50 tai 60-luvun jenkki ympärivuotiseen ajoon

teen toisin

suunnitelmissa on hankkia joku esimerkiksi 1959 mallinen jenkki ympärivuotiseen ajoon. siis priimakunnossa oleva yksilö. kiinnostaisikin kuulla miten tuon ikäiset jenkit lämpiää sisältä kovilla pakkasilla? onko muut tehneet samaa, eli ajaneet vanhalla klassikolla ympäri vuoden? kokemuksista olisi kiva kuulla.

31

1843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelpo Mies

      Tottakai ne lämpiää, sitä varten niissä se lämmityslaite on. Se oli nimittäin tuohon aikaan erikseen ruksattava optio, ja siellä missä sitä tarvittiin sen oli myös toimittava.
      Ilmankierto on vähän heikompaa, eli ikkunat huurussa saat pääsääntöisesti ajella.

      Tuon ikäisen auton laittaminen jokapäiväiseen käyttöön osoittaa joko tinkimätöntä asennetta tai taipuvaisuutta masokismiin.

    • 9+7

      No saahan siinä ainakin valtio verotuloja kun tuonikäisen kiskaisee pakkasella käyntiin - kulutus lienee silloin siinä 30-50 litraa sadalla.....



      ps. kohta tänne kirjoittelee joku "asiantuntija", että kyllä hänen letukkansa vie vain 5 litraa.....

      • ^^^^^^^^

        Oma -69 mallinen midsize kulutti n.14,5l/100km, ympärivuotisessa ajossa, yli 10 vuoden ajalta mitattuna. Pidin kirjaa, johon merkitsin jokaiselle tankkauksella kilometrit ja litrat.
        Vaikka moottori oli -69 mallinen (350cid), ei se eroa perustekniikan osalta mitenkään vaikapa 59-mallisesta. Sama lohko, eri kannet, sama imusarja (esim. performer) sama kärjellinen virranjakaja, sama kaasari yms.

        Lämmityslaitteen kennosta riippuu, kunka lämmin auto on, moottori tuottaa lämpöä aivan varmasti riittävästi.


      • opettele asiat

        jos fiat 127 vei kesällä 5 litraa ja talvella 6. niin fullside jenkki vie kesällä 20 litraa ja talvella 24. viiteen litraan tulee aina se litra lisää, auto kun auto. sitä varten on lämpimät tallit että sen jenkin saa ilman lohkoa kuumana käyntiin. ja termostaatti säätää koneen lämpötilan optimiksi jolloin ainoa erottava tekijä kesällä ja talvella on lumi ja jää.


      • opettele itse
        opettele asiat kirjoitti:

        jos fiat 127 vei kesällä 5 litraa ja talvella 6. niin fullside jenkki vie kesällä 20 litraa ja talvella 24. viiteen litraan tulee aina se litra lisää, auto kun auto. sitä varten on lämpimät tallit että sen jenkin saa ilman lohkoa kuumana käyntiin. ja termostaatti säätää koneen lämpötilan optimiksi jolloin ainoa erottava tekijä kesällä ja talvella on lumi ja jää.

        Opettele kirjoittamaan. Kirjoituksesi on täyttä paskaa, sekä kieliopillisesti, että sisällöllisesti.


      • suosittelen sulle
        opettele itse kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan. Kirjoituksesi on täyttä paskaa, sekä kieliopillisesti, että sisällöllisesti.

        mene vihanhallintakurssille jos noin riehut!!


      • opiksi
        suosittelen sulle kirjoitti:

        mene vihanhallintakurssille jos noin riehut!!

        mene sinä uskontotunnille kun et mitään usko.


    • Caddy '63

      jos ja kun päädyt moiseen ja hankit ympärivuotiseen käyttöön tuollaisen vanhan jenkin...
      Ajo-ominaisuudet... hidas ohjaus kun iso laiva lähtee sivuluisuun. Toivottavasti omaat nopeat kädet ! :-D
      Kun tahtoo olla aikas hidas ohjaus&useampi kierros ratissa.
      Jarrut yksipiiriset vielä tuonikäisissä.
      Taitaa olla vielä jopa 62-mallisissa yksipiiriset.
      Omassa '63 Caddyssä jo 2-piirijarrut. Ja alusta jo "parempi" kuin 'esim. '59-mallissa.

      Autosta kannattaa sitten käydä/vaihtaa jarrukumet/sylinterit. Ja tehdä perusteellinen huolto ( kaikki kumiletkut ym... kannattaa vaihtaa ).
      Yli 50-vuotiaat muoviosat saattaa olla jo aikas arkoja särkymään (esim. lamppujen muovilinssit ... ) Hommaa uudet ( re-production -linssit talvikäyttöön ja alkuperäiset tallin hyllylle ). Uudet tiivisteet oviaukkoihin ja sivulaseihin, että viima kestää ulkopuolella.
      Aikomuksesi ei kuitenkaan "röstöhyödyntää" ko. ajoneuvoa ? Vaan ajella sitä kuitenkin hoitaen ja vaalien ?! :-D
      Tuulilasinpyyhkijät... Näissä 50-lukuisissa alipainetoimisia. Kannattaa harkita muutossarjaa, jolla saat ne mekaanisesti toimiviksi (sähkömoottorilla ).
      Talvikäytössä... voi olla kaikenlaiset öljy & nestevuodot riesana. Kylmässä kun kaikki tuppaa kutistumaan. Mutta jos ja kun auto viimeisen päälle kunnossa ,niin mikäs sillä on sitten ajella talvellakin. Niinhän ne ovat tehneet aikoinaan, kun ko. autot olivat uusia. Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuja.

      • hudson

        Vaikea saada talvella käyntiin jos on vielä 6 voltin sähkötkin tasavirtalaturilla.
        Itse en lähtisi tientukkeeksi vanhalla museolintalla.
        Hinausköysi kuuluu sitten vakiovarustukseen.


      • nosduh
        hudson kirjoitti:

        Vaikea saada talvella käyntiin jos on vielä 6 voltin sähkötkin tasavirtalaturilla.
        Itse en lähtisi tientukkeeksi vanhalla museolintalla.
        Hinausköysi kuuluu sitten vakiovarustukseen.

        Kyllä ne 12 voltin sähköjärjestelmällä ja lähtee käymään paremmin kun kaikenmaailman mersut ja tojotat.


      • Caddy '63
        hudson kirjoitti:

        Vaikea saada talvella käyntiin jos on vielä 6 voltin sähkötkin tasavirtalaturilla.
        Itse en lähtisi tientukkeeksi vanhalla museolintalla.
        Hinausköysi kuuluu sitten vakiovarustukseen.

        jenkki GM-autoissa (mm. Cadillacissa), vm. 1962 asti tasavirtalaturi 12V.
        Voi kyllä jo olla aikas monessa vaihdettu nykyaikaisempaan, vaihtovirtalaturiin. Mutta, alunperin/tehtaalta lähteneet tasavirtalaturilla varustettuna.


      • vacuum wipers

        Alipainepyyhkijät, jos pyyhkijämoottori on kunnossa , toimivat aivan hyvin talvellakin. Etuna portaaton pyyhinnopeuden säätö. Lasiin kiinni jäätyneet pyyhkijät eivät riko paikkoja. Se on toinen etu.


    • 12+7

      No itse en kyllä raaskisi 59 caddyllä ajaa talven suolateillä ja pakkasissa.....

    • DAADAA 5/5

      AP:n tarkoitus on aivan selvästi aiheuttaa ÄLÄMÖLÖÄ!

    • Chevrolet 1983

      60-lukuisia ainakin on ympärivuotisessa käytössä.
      Noihin ylläoleviin lisäisin, että:
      -Jos alusta on huolellisesti hiekkapuhellettu, maalattu ja ruostesuojattu, niin mikä ettei suolakelilläkin. Ruostesuoja-aineet eivät yleensä tartu ruosteisille pinnoille.
      -Mielellään talveksi auto, jossa on ohjaustehostin, monissa 60-lukuisissa on. On vähemmän kierroksia ratissa ja painava kori menee ihan hyvin liukkaalla, itseasiassa käyttäytyy paljon rauhallisemmin kuin kevyemmät autot ja siksi helpompi hallita.
      -Noi polttoaineen kulutukset on aika pitkälti kiinni polttoainelaitteista, mutta eihän se nyt kuitenkaan pyhällä hengellä kulje. Tarkoitan, että polttoaineen kulutukset voi esim. tuplata esim. loppuunajetulla kaasarilla yhdistettunä huonoihin säätöihin. Suosittelisin jonkun uudemman korvaavan polttoainejärjestelmän asentamista.
      -Kyllä mun tietääkseni oikein hyvän tasavirtalaturin pitäisi toimia hyvin talvellakin, kunhan se on vimpan päälle kunnossa eikä ole alimittainen. Tasavirtalaturi on sellainen laite, ettei moni saa sitä lataamaan aivan niin kuin sen pitäisi. Vain puoliksi lataava tasavirtalaturi lataa siten usein kuitenkin kesällä tarpeeksi.

      • uskomatonta.

        Missäpäin suomea joku 60-lukuisella vielä ajelee ympäri vuoden päivittäin?
        Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Täytyy olla melkoinen elämäntapaintiaani jos tuommoista viitsii harrastaa.
        Heitä voi olla 1/100 000 henkilöstä suomessa jos niinkään paljoa.


      • ^^^^^^^^
        uskomatonta. kirjoitti:

        Missäpäin suomea joku 60-lukuisella vielä ajelee ympäri vuoden päivittäin?
        Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Täytyy olla melkoinen elämäntapaintiaani jos tuommoista viitsii harrastaa.
        Heitä voi olla 1/100 000 henkilöstä suomessa jos niinkään paljoa.

        Mitenkä niin "uskomatonta"?
        Ajeleehan monet kaikenmaailman tojotoilla, mersuilla ja skoodillakin.
        Niitäkin useat pitää aivan "normaaleina ihmisinä".

        Tuollainen vanhempi jenkkiauto lähtee aivan samanlailla avaimesta käyntiin, niinkuin ne uudemmatkin kulkuvälineet.
        Ei ne välttämättä vaadi sen kummempaa "harrastamista".
        Tuollainen peruskunnossa oleva auto toimii normaaleilla huolloilla aivan hyvin ympärivuotisena ajoautona.


      • jenkkijee....
        uskomatonta. kirjoitti:

        Missäpäin suomea joku 60-lukuisella vielä ajelee ympäri vuoden päivittäin?
        Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Täytyy olla melkoinen elämäntapaintiaani jos tuommoista viitsii harrastaa.
        Heitä voi olla 1/100 000 henkilöstä suomessa jos niinkään paljoa.

        "...Missäpäin suomea joku 60-lukuisella vielä ajelee ympäri vuoden päivittäin?
        Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Täytyy olla melkoinen elämäntapaintiaani jos tuommoista viitsii harrastaa."

        kyllä näitä intiaaneja on ( tai ainakin ollut ! ) LOL !!!! ;-D

        Yksi kaverini ajeli vielä "muutama aika" sitten kaikki talviajot 'jenkkijee-vehkeillä: kalustona ol imm. 64 Valiant, '63 Chevy Impala, '66 GT Dart, '69 isolohko Camaro.
        Jne...
        sitkeä sissi !
        Nyt talviautona hänellä jo uudempi jenkkicoupe, TPI- v8-uiskukoneella.


      • keittokirjastonhoita

        Suosittelen lämpimästi 2000- luvula valmistettua pelivehjettä. Oma masokistisyyteni ei riittäisi kurvailuun AUTOLLA talviräntäkelissä. Säälisin autoani varmaan liikaa. OK: sait älämälöälömöä. Onkos hyvä?


    • Uno mirafiori

      riippuu tieten ajomäärästä myös onko vanhan jenkin hankkiminen ympärivuotiseks ajokiksi mitään järkeä...ja lompakon paksuudesta. Velipoika ajelee ´66 Dartilla (suora kuutonen) ympäri vuoden, työmatkat lähinnä n. 30 km päivässä. Noilla kilsoilla ei ole oikeastaan mitään väliä viekö 7 l/100 vai 12l/100. Arvo ei enää alene,päinvastoin ja tekniikka on yksinkertainen. Lämpöäkin kuulemma riittää. Se on ihan miten asian laskee.

      • korjatut...

        Varmaan ovat paljon hitsattuja ja parsittuja autoja nuo vanhukset, 60-luvun autot olivat ruosteisia romuja jo -70 luvun lopulla.


    • Pilli-Piiparinen

      Onhan päivänselvää että Sumen ilmasto- ja keliolosuhteet ovat autolle kuin autolle kova paikka. Mutta korin ruostevaurioiden korjaus ei välttämättä tarkoita kauheilla mälleillä kiinni räittyä ratsupaikkaa ruosteisen pellin päällä.
      Hyvin tehty korikorjaus on kuin uusi eikä eroa huomaa kukaan.

      • naamiointi

        Ainahan vanhoja autoja on fiksailtu, vaihtelevalla menestyksellä.
        Korjattu kohta on aina heikompi kuin ehjä alkuperäinen.
        Vanhasta paskasta ei saa uutta tekemälläkään, valitettavasti.


    • Jouko A.

      Ehkä sinun osaamistasollasi. Tositekijät tekee jopa parempaa kuin uusi. Hei, se on peltiä ja se tottelee tekijäänsä.

      • vanhat tappurit

        Eikä sinunkaan osaamistasollasi, vanha on vanha ja se ei muutu uudeksi vaikka kuinka paljon hitsaisit ja parsisit.
        Vuosimalli on edelleen sama vanhapaska.
        60-luvun moottorit on vanhaa nooanaikaista tekniikkaa, jotka ei kestä 100 000km enempää tekemättä koneremonttia.
        Karkeilla välyksillä ja toleransseilla tehtyjä moottoreita.


      • Chevrolet 1983
        vanhat tappurit kirjoitti:

        Eikä sinunkaan osaamistasollasi, vanha on vanha ja se ei muutu uudeksi vaikka kuinka paljon hitsaisit ja parsisit.
        Vuosimalli on edelleen sama vanhapaska.
        60-luvun moottorit on vanhaa nooanaikaista tekniikkaa, jotka ei kestä 100 000km enempää tekemättä koneremonttia.
        Karkeilla välyksillä ja toleransseilla tehtyjä moottoreita.

        Justiinsa joo. Miten esim. Chevrolet Small block-moottorit. Niitä on ainakin miljoona kilometriä ajettuja kun on viety romikselle suoraan ajosta. Korjaamokirjan mukaan välykset on muuten hemmetin tiukat. Satamillisillä männillä 2,5-7 sadasosamillimetriä männän ja sylinterin välinen välys.


    • Kelpo Mies

      Ei ikä ole autolle rasite, jos se on hyvin pidetty. Koskee käyttiksiä ja harraste- 7 elämäntapa-ajoneuvoja.

      Mitä iloa on nykyaikaisesta tekniikasta, jos se tuo kasapäin kalliita ongelmia mm. lisääntyneenä huollontarpeena sekä vikaherkkänä elektroniikkana. Jos olet moottori-insinööri, ymmärrän hypetyksen, mutta kerropa mitä etuja nykyinen moottoritekniikka tarjoaa tavalliselle kuluttajalle, verrattuna "nooanaikaiseen" ? Mitä tavan kuluttaja hyötyy hienomekaanisesti viimisen päälle olevista toleransseista ?

      Molempiin kysymyksiin vastaus on: EI YHTÄÄN MITÄÄN !!

      Minä voin taasen mainita omasta General Motors 90° V6 (4300 Vortec) -moottoristani hyvän toimintavarmuuden, vähäisen huollontarpeen sekä äänettömyyden ja värinättömyyden.
      Moottorin tuotanto aloitettiin vuonna 1978 ja sitä valmistetaan tänäkin päivänä. Loistava esimerkki siitä, että kun suunnitellaan kerralla hyvä, se toimii.

    • bensaaa

      mulla oli kuuri kortin saanen käyttöautona 64 ford joskus, ööh 25 v sitten,
      oli kovillapakkasillakin ulkona, tajuttoman hitaasti lämpisi kovilla pakkasilla, ei oikeen puhallust tehot riittäneet (tietysti kojelaudan alla putkostot paskana..)
      Nyt on 50-luvun lopun ford, täysin entisöitynä museokilvissä. on kok vuoden min 14 säilytyksessä, joulukuussa kun oli pari astetta plussan puolella ajelin autolla, ja noin 10 min ajon jälkeen piti ottaa ulkotakki pois, tuottaa lämmintä paljon paremmin kuin 2004 käyttö auto bensa mondeo . hyvin pitkälti nykyautoilu vikakoodeineen on persiistä !

    • Siivellinen 65

      Joo täällä vm 65 bensa mersulla mennään ympäri vuoden. noin 8 000 km/vuosi ja hyvin onnistuu.Autolla ajettu n 500 000 tkm.

      • varaosat

        Mistä löydätte varaosat nuin vanhoihin autovanhuksiin?
        Kun uudempiinkaan ei enää osia tahdo löytyä.


      • Vara parempi
        varaosat kirjoitti:

        Mistä löydätte varaosat nuin vanhoihin autovanhuksiin?
        Kun uudempiinkaan ei enää osia tahdo löytyä.

        Mietipä sitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe