos ei ymmärrä sen sisällöstä mitään, tai miten media pyörii, eli huonot uutiset saavat katsojia ja siksi niitä suositaan ja hyvistä uutisista ei ole kukaan kiinnostunut.

        "Mies murhattiin puistossa" on paljon myyvempi uutinen, kuin että "Puistossa ei ole murhattu ketään 50 vuoteen", joka ei myisi yhtään lehteä.

        http://www.vapaasana.net/artikkelit/2011/10/1900luvulla-v%C3%A4kivaltaa-oli-historiallisen-v%C3%A4h%C3%A4n-ja-nyt-on-murtoosa-siit%C3%A4

        Mutta Alexille tieteelliset tutkimukset ovat yhtä tyhjän kanssa, kun hänen jumalansa kuolla kupsahtaa, jos Alex ei pidä häntä valheilla hengissä.


    • päkäti pää!

      Mitäs pahuutta sinä "alex.kasi" koet? Ehkä liikut sellasisissa arveluttavissa piireissä?
      Oletkos sellaisen lahkon jäsenenä, jossa kaikki ovat pahoja ja kohtelevat sinua kaltoin?

      Minulla on kaikki "siviilissä" hyvin ja näen pelkästään ja ainoastaan hyvää ympärilläni.
      Naapurini ovat loistavia ihmisiä ja hyviä ystäviäni, vaikka ovatkin ateisteja.
      Työtoverini ovat mukavia ja aina auliita auttamaan sekä heidän kanssaan on helppo kommunikoida.

      Kun tulen sitten tänne adventismia käsittelevälle palstalle ja luen esim. nimimerkki "pyh!":n kaltaisten typerääkin typerämpiä potaska hokemia ja hänen helvetin tulijärveen toivotuksia, niin näen sen pahuuden, mihin esim. adventismi ihmisen johtaa ja sen pahan, joka näissä uskonnollisissa lahkoissa on sisällä.

    • Raamattu on niin paha kirja, että kaikki, jotka sitä lukevat ja ottavat sen todesta, heistä tulee väistämättä luonteeltaan pahoja ja lähimmäisiään tuomitsevia ihmisraunioita.
      Sen vuoksi satukirjoihin tulisikin suhtautua oikealla asenteella, kuten muinaiset paimentolaiset mm. osasivat suhtautua esim. Vanhan Testamentin ajan kirjoituksiin.
      He nauroivat makeasti niille taruille istuessaan yöllä vartioimassa esim. karjalaumaansa.

      • Raamattu todella kertoo asiat suoraan ja kaunistelematta sellaisina kuin ne ovat.

        Mooses tappoi miehen suutuksissaan ..
        Daavid tapatti miehen ja otti hänen vaimonsa itselleen..

        ja kuitenkin Jumala käytti heitä tehtäviinsä...

        Sitten oli Israelissa kaiken aikaa esimerkiksi sellaisia ihmisiä joista Raamattu sanoo "Niin israelilaiset tekivät sitä, mikä oli pahaa Herran silmissä" myös kuningkaita.

        2. Kun. 16:3
        Hän vaelsi Israelin kuninkaiden tietä ja jopa pani poikansa kulkemaan tulen läpi, niiden kansojen kauhistavien tapojen mukaisesti, jotka Herra oli hävittänyt israelilaisten tieltä.

        Siis jonkinlainen pakanuudesta saatu sen ajan helvetti-oppi.

        Raamattu kertoo ilman salailua .. mutta osoittaa myös ihmisille tien oikeaan suuntaan

        alex


      • Samalla mitalla

        >Raamattu on niin paha kirja, että kaikki, jotka sitä lukevat ja ottavat sen todesta, heistä tulee väistämättä luonteeltaan pahoja ja lähimmäisiään tuomitsevia ihmisraunioita...

        Ja siksi, kun ilmi-antaja on luopunut Raamatusta, hänestä on tullut niin rakastava ja avarakatseinen, ettei hän koskaan tuomitse ketään, varsinkaan adventisteja...


    • Adventisteja ei tarvitse tuomita, koska he kyllä pitävät itse huolen omasta tuomitsemisestaan vallan mainiosti. He toimillaan ja harhoillaan tuomitsevat itse itsensä.
      Adventistit ovat myös kyllä kärkkäitä tuomitsemaan muita ei adventisteja ja eri tavalla uskovia. Adventistit pitävät itseään ainoina oikeina Raamatun tulkitsijoina ja siksi he ovat mielestään myös huomattavasti muita parempia.

      Ei Raamatusta tarvitse luopua, jos ei kerran siihen koskaan sekaannukkaan ja pidä sitä kirjaimellisena tuotoksena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      898
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe