E-pillereiden aloittaminen

Girly18

Tässä olisi muutama kysymys e-pillereiden aloittamista koskien, olisi mukava saada asiantintevilta vastsuksia :)

-Voiko ensimmäisen e-pillerin ottaa muulloin, kuin kuukautisten ensimmäisenä päivänä?
Tiedän, että tarkoituksena on varmistaa ettei ole raskaana... Mutta jos on 100% varma, ettei raskauden mahdollisuutta ole?
-Kun ottaa ensimmäisen pillerin, tuleeko kuukautiset siitä huolimatta päälle vai tuleeko ne vasta seuraavalla taukoviikolla?
-Voiko pillereitä syödä esim. vain joka toinen kuukausi (tässä tapauksessa tiedän, että joudumme poikaystäväni kanssa olemaan kuukauden erossa, enkä haluaisi turhaan hormoneja popsia)
-Millaisia fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia pillereillä on teille ollut? Itseä ainakin ihmetyttää, kun kaveri kertoi rintojensa puhjenneen täyteen kasvuun e-pillereiden ottamisen alettua, onko tämä normaaliakin?

Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)

6

14313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+13

      Pillerit voi kyllä aloittaa muulloinkin kuin kuukautisten ensimmäisenä päivänä, mutta silloin on huomioitava, ettei ehkäisytehoa ole heti. Jos aloitat pillerit muuna kuin menkkojen ekana päivänä, sinun tulee käyttää muuta ehkäisyä (kondomia) vähintään 7 päivän ajan (eli 8.pilleripäivänä voi olla ilman kumia), mutta varmuuden vuoksi kannattaa lisäehkäisyä käyttää koko ensimmäisen liuskan loppuun.
      Jos aloitat pillerit ensimmäisenä menkkapäivänä, ehkäisyteho on heti voimassa.
      - Itse olen aloittanut pillerit muuna kuin ekana menkkapäivänä, mutta tämäkin johtui paljolti siitä syystä, että omat kuukautiseni olivat niin epäsäännölliset, että olisin voinut odottaa menkkoja ja pillerien aloitusta muutaman kuukaudenkin. :)

      Jos on tosiaan varmassa tiedossa ettet raskaana ole niin tuskin sitä tarvitsee varmistaa.

      Joillekin tulee ja joillekin ei. Se selviää vain sillä, että aloitat ja kokeilet.
      - Itselläni aloittaessani pillerit muuna kuin 1. menkkapäivänä, vuoto tuli vasta lumepillerien aikana.

      Jos et halua sitoutua syömään pillereitä koko ajan niin älä sitten aloita ollenkaan. On tyhmää kehon rääkkäämistä ja pelleilyä syödä vain joka toinen kuukausi. Saat sillä hormonitoimintasi aivan solmuun. Lisäksi, enkä nyt halua pelotella, koska riski on suht pieni, niin esim. veritulppariski on aina suurin, kun pillerit aloittaa. Syö siis pillereitä koko ajan ja pidä "taukoa" vain pilleriesi mukaisen taukoviikon verran, älä yhtään enempää tai ehkäisyteho menee. Ja jos söisit joka toinen kuukausi niin joka kuukauden eka viikkohan teillä menisi sen kumin kanssa...

      Vaikutukset ovat aina yksilöllisiä ja niitä ei voi tietää ennen kuin itse kokeilee. Miksei tuo nyt olisi mahdollista, että rinnat "heräävät kukkaan" e-pillereistä, joillakuilla kun ne tosiaan voivat vähän rintavarustusta kasvattaa.
      - Itse syön Yazeja, syönyt jo 1½ vuotta. Ihan alussa, ekan viikon aikana, oli ehkä lievää päänsärkyä ja kovaa nälkää, mutta se laantui kyllä. Nyt pidemmässä käytössä en ole huomannut mitään ihan erityistä tai ainakaan mitään mikä kauheammin häiritsisi. Välivuotoni muuttuivat vähän pidemmiksi ja niukemmiksi normaaleihin menkkoihini nähden. Olen ehkä aavistuksen itkuherkempi tai ainakin otan helpommin vastoinkäymisistä itseeni, mutta toisaalta tämä on piirre joka minussa on ennen pillereitäkin ollut. Painoon pillerien en usko vaikuttaneen, vaikka lihoinkin niiden aloituksen jälkeen. Lihomiseen oli kuitenkin syynä enemmän syömistottumukset kuin pillerit.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle. :)

