Nykyjäänhän on niin ettei lääkärit mielellään kirjota enää rauhottavia lääkkeitä ihmisillä. Tämä johtuu siitä, että ne kun ovat tavallaan "huumeita" joista tulee paha koukku ja irti pääseminen on vaikeaa. Minulla on tästä kokemusta kun muutaman vuoden söin Opamoxeja ja se katkaistiin laimeemmalla Risolid valmisteella kahdessa viikossa ja tilalel otettiin Olantsapiini niminen neurolepti (eli Zyprexa).
Olantsapiini toimi hyvin siinä mielessä että se vei benzoviekkarit pois, kuten ahditus, levottomuus, paniikit jne... Mutta eipä paljon enää järki kulkenut päässä.
Minulla kun tuo Opamox toimi niin hyvin. Minkä sille voi jos sitä vaan on niin "vaivainen" että on pakko syödä sellasta rauhoittavaa? Se kun paranti niin kummasti elämän laatuani, ylipäätään teki minuta työkykyisen.
Neuroleptit taas eivät sitä tee, vaan päinvastoin. Selitin päihdelekurille että eikös tuommoinen neurolepti mieluumminen ole se viimeinen vaihtoehto kun rauhoittavat, koska minulla ei ole vielä diagnosoitu kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai saati skitsofreniaa.
Tarkotan siis, että jos rauhottavat auttaa pärjäämään elämässsä niin mikä paha siinä on että on sitten benzonarkki. Jos on pakko niin sitten on pakko. Kun ei ole mitään sivuvaikutuksia, ainoastaan vaan "auttaavat".
Minullahan oli alkoholin kanssa ongelmaa ja siksi se lekuri ei mulle niiitä rauhottavia enää myönnä vaikka kiven kovaan olen selittänyt että minä kyllä pystyn jättämään alkoholin jos saisin niitä rauhoittavia vain syödä ennemmin kun mitään neuroleptejä. Sanoin myös että mikäli minulla joku päivä todetaan vaikka mielisairaus niin sittenhän on pakko syödä niitä. Esim. skitsofreenikkoa ei pamit auta (mutta joutuuvat niitäkin syömään).
Joku selitti mulle että mene yksityiselle puhumaan toi juttu niin saat varmaan ne opamoxit takas koska kyse on siis työkyvystä ja muutenkin siis elämässä pärjäämisessä.
Kaikenlaisia SSRI-pillereitä ne on mulle vuosien saatossa syöttäny eikä mitään apua vaan ainoastaan haittavaikutuksia. Rauhottavat on olleet ainoita joista apu on tullut, mutta sillon alkon käytön on loputtava.
Neuroleptit vs benzot
14
2566
Vastaukset
- opamox auttoi...
(jatkoa...)
eli siis mitä mieltä olette? niitä zyprexoja kun en suostu syömän ja nyt minun on tainnutettava itseni alkoholilla niihin vaivoihin mihin aikaisemmin söin opamoxeja.
kumpi se olisi parempi? olla koukussa rauhoittavaan vai joka päivä vetää salaa huikkaa taskumatista että olis siedettävä ja rauhallisempi vointi?
vaan ei mene lääkärin jakeluun... jos siis ei ole vielä hullun papereita niin miksi sitä sitten pitäisi syödä hullun lääkettä? kerkeen mä niitä vielä syömään mikäli niin käy mutta miksi jo tässä vaiheessa jos rauhottavakin auttas? - ikkumyy
Ymmärrät varmaan miksi päihderiippuvaiselle ei bentsoja myönnetä?
Eri asia jos tilanne olisi semmoinen että ottaisit rauhoittavan vain muutaman kerran viikossa vaikeimmissa tilanteissa, mut jos niitä rupee joka päivä nappailemaan niin tietäähän siinä mitä käy.
Tolet kasvaa jos joka päivä syö ja kohta joudut naukkailemaan kymmeniä bentsoja päivässä. Tässä siis vastaus sulle, miksei niitä päihderiippuvaiselle myönnetä, varsinkin jos tiedetään et on koukussa niihin.
Onhan rauhoittavakin tavallaan "hullun" lääke, vai miksi kuvittelet että niitä sanotaan rauhoittaviksi? Mikä sinun mielestäsi tekee ihmisestä hullun? Skitsofreenikkoja yleisen käsityksen mukaan pidetään hulluina.. näin tekee tietämättömät ihmiset jotka eivät tajua että esim. harhat eivät ole itse aiheutettuja, ja tila on yleensä seurausta pitkään jatkuneesta tai yllättävän suuresta elämänmuutoksesta, yleensä negatiivisesta mutta toki positiivisestakin. Myös skitsofreenikko pystyy olemaan järkevä akuuttien sairaustilojen välissä, toiset saavat elämänsä aikana vain yhden psykoosin ja sitten vaiva pysyy kurissa lääkkeiden avulla.
Itse syön bentsoja "viisaasti" vain vaikeimmissa tilanteissa, muutaman kerran viikossa jos sitäkään, ja pidän huolen siitä ettei kävisi niin että olisin pahasti riippuvainen.
Suosittelen sinulle mahdollisesti päihdevieroitusta ja terapiaa, on epätodennäköistä että lääkärit piakkoin määräisivät bentsoja juurikin riippuvaisen taustasi vuoksi.- skitsofreniasta
"Skitsofreenikkoja yleisen käsityksen mukaan pidetään hulluina.. näin tekee tietämättömät ihmiset jotka eivät tajua että esim. harhat eivät ole itse aiheutettuja, ja tila on yleensä seurausta pitkään jatkuneesta tai yllättävän suuresta elämänmuutoksesta"
Skitsofrenia on nykykäsityksen mukaan hyvin pitkälle geneettinen sairaus. Elämänmuutoksilla yms... on pienempi merkitys. Ylipäätänsä on kyseenalaista, voiko skitsofrenian itse aiheuttaa elämäntyylillä jne... - opamox auttoi..
Se oli aikoinaan sellanen "moka" johon tuli ryhdyttyä. Kerran krapulassa koin ensimmäisen kovan paniikkikohtauksen ja menin lekurille joka ihme kumma kirjotti mulle ton opamox respan. Sillon en edes tajunnut että toi paniikki todennäkösesti johtu rajusta ottamisesta. Sitten aloin krapulaoireita hoitamaan rauhottavilla mikä oli tietenkin virhe, mieluummin darra kannattaa hoitaa sillä millä se on tulllukin, eli portaittain loiventamalla lopettaa putki niin ei tarvitse katkolle juosta.
Minä siis olin kuntoutuksessa juurikin tuon 3 ja puolen vuoden sekakäytön takia ja pääsin eroon niistä rauhoittavista. Tosin, nyt kun ei ole niitä nappeja niin alkon käyttö on vaan lisääntynyt entisestään (korvaamaan sitä benzojen puutetta).
Se on yksilöllistä miten tolet kelläkin kasvaa, mulla ne ei juurikaan nousseet. Raittiina päivänä riitti 30mg annos, krapulassa 60mg.
No, mutta niinkuin sanoin, tuo asia on jo opittu mitä sekakäyttö on kun sen oon läpi käynyt. Sitähän juuri sanoin että alkon pois todellakin heivaisin jos noita pillereitä saisin. Ja koskaan en todellakaan ollut sellanen käyttäjä että heitetään liuska pameja naamaan että saadaan pönttö pörisemään. Ennemminkin vain "lääkitsin" itseäni mahdollisimman pienillä annoksilla.
No, skitsofrenia on sairaus joka todetaan tod. näk. mielisairaalassa psykoosin puhjettua. Entäpä jos joku saisi elämänsä kondikseen ja raiteilleen ihan benzojen avulla niin ei välttämättä koskaan kävisi niin että tulisi niin harhaiseksi että koko tarvitsisi mennä MT lähetteellä mielisairaalaan? Siis, neuroleptit on käypälääke niitä vaivoja sairastaville ja olen lukenut että sitä sairastava ei pärjää pelkillä pameilla. Jos minä pärjään, en todennäköisesti ole sellainen.
En ymmärrä miksi he haluaisivat minun sellaisia syövän. Kaiken huippu: lääkäri pisti noi mulle "kaksisuuntainen mielialahäiriö" nimellä kulkemaan. Ei minkäänlaista psykiatridiagnoosia olla mulle tehty ikinään. Ainut mitä koen toisinaan on ahdistuneisuus ja levottomuus. - Anonyymi
Itselläni bentsot ollut 8 vuotta. Määrä pysynyt samana ja pystyn ottamaan vähemmänkin. Ei niissä automaattisesti teho mene ja joutuu ottamaan lisää. Helpottaa vain oloa ja pysyy työkykyisenä. Ei ne päähän mene.
- Vältä neurol.
Olet tehnyt oikean havainnon. Neuroleptit ja SSRI:t ovat tehottomia. Vältä neuroleptejä ja käytä rauhoittavia lääkärin määräämän annoksen mukaan. Säännöstele alkoholinkäyttöäsi, mutta se ei tarkoita absolutismia. Oma vointi kertoo parhaiten, ei vuorokausisuositukset netissä.
Bentsot eivät koukuta, jos niitä käytetään ohjeen mukaan. Vieroittautumisoireet vaihtelevat yksilöittäin. - bentso-oppilas
Bentso ja viina = sekakäyttäjä.
Viinat pois, sitten voit saada jo bentsojakin.
CDT ja maksa-arvot pitää pysyä useamman kuukauden kunnossa, ennenkuin saat "rehellisesti" bentsoja - 3+3
Neuroleptit tuhoaa aivojen unireseptorit?
Suomessa on paljon neuroleptien off-label - käyttöä, vaikka ne ovat todellisuudessa skitsofrenian ja muiden vakavien mielisairauksien hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, joissa on vakavia sivuvaikutuksia. Erityisesti olen ihmetellyt, että neurolepteja käytetään jopa unettomuuden hoitoon, kuten Ketipinoria, vaikka tämän lääkkeen sanotaan pitkässä käytössä vaurioittavan aivojen unesta vastaavia osia ja jopa mahdollisesti tuhoavan aivojen unirereptorit.
Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia.
Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.
Totuus lääkkeistä, lääketehtaista, lääkäreistä ja hoidosta!
http://masennuslaakkeista.nettisivu.org/laakkeiden-vaikutukset/ - Tutkimustuloksia
Neuroleptit tuhoavat aivot: limbisen järjestelmän ja otsalohkon, joissa sijaitsevat oppmistaidot, muisti, tunteet ja motiivit.
Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosaurauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.
http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/
Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä. - mr.unettomuud
Bentsot auttaa minullakin hyvin paniikkikohtausten estoo. Siinä on käytössä Diapam 5mg, päivittäisen ahdistuksen estoon Rivatril, aamuisin 2mg ja iltapäivällä 1mg. Unilääkkeenä on kokeiltu Tenoxia ja Stilnoctia. Auttaahan ne nukahtamisessa, mutta kun vaikutus 3-4 tunnin jälkeen heikkene niin se on herätys ja loppuyö meneekin sängyssä pyörimisessä. Sitten laitettii Tenoxin kanssa otettavaksi 200-300mg Ketipinoria, vasta niillä annoksilla rupesi tehoamaan unettomuuteen. Loistavasti saa kahdeksan tunnin yöunet, eikä minkäänlaista tokkuraisuutta ja muutakaan haittavaikutusta ole ilmennyt. Jos se pitää paikkansa että neuroleptit lyhentävät elinikää, niin kyllä sen tekee myös krooninen unettomuus. Hyvä lääke on Ketipinor.
- QPertti
Diapam on todella mieto pilleri, kuten ovat myös Opamox:it. Paniikkihäiriöön paras lääke on Rivatril. Rivatril 0.5mg auttaa hyvin, mutta kahden mg:an Riva on paras.
Benzojen lopettamiseen sopii hyvin Diapam, pitkän puoliintumisajan vuoksi. Mutta MIKÄÄN RAUHOITTAVA EI OLE OIKOTIE ONNEEN.
Pitkään väärinkäytettynä vahvat benzot aiheuttavat ärtymystä ja vahvan riippuvuuden.
Kannabis on oikea lääke, jos oikein ahdistaa, mutta sekin tosin toimii vain, jos ei ole muuta pohjilla. Tosin pilveä ei voi poltella, jos on töihin menossa tai muuten haluat liikkua ihmisten ilmoilla.
Kannabis on myös paras lääke krapulaan. Sunnuntaina käärii jointin ja imaisee, menee rokulipäivä hyvin nukkuessa ja syödessä, jopa seksiäkin kykenee harrastamaan :)
Neuroleptit kannattaa unohtaa, ostaa sitten kadulta pillerinsä, jos ei lääkäri kerran suostu määräämään. - ....................
Bentsodiatsepiinit ovat epilepsialääkkeitä, eikä niillä tule koskaan hoitaa ahdistuneisuushäiriötä kuutta viikkoa kauempaa. Päihdeongelmaisille bentsodiatsepiinejä ei tule määrätä, koska he jäävät riippuvaiseksi kaikkeen, ja siinä hoidetaan sitten vieroitusoireita eikä ahdistuneisuutta. Ahdistuneisuuden hoitoon kuuluvat keskustelut ja terapia silloin kun ahdistuneisuus rajoittaa toimintakykyä merkittävästi.
- far.
No pääindikaatio bentzoilla ei ole epilepsia, poikkeuksen tekee Rivatril. Toki pitkä kohtaus yritetään laukaista bentzolla mutta ei, eivät ole bentzot mitään epilepsialääkkeitä.
- Anonyymi
Avaaja voisi ryhdistäytyä ja mennä töihin, niin ahdistus ja paniikki hoituisi sillä. Tottelet ja teet mitä käsketään ja päivän päälle kotiin lukemaan tai vaikka jonkin harrastuksen pariin ja jätä Some pois, niin et tarvitse mitään lääkkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458690Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472499Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282307- 382262
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1861779- 961775
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221610Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik81066Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61056