Saa muuttaa takaisin

koti

Miksi isoista kaupungeista muutetaan pois? Miksi muutetaan takaisin "maalle", mssä on usean nuoden mielestä hyvä olla?

34

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kepua persuuseen

      Kyllähän sitä taas Kuortaneellakin voisi asua, täytyisi vaan olla töitä, vaimolle töitä ja ykspuoleuejärjestelmän hyvävelisuhteineen poistua. Lisäksi pahitteeksi ei olisi liityä vaikkapa Seinäjokeen niin olisi tulevaisuuttakin, nyt pelkona on että nämä kepuidiootit persuineen innostuvat vaikkapa Alajärvestä ja se on menoa se.

      • perskules

        muuta suoraan seinäjoelle nii ei tarvi kitistä liitoksista


      • Anonyymi
        perskules kirjoitti:

        muuta suoraan seinäjoelle nii ei tarvi kitistä liitoksista

        Pienellä paikkakunnalla asuminenja eläminen on halvempaa.


    • harza11

      kaikki työt on naapurikunnissa mutta en mä täältä niitten perässä minnekkään lähde

    • Turvallinen lapsuus

      Kuka tuonne muuttais, en ainakaan lapsien kera

      • kiitos.

        Hyvä päätös. Pysy poissa kakaroinesi.


      • Anonyymi

        Vanhga sanonta pitää tässäkin kohtaa paikkaansa. Kehä kolmosilla on ruuhka ongelmia ja tämä haittaa ulospäin kääntyvää liikennettä


    • untountamo

      maaseutu näyttää pinnalta ja kaukaa katsoen kauniilta ja rauhalliselta mutta se pinnan alla oleva todellisuus on kaukana kauniista.

      Isossa kaupungissa saa olla paljon enemmän "yksityinen" henkilö kuin maaseudulla koskaan, kokemusta molemmista ja nyt asun onnellisesti stadissa :)

      • Nokiottien perilline

        Kaikilla ei polla kestä olla kuin se "yksityinen" henkilö, maallahan tiedetään ja tunnetaan niin hyvässä kun pahassa. Itse olen asunut Kuortaneella peruskoulun ja lukioajan, senjälkeen opiksellut Tampereella ja Helsingissä ja työuraa tehnyt Seinäjoella, Tampereella, Helsingissä, Tukholmassa ja lyhyet pätkät lisäksi Roomassa ja Los Angelesissa.
        Perheen kasvettua ja kyllästyttyä kaupunkeihin asumme taas pikkupitäjässä jossa on ihan samat heikkoudet ja hyvät puolet kun Kuortaneellakin - kirkkorantaa ja urheiluopistoa lukuunottamatta.
        Oma valinta on pieni paikkakunta ja pitkähkö työmatka - ehkä sitten eläkkeellä Kuortanekin, vielä se ei ole taloudellisesti mahdollista


      • ei yli 50 v kuortane
        Nokiottien perilline kirjoitti:

        Kaikilla ei polla kestä olla kuin se "yksityinen" henkilö, maallahan tiedetään ja tunnetaan niin hyvässä kun pahassa. Itse olen asunut Kuortaneella peruskoulun ja lukioajan, senjälkeen opiksellut Tampereella ja Helsingissä ja työuraa tehnyt Seinäjoella, Tampereella, Helsingissä, Tukholmassa ja lyhyet pätkät lisäksi Roomassa ja Los Angelesissa.
        Perheen kasvettua ja kyllästyttyä kaupunkeihin asumme taas pikkupitäjässä jossa on ihan samat heikkoudet ja hyvät puolet kun Kuortaneellakin - kirkkorantaa ja urheiluopistoa lukuunottamatta.
        Oma valinta on pieni paikkakunta ja pitkähkö työmatka - ehkä sitten eläkkeellä Kuortanekin, vielä se ei ole taloudellisesti mahdollista

        joo hyvä se on koulut käydä kurtaneella ja verot maksaa työelämäs muualle ja muuttaa eläkkeellä tänne takas lonkkavaivojensa kans kuluttamaan meidän terveydenhoitojärjestelmää ja muutenkin täyttä vanhainkotia


    • Monia syitä

      Noo, onhan sitä paluumuuttoa mutta PK-seudulla tuli semmonen onneton tilanne, että eivät Nurmijärvi ja Tuusula vedäkään enää nuoriapareja ja tuoreita perheitä, jäädäänkin Helsinkiin ja on nyt päättäjät pulassa että mistä edullisia asuntoja ja päivähoitopaikatkin kortilla.

      En nyt sen enempää ole mistään lukenut että paluumuutto olisi sen isommin lisääntynyt. Totta kai on niitä jotka tottuneet pienellä paikalla asumaan ja kyllä siinä kohtaa Tampere ja Seinäjokikin tuntuvat isolta pitäjältä, jossa käydään opiskelemas ja sitten muutetaan takas omille kylille, olipa sitten Kuortane tai Alajärvi. Ja monesti voi vaikuttaa ihan käytännön jututkin että on vanhemmilla maata sen verran, että on helppo talo rakentaa tai sitten muutetaan kotitilalle ja vanhat äiti ja isä muuttavat kirkolle helppoon kerrostalo-asuntoon.

      • Anonyymi

        Mistä muuttaa?


    • Anonyymi

      Ei kannata,

      • Anonyymi

        Kaustiselta olen muuttamassa kuortaneelle!! Etsin sopivaa asuntoa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaustiselta olen muuttamassa kuortaneelle!! Etsin sopivaa asuntoa..

        Mee kansanjuhlille..


    • Anonyymi

      Siitä vaan.

    • Anonyymi

      Kuka hullu tänne muuttaa,kateita jailkeitä kyläpahanen täynnä

      • Anonyymi

        Siinä oot kyllä nii oikias ja valitetaan mitä kuntahan yritetään rakentaa!!


    • Anonyymi

      Harkitse kannattaako?

      • Anonyymi

        Kyllä kannattaa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannattaa!!

        Miksei kannattaisi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei kannattaisi ?

        Koska muutat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska muutat?

        Alajärvelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alajärvelle

        Älä het järvelle lähee !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä het järvelle lähee !!

        Mitä vikaa?


    • Anonyymi

      KYLLÄ MIELENI MUN TEKEVI.

      • Anonyymi

        Muuta soiniin


    • Anonyymi

      Muuta ihmeessä,et tuu katumaan

      • Anonyymi

        Pitääskö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääskö

        Ei kannata !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata !!

        Alajärvi sinne kannattaa muuttaa!!


    • Anonyymi

      Luonto,puhdas ilma jne.

      • Anonyymi

        Luomu tuote..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luomu tuote..

        Missä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe