että auton moottori menee p*skaksi jos jakohihna tuhoutuu, tulisi seivästää tylsällä talikolla ja pistää roikkumaan hamppunarusta lipputankoon muistutukseksi muille auto- ja moottorialan insinööreille!
Se homoinsinööri, jonka päähän pälkähti
50
1660
Vastaukset
- Inssi
Olisit vaihdattanut hihnan ajoissa! Hähää vituttaako?
- hihna parempi
autoilija kirjoitti:
Nyky autoissa on jo ketjut millä on ikuinen takuu
Nykyään ketju on monesti hihnaa heikompi... Ja takuuta ei niillä ole yhtään muuta autoa pidempään.
hihna parempi kirjoitti:
Nykyään ketju on monesti hihnaa heikompi... Ja takuuta ei niillä ole yhtään muuta autoa pidempään.
Kyllä ketju on parempi. Kestää auton iän.
autoilija kirjoitti:
Kyllä ketju on parempi. Kestää auton iän.
Silloin ketju kestää auton iän jos koko auto hylätään ketjun katketessa.
Pitkät välitykset pidensivät ketjujen kestoikää, mutta vielä jossain 70-luvun autossa tiheällä perällä saattoi reilu satatuhattakin riittää ketjulle.
Syynä ei välttämättä ollut itse ketjun heikkous, vaan rattaan pehmeä materiaali, pyöristyi hampaattomaksi.- Nokkaketju
M1978 kirjoitti:
Silloin ketju kestää auton iän jos koko auto hylätään ketjun katketessa.
Pitkät välitykset pidensivät ketjujen kestoikää, mutta vielä jossain 70-luvun autossa tiheällä perällä saattoi reilu satatuhattakin riittää ketjulle.
Syynä ei välttämättä ollut itse ketjun heikkous, vaan rattaan pehmeä materiaali, pyöristyi hampaattomaksi.Ladoissa oli aikoionaan ketju mitä piti aina tuhannen kilometrin välein kiristää ja oliko vaihto jo 10000km?
Nyky ketju kyllä kestää auton iän. - Peräaho
M1978 kirjoitti:
Silloin ketju kestää auton iän jos koko auto hylätään ketjun katketessa.
Pitkät välitykset pidensivät ketjujen kestoikää, mutta vielä jossain 70-luvun autossa tiheällä perällä saattoi reilu satatuhattakin riittää ketjulle.
Syynä ei välttämättä ollut itse ketjun heikkous, vaan rattaan pehmeä materiaali, pyöristyi hampaattomaksi.Omistin Saab 900 i: n vm 87. Kun luovuin siitä, oli mittarissa 450000 km ! Jakoketju ja koko moottori olivat täydessä timmissä. Mitään suurempia remonntteja ei tehty. Edes sylinteriantta ei oltu avattu. Moottori ei syönyt öljyä muutamaa vuotoa lukuunottamatta. Toisin on nykyään, moottorit tehdään keveiksi. Kierrosherkkyys ja energiansäästöhysteria ovat saaneet aikaan sen, että kaikki osat ovat mahdollisimma keveitä myös nokkaketju.
autoilija kirjoitti:
Kyllä ketju on parempi. Kestää auton iän.
niinpä
Mut kun se viruu ja kiristäjä ei pelitä hyppää jako ja venat osuu mäntiin
esim VW;t ja Bemarit- Kiristin
autoilija kirjoitti:
Kyllä ketju on parempi. Kestää auton iän.
Kyl ketju kestäiski, mutta kiristin ei.....
- Hinausautoilija
autoilija kirjoitti:
Kyllä ketju on parempi. Kestää auton iän.
Paitsi volkkareissa...
- valitse oikein.
Miksi ostit bemarin?
- Jakoketju
Mitä höpötät Bemareissa on ketjut. Ei ongelmia.
- niimpä
Jakoketju kirjoitti:
Mitä höpötät Bemareissa on ketjut. Ei ongelmia.
Bemarin ketju on ainoa minkä olen kuullut katkenneen, ja olikin yleinen ongelma kahdeksan tonnin moottoriremontti
- scheisse
Et kai erehtynyt volkkariin. Se on kauhea alennustila !!
- das auto
Onko volkkari vai audi?- heh heh....
- Das väljä
Sää voit suunnitella tehokkaan koneen, missä on 7:1 puristukset, niin jää venttiileille tilaa.
- noloja poikia
Mahtaisikohan johtua siitä perusasiasta, ettei moottoreja suunnitella hajoamista varten, vaan kestämistä varten.
- Mythbuster 5
Tarkoittanetko sitä henkilöä joka keksi tuon MYYTIN että moottori hajoaa jos joku X hihna katkeaa
Totta, kyllähän se kone siitä hajoaa, ei sillä ennen uutta hihnaa voi ajaa :)
Sama henkilö kenties keksinyt myös sen myytin että jos pitää P-vaihdetta mäessä, voi laatikko mennä "jumiin" ja mitä näitä nyt onkaan- kovapaiikka
Vaihtokoneen osto,jos jakohihna katkeaa..
- tunge myytit persees
Jos ei tiedä asiasta mitään niin parempi vain pitää turpansa ummessa.
- lol noob
hahahhaha tää oli hauskin kommentti kun koitat jotain pätee vaikket taida tietää edes jakohihnan tehtävää moottoris? hahhahaha
Molemmat myytit kun sattuvat pitämään jossain määrin paikkansa. Autosta riippuen.
Itsellä ei onneksi ole koskaan hihna katkennut (tuttavalla on, ja auton seuraava osoite oli paalaamo). Vaihdelaatikko on kylläkin mennyt "jumiin" P:tä päällä pitämällä. Mahtoi olla koomisen näköistä kun yrittää kuskinpenkillä pomppimalla saada autoa liikkumaan sen verran, että saisi vaihteen vapautettua...
Keksitkö muita myyttejä, jotka pitävät paikkansa?- Semmonen suomalainen
The_Rat kirjoitti:
Molemmat myytit kun sattuvat pitämään jossain määrin paikkansa. Autosta riippuen.
Itsellä ei onneksi ole koskaan hihna katkennut (tuttavalla on, ja auton seuraava osoite oli paalaamo). Vaihdelaatikko on kylläkin mennyt "jumiin" P:tä päällä pitämällä. Mahtoi olla koomisen näköistä kun yrittää kuskinpenkillä pomppimalla saada autoa liikkumaan sen verran, että saisi vaihteen vapautettua...
Keksitkö muita myyttejä, jotka pitävät paikkansa?Semmonen suomalainen ohjelma voisi muuten olla paikoillaan, missä testattaisi kaikkia erilaisia myyttejä, sanontoja, väittämiä, tarinoita yms.
Eli voitaisi ihan vaikka ensi alkuun testata tavat millä alkometriä saa huijattua
Sitten voitaisi testata tämä "Nolon Sian" väite, että TODELLA suuri etupainoisuus autossa voi vääristää mittaustulosta... (oikeuskin uskoi tämän)
Tietenkin toi jakohihna juttu kanssa
Tuo P-vaihteen jumiutuminen
Se että P-vaihdetta ei voi kytkeä auton liikkuessa
Se toimiiko peruutusvalot, jos ajovalot ei ole päällä
Ja yksi iso legenda. katsastuksissa on eroa... eli otettaisi auto missä olisi kaikkea "pikkuvikaa" kuten turvavyö hajalla, varotuskolmio puuttuu jne. ja katottaisi huomaako JOKA asema samat viat
Myöskin yksi myytti kaipaisi tutkimusta, se että hyötyykö autokoulu rahallisesti jos oppilas hylätään ajokoeessa
- diipadaii
Suattaahan se insinööri olla heterokin
- Auto-Antero
osta autoosi wankel moottori, niin ei tarvi huolehtia nokkahihnasta. Tai osta kuorma-auto, jossa nokkahihnan virkaa hoitaa rattaat.
- Kappas!
Anterokin heräsi heti kun alettiin homoista puhumaan ;)
- Auto-Antero
Kappas! kirjoitti:
Anterokin heräsi heti kun alettiin homoista puhumaan ;)
Antero - Kappas
1 - 0 - fapic eil
Auto-Antero kirjoitti:
Antero - Kappas
1 - 0Epic fail!
- mersumies2
Yleensä ketju kestää koko auton käytöiän. mulla mersussa vähä yli 500tkm ja alkuperänen ketju. toki poikkeuksiakin on. Ja vanhoissa 8 venttiilisissä koneissa katkeaminen ei tuhoa konetta. uus ketju ja menoks
- voyager3
riippuu koneesa mitä tuhoja tekee, joissakin ei mitään ,toisis menee venttiilit solmuun joissaki menee alakertaa myöten rikki jos oikeen huonosti käy. jossakin moottori mallis oli / on venttiileissä joku "sulake" joka vain hajoaa ja ovat kohtuu helpot korjata.
Ketjukin kannattaa joskus vaihtaa, ei se niin kallis investointi ole ettei sitä kantsis tehdä.
Se vaan ihmetyttää kun joissain koneis on hihnan vaihtoväl 60000km ja esim chrysleris oli 198000km eli voi sen hihnan tehä vähän leveemmän ja paksumman et kestää. - piika ei ole ihminen
voyager3 kirjoitti:
riippuu koneesa mitä tuhoja tekee, joissakin ei mitään ,toisis menee venttiilit solmuun joissaki menee alakertaa myöten rikki jos oikeen huonosti käy. jossakin moottori mallis oli / on venttiileissä joku "sulake" joka vain hajoaa ja ovat kohtuu helpot korjata.
Ketjukin kannattaa joskus vaihtaa, ei se niin kallis investointi ole ettei sitä kantsis tehdä.
Se vaan ihmetyttää kun joissain koneis on hihnan vaihtoväl 60000km ja esim chrysleris oli 198000km eli voi sen hihnan tehä vähän leveemmän ja paksumman et kestää.Tai ford,hihnakoneita mis vaihtoväli pitkä eikä kuin iän myötä riski kilsoille tultaes katkoja.Esmi 2.0 turatorque 200tkm hihna vaihtoväli,toki joku aika raja siinäkin joka suomen olois se tärkeämpi.Meillä kun vaihtuu -35- 35 välis isos osas maata sää vuoden aikana.Vaik ford ei auto,eikä margariini voita
- öö täh??
piika ei ole ihminen kirjoitti:
Tai ford,hihnakoneita mis vaihtoväli pitkä eikä kuin iän myötä riski kilsoille tultaes katkoja.Esmi 2.0 turatorque 200tkm hihna vaihtoväli,toki joku aika raja siinäkin joka suomen olois se tärkeämpi.Meillä kun vaihtuu -35- 35 välis isos osas maata sää vuoden aikana.Vaik ford ei auto,eikä margariini voita
No nyt alko muakin kiinnostaa, joku tossa mainitsi että joissain malleissa on venttiileissä sulakkeet, oon melko monta kansiremonttia tehny eikä oo vielä koskaan tullut vastaan venttiiliä jossa olis sulake :D ennen paloi venttiilit ja nykysin vissiin vaan venttiilistä sulakkeet, voiskin lähtee nettiautoon kattelemaan autoja joista nokkahihna poikinu, ei muuta ku sulakkeet vaihtoon ja baanalle :)
- sitkeä vipuvarsi
se "sulake" on esim. heikennetty kohta venttiilin keinuvivussa.
- fkljghtru
Syy on täysin kuluttajissa, jotka ei tajua tekniikasta hölkkäsen pöläystä, eikä osaa vaatia kunnollista tekniikkaa.
tai sitten pitää olla vaan halpaa.
sitä se on vaan nykyään.
yksi hyvä esimerkki on moottoripyörien/kelkkojen ja mopojen, muiden pienkoneiden akunlatauspuoli -ihan perseestä! - ajay_
Jooh en jaksanut lukea kuin puolet noista viesteistä mutta alkuperäiseen: Kaikissa autoissa ei venttiilit osu mäntiin vaikka hihna tai ketju katkeaisi tai jako jostain muusta syystä pääsisi sekoamaan. Useimmissa (etenkin moniventtiilitekniikkaa käyttävissä) autoissa palotilat ja venttiilit on suunniteltu siten että kun mäntä nousee yläkuolokohtaansa, niin venttiilit vetäytyvät pois edestä.
Jos hihna katkeaa, venttiilit saattavat vääntyä. Ei siinä koko moottoria tarvitse vaihtaa, vain venttiilit ja korkeintaan nokka-akseli tai kansi mikäli tilanne on paha.- jokumuu.
Se on tuurissaan mitä sieltä koneesta menee jos hihna hyppää tai korkkaa. Riippuu kyllä moottorityypistäkin.
Itse ostin joskus auton josta oli remmi hypännyt. Jokunen venttiili oli poikki ja osa mutkalla, toinen kansi soseena, samoin sen puolen männät, ja jopa lohko oli halki. Ei jäänyt muuta käyttökelpoista kuin toinen kansi kokonaisuutena, nokka- ja kampiakselit.
- vapaasti pyörivä
Sähköautojen yleistyessä ei tätä riesaa onneksi enää ole.
- N. Tesla
Kyllä se vielä vie aikaa ennen kun tulee myyntiin jokapojan sähköautoja ainut
varteenotettava vaihtoehto taitaa olla Tesla-S mutta hinta hipoo sataatonnia.
- ls listat sivulla
vm 88 opel vectra 1.6 kaasari koneiseen tuli kaveriin kans ihan tien sivus vaihdettua jakohihna.Se oli surullisen kuuluisa huonosta kestosta,ei hajonnu venat ym mut matka tietty katkeaa.Kone tyyppi muistaakseni sv ??Ja joku tyyliin 80 hv nuhapumppu kone.
- 407
Moskvitsh 407 autoista ei ole koskaan katkennut jakoketjua tai jakohihnaa.
- 1.6 16V
16v moottorit menee sököksi jos hihna katkeaa. 8V yleinsä ei mene sököksi. Näin useimmiten.
- hajoovolsukuski
Corollan 1,6 16v (vm 1993-2000) moottori ei mene rikki kun hihna katkeaa. Eli venttiilit ei osu mäntiin. Toyota osaa tehdä tämänkin laadukkaasti.
- aasiatonlinja
Veikkaampa että useampi menee sököksi kun särkyy , menee jopa paskaksi . Onhan ne kaikki ihan perseestä , vai miten nykytenavat asian ilmaisevat , vai tuntevatko ne asiaa lainkaan?
- Exxon Valdez
60 luvulta lähtien Opelissa on ollut tuplaketju,aina 90 luvulle asti näissä patarautamoteissa.Pomminvarma motti,mikäli vertaa näihin riisikuppi/ kuminauhakököttimiin.
Yli 12 vuotta ajelin samalla (-71) Opelilla aikoinaan,koneesee öljyn vaihto ja filtteri vuoden välein riitti.
Toinen (-79) Opel oli yhtä pomminvarma kärry 11 vuotta.
Sama 79 sai aikoinaan "pusun" taakse kuorma-autosta, josta putos puoli puskuria ja etuvalo vilkkuineen.
Kuormiskuski ihmetteli Opelin vaurioita... puskuri hieman taipunut,takaluukussa painauma ja takavalossa pieni reikä!
Kuski kysy "mikä panssarivaunu tää on??"
Vastasin "tää onkin AUTO, eikä mikään nykyajan riisikippo!!" - kevennetään
nyt välillä .kattokaa youtubesta: tykylevits saabin kannentiiviste.
- Lysmyinen
Hans Glas-firmalle terveisiä?
http://www.pro-steilstrecke.de/images/ManfredRommelsheim/1963_mr_12h13.jpg - Hihna rules!
Hihnakone käy kuin kissa. Täysin äänetöntä. Vain vaimeaa suhinaa kuuluu. Toisin on ketjukoneilla, jotka rallattaa olipa ketju uusi tai vanha =)
- Nokkahihna
Nastarenkaiden hakkaama kivipöly rikkoo tiet, autot ja ihmiset.
Haluamme ajaa sorateiden kaltaisiksi muuttuneilla maanteillä, pikku peltilaatikoissamme tietä kovametallisilla piikeillä soratieksi rikkomalla hirvittävää melua tuottanen, hampaat pölysta kirskuen, kärsien kivipölykeuhkosta, keuhkoahtaumasta, tappavasta keuhkösyövästä, verisuonitaudista ja kuulovammasta. Ei nyt niin itsestä väliä, mutta kun kuluu myös nokkahihna.
Kesällä taas kiroamme vesiliirossa ja päällystystyömaan jonossa. - teuvopa
Niin on nastarenkaat pahempi kuin nokkahihnat tänäpäivänä kun tarjolla laadukkaita kitkoja.
Ei ole tänä talvena vieläkään ollut tarvetta nastoille täällä pohjois-ruovedelläkään.
Lisänä turhia insinöörejä on meille keksimässä takasumuvaloa jota tarvii tuskin ikinä itse olen ajanut joka säällä ja joka aikaan yli kolmenkymmentä vuotta ja 40.000km vuoteen enkä ole sytyttänyt kuin parikertaa jonkun rekan aiheuttamaan lumipöllyyn.
Takavetoisista autoistakin voisi jo luopua sen verta ihmiset ovat jo sivistyneet eikö. - 314
En haluaisi Opelia haukkua, koska sitä haukutaan aivan tarpeeksi
muutenkin.
Minulla kuitenkin Vectra C:n 2.2:n ketju hyppäsi ylitse moottoria käynnistettäessä, vaikka kilometrilukema oli vain 42.000 ja ajoa alle kaksi vuotta. Ketjun ei siis tarvitse katketa ajossa, startti riittää.
No joo. takuuseen, mutta sittenkin.
Silloin oli pakko uskoa, ettei GM osaa tehdä moottoreita.
Nykyisin MB E W211, jonka olen ajatellut pitää ja vain ajaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1223959Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3142049Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481801- 1051727
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21690IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391661Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4401512Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531242Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4291198