Kerron oman tapaukseni auton ulkomaantuonnista ja kohtaamastani Tullin toiminnasta autoverotuksellisessa asiassa.
Kohtasin Tullin toimesta sellaista toimintaa, jota en uskonut Valtiovarainministeriön alaisuudessa toimivalta elimeltä kohtaavani. Laitos on perustuslakiin perustuva ja verovaroin ylläpidetty, jonka oikeudenmukaisiin päätöksiin kansalaisen tulisi pystyä luottamaan.
Hain siis vuoden 2013 alussa suuri päästöisen Saksalaisvalmisteisen henkilöauton ulkomailta. Auton maahantuonti onnistui sujuvasti ja Tullin virkamiehen tekemän katsauksen jälkeen auto kyettiin verottamaan verotuslain mukaisesti. Päätös tulikin nopeasti postitse, jo kahden viikon kuluttua. Päätöksessä esitetty veromäärä ei tietenkään miellyttänyt, sillä auton ulkomailla tinkimääni ostohintaan (12 000€) lisättäisiin lähes 8500€ veroa. Laskun maksuaika oli erittäin lyhyt vain n. 2 viikkoa.
Tein veropäätöksestä oikaisuvaatimuksen heti vaaditun kahden kuukauden odotteluajan jälkeen. Vaatimuksessa esitin oman kantani auton arvonmääritykseen, jonka Tulli oli tehnyt vertaamalla autoani vain kolmeen vastaavanlaiseen Suomessa myynnissä olleeseen autoon. Internetistä kaikkialta etsittyäni löysin ainoastaan yhden verrokki autoista. Autot Tullin veropäätöksessä olivat myös huomattavasti vähemmän ajettuja kuin omani, joten autojen vertailu on täydytty tehdä suurelta osin mielivaltaisesti.
Verotuslain mukaan käytettynä maahantuotua auto täytyy verottaa syrjimättä ja oikeudenmukaisesti. Tällöin autoa ei voi verottaa enempää, kuin Suomessa uutena myydyssä autossa on veronosuutta jäljellä. Löysin sattumalta Internetistä listan Suomessa uutena myydyistä saman korimallin autoista, jonka liitin oikaisuvaatimukseeni. Listassa uutena myydyt samanmerkkiset bensiini ja diesel moottoreilla olivat olleet kyseisenä valmistusvuonna saman hintaiset ja samana vuonna autoverotettu painon mukaan, ei päästöperusteisesti. Tuontihetkellä käytettyjen diesel autojen hinnat kuitenkin olivat huomattavasti pienemmät, kuin bensiinikäyttöisten ja autoani päädyttiin vertaamaan vain vastaaviin kalliimpiin bensiinikoneisiin autoihin. Tällä perusteella uskon Tullin verottavan huomattavaa määrää autoista väärin ja monilla autontuojilla olisi oikeus suuriinkin verovähennyksiin. Mikäli autontuoja vain ymmärtää vaatia. Omatoimisesti Tulli tuskin korjaa virhettään tämänkään päätöksen jälkeen. Minulle palautettiin enemmän kuin olin vaatinut arvonmääritykseen liittyen, vajaat 2000€ euroa. Laskelmassa oli kuitenkin huomautus, että vero voitaisiin määrittää vaihtoehtoisesti takaisin määrityksellä, jolloin päätös minua edukseni ei olisikaan niin hyvä. Kuin varoituksena jatkovalituksesta.
Vastaus Tullilta oikaisuvaatimukseen saapui sen jätöstä vasta puolenvuoden kuluttua, useiden tiedusteluiden jälkeen. En uskonut olevani virkamiestasoisten toimijoiden kanssa tekemisissä. Palautussummaan oli lisätty palautuskorko, joka oli 0,5 % yksikköä palautettavasta määrästä. Pankkini käyttötilissäkin on isompi korko. Mikäli kansalaisella olisi maksettavaa tullin suuntaan, korko olisi väh. 7 %. Päätös palautuskoron suuruudesta on ilmeisesti päätetty Tullin etujen ajamiseksi Eduskunnassa.
Toinen oikaisuvaatimukseni aiheista on päästöperusteinen verotus, joka on jo osoitus Tullin täydestä hallitsemattomuudesta verolainsäädäntönsä suhteen. Päätöstä päästöperusteisesta verotuksesta ei ole vielä julkistettu, koska ilmeisesti asian käsittely on korkeimmassa oikeudessa vielä kesken.
Toivon tämän herättävän keskustelua ja puolustusalttiutta kansalaisten keskuudessa. Auton hakijat: - Ne on teidän rahanne! Kohtalotovereille toivotan onnea ja sitkeyttä taisteluun!
Autoverotus, Tulli
12
769
Vastaukset
- Korkoa päästöistä
No tullista en ota kantaa, mutta sulla on käyttötilillä hyvä korko, kun se on ollut jo muutaman vuoden tyypillisesti 0,00 %
Päästöperusteisesta autoverotuksesta olen samaa mieltä, jos auto on otettu 1. kerran käyttöön ennen 1.1.2008 - Realis
Minkäs teet, tuulimyllyjä vastaan taistelua. Itsellä samanlaisia kokemuksia useampi.
Syy löytyy kun katsot peiliin. Suomen kansa, yhä nöyriä maaorjia. Äänestävät joka vuosi samat puhuvat päät eduskuntaan, jotka ovat viime vuosina vain lisänneet virkamiesten määrää ja sitä kautta mielivaltaa.
300 000 turhakepäällikköä ulos, näin aluksi.- JuuJuuJooJoo
"Äänestävät joka vuosi samat puhuvat päät eduskuntaan"
Etuskuntavaalit kuitenkin vain joka 4. vuosi, ei joka vuosi. - Oivoi111
JuuJuuJooJoo kirjoitti:
"Äänestävät joka vuosi samat puhuvat päät eduskuntaan"
Etuskuntavaalit kuitenkin vain joka 4. vuosi, ei joka vuosi.Taas näitä. Fiksu Hölmölän ikuinen orja.
- oikeudenmukaisuutta1
Se on totta, että asioihin ei saada muutoksia aikaan, jos ei sitä vaadita.
Vielä tarkennusta tapaukseen:
Minuun ei oltu Tullin suunnasta ei valituksen vireilläoloaikana ainuttakaan kertaa yhteydessä. Itse kyselin ja tivasin, milloin päätös tehdään. Siellä hitauksen syy vedottiin kesälomiin ja vähäiseen henkilöstömäärään. Paperini otettiin käsittelyyn vasta kahden kuukauden kuluttua niiden jätöstä. Virkamiehen olisi tullut tänä aikana selvitettää asia tai ilmoitettava minulle syy viivytykseen. Mitään ei kuulunut.
Päätös lopulta tuli seuraavalla viikolla, kun vetosin perustuslakiin ja virkamiehen hyvän hallintotavan säännöksiin. Siinä vaiheessa autoni (todellinen!!) arvo osattiin määrittää viikon aikana! Ei oikein osoita Tullilta aihetta kansalaisten suomaan luottamukseen. - www.autoverotus.info
Tarkennatko vielä että kävikö sinulla siis näin:
6kk odotusajan jälkeen
a) verotusarvoa korjattiin -> sait palautusta
b) veroprosenttia ei vielä korjattu -> siihen luvattiin palata kun KHO-päätös saadaan
Ja sinulla oli yhdessä ja samassa valituksessa molemmat vaatimukset?
Tämähän on itse asiassa aika lupaava uutinen. Virallinen Tullin kanta on kaiketi ollut se että jos valituksessa mainitaan b), niin siihen ei juuri vilkaistakaan ennen kuin virallinen KHO-päätös aiheesta joskus saadaan. Mutta siis ilmeisesti on mahdollista saada välipäätöksiä myös ennen tätä.
(Tietysti tämä voi myös kieliä siitä, että sitä KHO-päätöstä saadaan odottaa vielä pitkään...)- oikeudenmukaisuutta1
6kk jälkeen saapunut veroehdotus oikaisuvaatimukseeni liittyi autoni korkeaan verotusarvoon. Veron määrä putosi lähinnä sen vuoksi, koska vaadin Tullia vertaamaan autoani (uutena samanhintaisena myytyihin) dieseleihin, eikä (käytettynä arvokkaampana pidettyihin) bensakoneellisiin.
Siihen asiaan Tulli ei keksinyt selitystä ja liikaveron osuus palautettiin mukisematta ja perustelematta. Näin ollen, todella moni tuontiauto verotetaan tällä hetkellä syrjivästi. Oman automerkkini kohdalla käytettyjen diesel- ja bensa-autojen hintaero oli huomattava.
Päästöveroprosentin kohdalla vaatimus jäi toistaiseksi avoimeksi KHO:n puuttuvan päätöksen vuoksi. Veroprosentti on nyt 41%, vaikka sen tulisi olla korkeintaan 29%.
Tullin virkamies kuitenkin totesi Tullin palauttavan liikaa perityn veron auton tuojille automaattisesti, jos/KUN KHO tuomitsee Tullin toimineen asiassa väärin jo vuosien ajan. Melkoisista summista on kyse. - www.autoverotus.info
oikeudenmukaisuutta1 kirjoitti:
6kk jälkeen saapunut veroehdotus oikaisuvaatimukseeni liittyi autoni korkeaan verotusarvoon. Veron määrä putosi lähinnä sen vuoksi, koska vaadin Tullia vertaamaan autoani (uutena samanhintaisena myytyihin) dieseleihin, eikä (käytettynä arvokkaampana pidettyihin) bensakoneellisiin.
Siihen asiaan Tulli ei keksinyt selitystä ja liikaveron osuus palautettiin mukisematta ja perustelematta. Näin ollen, todella moni tuontiauto verotetaan tällä hetkellä syrjivästi. Oman automerkkini kohdalla käytettyjen diesel- ja bensa-autojen hintaero oli huomattava.
Päästöveroprosentin kohdalla vaatimus jäi toistaiseksi avoimeksi KHO:n puuttuvan päätöksen vuoksi. Veroprosentti on nyt 41%, vaikka sen tulisi olla korkeintaan 29%.
Tullin virkamies kuitenkin totesi Tullin palauttavan liikaa perityn veron auton tuojille automaattisesti, jos/KUN KHO tuomitsee Tullin toimineen asiassa väärin jo vuosien ajan. Melkoisista summista on kyse.Ok, hyvä homma sinulle.
Selvittelinpä vielä vähän että missä KHO menee tämän casen kanssa? Tiedustelin niiden "asiakaspalvelusta" asiaa ja sain kohteliaan mutta äärimmäisen vähän lisäinformaatiota sisältävän viestin:
"Tiedustelunne johdosta asian esittelijä ilmoittaa ettei k.o. valituksen käsittelyaikataulua valitettavasti voida tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Veroasioiden keskimääräinen käsittelyaika oli 30.11.2013 n. 16 kk."
Hum, mitähän tuosta nyt sitten pitäisi päätellä... - Päätöksiä odotteleva
www.autoverotus.info kirjoitti:
Ok, hyvä homma sinulle.
Selvittelinpä vielä vähän että missä KHO menee tämän casen kanssa? Tiedustelin niiden "asiakaspalvelusta" asiaa ja sain kohteliaan mutta äärimmäisen vähän lisäinformaatiota sisältävän viestin:
"Tiedustelunne johdosta asian esittelijä ilmoittaa ettei k.o. valituksen käsittelyaikataulua valitettavasti voida tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Veroasioiden keskimääräinen käsittelyaika oli 30.11.2013 n. 16 kk."
Hum, mitähän tuosta nyt sitten pitäisi päätellä...Taitaa h*elvetti jäätyä ennen kun KHO saa päätöksensä julki...
- Veroettu
Tulisikohan KHO:n päätös kohta? Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksestä on nyt kulunut enemmän kuin keskimääräinen 16kk...
- khonsyväkurkku
Päätös tulee sitten kun autovero on poistettu. Ko. asia vie mielenkiinnon pois näistä päätöksistä ja sinne voidaan kirjoittaa ihan mitä vaan.
- mullitulli
Tullin toiminta on pelkkäää rahastusta. Ne koittaa pitää sen huojuvan paskan kasassa. Jopa niiden oma mies kertoi kirjassaan, että sota on jo hävitty.
Tommi Kivilaakso, ex verojohtaja
”Muistan, että autoverotus söi työajasta useimmiten koko päivän. Tilanne paheni 1990-luvun loppua kohden. VM pyrki betonoimaan tämän vanhan ja omituisen verotusarvoperusteensa mutkikkaisiin sääntöihin. Tulli joutui sitä sitten soveltamaan ja istumaan omilla housuillaan tuleen – housuilla, jotka eivät sitten kestäneet, vaan paloivat kerta toisensa jälkeen ylemmissä oikeusasteissa. – Jo silloin alkoi tuntua vahvasti siltä, että me hävitään tämä sota”.
Toin itse projektin, johon meni yli 4 tuhatta korjauksiin ja siltikään se ei vastaa nettiautossa myynnissä olevia siistejä palejä. Omassani on kolhuja siellä täällä. Sain verohelpotusta kokonaista 231€, eli 6%. Lisäksi laittoivat 30% = 266€ rangaistusveroa, koska olin ilmoittanut kilometrit väärin. Kuka voi tietää mitä 13 vuotta vanhalla autolla on ajettu, josta ei ole mitään historiaa tiedossa, ei kukaan. Auto maksoi 1500 kuluineen ja siitä tulli haluaa hiukan yli tonnin autoveroa.
Aikasempi tuonti oli 2010 transit, josta 3100€ veroa ja rangaistusvero päälle noin 500€. Jälleen sama syy, oli kilometrit väärin.
Se on käsittämätöntä, että jos verovelvollinen ilmoittaa jostain puutteesta, kuten talvirenkaat, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Jos tulli huomaa että niitä on "kusetettu" kilometreissä (joita kukaan ei kuitenkaan varmuudella tiedä), niin se maksaa heti perkeleesti verovelvolliselle.
On kontolla muitakin tuonteja, joissa kohtelu on ollut pelkkää rahastamista. Niistä myöhemmin.
Ylimielistä touhua, eivät ymmärrä kenen palveluksessa ovat.
On aika uskomatonta, että 70 miljoonaa euroa makaa siellä väärin perustein verotettuna, eikä kukaan osaa sanoa koska rahoja aletaan palauttamaan. Totta on että politikot valehtelee päin naamaa. Kehotan kaikkia laittamaan aina cc:n jollekkin kansanedustajalle, koska muutuin he eivät tiedä kunka veronmaksajia kohdellaan. Itse olen tehnyt näin jo pitkän aikaa. En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta ainakin saavat postia ja ehkä joku niitä jopa lukee. Tärkeintä on saada sinne eduskuntaa tietoa siitä miten kentällä toimitaan.
Muistakaa cc:tä aina kun laitatte tulliin emailia.
kertokaa kokemuksista, se on tärkeää. Mikään ei muutu jos vain tyydytään siihen mitä ne VM:n kätyrit meille tarjoaa.
Tilanne on kuitenkin se, että autovero on laiton !
Miksi suomalaiset aina maksaa kaikesta enemmän kun muut EU:laiset ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849