Kunnianloukkaus ryhmässä/kiusaaminen ryhmässä

Avaan tälle keskustelulle oman ketjun ja siirrän nuo hajallaan olevat tänne.

53

2378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelen1

      Tuolla FB-häirintä ketjussa eräs rekisteröitynyt kirjoittaja ihan asiallisesti kyselee, että puuttuuko poliisi FB-suljetussa ryhmässä tapahtuvaan kiusaamiseen, jos hälle tekee ilmoituksen.
      Hälle vastattiin, että kantsii tehdä ilmoitus, niin yllättäen ylläpito (?) poisti nämä vastaukset? Säikähtikö joku, että harjoittamastaan kiusaamisesta tehtäisiin loppu ja se tulisi poliisiin tietoon?
      Hämmästyttävää toimintaa... Kiusaaminen on kiusaamista, tapahtui se työpaikalla tai vaikkapa sitten facebookin ihmemaailmassa.

      • tee ilmoitus kirjoitti:

        Pystyy puuttumaan, kunhan ensin teet ilmoituksen nettipoliisille asiasta. Ota keskustelusta kopio ilmoituksen liitteeksi.

        No, suljetusta ryhmästä voi toki tehdä ilmoituksen fb:hen. Jos olet itse ryhmässä voit tehdä kuvakaappauksen. kunnianloukkaus on asianomistaja rikos joten asianomistajan täytyy itsensä tehdä rikosilmoitus.
        Mikäli asianomista ei kuulu kyseiseen ryhmään mutta sinä vastaavasti kuulut. Lennät tuon teon jälkeen pihalle sieltä jos jäät kiinni.
        Voit toki petttää kuvaa ottaessasi omat henkilötetosi fb näkymästä.
        Tuon perusteella poliisi pystyy puuttumaan.


      • ihmettelen1
        peacekeeper kirjoitti:

        Minä myös hiukan ihmettelen sitä, miksi kyselijä minulta asiaa kyselee? Ja onko kyselijällä puhtaat jauhot pussissaan vai pienoinen pelko p***een ympärillä?

        Tämähän suoraan tarkoittaa sitä että kohta taas yhdestä ryhmästä lentää porukkaa pihalle? Sitten vielä ihmetellään miksi lapset kiusaavat kun aikuiset harjoittavat sitä ryhmien sisällä ja töissään.

        Luotsi, se kirjautunut tarkoitti jotain suljettua ryhmää, kyse ei siis ollut avoimesta työpaikkakiusatut-ryhmästä mitä tarkoitit.


      • veturi
        peacekeeper kirjoitti:

        En tiedä, kun en ole ryhmissä. Varmaan kannattaa odottaa jos ryhmän yp sattuu tämän lukemaan.

        Eli suljetussa ryhmässä tuollaista kysellään? ja poistetaan?

        Väärinkäsitysten välttämiseksi avoimessa työpaikkahäirintä fb-ryhmässä ei tuollaisia kysymyksiä ole esitetty, eikä vastauksia annettu. Eikä tuollaista keskustelua sieltä varmuudella poistettaisi. Sen tiedän, koska olen toinen ko. ryhmän ylläpitäjistä.


      • peacekeeper kirjoitti:

        Entä, onko sinulla mielipidettä tuohon kuvaamiseen? Oli kyseessä sitten suljettu tai avoin ryhmä, no avoimenhan kaikki halukkaat näkevät.
        Eli jos ryhmässä puhutaan herjaavasti kolmannesta osapuolesta, onko asianosaisella oikeus tietää siitä, vaikka kuvakaappauksen avulla?

        Minun mielestäni tuo kuvastaa lähinnä työpaikoilla tapahtuvaa kiusaamista, eli seläntakan puhumista.

        Muistutan vielä! Ryhmien linkkien postaaminen on kielletty!


      • oikein porukalla
        peacekeeper kirjoitti:

        Muistutan vielä! Ryhmien linkkien postaaminen on kielletty!

        Ne aidot työpaikkakiusaajat saattavat olla myös vaikuttamassa näissä ryhmissä heittäytyen kiusatuiksi, tästä on kokemusta. Kyseeseen varmasti tulee jonkinlainen luonnehäiriö, ensin levitellä systemaattisesti pahoja puheita, kiusataan kaikilla eri tavoin ja lopuksi päätetään porukan voimin, ettemme me mitään kiusaajia ole.
        Mielestäni jos jonkun henkilön suhteen mennään henkilökohtaisuuksiin, niin hänellä on oikeus tietää näistä asioista. Työpaikoilla kieroksi homman tekee se, ettei ole avoimuutta, rehtiyttä ja suoraselkäisyyttä usein johtotasollakaan käsitellä asioita niin avoimesti ja suoraan kuin ne täytyisi.


      • tee ilmoitus
        oikein porukalla kirjoitti:

        Ne aidot työpaikkakiusaajat saattavat olla myös vaikuttamassa näissä ryhmissä heittäytyen kiusatuiksi, tästä on kokemusta. Kyseeseen varmasti tulee jonkinlainen luonnehäiriö, ensin levitellä systemaattisesti pahoja puheita, kiusataan kaikilla eri tavoin ja lopuksi päätetään porukan voimin, ettemme me mitään kiusaajia ole.
        Mielestäni jos jonkun henkilön suhteen mennään henkilökohtaisuuksiin, niin hänellä on oikeus tietää näistä asioista. Työpaikoilla kieroksi homman tekee se, ettei ole avoimuutta, rehtiyttä ja suoraselkäisyyttä usein johtotasollakaan käsitellä asioita niin avoimesti ja suoraan kuin ne täytyisi.

        Pystyy puuttumaan, kunhan ensin teet ilmoituksen nettipoliisille asiasta. Ota keskustelusta kopio ilmoituksen liitteeksi.


      • toimikaa!
        peacekeeper kirjoitti:

        Tuo on sellainen "omantunnon" kysymys ottaa kuvaa suljetusta ryhmästä. Ollakko lojaali ryhmälle vai ilmoittaako herjaaminen asianomistajalle.

        Vaikka ryhmä olisi kuinka suljettu on jokaisessa ryhmässä aina joku joka toimii vastaavan kaltaisesti, siksi kannattaakin aina muistaa jos sinulla on sanottavaa henkilöstä, sano se suoraan. Aina kannattaa pitää mielessä hyvän ja aikuismaisen käytöksen linja.

        On olemassa myös täysin salaisia ryhmiä, tokihan poliisi saa nuo selville, mutta ne eivät näy fb haussakaan. Tämänkin aihe alueen tiimoilta on useita ryhmiä.

        Yksi mikä takaa sen, että ryhmä on rehellinen, on se että joku netissä olevista poliiseista on kirjautunut sisälle, tuo kertoo ulkopuolisille, että ryhmä on asiallisella linjalla. Poliisi ei valvo keskusteluja mutta on ryhmäläisten saatavilla.

        Ja poliisi ilmoittaa asianomaiselle henkilölle häneen kohdistuneesta rikoksesta?


      • luopiot
        peacekeeper kirjoitti:

        No ei tietenkään. Vaan kuvakaappauksen tehnyt toimittaa loukatulle tuon kuvan. Poliisi ei ole kenenkään lapsenvahti

        Jokainen toimii oman moraalinsa ja arvoperiaatteidensa mukaan. Miettii, kuinka reagoisi jos vastaava sattuu omalle kohdalleen. Hyväksyisikö vaiko tuomitsisi. On olemassa niitä luopioita työpaikkakiusaajissakin, jotka harrastavat tuota henkistä väkivaltaa uhrinsa selän takana jopa vuosia. Moraalin hiventäkään luopiosta ei löydy, koska on niin pinnoitettu teflonilla, että kaikki kimpoaa ja valuu hänestä pois.


      • elämä opettaa
        peacekeeper kirjoitti:

        Jokaisessa ryhmässä on ylläpito tai ylläpitäjä joka vastaa keskutelun "tasosta" ylläpitäjän velvollisuus on puuttua kiusaamiseen, häirintää jne.
        Omituinen olisi todellakin sellainen ryhmä jossa ylläpitäjä olisi herjaamisen takana, minua ainankin mietyttäisi.
        Aivan samoin puutun minäkin keskuetluun ainakin poistoilla. Toki jos minusta levitellään perätöntä tietoa, puutun siihen ja annan takaisin... se on minun oikeuteni ja siitä pidän kiinni.

        Vaikka asiat pitäisivätkin paikkaansa, niin miltä mahtaa itsestä tuntua, jos omia yksityisasioitapa vaikkapa levitellään pitkin poikin?
        Kyllähän siihen lakikin jotain jo sanoo.


      • kataro

        Olikohan se mun postaus?
        Laitoin siihen, että sen saa poistaa, jos on asiaton ja ilmeisesti joku sen sitten koki asiattomana tai säikähti kenties, who knows. Ei haitaa mua.
        Viestejä tulee ja menee....
        Yritän pysyä asiallisella linjalla, en kirjoita nimiä enkä ryhmien nimiä, joten itselläni ainakin sen suhteen puhdas omatunto.


      • kataro kirjoitti:

        Olikohan se mun postaus?
        Laitoin siihen, että sen saa poistaa, jos on asiaton ja ilmeisesti joku sen sitten koki asiattomana tai säikähti kenties, who knows. Ei haitaa mua.
        Viestejä tulee ja menee....
        Yritän pysyä asiallisella linjalla, en kirjoita nimiä enkä ryhmien nimiä, joten itselläni ainakin sen suhteen puhdas omatunto.

        Kyllä minä uskon että aika monessakin ryhmässä on nyt asiasta puhuttu ja hyvä niin.
        Tuo on oikea toimintatapa, jos on pokkaa sanoa suoraan henkilölle itsellen niin sitten sanoo, takana puhuminen yms on törkeää.


      • joo, ja on se siellä ollut kokoajan, näkyvillä. Siitä ketjusta on poistettu vain muutama renkutus, eli ei tärkeitä sinänsä.


      • 3420000000
        tee ilmoitus kirjoitti:

        Pystyy puuttumaan, kunhan ensin teet ilmoituksen nettipoliisille asiasta. Ota keskustelusta kopio ilmoituksen liitteeksi.

        pomomme nöyryytti minua oikein kunnolla.
        Hän käski mennä muiden työpisteessäni olevien työntekijöiden luokse ja pyytämään anteeksi sekä tekemisiäni että tekemättä jättämiäni asioita hänen mielestään.
        Työkaverini eivät osanneet odottaa tällaista alistamista kohtaavansa tänä päivänä.
        Lopuksi jouduimme kaikki menemään rinkiin ja ottamaan kaulasta toisiamme kiinni ja olemaan hiljaa kunnes olimme riittävän valmiit pomomme mielestä.
        Osa työntekijöistä tämän koettuaan ottivat lopputilin.


      • En usko, luulen lähinnä että ylläpito piti tuollaisia kyselyitä asiattomina eikä halua sivustoaan sotkettavaksi moiseen.
        En tarkemmin tiedä mikä on motiivina, mutta luulisin näin.


      • toimikaa! kirjoitti:

        Ja poliisi ilmoittaa asianomaiselle henkilölle häneen kohdistuneesta rikoksesta?

        No ei tietenkään. Vaan kuvakaappauksen tehnyt toimittaa loukatulle tuon kuvan. Poliisi ei ole kenenkään lapsenvahti


      • Ja mun katsomani mukaan kyseinen ryhmä on avoin, eli tuskin siellä kukaan kiusaa ja ylläpitäjiäkin näyttäisi olevan useampi. Lisäksi ryhmässähän on nettipoliisi sisällä.

        Nyt sun pitää vaan odottaa niin kauan että joku ryhmästä ehtii vastaamaan.


      • peacekeeper kirjoitti:

        No, suljetusta ryhmästä voi toki tehdä ilmoituksen fb:hen. Jos olet itse ryhmässä voit tehdä kuvakaappauksen. kunnianloukkaus on asianomistaja rikos joten asianomistajan täytyy itsensä tehdä rikosilmoitus.
        Mikäli asianomista ei kuulu kyseiseen ryhmään mutta sinä vastaavasti kuulut. Lennät tuon teon jälkeen pihalle sieltä jos jäät kiinni.
        Voit toki petttää kuvaa ottaessasi omat henkilötetosi fb näkymästä.
        Tuon perusteella poliisi pystyy puuttumaan.

        Tuo on sellainen "omantunnon" kysymys ottaa kuvaa suljetusta ryhmästä. Ollakko lojaali ryhmälle vai ilmoittaako herjaaminen asianomistajalle.

        Vaikka ryhmä olisi kuinka suljettu on jokaisessa ryhmässä aina joku joka toimii vastaavan kaltaisesti, siksi kannattaakin aina muistaa jos sinulla on sanottavaa henkilöstä, sano se suoraan. Aina kannattaa pitää mielessä hyvän ja aikuismaisen käytöksen linja.

        On olemassa myös täysin salaisia ryhmiä, tokihan poliisi saa nuo selville, mutta ne eivät näy fb haussakaan. Tämänkin aihe alueen tiimoilta on useita ryhmiä.

        Yksi mikä takaa sen, että ryhmä on rehellinen, on se että joku netissä olevista poliiseista on kirjautunut sisälle, tuo kertoo ulkopuolisille, että ryhmä on asiallisella linjalla. Poliisi ei valvo keskusteluja mutta on ryhmäläisten saatavilla.


      • ihmettelen myös

        Niin se vain on kummallista kuinka asialliset viestit katoaa.


      • ihmettelen myös kirjoitti:

        Niin se vain on kummallista kuinka asialliset viestit katoaa.

        Minä myös hiukan ihmettelen sitä, miksi kyselijä minulta asiaa kyselee? Ja onko kyselijällä puhtaat jauhot pussissaan vai pienoinen pelko p***een ympärillä?

        Tämähän suoraan tarkoittaa sitä että kohta taas yhdestä ryhmästä lentää porukkaa pihalle? Sitten vielä ihmetellään miksi lapset kiusaavat kun aikuiset harjoittavat sitä ryhmien sisällä ja töissään.


      • luopiot kirjoitti:

        Jokainen toimii oman moraalinsa ja arvoperiaatteidensa mukaan. Miettii, kuinka reagoisi jos vastaava sattuu omalle kohdalleen. Hyväksyisikö vaiko tuomitsisi. On olemassa niitä luopioita työpaikkakiusaajissakin, jotka harrastavat tuota henkistä väkivaltaa uhrinsa selän takana jopa vuosia. Moraalin hiventäkään luopiosta ei löydy, koska on niin pinnoitettu teflonilla, että kaikki kimpoaa ja valuu hänestä pois.

        Kyllä nimenomaan. Kuvaaminen suljetussa ryhmässäkään ei ole lainvastaista, kuitenkaan, se on moraalinen kysymys.
        Avoimuus on aina rehellisempää ja suoraan jos uskaltaa asiansa sanoa, silloin ei ole kenelläkään nokankoputtamista. Se että jos suljetuissa ryhmissä levitellään paikkaansa pitämätöntä tietoa jostain kolmannesta henkilöstä/henkilöistä, ei ole asiallista käyttäytymistä.
        Tuolloin myös luopion toimet ovat ymmärrettävämmät ja kenties anteeksi annettavat? Miettikääpäs kumpi vaihoehto olisi omalle kohdalle sattuessa se parempi.


      • ihmettelen1 kirjoitti:

        Luotsi, se kirjautunut tarkoitti jotain suljettua ryhmää, kyse ei siis ollut avoimesta työpaikkakiusatut-ryhmästä mitä tarkoitit.

        En tiedä, kun en ole ryhmissä. Varmaan kannattaa odottaa jos ryhmän yp sattuu tämän lukemaan.

        Eli suljetussa ryhmässä tuollaista kysellään? ja poistetaan?


      • elämä opettaa kirjoitti:

        Vaikka asiat pitäisivätkin paikkaansa, niin miltä mahtaa itsestä tuntua, jos omia yksityisasioitapa vaikkapa levitellään pitkin poikin?
        Kyllähän siihen lakikin jotain jo sanoo.

        Ja onhan se niinkin, että jos olet ryhmässä jossa jotakuta henkilöä herjataan, ilman että henkilö on siitä itse tietoinen, arveluttavaa. Onko ryhmän henki ja ylläpito asiallisella asialla.
        Itse henkilökohtaisesti silloin miettisin hyvin tarkkaan mitkä ovat tuon herjaajan vaikuttimet ja poistuisin takavasemmalle pois kiusaavasta yhteisöstä.
        Jokaisen omavalinta haluaako kuulua... ja kummalle puolelle


      • luopiot kirjoitti:

        Jokainen toimii oman moraalinsa ja arvoperiaatteidensa mukaan. Miettii, kuinka reagoisi jos vastaava sattuu omalle kohdalleen. Hyväksyisikö vaiko tuomitsisi. On olemassa niitä luopioita työpaikkakiusaajissakin, jotka harrastavat tuota henkistä väkivaltaa uhrinsa selän takana jopa vuosia. Moraalin hiventäkään luopiosta ei löydy, koska on niin pinnoitettu teflonilla, että kaikki kimpoaa ja valuu hänestä pois.

        Jokaisessa ryhmässä on ylläpito tai ylläpitäjä joka vastaa keskutelun "tasosta" ylläpitäjän velvollisuus on puuttua kiusaamiseen, häirintää jne.
        Omituinen olisi todellakin sellainen ryhmä jossa ylläpitäjä olisi herjaamisen takana, minua ainankin mietyttäisi.
        Aivan samoin puutun minäkin keskuetluun ainakin poistoilla. Toki jos minusta levitellään perätöntä tietoa, puutun siihen ja annan takaisin... se on minun oikeuteni ja siitä pidän kiinni.


      • veturi kirjoitti:

        Väärinkäsitysten välttämiseksi avoimessa työpaikkahäirintä fb-ryhmässä ei tuollaisia kysymyksiä ole esitetty, eikä vastauksia annettu. Eikä tuollaista keskustelua sieltä varmuudella poistettaisi. Sen tiedän, koska olen toinen ko. ryhmän ylläpitäjistä.