      • Girly18

        Kiitos hurjasti tästä, oli oikein näpsäkkä paketti! Uskallan siis aloittaa pillerit heti kun ne saan (varmaankin sijoittuu pari päivää kuukautisten jälkeen) ilman mitään huolia. Toki vielä lääkäriltäni tarkistan mutta tämä oli hyvä tietää :)
        Ja jeps vähän ajattelinkin että kokonainen taukokuukausi voisi olla aika pöljä idea mutta, heh, pitihän sillekin joku järkiperäinen syy olla.
        Eikai se auta muutaku ootella millaisia vaikutuksia niistä itselle alkaa ilmaantumaan, rintojen kokoa en ainakaan millään haluaisi muuttaa paisuttamalla... Ajatuskin karmaisee!
        Saa kertoa lisääkin mitä mieleen kellään vaan tulee tai jos on eri mieltä tai ihan mitä vaan, mielelläni otan vinkkejä, ohjeita ja nippelitietoja vastaan!


    • Epill

      "Tietyissä tilanteissa ehkäisypillerit ovat mahdollista aloittaa myös kesken kuukautiskierron, eli missä tahansa vaiheessa sykliä (ns. Quick Start). Tämä edellyttää raskauden poissulkemista raskaustestillä ja että potilaalla ei ole ollut suojaamattomia yhdyntöjä edellisten kuukautisten jälkeen. Menetelmää käytettäessä potilas ohjataan käyttämään myös lisäehkäisyä (konndomia) viikon ajan. QuickStart-menetelmä sopii erityisesti asiakkaille, joilla ei ole ehkäisyn tarvetta vaan pillerit aloitetaan kuukautishäiriöihin."

      http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/ammattilaiset/tietopankki/raskauden_ehkaisy/hormonaalinen_ehkaisy/

    • tietämätön

      Heips! Osaakos kukaan neuvoa minua? Olen tällä hetkellä onnellisesti parisuhteessa, mutta ennen seurustelua tuli sekoiltua huolella ja otettua 3 je-pilleriä vuoden sisällä.

      Poikaystävän kanssa kävi sitten vahinko kun hän oli lauennut, että kumi jäi puoliksi sisään. Siinähän ei ollut sitten muuta vaihtoehtoa kuin taas joutua ottamaan je. :/ Silloin päätin, että aloitan pillerit ja minulla olikin seuraavana päivänä je:n otosta terkkari ja hän antoi minulle gestinyl-merkkisiä e-pillereitä. Sanoin hänelle ottamastani jälkiehkäisystä ja hänkin uskoi, että se varmasti tehoaa kun vahinko kävi kierron lopulla.

      Vahinko tapahtui siis 20.1. ja kuukautiset sitten alkoivat 25.1. eli kp 29. Normaalisti minulla on muutenkin kp 25-29. Minulla on usein kestänyt kuukautiset 5-6päivää. Nyt alkoi huolestuttaa, kun on jo kuudes päivä meneillään ja tulee kirkkasta ja ruskeaa verta vieläkin. Normaalisti kuudentena päivänä tulisi ihan vähän ruskeaa vuotoa. Kannattaako tästä huolestua? Pitääkö soittaa paniikissa terveydenhoitajalle?

    • sopii kuvaan

      Ei tarvitse panikoitua.
      Sinulla on elimistössäsi kaksi uutta asiaa, jotka voivat aiheuttaa tämän. Olet ottanut je-pillerin ja olet aloittanut e-pillerit.
      Lue molempien pakkausselosteet. Je-pillerit voivat aiheuttaa ylimääräisiä vuotoja ja saman voivat tehdä e-pillerit. E-pillereillä nuo sivuvaikutukset yleensä poistuvat 1-3 kuukauden kuluessa.
      Suosittelen kuitenkin, että teet raskaustestin, kun olet ensimmäistä kertaa taukoviikolla tai lumepillereissä. En nyt selvittänyt, kummat noissa gestinyleissä on.

    • Anonyymi

      Pakko kysyä.. Jos on alottanut Yaz e- pillerit menkkojen toisena alkamispäivänä eli seuraavana päivänä kun ne ovat alkaneet (esim aamulla) voiko illalla olla jo yhdynnässä ilman kondoomia? Onko teho jo alkanut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe