Miten on, jos todella toteutuu, niinkuin pelkään, että esikoiset painostetaan irtautumaan kirkosta ja sakramentit "otetaan omaan käyttöön" voiko sitten käydä kirkossa Herran pöydässä, jos käy esikoisten ehtoollisella? Tai toisin päin?
Luulen, että jako tapahtuu väkisinkin itsestään, jos tämä wanhinten vaatimus toteutuu Suomessa.
Ehtoollisyhteys
50
227
Vastaukset
Yksilöuskovaa ei voi painostaa mihinkään omantunnon vastaiseen asiaan. Marttyyrit ovat todistaneet sen, että on jotain enemmän kuin mitä voimme nähdä, kuulla ja kokea. Siksi jokaisella on omantunnonvapaus tässä asiassa.
Kenenkään ei pitäisi suostua orjuuden ikeeseen tässäkään asiassa. Meillä jokaisella on kysymys oman sielumme autuudesta ja sitä ei kukaan ihminen pysty takaamaan eikä pois ottamaan. Jokainen nauttikoon ehtoollisen siellä missä kokee sitä tarvitsevansa. Ehtoollisen piti olla kristikuntaa yhdistävä ja koossapitävä asia, mutta se on kääntynyt päälaelleen. Seurakunta tässä tarkoituksessa on kokoontunut seuraväki, joka voi nauttia ehtoollista Jeesuksen esikuvan mukaisesti ja käyttäen niitä sanoja, jotka varmemmaksi vakuudeksi Paavali sai Herran ilmestyksessä. Ehtoollisen vietto erillään jostakin toisesta porukasta ei saa merkitä sitä, että tarkoituksellisesti erottautuisimme toisista uskovista. Jos otetaan omiin käsiin erottautumismielessä, koen sen Kristusruumiin raatelemisena. Tätä voi koetella Jumalan sanalla.- voi vihne
vihne, taas olet valehdellut. Sinun piti pysyä pois täältä, kska olet sanonut kaikki sanottavasi. Miten taas kävikään?
voi vihne kirjoitti:
vihne, taas olet valehdellut. Sinun piti pysyä pois täältä, kska olet sanonut kaikki sanottavasi. Miten taas kävikään?
Kun vuosi vaihtuu, niin kaikki mittarit yleensä nollataan. Pitäisi jäädä vain jäännösverot edelliseltä vuodelta.
- muuttis
vihne kirjoitti:
Kun vuosi vaihtuu, niin kaikki mittarit yleensä nollataan. Pitäisi jäädä vain jäännösverot edelliseltä vuodelta.
vihneelle tervetuloa ja siunattua loppuvuotta!
muuttis kirjoitti:
vihneelle tervetuloa ja siunattua loppuvuotta!
Kiitos muuttis! Samaa siunausta sinulle ja läheisillesi.
Tässä vanhoilla päivillä on tullut mieleen sana: Siunatkaa, älkää sadatelko!
Meidän pitäisi olla siunaukseksi toisillemme.- muuttis
vihne kirjoitti:
Kiitos muuttis! Samaa siunausta sinulle ja läheisillesi.
Tässä vanhoilla päivillä on tullut mieleen sana: Siunatkaa, älkää sadatelko!
Meidän pitäisi olla siunaukseksi toisillemme.vihne, juuri niin kuin kirjoitit. Onkin siunattu asia, että joka aamu saamme alkaa puhtaalta "pöydältä" eli uskossa, eilinen on mennyt, anteeksiannettu ja unohdettu.
Uusin voimin uuteen vuoteen. Lisääntyköön Jumalan armon ja Herramme Jeesuksen tunteminen meidän jokaisen kohdalla!
- on se vaikeaa
On se niin vaikeaa joillakin.
Kun kirkosta on tullut Seurakunnan kilpailija ja Jeesus on kuin talonmies siinä kirkossa.
Kirkko kirkko ja kirkko! mikä se on, kun suurin osa suomea on pakanoita paljon pahempaa porukkaa. Ja joka paikass aon se kirkko ja suunnaton palkkaväki puhuu mitä sattuu jokapyhä.
ja väki on kuin villiä länttä kaljakärryineen ja ..uorineen läpimätää.
Miksi kukaan ei kysy sen perään, miksi Jeesus asetti sen ehtoolisen niin vähäväkisenä tapahtumana.- teu,
" SE ON VAIKEAA "
Sinulla on vaikeaa seurata millääntavalla rakkauden asiaa
Sinä kiellät kaiken et raKASTA KETÄÄN MISTÄ SE JOHTUU .
Eikö jokaisella ole usko, henkilökohtainen asia, kuinka he voivat ja
Kuinka he jaksavat m,jos hyvin menee ,Jeesus voi antaa apua
heillekin ,,eikä julmuuksia kuinsia kuin sainä .
Minä olen luullut ,että huoneessa oli 13 miestä ja laikki nauttivat sen ,
joista yksi nautti tuomiokseen, iskariot, Hän kuoli vanhan VT:mentin
viimeisinä kuolleina , jolloinsielu meni tuonelaan ,, vajaan vrk. jälkeen
Tuli Kristus TUONELAAN piti Evankeelisen saarnan ja otti kaikki halukkaat
sielut mukaansa ,sieltä tähän voi Iskariot olla mukana .
Nimittäin ryöväri oli ensimmäinen asukas Paratiisissa ja sen jälkeen kaikkia
kuolleet on saaneet saman osoitteen , kun sitten tämä viimeinen tuomio
tulee sieltä pyydetään tuomittavia , kaikki tuomitaan . Toiset tuomiolla "TULE"
ja toiset "MENE", mutta kukaan näistä ei nuku ohitse , kaikki tuomitaan ..
Miten kaikki on mahdollista , Karitsa tietää, me emme tiedä , sata varmasti
mutta ,me tiedämme niin paljon kuin Raamatussa on siitä kerrottu.
- yht.lasku
"...voiko sitten käydä kirkossa Herran pöydässä, jos käy esikoisten ehtoollisella? Tai toisin päin?"
Muuttis, kysyin tätä eräällä kyläreissulla. Tuli hiljaisuus. Sitten eräs henkilö sanoi, että eikö pitäisi olla kuuliaisuus... Keskustelu loppui siihen. Ehkä ei kasvotusten kukaan oikein arvaa sanoa mitään. Vai onko sitä edes ajateltu?
Minusta vihne puhuu tästä asiaa.
Ja mitä hyötyä on siinä, että aina erottuvat oikeat ja vielä oikeammat ainoista oikeistakin? Onko sillä loppua?- Tämä on täs vaihees
Niin kauan kun Ehtoollinen Jumalan sanan mukaisesti jaetaan, syön Jeesuksen ruumiin ja juon hänen verensä luterilaisessa kirkossa. Olen luterilainen kuten suurin osa esikoislestadiolaisista on.
Kristus itse on Sakramentti. Hän on YKSI. Kukaan ei omista häntä eikä Kristusta voi osiin jakaa. Miettikää kuka hajoittaa Herran seurakuntaa ja katkoo kristittyjä pois maailmanlaajuisesta keskinäisestä ehtoollisyhteydestä. Kirkkojen ja herätysliikkeiden tehtävänä olisi koota laumaa Kristukselle.
Nyt on käynyt kuin sairaassa avioliitossa monesti käy. Vaimo on kieltänyt Isältä lapsensa tapaamisoikeuden ja piilottanut lapsen OMAN selkänsä taakse. SEn tietää kuinka siinä käy kun seurakunta ylpydessään kieltää JUmalan lapsilta Jeesuksen. - serbokroatia
Mitä sillä väliä missä käy. Jos on matkoilla niin menee vaan kirkon avoimesta ovesta sisään ja osallistuu. Vai pitääkö silloin soittaa Kirkkohallitukseen että mä oon nyt Kroatiassa ja tässä on tämmönen kirkko ja kellot soi niin onkohan lupa mennä että onkos tämän kirkon kanssa solmittu ehtoollisyhteys?
- Kalle.
serbokroatia kirjoitti:
Mitä sillä väliä missä käy. Jos on matkoilla niin menee vaan kirkon avoimesta ovesta sisään ja osallistuu. Vai pitääkö silloin soittaa Kirkkohallitukseen että mä oon nyt Kroatiassa ja tässä on tämmönen kirkko ja kellot soi niin onkohan lupa mennä että onkos tämän kirkon kanssa solmittu ehtoollisyhteys?
"serbokatia "
ei se tarkoita tuota , jos Lapin veikot kieltää minä en usko , paitsi jos käeketään hyppäämä'än kaivoon, en hyppää, heillä on paljon väärää mitä he on vaatimaan
meikää sinne tai tänne , eikö ensin pitäisi korjata omat puutteet . ..
Tarkoitan juuri lapin veikkoja , kun he määrää jotakin ,saako ikinä kiinni
puhelimella mistään . en usko .Ei ole Ruotsissa ollut enää vuosiin valtionkirkkoa
Lapin veikot on kailoyttaneet erotkaa kirkosta , Ruotsissa kuuluu kaikki kirkkoon
vieläkin ,vaikka piiloisesti . Eikä tämä ole vasta vekkulia. .
Kun ajattelee LUTHERIN : sanaa ja aikaa epäilen että lapin veikot on senkin
asian jyrsineet piloille , minä menen kirkkoon ja sitten pysyn . . - Terveiset landelle
Kalle. kirjoitti:
"serbokatia "
ei se tarkoita tuota , jos Lapin veikot kieltää minä en usko , paitsi jos käeketään hyppäämä'än kaivoon, en hyppää, heillä on paljon väärää mitä he on vaatimaan
meikää sinne tai tänne , eikö ensin pitäisi korjata omat puutteet . ..
Tarkoitan juuri lapin veikkoja , kun he määrää jotakin ,saako ikinä kiinni
puhelimella mistään . en usko .Ei ole Ruotsissa ollut enää vuosiin valtionkirkkoa
Lapin veikot on kailoyttaneet erotkaa kirkosta , Ruotsissa kuuluu kaikki kirkkoon
vieläkin ,vaikka piiloisesti . Eikä tämä ole vasta vekkulia. .
Kun ajattelee LUTHERIN : sanaa ja aikaa epäilen että lapin veikot on senkin
asian jyrsineet piloille , minä menen kirkkoon ja sitten pysyn . .Kyllä minä pottujoen veikko sinuna pitäisin pienempää suuta. Vaikka toinen karvanaama sinua kehuu, niin et tiedä kaikkea. Lapin vanhimmat ajattelee vain parasta. Jos se ei sinulle kelpaa, niin tee mitä laho pääsi vaatii.
Vanhimmat eivät ole käskeneet ketään eroamaan kirkosta ja nytkin sanoivat, että on väärin erota kirkosta, jos tekee sen rahan takia. Ruotsissakin on nautittu ehtoollista kirkoissa, jossa se on ollut mahdollista, mutta joka paikassa ei ole. Suomessakaan ei meikäläisten ehtoolliskirkko ole onnistunut joka paikassa ja varmasti nämä paikat lisääntyvät sitä mukaan kun naiset saavat vallan kirkossa.
Varotan kuinkin sinua teukka, että alä velä sen mälän köylen peläst', se ei pilä! - Teu,
Terveiset landelle kirjoitti:
Kyllä minä pottujoen veikko sinuna pitäisin pienempää suuta. Vaikka toinen karvanaama sinua kehuu, niin et tiedä kaikkea. Lapin vanhimmat ajattelee vain parasta. Jos se ei sinulle kelpaa, niin tee mitä laho pääsi vaatii.
Vanhimmat eivät ole käskeneet ketään eroamaan kirkosta ja nytkin sanoivat, että on väärin erota kirkosta, jos tekee sen rahan takia. Ruotsissakin on nautittu ehtoollista kirkoissa, jossa se on ollut mahdollista, mutta joka paikassa ei ole. Suomessakaan ei meikäläisten ehtoolliskirkko ole onnistunut joka paikassa ja varmasti nämä paikat lisääntyvät sitä mukaan kun naiset saavat vallan kirkossa.
Varotan kuinkin sinua teukka, että alä velä sen mälän köylen peläst', se ei pilä!"terveisetr landelle "
Kun siitä on puhuttu että että "011 oli ollut paljon puhetta ENOSSA, ja
tästä TI: puhui hesassa kotiuduttuaan asian suomeksi , hän ilmoitti että vanhimmat tahtoo asian klaariksi 5 vuodessa , nyt kesällä on 3 vuotta täynnä , alkaa olla kiire huomaavat lapin veikot , jotain on tehtävä ..
Jos minä en ole uskomassa heidä'n kaikkia puheita ,,ei he usko minuakaan ja
nämä ei ole sellaisia yksityisiä asioita , vaan jos ei uskota Jeesukseen Kristukseen
ei meilläö ole Isääkään taivaassa ,,usko kaikesta huolimatta. , mutta ei lapin veikkoihin. he ovat ihmisiä lapin veikkoja .. - teu,
# YHT. LASKU #
Jeesuksen Kristruksen sana , Niin monesti kun te tätä nautitte , tehkää se minun muistoksi , Ajattelen että sana MUISTOKSI , On vähän eri kuin muisto ateria .
Siis niin . Ehtoollisen nauttija ei ole sidottu johonkin teko juttuun taikka niinkuin
Etoolliselle mennessä kuka on oikea ehtoollis vieras , Se on se Joka uskoo nämät
sanat.:
Otti leivän ,Siunasi ja mursi ja antoi opetus lapsilleen Ottakaa ja syökää tämä on minun Ruumiini , Samoin Hän otti Maljan Kiitti ja siunasi , jas antoi heille ja sanoi juokaa tästä te kaikki " sillä tämä on minun vereni , liiton verfi ,joka monern edestä
vuodatetaan syntien anteeksisaamiseksi /antamiseksi..
Yht lasku , sinä ehkä ymmärrät kun sanon , meillä on yksi Kristus, otammepa
ehtoollisemme missä tahansa , se on saman arvoinen , sillä me voimme vain
nauttia Yhden Kristuksen Ruumiin ja veren . EIKÖ.
- oppia on todellakin
Voihan sitä vaihteeksi olla ihan vaan Raamatullinenkin !
Uudestisyntyneet viettävät ehtoollista.
muut syövät hernesoppaa.- häpeä saastainen
Mikät tuomari sinä olet. Yritätkö kieltää syntisiltä Kristuksen? Jeesus tuli nimenomaan syntisiä pelastamaan, eikä teitä tekopyhiä itsevanhurskaita.
- ehtoollinen ei pelas
häpeä saastainen kirjoitti:
Mikät tuomari sinä olet. Yritätkö kieltää syntisiltä Kristuksen? Jeesus tuli nimenomaan syntisiä pelastamaan, eikä teitä tekopyhiä itsevanhurskaita.
Niin, miten se pelastaminen liittyy ehtoolliseen ?
Etkö osaa lukea vai miksi et ymmärrä Raamattua!
- näit piisaa joo
Muuttikselle voisin näin tuttuna vastata, että eikös lakihenkiset esikoislestadiolaiset ole jo vuosia sitten painostettu pois kirkon Ehtoollisilta. Papit ovat olleet kohteliaita ja järjestäneen erikoisjärjestelyin esikoislestadolaisille "räätälöityjä" ehtoollistilaisuuksia.
Sinänsä kaikki Jeesuksen Herrakseen tunnustavat ja häneen Kastetut kristityt pitäisi saada saman Ehtoollipöydän ääreen. Nythän erilaiset hurmahenkien joukot estävät Ehtoolliselle tulon esimerkiksi luterilaisilta. He jakavat omaa liikettään ehtoollisena. He puhuvatkin vain Jeesuksen kuvista, mutta eivät Jeesuksen ruumiin ja veren nauttimisesta, joka Raamatun mukaisessa Ehtoollisessa tapahtuu.- Räätäli Luoma
Jos mietitään kenelle kirkko räätälöi, niin koko ajan räätälöidään kirkonmenoja katoliseen suuntaan ja eri aatesuuntiin sopivaksi.
Jos eslest ei halua näitä uudelleen räätälöityjä ja haluaa pysyä Länsi-Suomen Rukoilevaisten tyyliin wanhassa, niin sehän on ihan jees.
- miten se on
No milloin suomi tulee siis uskovaksi siitä ehtoollisesta, kun sit on nautittu jo viissataa vuotta yhteisessä epäuskossa, eikä kansa ole tullut kuin pahemmaksi.
Milloin se Kristus saa sijaa niissä nauttijoissa `?- muuttis
Yhteel lasku on ollut nopea kysymään asiaa ehtoollisyteydestä, joka paukahti minun mieleeni vasta tänään aamulla heti herättyäni. Luulen ettei monikaan essuista ole pohtinut asiaa ollenkaan.
Mitä tulee kuuliaisuuteen, kun joku sitä viestissään vaati, niin KENELLE kuuliainen?
Kyllä tulee olla kuuliainen Jumalan sanalle yli ihmisten, ehdottomasti näin päin. Ihminen on erehtyväinen, sen olen saanut huomata omassa elämässäni, itsestäni, niinkuin esikoisuuden tai paremminkin lestadiolaisuuden historiasta.
Ja ehtoollisyhteyden katkaiseminen ON hajoitustyötä sen järkyttävimmässä muodossa.
Vähääkään nämä lappihurmoksessa ja vainmeopin hyväme- hengessä olevat ihmiset eivät ajattele seurauksia vaan surutta uhraavat perheet ja nuoret hajaannuksen alttarille. Sielunvihollisen, hajoittajan työtä ovat siunaamassa ja vihollinen hykertelee.
Tätä ja tähän suuntaanhan jo vuosia on suostuttu työtä tekemään.
Herra armahda!
Anna rakas taivaallinen Isä voimaa ja viisautta Suomen saarnaajille vastustaa ja estää tämä työ, jota nyt voimallisesti tuodaan keskusteluissa ja saarnoissa. Viimeistään ensi kesänä jos ihmettä ei tapahdu. - yht.lasku
muuttis kirjoitti:
Yhteel lasku on ollut nopea kysymään asiaa ehtoollisyteydestä, joka paukahti minun mieleeni vasta tänään aamulla heti herättyäni. Luulen ettei monikaan essuista ole pohtinut asiaa ollenkaan.
Mitä tulee kuuliaisuuteen, kun joku sitä viestissään vaati, niin KENELLE kuuliainen?
Kyllä tulee olla kuuliainen Jumalan sanalle yli ihmisten, ehdottomasti näin päin. Ihminen on erehtyväinen, sen olen saanut huomata omassa elämässäni, itsestäni, niinkuin esikoisuuden tai paremminkin lestadiolaisuuden historiasta.
Ja ehtoollisyhteyden katkaiseminen ON hajoitustyötä sen järkyttävimmässä muodossa.
Vähääkään nämä lappihurmoksessa ja vainmeopin hyväme- hengessä olevat ihmiset eivät ajattele seurauksia vaan surutta uhraavat perheet ja nuoret hajaannuksen alttarille. Sielunvihollisen, hajoittajan työtä ovat siunaamassa ja vihollinen hykertelee.
Tätä ja tähän suuntaanhan jo vuosia on suostuttu työtä tekemään.
Herra armahda!
Anna rakas taivaallinen Isä voimaa ja viisautta Suomen saarnaajille vastustaa ja estää tämä työ, jota nyt voimallisesti tuodaan keskusteluissa ja saarnoissa. Viimeistään ensi kesänä jos ihmettä ei tapahdu.Muuttis, en ole ollut nopea.
Se tapahtui jo syksyllä. Eli siis vanha juttu. En uskaltaisi aloittaa keskustelua aiheesta, mutta se tuli esille jotenkin - kuka lie aloitti?
Tämmöisten asioiden/keskustelujen takia pysyn mieluiten kotona edelleenkin. Vahvahermoiset ihmiset jatkakoot. Heikkohermoiset pysykööt omissa oloissaan. (Tunnustaudun viimeksimainituksi.) - muuttis
yht.lasku kirjoitti:
Muuttis, en ole ollut nopea.
Se tapahtui jo syksyllä. Eli siis vanha juttu. En uskaltaisi aloittaa keskustelua aiheesta, mutta se tuli esille jotenkin - kuka lie aloitti?
Tämmöisten asioiden/keskustelujen takia pysyn mieluiten kotona edelleenkin. Vahvahermoiset ihmiset jatkakoot. Heikkohermoiset pysykööt omissa oloissaan. (Tunnustaudun viimeksimainituksi.)Ai jo syksyllä? No, onhan Lapin pyrkimykset olleet tiedossa jo useita vuosia.
Enpä tunnustaudu vahvahermoiseksi minäkään. Mutta joskus on ollut niin paha olla ja pakottava tarve, ettei ole voinut olla hiljaa. Ihme kyllä, olo on helpottunut "uskontunnustuksen" jälkeen. Nyt on helpompi olla yhteydessä essuihin, kun on tiedossa että olen "eriseurainen" mutta en riidanhaluinen :-) Totuus on että se on sanottava, mutta ehkä vasta kysyttäessä. Jokainen tekee niinkuin on itselleen parasta.
Nythän saattaa tulla eteen se hetki, että on pakko valita. Totisesti toivon, ettei siihen mennä. - muuttis
muuttis kirjoitti:
Ai jo syksyllä? No, onhan Lapin pyrkimykset olleet tiedossa jo useita vuosia.
Enpä tunnustaudu vahvahermoiseksi minäkään. Mutta joskus on ollut niin paha olla ja pakottava tarve, ettei ole voinut olla hiljaa. Ihme kyllä, olo on helpottunut "uskontunnustuksen" jälkeen. Nyt on helpompi olla yhteydessä essuihin, kun on tiedossa että olen "eriseurainen" mutta en riidanhaluinen :-) Totuus on että se on sanottava, mutta ehkä vasta kysyttäessä. Jokainen tekee niinkuin on itselleen parasta.
Nythän saattaa tulla eteen se hetki, että on pakko valita. Totisesti toivon, ettei siihen mennä.Huomasiko kukaan Tampereella saarnassa annetun ohjeen, että uudesta kaksoisraamatusta seuroissa pitää luettaman Bibliaa?
Että sekin piti wanhimmilta määrättämän! - olme
muuttis kirjoitti:
Huomasiko kukaan Tampereella saarnassa annetun ohjeen, että uudesta kaksoisraamatusta seuroissa pitää luettaman Bibliaa?
Että sekin piti wanhimmilta määrättämän!Mitähän "käännöstä" svedut, norskit ja amerikalaiset käyttävät, onko heilläkin
joku "ainoa oikea" käännös ja onko nämä kaikki jotenkin käyty yhdessä läpi
siten että se on nimenomaan niin että suomalaisten pitää käyttämän wanhaa
Bibliaa eikä sitten kuin korkeintaan 38-käännöstä vähän tukena... olme kirjoitti:
Mitähän "käännöstä" svedut, norskit ja amerikalaiset käyttävät, onko heilläkin
joku "ainoa oikea" käännös ja onko nämä kaikki jotenkin käyty yhdessä läpi
siten että se on nimenomaan niin että suomalaisten pitää käyttämän wanhaa
Bibliaa eikä sitten kuin korkeintaan 38-käännöstä vähän tukena...Wanha Biblia on ihan hyvä. Mieluummin se kuin -92 käännös, joka ei ole sanatarkka. Nykysuomalaiselle tuo kaksoisraamattu -kombinaatio on hyvä. 92-käännöksessä on joitain hyvin käännettyjä asioita, mutta erityisesti Vanhan Testamentin puolella käännöslaatu on huonoa.
Raamatun sanatarkkuus on tärkeä asia. Dynaaminen 92- käännös verrattuna sanatarkkaan on kuin vesiväripiirustus verrattuna tarkkaan valokuvaan. Pienet yksityiskohdat katoavat, ja ihmistulkinnat lisääntyvät. Pahin ongelma 92-käännöksessä on mielestäni, että siinä VT:n ja UT:n tekstiyhteyksiä , niitä linkkejä joissa ennustetaan Kristuksesta, on lähestulkoon tahallaan katkottu.
Ei kaikki, mitä tässä meidän "kristillisyydessä" neuvotaan, ole huonoa. Asiat pitää koetella kukin erikseen asioina, ja pitää se, mikä on hyvää.- kannattaa kuunnella
tyhmelin kirjoitti:
Wanha Biblia on ihan hyvä. Mieluummin se kuin -92 käännös, joka ei ole sanatarkka. Nykysuomalaiselle tuo kaksoisraamattu -kombinaatio on hyvä. 92-käännöksessä on joitain hyvin käännettyjä asioita, mutta erityisesti Vanhan Testamentin puolella käännöslaatu on huonoa.
Raamatun sanatarkkuus on tärkeä asia. Dynaaminen 92- käännös verrattuna sanatarkkaan on kuin vesiväripiirustus verrattuna tarkkaan valokuvaan. Pienet yksityiskohdat katoavat, ja ihmistulkinnat lisääntyvät. Pahin ongelma 92-käännöksessä on mielestäni, että siinä VT:n ja UT:n tekstiyhteyksiä , niitä linkkejä joissa ennustetaan Kristuksesta, on lähestulkoon tahallaan katkottu.
Ei kaikki, mitä tässä meidän "kristillisyydessä" neuvotaan, ole huonoa. Asiat pitää koetella kukin erikseen asioina, ja pitää se, mikä on hyvää.Sanatarkka on hyvä. Joskin on sanottava, ettei sekään vastaa lähellekään alkuperäisiä tekstejä.
Aajatteleppa vaikka lausetta: "Leijonat voittivat Ruotsin." Mitä ajattelee tutkija, joka 3000 vuoden päästä selvittää, mitä tuossa luikee?! Vaikka hän tietää joka sanan mitä se tarkoittaa, hän tulee siihen johtopäätökseen että 2000 luvun alkupuolella Ruotsissa eli leijonia.
Hebrea kielessä on neljä eri sanaa kuvaamassa rakkautta. Suomessa kaikki korvataan yhdellä sanalla. ON selvää että käännöstyö on hyvin vaativaa, eikä anna lähellekään alkuperäistä kuvaa vaikka sanat olisivatkin samanlaisia.
SEn tähden tutkijalle on välttämätöntä hyvä alkukielien hallitseminen, ja hekin käyttävät tukenaan useita käännöksiä, vertaillessaan tekstejä.
Jeesuksen tominnasta on vain joitakin otoksia sieltä ja täältä, vaikkapa parantamisihmeitä, kun hän teki niitä tuhansittan Raamatussa on vain muutama kirjoitettuna esimerkiksi. Harva on tietoinen että jo siihen aikaan juutalaisten pääsiäisjuhlille kokoontui noin 2,7 miljoonaa henkilöä, kuorojakin oli satoja jotka lauloivat, osa muureilla osa muurien alapuolella. Jeesusta seuraava kansa ja silloiset bileet olivat siis aivan eri suuruusluokkaa mitä meidän nurkkapatriotistien on annettu ymmärtää. - muuttis
kannattaa kuunnella kirjoitti:
Sanatarkka on hyvä. Joskin on sanottava, ettei sekään vastaa lähellekään alkuperäisiä tekstejä.
Aajatteleppa vaikka lausetta: "Leijonat voittivat Ruotsin." Mitä ajattelee tutkija, joka 3000 vuoden päästä selvittää, mitä tuossa luikee?! Vaikka hän tietää joka sanan mitä se tarkoittaa, hän tulee siihen johtopäätökseen että 2000 luvun alkupuolella Ruotsissa eli leijonia.
Hebrea kielessä on neljä eri sanaa kuvaamassa rakkautta. Suomessa kaikki korvataan yhdellä sanalla. ON selvää että käännöstyö on hyvin vaativaa, eikä anna lähellekään alkuperäistä kuvaa vaikka sanat olisivatkin samanlaisia.
SEn tähden tutkijalle on välttämätöntä hyvä alkukielien hallitseminen, ja hekin käyttävät tukenaan useita käännöksiä, vertaillessaan tekstejä.
Jeesuksen tominnasta on vain joitakin otoksia sieltä ja täältä, vaikkapa parantamisihmeitä, kun hän teki niitä tuhansittan Raamatussa on vain muutama kirjoitettuna esimerkiksi. Harva on tietoinen että jo siihen aikaan juutalaisten pääsiäisjuhlille kokoontui noin 2,7 miljoonaa henkilöä, kuorojakin oli satoja jotka lauloivat, osa muureilla osa muurien alapuolella. Jeesusta seuraava kansa ja silloiset bileet olivat siis aivan eri suuruusluokkaa mitä meidän nurkkapatriotistien on annettu ymmärtää.En minä tarkoittanutkaan että Biblia olisi huono ollenkaan, päinvastoin vaan sitä että sekin heidän piti päästä neuvomaan. Olen tullut kaikille neuvoille yliherkäksi joita siitä ilmansuunnasta tulee. Eikä se tietenkään ole hyvä asia.
muuttis kirjoitti:
En minä tarkoittanutkaan että Biblia olisi huono ollenkaan, päinvastoin vaan sitä että sekin heidän piti päästä neuvomaan. Olen tullut kaikille neuvoille yliherkäksi joita siitä ilmansuunnasta tulee. Eikä se tietenkään ole hyvä asia.
muuttis, ymmärrän hyvin yliherkkyytesi, tarvitset mielestäni lomaa neuvoista ja ohjeista. Jos näitä asioita paljon vatvoo niin tulee takuulla kelle tahansa paha mieli ja tulee allergiseksi.
Asuinpaikkakuntakin vaikuttaa. Jos asuu esim. pienellä paikkakunnalla jossa on paljon "meikäläisiä", yhteisön paine on kova. Helposti jää yksin jos on vähänkin poikkeava. Keskinkertaisuudet eivät hyväksy koskaan sellaisia jotka ajattelevat aivoillaan. Täällä pk-seudulla voi olla vapaampi, kun ei tule tuttuja joka päivä vastaan.- haja-asutusalue
tyhmelin kirjoitti:
muuttis, ymmärrän hyvin yliherkkyytesi, tarvitset mielestäni lomaa neuvoista ja ohjeista. Jos näitä asioita paljon vatvoo niin tulee takuulla kelle tahansa paha mieli ja tulee allergiseksi.
Asuinpaikkakuntakin vaikuttaa. Jos asuu esim. pienellä paikkakunnalla jossa on paljon "meikäläisiä", yhteisön paine on kova. Helposti jää yksin jos on vähänkin poikkeava. Keskinkertaisuudet eivät hyväksy koskaan sellaisia jotka ajattelevat aivoillaan. Täällä pk-seudulla voi olla vapaampi, kun ei tule tuttuja joka päivä vastaan.onko niin että "muuttiksia" on paapottu tarjoilemalla heille, mitä mielivät ja muut ovat kokeneet puutosta kun ovat odottaneet monipuolista ja nyt sitä saa. Lapsikin voi kiukutella kun aina ei saakaan karkkia vaan tulee perunaa ja soosia.
ei voi sanoa että ne ja ne ajattelee ja nuo ja nuo ei ajattele ja ovat keskinkertaisuuksia. ihmiset ovat sellaisia että porukan mukana mennään ja muuntaudutaan muitten mieliksi.
pienellä paikkakunnalla on etunsa ja nyt viittaan sellaisiinkin paikkakuntiin joissa ei ole rukoushuonetta, mutta siellä on hajalla-asuvaisia jotka kokevat yhteenkuuluvaisuutta paikkakuntansa perusteella. - teu,
tyhmelin kirjoitti:
Wanha Biblia on ihan hyvä. Mieluummin se kuin -92 käännös, joka ei ole sanatarkka. Nykysuomalaiselle tuo kaksoisraamattu -kombinaatio on hyvä. 92-käännöksessä on joitain hyvin käännettyjä asioita, mutta erityisesti Vanhan Testamentin puolella käännöslaatu on huonoa.
Ei kaikki, mitä tässä meidän "kristillisyydessä" neuvotaan, ole huonoa. Asiat pitää koetella kukin erikseen asioina, ja pitää se, mikä on hyvää.Kyllä , Eihän -92 käännos /painosa ole , edes ASIATARKKA: Saatrikka
sanatarkka , sellaista luulen että lapin veikot on halunnee vain näyttää
että tssäkin asiassa , heillä oli sanottaavaa , voi voi ,.Astronautti. - teu.
tyhmelin kirjoitti:
Ei kaikki, mitä tässä meidän "kristillisyydessä" neuvotaan, ole huonoa. Asiat pitää koetella kukin erikseen asioina, ja pitää se, mikä on hyvää.Tyhmelin""
Sanoit anatkasta että - 92 painos , ei niin ei se ole edes sana tarkka
sitten vielä ei ole asia tarkka , no mikä se on ,SE ON VÄÄRENNÖS .
olemme noin 6-7 vuotta sitten havainneet tämmöisiä puutteieta ne
kertoo aika paljon ,,Ei kaikki tule autuaaksi vaikka sanoo: Herra ,Herra. - teu,
"miten on se "
Kysyt milloin Suomi tulee siis Uskova - teu,
teu, kirjoitti:
"miten on se "
Kysyt milloin Suomi tulee siis UskovaTäastä putos oleellinen osa popis , miten se menee ,siis kaikki
sew mikä oli asiaa . - Terttu87v
Voitko todella sanoa ettei kansa ole tullut pahemmaksi 500 vuodessa.
- Tämä on totuus
Asettiko Jeesus ehtoollisen kirkossa pappien kanssa? Ei vaan pienessä piirissä omien opetuslastensa kanssa. He ei vät olleet vielä edes uudestisyntyneitä, vaan kiistelivät kuka heistä olisi suurin, niin kuin tekin täällä kehuskelette olevanne suurempia kuin Lapin vanhimmat. Jeesus sanoo teillekkin, että te olette lihalliset.
Opetuslapset tarvitsivat ensin tuntea murhetta Jeesuksen kärsimisestä ja kuolemasta ja sitten iloa Hänen kuolleista nousemisesta, jolloin Jeesus sanoin "Rauha teille", josta Luther sanoo, että se merkitsee syntien anteeksiantamista. Tämän jälkeen Jeesus käskee heidän vastaan ottaa Hyhän Hengen ja antaa syntien anteeksiantamisen vallan.- muuttis
Tunnen tykönäni murhetta nykytilanteesta, koska esikoisuus on minunkin hengellinen kotini ja rakas, niinkuin koti on jokaiselle, joka siinä on.
Tulen siitä eniten murhetta, että Jeesus Kristus on jäämässä sivurooliin, vaikka Hän on seurakunnan Herra ja Pää.
Tunnen murhetta siitä, että hajoitustyö kiihtyy tässä ehtoolliskysymyksessä. Tunnen surua, että tuomitaan eriseuraisiksi juuri niitä kristityitä, jotka pitävät kiinni Jumalan ilmoituksesta; Jeesuksesta Kristuksesta ja ovat Jeesuksen uskossa, joille Hän on elämä, tie ja totuus.
Murehdin sitä, että sokeana seurataan ihmisoppia ja -sääntöjä.
Epäluulo kasvaa ja rakkaus viilenee.
Suren sitä, että ei koota vaan hajoitetaan. Jeesukselle tulee koota laumaa eikä millekkään ihmisryhmälle.
Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous on unohtunut.
Suren sitäkin, että murehdin näitä, koska kaikki murheet ja huolet saa uskossa viedä rukouksen kanssa Herralle. Hän on laumansa Ylipaimen.
Siispä rukoukseni on, että Herra Jeesus antaisi minulle uskoa ja voimaa, rakkautta ja kärsivällisyyttä jokaiseen päivään.
Tapahtukoon Hänen tahtonsa kaikessa! - ihmemaapeilisali
muuttis kirjoitti:
Tunnen tykönäni murhetta nykytilanteesta, koska esikoisuus on minunkin hengellinen kotini ja rakas, niinkuin koti on jokaiselle, joka siinä on.
Tulen siitä eniten murhetta, että Jeesus Kristus on jäämässä sivurooliin, vaikka Hän on seurakunnan Herra ja Pää.
Tunnen murhetta siitä, että hajoitustyö kiihtyy tässä ehtoolliskysymyksessä. Tunnen surua, että tuomitaan eriseuraisiksi juuri niitä kristityitä, jotka pitävät kiinni Jumalan ilmoituksesta; Jeesuksesta Kristuksesta ja ovat Jeesuksen uskossa, joille Hän on elämä, tie ja totuus.
Murehdin sitä, että sokeana seurataan ihmisoppia ja -sääntöjä.
Epäluulo kasvaa ja rakkaus viilenee.
Suren sitä, että ei koota vaan hajoitetaan. Jeesukselle tulee koota laumaa eikä millekkään ihmisryhmälle.
Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous on unohtunut.
Suren sitäkin, että murehdin näitä, koska kaikki murheet ja huolet saa uskossa viedä rukouksen kanssa Herralle. Hän on laumansa Ylipaimen.
Siispä rukoukseni on, että Herra Jeesus antaisi minulle uskoa ja voimaa, rakkautta ja kärsivällisyyttä jokaiseen päivään.
Tapahtukoon Hänen tahtonsa kaikessa!Ja ottakaat vaari, ettei joku Jumalan armosta tulisi pois, ettei joskus kasvaisi joku karvas juuri jotakuta vastahakoisuutta tekemään ja monta sen kautta tulisi saastutetuksi; Ettei joku olisi huorintekiä eli jumalatoin niinkuin Esau, joka yhden atrian tähden myi pois esikoisuutensa oikeuden. Sillä te tiedätte, että kuin hän sitte tahtoi periä siunausta, tuli hän hyljätyksi; sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.
Eesau itki toisen syntiä siis jaakopin syntiä olen kuullut selitetävän.
oletko muutis itsenäinen vai imaisetko siivilöimättä vaikka mitä tyhmeliini sinulle tarjoilee.
säälipisteen keräys, nyyh, tuomitaan, nyyh.
Missä ihmemaassa sinäkin kuljet jossa tapahtuu aina kummia, ainakin vääristäviä peilejä siellä on ja kaikuja jotka tekee kuullun ymmärtämisen vaikeaksi. - muuttis
ihmemaapeilisali kirjoitti:
Ja ottakaat vaari, ettei joku Jumalan armosta tulisi pois, ettei joskus kasvaisi joku karvas juuri jotakuta vastahakoisuutta tekemään ja monta sen kautta tulisi saastutetuksi; Ettei joku olisi huorintekiä eli jumalatoin niinkuin Esau, joka yhden atrian tähden myi pois esikoisuutensa oikeuden. Sillä te tiedätte, että kuin hän sitte tahtoi periä siunausta, tuli hän hyljätyksi; sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.
Eesau itki toisen syntiä siis jaakopin syntiä olen kuullut selitetävän.
oletko muutis itsenäinen vai imaisetko siivilöimättä vaikka mitä tyhmeliini sinulle tarjoilee.
säälipisteen keräys, nyyh, tuomitaan, nyyh.
Missä ihmemaassa sinäkin kuljet jossa tapahtuu aina kummia, ainakin vääristäviä peilejä siellä on ja kaikuja jotka tekee kuullun ymmärtämisen vaikeaksi.Sinunkin tulisi lukea huolella tyhmelinin ja monen koetellun kristityn kirjoituksia.
Ikävää että luit minunkin viestini tuolla tavoin, luulisi että olisi jokaisen kristityn huoli siinä että koottaisiin laumaa Herrallemme.
Ja kyllä on tarpeen koetella onko uskon perustus Kristuskalliolla, vai onko se kiinnitetty johonkin ihmiseen tai ihmisryhmään. Ihan oikeasti ja juuriaan myöten. - muuttis
muuttis kirjoitti:
Sinunkin tulisi lukea huolella tyhmelinin ja monen koetellun kristityn kirjoituksia.
Ikävää että luit minunkin viestini tuolla tavoin, luulisi että olisi jokaisen kristityn huoli siinä että koottaisiin laumaa Herrallemme.
Ja kyllä on tarpeen koetella onko uskon perustus Kristuskalliolla, vai onko se kiinnitetty johonkin ihmiseen tai ihmisryhmään. Ihan oikeasti ja juuriaan myöten.Muistin virkistämiseksi sanon, että viime kierroksellaan wanhimmat Joensuussa ja jollain toisella paikkakunnalla antoivat Suomen saarnaajien tehtäväksi saarnapuheessaan *taivuttaa kristittyjen sydämiä eroon kirkon ehtoollisyhteydestä* ja tämän sanoi myös TI Helsingissä kierroksen jälkeen, jonka kuulin omin korvin.
Samoin PS Gällissä muutama vuosi sitten sanoi ehtoollissaarnassaan, ettei voida nauttia HPE:ta epäuskoisten ja kuollutuskoisten kanssa.
Ei siis ole luuloteltu uhkakuva tulossa oleva Lapin lähetys tämän asian suhteen. Miten voikaan olla niin ristiriidassa erään kirjoittajan näkemys tästä, kun hän väitti aivan toisin olevan!
Tiedän että Suomen saarnaajat ovat torpanneet tämän, mm PL on Kotimaa lehdessä sanonut jo aikaa sitten ettei esikoiset suunnittele eroa. - Siuron Valssimylly
muuttis kirjoitti:
Muistin virkistämiseksi sanon, että viime kierroksellaan wanhimmat Joensuussa ja jollain toisella paikkakunnalla antoivat Suomen saarnaajien tehtäväksi saarnapuheessaan *taivuttaa kristittyjen sydämiä eroon kirkon ehtoollisyhteydestä* ja tämän sanoi myös TI Helsingissä kierroksen jälkeen, jonka kuulin omin korvin.
Samoin PS Gällissä muutama vuosi sitten sanoi ehtoollissaarnassaan, ettei voida nauttia HPE:ta epäuskoisten ja kuollutuskoisten kanssa.
Ei siis ole luuloteltu uhkakuva tulossa oleva Lapin lähetys tämän asian suhteen. Miten voikaan olla niin ristiriidassa erään kirjoittajan näkemys tästä, kun hän väitti aivan toisin olevan!
Tiedän että Suomen saarnaajat ovat torpanneet tämän, mm PL on Kotimaa lehdessä sanonut jo aikaa sitten ettei esikoiset suunnittele eroa.aina kun siteerataan se pitäisi olla sanatarkkaa eikä huhumyllyn läpi valssattua mössöä.
- 10+14
muuttis kirjoitti:
Muistin virkistämiseksi sanon, että viime kierroksellaan wanhimmat Joensuussa ja jollain toisella paikkakunnalla antoivat Suomen saarnaajien tehtäväksi saarnapuheessaan *taivuttaa kristittyjen sydämiä eroon kirkon ehtoollisyhteydestä* ja tämän sanoi myös TI Helsingissä kierroksen jälkeen, jonka kuulin omin korvin.
Tiedän että Suomen saarnaajat ovat torpanneet tämän, mm PL on Kotimaa lehdessä sanonut jo aikaa sitten ettei esikoiset suunnittele eroa.Vanhimmat eivät ole käskeneet ketään eroamaan kirkosta ja nytkin sanoivat, että on väärin erota kirkosta, jos tekee sen rahan takia -lainaus-
Mutta muutoin siis olisi oikein?
Ihme vänkylöintiä.
Kuka koskaan on haukkunut kirkkoa saarnoissaan enemmän kuin wanhimmat? Kuka vaahtosi kaavoista tietämättömyyden suurella rinta äänellä? Tosi luotettavat opettajat ja johtajat (ironiaa) - Kenen syy?
Siuron Valssimylly kirjoitti:
aina kun siteerataan se pitäisi olla sanatarkkaa eikä huhumyllyn läpi valssattua mössöä.
"Sisällön levittäminen edelleen äänitteenä, kirjallisena esityksenä tai muulla vastaavalla tavalla on kielletty."
näin lukee kuunteluoalvelussa. Ja näin sitten vastataan kun kysytään väärille opeille vastaajaa:
"aina kun siteerataan se pitäisi olla sanatarkkaa eikä huhumyllyn läpi valssattua mössöä."
Kyllä on siunattu ristillisyys. - hyvämuistinen
Kenen syy? kirjoitti:
"Sisällön levittäminen edelleen äänitteenä, kirjallisena esityksenä tai muulla vastaavalla tavalla on kielletty."
näin lukee kuunteluoalvelussa. Ja näin sitten vastataan kun kysytään väärille opeille vastaajaa:
"aina kun siteerataan se pitäisi olla sanatarkkaa eikä huhumyllyn läpi valssattua mössöä."
Kyllä on siunattu ristillisyys.jos on paikan päällä niin voi säilöä muistiin. huonomuistiset älköön vaivautuko.
10+14 kirjoitti:
Vanhimmat eivät ole käskeneet ketään eroamaan kirkosta ja nytkin sanoivat, että on väärin erota kirkosta, jos tekee sen rahan takia -lainaus-
Mutta muutoin siis olisi oikein?
Ihme vänkylöintiä.
Kuka koskaan on haukkunut kirkkoa saarnoissaan enemmän kuin wanhimmat? Kuka vaahtosi kaavoista tietämättömyyden suurella rinta äänellä? Tosi luotettavat opettajat ja johtajat (ironiaa)Nimim. "10 14" 9.1.2014
"Kuka koskaan on haukkunut kirkkoa saarnoissaan enemmän kuin wanhimmat?"
Minä tiedän, ikävä kyllä, parikin sanankuulijaa, jotka hakkaavat wanhimmat kirkon haukkumisen jalossa taidossa mennen tullen. Kaikilla kuulijoilla (muillakin kuin haukkumisen kohteilla) on alkanut korvat ja niska punoittamaan häpeästä aina kun, nämä veijarit pääsevät puheissaan vauhtiin.
Mielestäni nykyään on kyllä aihettakin moittia kirkkoa; on siellä touhu mennyt niin surkeaan suuntaan.
- päivänsäde
Itse (vanhoillislestadiolainen) olen kyllä ehtoollisella ja muutoinkin usein seuroissa itkenyt omia syntejäni, ja lohdullista on ollut saada uskoa ne anteeksi. Herkkä kun tuo omatunto tuppaa olemaan. Olen kylläkin itkenyt joskus siinä samalla tai erikseen myös toisten syntejä, ja tätä toivottoman tuntuista tilannetta.
Mutta nyt menee kaikki parhain päin!
Koen, että luojalla oli varjeluksensa siinäkin ,etten ennättänyt mennä todelliseen psykoosiin. Hän piti musta huolta ja ohjas ajoissa hoitoon. Luulin, että teitä kaikkia täytyi vähän "säikäyttää" ja "herätellä" tällä tavoin, millainen toiminta on sopivaa hengellisessä mielessä, millainen toiminta taas voi tuhota toisen mielen.
Ja kyllähän ne rajat jossain kulkee. Lähihistoriassakin on ikäviä esimerkkejä hengellisestä väkivallsta, esim. hoitokokoukset ym, ja nyt on avoimesti myönnetty, että silloin toimittiin väärin. Joten kysyn, missä Pyhä Henki oli silloin, kun noin pahasti pääsi 70-luvulla käymään? Eihän Jumala hylkää omiaan. Nyt kysytään mielestäni myös miehiltä (eritoten puhujilta ja varsinkin Papeilta) nöyryyttä. Se naisen nöyryyshän on ollut päivänselvää.
Ollaan varovaisiaettei tehdä tuhoja enää Jumalan nimessä!
Ja ne terapiatkin on kalliita. Eihän me näillä toimilla haluta traumatisoida toisiamme? Itse olen ajatellut olleeni hyvinkin traumatisoitunut tästä kaikesta. Ennätin jo epätoivon hetkinäni miettiä, miten pitkä terapiaprosessti tähän tarvitaan, ennen kuin olen kunnossa. Nyt koen, että Jumala auttaa, ja voin selvitä ilman terapiaa. Se jos mikä olisi Jumalan ihme, armo ja rakkaus syntistä ihmistä kohtaan!- päivänsäde
Tämä tiedoksi siis kaikille vanhoillislestadiolaisille, vaikka täällä esikoisuudesta puhutaan. En oo vaihtamassa leiriä.
- ei haittaa oppiminen
Koskahan tapahtuu lestoissa sellainen edistyminen, että ei syntejä uskota anteeksi, vaan uskova kertoo syntinsä Jumalalle Jeesuksen kautta, ja Jumala on luvannut olla uskollinen ja puhdistaa omansa kaikesta vääryydestä.
Se, että me uskomme kaiken tämän, on taas toinen asia, joka ei riitele edellisen asian kanssa, vaan yhdessä vahvistaa hyvän lopputuloksen.
Emmekös lue Sanasta, että joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, se saa armon !
Kyllä Se Jumala syntimme kuulee ja armahtaa ilman sitä välimiestäkin siinä seuroissa.
Jos taas emem usko saaneemme anteeksi ilman välimiestä, se kertoo että opissamme on vääristymä, ja sille kuuluu taas opetus pois panemisesta ja hylkääminen.- 3+6
Kristityn, saarnaajan ja papin tulee toimia todistajan tehtävässä, siillä Jeesuksella on edelleen kaikki valta maassa ja taivaassa. Se on se todistus että Jeesus Kristus on kaikki sinun syntisi sovittanut ja ne saat uskoa myös Jumalan edessä sovitetuiksi ja ovat anteeksiannetut Jeesuksen uhrin tähden.
Näitä sanojaan he saavat käyttää Jumalan äänellisenä todistuksena katuville ja epäilijöille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453016- 502472
- 1072441
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382131Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2371679- 1001678
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4361596Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91544Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141512R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201319