Kun ihminen on tullut uskosta vanhurskaaksi, niin hän alkaa kantamaan hedelmää Jumalalle palvelemalla lähimmäisiään
sen rakkauden voimasta, jota hän on kokenut Jumalan puolelta Jeesuksessa Kristuksessa.
Kun Jumalalle kannetaan hedelmää silloin teot tulevat rakkauden voimasta, Jumalan tekoina. Ja näistä teoista kunnian ja kiitokseen
saa Jumala.
Kiitteletkö itseäsi, oletko kiitoksenkipeä? Kiitteletkö ihmisiä, kiitteletkö saarnaajia? Kaikki kiitos ja kunnia kuuluu Jumalalle, joka on kaikki tehnyt mitä tässä maailmankaikkeudessa on. Jumalan on myöskin kaikki valta ja voima. Onnellinen ja kiitollinen se ihminen joka on saanut Jumalalta herätyksen synnintunnon ja uskon lahjan.
Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Jeesuksesta alkavat Rakkauden teotkin tulemaan, hengellisen kasvun myötä.
Kunnia JUmalalle HÄNEN teoistaan
96
229
Vastaukset
- muuttis
Miksi uskovat ja armoitetut ihmiset eivät tunne tekevänsä hyviä töitä (vaikka aivan varmasti tekevät, olen itse todistamassa lähimistä uskovista, jotka tunnen että näin on)??
- rudiini
Kovin usein hyvien töiden tekemättömyydestä valittaminen on juuri tuota kiitoksen kipeyttä ja vahvistuksen hakemista sille, että "kyllähän sinä kovasti teet rakkauden töitä". Ja ympäristön vakuuttamista siitä, että "en tiedä tekeväni hyviä tekoja, mutta huomaattehan kaikki, miten paljon olen tehnyt"
Jeesuksen lampaat ja vuohet -vertauksen väärinymmärtämisestä siis on kyse yleensä tuossa.
Jos käyt vankilassa tai autat kadulla palelevaa tai laitat lantin lähetystyöhön tai olet ystävällinen toisinajattelevalle tai mitä milloinkin teet, teet sen tietäen. Samalla hyvin tiedostat sen, että se teko ei sinua vanhurskauta.
Kovin monesti jää sellainen fiilis, että nämä "uskovat ja armoitetut" eivät ollenkaan tunnista omaksivanhurskaudekseen sitä, että "eivät tunne tekevänsä hyviä töitä (vaikka aivan varmasti tekevät...)"
Ehkäpä muuttis tunnistat tuosta kysymyksestäsi sen, kun luet sen uudelleen? - muuttis
rudiini kirjoitti:
Kovin usein hyvien töiden tekemättömyydestä valittaminen on juuri tuota kiitoksen kipeyttä ja vahvistuksen hakemista sille, että "kyllähän sinä kovasti teet rakkauden töitä". Ja ympäristön vakuuttamista siitä, että "en tiedä tekeväni hyviä tekoja, mutta huomaattehan kaikki, miten paljon olen tehnyt"
Jeesuksen lampaat ja vuohet -vertauksen väärinymmärtämisestä siis on kyse yleensä tuossa.
Jos käyt vankilassa tai autat kadulla palelevaa tai laitat lantin lähetystyöhön tai olet ystävällinen toisinajattelevalle tai mitä milloinkin teet, teet sen tietäen. Samalla hyvin tiedostat sen, että se teko ei sinua vanhurskauta.
Kovin monesti jää sellainen fiilis, että nämä "uskovat ja armoitetut" eivät ollenkaan tunnista omaksivanhurskaudekseen sitä, että "eivät tunne tekevänsä hyviä töitä (vaikka aivan varmasti tekevät...)"
Ehkäpä muuttis tunnistat tuosta kysymyksestäsi sen, kun luet sen uudelleen?rudiini, varmasti näin on, mutta voisiko kuitenkin olla sellainenkin mieli, että kokee Jumalan rakkauden itseään kohtaan Jeesuksessa niin valtavaksi asiaksi itseään kohtaan, että kaikki mitä itse palvelee lähimmäisiään on yhtä kuin ei mitään? Itsestäni sanon totuudellisesti, että häpeän omaa itsekyyttäni joka usein on vienyt voiton vaikka tunnen että pitäisi.
Jos joskus olen tehnyt niinkuin monesti on kyllä tahtoa ollut, mutta ei voimaa, niin todistan, ettei siitä ole tullut "lupaa uskoa" vaan olen itse saanut enemmän kuin olen antanut. Uskossa olen mennyt ja uskossa tullut. - rudiini
muuttis kirjoitti:
rudiini, varmasti näin on, mutta voisiko kuitenkin olla sellainenkin mieli, että kokee Jumalan rakkauden itseään kohtaan Jeesuksessa niin valtavaksi asiaksi itseään kohtaan, että kaikki mitä itse palvelee lähimmäisiään on yhtä kuin ei mitään? Itsestäni sanon totuudellisesti, että häpeän omaa itsekyyttäni joka usein on vienyt voiton vaikka tunnen että pitäisi.
Jos joskus olen tehnyt niinkuin monesti on kyllä tahtoa ollut, mutta ei voimaa, niin todistan, ettei siitä ole tullut "lupaa uskoa" vaan olen itse saanut enemmän kuin olen antanut. Uskossa olen mennyt ja uskossa tullut.Miksi pitäisi jotenkin verrata Jumalan rakkautta meitä kohtaan siihen, mitä Hän tekee kauttamme lähimmäisiämme kohtaan? Eihän meidän tekomme tietenkään ole mitään sen rinnalla tai siihen verrattavissa jotenkin. Meistä ei tule Jumalia sillä, että seuraamme Jeesusta ja haluamme Hänen tahtoaan noudattaa.
Itsekkyys kovin helposti vie voiton ja siksikin on jotenkin niin kornia sellainen puhe, että meistä jotenkin syntyisi hyvät teot.
Miksi koet niin, ettei sinulla olisi lupaa uskoa, sekä ennen että jälkeen tekojesi? Sinulla on koko ajan lupa uskoa itsesi pelastetuksi!
Ja juuri noinhan se menee, kuten sanot: saamme aina itse paljon enemmän siitä kuin mitä on itse antamamme, kun suostumme Hänen käytettäväkseen lähimmäisten palvelukseen. Se on aina siunaukseksi ennemmin tai myöhemmin. - muuttis
rudiini kirjoitti:
Miksi pitäisi jotenkin verrata Jumalan rakkautta meitä kohtaan siihen, mitä Hän tekee kauttamme lähimmäisiämme kohtaan? Eihän meidän tekomme tietenkään ole mitään sen rinnalla tai siihen verrattavissa jotenkin. Meistä ei tule Jumalia sillä, että seuraamme Jeesusta ja haluamme Hänen tahtoaan noudattaa.
Itsekkyys kovin helposti vie voiton ja siksikin on jotenkin niin kornia sellainen puhe, että meistä jotenkin syntyisi hyvät teot.
Miksi koet niin, ettei sinulla olisi lupaa uskoa, sekä ennen että jälkeen tekojesi? Sinulla on koko ajan lupa uskoa itsesi pelastetuksi!
Ja juuri noinhan se menee, kuten sanot: saamme aina itse paljon enemmän siitä kuin mitä on itse antamamme, kun suostumme Hänen käytettäväkseen lähimmäisten palvelukseen. Se on aina siunaukseksi ennemmin tai myöhemmin.rudiini
11.1.2014 17:43
Miksi pitäisi jotenkin verrata Jumalan rakkautta meitä kohtaan siihen, mitä Hän tekee kauttamme lähimmäisiämme kohtaan? Eihän meidän tekomme tietenkään ole mitään sen rinnalla tai siihen verrattavissa jotenkin. Meistä ei tule Jumalia sillä, että seuraamme Jeesusta ja haluamme Hänen tahtoaan noudattaa -lainaus-
En ollenkaan tarkoita verrata, sehän olisi hassua, mutta yritin sanoa miten voi sisimmässään tuntea niin suurta kiitollisuutta, ettei sitä osaa sanoiksi pukeakaan. Vaikka luulisi sen kiitollisuuden armahduksesta saavan suorastaan juosujalkaa etsimään palveltavia vaivaisia ja osattomia. Jotkut saavat sellaiseenkin voimaa. Mutta yhdellä on yhtä ja toisella toista tehtävää. Toisilla isoa ja toisilla pienen pientä. Kykyjen mukaan. Minä olen niitä hyvin pienellä paikalla olijoita, olisinpa tässä osassani uskollinen. Mutta kuten aiemmin sanoin, en likikään aina ole.!
Kuka oikeasti pitää minään jonkun lohdutuksen sanomista kiusauksissa olevalle tai kassin kantamista jalkavaivaesen puolesta tai kolikon laittamista kolehtiin vaikka se olisi ollut huomisen ruokaraha? Halutaan näkyä ja kuulua ja tehdä huikeita juttuja. Tunnen myös itsessäni tämän tapaista haikailua. Mutta Jumala näkee ja Hänelle pieni on suurta.
Muistelen niitä ihmisiä kiitollisuudella, jotka ovat vaikeina aikoina sanoneet lohdun sanoja, osoittaneet rakkautta, auttaneet vaikeuksissa maallisestikin monin tavoin. Ne ovat olleet pieniä asioita heille, mutta suuria minulle. Ja olen aivan varma, etteivät muista itse niitä vuosikymmenien takaisia juttuja, mutta minä muistan. Ja Jumala tietää. - rudiini
muuttis kirjoitti:
rudiini
11.1.2014 17:43
Miksi pitäisi jotenkin verrata Jumalan rakkautta meitä kohtaan siihen, mitä Hän tekee kauttamme lähimmäisiämme kohtaan? Eihän meidän tekomme tietenkään ole mitään sen rinnalla tai siihen verrattavissa jotenkin. Meistä ei tule Jumalia sillä, että seuraamme Jeesusta ja haluamme Hänen tahtoaan noudattaa -lainaus-
En ollenkaan tarkoita verrata, sehän olisi hassua, mutta yritin sanoa miten voi sisimmässään tuntea niin suurta kiitollisuutta, ettei sitä osaa sanoiksi pukeakaan. Vaikka luulisi sen kiitollisuuden armahduksesta saavan suorastaan juosujalkaa etsimään palveltavia vaivaisia ja osattomia. Jotkut saavat sellaiseenkin voimaa. Mutta yhdellä on yhtä ja toisella toista tehtävää. Toisilla isoa ja toisilla pienen pientä. Kykyjen mukaan. Minä olen niitä hyvin pienellä paikalla olijoita, olisinpa tässä osassani uskollinen. Mutta kuten aiemmin sanoin, en likikään aina ole.!
Kuka oikeasti pitää minään jonkun lohdutuksen sanomista kiusauksissa olevalle tai kassin kantamista jalkavaivaesen puolesta tai kolikon laittamista kolehtiin vaikka se olisi ollut huomisen ruokaraha? Halutaan näkyä ja kuulua ja tehdä huikeita juttuja. Tunnen myös itsessäni tämän tapaista haikailua. Mutta Jumala näkee ja Hänelle pieni on suurta.
Muistelen niitä ihmisiä kiitollisuudella, jotka ovat vaikeina aikoina sanoneet lohdun sanoja, osoittaneet rakkautta, auttaneet vaikeuksissa maallisestikin monin tavoin. Ne ovat olleet pieniä asioita heille, mutta suuria minulle. Ja olen aivan varma, etteivät muista itse niitä vuosikymmenien takaisia juttuja, mutta minä muistan. Ja Jumala tietää.Edelleen kysyn sitä, että miksi niitä tekoja pitäisi jotenkin pitää jonain. Kysehän lienee siitä, että toimimme silloin kun on sen aika: sanomme lohdun sanoja, osoitamme rakkautta, autamme vaikeuksissa, yms.
Kysymys on elämästä Jeesuksessa, ei jostain tekojen luettelosta! Kyse on siitä, että suostumme Hänen käytettäväkseen silloin kun Hän siihen kehottaa,
Kyse ei ole minusta tai sinusta tai meidän näkymisestä tai näkymättömyydestä, Ei ollenkaan meistä, vaan Kristuksesta!
Jostain kumman syystä lestadiolaisuudessa kaiken aikaa kaivellaan omaa napaa, eikä millään malteta kääntää katsetta Kristukseen, joka on elämämme.
Kas siinäpä tuo koko pulma! - muuttis
rudiini kirjoitti:
Edelleen kysyn sitä, että miksi niitä tekoja pitäisi jotenkin pitää jonain. Kysehän lienee siitä, että toimimme silloin kun on sen aika: sanomme lohdun sanoja, osoitamme rakkautta, autamme vaikeuksissa, yms.
Kysymys on elämästä Jeesuksessa, ei jostain tekojen luettelosta! Kyse on siitä, että suostumme Hänen käytettäväkseen silloin kun Hän siihen kehottaa,
Kyse ei ole minusta tai sinusta tai meidän näkymisestä tai näkymättömyydestä, Ei ollenkaan meistä, vaan Kristuksesta!
Jostain kumman syystä lestadiolaisuudessa kaiken aikaa kaivellaan omaa napaa, eikä millään malteta kääntää katsetta Kristukseen, joka on elämämme.
Kas siinäpä tuo koko pulma!rudiini, olen tasan samaa mieltä pulmasta. Meidät on lapsesta asti opetettu kaivelemaan omaa napaa ja vähän vilkuilemaan löytyisikö naapurin navasta jotain mainittavaa nöyhtää. Siitä on kovin vaikea poisoppia. Jos uuden oppiminen vie yhtä kauan kuin vanhan sisään ajaminen niin ehkä seuraavalla sukupolvella sitten on toisin. Ehkä.
- muuttis
muuttis kirjoitti:
rudiini, olen tasan samaa mieltä pulmasta. Meidät on lapsesta asti opetettu kaivelemaan omaa napaa ja vähän vilkuilemaan löytyisikö naapurin navasta jotain mainittavaa nöyhtää. Siitä on kovin vaikea poisoppia. Jos uuden oppiminen vie yhtä kauan kuin vanhan sisään ajaminen niin ehkä seuraavalla sukupolvella sitten on toisin. Ehkä.
Joku täällä haluaa vatvoa kristittyjen tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, siksi kai niitä vatvotaan.
Jumalan Sanan alla tuleekin kaivella omaa napaansa noin vertauskuvallisesti sanottuna. Tutkia onko uskossa ja millä perustuksella se on.
Uskosta eläminen ei ole sarja pahoja ja hyviä töitä, vaan elämäntapa. Siis malli, jolle ei ole vaihtoehtoa. Arkielämää, jossa oytetaan lähimmäinen huomioon.
Jos vihollisesi isoo, niin syötä hänta ja jos janoo, niin juota häntä.- muuttis
Onko noin raamatussa sanottuna että jos VIHOLLINEN tarvitsee?
Onko vihollinen lähimmäinen?
Onko kristittyjen pilkkaaja lähimmäinen?
Onko se sitä täällä lestadiolaisten foorumilla? - kissa kylmäl katol
muuttis kirjoitti:
Onko se sitä täällä lestadiolaisten foorumilla?Room. 12:20
Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle". - kissa puussa
kissa kylmäl katol kirjoitti:
Room. 12:20
Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".Sananlaskut 25
21 Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle leipää syödä, ja jos hänellä on jano, anna hänelle vettä juoda.
22 Sillä niin sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle, ja Herra sen sinulle palkitsee. - Rudiini
muuttis kirjoitti:
Onko se sitä täällä lestadiolaisten foorumilla?Eikös, muuttis jo tuo kysymyssarjasi osoita, että ei ole kyseessä mikään tietämättämme tapahtuva automaatio... toisin kuin hevosmies opettaa?
- et siis tun Jeesusta
Rudiini kirjoitti:
Eikös, muuttis jo tuo kysymyssarjasi osoita, että ei ole kyseessä mikään tietämättämme tapahtuva automaatio... toisin kuin hevosmies opettaa?
Miksi pilkkaat toisia kirjoittajia rudiili?
MIksi sotket Jumalan trakkaudesta lähtevät teot tietämättömyyteen? - rudiini
et siis tun Jeesusta kirjoitti:
Miksi pilkkaat toisia kirjoittajia rudiili?
MIksi sotket Jumalan trakkaudesta lähtevät teot tietämättömyyteen?Nyt en kyllä ymmärrä ollenkaan, mihin mahtaa nuo kysymyksesi liittyä? Keskusteletkohan omien mielikuviesi kanssa mahdollisesti?
Muuttiksen kysymyssarja on ihan luonnollinen ihmisestä nouseva kysymyssarja, joka varsin valaisevasti kertoo siitä, että ei ole uskovallekaan ihmiselle millään tavoin luontaista osoittaa rakkauttaan viholliselle. Eikä se, että on uskomassa mitenkään automaattisesti aiheuta meissä tekoja, joissa näkyisi rakkautemme vihollisiamme kohtaan.
Voimme varsin lahjakkaasti uskoa itsemme keskelle taivasta ja silti samaan aikaan olla jopa lähimmille läheisillemme varsin ikäviä ja pir ullisia. - maan matkamies
rudiini kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä ollenkaan, mihin mahtaa nuo kysymyksesi liittyä? Keskusteletkohan omien mielikuviesi kanssa mahdollisesti?
Muuttiksen kysymyssarja on ihan luonnollinen ihmisestä nouseva kysymyssarja, joka varsin valaisevasti kertoo siitä, että ei ole uskovallekaan ihmiselle millään tavoin luontaista osoittaa rakkauttaan viholliselle. Eikä se, että on uskomassa mitenkään automaattisesti aiheuta meissä tekoja, joissa näkyisi rakkautemme vihollisiamme kohtaan.
Voimme varsin lahjakkaasti uskoa itsemme keskelle taivasta ja silti samaan aikaan olla jopa lähimmille läheisillemme varsin ikäviä ja pir ullisia.Kyllä sitä ollaan niin hurskasta, että.
- muuttis
Rudiini kirjoitti:
Eikös, muuttis jo tuo kysymyssarjasi osoita, että ei ole kyseessä mikään tietämättämme tapahtuva automaatio... toisin kuin hevosmies opettaa?
Ehkäpä tarkastelukulma on vähän erilainen teillä ja ette ymmärrä toistenne sanomaa vaan kärjistätte. Ei kai tarvitse alkaa kuurnitsemaan hyttylöitä.
Minä olen tunnustanut julkisesti, etten tee sitä mitä pitäisi ja jos joskuskaan tekisin jotain merkittävää hyvää, varmaan nousisi mieleen: Hyvä minä. Yritän tässä vastata rudiinin
11.1.2014 12:07 viestiin, ( välillä vastausviesti solahtaa aivan muualle kuin minne piti )
Miksi sinua vaivaa ajatus, ettemme tiedä tehneemme hyviä töitä?
Uskon kyllä, ettemme tiedä ainakaan aina ja sitä yritin kertoa omana kokemuksena toisaalla. Kun muistelin itse saamaani esikoislestadiolaisten antamaa rakkaudellista apua, hengellistä ja maallista.
Kun antaminen lähde kaikissa eri muodoissaan on kristillistä rakkautta lähimmäistä kohtaan, sitä ei muista omana auttamisenaan tai antamisenaan. Olen vakuuttunut tästä. - rudiini
maan matkamies kirjoitti:
Kyllä sitä ollaan niin hurskasta, että.
?
- rudiini
muuttis kirjoitti:
Ehkäpä tarkastelukulma on vähän erilainen teillä ja ette ymmärrä toistenne sanomaa vaan kärjistätte. Ei kai tarvitse alkaa kuurnitsemaan hyttylöitä.
Minä olen tunnustanut julkisesti, etten tee sitä mitä pitäisi ja jos joskuskaan tekisin jotain merkittävää hyvää, varmaan nousisi mieleen: Hyvä minä. Yritän tässä vastata rudiinin
11.1.2014 12:07 viestiin, ( välillä vastausviesti solahtaa aivan muualle kuin minne piti )
Miksi sinua vaivaa ajatus, ettemme tiedä tehneemme hyviä töitä?
Uskon kyllä, ettemme tiedä ainakaan aina ja sitä yritin kertoa omana kokemuksena toisaalla. Kun muistelin itse saamaani esikoislestadiolaisten antamaa rakkaudellista apua, hengellistä ja maallista.
Kun antaminen lähde kaikissa eri muodoissaan on kristillistä rakkautta lähimmäistä kohtaan, sitä ei muista omana auttamisenaan tai antamisenaan. Olen vakuuttunut tästä.Kun mietit päiväsi kulkua rehellisesti. Voit monista asioista sanoa, että tämä tai tuo oli hyvä teko ja jostain voit sanoa, että se oli tarkoitettu hyväksi teoksi, vaikkei lopputulos ollutkaan niin kovin hyvä.
On paljon asioita, joita joku toinen voi tulkita hyväksi teoksi, ihan vaikka vaan, että satumme olemaan läsnä oikealla hetkellä tai sanomaan juuri oikean vaikkapa lohdullisen asian.
Joistain asioista voit sanoa, että olipa pahasti tehty ja olisi saanut jäädä tekemättä. Joskus käy niinkin, että ihan tarkoituksellisesti loukkaa toista ihmistä. Täällä netissä se on jopa paljon helpompaa kuin kasvotusten. Moni toimiikin täällä netissä siten, ettei kuuna päivänä kasvotusten voisi siten toimia. Kasvotusten tulee häveliäisyys ja jopa ylpeys esteeksi, ja toki moraalikin.
Kun mietit sellaisia asioita, jotka oikeasti vaativat sinulta jotain suoritusta fyysisesti tai henkisesti tai rahallisesti, niitä et tee tietämättäsi. Joudut jokaisesta teostasi tekemään päätöksen, teetkö vai etkö tee. Ja jos teet, miten paljon teet tai annat tai kuinka kauan autat.
Nämä viimeksi mainitut ovat niitä tekoja, joissa punnitaan rakkautemme lähimmäisiä kohtaan.
Paljon puhutaan hurskaasti, että emme tiedä tekevämme ja että se olisi jotenkin hurskaampaa, kun ne teot olisivat jotenkin automaattisia.
Minusta tuntuu, että siinä on mukana aimo annos itsekkyyttä ja itsekorostusta, jonka useimmiten haluamme jopa itseltämme piilottaa. Ja siksi se puetaan hurskaisiin sanakäänteisiin.
Ja juuri noista teoista, joita päätämme tehdä tai jättää tekemättä, lienee useimmiten kysymys, kun joku syyttää oman vanhursjauden tavoittelusta tai hyvillä teoilla ansaitsemisesta.
Vaan ne taitavat olla juuri niitä tekoja, joista Jeesus puhuu Matt 25 vuohivertauksessa. Ja huomaa, Jeesus ei puhu niistä teoista, joita tehtiin, vaan niistä, jotka jäivät tekemättä.
Ei kyse ole siitä, muistammeko me tekojamme vaiko emme muista. Kyse on siitä, teimmekö vai jätimmekö tekemättä. Sen kysymyksen edessä olemme joka kerta kohdatessamme lähimmäisiämme. Ei kai sinua ole kukaan pyytänyt tekojasi listaamaan?
Eihän tässä ole kyse omasta navastamme, vaan siitä, että suostumme olemaan Hänen välikappaleenaan. - muuttis
rudiini kirjoitti:
Kun mietit päiväsi kulkua rehellisesti. Voit monista asioista sanoa, että tämä tai tuo oli hyvä teko ja jostain voit sanoa, että se oli tarkoitettu hyväksi teoksi, vaikkei lopputulos ollutkaan niin kovin hyvä.
On paljon asioita, joita joku toinen voi tulkita hyväksi teoksi, ihan vaikka vaan, että satumme olemaan läsnä oikealla hetkellä tai sanomaan juuri oikean vaikkapa lohdullisen asian.
Joistain asioista voit sanoa, että olipa pahasti tehty ja olisi saanut jäädä tekemättä. Joskus käy niinkin, että ihan tarkoituksellisesti loukkaa toista ihmistä. Täällä netissä se on jopa paljon helpompaa kuin kasvotusten. Moni toimiikin täällä netissä siten, ettei kuuna päivänä kasvotusten voisi siten toimia. Kasvotusten tulee häveliäisyys ja jopa ylpeys esteeksi, ja toki moraalikin.
Kun mietit sellaisia asioita, jotka oikeasti vaativat sinulta jotain suoritusta fyysisesti tai henkisesti tai rahallisesti, niitä et tee tietämättäsi. Joudut jokaisesta teostasi tekemään päätöksen, teetkö vai etkö tee. Ja jos teet, miten paljon teet tai annat tai kuinka kauan autat.
Nämä viimeksi mainitut ovat niitä tekoja, joissa punnitaan rakkautemme lähimmäisiä kohtaan.
Paljon puhutaan hurskaasti, että emme tiedä tekevämme ja että se olisi jotenkin hurskaampaa, kun ne teot olisivat jotenkin automaattisia.
Minusta tuntuu, että siinä on mukana aimo annos itsekkyyttä ja itsekorostusta, jonka useimmiten haluamme jopa itseltämme piilottaa. Ja siksi se puetaan hurskaisiin sanakäänteisiin.
Ja juuri noista teoista, joita päätämme tehdä tai jättää tekemättä, lienee useimmiten kysymys, kun joku syyttää oman vanhursjauden tavoittelusta tai hyvillä teoilla ansaitsemisesta.
Vaan ne taitavat olla juuri niitä tekoja, joista Jeesus puhuu Matt 25 vuohivertauksessa. Ja huomaa, Jeesus ei puhu niistä teoista, joita tehtiin, vaan niistä, jotka jäivät tekemättä.
Ei kyse ole siitä, muistammeko me tekojamme vaiko emme muista. Kyse on siitä, teimmekö vai jätimmekö tekemättä. Sen kysymyksen edessä olemme joka kerta kohdatessamme lähimmäisiämme. Ei kai sinua ole kukaan pyytänyt tekojasi listaamaan?
Eihän tässä ole kyse omasta navastamme, vaan siitä, että suostumme olemaan Hänen välikappaleenaan.rudiini
"On paljon asioita, joita joku toinen voi tulkita hyväksi teoksi, ihan vaikka vaan, että satumme olemaan läsnä oikealla hetkellä tai sanomaan juuri oikean vaikkapa lohdullisen asian." -lainaus-
En usko ollenkaan että olisimme sattumalta jossain tilanteessa, jossa saamme ojentaa auttavan käden tai antaa lohdittavan sanan.
Minulla on varmuus tästä oman elämän kautta. Jumala johdattaa sekunnin tarkalla suunnitelmalla ihmisen olemaan siellä tai täällä tahtonsa mukaan. Itse olen päässyt näkemään tämän ja sen käsittämään vasta kun seuraukset ovat tulleet näkyviksi. Jälkeenpäin. Jossa itse olin saamapuolella. - muuttis
muuttis kirjoitti:
rudiini
"On paljon asioita, joita joku toinen voi tulkita hyväksi teoksi, ihan vaikka vaan, että satumme olemaan läsnä oikealla hetkellä tai sanomaan juuri oikean vaikkapa lohdullisen asian." -lainaus-
En usko ollenkaan että olisimme sattumalta jossain tilanteessa, jossa saamme ojentaa auttavan käden tai antaa lohdittavan sanan.
Minulla on varmuus tästä oman elämän kautta. Jumala johdattaa sekunnin tarkalla suunnitelmalla ihmisen olemaan siellä tai täällä tahtonsa mukaan. Itse olen päässyt näkemään tämän ja sen käsittämään vasta kun seuraukset ovat tulleet näkyviksi. Jälkeenpäin. Jossa itse olin saamapuolella.jatkan
"Joistain asioista voit sanoa, että olipa pahasti tehty ja olisi saanut jäädä tekemättä". -rudiini-
Aivan. Joka päiväisessä katumuksessa ja parannuksessa minun on käännyttävä Jumalan puoleen Jeesuksen nimeen ja tunnustettava, etten tänäänkään tehnyt sitä mitä piti ja jos jossain onnistuin, heti tuli mieleen: hyvä minä.
Itsekkyys riippuu niin kovin minussa kiinni, että aina se oma hyvä tuppaa olemaan etusijalla.
Kyllä raamatussa on velvoitettu tekemään hyvää lähimmäistä kohtaan ja viemään ilosanomaa kaikkialle. Ongelmana on se ajatus, että mihin ja kenelle ropojaan antaa, ettei mene vääriin tarkoitusperiin. Onko täällä kaikille muille selvänä tämä asia, kun en minä ja moni muukaan voi itse lähteä lähetyskentille. Rahan antaminen olisi helppo ratkaisu, kun tietäisi osoitteen. - 12 + 10
muuttis kirjoitti:
jatkan
"Joistain asioista voit sanoa, että olipa pahasti tehty ja olisi saanut jäädä tekemättä". -rudiini-
Aivan. Joka päiväisessä katumuksessa ja parannuksessa minun on käännyttävä Jumalan puoleen Jeesuksen nimeen ja tunnustettava, etten tänäänkään tehnyt sitä mitä piti ja jos jossain onnistuin, heti tuli mieleen: hyvä minä.
Itsekkyys riippuu niin kovin minussa kiinni, että aina se oma hyvä tuppaa olemaan etusijalla.
Kyllä raamatussa on velvoitettu tekemään hyvää lähimmäistä kohtaan ja viemään ilosanomaa kaikkialle. Ongelmana on se ajatus, että mihin ja kenelle ropojaan antaa, ettei mene vääriin tarkoitusperiin. Onko täällä kaikille muille selvänä tämä asia, kun en minä ja moni muukaan voi itse lähteä lähetyskentille. Rahan antaminen olisi helppo ratkaisu, kun tietäisi osoitteen.Tähän voisivat kristityt vastata vinkkaamalla niitä lähetysjärjestöjä, joihin voi luottaa
- rudiini
muuttis kirjoitti:
rudiini
Minulla on varmuus tästä oman elämän kautta. Jumala johdattaa sekunnin tarkalla suunnitelmalla ihmisen olemaan siellä tai täällä tahtonsa mukaan. Itse olen päässyt näkemään tämän ja sen käsittämään vasta kun seuraukset ovat tulleet näkyviksi. Jälkeenpäin. Jossa itse olin saamapuolella.Sattumalla viestissäni yllä tarkoitin sitä, että et itse valinnut tai päättänyt tehdä jotain.
Viestin pointti oli se, että valitsetko tehdä jotain vai valitsetko olla tekemättä jotain NIISSÄ tilanteissa, joissa kohtaat valintatilanteen. Niissä tilanteissa voimme pyytää Herralta johdatusta, mutta Hän ei pakota meitä toimimaan.
Kirjoitat myös:
"Kyllä raamatussa on velvoitettu tekemään hyvää lähimmäistä kohtaan ja viemään ilosanomaa kaikkialle. Ongelmana on se ajatus, että mihin ja kenelle ropojaan antaa, ettei mene vääriin tarkoitusperiin. Onko täällä kaikille muille selvänä tämä asia, kun en minä ja moni muukaan voi itse lähteä lähetyskentille. Rahan antaminen olisi helppo ratkaisu, kun tietäisi osoitteen."
Juuri näihin kysymyksiin tarvitsemme kysyä rukouksessa vastausta Häneltä. Mitä, miten paljon ja mihin, kenelle, milloin.
Oma itsekkyytemme alkaa helposti laittamaan ehtoja ja olemmekin tekemättä mitään "koska MINÄ en voi olla varma mihin raha menee" tai "tuo pultsari on osansa valinnut ja ansainnut, MINUN ei tarvitse auttaa" tai "tuo on jumalaton ja harhaoppinen, MINÄ ajan sen pois ja olen sille inhottavia, että se lähtee" tai "Jumala kyllä tekee teot puolestani, muu olisi OMAN vanhurskauden ansaitsemista" tai "MINULLE on tärkeää, että julistus tehdään siten kuin MINÄ haluan, jos sinne rahani laitan".
Jää kokonaan kysymättä:
"Mikä on SINUN tahtosi, Herra?" - rudiini
muuttis kirjoitti:
rudiini
Minulla on varmuus tästä oman elämän kautta. Jumala johdattaa sekunnin tarkalla suunnitelmalla ihmisen olemaan siellä tai täällä tahtonsa mukaan. Itse olen päässyt näkemään tämän ja sen käsittämään vasta kun seuraukset ovat tulleet näkyviksi. Jälkeenpäin. Jossa itse olin saamapuolella."Minulla on varmuus tästä oman elämän kautta. Jumala johdattaa sekunnin tarkalla suunnitelmalla ihmisen olemaan siellä tai täällä tahtonsa mukaan. Itse olen päässyt näkemään tämän ja sen käsittämään vasta kun seuraukset ovat tulleet näkyviksi. Jälkeenpäin. Jossa itse olin saamapuolella." muuttis
Lisään tähän vielä: Samalla tavoin Jumala käyttää kaikkia muitakin ihmisiä, olivat he sitten uskovia, ateisteja, hinduja tai buddhalaisia. - muuttis
rudiini kirjoitti:
"Minulla on varmuus tästä oman elämän kautta. Jumala johdattaa sekunnin tarkalla suunnitelmalla ihmisen olemaan siellä tai täällä tahtonsa mukaan. Itse olen päässyt näkemään tämän ja sen käsittämään vasta kun seuraukset ovat tulleet näkyviksi. Jälkeenpäin. Jossa itse olin saamapuolella." muuttis
Lisään tähän vielä: Samalla tavoin Jumala käyttää kaikkia muitakin ihmisiä, olivat he sitten uskovia, ateisteja, hinduja tai buddhalaisia."Kun olette kaiken tehneet, sanokaa: Olen kelvoton palvelija ja tehnyt vain sen mitä on pitänyt tehdä" -erittäin vapaa muistelu.
Minä olen antautunut rudiinin suurennuslasin alle tutkittavaksi ja tunnustan, että olen surkea palvelija. En ole tehnyt alkuunkaan *kaikkea* kaukana siitä. Herra armahda! - rudiini
muuttis kirjoitti:
"Kun olette kaiken tehneet, sanokaa: Olen kelvoton palvelija ja tehnyt vain sen mitä on pitänyt tehdä" -erittäin vapaa muistelu.
Minä olen antautunut rudiinin suurennuslasin alle tutkittavaksi ja tunnustan, että olen surkea palvelija. En ole tehnyt alkuunkaan *kaikkea* kaukana siitä. Herra armahda!Luuk 17:7-10
Mitä palvelijalta vaaditaan
"Jos teillä on palvelija kyntötöissä tai paimenessa, niin ettehän te hänen kotiin palatessaan sano: 'Käy pöytään, saat heti ruokaa.'
Ei, te sanotte: 'Laita minulle syötävää, vyötä vaatteesi ja palvele minua sen aikaa kun syön ja juon. Sitten saat sinä syödä ja juoda.'
Ei palvelija siitä saa kiitosta, että hän tekee, mitä hänen tulee tehdä.
Niinpä tekin, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä, sanokaa: 'Me olemme arvottomia palvelijoita. Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'"
Luuk 6: 27. Mutta minä sanon teille, jotka kuulette: rakastekaa vihollisianne: tehkäät hyvää niille, jotka teitä vihaavat:
28. Siunatkaat niitä, jotka teitä kiroilevat: rukoilkaat niiden edestä, jotka teitä vahingoittavat.
29. Ja joka sinua lyö poskelle, taritse myös hänelle toinen, ja joka sinulta vie kaapun, älä myös häneltä kiellä hametta.
30. Vaan anna jokaiselle, joka sinulta anoo, ja siltä, joka sinun omas ottaa, älä jälleen ano.
31. Ja niinkuin te tahdotte, että ihmisten pitää teille tekemän, niin tehkäät te heillekin.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä kiitos teille siitä on? sillä syntisetkin rakastavat niitä, joilta he rakastetaan.
33. Ja jos te teette hyvää hyväntekijöillenne, mikä kiitos teillä siinä on? sillä syntiset sen myös tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta te toivotte jälleen saavanne, mikä kiitos teillä siitä on? sillä syntisetkin lainaavat syntisille, että he tasan jälleen saisivat.
35. Kuitenkin rakastakaat teidän vihollisianne ja tehkäät hyvää, ja lainatkaat, ja älkäät mitään siitä toivoko: niin teidän palkkanne on suuri, ja teidän pitää oleman Ylimmäisen pojat; sillä hän on laupias kiittämättömiä ja pahoja kohtaan.
36. Olkaat sentähden laupiaat, niinkuin teidän Isännekin laupias on.- rudiini
Jos tämä kaikki tapahtuisi tietämättämme ja itsestään robotinomaisesti, ei tällaisia kehotuksia Raamatussa tarvittaisi ollenkaan.
Jokainen itsensä tunteva kristitty voi itsessään tuon taistelun tuntea, että osoitanko laupeutta viholliselleni, ruokinko nälkäisen, kävekenkö tarvitsevan ohi, ...
Kristtitty, jolla ei ole elävää itsensä tuntemusta ja joka ei uskalla peilistä omaa todellista syntisyyttään ja syyllisyyttään edes katsoa, elää sen mukaan, että vastuu tekemisistä, meni Aatamin aiheuttaman "geenivirheen myötä" ja kun pitää totena tietyt opinkappaleet, ja niitä oikealla tavalla ymmärtää, syntyy "uudestisyntynyt robotti", jolla ei ole mitään vastuuta mistään.
Ei edes siitä, mitä toisille ihmisille täällä kynästään suoltaa, koska hyvällä motiivillahan itse on liikkeellä.... toisten parhaaksi, eikös vaan? - Autuas Kristuksessa
rudiini kirjoitti:
Jos tämä kaikki tapahtuisi tietämättämme ja itsestään robotinomaisesti, ei tällaisia kehotuksia Raamatussa tarvittaisi ollenkaan.
Jokainen itsensä tunteva kristitty voi itsessään tuon taistelun tuntea, että osoitanko laupeutta viholliselleni, ruokinko nälkäisen, kävekenkö tarvitsevan ohi, ...
Kristtitty, jolla ei ole elävää itsensä tuntemusta ja joka ei uskalla peilistä omaa todellista syntisyyttään ja syyllisyyttään edes katsoa, elää sen mukaan, että vastuu tekemisistä, meni Aatamin aiheuttaman "geenivirheen myötä" ja kun pitää totena tietyt opinkappaleet, ja niitä oikealla tavalla ymmärtää, syntyy "uudestisyntynyt robotti", jolla ei ole mitään vastuuta mistään.
Ei edes siitä, mitä toisille ihmisille täällä kynästään suoltaa, koska hyvällä motiivillahan itse on liikkeellä.... toisten parhaaksi, eikös vaan?Rudiili on kovasti kiitoksen ja ja oman kunnian kipeä. Mikä on tämän kristinuskon vääristelysi tarkoitus? OMavanhurskaus on kateellinen Jeesuksen omien hyvistä töistä, kun eivät saa niistä imettyä merkkiä itselleen. :-) Tämähän on naurettavaa ja säälittävää "evankeliointia". Kukkan ei sinun itsekehustasi mitään saa, tämä on aivan selvä asia. Vääristelit avaukseni sanoman tykkävnään toiseksi mikä se oli.
Nimittäein ilosanoma Kristuksesta eli evankeliumi sekoitetaan kovin monella eri tavalla. Yksi tapa on sotkea omia tekemisiään Autuaaksi tulemiseen.
Mutta omavanhurskaus kyllä orjiaan juoksuttaa keskumassa teoistaa kaikilla mahdollisilla medisamuodoilla.
Rakkauden teot ovat luonteeltaan tykkänään erilaisia kun omassa vanhurskaudessa tehdyt teot. Rakkauden tekoja tekevä antaa teoistaan kiitoksen ja kunnian Jumalalle.
Vanhurskas on elävä uskosta. - muuttis
Autuas Kristuksessa kirjoitti:
Rudiili on kovasti kiitoksen ja ja oman kunnian kipeä. Mikä on tämän kristinuskon vääristelysi tarkoitus? OMavanhurskaus on kateellinen Jeesuksen omien hyvistä töistä, kun eivät saa niistä imettyä merkkiä itselleen. :-) Tämähän on naurettavaa ja säälittävää "evankeliointia". Kukkan ei sinun itsekehustasi mitään saa, tämä on aivan selvä asia. Vääristelit avaukseni sanoman tykkävnään toiseksi mikä se oli.
Nimittäein ilosanoma Kristuksesta eli evankeliumi sekoitetaan kovin monella eri tavalla. Yksi tapa on sotkea omia tekemisiään Autuaaksi tulemiseen.
Mutta omavanhurskaus kyllä orjiaan juoksuttaa keskumassa teoistaa kaikilla mahdollisilla medisamuodoilla.
Rakkauden teot ovat luonteeltaan tykkänään erilaisia kun omassa vanhurskaudessa tehdyt teot. Rakkauden tekoja tekevä antaa teoistaan kiitoksen ja kunnian Jumalalle.
Vanhurskas on elävä uskosta.Eihän kukaan muu kuin minä ole OMISTA tekemisistään ja tekemättä jättämisistään puhunut. Nyt täällä.
Kyllä raamatun sana on uskottavaksi tarkoitettu meille kristityille-kin. - muuttis
muuttis kirjoitti:
Eihän kukaan muu kuin minä ole OMISTA tekemisistään ja tekemättä jättämisistään puhunut. Nyt täällä.
Kyllä raamatun sana on uskottavaksi tarkoitettu meille kristityille-kin.Haluan ottaa raamatun kokonaisuudessa tosissaan ja asettaa itseni Sanan alle ja tutkittavaksi. Olen se mikä olen, enkä halua esittää itseäni yhtään parempana ihmisenä ja kristittynä, enkä osoittele tässä nyt muita. Kaikki kymmenen sormea osoittavat tänne päin. Kerrankin.
- rudiini
Autuas Kristuksessa kirjoitti:
Rudiili on kovasti kiitoksen ja ja oman kunnian kipeä. Mikä on tämän kristinuskon vääristelysi tarkoitus? OMavanhurskaus on kateellinen Jeesuksen omien hyvistä töistä, kun eivät saa niistä imettyä merkkiä itselleen. :-) Tämähän on naurettavaa ja säälittävää "evankeliointia". Kukkan ei sinun itsekehustasi mitään saa, tämä on aivan selvä asia. Vääristelit avaukseni sanoman tykkävnään toiseksi mikä se oli.
Vanhurskas on elävä uskosta.En ole näillä palstoilla huomannut kenenkään muun kuin sinun, "Autuas Kristuksessa", kerskuvan omista hyvistä töistään. Ylläolevassa viestissäsikin sen teet:
"OMavanhurskaus on kateellinen Jeesuksen omien hyvistä töistä, kun eivät saa niistä imettyä merkkiä itselleen."
Monissa viesteissäsi kerrot siitä, miten sinä suorastaan piukut hyviä töitä lähimmäistesi palveluksessa. Ja sinulla ei liene edes minkäänlaista kiusausta siihen, että jättäisit hyviä tekoja tekemättä.
"Rakkauden teot ovat luonteeltaan tykkänään erilaisia kun omassa vanhurskaudessa tehdyt teot. Rakkauden tekoja tekevä antaa teoistaan kiitoksen ja kunnian Jumalalle." -Autuas Kristuksessa
Enpä ole koskaan nähnyt sinun kiittävän Jumalaa kenenkään hyvistä teoista, sen enempää itsesi kuin kenenkään muunkaan tekemiä. Voi olla, että on vain jäänyt huomaamatta. Mutta päinvastaista viestiä sinulta tulee jatkuvasti. Näiden palstojen kirjoittajia solvaat jatkuvasti ja riistät heiltä uskoa ja tuomitset alimpaan helvettiin. Ollenkaan et näe niitä Jumalan tekoja, joita monien palstalaisten kautta täälläkin saamme lukea.
Monesti olen sen sijaan nähnyt kirjoituksiasi, joissa kerrot, miten Jeesuksen omat tunnistaa kiitoksesta ja sitten kirjoitat perään "Kiitos Jeesus, halleluja". Voisiko selkeämmin itsekehua ja omaa hyvyyttään ja ansiotaan vielä tuoda esiin?
Useimmitenhan on juuri niin, että varmuuden vuoksi täytyy kanssakulkijoihin projisoida omat kipeät kohtansa. Ja annat siitä usein surkuhupaisia esimerkkejä viesteissäsi, sorry ilmaukseni. - muuttis
Niinpä, kyllä meidän tulee osoittaa kärsivällisyyttä ja rakkautta vihamiehillemme ja pilkkaajille myös. Kyllähän tämän tiesin, koska olen raamatusta Jeesuksen opetuksia lukenut. Mutta tahtoo vanha aatu nousta vaikka se pitäisi pitää kurissa.
Se uusi ihminen minussa tahtoo kyllä, mutta ennenkuin huomaankaan olen jo sortunut tässä kohtaa ja useasti. Jos ehtisi muistaa kuunnella uuden ihmisen tahtoa ennenkuin suutaan saa aukikaan tai ennen näppikseen koskemistakaan, voisi välttyä sellaisesta, jota saa kohta katua.
Minä joudun usein katumaan ja päättämään etten koskaan enää. Ja anna olla, kohta taas kuitenkin. Kyllä on rasittavaa. - Yhdessä eteenpäin
muuttis kirjoitti:
Eihän kukaan muu kuin minä ole OMISTA tekemisistään ja tekemättä jättämisistään puhunut. Nyt täällä.
Kyllä raamatun sana on uskottavaksi tarkoitettu meille kristityille-kin.SE tarkoittaa ettemme löiehittele näiden henkilöiden kanssa lainkaan vaan toimimme YHDESSÄ tämän pahan erottamiseksi palstoiltamme
- selvä kuin pläkki
Lapsikin käsittää että Vanhurskas on elävä uskosta ja uskossa !
Mutta täällä ei edes aikuiset hakua käsittää mitä se Vnahurskaan uskosta eläminen sitten on.
Onko se varovasti kyljellään makaamista vaiko ilontäyteistä evankeliumin työssä ja toimessa elämistä.
Ei luulis että kukaan aikuinen uskovan nimissä oleva viitsii tai on edes tarvetta montaa minuuttia aihetta prosessoida ennekuin on selvä missä on muna ja missä kana! Jesaia 40
1. Lohduttakaat, lohduttakaat minun kansaani, sanoo teidän Jumalanne.
2. Puhukaat suloisesti Jerusalemin kanssa, ja saarnatkaat hänelle, että hänen sotimisensa on täytetty; sillä hänen rikoksensa on annettu anteeksi, että hän on saanut kaksinkertaisesti Herran kädestä, kaikkein synteinsä tähden.
3. Huutavaisen ääni on korvessa: valmistakaat Herran tietä, tehkäät tasaiset polut erämaassa meidän Jumalallemme.
4. Kaikki laaksot pitää korotettaman, ja kaikki vuoret ja kukkulat pitää alennettaman, ja mitä on tasoittamatta, pitää tasattaman ja koliat silitettämän.
5. Sillä Herran kunnia ilmoitetaan: ja kaikki liha on ynnä näkevä Herran suun puhuvan.
6. Ääni sanoo: saarnaa. Ja hän sanoi: Mitä minun pitää saarnaaman? Kaikki liha on ruoho, ja kaikki hänen hyvyytensä niinkuin kedon kukkanen.
7. Ruoho kuivuu pois ja kukkanen lakastuu, sillä Herra puhalsi siihen. Kansa tosin on ruoho.
8. Ruoho kuivettuu ja kukkanen lakastuu; mutta meidän Jumalamme sana pysyy ijankaikkisesti.
9. Zion, sinä suloinen saarnaaja, astu korkialle vuorelle; Jerusalem, sinä suloinen saarnaaja, korota äänes väkevästi: korota ja älä pelkää; sano Juudan kaupungeille: katso, teidän Jumalanne.
10. Sillä katso, Herra, Herra tulee väkevyydessä, ja hänen käsivartensa on hallitseva: katso, hänen palkkansa on hänen myötänsä, ja hänen tekonsa on hänen edessänsä,
11. Niinkuin paimen on hän kaitseva laumaansa, kokoo karitsat syliinsä ja kantaa helmassansa: tiineet lampaat hän johdattaa.
Tässä olisi se teksti, joka pitäisi sisäistää ja ymmärtää. Ennen ei tule vapautusta, ennenkuin oma sotiminen osoittautuu mahdottomaksi.- muuttis
Kiitos vihne. Tämä Jesajan sanoma on ihana lohdutus ja antaa voimaa. kun sielunvihollinen syyttää.
Niin paljon kun tahdon tehdä juuri niinkuin Sana opettaa, en kuitenkaan tee, sillä tunnen jäsenissäni toisen lain, joka sotii mieltäni vastaan.
Ajattelen ja uskon että kaikki mitä minulta tässä puuttuu, se uskosta puuttuu.
Mitä voin siis tehdä?
Kääntyä Suurivarallisen puoleen ja anoa uskoa lisää.
Jumala sanoi Paavalille: Tyydy minun armooni, siinä on sinulle kylliksi. Sopineeko tuo kohta minun "vaivoihini"?
Tuo sana on erityisesti tämänpäivän lestadiolaisille. Katsokaa nyt tilannetta! Kilvoitus ja sota on kova, mutta ei ole lepoa, koska jostain täytyy aina kantaa syyllisyyttä. Lopetetaan taistelu ja antaudutaan Herralle! Sanotaan Hänelle: Tällainen olen, enkä voi itseäni auttaa, armahda minua syntistä!
- Jeesuksessa kaikki
Tämähän on jo tapahtunutkin sangen monille. Ongelmana ovat nämä tiettyhin tekoihin ja tiettujen tekojen tekemättä jättämisiin, sekä tiettyihin henkilöihin luottavat, Suomessa Ruotsissa Norjassa USA:ssa ja Kanadassa.
Tämä ei tapahdu koko seurakunnassa ennen kun nämä edellä mainitsemani omat konstit on loppuun käyty. Nykytila on tasan Jumalan sallima tila. - muuttis
Jeesuksessa kaikki kirjoitti:
Tämähän on jo tapahtunutkin sangen monille. Ongelmana ovat nämä tiettyhin tekoihin ja tiettujen tekojen tekemättä jättämisiin, sekä tiettyihin henkilöihin luottavat, Suomessa Ruotsissa Norjassa USA:ssa ja Kanadassa.
Tämä ei tapahdu koko seurakunnassa ennen kun nämä edellä mainitsemani omat konstit on loppuun käyty. Nykytila on tasan Jumalan sallima tila.Joskus toivon että Jumala antaisi meille niin kovia koettelemuksia, että meidän kaikkien olisi pakko herätä tutkimaan totuudessa mihin olemme uskomme kiinittäneet. Onko se tosiaan Kristuskalliolla vai jopa jonkun ihmisen varassa.
Kuitenkin huomaan rukoilevani: Armahda meitä tässä siiomissa ja Suomen maassa sekä kaikkialla. Eihän tuo rukouskaan väärä ole, mutta tuppaan huolehtimaan ja murehtimaan itse vaikka kyllä Jumala tietää mitä tekee meillä ja muualla. Saamme jättää Hänelle kaikki asiat, eihän ihminen itse mitään voi edes omassa elämässään. Kaikki tapahtuu Jumalan aivoituksen mukaan.
- näin se vaan menee
Jumala ei tee mitään niille asioille jotka Hän on jättänyt meidän tehtäväksemme.
Jos emme halua oikaista vaellustamme ja luopua isien harhoista olkot ne sama mitä laatua antaa Hän meidän maata vaunuissamme sokeritupussi suussa.- kavahtakaa kristityt
Vähänpä te uskotte Jumalaan, jolta kaikki voima uskoon ja uskon kautta tekemisiin tulee!
Tämä kyllä oli tiedossa alusta saakka kun tällaisia avauksia tulee.
Omavanhurskaus on jatkuvasti kimpussamme. Kristuksessa ei saisi tulla vanhurskaaksi uskon kautta, parempaa täytyy olla. Tämähän se saa'tanan ovela ansa juuri on. - muuttis
kavahtakaa kristityt kirjoitti:
Vähänpä te uskotte Jumalaan, jolta kaikki voima uskoon ja uskon kautta tekemisiin tulee!
Tämä kyllä oli tiedossa alusta saakka kun tällaisia avauksia tulee.
Omavanhurskaus on jatkuvasti kimpussamme. Kristuksessa ei saisi tulla vanhurskaaksi uskon kautta, parempaa täytyy olla. Tämähän se saa'tanan ovela ansa juuri on.Minä en kyllä huomannut tässä ketjussa tuollaista, mitä nimimerkki "kavahtakaa kristityt" sanot.
- Kavahtakaa kristityt
muuttis kirjoitti:
Minä en kyllä huomannut tässä ketjussa tuollaista, mitä nimimerkki "kavahtakaa kristityt" sanot.
Sori muuttis epäselvä teksti. Mä siis kirjoitin rudiilin avauksesta tällä saitilla, jota vastaan avaukseni kertoo mistä Jeesukseen uskovien rakkaudenteot tulevat.
Meillehän levitetään näiden veijarien toimesta halveksivaa valhetta että Jeesukseen uskovat eivät tee hyviä töitä. Väitteethän perustuvat pelkästään siihen, että me teemme Kristuksen voimasta tekoja ja annamme hänenlle kaikesta kunnian. Kun emme kersku teoillamme kuten he, vaan puhumme uskosta josta teotkin tulevat, he tulkitsevat
teoista vakenemisen siten että tekoja ei tehdä. Näin piru saa heidän viesteistään pojot kotiin. - rudiini
Kavahtakaa kristityt kirjoitti:
Sori muuttis epäselvä teksti. Mä siis kirjoitin rudiilin avauksesta tällä saitilla, jota vastaan avaukseni kertoo mistä Jeesukseen uskovien rakkaudenteot tulevat.
Meillehän levitetään näiden veijarien toimesta halveksivaa valhetta että Jeesukseen uskovat eivät tee hyviä töitä. Väitteethän perustuvat pelkästään siihen, että me teemme Kristuksen voimasta tekoja ja annamme hänenlle kaikesta kunnian. Kun emme kersku teoillamme kuten he, vaan puhumme uskosta josta teotkin tulevat, he tulkitsevat
teoista vakenemisen siten että tekoja ei tehdä. Näin piru saa heidän viesteistään pojot kotiin.Sinulle kavahtaja, taitaa olla ihan oikeasti ongelma, ettei hyvät työsi tule tarpeeksi esille? Kun viestissäsi 12.1.2014 01:21 niillä kerskut ja sillä, että ikäänkuin antaisit niistä kunnian Jumalalle. Jos niin olisi, olisi viestisi sisältö aivan toisenlainen, eikä noin itseäsi kirkastava.
Juuri tuota koetan tuoda tässä näkyviin, että Jeesuksen seuraajat eivät ole ole jotain koneita, jotka toimisivat automaattisesti oikein ja hyvin, vaan hyvinkin raadollisia ja kuten näemme, kovin erilaisin motiivein täällä tekojamme teemme ja tekstejämme kirjoitamme.
iksi on erittäin tärkeää tunnistaa itsessään noita vaikutuksia ja sitä taistelua, joka meissä valitsee; laitanko kolehtiin 2€ vaiko 10€? Autanko ojaan kaatunutta putsaria vaiko en? Menenkö katsomaan yksinäistä sairaalaan vai vietänkö koti-illan? Lähdenkö vankilaan olemaan ihminen ihmisille, vai menenkö kanssapuheisiin itseäni ruokituttamaan?
Jokapäiväinen elämämme on täynnä vaihtoehtoisia valintoja. Kysymys kuuluukin, mikä on perusta, jonka annamme ohjata valintojamme. Onko se oman hengellisyytemme ylläpitäminen ja itsekkyys, vai onko se Jeesuksen seuraamista kaikkein kurjimmankin luokse?
Kuka on ohjaimissa? Oma itsekäs minä vaiko Herra Jeesus Kristus?
Ylläoleva kirjoittaja kuulostaa kovin tyytyväiseltä omiin hyviin tekoihinsa. Kirjoituksestaan tulee mieleen Jeesuksen kertomus kahdesta rukoilijasta:
Luuk 18:10-13
"Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. - voe yhen kerran :)
rudiini kirjoitti:
Sinulle kavahtaja, taitaa olla ihan oikeasti ongelma, ettei hyvät työsi tule tarpeeksi esille? Kun viestissäsi 12.1.2014 01:21 niillä kerskut ja sillä, että ikäänkuin antaisit niistä kunnian Jumalalle. Jos niin olisi, olisi viestisi sisältö aivan toisenlainen, eikä noin itseäsi kirkastava.
Juuri tuota koetan tuoda tässä näkyviin, että Jeesuksen seuraajat eivät ole ole jotain koneita, jotka toimisivat automaattisesti oikein ja hyvin, vaan hyvinkin raadollisia ja kuten näemme, kovin erilaisin motiivein täällä tekojamme teemme ja tekstejämme kirjoitamme.
iksi on erittäin tärkeää tunnistaa itsessään noita vaikutuksia ja sitä taistelua, joka meissä valitsee; laitanko kolehtiin 2€ vaiko 10€? Autanko ojaan kaatunutta putsaria vaiko en? Menenkö katsomaan yksinäistä sairaalaan vai vietänkö koti-illan? Lähdenkö vankilaan olemaan ihminen ihmisille, vai menenkö kanssapuheisiin itseäni ruokituttamaan?
Jokapäiväinen elämämme on täynnä vaihtoehtoisia valintoja. Kysymys kuuluukin, mikä on perusta, jonka annamme ohjata valintojamme. Onko se oman hengellisyytemme ylläpitäminen ja itsekkyys, vai onko se Jeesuksen seuraamista kaikkein kurjimmankin luokse?
Ylläoleva kirjoittaja kuulostaa kovin tyytyväiseltä omiin hyviin tekoihinsa. Kirjoituksestaan tulee mieleen Jeesuksen kertomus kahdesta rukoilijasta:
"Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.ha ha ha ha ha ha ha Vai on rudiililla ongelma minun hyvistä töistäni?
ha ha ha ha ha
Terveiset Jeesukselta: Tee parannus ja usko evankeliumi, niin pelastut. - rudiini
voe yhen kerran :) kirjoitti:
ha ha ha ha ha ha ha Vai on rudiililla ongelma minun hyvistä töistäni?
ha ha ha ha ha
Terveiset Jeesukselta: Tee parannus ja usko evankeliumi, niin pelastut.Kiitoksia terveisistä Jeesukselta.
- muuttis
rudiini kirjoitti:
Sinulle kavahtaja, taitaa olla ihan oikeasti ongelma, ettei hyvät työsi tule tarpeeksi esille? Kun viestissäsi 12.1.2014 01:21 niillä kerskut ja sillä, että ikäänkuin antaisit niistä kunnian Jumalalle. Jos niin olisi, olisi viestisi sisältö aivan toisenlainen, eikä noin itseäsi kirkastava.
Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.rudiini, oletuksesi on väärä nimimerkistä. Hän elää armosta ja osoittaa kristillistä rakkautta lähimmäisilleen pyyteettömästi auttaen aina missä näkee tarvetta, omilla lahjoillaan jotka hän on saanut Jumalalta, antaen kaiken kiitoksen ja kunnian Jumalalle. Hänen kirjoittamistyylinsä ja sanavalintansa ovat usein harhaanjohtavia tunnistamaan häntä ihmisenä ja kristittynä. Se on valitettava asia, johon minäkin olen toivomassa muutosta. Samoin toivon itseltänikin, että oppisin kirjoittamaan maltillisemmin ja ymmärtävämmin erilaisuutta.
- niinkun se on
muuttis kirjoitti:
rudiini, oletuksesi on väärä nimimerkistä. Hän elää armosta ja osoittaa kristillistä rakkautta lähimmäisilleen pyyteettömästi auttaen aina missä näkee tarvetta, omilla lahjoillaan jotka hän on saanut Jumalalta, antaen kaiken kiitoksen ja kunnian Jumalalle. Hänen kirjoittamistyylinsä ja sanavalintansa ovat usein harhaanjohtavia tunnistamaan häntä ihmisenä ja kristittynä. Se on valitettava asia, johon minäkin olen toivomassa muutosta. Samoin toivon itseltänikin, että oppisin kirjoittamaan maltillisemmin ja ymmärtävämmin erilaisuutta.
Piois myötähäpeä rakas sisar. :-)
Rudiili on barbaarisella tavalla halveksien ja valehdellen ryhtynyt ruotimaan tuntemattomien ihmisten tekemisiä. Näitä tekopyhiä kodataan niin kuin Jeesukin ainakaan kohtasi. Ei Jeesus kiitellyt,
heitä enkä kiittele minäkään. Jeesus sanoi lujasti näille tyypeille.
Hän rutiseva raakki vastaa Jumalalle ainoastaan omista tekemisistään, niinkuin me muutkin, tämä on totuus, siksi täällä ei tarvita yhtäkään poliisia muita vahtimaan.
Eihän näiden fariseusten tarkoitus ole mikään muu varjella oma olenmaton kunniansa vaientamalla puhe Kristuksesta ja uskonvanhurskaudesta. He ovat oikeita petoja vaikka määkivät.
Huvittaa, mutta tulee Luoman puhe Tampereella mieleen 60 luvulta.
Joku ulkopuolinen oli tullut kuuntelemaan saarnaa, ja vastasi sitten hyväksyvästi Luomalle penkistä. Luoma karjaisi: "Ei ole ennen minun saarnani aikana vuohet määkineet." Olin itse penkissä silloin.
Emme kristittyinä hymistele silloin, kun hiipivä peto lähestyy meitä. - voi ihmettä
niinkun se on kirjoitti:
Rudiili on barbaarisella tavalla halveksien ja valehdellen ryhtynyt ruotimaan tuntemattomien ihmisten tekemisiä. Näitä tekopyhiä kodataan niin kuin Jeesukin ainakaan kohtasi. Ei Jeesus kiitellyt,
Hän rutiseva raakki vastaa Jumalalle ainoastaan omista tekemisistään, niinkuin me muutkin, tämä on totuus, siksi täällä ei tarvita yhtäkään poliisia muita vahtimaan.
Eihän näiden fariseusten tarkoitus ole mikään muu varjella oma olenmaton kunniansa vaientamalla puhe Kristuksesta ja uskonvanhurskaudesta. He ovat oikeita petoja vaikka määkivät.
Joku ulkopuolinen oli tullut kuuntelemaan saarnaa, ja vastasi sitten hyväksyvästi Luomalle penkistä. Luoma karjaisi: "Ei ole ennen minun saarnani aikana vuohet määkineet." Olin itse penkissä silloin.
Emme kristittyinä hymistele silloin, kun hiipivä peto lähestyy meitä.Menee jo liki hulluutta nämä muutamat kommentit !
- muuttis
niinkun se on kirjoitti:
Emme kristittyinä hymistele silloin, kun hiipivä peto lähestyy meitä.Minä en lähde arvioimaan rudiininkaan uskoa, hän vastaa Herran edessä niinkuin sinä, minä ja jokainen.
Muistuttaisin vain, että vaikka uskomme että meidät on jo tuomittu armolla ja laupeudella, ei se tarkoita sitä, että meillä olisi lupa tuomita toisia kristityitä.
Enkä kyllä ottaisi ikinä itselleni malliksi tuota Luoman sanontaa. Se ei taatusti auttanut tätä ihmistä, joka sen sai osakseen.
Hengellinen ylpeys on kaikkien lestsdiolaisten haarojen helmasynti. Ja meillekin se on istutettu lapsesta asti oikein selkäytimeen. Tunnistatko veli rakas sitä itsessäsi vai mistä johtuu muita halveksivat sanat, jos ei siitä? Minuun se joskus hipsii salakavalasti ja siksi tulee valvoa. - typeryyden huippuako
muuttis kirjoitti:
Minä en lähde arvioimaan rudiininkaan uskoa, hän vastaa Herran edessä niinkuin sinä, minä ja jokainen.
Muistuttaisin vain, että vaikka uskomme että meidät on jo tuomittu armolla ja laupeudella, ei se tarkoita sitä, että meillä olisi lupa tuomita toisia kristityitä.
Enkä kyllä ottaisi ikinä itselleni malliksi tuota Luoman sanontaa. Se ei taatusti auttanut tätä ihmistä, joka sen sai osakseen.
Hengellinen ylpeys on kaikkien lestsdiolaisten haarojen helmasynti. Ja meillekin se on istutettu lapsesta asti oikein selkäytimeen. Tunnistatko veli rakas sitä itsessäsi vai mistä johtuu muita halveksivat sanat, jos ei siitä? Minuun se joskus hipsii salakavalasti ja siksi tulee valvoa.Luoman kommentit olivat jo sitä hulluutta parhaimmillaan.
Jos joku kävelee ihan pönttöön asti ilmoittamaan julki oman tyhmyytensä toki hän saa niin tehdä.
Mutta Jumala ei sellaiseen ketään valtuuttanut. Kuka se sitten oli, arvioikoon jokainen ihan ite. - rudiini
muuttis kirjoitti:
rudiini, oletuksesi on väärä nimimerkistä. Hän elää armosta ja osoittaa kristillistä rakkautta lähimmäisilleen pyyteettömästi auttaen aina missä näkee tarvetta, omilla lahjoillaan jotka hän on saanut Jumalalta, antaen kaiken kiitoksen ja kunnian Jumalalle. Hänen kirjoittamistyylinsä ja sanavalintansa ovat usein harhaanjohtavia tunnistamaan häntä ihmisenä ja kristittynä. Se on valitettava asia, johon minäkin olen toivomassa muutosta. Samoin toivon itseltänikin, että oppisin kirjoittamaan maltillisemmin ja ymmärtävämmin erilaisuutta.
Muuttis, kirjoitan sen perusteella, mitä luen. Ja uskon kyllä, että kyseinen kaveri tekee kyllä hyviä tekojam sitähän hän tuossa yllä ja toisellakin palstalla todistelee. Hän vain ei taida sen vertaa huomata katsoa peiliin, että samalla, kun hän kehuu tekevänsä hyviä tekoja, hän moittii muita siitä, että he kehuvat teoillansa. Ja samalla tuomitsee tietenkin sen, joka häntä siitä nuhtelee (tai mistään muustakaan nuhtelee). Kvin paksunahkaisen ja paatuneen ja muiden yläpuolella olevan tuomitsijan mielikuvan hän itsestään antaa.
Onkohan sinulla jotain selitystä siihen, että hän kuitenkin olisi jotenkin toisenlainen tai ei tarkoittaisi sitä, mitä kirjoittaa, kuten annat ymmärtää? Kun kuitenkin kaikki voimme hänen tekstinsä täältä lukea. Ainakaan minä en ole koskaan nähnyt hänen kenellekään edes pahoittelevan toimintaansa tai sanoaan, saati että olisi nöyrtynyt pyytämään anteeksi rumia sanojaan ja perusteettomia syytöksiään. - muuttis
rudiini kirjoitti:
Muuttis, kirjoitan sen perusteella, mitä luen. Ja uskon kyllä, että kyseinen kaveri tekee kyllä hyviä tekojam sitähän hän tuossa yllä ja toisellakin palstalla todistelee. Hän vain ei taida sen vertaa huomata katsoa peiliin, että samalla, kun hän kehuu tekevänsä hyviä tekoja, hän moittii muita siitä, että he kehuvat teoillansa. Ja samalla tuomitsee tietenkin sen, joka häntä siitä nuhtelee (tai mistään muustakaan nuhtelee). Kvin paksunahkaisen ja paatuneen ja muiden yläpuolella olevan tuomitsijan mielikuvan hän itsestään antaa.
Onkohan sinulla jotain selitystä siihen, että hän kuitenkin olisi jotenkin toisenlainen tai ei tarkoittaisi sitä, mitä kirjoittaa, kuten annat ymmärtää? Kun kuitenkin kaikki voimme hänen tekstinsä täältä lukea. Ainakaan minä en ole koskaan nähnyt hänen kenellekään edes pahoittelevan toimintaansa tai sanoaan, saati että olisi nöyrtynyt pyytämään anteeksi rumia sanojaan ja perusteettomia syytöksiään.rudiini, hän on aivan erilainen ihminen kuin minkä käsityksen hänestä saa kirjoitustensa perusteella. Aivan kuin aiemmin sanoinkin. Sovittelevä, sydämellinen ja rauhallinen persoona, "nallekarhu" :-)
Sitä en ymmärrä miksi hän kirjoittaa niinkuin kirjoittaa muutamille. Ehkä joskus syynä on se, että hän pikalukee viestejä alusta ja vastaa sen käsityksen perusteella, eli hätäisesti ja miettimättä.
Kaikille ei anteeksi pyytäminen ole kovin helppoa, mutta eikö raamattu opeta eniten anteeksi antamisesta? Pyytämättä kristityn tulisi antaa anteeksi.
Kyllä rudiini sinunkin viesteistäsi voisi lukea jonkinlaisen kuvan persoonastasi. muuttis kirjoitti:
rudiini, hän on aivan erilainen ihminen kuin minkä käsityksen hänestä saa kirjoitustensa perusteella. Aivan kuin aiemmin sanoinkin. Sovittelevä, sydämellinen ja rauhallinen persoona, "nallekarhu" :-)
Sitä en ymmärrä miksi hän kirjoittaa niinkuin kirjoittaa muutamille. Ehkä joskus syynä on se, että hän pikalukee viestejä alusta ja vastaa sen käsityksen perusteella, eli hätäisesti ja miettimättä.
Kaikille ei anteeksi pyytäminen ole kovin helppoa, mutta eikö raamattu opeta eniten anteeksi antamisesta? Pyytämättä kristityn tulisi antaa anteeksi.
Kyllä rudiini sinunkin viesteistäsi voisi lukea jonkinlaisen kuvan persoonastasi.Prosten laestadius seier at: Sama tarkoitus kaupassa ja sama tarkoitus kirkossa?????
- tesa..
Mielenkiintoinen keskustelu jota kesti vähän aikaa lukea, ja täytyy sanoa että olen rudiinin kanssa samaa mieltä.
Kun maanviljelijä kylvää keväällä niin hän muistaa kylvönsä ja menee niittämään satonsa syksyllä. Jos hän unohtaisi sen mitä oli tehnyt niin sadonkorjuu jäisi pellolle, ja työ menisi hukkaan.
"Usko on luja luottamus siihen mitä ei vielä näe ja ojentautumista sen mukaan."
Hyvät teot ovat OJENTAUTUMISTA, ja ojentautumisessa on kaksi osaa kylväminen ja niittäminen. "Mitä ikinä ihminen kylvää sitä hän niittää. Joka niukasti kylvää se niukasti niittää ja joka runsaasti kylvää se runsaasti niittää".
Eihän maanviljelijäkään voi jäädä syksyllä odottamaan että sato tulee itsestään hänen eteensä, vaan hänen täytyy ojentautua niin kuin keväällä tehdessään kylvötyöt.
Kysyin tätä joskus Jumalalta sanoen: eihän maanviljelijäkään mene häpeillen korjaamaan satoa. Ja Jumala vastaa että "työntekijä on palkkansa ansainnut".
On väärää nöyryyttä olla pyytämättä sitä mitä on kylvänyt, silloin emme vastusta vihollista joka on tullut tappamaan ja ryöstämään. Väärä nöyryys ei myöskään usko että "Jumala palkitsee ne jotka Häntä etsii", joka on itseasiassa ylpeyttä.
On ylpeyttä sanoa että en tarvitse sadonkorjuuta, korvausta, hyvitystä tai palkkaa.
Jos emme muista hyviä tekojamme, niin emme voi ojentautua sadonkorjuun ajankohtana. Emme voi vastustaa paholaista joka on tullut ryöstämään. Jumalan tahto ei voi tapahtua maanpäällä NIINKUIN taivaassa, sillä vihollinen varastaa elämän ja yltäkylläisyyden. yms.
On kaksi syytä unohtaa hyvät tekonsa. Ensimmäinen syy on ettei ole koskaan tehnytkään niitä, ja toinen syy toimia niinkuin tyhmä maanviljelijä joka unohtaa kylvönsä ja sadonkorjuu jää syksyllä maahan mätänemään. Näin maanviljelijästä tulee LAISKA viljelijä, ja jonain päivänä ei ole mitä kylvää kun kylvösiemenet on loppu.- muuttis
Voihan se muistaminen olla myös sitä, että katsoo itsensä hyväksi ja kelvolliseksi palvelijaksi ja alkaa ylenkatsoa muita.
Tulee fariuksen rukous mieleeni. - tesa..
muuttis kirjoitti:
Voihan se muistaminen olla myös sitä, että katsoo itsensä hyväksi ja kelvolliseksi palvelijaksi ja alkaa ylenkatsoa muita.
Tulee fariuksen rukous mieleeni.Jos emme katso itseämme hyviksi ja kelvollisiksi palvelijoiksi, niin silloin pitäisi tehdä parannus. Itsensä tutkiminen tarkoittaa juuri sitä että tutkisimme itseämme olemmeko hyviä ja kelvollisia ja jos löytyy korjattavaa niin tehdään siitä parannus.
- noin on
Paavali kirjoittaa mm, että olen hyvän kilvoituksen kilvoitelllut, ja tästedes on minulle tallettetuna vanhurskauden seppele...jne !
Ja sama sanoo mm ; Oi te älyttömät Galatalaiset...
ei tule mieleen fariseusta. Vaan tulee mieleen terve kristuksen palvelija.- terve menoa
Kerskasiko Paavali hyvästä kilvoituksestaan? EI!
Sinusta näkyy kyllä, ettet ole Raamattua koskaan avannutkaan.
Sieltä käy nimittäin ilmi että kaikki Kristuksen omat rakastavat toinen toisiaan ja toimivat niin, että usko Kristukseen lisääntyisi ja vahvistuisi.
Mitään tällaisia merkkejä en ole tässä kerskurissa havainnut, pelkkää provokaatiota ja Jeesuksen omioen ilkeätä halveksuntaa.
Ja kun olet tarpeeksi tyhmäkin vielä, niin et osaa poistuakkaan vaikka selvästi on kehoitettu, - ja syystä. - tesa..
Tiituksen kirje:
2:7 "Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta."
Hyvien tekojen esikuva muistaa hyvät tekonsa koska jatkuvasti ojentautuu olemaan myös toisille hyvien tekojen esikuvana.
Hän myös näyttää toisille hyvät tekonsa koska muuten hän ei voi esiintyä hyvien tekojen esikuvana.
Hän opettaa hyvistä teoista ja on elävänä esimerkkinä toisille niin että muutkin asettaisivat itsensä KAIKESSA hyvien tekojen esikuvaksi.
- sumea näkö
Olen kylläkin avannut ja aivan taatusti keskivertoa enemmän.
On nytkin auki lukematon määrrä käännöksiä ja alkukielen tekstejä.
mene optikolle ja palaa apteekin kautta.- muuttis
Sehän on hyvä että olette hyvin palvelleet ja hyviä töitä tehneet, eihän se mitenkään ole minulta pois. Jumala antaa tahtonsa jälkeen myös lahjaa palvelutyöhön ja myös rakkautta sydämeen, josta ne teotkin kumpuavat.
Itse koen olevani hyvin pienellä paikalla. Muutta kiitollisena Jumalalle, hän on kaikkien lahjojen antaja. - tesa..
muuttis kirjoitti:
Sehän on hyvä että olette hyvin palvelleet ja hyviä töitä tehneet, eihän se mitenkään ole minulta pois. Jumala antaa tahtonsa jälkeen myös lahjaa palvelutyöhön ja myös rakkautta sydämeen, josta ne teotkin kumpuavat.
Itse koen olevani hyvin pienellä paikalla. Muutta kiitollisena Jumalalle, hän on kaikkien lahjojen antaja.Muuttis kertoisitko mitä sinun mielestäsi tarkoittaa tämä Paavalilta tullut ohje?
Tiituksen kirje:
2:7 "Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi,"
Uskon että Jumala sanoo sanassaan tämän meille kaikille, mutta miten meidän tulisi ojentautua tässä Jumalan sanan mukaan?
Eikö esikuva tarkoita sitä että olemme kaikille esimerkkinä? - tesa..
tesa.. kirjoitti:
Muuttis kertoisitko mitä sinun mielestäsi tarkoittaa tämä Paavalilta tullut ohje?
Tiituksen kirje:
Uskon että Jumala sanoo sanassaan tämän meille kaikille, mutta miten meidän tulisi ojentautua tässä Jumalan sanan mukaan?
Eikö esikuva tarkoita sitä että olemme kaikille esimerkkinä?Matteuksen evankeliumi:
5:16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa. - muuttis
tesa.. kirjoitti:
Muuttis kertoisitko mitä sinun mielestäsi tarkoittaa tämä Paavalilta tullut ohje?
Tiituksen kirje:
Eikö esikuva tarkoita sitä että olemme kaikille esimerkkinä?Enhän minä tiedä muuta kuin sen, ettei kristityllä ole muusta kerskaamista kuin Kristus Jeesuksesta. Näinhän Paavalikin sanoo itsestään, vaikka inhimilliseltä kannalta katsoen hän oli tehnyt kaikkensa ja vielä sai antaa henkensäkin vainoajan käden kautta. Siinä meillä Kristuksen seuraajilla on toimellinen esikuva.
- tesa..
muuttis kirjoitti:
Enhän minä tiedä muuta kuin sen, ettei kristityllä ole muusta kerskaamista kuin Kristus Jeesuksesta. Näinhän Paavalikin sanoo itsestään, vaikka inhimilliseltä kannalta katsoen hän oli tehnyt kaikkensa ja vielä sai antaa henkensäkin vainoajan käden kautta. Siinä meillä Kristuksen seuraajilla on toimellinen esikuva.
En puhu kerskaamisesta, vaan siitä että raamattu opettaa ojentautumaan siinä että hyvät teot tulisi näkyviksi kaikille.
1 Tim 5:24 Joidenkin ihmisten synnit ovat kaikkien nähtävissä ja saavat tuomionsa aikaisemmin, toisten vasta myöhemmin. 25 Samoin toiset hyvät teot ovat näkyvissä, mutta nekään, jotka eivät näy, eivät voi pysyä salassa. - muuttis
muuttis kirjoitti:
Enhän minä tiedä muuta kuin sen, ettei kristityllä ole muusta kerskaamista kuin Kristus Jeesuksesta. Näinhän Paavalikin sanoo itsestään, vaikka inhimilliseltä kannalta katsoen hän oli tehnyt kaikkensa ja vielä sai antaa henkensäkin vainoajan käden kautta. Siinä meillä Kristuksen seuraajilla on toimellinen esikuva.
Tuo edellinen viestini oli edelliseen tesan viestiin vastausta.
Eihän kyse kuitenkaan ole omasta "valostamme" tietenkään. Alkuseurakunta teki ahkerasti työtä huonompiosaisten auttamiseksi. Ja varmaan se sai ihmiset ajattelemaan heistä hyvää ja näin he vetivät ihmisiä Jeesuksen luokse.
Sellaista lähetystoimintaa kannattaa mielestäni tukea, jotka tekevät työtä kummallakin kädellä. Tarkoitan tuolla tietysti evankeliumia ja fyysistä apua.
Joku katsoo hyväksi työkseen herjan heittämisen tänne "vääräuskoisten" palstalle.
Tehkää rudiini, tesa ja voivoi mies hyvää niin paljon kuin haluatte, sehän on pelkästään hyvä asia - hyvän tekeminen.
Mutta tehkää se Jumalan kunniaksi ja osoittakaa kaikki kiitos Hänelle. - tesa..
muuttis kirjoitti:
Eihän kyse kuitenkaan ole omasta "valostamme" tietenkään. Alkuseurakunta teki ahkerasti työtä huonompiosaisten auttamiseksi. Ja varmaan se sai ihmiset ajattelemaan heistä hyvää ja näin he vetivät ihmisiä Jeesuksen luokse.
Sellaista lähetystoimintaa kannattaa mielestäni tukea, jotka tekevät työtä kummallakin kädellä. Tarkoitan tuolla tietysti evankeliumia ja fyysistä apua.
Joku katsoo hyväksi työkseen herjan heittämisen tänne "vääräuskoisten" palstalle.
Tehkää rudiini, tesa ja voivoi mies hyvää niin paljon kuin haluatte, sehän on pelkästään hyvä asia - hyvän tekeminen.
Mutta tehkää se Jumalan kunniaksi ja osoittakaa kaikki kiitos Hänelle.>Tehkää rudiini, tesa ja voivoi mies hyvää niin paljon kuin haluatte, sehän on pelkästään hyvä asia - hyvän tekeminen.<
Jos hyväksymme toisten hyvän tekemisen, niin se on vielä kaukana siitä että ojentautuisimme itse siinä että kaikki näkisivät hyvät tekomme, tai olisimme hyvien tekojen esikuvina.
On myös niitä asioita joita Jeesus pyytää tekemään salassa, mutta nyt en laajenna aihetta siihen. Itse en tarvitse ihmisiltä kiitosta, enkä ole kerskaamassa tai ansaitsemassa taivaspaikkaa, vaan tekemässä Jumalan tahdon joka on kirjoitettu Jumalan Sanassa. - muuttis
tesa.. kirjoitti:
>Tehkää rudiini, tesa ja voivoi mies hyvää niin paljon kuin haluatte, sehän on pelkästään hyvä asia - hyvän tekeminen.<
Jos hyväksymme toisten hyvän tekemisen, niin se on vielä kaukana siitä että ojentautuisimme itse siinä että kaikki näkisivät hyvät tekomme, tai olisimme hyvien tekojen esikuvina.
On myös niitä asioita joita Jeesus pyytää tekemään salassa, mutta nyt en laajenna aihetta siihen. Itse en tarvitse ihmisiltä kiitosta, enkä ole kerskaamassa tai ansaitsemassa taivaspaikkaa, vaan tekemässä Jumalan tahdon joka on kirjoitettu Jumalan Sanassa.Kerro tesa mitä kaikkea katsot itse tekeväsi lähimmäisten hyväksi, kun seuraat uskollisesti raamatun ohjetta kaikessa?
- rudiini
muuttis kirjoitti:
Mutta tehkää se Jumalan kunniaksi ja osoittakaa kaikki kiitos Hänelle."Tehkää rudiini, tesa ja voivoi mies hyvää niin paljon kuin haluatte, sehän on pelkästään hyvä asia - hyvän tekeminen.
Mutta tehkää se Jumalan kunniaksi ja osoittakaa kaikki kiitos Hänelle." muuttis
Minulla on kyllä sellainen käsitys, että muuttis tekee paljon enemmän hyviä tekoja kuin, mihin minä ikinä kykenen. Sellaisen käsityksen olen saanut hänestä. Siitä ei kirjoittelussani ole ollut lainkaan kyse, että teetkö vai etkö tee tai teenkö minä vai enkö tee. Omista teoistani en ole täällä mainimnnut halaistua sanaa, niillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä tässä.
Minun osaltani kekustelussa on kyse siitä, miten puhumme hyvistä teoista.
Hevosmies on huolissaan siitä, että kansa pyrkii ansaitsemaan niillä vanhurskauttaan
Muuttis on huolissaan siitä, että kansa ottaa niistä kiitoksen itselleen
Tesa on huolissaan siitä, etteivät uskovien hyvät teot tule näkyviksi
Minä olen huolissani siitä, että emme ole rehellisiä puhuessamme hyvistä töistä, vaan puhumme niistä hurskastellen Jumalan luomaa ja aikaansaamaa mitätöiden,
Kaikki nuo huolet ovat varsin aiheellisia ja varmasti kukin on huolissaan sellaisesta, joka on osoittautunut omalle kohdalle merkitykselliseksi ja tärkeäksi. - muuttis
muuttis kirjoitti:
Kerro tesa mitä kaikkea katsot itse tekeväsi lähimmäisten hyväksi, kun seuraat uskollisesti raamatun ohjetta kaikessa?
tesa, kysynpä toisin: Mitä armolahjoja sinulla on?
- muuttis
rudiini kirjoitti:
"Tehkää rudiini, tesa ja voivoi mies hyvää niin paljon kuin haluatte, sehän on pelkästään hyvä asia - hyvän tekeminen.
Mutta tehkää se Jumalan kunniaksi ja osoittakaa kaikki kiitos Hänelle." muuttis
Minulla on kyllä sellainen käsitys, että muuttis tekee paljon enemmän hyviä tekoja kuin, mihin minä ikinä kykenen. Sellaisen käsityksen olen saanut hänestä. Siitä ei kirjoittelussani ole ollut lainkaan kyse, että teetkö vai etkö tee tai teenkö minä vai enkö tee. Omista teoistani en ole täällä mainimnnut halaistua sanaa, niillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä tässä.
Minun osaltani kekustelussa on kyse siitä, miten puhumme hyvistä teoista.
Hevosmies on huolissaan siitä, että kansa pyrkii ansaitsemaan niillä vanhurskauttaan
Muuttis on huolissaan siitä, että kansa ottaa niistä kiitoksen itselleen
Tesa on huolissaan siitä, etteivät uskovien hyvät teot tule näkyviksi
Minä olen huolissani siitä, että emme ole rehellisiä puhuessamme hyvistä töistä, vaan puhumme niistä hurskastellen Jumalan luomaa ja aikaansaamaa mitätöiden,
Kaikki nuo huolet ovat varsin aiheellisia ja varmasti kukin on huolissaan sellaisesta, joka on osoittautunut omalle kohdalle merkitykselliseksi ja tärkeäksi.Omista teoistani en ole täällä mainimnnut halaistua sanaa, niillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä tässä. -rudiini-
Niinpä niin. Totta on ettei minulla ole muuta kerskaamista kuin Jeesus Kristus ja Hänen työnsä.
Eipä täällä montaa hurskastelijaa ole ollut.
Riippuu mistä kulmasta tekojaan katsoo. Tai toisten tekoja ja tekemättä jättämisiä. - tämmäst tää on
muuttis kirjoitti:
:-) olipa hyvin kysytty lihastaan kerskuvalta henkilöltä.
Täällähän kuka hyvänsä voi lörpötellä itsestään mitä hyvänsä. Sen kuitenkin näkee jo muutamasta kirjoitetusta sanasta onko henkilöllä Pyhä Henki ohjaamassa elämää.
Jos henkilöllä ei ole elävää synnintuntoa, niin ei hän tiedä kristinuksosta vielä muuta kuin korkeintaan teorian. - tesa..
muuttis kirjoitti:
>tesa, kysynpä toisin: Mitä armolahjoja sinulla on? muuttis<
Minulla on koko armolahjojen kirjo, mutta se maksaa koko elämäni. Jokainen armolahja on niin kuin tuli joka polttaa, ne elää sisälläni ja niillä on oma tahto tehdä sitä mitä niille on annettu tehtäväksi.
Vertaan vielä. Armolahjat syntyvät niin kuin lapsi syntyy, ja niistä kasvaa aikuisia. Kun armolahjat ovat pieniä saamme leikkiä niiden kanssa, voimat ovat vähäisiä mutta niiden voimat kasvaa ja niiden harjoituskenttänä on oma elämämme. Eli ne aina kuluttaa ensin itseni. Kaikki mikä ei ole Jumalasta syttyy palamaan.
Yleensä ensimmäisiä armolahjoja ovat, kielilläpuhuminen, tulkinnanlahja, profetianlahja ja henkienerottamisenlahja. Näiden kohdalla pääsemme helpommalla, koska nämä ovat henkilökohtaisia työkaluja eikä ole vaaraa että tekisimme suuria virheitä lähimmäisille. Mutta esim. voimatekojenlahjalla voimme voimme tehdä suuria virheitä, ja siksi Jumala koettelee ettemme tee sillä omiamme.
Raamattu käskee pyytämään Jumalalta armolahjoja, ja Jumala on luvannut anovalle antaa. Ne syntyy niin kuin lapsi syntyy, eli jos pyydät kielilläpuhumisen armolahjaa niin varaudu että joudut opettelemaan niinkuin vauva opettelee puhumaan, ensin tulee jokeltelua joka muuttuu sanoiksi ja sanat muuttuu lauseiksi. Sen jälkeen voimme pyytää tulkinnan lahjaa kielelle, ja sekin syntyy samalla tavalla, ensin ymmärrämme sanan ja lopulta koko lauseen.
Kun nämä kasvaa, niin ne alkavat ohjaamaan elämäämme, opettamaan, nuhtelemaan ja kertomaan mitä pitää tehdä, mitä pitää pyytää Jumalalta yms.
- oppiakin olisi taas
Tämä on ylen oleellinen kysymys eikö vain !
Oleellisempi saattaa olla ketjun aihe kuitenkin, eli Apoatolit käyttivät koko elämisensä evankeliumin hyväksi, eikä se taatusti ollut mitään hä'märässä tehtyjä salatekoja hyviä tokikin.
Vaan, he kulkivat julistivat evankeliumia, paransivat sairaita ja nostattivat sen kautta uskolle kuuliaisiksi tulleiden määrää ja perustivat heistä seurakuntia.
mielestäni kovasti yksinkertaista ja kirkasta toimintaa, eikä siinä esiinny minkäänlaista vääntöä kuka tässä nyt mitäkin tekee ja kenen tekoja.
Elävä usko tekee, kuollut ei tee ei siinä sen vaikeammasta yhtälöstä ole kyse.- oppia onkin
Laitetaans tähän vähän jatkoa Paavalin uulla aiheesta !
"18. Koska niin monet kerskaavat lihan mukaan, niin kerskaan minäkin.
19. Tehän hyvin suvaitsette mielettömiä, kun itse olette niin mieleviä.
20. Tehän suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin.
21. Häpeäkseni sanon: tähän me kyllä olemme olleet liian heikkoja. Mutta minkä joku toinen uskaltaa - puhun kuin mieletön - sen uskallan minäkin.
22. He ovat hebrealaisia; minä myös. He ovat israelilaisia; minä myös. He ovat Aabrahamin siementä; minä myös.
23. He ovat Kristuksen palvelijoita - puhun kuin mieltä vailla - minä vielä enemmän. Olen nähnyt vaivaa enemmän, olen ollut useammin vankeudessa, minua on ruoskittu ylen paljon, olen monta kertaa ollut kuoleman vaarassa.
24. Juutalaisilta olen viidesti saanut neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille;
25. kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmesti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut;
26. olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä;
27. ollut työssä ja vaivassa; paljon valvonut, kärsinyt nälkää ja janoa, paljon paastonnut, kärsinyt vilua ja alastomuutta.
28. Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista.
29. Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?
30. Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani.
31. Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, etten valhettele.
32. Damaskossa kuningas Aretaan käskynhaltija vartioi damaskolaisten kaupunkia ottaaksensa minut kiinni,
33. ja muurin ikkuna-aukosta minut laskettiin korissa maahan, ja niin minä pääsin hänen käsistänsä.
1. Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
2. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
5. Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.
6. Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee. "
Siinä on tervettä tekstiä terveessä kontekstissa, ei muuten. - muuttis
oppia onkin kirjoitti:
20. Tehän suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin.
21. Häpeäkseni sanon: tähän me kyllä olemme olleet liian heikkoja. Mutta minkä joku toinen uskaltaa - puhun kuin mieletön - sen uskallan minäkin.
22. He ovat hebrealaisia; minä myös. He ovat israelilaisia; minä myös. He ovat Aabrahamin siementä; minä myös.
23. He ovat Kristuksen palvelijoita - puhun kuin mieltä vailla - minä vielä enemmän. Olen nähnyt vaivaa enemmän, olen ollut useammin vankeudessa, minua on ruoskittu ylen paljon, olen monta kertaa ollut kuoleman vaarassa.
25. kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmesti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut;
26. olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä;
27. ollut työssä ja vaivassa; paljon valvonut, kärsinyt nälkää ja janoa, paljon paastonnut, kärsinyt vilua ja alastomuutta.
28. Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista.
29. Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?
31. Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, etten valhettele.
32. Damaskossa kuningas Aretaan käskynhaltija vartioi damaskolaisten kaupunkia ottaaksensa minut kiinni,
33. ja muurin ikkuna-aukosta minut laskettiin korissa maahan, ja niin minä pääsin hänen käsistänsä.
1. Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
2. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
5. Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.
6. Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee. "
Siinä on tervettä tekstiä terveessä kontekstissa, ei muuten.Hän sanoo, että kaiken muun hän on raiskana hyljännyt ja että hänen kerskauksensa on yksin Kristus. vm
- väärin tulkittu
oppia onkin kirjoitti:
Siinä on tervettä tekstiä terveessä kontekstissa, ei muuten.Aivan väärin tulkittua! Paavalin opetusten vääristelyä.
1. Kor. 1:26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
1. Kor. 1:27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
1. Kor. 1:28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
1. Kor. 1:29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
1. Kor. 1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa,
joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
1. Kor. 1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on:
***) "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra." - Oikea kerskaus
väärin tulkittu kirjoitti:
Aivan väärin tulkittua! Paavalin opetusten vääristelyä.
1. Kor. 1:26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
1. Kor. 1:27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
1. Kor. 1:28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
1. Kor. 1:29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
1. Kor. 1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa,
joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
1. Kor. 1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on:
***) "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."2. Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, ...
***) ... vaan Jumalan armossa.
2. Kor. 1:13 Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän
2. Kor. 1:14 - niinkuin meitä osaksi myös olette oppineet ymmärtämään
***) ... - että me olemme teidän kerskauksenne, samoin kuin tekin meidän, Herramme Jeesuksen päivänä. - pöljät kottiin
Oikea kerskaus kirjoitti:
2. Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, ...
***) ... vaan Jumalan armossa.
2. Kor. 1:13 Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän
2. Kor. 1:14 - niinkuin meitä osaksi myös olette oppineet ymmärtämään
***) ... - että me olemme teidän kerskauksenne, samoin kuin tekin meidän, Herramme Jeesuksen päivänä.Paavali on sarkastinen. Pöljä ei sitä tietenkään ymmärrä.
2. Kor. 11:18 Koska niin monet kerskaavat lihan mukaan, niin kerskaan minäkin.
***) 2. Kor. 11:19 Tehän hyvin suvaitsette mielettömiä, kun itse olette niin mieleviä. - tämä on Paavalia
pöljät kottiin kirjoitti:
Paavali on sarkastinen. Pöljä ei sitä tietenkään ymmärrä.
2. Kor. 11:18 Koska niin monet kerskaavat lihan mukaan, niin kerskaan minäkin.
***) 2. Kor. 11:19 Tehän hyvin suvaitsette mielettömiä, kun itse olette niin mieleviä.Fil. 3:2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
Fil. 3:3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa,
***) ... emmekä luota lihaan,
Fil. 3:4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
Fil. 3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
Fil. 3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
Vuosi takasin sairastin selkäkipua, joka vaikutti myös jalkoihin. Luulin jo menettäväni kokonaan liikkumiskykyni. Säärissä oli sellaisia tuntemuksia. Kyllä minun piti rukoilla vahvistusta ihan tälle rupilleni. Ehdollisesti rukoilin: Jos minulla on tekemättä vielä joitakin ennaltavalmistetuista teoista, niin tarvitsen toimivat jalat, muuten ei tule mitään.
Sain Markku ja teija Veilolta ensinnäkin sanan opetusta ja esirukousta. Sen lisäksi ihan siinä pientä murtjontaa, kun hän on kiropraktikko. Hän manipuloi vähän tuota selkäruotoa ja antoi jatko-ohjeita. Olen kiitollinen niistyä lahjoista joita hänellä Jumalan armosta on. Nyt voin kävellä ilman kipua.- muuttis
Minäkin olen saanut apua Markku Veilolta selkävaivoihini. Silloin hän toimi Hämeenlinnassa omalla vastaanotollaan.
- vapaa suunnasta
muuttis kirjoitti:
Minäkin olen saanut apua Markku Veilolta selkävaivoihini. Silloin hän toimi Hämeenlinnassa omalla vastaanotollaan.
Kristillisyyden asiassa mies taitaa olla enemmän menestyksen teologi..
- Herran menestys
vapaa suunnasta kirjoitti:
Kristillisyyden asiassa mies taitaa olla enemmän menestyksen teologi..
Menestystä Kristuksen seurakunnalle. Tässä on Jeesukseen uskovien toiminnan päämäärä, voittaa ihmisiä Kristukselle.
Harvempi suomalainen ei ole rahakeskeinen, olkoot uskova taikka ei- uskova.
Menestyksen teologialla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Lähinnä se on ihmiskunnian ja lihan menestykseen tähtäävää uskonnollisuutta. Kun kristinusko perustuu lihan tekojen ja menestyksen surmaamiseen, ja uuteen Hengen elämään, joka on USKON kautta Jeesuksessa Kristuksessa.
Kannattais ihan kuunnella saarnaa vaikkapa vain puoli tuntia, niin ei tarvitsisi arvella.
Jeesus sanoi täällä ollessaan: Etsikää ensin tai katsomme raamatusta.
Matt 6: 31. Älkäät siis surulliset olko, sanoen: mitä me syömme, taikka mitä me juomme? eli millä me meitämme verhoomme?
32. Sillä kaikkia näitä pakanat etsivät; sillä teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkia näitä tarvitsevan.
33. Vaan etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.
34. Älkäät sentähden sureko huomisesta päivästä; sillä huomisella päivällä on suru itsestänsä. Tyytykään kukin päivä surullensa.
Ei tämä mikään köyhän Jumalan lupaus ole. Hän lupaa pitää kaikista tarpeistamme huolen.- jomminkummin päin
MOni ei valitettavasti tajua mitä eroa on JUMALAN vanhurskaudella
ja ihmisen VANHURSKAUDELLA. JUmala YKSIN on vanhurskas, ihmisellä ei siis ole mitään vanhurskautta. Mutta Raamattu jatkaa:
Jumala joka on vanhurskas, VANHURSKAUTTAA sen (ihmisen)
jolla on usko Jeesukseen.
Edes vanhurskauttaminen ei ole läheskään kaikille tuttu, vaikka esiintyvät kristityn nimellä. Mölistään kovasti vastaan, mutta ei kuunnella yhtään, mitä vanhurskauttaminen on.
Vanhurskauttaminen on Jeesuksen ajan oikeustermi joka tarkoittaa syylliseksi todetun julistamista syyttömäksi. Eili samaa kun me sanomme, rikollinen armahdettiin.
Kysymys on siis syyllisistä joita armahdus koskee. ei syyttömistä eli synnittömistä.
Jos joku olisi synnitön, ei hän armahdusta tarvitsisi. Mutta ei hän myöskään vanhenisi, ei sairastuisi, eikä kuolisi koskaan. Tästä näemme kuinka kornia on puhe synnittömästä ihmisestä.
Kun syyllinen julistetaan oikeudessa syyttömäksi jonkun toisen kärsittyä hänen tuomionsa hänen puolestaan, ei se tarkoita että rikollisestä olisi tullut vailla syntiä oleva olento.
Tämä se onkin hyvin vaikea ihmisjärjelle käsittää, että Jumalan lasten vanhurskaus on KRISTUKSEN vanhurskautta, jonka Ilmestyskirja kuvaa "valkeisiin vaatteisiin puttuna", ja he itse jatkavat lihansa puolesta syntisinä, mutta Hengestä elävinä matkaansa kohti kehon kuolemaa ja RUUMIIN LUNASTUSTA, joka tapahtuu vasta tuomiopäivänä.
On selvää että Hengen pyhittyminen vaikuttaa kehoonkin, vaihtelevassa määrin, mutta se muutosvoima tulee Kristukselta
hänen rakkautensa tuntemisen kautta. JOs ja kun ihminen on lain alla, niin totta kai hän yrittää vääntää väkisin vanhurskautta kehostaan kun pelko helvetistä tekee koko ajan "kylmän ringin anuksensa ympärille". Silloin ihminen ei toimi rakkaudesta, vaan pelosta ja pakosta, ja pakko ei ole Jumalasta lähtevää. Rakkaudessa ei ole pelkoa, sillä rakkaus pistaa pelon.
Mieleen tulee aika jolloin kaikilla merkittävillä puolueilla oli sama ehdokas maan johtoon. Pilapiirtäjä piirsi pienet pojat kantamaan maanisän kuvia jonossa. Alla oli teksti: Urhojansa kansanvalta esiin nostaa kaikkialta.
- Mistä ushosta puhuta
Kristinuskossa on vain yksi "urho" muita ei tule. Kristinuskon piirissä on paljon sellaisia ihmisiä jotka kantavat esiin urhojansa, mutta ei näistä sen enempää tässä yhteydessä.
- 5+7#
Vihnehän puhuu hyvin vertauksilla . Nyt pitää laitaa meille kaikille opetukseksi elinen Rosenius, jos joltain on jäänyt lukematta.
TAMMIKUUN 17 PÄIVÄNÄ.
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Room. 6:3.
Apostoli tahtoo tässä sanoa: Ajatelkaa, mikä teidät on tehnyt kristityksi! Te olette Kristukseen kastetut. Tiedättekö, mitä tämä merkitsee? Se merkitsee, että te ette ole ainoastaan pestyt ja puhdistetut syntien anteeksisaamisen kautta, vaan lihallinen ihmisenne on sen kautta kuolemaan tuomittu ja kaikkien syntien kanssa upotettu. ja maallisen elämänne tulee nyt olla alituista synnin kuolettamista. Semmoinen on liittomme Kristuksen kanssa. "Olemme hänen kuolemaansa kastetut."
Mutta tämän tulee elämässämme olla todellisuutena, eikä vaan ajatuksina ja sanoina. Se, joka sanoo olevansa Kristuksen oma ja kuitenkin hellii ja puolustaa helmasyntejään, pettää itsensä. Hänen uskonsa on kuollut luulouskoa. Kun meissä tapahtuu kääntymys, uudistamme me liittomme Kristuksen kanssa, johon meitä jo kasteen kautta kutsuttiin. Me olemme hänen kuolemaansa kastetut, ja hänen kuolemansa on synnin kuolema. Ihminen, joka on kääntynyt Jumalan sanan ja Herran omien puoleen tunnustaen uskon armoon, ja kuitenkin elää helmasynneissään, ahneudessa, niin että maallisen omaisuuden hankkiminen on hänelle pääasia, tahi hekumassa, epäsiveellisyydessä, juoppoudessa, kiivaudessa, vihassa, kateudessa, valheessa ja panettelussa, pettää itsensä ja hänen uskonsa on kuollut luulousko. Hänen hurskautensa, kirkossa ja Herran ehtoollisella käyntinsä on silloin ulkokullaisuutta.
Kristuksen kanssa tehty liitto on pyhä liitto. "Me olemme hänen kuolemaansa kastetut". Kristuksen valtakunta maan päällä on tosin täynnä syntiä ja kärsimystä. Sydämesi on alttiina synnin kiusauksille, monasti eksyt ja lankeat, mutta siitä on noustava, jos kerran kuulut Kristuksen valtakuntaan. "Jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus."
Kaikilla Jumalan lapsilla on pyhitetty mieli, joka sotii syntiä vastaan. jos ei omatuntosi sinua soimaa ahneutesi, kunnianhimosi, kateutesi, epäsiveellisyytesi, kiukkusi ja vihasi tähden, vaan elät sovussa syntisi kanssa, hellit ja puolustat sitä, osoittaa tämä, että kristillisyytesi on ala-arvoinen. Jos heikkoudessa kompastumme ja onnettomasti lankeamme, ei silti vielä liittomme Kristuksen kanssa ole rikottu. Mutta kun annamme synnille vapauden, hellimme ja puolustamme sitä, niin silloin on liittomme rikottu.
"Me olemme hänen kuolemaansa kastetut." Synnin kuolettaminen on lihalle katkeraa. Jotta sen totuudessa voisit tehdä, täytyy sinulla olla kuuliainen henki. Kristuksen ihmisluonto kammoksui kuoleman katkeruutta, mutta hänen henkensä oli altis Isän kädestä ottamaan kärsimyksen maljan. Hän sanoi myös uskollisistaan: "Henki tosin on altis, mutta liha on heikko." Jos kuuliaisuuden henki on jättänyt sydämesi, niin taistelu syntiä vastaan sydämessäsi on orjuuden hengen raskasta työtä, koska et mielelläsi synnistä luovu. Silloin kristillisyytesi kehittyy ulkokullaisuudeksi. Sinun on elettävä uskossa, onnellisessa luottamuksessa ja varmuudessa siitä, että Jumala anteeksi antaa kaikki syntisi. Niin kuuliaisuuden henki säilyy sydämessäsi.
Miten sinun käyneekin taistelussa, onnistut sitten paremmin tahi huonommin synnin vastustamisessa, on armoliitto sittenkin Jumalan puolelta luja. Niin kauan kuin taistelet syntiä vastaan ja pukeudut Kristuksen vanhurskauteen on liittosi luja. Tähän perustuu armovaltakunta, jossa synnit anteeksi annetaan.
Miten huonosti näytätkin edistyvän, niin elät kuitenkin totisesti armossa, jos kuoletat synnin ja uskot Jumalan armoon. Ja niin kauan kuin sydämestäsi uskot armoon, olet sinä myös halukas kuolettamaan synnin ja seuraat uskollista Vapahtajaasi. Lihalle on tämä tie katkera. Kristuksen kuolema oli katkera kuolema. Me olemme "kastetut hänen kuolemaansa." Lihan kuolettaminen on meillekin katkeraa. Tuskan huudolla hän heitti henkensä. Tuskan huuto usein nousee sydämestäsi avuksi huutaessasi Herraa. Mutta, älä väsy! Sinä omistat suuren onnen. Vaelluksesi päättyy ikuiseen kunniaan. Tahtonet sen voittamiseksi jotain kärsiäkin.
Kunniankruunu on paikkana niille, jotka loppuun asti kestävät. Onhan tämä totinen sana: "Sillä jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää. Jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita."
Valvo, rukoile ja taistele vielä vähän aikaa, pian saavutat Kaanaan maan. Siellä sinua odottaa voiton kruunu ja seppele. Siis, valvo, rukoile ja taistele! - muuttis
5+7# kirjoitti:
Vihnehän puhuu hyvin vertauksilla . Nyt pitää laitaa meille kaikille opetukseksi elinen Rosenius, jos joltain on jäänyt lukematta.
TAMMIKUUN 17 PÄIVÄNÄ.
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Room. 6:3.
Apostoli tahtoo tässä sanoa: Ajatelkaa, mikä teidät on tehnyt kristityksi! Te olette Kristukseen kastetut. Tiedättekö, mitä tämä merkitsee? Se merkitsee, että te ette ole ainoastaan pestyt ja puhdistetut syntien anteeksisaamisen kautta, vaan lihallinen ihmisenne on sen kautta kuolemaan tuomittu ja kaikkien syntien kanssa upotettu. ja maallisen elämänne tulee nyt olla alituista synnin kuolettamista. Semmoinen on liittomme Kristuksen kanssa. "Olemme hänen kuolemaansa kastetut."
Mutta tämän tulee elämässämme olla todellisuutena, eikä vaan ajatuksina ja sanoina. Se, joka sanoo olevansa Kristuksen oma ja kuitenkin hellii ja puolustaa helmasyntejään, pettää itsensä. Hänen uskonsa on kuollut luulouskoa. Kun meissä tapahtuu kääntymys, uudistamme me liittomme Kristuksen kanssa, johon meitä jo kasteen kautta kutsuttiin. Me olemme hänen kuolemaansa kastetut, ja hänen kuolemansa on synnin kuolema. Ihminen, joka on kääntynyt Jumalan sanan ja Herran omien puoleen tunnustaen uskon armoon, ja kuitenkin elää helmasynneissään, ahneudessa, niin että maallisen omaisuuden hankkiminen on hänelle pääasia, tahi hekumassa, epäsiveellisyydessä, juoppoudessa, kiivaudessa, vihassa, kateudessa, valheessa ja panettelussa, pettää itsensä ja hänen uskonsa on kuollut luulousko. Hänen hurskautensa, kirkossa ja Herran ehtoollisella käyntinsä on silloin ulkokullaisuutta.
Kristuksen kanssa tehty liitto on pyhä liitto. "Me olemme hänen kuolemaansa kastetut". Kristuksen valtakunta maan päällä on tosin täynnä syntiä ja kärsimystä. Sydämesi on alttiina synnin kiusauksille, monasti eksyt ja lankeat, mutta siitä on noustava, jos kerran kuulut Kristuksen valtakuntaan. "Jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus."
Kaikilla Jumalan lapsilla on pyhitetty mieli, joka sotii syntiä vastaan. jos ei omatuntosi sinua soimaa ahneutesi, kunnianhimosi, kateutesi, epäsiveellisyytesi, kiukkusi ja vihasi tähden, vaan elät sovussa syntisi kanssa, hellit ja puolustat sitä, osoittaa tämä, että kristillisyytesi on ala-arvoinen. Jos heikkoudessa kompastumme ja onnettomasti lankeamme, ei silti vielä liittomme Kristuksen kanssa ole rikottu. Mutta kun annamme synnille vapauden, hellimme ja puolustamme sitä, niin silloin on liittomme rikottu.
"Me olemme hänen kuolemaansa kastetut." Synnin kuolettaminen on lihalle katkeraa. Jotta sen totuudessa voisit tehdä, täytyy sinulla olla kuuliainen henki. Kristuksen ihmisluonto kammoksui kuoleman katkeruutta, mutta hänen henkensä oli altis Isän kädestä ottamaan kärsimyksen maljan. Hän sanoi myös uskollisistaan: "Henki tosin on altis, mutta liha on heikko." Jos kuuliaisuuden henki on jättänyt sydämesi, niin taistelu syntiä vastaan sydämessäsi on orjuuden hengen raskasta työtä, koska et mielelläsi synnistä luovu. Silloin kristillisyytesi kehittyy ulkokullaisuudeksi. Sinun on elettävä uskossa, onnellisessa luottamuksessa ja varmuudessa siitä, että Jumala anteeksi antaa kaikki syntisi. Niin kuuliaisuuden henki säilyy sydämessäsi.
Miten sinun käyneekin taistelussa, onnistut sitten paremmin tahi huonommin synnin vastustamisessa, on armoliitto sittenkin Jumalan puolelta luja. Niin kauan kuin taistelet syntiä vastaan ja pukeudut Kristuksen vanhurskauteen on liittosi luja. Tähän perustuu armovaltakunta, jossa synnit anteeksi annetaan.
Miten huonosti näytätkin edistyvän, niin elät kuitenkin totisesti armossa, jos kuoletat synnin ja uskot Jumalan armoon. Ja niin kauan kuin sydämestäsi uskot armoon, olet sinä myös halukas kuolettamaan synnin ja seuraat uskollista Vapahtajaasi. Lihalle on tämä tie katkera. Kristuksen kuolema oli katkera kuolema. Me olemme "kastetut hänen kuolemaansa." Lihan kuolettaminen on meillekin katkeraa. Tuskan huudolla hän heitti henkensä. Tuskan huuto usein nousee sydämestäsi avuksi huutaessasi Herraa. Mutta, älä väsy! Sinä omistat suuren onnen. Vaelluksesi päättyy ikuiseen kunniaan. Tahtonet sen voittamiseksi jotain kärsiäkin.
Kunniankruunu on paikkana niille, jotka loppuun asti kestävät. Onhan tämä totinen sana: "Sillä jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää. Jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita."
Valvo, rukoile ja taistele vielä vähän aikaa, pian saavutat Kaanaan maan. Siellä sinua odottaa voiton kruunu ja seppele. Siis, valvo, rukoile ja taistele!Aamen. Siinäpä sopivaa sanaa Roseniukselta meille. Tähänkin päivään.
- an sori, näi on
muuttis kirjoitti:
Aamen. Siinäpä sopivaa sanaa Roseniukselta meille. Tähänkin päivään.
Kunnianruunu palkkana meille, ei kyllä ole kristinuskoa. Vaikka Rosenius monessa kohtaa oikeassakin on, hänen tekstissään on kuitenkin hyvin heikkoja kohtia. Liekkö pietismiä vai onko lisäksi vielä jotakin muutakin lisäsekoitetta hänen opissaan, vaikkapa herrnhutilaisuutt?
Otan muutaman esiin tässä:
Taistelukaan ei tule omista voimistamme käsin, vaan USKON KAUTTA Jeesukselta Kristukselta.
Kristitty elää Hengestä, siis USKON KAUTTA Kristuksessa, - ei ainoastaan hänen kuolemassaan, vaan ennen kaikkea uutta
elämää HENGESSÄ, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
Jos kilvoituksesta aletaan räätälöimään elementtejä ja mittaria pelastukselle, niin pian ollaan ojan puolella. Aletaan mittaileen minkä verran kilvoitusta pitää olla, jotta olisi lupa uskoa Kristukseen.
EI! Vaan Kaikki taivaan tavarat tulee meille lähjana, uskon kautta Jeesukselta Kristukselta. Ja siksi onkin välttämätöntä saarnasta yksin Kristuksesta ja pysyä yksin hänessä. Siis USKO usko usko.
Mutta toisessa merkityksessä kun eräs Jellivaaran saarnaaja julisti.
Kun Jeesuksen opetuksia lukee ja hänen toimintamalliinsa perehtyy, siitä kyllä näkee mistä tie kulkee taivaaseden.
Esim: Liha ei tule ikinä halukkaaksi itsensä kuolettamiseen. KUYllettaminen tulee Hengen haluna. Roseniksen opeissa on
paljon sellaista itsetehtyä vanhurskautta joka ei pidä paikkaansa
kun jokainen rehellisesti tutkii itseään. On itsepetosta ryhtyä luottamaan omiin kuoletuksiinsa ja muihin ponnisteluihinsa.
Me tiedämme että kristityt ovat vain ihmisiä kaikkne heikkouksineen ja puutteineen. Heidät erottaa jumalattomista vain siitä, että heillä on usko Kristukseen.
- Seurakuntalainen.
Oletko pikkuisen pihalla kaveri?
Rupea saarnaajaksi.- teu,
Meillä on paikat puukattu täyteen , Siis Es /Lestoilla ,,ei saumaa
kaippa ymmärrät , Jotenkin me tarvitseme Jeesuksen palvelijan
ei saa ta nan ,sillä se on pahasta. Se vanha kapina siellä mistä
Se kaunis Keruubi oli lähtöisin . Sen kapinan jäklkeen ovat,,
kaikki tekonsa tehneet , ja sieltä saa ta na tuli eksyttämään ,,
Aatamia ja Eevaa , Josista Jumala ihmetteli , joko ne ne nyt
joutui syntiin , ?
Ihmekös tuo kun saa ta na oli mennyt Käärmeeseen , ja siitä käsin
houkutteli Eevan , joka sitten houkutyteli ,miehensäkin Aadamin , ja
jonka toiminnan katsoi Jumala, Kapinahengeksi Häntä vastaan .
Ja taivasta vastaan ..
- teu,
Tammikuu. Kristus sanoo kaikille omilleen " Tehkää parannús " KR, 1938.
Hän sanoo/tahtoo ,että koko heidän elämänsä on alituista parannusta . Synti
näet pysyy lihassamme niin kauan kuin elämme , ja riitelee hengeä vastaan , joka
JOKA SOTII lIHAA VASTAAN . kAIKKI Vanhurskauttamisen jälkeen tehdyt teotvat ymsinkertaiusesti vain alituista parannusta eli hyvää aikomusta vasatustaa syntiä.
Toisin ei voi olla . Jatkuvassti perataan pois stntiä , joka laki on ilmoittanut ja joka on annettu anteeksi Kristuksessa Kasnaanin maan valloittamisen jälkeenkin Israelilaisia
käskettiin karkottamaan maan entiset asukkaat . Niiden karkottamínen ei ollut help -
ompaa kuin maan valloittaminen ..
Ei liioin ole helponpaa perata alituisen parannuksen kautta pois jäljille jääneitä
syntisiä kuin alussa tulla niiden vihollisiksi ja vihata niitä . Tämän vuoksi pyhät
ovat usein sydämestään murheellisia ja valittavat syntiänsä , kun Jumala koettelee
heitä lain kaut, vaikka he kutenkin ovat armoss, synnitkun ovat heille anteeksiannetut
ja heidsöän siis pitäisi iloita Herrassa. Psalmeissa nähdään.että he valitsevat ja Rukoilevat Jumalan Armoa silloinkin, kuin eivät eunne omissatunnoissaan mitään erityisiä syntejä ..
Tämä sopii erityisesti tesalle..
Kirjoittanut : LUTHERI: manaa jumalan lapsille.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1432946- 502432
- 1072391
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382101- 981627
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2341614Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141478Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4101472Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j81449R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi191251