Ketkä ovat kristittyjä?

vaikea määritellä?

Ketkä ovat kristittyjä? Esimerkiksi Aasiassa ja Afrikassa voimakkaastikin leviävä kaismaattisuus ei ole usein monin tavoin puhdasta kristinuskoa vaan usein rinnalle jää elämään suureopi tai pienempi osa myös vanhaa uskontoa, oikeastaan vain otetaankin yksi palvottava jumala lisää hylkäämättä tyystin vanhoja. Ei se koko kulttuurin muutos käännyttämälläkään helppoa siis ole.

34

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nourata raamattua

      Raamattu vastaa tähän, Ensimmäisessä Johanneksen kirje 2 : 3 - 6 tuo esiin yksinkertaisen totuuden pitää nourattaa Jumalan sanaa.

    • Jeesuksen opetuslapset ovat kristittyjä. Henkilöt jotka ovat tulleet uskoon Jeesukeen ja siinä todellisuudessa sitten elävät - ei enää lihassa vaan hengessä ja totuudessa.

      • Simple as that

        Jeesus kertoo tämän selkeästi Markuksen evankeliumissa:

        17" Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

        Jos nämä merkit eivät seuraa, tietää, ettei kyseessä ole kristitty.


      • mieti tätä(se aito)
        Simple as that kirjoitti:

        Jeesus kertoo tämän selkeästi Markuksen evankeliumissa:

        17" Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

        Jos nämä merkit eivät seuraa, tietää, ettei kyseessä ole kristitty.

        Simple as that
        31.12.2013 14:39

        "18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä"


        Tuohan on hyvä keino. Et tarvitse kiistellä kasteista tai uskontunnustuksesta. Pistetään pöytään vain annos kuningasvettä ja jos hän juotuaan jää henkiin ,on aito uskova. Kumma kun en ole yhtään aitoa uskovaa tavannut.


      • mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        Simple as that
        31.12.2013 14:39

        "18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä"


        Tuohan on hyvä keino. Et tarvitse kiistellä kasteista tai uskontunnustuksesta. Pistetään pöytään vain annos kuningasvettä ja jos hän juotuaan jää henkiin ,on aito uskova. Kumma kun en ole yhtään aitoa uskovaa tavannut.

        Tuo olisi kyllä pomminvarma keino lopettaa uskovien keskinäinen nahistelu siitä kuka heistä on oikea kristitty. Ei siksi, että asiaan mitään ratkaisua tulisi muutoin kuin siten, ettei jäisi kukaan nahistelemaan.

        Me jäljelle jääneet ateistit voisimme sitten aika perustellusti väittää ettei Jumalaa ole.


      • mieti tätä(se aito)
        a-teisti kirjoitti:

        Tuo olisi kyllä pomminvarma keino lopettaa uskovien keskinäinen nahistelu siitä kuka heistä on oikea kristitty. Ei siksi, että asiaan mitään ratkaisua tulisi muutoin kuin siten, ettei jäisi kukaan nahistelemaan.

        Me jäljelle jääneet ateistit voisimme sitten aika perustellusti väittää ettei Jumalaa ole.

        "Me jäljelle jääneet ateistit voisimme sitten aika perustellusti väittää ettei Jumalaa ole. "

        Ainakin voisi perustellusti väittää, ettei kristittyjä uskovia ole.


      • mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        "Me jäljelle jääneet ateistit voisimme sitten aika perustellusti väittää ettei Jumalaa ole. "

        Ainakin voisi perustellusti väittää, ettei kristittyjä uskovia ole.

        Aivan, emme varmasti mitään muuta.


    • Toisaalta Korinttolaiskirjeessä puhutaan hengen hedelmistä ja eri lahjoista. Eli kaikilla kristityillä ei ole samoja lahjoja, koska Jumala on on luonut meistä persoonia. Näin ollen Kristuksen seuraajia ovat he, jotka uskovat, että Jeesus on kuollut ristillä ja noussut ylös kuolleista ja hallitsee nyt taivaassa. Tästä huolimatta samme olla erilaisia, eikä meidän tarvitse osata kaikkien samaoja asioita.

      Syntien anteeksi saamiseen uskomiseen ja sen varassa saamme lähteä vuoteen 2014. Erilaisina, Jumalan kuvaksi luotuina ihmisinä. Siihen armoon luottaen,jonka Jeesuksessa saamme.

      Muistetaan sekin, että Jumala meidät luodessaan, antoi meille myös järjen käyttöön.

      Tuula -pappi

      • mieti tätä(se aito)

        17" Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."


        Kaikella kunnioituksella totean, että Jeesuksen sanoja ei siis pidä ottaa todesta?


      • mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        17" Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."


        Kaikella kunnioituksella totean, että Jeesuksen sanoja ei siis pidä ottaa todesta?

        Kristilliseen kirkkoon kuuluvat ovat kristittyjä.


      • boxi kirjoitti:

        Kristilliseen kirkkoon kuuluvat ovat kristittyjä.

        boxi sanoi :
        Kristilliseen kirkkoon kuuluvat ovat kristittyjä.
        ____________
        Ja Kristuksen ruumiiseen kuuluvat ovat uskovaisia.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        boxi sanoi :
        Kristilliseen kirkkoon kuuluvat ovat kristittyjä.
        ____________
        Ja Kristuksen ruumiiseen kuuluvat ovat uskovaisia.

        Pertsa: "Ja Kristuksen ruumiiseen kuuluvat ovat uskovaisia. "

        Ristinaulitse sitten itsesi ja koita nousta kolmantena päivänä? Kyl sä siihen varmaan pystyisit kun Jeesuksesikin yhtäkkiä kuului nousseen!?


      • vai kuinka ?
        boxi kirjoitti:

        Kristilliseen kirkkoon kuuluvat ovat kristittyjä.

        " Kristilliseen kirkkoon kuuluvat ovat kristittyjä. "

        ainakin NIMI kristittyjä suurinosa. Mites sen hiekkalaaitkko leikin kävi, taisi mennä avaus poistoon..?


      • Simple as that

        Paavali puhuu kirjeissään mitä puhuu. Jeesus teki asian selväksi ja voihan sen halutessaan kiistää jos Jeesusta ei usko. Eipä Jeesus ottanut kantaa, etteikö erilaisia saisi olla. Teki vain selväksi, mitä uskovat tekevät.


      • "Muistetaan sekin, että Jumala meidät luodessaan, antoi meille myös järjen käyttöön.

        Tuula -pappi"

        Ja se järki osoitti "voimansa" syntiinlankeemuksen kuvioisssa.


    • Täällä on jatkokysymys ja palstalla on toinenkin aloitus samasta aiheesta "mieti tätä (se aito)" Ehkä haluat provosoida, eikä minun pitäisi provosoitua....
      Laitan tänne ainakin osan siitä, mitä toisaalle vastasin, kommentoin.

      Siis voi olla, että kristityillä useimmallakin, on näitä henkien pois ajamis -lahjoja ja niitä ehkä Lähi-Idässä, Afrikassa on tarvittukin enemmän, kuin meillä täällä Pohjolassa. Näkemykseni mukaan Jumala ei pakota näitä käyttämään, vaikka niitä piilevästi oliskin ihmisellä. Luontaisesti ujo ihminen tuskin haluaa olla henkiä ajamassa. Eikä tarvitsekkaan.

      Eräs kristitty ajattelija sanoi kerran: "Sinulle lapseni minä annan toiset lahjat...."
      En usko, että Jumala on luonut meistä samanlaisia, toistemme kopioita. Se olisi tylsääkin ja miksi sitten olisimme esim. ulkoisesti eri näköisiä jne, jos meidän täytyisi toimia, kuin propotit kaikkien samoin.

      Perstsa otti esille tämän 1.Korinttolaiskirje :
      12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?"
      Näin juuri on. Paavali puhu laajemminkin näistä hengen hedelmistä ja kehoittaa ihmisiä tuomaan lahjansa vaihetuspöydälle.

      Lue psalmi 139, jossa Jumala kertoo ihmiselle, että hänet on luotu ainutlaatuiseski ihmiseksi.

      Kristitylle, uskovaiselle riittää, kun hän uskoo Jeesukseen Kristukseen Vapahtajanaan. Teot ei ketään pelasta, vaikka hyvät teot saattavat parhaassa tapauksessa seurata, jos elämä muuttuu uskon mukana. Ihmisen persoonahan säilyy uskoon tullessa tai uskoon lapsuudesta asti kasvaneilla.

      Tämä ei silti tarkoita, että vähättelen raamatun sanaa, vaikkapa tuota Markuksen evankeliumia.

      mieti tätä(se aito) Onneksi on niin, että seillä viimeisellä tuomiolla on Kristus meidän puolesta puhujamme, etkä sinä ole, emmekä me muutkaan ihmiset olla ylimmäisenä tuomarina, vaan Jumala ja Krtistus ajaa meidän asiaamme taivaan portilla.

      Sinulle ilmeisesti ainoa oikea vastaus olsi, että sinä olet oikeassa ja muut väärässä, mutta elämä ei oe niin yksin kertaista.

      Olkoon tämä testamenttini tällä palstalla, kun se päättyy tässä muodossaan. Käännä katseesi Kristukseen, joka Golgatalla kuolessaan ja ylösnousessaan kuolleista on sovittanut sinun syntisi omalla kuolemallaan ja ylösnousemisellaan. Jos tahdot kulkea Kristustietä elämässäsi, olet siunattu, vaikka elämä ei aina helppoa olisikaan.

      Hyvää vuotta 2014 tavataan yhteisösivuilla ensi vuonna

      Tuula -pappi

      • mieti tätä(se aito)

        Minun vastaukseni tähän tässä:

        Vastaamatta muuhun tekstissäsi, sanon tämän:

        On kaikkien etu jos vetäydyt hetkeksi talvilomalle. Näyt röyhkeästi ajattelevan
        että minulla ei ole oikeutta keskustella täällä ja olla eri mieltä kanssasi.
        No, toivon sinulle kaikkea hyvää vaikka ajattelet minusta mitä ajattelet.
        Muista kuitenkin että kun Elia saapuu, et tunne häntä näöltä. Ole siis varovainen ettei sattuisi loukkaus tärkeään henkilöön. Minä en ole Elia, onneksesi.



        Niille jotka eivät tiedä Elian merkitystä, niin kerron että hän tulee edellä kun messias saapuu.


      • mieti tätä(se aito)

        Nyt kun on kulunut tarpeeksi aikaa voin vastata omasta puolestani sinulle
        varsinaiseen asiaan, myrkyn juominen ja provoaminen

        Ensiksikin en oleta että muut olisi väärässä omassa uskonnossaan kuten sinä kristinuskossasi. Uskonto on sellaista asiaa jossa ei ulkopuolinen sanoa että toisin uskova uskoo väärin o m a s s a uskonnossaan. Hän voi silti ymmärtää väärin sen kysyjän uskonnossa olevia asioita. Nämä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
        En siis tarkoita sanoa että sinun uskontosi olisi väärä tai että uskoisit väärin. Toivottavasti selvisi?

        Toinen asia : Viimeinen tuomio ei ole minun arvosteltavissani. Katso yllä.
        Valitsin varmaan väärin esimerkkini joten esitän ajatukseni uudelleen:
        Kun Jeesus sanoi että
        "18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.""
        sinä vastasit minulle: "järjen käyttö on sallittua". Ymmärsin sanasi niin, että vastuin Jeesuksen lupausta, uskova ei voi juoda myrkkyä vahingoittumatta.

        Jotta varmistuisin siitä, että Jeesuksen sanat oli järjen mukana pidettävä " ei- totena" varmistin asian kysymällä muutamaa muutakin lupausta, jotka järjellä ajatellen ovat ei -totta. Harmillisesti otin esimerkiksi asioita joiden kohdalla loukkaannuit. Tarkoitukseni ei ollut kyseenalaistaa oikeuttasi uskoa.
        Toisin sanoen haarukoin sitä, missä menee raja siihen että Jeesuksen sanat pitää uskoa kirjaimellisesti.
        Sinähän vastasit: järjen käyttö on sallittua.

        Vastaat: "Luontaisesti ujo ihminen tuskin haluaa olla henkiä ajamassa. Eikä tarvitsekkaan."

        Tämä voi olla totta mutta ei vastaa kysymykseeni. En puhunut ujoudesta vaan myrkystä. Jostain syystä tätä uskovainen ja Jeesuksen lupaukset- kohtaa ei saa ilmeisesti kysyttyä niin ettei siitä loukkaannuta. Tällaiseen auttaisi minusta se, että vastattaisiin siihen mitä kysytään. Tunnen vastauksen väistelyksi.

        No niin, omalta puoleltani olen nyt selvittänyt asiaa niin kuin osaan.


    • Sellainen, joka pitää itseään kristittynä.

      • miettijä mään

        Aivan niin. Jokainen joka pitää itseään kristittynä, on kristitty. Ei ole instanssia, joka määrittelisi kristittyyden rajat. Jokainen itse määrittelee oman uskontonsa omalta osaltaan. Ei ole sellaisia, kuin oikea ja vääräoppinen kristitty, on vain eri tavalla kristinuskoaan tulkitsevia ihmisiä. Kaikki kristittyjä, jos kristityksi itseään sanovat.

        Voisi ajatella kaksi ääripäätä. Toinen ajattelee, että vain tällä ja tällä tavalla Raamattua ymmärtävä on oikea kristitty. Tai uudestisyntynyt, what ever.
        Toinen kokee koko Raamatun pohjimmiltaan ihmisen tulkinnaksi salatusta Jumalasta, eikä välttämättä miksikään todeksi ilmoitukseksi. Uskoo kuitenkin kristinuskon muiden uskontojen ohessa tavoittelevan tämän salatun Jumalan ymmärtämistä ja henkilökohtaisen mieltymyksen takia tahtoo olla juuri kristitty.

        Kuka pystyy sanomaan, että jompikumpi EI oikeasti ole kristitty, vaikka sanoo sitä olevansa? Millä perusteella?


    • mieti tätä(se aito)

      mieti tätä(se aito)
      31.12.2013 18:02

      Tuula -papin ja minun välit on selvitetty!!! Kaikki OK

    • armo armosta

      Lapset ovat kristittyjä joista Jeesus sanoo jotka minuun uskovat.
      Ja karsima kirvestä ei ole ihmiselle annettu se on liian raskas ihmiselle
      Room. Henki todistaa meidän hengemme kanssa että me olemme Jumalan
      lapset.
      Jumalan lapset ovat päivän vanhoja Jumalalla ei ole lasten lapsia
      siis elävät armosta uskovat Kristukseen joka päivä
      Seurakunta siis Saara synnyttää vapaita lapsia Jumalan sanan ja Pyhän Hengen kautta. HAGAR synnyttää orjia siis laki. Täältä lähdettäessä on tärkeintä että
      on synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja on eläväusko Kristukseen.
      eikä ole kanteita lähimmäisiä kohtaan .synnin päästön voi todistaa Pyhän Hengen
      saanut Kristitty Jeesuksen käskyn mukaan

    • Marza2

      Minä luettelen kristityksi ihmisen joka:

      1.Uskoo että Jeesus Nasaretilainen oli elävän Jumalan poika, joka ristiinnaulittiin ihmisten syntien anteeksiantamiseksi ja nostettiin ylös kuolleista.

      2.Uskoo ja toteuttaa elämässään lähetyskäskyä edes jollain tasolla.

    • Aavanmerentuollap...

      Ketkä ovat kristittyjä.

      Ihmiset jotka eivät etsi Raamatusta virheitä.

    • tuhat ja yksi

      NE OVAT KRISTITTYJÄ JOTKA ON KASTERITUAALILLA YHDISTETTY JEESUS NASARETILAISEEN JUMALAN POKAAN JA ON MYÖS JUMALA ITSE, JEESUS!

      Ja maailmassa on yli kolmemiljaardia tuon uskonnon kannattajia.

      Suomessa joka viides ei ole kristitty,mutta kaikki on saastutettu kristinuskolla.

    • Palj,tul,heitettävää

      Hedelmistään puu tunnetaan.

    • virhepanokset

      Uskosta osattomat liikkeellä helsingissä,444 poliisitehtävää yön aikana.

      Ehkä kannattaisi panostaa oikeaan uskoon.

      • "Oikeassa uskossakin" pideytyt ovat joutuneet poliisin pidättämiksi tehdessään sopimattomia. Usko ei tee ihmisestä parempaa.


    • kuulut enemmistöön

      helsinkijokkeri

      Et näköjään hyväksy mitään mikä liittyy uskoon.

      • Käsitit väärin, "kuulut enemmistöön".

        Hyväksynhän minä, jos ei syyllistytä rikoksiin ja sopimattomiin tekoihin. Mutta kyllä minä toki ihmettelen kaiken maailman uskovia, jotka uskovat yhtä tosissaan Hai- jumalaan ja Allahiin kuin kristityt Jeesukseen. Uskovaisuus on minulle tyhjyydessä elämistä.


    • nnc1

      Kannatan sitä hyvää ydintä, mitä kristinuskossa on. Jeesuksen esimerkillään osoittama suvaitsevaisuus, rakkaus ja myötätunto oli vallankumouksellista silloin ja on edelleen sitä tänäänkin, jopa Suomessa. Jeesus ei ollut maailman kärsimykselle sokea, mutta monet ns. uskovaiset sitä kyllä ovat.

      Olen sitä jonkun verran miettinyt, että olenko kristitty ja pitääkö minun tehdä ero kristinuskoon, kun uskon vain sen ytimeen, enkä muotoon. En usko siihen, että kristinusko on ainut oikea tie Jumalan luo. Enkä siihen, että kristityt tietäisivät Jumalan tahdon perustuen ihmisten muokkaamaan kirjaan. Ei kukaan tiedä mitä Jumala tekee seuraavaksi, ei ole sellaista ihmisryhmää,joka olisi Jumalan suosikki. Jumala ei ole uskovainen, eikä Jumalaa kiinnosta uskontosi vaan sydämesi sisältö.

      Loppupäätelmäni on, että sisimmässäni koen olevani kristitty, koska siihen olen kasvatettu ja olen toisen henkisen tien kautta oppinut arvostamaan kristinuskon kaunista ydintä. Ulkoisesti en kuitenkaan voi mennä sanomaan, että olen kristitty jollekulle uskovaiselle (joka kokee sitä olevansa), koska he eivät minua piiriinsä hyväksyisi. Enkä haluaisikaan piiriin, joka vaikkakin koostuu pääosin hyvistä ihmisistä, elää kovin ahtaan mielen kanssa ja silti luulee, että jotenkin tähän mieleen mahtuu Jumala -Siis koko tunnetun ja tuntemattoman maailmankaikkeuden Jumala.

      Sydämessa on tätä Jumalaa palanen, se yhteys jota tuntee joskus, kun näkee hyvyyttä, kokee rakkauden, aidon sellaisen. Jumala meissä pienissä.

      Hengellisyyteni perustaan kuuluu usko maapallon ulkopuoliseen elämään ja sen läsnäoloon täälllä. Jos haluat ymmärtää tarkemmin mistä puhun katso täältä lisätietoa: http://www.newmessage.org/facing-a-greater-community-of-life

      Jokainen maailman uskonto on liian pieni, jos se luulee, että ihminen on maailmankaikkeuden napa ja yksin koko universumissa.

    • kuulut enemmistöön

      nnc1
      "Jeesuksen esimerkillään osoittama suvaitsevaisuus.."

      Jeesuksen kehoitus olla tekemättä syntiä,ottaa vakavasti todella harva. Mikä mahtaa olla pohjimmainen syy että näin on veikkaisin näin,ettei se sovi ihmisten uskonkuvaan joiden elämään sisältyy monenmoista synnissä elämistä,näin sinunkin kohdallasi. Ei ole muuta järkevää selitystä kun jonkinsortin uskovana kuitenkin yrität esiintyä.

    • -?-

      Kristitty on se, joka uskoo Kolmiyhteiseen Jumalaan ja uskoo Jeesukseen pelastajanaan, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen.

    • varmistus.

      -?-

      Uskomme Jumalaan tulee todeksi vain tekojemme kautta. Onko sinulla kantaa miten kirkon tulisi suhtautua miesten kanssa makaaviin miehiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1800
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      81
      1437
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      209
      1432
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      896
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      846
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe