Suntion työ

lahtisuntio

Ajattelin kopioida kesäisen oman blogikirjoitukseni tänne, se ehkä auttaa selkiyttämään suntion työnkuvaa. Lukekaa ajatuksella! :)

Kello on puoli seitsemän aamulla. Herätyskello soi, on aika nousta ylös ja lähteä töihin. Laitan kahvin tippumaan, puuroveden kiehumaan ja haen lehden.
Juotuani kahvit ja syötyäni käyn vielä suihkussa, hyppään pyörän selkään ja ajan noin kolmen kilometrin työmatkan työpaikalleni.

On kesäinen aamu, ja kello on kymmentä vaille kahdeksan kun saavun seurakuntakeskuksen pihaan. Aurinko pilkahtelee kuusen oksien heiluessa, linnut laulavat ja ilma on yöllisen sateen jälkeen raikas ja kostea.
Tunnen olevani siunattu. Lukitsen pyöräni, ja kaivan suuren avainnipun repustani, suuri se on siksi koska siinä ovat kolmen eri kiinteistön avaimet.

Astelen sisään aulan läpi, kattoikkunoista tulvii kaunis auringonvalo, joka heijastuu valkeasta laattalattiasta ja pöytäpinnoista.
Aulasta on näkymä lasien läpi myös kirkkosaliin. Kiviset kierreportaat alas, ja henkilökunnan sosiaalitilaan. Vaihdan jalkaani työsandaalit, ja ylleni työliivin jossa on kiinni minun oma nimineulani.

Seuraavaksi menen siivouskomerolle, kostutan mopit ja siivouspyyhkeet, siivoan keittiön, vessat, aulan, ja kerhohuoneen.
Sytytän valot kirkkosaliin. Kattoikkunoista lankeava auringonvalo osuu seinien vaaka-paneeleihin lämmittävästi. Keskikäytävältä katselen itsekseni hiljaa alttariseinää. Kuuntelen hiljaisuutta mikä kirkkosalissa on kello yhdeksältä ja rukoilen hiljaa mielessäni.

Kello kahdeltatoista alkavaan konfirmaatiomessuun on valmistauduttava aamutöiden jälkeen, tarkistan vielä, että kirkkotekstiilit ovat suorassa ja että kynttilöitä on oikea määrä. Alttarilla mikrofonin ja kusifiksin on oltava suorassa linjassa. Vaihdan uudet kynttiät, alttarille. Sytytän tulen lähetyskynttelikköön sekä sytytän myös yhden kynttilän lähetystyön hyväksi.

Haen sakastin takaa olevasta huoltohuoneesta kärryllä ehtoollistarvikkeet, pöytäliinat ja pikarit. Laitan kaiken kirkkosalissa oikeille paikoilleen. Täytän viinikannut ja käyn hakemassa jääkaapista sulatetun alkoholittoman viinin omaan pieneen kannuunsa. Testaan vielä äänentoiston. Kaikki on kunnossa! Kello on yksitoista, voin pitää kahvitauon. Ennen sitä käyn kuitenkin vielä vaihtamassa ylleni tumman puvun, johon kiinitän nimineulani. Tunnen olevani tärkeässä virassa. Nautin työstäni.

Väkeä alkaa virrata kirkkoon, pappi sanoi että konfirmaatioryhmä on tälläkertaa erityisen suuri, joten kirkkokansaakin on enemmän. Kun kello on puoli kaksitoista, kirkkosali pullistelee jo väkeä. Sytytän kynttilät alttarille. Varmistan vielä että kaikki on kunnossa, kolehtilaput pankkiin olen täyttänyt jo toissapäivänä.

Autan pappeja pukeutumisessa, käyn säätämässä kanttorille peiliä uruista, sekä käyn vielä kertaamassa rippikoululaisille miten kulkueessa mennään. Pappi pitää rukouksen. Käyn laittamassa kellot soimaan. Kirkkokansa hiljenee, ja kun kanttori alkaa soittaa, kulkue lähtee liikkeelle. Istun kanttorin vieressä urkukorokkeella. Kuten aina.
Papin johdantosanojen jälkeen alkaa alkuvirsi. Kirkkosali on täynnä, noin viisisataa henkilöä. Laulaessani herra kädelläsi ja katsellessani kynttilöiden palamista ja minua nuorempia rippikoululaisia tunnen olevani siunattu kun saan tehdä tätä työtä.

2

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei lahtisuntio,
      ja kiitos tekstistäsi, olipa mukava kurkata suntion työpäivään! Suntion työ on todella tärkeää. Tuoreena pappina, kun kaikki oli jännää ja uutta, oli suntion viisaus tuki ja turva. Nykyisin arvostan todella sitä, että suntiolla on kaikki langat käsissään ja tilanteet menevät sujuvasti ja jouhevasti. Että kiitos työstäsi!

      Sinikka-pappi

    • Sunt0

      Todella hyvä kirjoitus!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe