Pehmeä jousitus?

xxxxxffx

Miksi suomalaiset eivät ole ymmärlätäneet sitä että perinteisen mid/fullsizeauton jousitus sopii meikäläisille seututeille ja yksityisille sorateille paremmin kuin vaikkapa Keski-Euroopan pienellä raekoolla tehdylle assulle tai betonikaduille?

Kauheassa kiimassa ostetaan VAGmerkkisiä kärryjousitettuja "priimiumeja" kun vain Startin toimittaja sanoo taikasanan sporttinen. Mikä siis tarkoittaa hevoskärryjousitusta ja telaketjupyöriä.

14

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tä hä

      tekikö kipeetä kun järki lähti?

      • Jubilee.

        Minulta lähti järki parikymmentä vuotta sitten, mutta ei tehnyt kipeetä, tuntui kuin "amerikkalainen unelma", eli vaihdoin jenkkiautoon. Eikä ole sen jälkeen järki palautunut, jenkki on edelleen käyttö- ja harrasteautona ja matkanteko on yhtä nautintoa. :D


    • Kelpo Mies

      Niin kyllä ne "perinteiset" mid- ja full-size sedanit ja stw:t on olleet historiaa jo parinkymmenen vuoden ajan. Tavan arkikulkine ei amerikoissa juuri eroa eurooppalaisesta vastineestaan.

    • läski pehmentää

      kuka nyt ajelee sorateillä ja jollain "seututeillä", (mitähän nuo lieneet).
      Amerikkalaiset auto ovat kovuudeltaan nykyään hyvin lähellä eurooppalaisia, hiemen huonompia vaan.

    • Ei kiva

      Sitä 60-70 lukulaisten jenkkien vaappumista ja heijjaamista ei voi kehua kuin korttelirallissa ja kudulla.

      • wanhat huonot ajat

        juu, hauskaa katsoa vanhempia jenkkileffoja joissa on takaa-ajokohtauksia kun vanhat lullat hyllyy ja heiluu pahemmin kuin laivat myrskyssä. Jossain jenkkien suoralla tiellä nuo vielä ymmärtää, mutta ei euroopan mutkaislla teillä joita ei ole tehty viivoittimella mantereen halki.
        Onhan Citikalla loitavia jousituksia jos pää ei kestä hyviä ajo-ominaisuuksia.


    • Driver.

      Suomalaisissa on niin paljon kasakoiden geenejä, että nauttivat mieluummin pienestä kärsimyksestä ja kidutuksesta, kuin mukavasta, nautinnollisesta elämästä.

      • onaboy

        noi jenkkien japsit myydään hinnat alkaen mallina jenkeissä samalla koneella joka on täällä se huippu versio, ja usa japsi versiot ajaneena samasta autosta niinn jenkkiversion jousitus oli jenkkityyliin pehmeämpi. mutta itseasiaan, on se mukavampi ajaa huonoja suomalaisia teitä niin että ei joka kuoppa tunnu :)


      • Tietäsivätpä vaan
        onaboy kirjoitti:

        noi jenkkien japsit myydään hinnat alkaen mallina jenkeissä samalla koneella joka on täällä se huippu versio, ja usa japsi versiot ajaneena samasta autosta niinn jenkkiversion jousitus oli jenkkityyliin pehmeämpi. mutta itseasiaan, on se mukavampi ajaa huonoja suomalaisia teitä niin että ei joka kuoppa tunnu :)

        Eihän kaksi vuotta sitten amerikan Golffiin ollut edes saatavilla muuta kun vapaasti hengittävä 2.5L, kun ei amerikkalaisille TSI kelpaa Ja kuvitelkaa Touran Tila-autoon oli saatavilla V8 :D:D:D: Toyotalla on Silveradoa vastaava Tundra amerikassa johon saa 5.7 V8 ja pienimmillään 4.0L V6. Joku aika sit katoin, et Avensista vastaavaan 2013 Avaloniin oli joku 3.5 mylly.

        Monissa eurooppalaisissa amerikan malleissa on pehmeämpi alusta kun euroopan vastaavassa, koska amerikkalaiset ei edelleenkään suostu ajelee sellasilla kivirekiautoilla mitä täälä myydään. Onneks Tampereen seudulla on Lincolnin Town careja taxina, niin pääsee suomalaiset ihmettelee sitä kun ei hämeenkadun mukula kivet tunnu ollenkaan eroavan tasasesta asfaltista:D

        Niin ja toi yks tua edellä vielä väitti, että nykypäivän amerikassa ei autot juurikaan eroa eurooppalaisista, voisin vaikka kuinka luennoida nykypäivän Impaloista, Tauruksista, suburbaneista, Navigatoreista, Aspeneista, Savannoista, Lucerneista yms.................. mutta on parempaakin tekemista, vituttaa vaan noi tynnyrissä elävät tekniikan maailman lukiat, jotka kehtaa puhua luulojaan totena, Se vaan on sellasta, et kaikki tietää kyllä esimerkiks Sebringin, mutta ei ole kuulluutkaan samaan aikaan myytävästä isommasta Chryslerin sedanista, eli LHS:stä, no ei tietenkään kun ei autoa vaivauduta suomeen tuomaan, joten nää "kelpo miehet" vois jättää Amerikan rauhaan.


    • Kelpo Mies

      "Amerikkalaiset auto ovat kovuudeltaan nykyään hyvin lähellä eurooppalaisia, hiemen huonompia vaan. "

      Millälailla huonompia ja miten se ilmenee ?

      "juu, hauskaa katsoa vanhempia jenkkileffoja joissa on takaa-ajokohtauksia kun vanhat lullat hyllyy ja heiluu pahemmin kuin laivat myrskyssä. Jossain jenkkien suoralla tiellä nuo vielä ymmärtää, mutta ei euroopan mutkaislla teillä joita ei ole tehty viivoittimella mantereen halki."

      Niin siis vanhat eurooppalaiset autotko sitten olivat alustansa ominaisuuksilta jotenkin mullistavasti parempia ? Eurooppalainen moottoritie ei siis ole vedetty suoraviivaisesti ?

      Ainoa asia noissa ylläolevissa sitaateissa, joka pitää paikkansa, on se, että amerikkalaiset autot (ne vanhemmat) oli suunniteltu nimenomaan mukavaan ja vaivattomaan matkantaittamiseen hyväpintaisilla väylillä. Karumpiin olosuhteisiin oli omat kulkineensa.

      Tätä ei 1960-70 -lukujen suomalainen "autotoimittaja" halunnut ymmärtää, polkiessaan peruskäyttöjenkkiä sorarännissä kuin vierasta sikaa, ja kun auto ei kovasta yrityksestä huolimatta tahtonut kulkea jatkuvasti sladissa, se oli täysi paska.

      Nämä myytit muutuivat suomalaisen, laumasieluisen taviksen aivoissa kivenkovaksi faktaksi, joka pitää pintansa tänäkin päivänä.

      Ei se vanha jenkkiauto todellakaan mikään maailman paras autoteollisuuden taidonnäyte ole, eikä se ole ikinä sellaiseksi tarkoitettukaan. Onpahan vain oman aikakautensa tyypillinen massavalmiste, hyveineen ja puutteineen.
      Silti se tarjoaa usein enemmän, kuin vastaavan ikänen eurooppalainen tai aasialainen serkkunsa.

      • ^^^^^^^^^^^^

        Minulla oli joskus autona 1966 Dodge Coronet ja sain silloiselta appiukkoehdokkaalta Tuulilasilehden koeajoraportin ko. autosta.

        Loppuraportissa toimittaja (yllättäen) kehui autoa kovasti ja ihmetteli itsekin, kun hiekkatienpätkä jossa he kävivät autoja vertailemassa, taittuikin Coronetilla "yhdellä kädellä leppoisasti ajaen" nopeammin, kuin monella urheilullisena pidetyllä saksalaisautolla, "hampaat irvessä ajaen".

        Eikä se -66 Coronet todellakaan ollut mikään "lulla", vaan ainakin oman mittapuuni mukaan liiankin kovalla alustalla varustettu auto.

        Ja tälläkin hetkellä minulla on kaksi tehdaskuntoista jenkkiä, joissa molemmissa on huomattavasti jäykempi alusta, kuin edellisessä, uutena n.130000euroa maksaneessa A6 Audissa.

        Mutta ilmeisesti on kiva esittää tietäjää, ja haukkua autoja, joista ei tiedä yhtään mitään, Ilmeisesti ei metrinkään kokemusta edes kyydissä istuen, saatika ajaen.


    • West.

      "Silti se tarjoaa usein enemmän, kuin vastaavan ikänen eurooppalainen tai aasialainen serkkunsa. " .... ja usein vielä tänäkin päivänä. .D

    • suurta mukavuutta

      Eipä juuri löydy mukavampaa autoa kuin vanha iso jenkki jossa alusta ja jousitus kunnossa sekä pehmeä sohvat. Menee mukavasti hidasteista ja kuopista toisin kuin uudemmat eurojapsi autot.

      Kaikki ei vaan ymmärrä hyvän päälle.

      "Huonot kaarreominaisuudet", ehkä jos ajaa rallia liikenteessä, itse ajelen nautiskellen ilman kiirettä työmatkani.

      Toki se loppuun ajettu huonokuntoinen jenkki voi olla epämukava ja liika vaappuminen on liikaa

      • Kahta en vaihda....

        Olin urheilullista mainetta omaavan uudehkon neliovisen perhe-euroauton kyydissä ja kyyti oli minun makuuni todella epämukavaa. Moottoritien asfaltin rosot tuntuivat takapuolessa, puhumattakaan asfaltissa olevista pienistä vaurioista ja melu oli niin kova, että keskustelu oli hankalaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe