Pehmeä jousitus?

xxxxxffx

Miksi suomalaiset eivät ole ymmärlätäneet sitä että perinteisen mid/fullsizeauton jousitus sopii meikäläisille seututeille ja yksityisille sorateille paremmin kuin vaikkapa Keski-Euroopan pienellä raekoolla tehdylle assulle tai betonikaduille?

Kauheassa kiimassa ostetaan VAGmerkkisiä kärryjousitettuja "priimiumeja" kun vain Startin toimittaja sanoo taikasanan sporttinen. Mikä siis tarkoittaa hevoskärryjousitusta ja telaketjupyöriä.

14

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tä hä

      tekikö kipeetä kun järki lähti?

      • Jubilee.

        Minulta lähti järki parikymmentä vuotta sitten, mutta ei tehnyt kipeetä, tuntui kuin "amerikkalainen unelma", eli vaihdoin jenkkiautoon. Eikä ole sen jälkeen järki palautunut, jenkki on edelleen käyttö- ja harrasteautona ja matkanteko on yhtä nautintoa. :D


    • Kelpo Mies

      Niin kyllä ne "perinteiset" mid- ja full-size sedanit ja stw:t on olleet historiaa jo parinkymmenen vuoden ajan. Tavan arkikulkine ei amerikoissa juuri eroa eurooppalaisesta vastineestaan.

    • läski pehmentää

      kuka nyt ajelee sorateillä ja jollain "seututeillä", (mitähän nuo lieneet).
      Amerikkalaiset auto ovat kovuudeltaan nykyään hyvin lähellä eurooppalaisia, hiemen huonompia vaan.

    • Ei kiva

      Sitä 60-70 lukulaisten jenkkien vaappumista ja heijjaamista ei voi kehua kuin korttelirallissa ja kudulla.

      • wanhat huonot ajat

        juu, hauskaa katsoa vanhempia jenkkileffoja joissa on takaa-ajokohtauksia kun vanhat lullat hyllyy ja heiluu pahemmin kuin laivat myrskyssä. Jossain jenkkien suoralla tiellä nuo vielä ymmärtää, mutta ei euroopan mutkaislla teillä joita ei ole tehty viivoittimella mantereen halki.
        Onhan Citikalla loitavia jousituksia jos pää ei kestä hyviä ajo-ominaisuuksia.


    • Driver.

      Suomalaisissa on niin paljon kasakoiden geenejä, että nauttivat mieluummin pienestä kärsimyksestä ja kidutuksesta, kuin mukavasta, nautinnollisesta elämästä.

      • onaboy

        noi jenkkien japsit myydään hinnat alkaen mallina jenkeissä samalla koneella joka on täällä se huippu versio, ja usa japsi versiot ajaneena samasta autosta niinn jenkkiversion jousitus oli jenkkityyliin pehmeämpi. mutta itseasiaan, on se mukavampi ajaa huonoja suomalaisia teitä niin että ei joka kuoppa tunnu :)


      • Tietäsivätpä vaan
        onaboy kirjoitti:

        noi jenkkien japsit myydään hinnat alkaen mallina jenkeissä samalla koneella joka on täällä se huippu versio, ja usa japsi versiot ajaneena samasta autosta niinn jenkkiversion jousitus oli jenkkityyliin pehmeämpi. mutta itseasiaan, on se mukavampi ajaa huonoja suomalaisia teitä niin että ei joka kuoppa tunnu :)

        Eihän kaksi vuotta sitten amerikan Golffiin ollut edes saatavilla muuta kun vapaasti hengittävä 2.5L, kun ei amerikkalaisille TSI kelpaa Ja kuvitelkaa Touran Tila-autoon oli saatavilla V8 :D:D:D: Toyotalla on Silveradoa vastaava Tundra amerikassa johon saa 5.7 V8 ja pienimmillään 4.0L V6. Joku aika sit katoin, et Avensista vastaavaan 2013 Avaloniin oli joku 3.5 mylly.

        Monissa eurooppalaisissa amerikan malleissa on pehmeämpi alusta kun euroopan vastaavassa, koska amerikkalaiset ei edelleenkään suostu ajelee sellasilla kivirekiautoilla mitä täälä myydään. Onneks Tampereen seudulla on Lincolnin Town careja taxina, niin pääsee suomalaiset ihmettelee sitä kun ei hämeenkadun mukula kivet tunnu ollenkaan eroavan tasasesta asfaltista:D

        Niin ja toi yks tua edellä vielä väitti, että nykypäivän amerikassa ei autot juurikaan eroa eurooppalaisista, voisin vaikka kuinka luennoida nykypäivän Impaloista, Tauruksista, suburbaneista, Navigatoreista, Aspeneista, Savannoista, Lucerneista yms.................. mutta on parempaakin tekemista, vituttaa vaan noi tynnyrissä elävät tekniikan maailman lukiat, jotka kehtaa puhua luulojaan totena, Se vaan on sellasta, et kaikki tietää kyllä esimerkiks Sebringin, mutta ei ole kuulluutkaan samaan aikaan myytävästä isommasta Chryslerin sedanista, eli LHS:stä, no ei tietenkään kun ei autoa vaivauduta suomeen tuomaan, joten nää "kelpo miehet" vois jättää Amerikan rauhaan.


    • Kelpo Mies

      "Amerikkalaiset auto ovat kovuudeltaan nykyään hyvin lähellä eurooppalaisia, hiemen huonompia vaan. "

      Millälailla huonompia ja miten se ilmenee ?

      "juu, hauskaa katsoa vanhempia jenkkileffoja joissa on takaa-ajokohtauksia kun vanhat lullat hyllyy ja heiluu pahemmin kuin laivat myrskyssä. Jossain jenkkien suoralla tiellä nuo vielä ymmärtää, mutta ei euroopan mutkaislla teillä joita ei ole tehty viivoittimella mantereen halki."

      Niin siis vanhat eurooppalaiset autotko sitten olivat alustansa ominaisuuksilta jotenkin mullistavasti parempia ? Eurooppalainen moottoritie ei siis ole vedetty suoraviivaisesti ?

      Ainoa asia noissa ylläolevissa sitaateissa, joka pitää paikkansa, on se, että amerikkalaiset autot (ne vanhemmat) oli suunniteltu nimenomaan mukavaan ja vaivattomaan matkantaittamiseen hyväpintaisilla väylillä. Karumpiin olosuhteisiin oli omat kulkineensa.

      Tätä ei 1960-70 -lukujen suomalainen "autotoimittaja" halunnut ymmärtää, polkiessaan peruskäyttöjenkkiä sorarännissä kuin vierasta sikaa, ja kun auto ei kovasta yrityksestä huolimatta tahtonut kulkea jatkuvasti sladissa, se oli täysi paska.

      Nämä myytit muutuivat suomalaisen, laumasieluisen taviksen aivoissa kivenkovaksi faktaksi, joka pitää pintansa tänäkin päivänä.

      Ei se vanha jenkkiauto todellakaan mikään maailman paras autoteollisuuden taidonnäyte ole, eikä se ole ikinä sellaiseksi tarkoitettukaan. Onpahan vain oman aikakautensa tyypillinen massavalmiste, hyveineen ja puutteineen.
      Silti se tarjoaa usein enemmän, kuin vastaavan ikänen eurooppalainen tai aasialainen serkkunsa.

      • ^^^^^^^^^^^^

        Minulla oli joskus autona 1966 Dodge Coronet ja sain silloiselta appiukkoehdokkaalta Tuulilasilehden koeajoraportin ko. autosta.

        Loppuraportissa toimittaja (yllättäen) kehui autoa kovasti ja ihmetteli itsekin, kun hiekkatienpätkä jossa he kävivät autoja vertailemassa, taittuikin Coronetilla "yhdellä kädellä leppoisasti ajaen" nopeammin, kuin monella urheilullisena pidetyllä saksalaisautolla, "hampaat irvessä ajaen".

        Eikä se -66 Coronet todellakaan ollut mikään "lulla", vaan ainakin oman mittapuuni mukaan liiankin kovalla alustalla varustettu auto.

        Ja tälläkin hetkellä minulla on kaksi tehdaskuntoista jenkkiä, joissa molemmissa on huomattavasti jäykempi alusta, kuin edellisessä, uutena n.130000euroa maksaneessa A6 Audissa.

        Mutta ilmeisesti on kiva esittää tietäjää, ja haukkua autoja, joista ei tiedä yhtään mitään, Ilmeisesti ei metrinkään kokemusta edes kyydissä istuen, saatika ajaen.


    • West.

      "Silti se tarjoaa usein enemmän, kuin vastaavan ikänen eurooppalainen tai aasialainen serkkunsa. " .... ja usein vielä tänäkin päivänä. .D

    • suurta mukavuutta

      Eipä juuri löydy mukavampaa autoa kuin vanha iso jenkki jossa alusta ja jousitus kunnossa sekä pehmeä sohvat. Menee mukavasti hidasteista ja kuopista toisin kuin uudemmat eurojapsi autot.

      Kaikki ei vaan ymmärrä hyvän päälle.

      "Huonot kaarreominaisuudet", ehkä jos ajaa rallia liikenteessä, itse ajelen nautiskellen ilman kiirettä työmatkani.

      Toki se loppuun ajettu huonokuntoinen jenkki voi olla epämukava ja liika vaappuminen on liikaa

      • Kahta en vaihda....

        Olin urheilullista mainetta omaavan uudehkon neliovisen perhe-euroauton kyydissä ja kyyti oli minun makuuni todella epämukavaa. Moottoritien asfaltin rosot tuntuivat takapuolessa, puhumattakaan asfaltissa olevista pienistä vaurioista ja melu oli niin kova, että keskustelu oli hankalaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

      Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      35
      3335
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      127
      2407
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      24
      1917
    4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

      https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      7
      1520
    5. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

      Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      71
      1492
    6. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

      Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      54
      1310
    7. Leikitään tavuleikkiä

      Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen
      Ikävä
      66
      1142
    8. Miksi rakastuit ?

      Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      60
      1135
    9. Mun on pakko uskaltaa

      Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e
      Ikävä
      49
      1076
    10. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

      💕💕💕💕
      Ikävä
      61
      1001
    Aihe