        Entä, onko sinulla mielipidettä tuohon kuvaamiseen? Oli kyseessä sitten suljettu tai avoin ryhmä, no avoimenhan kaikki halukkaat näkevät.
        Eli jos ryhmässä puhutaan herjaavasti kolmannesta osapuolesta, onko asianosaisella oikeus tietää siitä, vaikka kuvakaappauksen avulla?

        Minun mielestäni tuo kuvastaa lähinnä työpaikoilla tapahtuvaa kiusaamista, eli seläntakan puhumista.


    • suoraan hänelle

      Kataro, voisitko ajatella vieväsi viestiä ko. henkilölle, jota kiusaaminen koskee?

      • kataro

        Jos saan kuulla, että jossain ryhmässä levitellään mulle tutun henkilön tietoja, vien asian eteenpäin. Mulla nousee aina karvat pystyyn, jos tommoista tehdään. Tosin siinä on myös se, että jos suljettuun ryhmään kuuluva kertoo siellä olevia asioita ryhmään kuulumattomalle, hän rikkoo ryhmän sääntöjä.
        Mutta, mitä mieltä te olette? Jos tosiaan esim. suljetussa ryhmässä kerrotaan ryhmään kuulumattoman henkilökohtaisia asioita ja itse kuulut ryhmään, kerrotko asiasta?
        Mä nimittäin ainakin tahtoisin tietää, jos joku levittelisi minun henk.koht. asioita ilman mun lupaani jonkun ryhmän sivulla, olkoonkin suljettu.


    • kataro

      "Häirintä FB:ssä"-ketjussahan mä kysyn "Pystyyköhän poliisi puuttumaan siihen, että esim. suljetussa fb-ryhmässä kerrotaan ryhmään kuulumattomasta henkilökohtaisia asioita, jotka eivät kuulu kenellekään?" Valitettavasti en ihan kaikkia vastauksia oo nähnyt, jos niitä on poistettu, koska en todellakaan vietä päivääni koneen ääressä istuen, mulla on siis muutakin elämää :D

      • veturi

        FB ei tunne sellaista ryhmää kuin "häirintä". Tarkoitatko työpaikkahäirintä-ryhmää?

        Olen käynyt siellä päivittäin, enkä ole nähnyt mainitsemaasi kyselyä. Selvitän asiaa vielä toiselta ylläpitäjältä ja palaan asiaan. En kuitenkaan usko, että olet esittänyt kysymyksesi Työpaikkahäirintä fb-ryhmässä.


      • Lue tarkasti.
        veturi kirjoitti:

        FB ei tunne sellaista ryhmää kuin "häirintä". Tarkoitatko työpaikkahäirintä-ryhmää?

        Olen käynyt siellä päivittäin, enkä ole nähnyt mainitsemaasi kyselyä. Selvitän asiaa vielä toiselta ylläpitäjältä ja palaan asiaan. En kuitenkaan usko, että olet esittänyt kysymyksesi Työpaikkahäirintä fb-ryhmässä.

        Ymmärsit varmaan väärin. Kyse on siis jostakin suljetusta fb- ryhmästä ja ketju "Häirintä FB:ssä" löytyy täältä Suomi24:stä. Itse en kuulu mihinkään ryhmään, enkä ole tämän ketjun aloittaja enkä "Kataro".


    • ilmoita ihmeessä

      Kataro, minusta teet hienosti ja vastuullisesti jos kerrot asiasta asianomaiselle, on se sitten tuttusi tai ei, mutta kunhan vain kerrot. Tuollainen kiusaaminen ei lopu koskaan, jos siihen ei puututa, vaan jatkuu pahimmillaan vuosi kaupalla.

    • veturi

      Varmistin asian toiselta työpaikkahäirintä fb-ryhmän ylläpitäjältä, eikä nimimerkkien "ihmettelen 1" ja "kataro" mainitsemaa kyselyä siitä, että "Pystyyköhän poliisi puuttumaan siihen, että esim. suljetussa fb-ryhmässä kerrotaan ryhmään kuulumattomasta henkilökohtaisia asioita, jotka eivät kuulu kenellekään?"

      Tullaista kyselyä ei ole tullut ko. fb-ryhmään, eikä siihen liittyviä kommentteja ole siksi voitu poistaa.

      • kataro

        Ei hyvää päivää! Oikeesti!
        Mitenkähän mä vääntäisin tän niin rautalangasta, että kaikki tän ymmärtäis....
        Yritetään....
        Täällä Suomi24:n Työpaikkakiusaaminen palstalla on avaus nimeltä Häirintä FB:ssä, tuossahan EI viitata mihinkään ryhmään, ei sitten millään muotoa!!
        Ja mun kysymys oli yleisluontoinen, eikä kohdistettu mihinkään eikä kehenkään!!!
        Mieleeni vain tuli tuo, että jos ryhmä on suljettu ja siellä puhutaan pahaa/paskaa ryhmään kuulumattomasta, niin voiko poliisi puuttua siihen.
        Menikö tämä nyt kaikille jakeluun?????

        Mä en käsitä kuinka te olette voineet käsittää, että tuossa olisi kyse jostain ryhmästä....Jestas sentään....


    • veturi

      Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen, totean omana mielipiteenäni, että esim. yksityisyyden suojaa tai kunniaa loukkaavan kirjoittelun välittäminen kohteelle ei ole vasikointia, vaan se on jokaisen lainsäädäntöä kunnioittavan velvollisuus riippumatta siitä, missä tuollainen loukkaus on tehty.

      • Mä yksinkertaistaisin tuon asian niin, että jos työpaikoilla pahanpuhuminen, juoruilu, loukkaaminen, seläntakana supattaminen katsotaan kiusaamiseksi, niin miksi ei sitten muuallakin?
        Samalla tavallahan siihen pitäisi jokaisen puuttua, oli paikka some tai työpaikka.


      • peacekeeper kirjoitti:

        Mä yksinkertaistaisin tuon asian niin, että jos työpaikoilla pahanpuhuminen, juoruilu, loukkaaminen, seläntakana supattaminen katsotaan kiusaamiseksi, niin miksi ei sitten muuallakin?
        Samalla tavallahan siihen pitäisi jokaisen puuttua, oli paikka some tai työpaikka.

        Mutta, on vielä ihan pakko lisätä.
        meitä on niin monenlaisia ja asiat koetaan eritavoin, en syyllistäisi niitäkään jotka eivät ilmiantoa tee. Onhan sivusta seuraajia työpaikoillakin, yksi joka riitelee tämän seikan kanssa on, -jos työpaikka kiusaamisen yhteydessä valitat sitä, ettei kukaan puutu vaan kaikki katsovat sivusta. Silloin olisi tuota ilmiantoa tai ilmianto velvollisuutta myös siviili elämässä osattava noudattaa itse.


      • peacekeeper kirjoitti:

        Mutta, on vielä ihan pakko lisätä.
        meitä on niin monenlaisia ja asiat koetaan eritavoin, en syyllistäisi niitäkään jotka eivät ilmiantoa tee. Onhan sivusta seuraajia työpaikoillakin, yksi joka riitelee tämän seikan kanssa on, -jos työpaikka kiusaamisen yhteydessä valitat sitä, ettei kukaan puutu vaan kaikki katsovat sivusta. Silloin olisi tuota ilmiantoa tai ilmianto velvollisuutta myös siviili elämässä osattava noudattaa itse.

        Vasta vähäsen aikaa sitten oli juttua kehdissä siitä, pitääkö lakia totella aukottomasti vai onko moraalinen velvoive tärkeämpi.
        Tää liippaa minun mielestäni aika läheltä sitä, keskustelu siis.

        Joissain ryhmissä on sääntöjä, ja niissä säännöissä saattaa olla - täällä nähtyä ei saa kertoa ulkopuolisille. Tähän tyyliin vaikka.

        Mutta jos mietitään lain kannalta, kuten Veturi tuossa mainitsikin yksityisyyden suojan.
        Eli yksityisyyden suojan rikkominen on rikos toisen loukkaamattomuutta kohtaan.

        Kumpi merkitsee enemmän, ryhmän sääntö vai laki? Oikeesti nyt ihmiset keskustelkaa asiasta ja antakaa mielipiteiden paukkua.


    • näin ajattelen

      Minulle tuossa asiassa ei ole mitään epäselvää. En saa mitään erityistä mielihyvää eli kiksejä siitä, että kuulen jonkin semi-ihmisen yksityiselämästä mitä mehevämpiä juttuja. Ehkä ne tasoittavat omaa tietäni ymmärtämään, että tapahtuu sitä muillakin, vaikeutensa on jokaisella tässä elämässä. Jos kuulen kiusaajilleni jotain pahaa tapahtuneen, niin ikävä kyllä, tunnen mielihyvää silloin, tiedän, että jokin korkeampi voima jossain ohjailee asioita.
      Mutta sen koen pahana, että pidetään netissä juorupiirejä, joissa herjataan ja ilkutaan ja kirjoitellaan ihmisten yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita. Jos ihminen ei itse asioistaan puhu eikä ole itseään nettiin tuonut levitellen yksityisasioitaan, niin mielestäni muidenkaan ei silloin pidä sitä tehdä.
      Jokainen voi asettautua toisen asemaan - miltä tuntuu omalle kohdalle sattuessa. Tuntisitteko iloa vai harmia.
      Itse pyrkisin tekemään herjaamisesta lopun, välinpitämättömällä asenteella tilanne jatkuu. Se on pieni asia puuttua kiusaamiseen, jota juoruaminen pahanpuhumisena todellakin on.

      • Niin tietysti henk.koht asioita ei saa levitellä millään tavoin. Nyt onkin kyseesä se kunnianloukkaus juttuihin liittyvät valheelliset tiedot. Ihan älyttömästi on näköjään liikkeellä sellaista, että ryhmissä, etenkin suljetuissa ryhmissä, herjataan ja levitellään valheellisia asioita tai yleensäkin vain mustamaalataan.

        Olen minäkin kuulemma nyt saanut jo uuden diagnoosin yhdessä tälläisessä ryhmässä. Kirjoitukseni kuulemmaviittavaat siihen että olisin narsistinen.
        milenkiintoista sinänsä, että pelkästää kirjoitusten perusteella tuollaista väitetään.

        Olisihan tuo vaikka kunnianloukkauksen arvoinen asia, mutta en koe itseäni loukatun tuolla väitteellä, vaan lähinnä olen huvittunut. Toisaalta moni saattaisi tuollaisesta hermostua ja tehdä kunnianloukkaus ilmoituksen poliisille. Ihan ymmärrettävää minusta.

        En edes usko, että joku stalkkaisi jonkun hekilökohtaisia juttuja noissa ryhmissä, siis sellaisia joissa on perääkin. Kuitenkin, muistuttaisin kaikkia etenkin niitä jotka ovat FBssä joissain ryhmissä, olivat ne sitten julkisia tai salaisia, älkää kertoko liian henkilökohtaisia asioitanne siellä. Koskaan kun ei muista ryhmässä olevista voi tietää.
        Siksi nuo salaiset tai suljetut ryhmät, joissa ollaan kuintenkin omalla henk.profiililla, ovat vähintäänkin epäilyttäviä ja luovat jäsnilleen vääränlaisen turvallisuuden tunteen. Muistakaa tuo, netti, etenkin silloin kun ollaan omalla nimellä ja kasvoilla liikkeellä, on vaarallinen paikka.


    • kaksinaamaiset

      Tarvittaisiin vain enemmän näitä ennakkotapauksia, jotka viedään oikeuteen saakka ihmisten yksityiselämää koskevasta kirjoittelusta. Ihmiset pitäisi pistää vastuuteen sanoistaan, kaikkea ei voi vain omaksi viihteekseen kirjoitella toisista ihmisistä netistä.
      Maailma on mennyt sairaammaksi netin myötä ja mihin vielä meneekään. Sääliksi käy lapsia, mitä joutuvat vielä tässä maailmassa kokemaankaan, kun tämä on aikuisillekin kova paikka.
      On myös näitä kaksinaismoralisteja, jotka kantavat sädekehää ympärillään ja puhuvat kaunopuheita, mutta itse tekevät kulissien takana juuri kaikkea pahaa, paskanpuhumisesta kirjoitteluun ja muuhun...

      • Niin, kaikenlaista ihme jäynää joillain mielessään. Yksikin osoittaakseen kai kuinka monta aloitusta olen tehnyt tänne, nostaa kaikki ne ylös. No, tietysti teen aloituksia ja osallistun keskusteluun jos siltä tuntuu, eikä tuo osoita luonnettani miksikään. Sen nostajan luonne sen sijaan selviää kyllä hyvinkin.
        No hyvinsa kullakin, kiusa se on penikin kiusa ja jos saat siitä mielihyvää, niin anna palaa vaan. Henkilö tiedossa kyllä ;)


    • Nuppulan puutarha

      Hankkikaa elämä. Pliis.

      • Minulla on. Enkä ymmärrä miksi minut on vedetty mukaan tuollaiseen älyvapaaseen touhuun, valehdellellaan tekemisiä ja sanomisia yms. Yhden häirikön kanssa taistelin monta viikkoa ja sin sen lopulta estettyä kokonaan, sitten alkaa tälläinen ihme revittely...


      • 2+1=
        peacekeeper kirjoitti:

        Minulla on. Enkä ymmärrä miksi minut on vedetty mukaan tuollaiseen älyvapaaseen touhuun, valehdellellaan tekemisiä ja sanomisia yms. Yhden häirikön kanssa taistelin monta viikkoa ja sin sen lopulta estettyä kokonaan, sitten alkaa tälläinen ihme revittely...

        Mä luulen, että sun vainoaminen alkoi, kun tulit ja poistit yhden tämän palstan pahimmista häiriköistä.
        Se ei tainnutkaan olla kaikkien/jonkun mieleen...


      • 2+1= kirjoitti:

        Mä luulen, että sun vainoaminen alkoi, kun tulit ja poistit yhden tämän palstan pahimmista häiriköistä.
        Se ei tainnutkaan olla kaikkien/jonkun mieleen...

        Tarkoitatko Tuplaa vai kuittia?


      • 2+1=
        peacekeeper kirjoitti:

        Tarkoitatko Tuplaa vai kuittia?

        Häntäpä juurikin


    • Tupla-vai-kuitti

      Ne suljetussa ryhmässä käydyt keskustelut ja tiedostojen jakamiset menivät asianomaisen tietoon. Luotsi Peacekeeper sai siitä hyvästä kenkää suomi24:stä ja kärysi kunnianloukkauksesta. On se mielenkiintoista miten tästäkin keskutelusta saa ihan toisen kuvan asioiden oikeasta laidasta. No eipä sillä enää ole väliä.

    • Taneli1

      Tuntuu, että tämä kiusaaminen näissä salaisissa ryhmissä, niin Fb:ssä, kuin Whatsapp:ssa on räjähtänyt käsiin. Eikö näihin saa mitään tolkkua??!

      Aikuiset ihmiset kiusaa kuin pahaiset kakarat. En ymmärrä miksi nämä palvelut edes ovat mahdollistaneet tuollaiset salaiset ryhmät, kun niitä selvästi käytetään väärin.

    • eijaksaaaaa

      Seuraavaksi väitätte, että ne kiusaajat on soluttautuneet tänne suomi24:n ylläpitoonkin. Onko tämä vain jatkoa jollekin joukkokiusaus-fantasialle, missä sairas ihminen pitää itseään niin tärkeänä, että häntä ahdistellaan palomiesten, postimiesten ja kaikkien "valtiovallan edustajien" toimesta? Ja mäkin olen varmaan propagandisti, joka yrittää vähätellä oikeasti joukkokiusattuja "kohteita"....

    • Huipul

      No näitä kiusaamistapauksia saa lukea vähän väliä eri lehtien sivuilta, että ei nämä nyt mitään vainoharhoja ole.

      Kehoittaisin kaikkia rehellisiä ihmisiä heti ilmoittamaan tällaisista ryhmistä poliisille tai johonkin tahoon joka voi asiaan vaikuttaa. Tietenkin myös kiusatulle itselleen, koska ei välttämättä edes tiedä olevansa kohde.

      Normaali ihminen ei jää tällaisiin ryhmiin tai ala kiusata itse. Joukkolynkkaamiset on sairasta.

    • YksiKaikkienPuolesta_

      Edelleen kannustan ihmisiä paljastamaan viranomaisille näitä kiusaamisryhmiä! Yksikin itsemurha on liikaa ja nämä täysin ajattelemattomat ihmiset ajavat kiusattuja epätoivoisiin tekoihin.

    • Oikeutta

      Tämä suomi24 on yksi kiusaamisryhmä. Ylläpito luovutti viestien tunnistietoja ulkopuoliselle henkilölle, joka sitten levitteli niitä ympäri nettiä mustamaalaten yhtä kiusattua. Tästä toiminnastaan luotsi jäi kiinni poliisille ja katsottiin syyllistyneen kiusatun kunnian loukkaukseen. Pitäkää varanne mitä tänne kirjoittelette.

    • Koulu-uutisia

      Vanha juttu- mutta silti muistutuksena kopio:
      https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/videolla-rayhaava-opettaja-saa-laajaa-tukea-ja-ymmarrysta-kyse-on-joukkokiusaamisesta-jota-ei-voi-sallia/6116836

      Videolla räyhäävä opettaja saa laajaa tukea ja ymmärrystä: "Kyse on joukkokiusaamisesta, jota ei voi sallia"
      – Siinähän on joukkokiusaamisesta kyse, jos ne ihmiset, joiden kanssa päivän vietät ja joiden tulevaisuudesta ja hyvinvoinnista kannat huolta, käyttäyvät niin, että he haluavat saada sinut sellaiseen tilaan, että menetät hermosi.
      Tällaista yhteiskunnasamme ei voi sallia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe