kannattaako enää opiskella lähihoitajaksi? tuntuu,että lähihoitajia valmistuu vuosittain todella paljon enemmän,kun sairaanhoitajia.
Riittääkö kaikille valmistuneille edes töitä?
kannattaako enää opiskella lähihoitajaksi?
236
8187
Vastaukset
- sdg3
Ei riitä! Ja ei kannata enää opiskella hoitajaksi
- : X
Suomi tapetaan sukupuuttoon, ei tarvita hoitajia, ei rekkakuskeja, ei taksinkuljettajia.( tilastot kertoi) Vain johtajat jäärvät tänne setelitukkujensa painoksi naureskelemaan viisauttaan, kunnes putoavat korkealta ja jäävät siihen, kun ei ole hautaajiakaan. No jospa olis ihmissyöjiä vielä jossain, saisivat hyvin syötettyä lihaa ja riippunuttakin. Visio tämä on.
- Ala ei sovi kaikille
Periaatteessa kyllä, tosin suuntautumisella on jo väliä työllistymisen kannalta.
Esimerkiksi vammais- ja mielenterveys/päihdepuolella puutteellisella suomenkielen taidolla (puhe/kirjoitus) ei oikein pärjää, koska työ on pitkälti ohjaamista ja keskustelemista asiakkaiden kanssa, eikä tämän sektorin työpaikoissa juuri ulkomaista työvoimaa käytetäkään.
Sen sijaan ns. laitospuolella, siis sänkypotilaiden parissa (terveyskeskukset/vanhainkodit/vaikeasti vammautuneet yms) ei kielitaidon rajoitukset ole niin suuri ongelma, työ kun tuonkaltaisissa paikoissa on hyvin pitkälti raakaa perushoitoa, siis vaipanvaihtoa/suihkutusta/syöttämistä yms.
Alalle toki kouluttautuu paljon väkeä, mutta erittäin moni myös vaihtaa alan johonkin toiseen muutaman vuoden alalla työskenneltyään. Tämän alan työt kun nyt eivät vaan sovi lähes kaikille, niin kuin usein virheellisesti kuvitellaan.
Esim. nämä tyyliin; paperitehdas lakkatetaan ja suurin osa tehtaan miehistä koulutetaan kaupungille lähihoitajiksi --> lopputulema koulutuksen loputtua ja muutaman työssäolo vuoden jälkeen --> vain muutama hassu kymmenistä koulutetuista työskentelee vielä alalla..
Työ on usein kiireistä, sosiaalisesti kuormittavaa ja vaatii erittäin hyviä sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, vilpitöntä intoa toimia erilaisten ihmisten parissa sekä empatiakykyä.
Työ on useimmiten melko vastuullista ja monesti työpäivät sisältävät myös palavereissa istumista tai erinäisiä kirjallisia töitä, eritteitä joudut kohtaamaan eri muodoissa varmasti kuten hyvin todennäköisesti myös sanallista/fyysistä väkivaltaakin, eikä omia nyrkkejään/sanaista arkkuaan voi edellä mainitun kaltaisissa tilanteissa käyttää puolustautuakseen / vastatakseen potilaan esittämään haasteeseen (ja tämä tekee monella miehellä todella tiukkaa)..
Tähän kaikkeen nähden alan palkkaus onkin monen alalla olevan/olleen mielestä varsin vaatimaton työnkuvan raskauteen nähden. - tilastot kertoo
Ei kannata. Löhihoitajilla on suurin riski menettää luottotietonsa. Www.edullinenpikavippi.com
- valm. joulukuu 1998
tilastot kertoo kirjoitti:
Ei kannata. Löhihoitajilla on suurin riski menettää luottotietonsa. Www.edullinenpikavippi.com
"Ala ei sovi kaikille", vastaan sulle.
Olen samaa mieltä, että on ihan turha luulla, että ihmnen jos ei oikein tiedä elämässän mitä tehdä, niin hirveän moni ihminen suosittelee, että "opiskele lähihoitajaksi"! jos on edes hiukan sosiaalisesta tyypistä kysymys.
Itse opiskelen alaa eteenpäin.
Törmäsinpä muutes viimesyksyllä sellaiseen seikkaan Tehy-lehdessä, että lähihoitajan koulutusta mietitään PARHAILLAAN UUSIKSI UUDELLEEN. Toimivammaks, työelämän tarpeita vastaavammaks.
Siinä oli juttua siitä että nykyinen koulutus ei anna riittäviä valmiuksia lähihoitajan kolutuksella ensihoidon koulutasaon tehtäviin eikä myöskään lääkäriä avustavan suunhoitajan tehtäviin (luulisin, että ne ovat lähihoitajia- ei kai sentään sairaanhoitajia - ja eikö suuhygienistit ole asia erikseen?). Kolmas oli mielenteveys- ja päihdetyö, ja sitä neljättä en muista - olisiko ollut kuntoutus tai sairaanhoito ja huolenpito?
Eli että työelämä vaatii tasokkaampaa osaamista, kuin mitä lähihoiitajakoulutus pitää nykyisellään sisällää. Toki toinen juttu on, että työhön kuin työhön voi pätevöityä työkokemuksen kautta. Mutta erityisesti oppisopimuskouluts epäilyttää itseäni. Työelämässä olen huomannut että valmiksia toimia työssä ei ole niin hyvin tuollaisilla opiisopimuksella kouluttautuneilla. ollut oma kokemukseni ja havaintoni.
Eli mihin siis antaa valmiuden nykyinen lähärikoulutus? Ainakin lastenhoitoon päiväkodissa, vanhusten hoitoon ja kaiketi kehitysvammaisten hoitoon. Eli itseasiassa juuri noihin genreihin, missä itse olen työni lähihoitajana tehnyt. (En päiväkodissa viihtynyt 15 vuotta sitten kuin 2 vkoa, mutta olen työsjennellyt liikunta- ja monivammaisten sekä pitkäaikaissairaiden lasten ja nuorten erityiskoulussa. Ikä siellä oli oppilailla 6-18 v. Ja sitten kehitysvammaisten päivätoiminta- ja työkeskuksessa ohjaajana, sosionomin sijaisena.)
Kiitti, mulle melkein riitti! Mitä nyt meen muumoja hoitamaan kun tästä oikenen.. ihan hyvä niin vielä jonkin aikaa..
Eli tyo halpatyövoima jos filippiineiltä tulee, tulee mieleen, mikä on heidän koulutuksensa laatu? Vastaako edes lähihoitajaa? Mut jos ovat sairaanhoitajia huonolla kielitaidolla ulkoamaan koulutuksella, se on varmaan melkein sama juttu. Mut mikä tekee halpatyövoimasta halvan? se rekrytointiko? Itse ihmisoikeuksia kannattava olen kyllä samaa mieltä, että heille on samasta työstä maksettava sama palkka kuin meillä suomalaisilla. Eri juttu tietenkin jos ilman minkään sortin koulutusta tulee. Mutta jos tulevat "ulkoiluttajiksi", niin sitten kyllä alkaa mennä jotenkin pieleen..
Hyvinvointivaltio, sinä olit, sinä menit... :( - Osa-aikainen hoitsu
Kyllä näin on todeksi havaittu - ei riitä meille suomalaisille hoitajille enää töitä. Tänne on muuttanut valtavasti työnperässä virolaisia, iranilaisia, irakilaisia, venäläisiä, filippiiniläisiä ja jopa somalihoitajiakin on jo paljon sekä muualta Afrikasta tulleita.
Näillä ulkomaalaisilla hoitajilla on valtava motiivi opiskella suomen kieltä ja usein osaavat hyvin sitä, he ovat hyvin integroituneet Suomeen, koska palkka on hyvä heidän mittapuunsa mukaan ja maamme hyvin turvallinen.
Useimmat ulkomaiset hoitajat ovat myös hyvin ystävällisiä, joustavia ja sydämellisiä, joten heitä otetaan mieluummin töihin kuin suomalaisia ilkeitä mörököllejä - tosin virolaisten ilkeys lyö kaikki muut laudalta! - hoituri2
valm. joulukuu 1998 kirjoitti:
"Ala ei sovi kaikille", vastaan sulle.
Olen samaa mieltä, että on ihan turha luulla, että ihmnen jos ei oikein tiedä elämässän mitä tehdä, niin hirveän moni ihminen suosittelee, että "opiskele lähihoitajaksi"! jos on edes hiukan sosiaalisesta tyypistä kysymys.
Itse opiskelen alaa eteenpäin.
Törmäsinpä muutes viimesyksyllä sellaiseen seikkaan Tehy-lehdessä, että lähihoitajan koulutusta mietitään PARHAILLAAN UUSIKSI UUDELLEEN. Toimivammaks, työelämän tarpeita vastaavammaks.
Siinä oli juttua siitä että nykyinen koulutus ei anna riittäviä valmiuksia lähihoitajan kolutuksella ensihoidon koulutasaon tehtäviin eikä myöskään lääkäriä avustavan suunhoitajan tehtäviin (luulisin, että ne ovat lähihoitajia- ei kai sentään sairaanhoitajia - ja eikö suuhygienistit ole asia erikseen?). Kolmas oli mielenteveys- ja päihdetyö, ja sitä neljättä en muista - olisiko ollut kuntoutus tai sairaanhoito ja huolenpito?
Eli että työelämä vaatii tasokkaampaa osaamista, kuin mitä lähihoiitajakoulutus pitää nykyisellään sisällää. Toki toinen juttu on, että työhön kuin työhön voi pätevöityä työkokemuksen kautta. Mutta erityisesti oppisopimuskouluts epäilyttää itseäni. Työelämässä olen huomannut että valmiksia toimia työssä ei ole niin hyvin tuollaisilla opiisopimuksella kouluttautuneilla. ollut oma kokemukseni ja havaintoni.
Eli mihin siis antaa valmiuden nykyinen lähärikoulutus? Ainakin lastenhoitoon päiväkodissa, vanhusten hoitoon ja kaiketi kehitysvammaisten hoitoon. Eli itseasiassa juuri noihin genreihin, missä itse olen työni lähihoitajana tehnyt. (En päiväkodissa viihtynyt 15 vuotta sitten kuin 2 vkoa, mutta olen työsjennellyt liikunta- ja monivammaisten sekä pitkäaikaissairaiden lasten ja nuorten erityiskoulussa. Ikä siellä oli oppilailla 6-18 v. Ja sitten kehitysvammaisten päivätoiminta- ja työkeskuksessa ohjaajana, sosionomin sijaisena.)
Kiitti, mulle melkein riitti! Mitä nyt meen muumoja hoitamaan kun tästä oikenen.. ihan hyvä niin vielä jonkin aikaa..
Eli tyo halpatyövoima jos filippiineiltä tulee, tulee mieleen, mikä on heidän koulutuksensa laatu? Vastaako edes lähihoitajaa? Mut jos ovat sairaanhoitajia huonolla kielitaidolla ulkoamaan koulutuksella, se on varmaan melkein sama juttu. Mut mikä tekee halpatyövoimasta halvan? se rekrytointiko? Itse ihmisoikeuksia kannattava olen kyllä samaa mieltä, että heille on samasta työstä maksettava sama palkka kuin meillä suomalaisilla. Eri juttu tietenkin jos ilman minkään sortin koulutusta tulee. Mutta jos tulevat "ulkoiluttajiksi", niin sitten kyllä alkaa mennä jotenkin pieleen..
Hyvinvointivaltio, sinä olit, sinä menit... :(Jatkan vielä sen verran, että niin kompleksinen olo kuin itselläni on tuolla hoiturimaailmassa ollut näinä lähäri vuosinani, sieltä on minulle hellinneet parhaat elämäni aikaiset kohteliaisuudet. Ennen kuin kerron, mitä ne ovat, totean ,että olen aina kokenut olevani enemmän sosiaalialan kuin terveydenhuollon työntekijä. Jo aikaisessa vaiheessa tiedostin, että jos alaa joskus tulen jatkamaan, niin sosiaalipuolelle. Eli siitä huolimatta, että olen tuntenut itseni "outolinnuksi" alalla, kohteliasuudet ovat seuraavat:
Tästä on jo vuosia, kun vanhempi naiskollega totesi itselleni: "Sä oot tosi sielukas ihminen. Ei tollasia oo ku elokuvissa!" :)
Ja nyt loppiasen aikaan vanhustyössä, 99,80 vuotias mummo kehui: "Sulla on suora käynti (ai, ok), hyvä kroppa (miten se voi päätellä noin, kun on niin löysät työvaatteet) ja pitkä rivi valkoisia suoria hampaita (mummon nuoruudessa kai moni sai tekarit jo rippilahjaksi!, olen kuullut :D). Kaunis olet varsinkin kun naurat (no kiitti vaan, kylläpä lämmittää mieltä - )!
Eli kauneus on katsojan silmissä, voitaneen todeta.
Miehet, pistäkää paremmaks!:)
- Mieti tarkkaan!
Nyt taitaa olla niin, että Filippiineiltä, Virosta, Espanjasta rekryfirmat ja Attendo tuottaa ilmeisemmin halpaa työvoimaa Suomeen.
Miksi näin on ja kärsiikö todella hyvä Suomalainen hoitototyönlaatu.
Oma väki joutuu kortistoon ja työt teetetään halvalla ja jopa veronkierrolla. Miksi Valtio ja päättäjät ei puutu tai valvo asiaa. Liitot ei ota myöskään mitään kantaa asian suhteen.
Mikis verottaja ei valvo todella tiukalla kädellä näitä työantajia, joissa on maahanmuuttajia ja ulkomailta tulevia ns halvan työvoiman työntekijöitä.
On surkuhupaisaa, että poljetaan hyvä Suomalainen hoitotyön koulutus minikoulutuksilla, huonolla laadulla, kieltä ei osata ja potilasturvallisuus näin vaarantuu todella pahasti.
Kuka kantaa jo muutenkin huonosti mitoitetuissa yksiköissä vastuun? Esimiehet ei osaa tai ole paikalla ja loppupeleissä kärsii itse potilas ja jopa henki voi vaarantua heikon ja osaamattoman henkilöstön suhteen.
Sama koskee lääkäreitä, ei osata kieltä, puhua tai saati ymmärretä sairauksista ja hoidoista yhtään mitään.
Joten tuskin enää hoitoala on vetovoimainen ja työpaikat vähenee pikavauhtia, koska teetetään se halvalla, jopa ammattitaidottomalla ulkomaalaistaustaisella työvoimalla.- Taata TRE
Ei kannata opiskella lähihoitajaksi kenenkään järkevän ihmisen. Toinen asia on sitten jos haluaa katella kituvia vanhuksia kotona ja kiduttaa niitä lisää.
Eikä voi auttaa vaikka haluais, kun aikataulu on niin kova. Palkka on tosi mitätön.
Katainen kärrää kaukoidästä tummaihoisia apulaisia, jotta voi siirtää yhä useamman mummun ja taatan kotiin sänkynpohjalle kitumaan, kuolemaan. Ovella raksuttaa kassakone joka vie kaiken mitä on tätä Suomea rakentaessa ja työtä elämänsä tehneenä saanut säästöön. Kaikki viedään. Nykyaikana ei oo kenelläkään vanhuksella mitään ihmisarvoa. Siis älä opiskele lähihoitajaksi, elämässäsi on paljon muutakin tehtävää, paremmalla palkalla ja monta vuotta opiskellen. - hoitsu1
Taata TRE kirjoitti:
Ei kannata opiskella lähihoitajaksi kenenkään järkevän ihmisen. Toinen asia on sitten jos haluaa katella kituvia vanhuksia kotona ja kiduttaa niitä lisää.
Eikä voi auttaa vaikka haluais, kun aikataulu on niin kova. Palkka on tosi mitätön.
Katainen kärrää kaukoidästä tummaihoisia apulaisia, jotta voi siirtää yhä useamman mummun ja taatan kotiin sänkynpohjalle kitumaan, kuolemaan. Ovella raksuttaa kassakone joka vie kaiken mitä on tätä Suomea rakentaessa ja työtä elämänsä tehneenä saanut säästöön. Kaikki viedään. Nykyaikana ei oo kenelläkään vanhuksella mitään ihmisarvoa. Siis älä opiskele lähihoitajaksi, elämässäsi on paljon muutakin tehtävää, paremmalla palkalla ja monta vuotta opiskellen.tottakai lähihoitajaksi,varma työpaikka nyt ja tästä eteenpäin..lähihoitajan työ on kutsumus ammatti ja sitä ei tehdä pelkästään palkan takia..se ei tosiaankaan sovi laiskapers.....lle.
- 10 + 19
Hyvä kirjoitus sulla "Mieti tarkkaan!" Olen samaa mieltä kanssasi. Epäilys herää, että kaukomailta tuodut hoitajat tekevät työt halvemmalla ja oma väki pistetään pihalle. Kenellä on vastuu loppupeleissä? Attendo on yksi näistä filippiiniläisiä hoitajia hoivakoteihinsa tuovia yrityksiä.
- assssssssssss
hoitsu1 kirjoitti:
tottakai lähihoitajaksi,varma työpaikka nyt ja tästä eteenpäin..lähihoitajan työ on kutsumus ammatti ja sitä ei tehdä pelkästään palkan takia..se ei tosiaankaan sovi laiskapers.....lle.
Palkkaahan ei tarvitse kuin taskurahat, koska sitä voi elellä vain Pyhällä Hengellä.
- Joku vaan
Taata TRE kirjoitti:
Katainen kärrää kaukoidästä tummaihoisia apulaisia, jotta voi siirtää yhä useamman mummun ja taatan kotiin sänkynpohjalle kitumaan, kuolemaan. Ovella raksuttaa kassakone joka vie kaiken mitä on tätä Suomea rakentaessa ja työtä elämänsä tehneenä saanut säästöön. Kaikki viedään. Nykyaikana ei oo kenelläkään vanhuksella mitään ihmisarvoa. Siis älä opiskele lähihoitajaksi, elämässäsi on paljon muutakin tehtävää, paremmalla palkalla ja monta vuotta opiskellen.Mitä minun tuttavapiiriini tulee, niin lähihoitajaksi opiskelleille on löytynyt oman alan töitä ihan jokaiselle. Toinen ala, miltä on näkynyt löytyvän ihan kohtuullisen hyvin töitä, on rakennusala. Sen sijaan esim. graafiselta tai tietojenkäsittelyalalta töitä löytyy paljon huonommin, jälkimmäiseltä varsinkin jos on kouluttautunut pelkästään joksikin datanomiksi. Olen työkkärin virkailijalta kuullut, että datanomin tutkinnolla ei tee oikein mitään, koska alan töissä vaaditaan melkein poikkeuksetta korkeamman asteen tutkintoa.
Ja miksi pitäisi katsoa kituvia vanhuksia, jos pääsee töihin esim. päiväkotiin, lastensuojelulaitokseen, johonkin kehitysvammaisten asuntolaan tai vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi?
Eikä se vanhustenhoitokaan niin kiireistä ja kamalaa aina ja kaikkialla ole. Yksi tuttuni oli yhteen aikaan aina yövuorossa vanhusten palvelutalossa, ja hänen ei yleensä tarvinnut tehdä paljon mitään. Yövuoroon riitti se yksi työntekijä, ja muistaakseni häneltä ei tavallisesti muuta vaadittu kuin parin tunnin välein toistuva pikainen tarkastuskierros ja aamun lähestyessä lääkeannosten ja aamiaisen laittamista valmiiksi (mikä ei sekään vaatinut mitään kokkailua ainakaan enempää kuin korkeintaan jotain puuron keittämistä, sen kun otti kaapeista ruuat esiin ja keitti kahvia). Ehkä joskus joku saattoi tarvita esim. vessaan tai takaisin huoneeseensa taluttamista, mutta harvemmin, ja jos joku teki kuolemaa, niin äkkiähän sinne ambulanssin sai apuun.
Iso osa työajasta tällä tuttavallani kului esim. tv:stä chattia katsellen ja välillä tupakalla käyden. Ja koska kyseessä oli yötyö, palkka oli kaksinkertainen aamuvuorolaisten palkkaan verrattuna. Sellaisena se oli jo varsin hyvä.
Sekin olisi hyvä muistaa, että vanhainkoteja ja vanhusten palvelutaloja on erilaisia. Niitä on julkisia ja yksityisiä, vauraammissa ja vähemmän vauraissa kunnissa, maalla ja kaupungeissa, sekä työntekijöiden että hoidettavien vanhusten määrät vaihtelevat paikasta riippuen, ja niitä on vielä erikseen erilaisille vanhuksille tarkoitettuja. Joissain paikoissa on pelkästään suhteellisen hyväkuntoisia ja pitkälti itse itsestään huolehtimaan kykeneviä vanhuksia, kun taas joissain paikoissa on pelkästään esim. dementikkoja. - lähihoitaja
hoitsu1 kirjoitti:
tottakai lähihoitajaksi,varma työpaikka nyt ja tästä eteenpäin..lähihoitajan työ on kutsumus ammatti ja sitä ei tehdä pelkästään palkan takia..se ei tosiaankaan sovi laiskapers.....lle.
Ei todella ammatti laiskaperseelle, kun vuorossa on vaan muutama hoitaja/tai kustannus syistä ammattitaidoton työllistetty, tai koulusta työharjoittelia joka usein lasketaan henkilökunnan lukuihin, vaikka näin ei saisi toimia. (säälin näitä harjoittelijoita, jotka eivät osaa sanoa heille kuuluvaa vastuuta vaan niellään kaikki Laitetaan yksin jo muutaman päivän päästä tekemään vastuuta opiskeliakin. opiskelia nielee ja tekee pelossa että menettää harjoittelupaikan. Monella paikkakunnalla vanhat konkarit teettävät kaikki paska hommat ja ite vettävät päivänsä niin riman alta kuin voivat.) Joskus yössäkin vain yksi. siinäpä sitä miettimistä siitä kutsumus ammatista, kun ei ole aikaa edes hoitaa ihmisten perus asioita. Rankkaa kun saa kattoo kuinka ihmiset jätetään keskeneräisesti hoitamata ja joudut hoitamaan jo toista kun johto painaa päälle. t.Lähihoitaja joka ei tule enää tekemään ainakaan sitätyötä johdon paineen alla, muuten kyllä. P:S kuinkahan monessa hoitopaikassa kysesiset lakisääteiset asiat asukkaita ja potilaita kohtaan tulee täytettyä. kokemusta sen verran että aika vähässä.Tekisi joskus kirjoittaa kirja työ kokemusta reilu20v.
- Oma Kansa hupenee
hoitsu1 kirjoitti:
Entä kun suuri ikäluokka poistuu, entä silloin riittääkö kaikille töitä. No onneksi somalit kansoittaa maamme
- yksityiselle menossa
Taata TRE kirjoitti:
Katainen kärrää kaukoidästä tummaihoisia apulaisia, jotta voi siirtää yhä useamman mummun ja taatan kotiin sänkynpohjalle kitumaan, kuolemaan. Ovella raksuttaa kassakone joka vie kaiken mitä on tätä Suomea rakentaessa ja työtä elämänsä tehneenä saanut säästöön. Kaikki viedään. Nykyaikana ei oo kenelläkään vanhuksella mitään ihmisarvoa. Siis älä opiskele lähihoitajaksi, elämässäsi on paljon muutakin tehtävää, paremmalla palkalla ja monta vuotta opiskellen.Yksityisellä puolella kovasti on vientiä ja kysyntää, että kannattaa kyllä. Ja omaisten kannattaa ohjata vanhuksensa, jos tahtoa riittää, yksityisen hoivan puoleen. Maksaa hiukan enemmän, mutta hoiva on aivan eri luokkaa kuin kunnallisella puolella. Olen nähnyt miten siellä pidetään ihmiset puhtaina, siisteinä ja hyväkuntoisina loppuun asti. Omassa työpaikassani annetaan lääkkeet ja ruokaa, mutta muu hoiva ja aika on aivan täysin riippuvaista siitä, kuka sattuu olemaan työvuorossa... Olen vakavasti ajatellut siirtyä kunnalliselta puolelta yksityiseen hoitolaitokseen, jossa sekä työntekijöitä, että asiakkaita kunnioitetaan ihan eri tavalla kuin kunnan lakisääteississä hoitomuodoissa...
- Väsynyt hoitaja
Oma Kansa hupenee kirjoitti:
Entä kun suuri ikäluokka poistuu, entä silloin riittääkö kaikille töitä. No onneksi somalit kansoittaa maamme
Sitä suurten ikäluokkien poistumista ollaan vuostolkulla odotettu kuin kuuta nousevaa, mutta tosiaan nyt kun heitä on tippunut pikkuhiljaa eläkkeelle, on samalla tullut tilalle hoitajattaria kaikkialta maailmasta, kyllä on meilläkin Vantaalla miltei kaikki työkaverini ulkomaalaisia!
Ruokatunnilla on metkaa, kun puhuvat kännyköihinsä mitä kummallisimmilla kielillä, joita ei edes tunnista.
Ja sitten on vielä nämä ahneet eläkeläiset, he kun vielä eläkkeeltä käsin käyvät edelleen hoitotyössä vanhalla työpaikallaan, vieden muilta työpaikkoja - Ja heitä on PALJON, kaikki kynnelle kykenevät! - naarasleijona1
assssssssssss kirjoitti:
Palkkaahan ei tarvitse kuin taskurahat, koska sitä voi elellä vain Pyhällä Hengellä.
Näinpä.:D Ja pyhä henki sitten johdatti mut lähärivuosien jälkeen diakoniaopintoihin. se jos mikä on kutsumus se.
MUTTA EN VOI KÄSITTÄÄ MITÄÄN VERONKIERTO TAI MUUTA HÄSSÄKKÄÄ, IHMINEN ON AINA SAMANARVOINNEN JA MITÄÄN FEIKKAUSTA EN TÄSSÄ KYLLÄ HYVÄKSY JOS MULTA KYSYTÄÄN. JOS OLISIN TOIMITTAJA, NIIN TUNTISIN ERITYISTÄ KUTSUMUSTA JUST TÄSTÄ MEDIASSA RAIVOAMAAN JA KISSANKOKOISILLA KIRJOITUKSILLA KIRJOITTMAAN....
MUTTA OLISKO SIITÄ KUITENKAAN SITTEN MITÄÄN HYÖTYÄ..
JOS JOKU TOINEN TOIMITTAJA TÄMÄN LUKEE, NIIN OTA KOPPI! KIITOS! - Pieni palkka
yksityiselle menossa kirjoitti:
Yksityisellä puolella kovasti on vientiä ja kysyntää, että kannattaa kyllä. Ja omaisten kannattaa ohjata vanhuksensa, jos tahtoa riittää, yksityisen hoivan puoleen. Maksaa hiukan enemmän, mutta hoiva on aivan eri luokkaa kuin kunnallisella puolella. Olen nähnyt miten siellä pidetään ihmiset puhtaina, siisteinä ja hyväkuntoisina loppuun asti. Omassa työpaikassani annetaan lääkkeet ja ruokaa, mutta muu hoiva ja aika on aivan täysin riippuvaista siitä, kuka sattuu olemaan työvuorossa... Olen vakavasti ajatellut siirtyä kunnalliselta puolelta yksityiseen hoitolaitokseen, jossa sekä työntekijöitä, että asiakkaita kunnioitetaan ihan eri tavalla kuin kunnan lakisääteississä hoitomuodoissa...
yksityiselle menossa
Palkka pieni, työmäärä suuri yksityisellä.
Yksityiset hoitolaitokset ovat todella kalliita ja tavallisella palkanmasajalla/eläkeläisellä ei ole siihen varaa. Koska on kyse useista tonneista kuukaudessa.
Palkka vaikuttaa myös eläkkeisiinne. Jos niitä ylipäänsä nuoremmat saa
enää tulevaisuudessa. - Piristymään päin :)
Väsynyt hoitaja kirjoitti:
Sitä suurten ikäluokkien poistumista ollaan vuostolkulla odotettu kuin kuuta nousevaa, mutta tosiaan nyt kun heitä on tippunut pikkuhiljaa eläkkeelle, on samalla tullut tilalle hoitajattaria kaikkialta maailmasta, kyllä on meilläkin Vantaalla miltei kaikki työkaverini ulkomaalaisia!
Ruokatunnilla on metkaa, kun puhuvat kännyköihinsä mitä kummallisimmilla kielillä, joita ei edes tunnista.
Ja sitten on vielä nämä ahneet eläkeläiset, he kun vielä eläkkeeltä käsin käyvät edelleen hoitotyössä vanhalla työpaikallaan, vieden muilta työpaikkoja - Ja heitä on PALJON, kaikki kynnelle kykenevät!Olen kohta jäämässä eläkkeelle, ja kyllä, aion keikkailla vanhalla työpaikallan täällä Vantaalla. En ahneuttani, vaan pysyäkseni virkeänä ja saadakseni sosiaalisia kontakteja. Mulla on mukavia työkavereita. Eikä pieni lisä eläkkeeseen ole pahitteeksi.
- lähihoitsu
Joku vaan kirjoitti:
Mitä minun tuttavapiiriini tulee, niin lähihoitajaksi opiskelleille on löytynyt oman alan töitä ihan jokaiselle. Toinen ala, miltä on näkynyt löytyvän ihan kohtuullisen hyvin töitä, on rakennusala. Sen sijaan esim. graafiselta tai tietojenkäsittelyalalta töitä löytyy paljon huonommin, jälkimmäiseltä varsinkin jos on kouluttautunut pelkästään joksikin datanomiksi. Olen työkkärin virkailijalta kuullut, että datanomin tutkinnolla ei tee oikein mitään, koska alan töissä vaaditaan melkein poikkeuksetta korkeamman asteen tutkintoa.
Ja miksi pitäisi katsoa kituvia vanhuksia, jos pääsee töihin esim. päiväkotiin, lastensuojelulaitokseen, johonkin kehitysvammaisten asuntolaan tai vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi?
Eikä se vanhustenhoitokaan niin kiireistä ja kamalaa aina ja kaikkialla ole. Yksi tuttuni oli yhteen aikaan aina yövuorossa vanhusten palvelutalossa, ja hänen ei yleensä tarvinnut tehdä paljon mitään. Yövuoroon riitti se yksi työntekijä, ja muistaakseni häneltä ei tavallisesti muuta vaadittu kuin parin tunnin välein toistuva pikainen tarkastuskierros ja aamun lähestyessä lääkeannosten ja aamiaisen laittamista valmiiksi (mikä ei sekään vaatinut mitään kokkailua ainakaan enempää kuin korkeintaan jotain puuron keittämistä, sen kun otti kaapeista ruuat esiin ja keitti kahvia). Ehkä joskus joku saattoi tarvita esim. vessaan tai takaisin huoneeseensa taluttamista, mutta harvemmin, ja jos joku teki kuolemaa, niin äkkiähän sinne ambulanssin sai apuun.
Iso osa työajasta tällä tuttavallani kului esim. tv:stä chattia katsellen ja välillä tupakalla käyden. Ja koska kyseessä oli yötyö, palkka oli kaksinkertainen aamuvuorolaisten palkkaan verrattuna. Sellaisena se oli jo varsin hyvä.
Sekin olisi hyvä muistaa, että vanhainkoteja ja vanhusten palvelutaloja on erilaisia. Niitä on julkisia ja yksityisiä, vauraammissa ja vähemmän vauraissa kunnissa, maalla ja kaupungeissa, sekä työntekijöiden että hoidettavien vanhusten määrät vaihtelevat paikasta riippuen, ja niitä on vielä erikseen erilaisille vanhuksille tarkoitettuja. Joissain paikoissa on pelkästään suhteellisen hyväkuntoisia ja pitkälti itse itsestään huolehtimaan kykeneviä vanhuksia, kun taas joissain paikoissa on pelkästään esim. dementikkoja.Yövuorolisä on 40% ei kait sentään 100% missään?
- lähihoitsu
yksityiselle menossa kirjoitti:
Yksityisellä puolella kovasti on vientiä ja kysyntää, että kannattaa kyllä. Ja omaisten kannattaa ohjata vanhuksensa, jos tahtoa riittää, yksityisen hoivan puoleen. Maksaa hiukan enemmän, mutta hoiva on aivan eri luokkaa kuin kunnallisella puolella. Olen nähnyt miten siellä pidetään ihmiset puhtaina, siisteinä ja hyväkuntoisina loppuun asti. Omassa työpaikassani annetaan lääkkeet ja ruokaa, mutta muu hoiva ja aika on aivan täysin riippuvaista siitä, kuka sattuu olemaan työvuorossa... Olen vakavasti ajatellut siirtyä kunnalliselta puolelta yksityiseen hoitolaitokseen, jossa sekä työntekijöitä, että asiakkaita kunnioitetaan ihan eri tavalla kuin kunnan lakisääteississä hoitomuodoissa...
Itse taas olen nähnyt kuinka kunnallisen puolen hoitopaikkoja lopetettiin ja potilaat siirtyivät "hyvään" palvelukotihoitoon. Hoitajamäärä puolittui, ei enää virikeohjaajia eikä fysioterapeutteja eikä laitoshuoltajia. Olotko parantui?
- hölömökansa
Kuinka moni suomalainen hoitaja on irtisanottu sen vuoksi, että tilalle on otettu ulkomaalainen hoitaja? Sellainen irtisanominen on ollut laiton! Sama koskee kaikkia aloja.
Nyt olisi kullan arvoinen paikka suomalaisten hoitajien olla yhteisessä rintamassa, eikä tuhlata aikaa riitoihin; sh vastaan lh!
Ne jotka oikeasti kouluttautuvat ja lisäkouluttautuvat, ei pitäisi olla riidan aihe, vaan tukea toisiamme. Kyllä jokainen ammattitaitoinen hoitaja tietää työnkuvansa ja osaamisensa, ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää! Eikä pitäisi olla kateuden aihe jos joku on hankkinut lisäosaamista.
Tässäpä se kompastuskivi on suomalaisilla, yleensä naisilla..- Tyhmää maksaa liikaa
Ei varsinaisesti irtisanottu, vaan kaikki paikat on määräaikaisia ja työntekijästä pääsee eroon kätevästi, kun ei vaan uusi sitä määräaikaisuutta. Sitten voikin ottaa te-keskuksesta jonku palkkatukilaisen, tai harjottelijan tekemään samat hommat. Myös ulkomailta tuodut "työvoimapulan pelastukset" tekee halvemmalla, koska ne nyt vaan sattuu saamaan niin paljon fyffeä muualtakin, eikä se pieni palkka vähennä niiden saamia etuuksia!
Sen sijaan, että opiskelisit lähihoitajaksi, kannattaa ilmottautua te-keskukseen työttömäksi työnhakijaksi, niin pääsee töihin tekemään lähihoitajan tehtäviä jollain tukisysteemillä, tai harjottelijana.....
Työt ei ole loppunu mihinkään, eikä työvoiman tarve, mutta palkan maksajia ei vaan ole enää (eikä "oikeita palkkatyöpaikkoja haettavana!), koska halvemmaksi tulee ottaa tukityöllistetty, maahanmuuttaja, tai harjottelija! - luulis
Tyhmää maksaa liikaa kirjoitti:
Ei varsinaisesti irtisanottu, vaan kaikki paikat on määräaikaisia ja työntekijästä pääsee eroon kätevästi, kun ei vaan uusi sitä määräaikaisuutta. Sitten voikin ottaa te-keskuksesta jonku palkkatukilaisen, tai harjottelijan tekemään samat hommat. Myös ulkomailta tuodut "työvoimapulan pelastukset" tekee halvemmalla, koska ne nyt vaan sattuu saamaan niin paljon fyffeä muualtakin, eikä se pieni palkka vähennä niiden saamia etuuksia!
Sen sijaan, että opiskelisit lähihoitajaksi, kannattaa ilmottautua te-keskukseen työttömäksi työnhakijaksi, niin pääsee töihin tekemään lähihoitajan tehtäviä jollain tukisysteemillä, tai harjottelijana.....
Työt ei ole loppunu mihinkään, eikä työvoiman tarve, mutta palkan maksajia ei vaan ole enää (eikä "oikeita palkkatyöpaikkoja haettavana!), koska halvemmaksi tulee ottaa tukityöllistetty, maahanmuuttaja, tai harjottelija!tarkoitit vissiin, että hoitoapulaiseksi pääsee.. ja palkkakin on sen mukainen..
- 40vuotta hoitaja
luulis kirjoitti:
tarkoitit vissiin, että hoitoapulaiseksi pääsee.. ja palkkakin on sen mukainen..
Niinpä hoitoapulainen on yleensä entinen siistijä,tai lähihoitaja myöskin, siinä sitten ollaan niin laääkärihoitajia kun vuodessa saatiin hoitajan todistus,ja vielä toyön lomassa.. Suomessa on kauhuea kilpailu mikä titteli sattuukin olemeen,ja osastonhoitajat tukee eriarvoisuutta.Jos ihminen on ikänsä hoitanut ihmisiä erilaisissa paikoissa, saattaa pian kurssilta tullut siivooja lähihoitaja ,sanoa minä teen ne vaativat työt kun sinulla ei ole lähihoitajan koulutusta,siihen astin oli hommat hoituneet erilaisia kursseja ja koulutuksia käyden ja vankka käytöntö takana. Jotain olisi pyrkyrii hoitajille tehtävä, liikaa ei johtaja talossa kerro tasa-arvosta,ihmiset ne työt tekee ja osaakin jopa pitkällä kokemuksella ja erilaisin koulutuksin, nyt se lähihoitaja on vain jotain ,jota ei tajua...Mutta kannattaa pohjakoulutuksena lukea lähihoitajaksi ja sitten lisää mielnsä mukaan lisää. Kyllä pitäisi lähihoitaja koulutukseen olla pätevät vaatimukset, onnistuisi vanhushoitokin,persoonalla työt tehdään ei titteleillä. Sairaanhoitajia ei paljon tarvita ,ja heillä onkin kunnollinen koulutus,
- eräs xx
luulis kirjoitti:
tarkoitit vissiin, että hoitoapulaiseksi pääsee.. ja palkkakin on sen mukainen..
Ei taida palkassa suuria eroja olla !!
- Harjoittelijan ystäv
Tyhmää maksaa liikaa kirjoitti:
Työt ei ole loppunu mihinkään, eikä työvoiman tarve, mutta palkan maksajia ei vaan ole enää (eikä "oikeita palkkatyöpaikkoja haettavana!), koska halvemmaksi tulee ottaa tukityöllistetty, maahanmuuttaja, tai harjottelija!Ei todellakaan kannata harjoittelijaksi. Palkka on 100e kuukaudessa lisää tukiin, ja 50e siitä menee bussikorttiin. Päivät 4 tunnin päiviä, hyvä, mutta työ itse on raskasta ja silti odotetaan vähemmän pätevältä tai jopa kuntoutuvassa harjoittelussa olevalta ihmiseltä. Ystävä on tässä tilanteessa ja sivustakatsojana pistää vihaksi kun ihmistä käytetään noin törkeästi hyväksi. Mietityttää vaan kuka repii rahat ystäväni työstä.
Suomi on kuin Venäjä korruption suhteen, erona vaan on että meillä se osataan piilottaa ja aivopestä ihmiset hyssyttelemään ettei mitään sellaista ole. Paskapuhetta, tässä maassa inhimillisyys on vieras käsite ja inhimillinen kohtelu pitää ansaita ja ostaa kovalla rahalla.
Helppo hyvätuloisen väittää toista kun on rahaa ja ovet auki joka paikkaan, norsunluutornissa eläjät äänestävät ihan mitä vaan mikä kuulostaa hyvältä. - Uutta vai?
40vuotta hoitaja kirjoitti:
Niinpä hoitoapulainen on yleensä entinen siistijä,tai lähihoitaja myöskin, siinä sitten ollaan niin laääkärihoitajia kun vuodessa saatiin hoitajan todistus,ja vielä toyön lomassa.. Suomessa on kauhuea kilpailu mikä titteli sattuukin olemeen,ja osastonhoitajat tukee eriarvoisuutta.Jos ihminen on ikänsä hoitanut ihmisiä erilaisissa paikoissa, saattaa pian kurssilta tullut siivooja lähihoitaja ,sanoa minä teen ne vaativat työt kun sinulla ei ole lähihoitajan koulutusta,siihen astin oli hommat hoituneet erilaisia kursseja ja koulutuksia käyden ja vankka käytöntö takana. Jotain olisi pyrkyrii hoitajille tehtävä, liikaa ei johtaja talossa kerro tasa-arvosta,ihmiset ne työt tekee ja osaakin jopa pitkällä kokemuksella ja erilaisin koulutuksin, nyt se lähihoitaja on vain jotain ,jota ei tajua...Mutta kannattaa pohjakoulutuksena lukea lähihoitajaksi ja sitten lisää mielnsä mukaan lisää. Kyllä pitäisi lähihoitaja koulutukseen olla pätevät vaatimukset, onnistuisi vanhushoitokin,persoonalla työt tehdään ei titteleillä. Sairaanhoitajia ei paljon tarvita ,ja heillä onkin kunnollinen koulutus,
Kertooko tämä nyt että entinen siivooja ja sairaalaapulaista ei luokitellakan enään vähäälyiseksi vaan niistä on lähihoitajiksikin tämä on hyvää uutta ajttelumallia.Ennenhän oltiin vakaasti sitä mieltä että kuka vaan voi alkaa siivoomaan esim,sairaalassa.Kaikkihan olisi vielä hyvin jos palkallaan eläisi Suomessa?
- entinen vähä-älyinen
Uutta vai? kirjoitti:
Kertooko tämä nyt että entinen siivooja ja sairaalaapulaista ei luokitellakan enään vähäälyiseksi vaan niistä on lähihoitajiksikin tämä on hyvää uutta ajttelumallia.Ennenhän oltiin vakaasti sitä mieltä että kuka vaan voi alkaa siivoomaan esim,sairaalassa.Kaikkihan olisi vielä hyvin jos palkallaan eläisi Suomessa?
Terveisiä Tampereelta, Suomen rectumista mitä hoitoaloihin tulee. Hyvä puoli kaupungissa on se, että täällä ei pääse sairaalahuoltajan toimeen ilman ammatillista koulutusta, huono taas se, että sekä laitoshuoltajan että lähihoitajan koulutukset ovat työvoimapoliittiseksi muuttumisensa jälkeen kärsineet totaalisen inflaation. Lähestulkoon kaikki työttömäksi joutuvat ja työttömyysuhan alla olevat taivutellaan jompaan kumpaan koulutukseen, soveltui alalle tai ei.
Minä muuten olen sairaala-apulainen, sen kuolleen ammattikunnan edustaja sieltä siivoojan ja lähihoitajan välistä. Missään vaiheessa elämääni en ole ollut vähä-älyinen - paitsi ehkä ajautuessani kaupungille töihin - ja ne, jotka ovat ammattini perusteella niin olettaneet, ovat ennemmin tai myöhemmin tulleet toisiin ajatuksiin. Näissä töissä joutuu toisinaan taistelemaan ihmisarvostaan ja paikastaan, eikä se ole aina somaa. Kannnattavaa kuitenkin.
Palkkaeroni lähihoitajiin on peruspalkassa 100 euroa, tosin minulla on vaativan työn lisä. Ilman sitä vähän enemmän. Työnkuvassa puolestaan nyt on sitten eroja enemmänkin eikä suinkaan minun tappiokseni, niin hyvin Tampere on hommansa hoitanut. En ihmettele hoitajien alanvaihtoja enää yhtään; katseltuani hommaa yli 15 vuotta on kaikki mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Jatkuvat säästöt ja kiristykset sekä jo vuosia kestänyt sijaisissa säsätäminen ajaa jo nuoriakin ihmisiä loppuun. - kouluku
entinen vähä-älyinen kirjoitti:
Terveisiä Tampereelta, Suomen rectumista mitä hoitoaloihin tulee. Hyvä puoli kaupungissa on se, että täällä ei pääse sairaalahuoltajan toimeen ilman ammatillista koulutusta, huono taas se, että sekä laitoshuoltajan että lähihoitajan koulutukset ovat työvoimapoliittiseksi muuttumisensa jälkeen kärsineet totaalisen inflaation. Lähestulkoon kaikki työttömäksi joutuvat ja työttömyysuhan alla olevat taivutellaan jompaan kumpaan koulutukseen, soveltui alalle tai ei.
Minä muuten olen sairaala-apulainen, sen kuolleen ammattikunnan edustaja sieltä siivoojan ja lähihoitajan välistä. Missään vaiheessa elämääni en ole ollut vähä-älyinen - paitsi ehkä ajautuessani kaupungille töihin - ja ne, jotka ovat ammattini perusteella niin olettaneet, ovat ennemmin tai myöhemmin tulleet toisiin ajatuksiin. Näissä töissä joutuu toisinaan taistelemaan ihmisarvostaan ja paikastaan, eikä se ole aina somaa. Kannnattavaa kuitenkin.
Palkkaeroni lähihoitajiin on peruspalkassa 100 euroa, tosin minulla on vaativan työn lisä. Ilman sitä vähän enemmän. Työnkuvassa puolestaan nyt on sitten eroja enemmänkin eikä suinkaan minun tappiokseni, niin hyvin Tampere on hommansa hoitanut. En ihmettele hoitajien alanvaihtoja enää yhtään; katseltuani hommaa yli 15 vuotta on kaikki mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Jatkuvat säästöt ja kiristykset sekä jo vuosia kestänyt sijaisissa säsätäminen ajaa jo nuoriakin ihmisiä loppuun.Tiedätkö kuka on kouluttajana työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa? Ihan samat kouluttajat kuin muillakin, erona vaan se että TE keskus on maksajana!
- entinen vähä-älyinen
kouluku kirjoitti:
Tiedätkö kuka on kouluttajana työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa? Ihan samat kouluttajat kuin muillakin, erona vaan se että TE keskus on maksajana!
Outoa. Ehkä seula sitten muuttuu matkan varrella, sen verran kirjavaa palautetta ovat tältä broileritehtaalta tulleet saaneet osastotyössä, eikä ihme - kirjavaa on joukkokin....
Tosin ainakaan aikuispuolella ei taida mennä sen paremmin. Kokeilin itsekin PIRKOn lähihoitajan monimuoto-opintoja yhden syksyn verran (joitakin vuosia sitten) ja palasin tyytyväisenä työelämään omalle tontilleni..... Mitään niin onnettomasti organisoitua en ollut ennen nähnyt, toivottavasti tilanne on parantunut. KO. kirjekurssin aloittaneesta 24 hengen porukasta 8 valmistui, muut muuttivat suunnitelmia. En ihmettele.
Jossain mättää. Ei työvoimapoliittiseen pakolla joutuneita ihmisiä voi motivaation puutteesta syyttää. Mielenkiintoista olisi tavata vaikkapa Infralta työttömäksi jääneitä pitkän linjan asentajia, kuinkahan he ovat sopeutuneet Koukkuniemen vaipparalliin, jonne heitä suunniteltiin sijoitettavaksi uudelleenkoulutuksen jälkeen?
- Isoinen
Valmistuuhan niitä mutta eläkkeelle taitaa lähteä samaan aikaan aika paljon myös hoitajia. Jos kouluihin otetaan vain luonnollista poistumaa korvaava määrä, tulee työntekijöistä iso pula koska aika moni lopettaa koulun kesken. Kovin luku mitä tiedän, on 30 aloittanutta ja ryhmästä vain 6 saanut suoritettua tutkinnon. Sellaiset 20% luokkaa taitaa olla ihan normaali määrä.
- Lähihoitaja huippu
Kyllä aina kannattaa opiskella.
Lähihoitajan koulutus on mahtava ja se avaa uusia jatkomahdollisuuksia ihan mihin tahansa.
Työtä varmasti riittää vaikka tänne tulee ulkomailtakin hoitajia.
Kunhan saadaan nämä vanhan koulutuksen saaneet eläkkeelle, niin varmaan työilmapiirikin paranee huomattavasti.
Tunnetustihan nämä aasialaiset ovat mukavia työkavereita ja suhtautuvat asiakkaisiin erittäin hyvin. - 11+17
Lähihoitaja huippu kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus on mahtava ja se avaa uusia jatkomahdollisuuksia ihan mihin tahansa.
Kunhan saadaan nämä vanhan koulutuksen saaneet eläkkeelle, niin varmaan työilmapiirikin paranee huomattavasti.
Tunnetustihan nämä aasialaiset ovat mukavia työkavereita ja suhtautuvat asiakkaisiin erittäin hyvin."Työtä varmasti riittää"
Tottakai sellaista työtä joka on pienipalkkaista mutta raskasta ja vaativaa riittää, eri asia on kuka sellaista jaksaa tehdä. - sagh
11+17 kirjoitti:
"Työtä varmasti riittää"
Tottakai sellaista työtä joka on pienipalkkaista mutta raskasta ja vaativaa riittää, eri asia on kuka sellaista jaksaa tehdä.Jonkun on tehtävä nekin työt. Ja mikä olisi arvokkaampaa työtä kun toisista huolehtiminen. Olennaista on se haluatko itse siinä sängyllä maatessasi ajatella että olet tehnyt paljon hyvää elämäsi aikana, vai että olet tehnyt paljon rahaa.
- hoitsun mies
Tunnetustihan nämä aasialaiset ovat mukavia työkavereita ja suhtautuvat asiakkaisiin erittäin hyvin.Miten voit perustella että koulutus on huippu?Koulutusohjelmasta voisi karsia ainakin puolet eikä tulisi yhtään sen huonompia hoitajia!Liian paljon teorian p...aaaa,jota ei tarvitse missään.Seurasin vaimoni koulutusta ja kyllä näkee että jotkut akateemiset ämmät ovat olleet tekemässä koulutusohjelmaa!Ohjelmaa voisi huoletta virtaviivaistaa eikä koulutuksen taso tippuisi yhtään!
- Kapitalismi hitler
sagh kirjoitti:
Jonkun on tehtävä nekin työt. Ja mikä olisi arvokkaampaa työtä kun toisista huolehtiminen. Olennaista on se haluatko itse siinä sängyllä maatessasi ajatella että olet tehnyt paljon hyvää elämäsi aikana, vai että olet tehnyt paljon rahaa.
Arvokasta ja arvokasta... aika pohjalla tuntuu olevan se työ sen perusteella miten työntekijöitä tuetaan ja paljonko maksetaan. Monessa työssä voit istua persiilläsi puoli päivää tekemättä mitään ja maksu ja työntekijän tukeminen kohdillaan, lähihoitajien jutuista päätellen niiden työn arvostus käytännössä aika pohjamudissa.
Olisi hyvä jos arvostus olisi jotain muutakin kuin sanahelinää jolla ei tee mitään. Sanahelinällä ei makseta ruokia eikä lainoja ja kun rahasta puhutaan niin se arvostus unohtuu äkkiä. Haistakaa paska. - Kunnioitusta
Tunnetustihan nämä aasialaiset ovat mukavia työkavereita ja suhtautuvat asiakkaisiin erittäin hyvin.Nimenomaan
Omalla työpaikallani on näitä hiukan "vanhempia" työntekijöitä jotka selvästi katsovat alaspäin nuoria juuri valmistuneita tai vasta harjoittelemassa olevia työntekijöitä joilla ei ole kokemusta ja jotka kaipaavat hiukan että näytetään miten homma toimii... Ja juuri nämä vanhemma työntekijät eivät aina ymärrä, että saman homman voi tehdö hiukan eri lailla, mutta aivan yhtä tehokkaasti kuin he ovat "aina" tehneet... Muistakaa kunnioittaa toisten tapaa tehdä työt hiukan eri lailla. - Liian pitkä
hoitsun mies kirjoitti:
Miten voit perustella että koulutus on huippu?Koulutusohjelmasta voisi karsia ainakin puolet eikä tulisi yhtään sen huonompia hoitajia!Liian paljon teorian p...aaaa,jota ei tarvitse missään.Seurasin vaimoni koulutusta ja kyllä näkee että jotkut akateemiset ämmät ovat olleet tekemässä koulutusohjelmaa!Ohjelmaa voisi huoletta virtaviivaistaa eikä koulutuksen taso tippuisi yhtään!
hoitsun mies
Näin on ja apu, perus ym hoitajat paljon parempia hoitajia jos vertaa näihin lähihoitajiin. Heillä oli ennen vankat harjoittelut ja he osaavat hoitaa.
Koulutus aivan liian pitkä ja sieltä valmistuu hyvin epävarmoja oppisopimus tai koulunkäyneitä hoitajia. Johtuneeko liian lyhyistä näytöistä ja kliinisestä harjoittelusta, joista suurin osa suoritetaan erilaisissa vanhusyksiköissä. Ilman mitää erikoisosaamista.
Taitaa olla aika epäonnistunut koko lähihoitaja- koulutus ja tutkinto. - Kaikkiakanssa
Liian pitkä kirjoitti:
hoitsun mies
Näin on ja apu, perus ym hoitajat paljon parempia hoitajia jos vertaa näihin lähihoitajiin. Heillä oli ennen vankat harjoittelut ja he osaavat hoitaa.
Koulutus aivan liian pitkä ja sieltä valmistuu hyvin epävarmoja oppisopimus tai koulunkäyneitä hoitajia. Johtuneeko liian lyhyistä näytöistä ja kliinisestä harjoittelusta, joista suurin osa suoritetaan erilaisissa vanhusyksiköissä. Ilman mitää erikoisosaamista.
Taitaa olla aika epäonnistunut koko lähihoitaja- koulutus ja tutkinto.Ennen oli selkeästi sosiaali- ja terveyspuolen koulutukset erikseen, mutta tällä nykyisellä lähärikoulutuksella voi työskennellä, suuntautumisesta huolimatta, missä vaan keskiasteen duunissa. Se aiheuttaa sen, ettei henkilökunta sitoudu mihinkään, vaan ko. koulutuksen saaneet vaeltavat paikasta ja duunista toiseen.
Sairaanhoitoon suuntautunut voi työskennellä lasten parissa ja lapsiin suuntautunut voi työskennellä vanhustenhoidossa. Vähän hajanaista, kun täytyy etsiä koko ajan paikkaa, jossa viihtyy. Työyhteisöissä jatkuva vaihtuvuus on todella rasittavaa ja haittaa todellakin tehtävää työtä.
Asiakkaat haluavat samat työntekijät ja yhteiskunta selittää, että vastuuhoitajat hoitavat "omat" asiakkaansa, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa jatkuvasta työntekijöiden vaihtuvuudesta johtuen. Omalukunsa on tietysti määräaikaiset, sijaisuuksia ja keikkaa tekevät työntekijät.
Sekin, mistä ei koskaan puhuta, mutta mikä vie mahdottomasti aikaa on jatkuva tietotekniikan opiskelu muuttuvine koneineen ja ohjelmineen. Lähärikoulutus ei juurikaan anna tietokoneopetusta, ainakaan siinä laajuudessa, mitä se työpaikoilla on.
Just radiossa ohjelmassa puhutaan, että Suomella on kallein julkinen sektori maailmassa, mutta siitäkin rahoituksesta täytyy saada läpinäkyvä. Esim. juuri toimimaton tietojärjestelmä tai siitä saatava hyöty asiakastyössä ja mielekkyys työntekijöille! - työnantaja saa sen
Kaikkiakanssa kirjoitti:
Ennen oli selkeästi sosiaali- ja terveyspuolen koulutukset erikseen, mutta tällä nykyisellä lähärikoulutuksella voi työskennellä, suuntautumisesta huolimatta, missä vaan keskiasteen duunissa. Se aiheuttaa sen, ettei henkilökunta sitoudu mihinkään, vaan ko. koulutuksen saaneet vaeltavat paikasta ja duunista toiseen.
Sairaanhoitoon suuntautunut voi työskennellä lasten parissa ja lapsiin suuntautunut voi työskennellä vanhustenhoidossa. Vähän hajanaista, kun täytyy etsiä koko ajan paikkaa, jossa viihtyy. Työyhteisöissä jatkuva vaihtuvuus on todella rasittavaa ja haittaa todellakin tehtävää työtä.
Asiakkaat haluavat samat työntekijät ja yhteiskunta selittää, että vastuuhoitajat hoitavat "omat" asiakkaansa, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa jatkuvasta työntekijöiden vaihtuvuudesta johtuen. Omalukunsa on tietysti määräaikaiset, sijaisuuksia ja keikkaa tekevät työntekijät.
Sekin, mistä ei koskaan puhuta, mutta mikä vie mahdottomasti aikaa on jatkuva tietotekniikan opiskelu muuttuvine koneineen ja ohjelmineen. Lähärikoulutus ei juurikaan anna tietokoneopetusta, ainakaan siinä laajuudessa, mitä se työpaikoilla on.
Just radiossa ohjelmassa puhutaan, että Suomella on kallein julkinen sektori maailmassa, mutta siitäkin rahoituksesta täytyy saada läpinäkyvä. Esim. juuri toimimaton tietojärjestelmä tai siitä saatava hyöty asiakastyössä ja mielekkyys työntekijöille!Se on työnantajan ongelma jos työntekijät vaihtuvat, ei siitä työntekijöitä voi syyttää. Laittakoon 4000€ lähihoitajan liksaksi niin voin vakuuttaa että ne ketkä paikan saavt eivät lähde sieltä mihinkään ennen eläkeikää. Ja senkin voin vakuuttaa että työnantaja saa hakijoista valita varmasti pätevimpiä hoitaja mitä maasta löytyy. Eri asia onkin sitten haluaako työnantaja työntekijöiden pätevyyttä / pysyvyyttä.
Työntekijät luonnollisesti etsivät itselleen parhaan/ sopivimman työpaikan. Työnantaja omilla toimillaan tekee omastaan sen sopivimman. - lähihoitsu
Liian pitkä kirjoitti:
hoitsun mies
Taitaa olla aika epäonnistunut koko lähihoitaja- koulutus ja tutkinto.Noh, koulutus tarjoaa puitteet, eri asia on kuinka paljon sieltä saa itselleen omittua ja opittua. Itse lähihoitajana neuvon työssäni sairaanhoitajia ja myös terveydenhoitajia. Työ itsessään opettanut, vaikka työkokemusta nyt vasta 3 vuotta.
Vanhat hoitajat eivät juuri älyllä loista, sori vaan. Tai sekin yksilöllistä. - ex-lähihoitaja
Tunnetustihan nämä aasialaiset ovat mukavia työkavereita ja suhtautuvat asiakkaisiin erittäin hyvin."Kyllä aina kannattaa opiskella.
Lähihoitajan koulutus on mahtava ja se avaa uusia jatkomahdollisuuksia ihan mihin tahansa".
Kerro minulle lisää näistä lähihoitajan uusista jatkomahdollisuuksista - mihin voi kouluttautua?
Olen valmistunut -96 lähihoitajaksi ja joitakin vuosia eri paikoissa näitä lähihoitajan töitä kokeilleena olen ollut muissa tehtävissä jo vuosien ajan.
- oma kokemus
Jälkikäteen ajateltuna lähihoitajan koulutus on aivan turha, palkka on päivävuorossa 2039€/kk joka on käytännössä sama mitä tavallisissa hanttihommissa mitkä ei vaadi koulutusta. Miksi viettää koulussa 2-3v kun saman palkan saa vähemmällä työllä ja stressillä jossain perus toimistotyössä..
- cwecwecwecwcwc
Sepä se, palkassa ei työn arvostus kyllä näy. Ainoa missä liksaa kertyy kivemmin
on mun kokemuksen myötä sairaankuljetuspuolella, teet ylityötä pikkuisen koko ajan ja välillä joku pitempi keikka niin kyllä siitä kiitos seisoo palkkanauhassa.
Lähihoitaja koulutus on ihan jostain deep, siinä pitää kolmeksi vuodessa
laittaa aivot narikkaan mutta ei narikkaan että ei läpäise enää koulua,
se on suurin haaste tässä koulutuksessa eli älä ajattelu
sen koulun järkevyyttä. Itse tein tuon virheen että kun aloin miettiä mikä
tän koulun järki on niin kyllä meni koulunkäynti vaikeaksi. Pänttää paska päähän
ja koulun jälkeen voit unohtaa suurimman osan asioista, suomalaista hyippykoulutusta. - Nurseri
cwecwecwecwcwc kirjoitti:
Sepä se, palkassa ei työn arvostus kyllä näy. Ainoa missä liksaa kertyy kivemmin
on mun kokemuksen myötä sairaankuljetuspuolella, teet ylityötä pikkuisen koko ajan ja välillä joku pitempi keikka niin kyllä siitä kiitos seisoo palkkanauhassa.
tän koulun järki on niin kyllä meni koulunkäynti vaikeaksi. Pänttää paska päähän
ja koulun jälkeen voit unohtaa suurimman osan asioista, suomalaista hyippykoulutusta.Kirjoituksesi perusteella aivosi ovat koko ajan "narikassa". Toivottavasti et oikeasti tee hoitotyötä.
- sagh
cwecwecwecwcwc kirjoitti:
ja koulun jälkeen voit unohtaa suurimman osan asioista, suomalaista hyippykoulutusta.Pointti on siinä että osa ihmisistä haluaa tehdä sitä työtä, siitäkin huolimatta että palkka on pieni. Niin se on palomiehillä, sairaanhoitajilla, poliiseilla ja siivoojillakin mutta nekin työt on tehtävä. Kaikkea kun ei voi ulkoistaa riisipelloille.
- 2 + 8
Ai missä hanttihommassa, joka ei vaadi koulutusta, maksetaan muka yli 2000 €?? En jaksa uskoa.
- bbhh
Ei saa hanttihommasta saa noin 1300-1500 kuukaudessa. Hoitajat saavat myös lisät peruspalkan lisäksi. Vuodessa saavat yhteensä huomattavan summan enemmän rahaa. Eli kannattaa rahallisestikin kouluttautua lähihoitajaksi, ok palkkakin.
Hoitajat vain valittavat rahanahneuttaan. - Hanttihommaaja
2 + 8 kirjoitti:
Ai missä hanttihommassa, joka ei vaadi koulutusta, maksetaan muka yli 2000 €?? En jaksa uskoa.
Mulla on yli 2000€ kuussa nettona helposti joka tilissä, tehtaalla metallissa PK-seudulla. Ei tarvi yhtään mitään koulutusta, riittää että vakuutat rekrytoijan. Meille otettu monia kokkeja ja myyjiä ja ties mitä opiskelijoita ja jopa peruskouluja käymättömiä ihmisiä jotka osaa sanoa tasan sen 2 sanaa englanniks. Ja nekin pärjäs paitti koneiden käyttö vähän takkus sen kyseisen tapauksen kanssa... sekin idioottihelppoa.
Firman nimeä en mainitse mutta työllistää helposti yli 100 henkeä kun toimistopuoli lasketaan mukaan, ison tien varrella. Kannattaa ottaa selvää eikä uskoa tai olla uskomatta sitä ja tätä. - Hanttihommaaja
2 + 8 kirjoitti:
Mulla on yli 2000€ kuussa nettona helposti joka tilissä, tehtaalla metallissa PK-seudulla. Ei tarvi yhtään mitään koulutusta, riittää että vakuutat rekrytoijan. Meille otettu monia kokkeja ja myyjiä ja ties mitä opiskelijoita ja jopa peruskouluja käymättömiä ihmisiä jotka osaa sanoa tasan sen 2 sanaa englanniks. Ja nekin pärjäs paitti koneiden käyttö vähän takkus sen kyseisen tapauksen kanssa... sekin idioottihelppoa.
Firman nimeä en mainitse mutta työllistää helposti yli 100 henkeä kun toimistopuoli lasketaan mukaan, ison tien varrella. Kannattaa ottaa selvää eikä uskoa tai olla uskomatta sitä ja tätä. - Älä puhu p...
bbhh kirjoitti:
Ei saa hanttihommasta saa noin 1300-1500 kuukaudessa. Hoitajat saavat myös lisät peruspalkan lisäksi. Vuodessa saavat yhteensä huomattavan summan enemmän rahaa. Eli kannattaa rahallisestikin kouluttautua lähihoitajaksi, ok palkkakin.
Hoitajat vain valittavat rahanahneuttaan.Kun on viikonlopputöitä kahtena viikonloppuna peräkkäin saan hanttihommasta johon ei tarvi koulutusta 1500€, taisi olla netto. Kahden viikon tilinä. Noin muuten netto 800€ 2 viikkoa. Trukkikuskit saa enemmän eri firmoissa ja trukkikortin ajo on se 3 päivää, ei käytännössä vaadi yhtään mitään koulutusta paitsi muotoseikat ja 5min kun näyttää miten vehje toimii uudelle työntekijälle.
- Kouluttautunut
Mistähän hanttihommista saa 2039e/kk.Ei toimistotyössäkän kouluttamaton yllä tähän palkkaan kun hakee työtä!
- asiakas on oikeassa
Sinä myös, kuin minäkin aikoinaan, hakeudu yksityiselle puolelle... Palkka nousee ja asiakkaiden hyvinvointi on aivan eri tasolla, kuin kunnallisella puolella...
- Entinen Orja
oma kokemus12.1.2014 16:350
Jälkikäteen ajateltuna lähihoitajan koulutus on aivan turha, palkka on päivävuorossa 2039€/kk joka on käytännössä sama mitä tavallisissa hanttihommissa mitkä ei vaadi koulutusta. Miksi viettää koulussa 2-3v kun saman palkan saa vähemmällä työllä ja stressillä jossain perus toimistotyössä..
MISSÄ lähihoitajalla muka noin hyvä palkka on???Tampereen kotihoidossa se oli 1953 euroa peruspalkka, johon iltavuoro toi parikymppiä/ilta lisää.
Ja työ olikin yhtä matalalentoista orjantyötä, ei kerinnyt edes usein ruokatuntia pitämään, kahvipausseista puhumattakaan. - Oma kokemus
Entinen Orja kirjoitti:
MISSÄ lähihoitajalla muka noin hyvä palkka on???Tampereen kotihoidossa se oli 1953 euroa peruspalkka, johon iltavuoro toi parikymppiä/ilta lisää.
Ja työ olikin yhtä matalalentoista orjantyötä, ei kerinnyt edes usein ruokatuntia pitämään, kahvipausseista puhumattakaan.Kunnan päiväkoti Espoossa.
- oma kokemus
2 + 8 kirjoitti:
Vakuutusneuvoja/käsittelijä 2100€/kk, ei vaadi koulutusta.
Lähellä myös tekstinkäsittelijä 1934€ lisät, ei vaadi koulutusta. - oma kokemus
Kouluttautunut kirjoitti:
Mistähän hanttihommista saa 2039e/kk.Ei toimistotyössäkän kouluttamaton yllä tähän palkkaan kun hakee työtä!
Vakuutusneuvoja/käsittelijä 2100€/kk, ei vaadi koulutusta.
Lähellä myös tekstinkäsittelijä 1934€ lisät, ei vaadi koulutusta. - valehoitaja
2 + 8 kirjoitti:
Kyllä maksetaan. Peruspalkka alle 1900 lisät. Henkilökohtainen avustaja olin kokopäiväisesti. Nyt jälkeepäin ajattelen, että olin valehoitaja. Siinäpä pumppaatki avustettavaa kokopäivän ja useita kymmeniä kertoja oman terveytesi uhalla. Niihin hommiin tarvis oikeita hoitajia, eikä meitä valehoitajia. Siinä huomasin, että homma oli täyttä kusetusta. Vasta kun hlö joutui sairaalaan, ehdin perehtymään TES: en ja ekaa kertaa niissä hommissa kun olin , hoksasin että hoidan sairasta ihmistä. Kroonisesti sairasta. Kusetus jatkuu edelleen, tämän henkilön paikka on muualla kuin kotona valehoitajan käsissä. Lopetin työni tajuttuani asian.
- pekka-
Älä puhu p... kirjoitti:
Kun on viikonlopputöitä kahtena viikonloppuna peräkkäin saan hanttihommasta johon ei tarvi koulutusta 1500€, taisi olla netto. Kahden viikon tilinä. Noin muuten netto 800€ 2 viikkoa. Trukkikuskit saa enemmän eri firmoissa ja trukkikortin ajo on se 3 päivää, ei käytännössä vaadi yhtään mitään koulutusta paitsi muotoseikat ja 5min kun näyttää miten vehje toimii uudelle työntekijälle.
Kysymys onkin siinä että jos ei vaadi koulutusta niin ok, mutta jos on koulutettujakin niin kuka ottaa kouluttamattoman töihin.
Kyllä moneen ammattiin pääsee ilman koulusta ja näilläkin tyypeillä ei ehkä ole sitä muodollista koulutusta mutta toki kokemusta alasta tai vastaavasta voi olla. Eli ei välttämättä ihan tyhjiltään pääse mihinkään. Mutta paikasta alasta riippuu totta kai. - toimistoon
Entinen Orja kirjoitti:
Ja työ olikin yhtä matalalentoista orjantyötä, ei kerinnyt edes usein ruokatuntia pitämään, kahvipausseista puhumattakaan."MISSÄ lähihoitajalla muka noin hyvä palkka on???Tampereen kotihoidossa se oli 1953 euroa peruspalkka, johon iltavuoro toi parikymppiä/ilta lisää."
Voi herranjumala, opettele katsomaan työvoimatoimiston sivuilta työpaikkailmoituksia.
www.mol.fi - lähihoitsu
asiakas on oikeassa kirjoitti:
Sinä myös, kuin minäkin aikoinaan, hakeudu yksityiselle puolelle... Palkka nousee ja asiakkaiden hyvinvointi on aivan eri tasolla, kuin kunnallisella puolella...
Yksityispuolella huonoimmat palkat, sitten kuntayhtymät, sitten sairaanhoitopiirit ja sen jälkeen kunnat parhaimmalla palkalla on meillä päin.
- kysymys pieni
Oma kokemus: vaan onko niitä perustoimistotöitä tänä päivänä enää niin helppo saada ja todellako väität että yli 2000e/kk saa perustoimistotöistä? Vaatii se koulutusta sekin, usein sisältää palkanlaskentaa ja tietokoneen käyttötaitoja.
- omaa kokemusta!
Minä olen ylioppilasmerkonomi ja työpaikat vähenevät koko ajan. Juuri eilen oli uutisissa, että tietotekniikan kehittyminen uhkaa vähentää murto-osaan juuri mm. toimistoalan työpaikat Suomesta ja maailmalta. Missään tapauksessa en suosittele lukemaan toimistosihteeriksi tai vastaavaksi. Töitä on vähän ja samoista työpaikoista kilpailee sadat työntekijät. Jos firma myydään tai porukkaa karsitaan pihalle, niin toimistosihteerit lähtevät työstä ensimmäisinä.
Kannattaa lukea samalla vaivalla sairaanhoitajaksi asti. Palkka voi nousta (lisien kanssa) jopa 1000 e/kk verrattuna lähihoitajaan. Töitä riittää ja voit erikoistua (esim. kotisairaanhoito. työterveyshuolto, leikkaussalihoitaja) - just joo
omaa kokemusta! kirjoitti:
Minä olen ylioppilasmerkonomi ja työpaikat vähenevät koko ajan. Juuri eilen oli uutisissa, että tietotekniikan kehittyminen uhkaa vähentää murto-osaan juuri mm. toimistoalan työpaikat Suomesta ja maailmalta. Missään tapauksessa en suosittele lukemaan toimistosihteeriksi tai vastaavaksi. Töitä on vähän ja samoista työpaikoista kilpailee sadat työntekijät. Jos firma myydään tai porukkaa karsitaan pihalle, niin toimistosihteerit lähtevät työstä ensimmäisinä.
Kannattaa lukea samalla vaivalla sairaanhoitajaksi asti. Palkka voi nousta (lisien kanssa) jopa 1000 e/kk verrattuna lähihoitajaan. Töitä riittää ja voit erikoistua (esim. kotisairaanhoito. työterveyshuolto, leikkaussalihoitaja)"Palkka voi nousta (lisien kanssa) jopa 1000 e/kk verrattuna lähihoitajaan."
Höpöhöpö
Sinä varmaan luulet ettei lähihoitajille makseta lisiä, oikea ero on noin 300€/kk ja työtkin ovat monesti aivan täysin erilaisia, joissakin toki täysin samaakin. Sairaanhoitajaksi toki helpompi päästä sisään kouluun kuin lähihoitajaksi nykyisin.
Lue lääkäriksi jos rahaa haluat tehdä. - lähihoitsu, muutakin
Toimistohommiin omalla alueella aina yli 100 hakijaa, joskus lähemmäs 200 hakijaa per paikka. Ei sekään ole vaihtoehto. Täytyisi olla suhteita tai sitten aivan mieletön näyttelijä tai muuten epäsuhteellisen hyväksi itsensä kokeva, jotta paikan saa, tai onnekas, että on jotain mikä sattuu kolahtamaan rekrytoijaan jotta paikan saa toimistoalalta. Palkka voi olla hyväkin, riippuen siitä mitä siitä on aiemmin maksettu. Jos paikan saa, palkka voi olla hyvä tai huonompi.
- pk seudulla lh
lähihoitsu, muutakin kirjoitti:
Toimistohommiin omalla alueella aina yli 100 hakijaa, joskus lähemmäs 200 hakijaa per paikka. Ei sekään ole vaihtoehto. Täytyisi olla suhteita tai sitten aivan mieletön näyttelijä tai muuten epäsuhteellisen hyväksi itsensä kokeva, jotta paikan saa, tai onnekas, että on jotain mikä sattuu kolahtamaan rekrytoijaan jotta paikan saa toimistoalalta. Palkka voi olla hyväkin, riippuen siitä mitä siitä on aiemmin maksettu. Jos paikan saa, palkka voi olla hyvä tai huonompi.
No itse pääsin tekstinkäsittelijäksi vuokrafirman kautta, siihen oli 10 paikkaa vapaana.
Palkka nyt about 1500e vuokrafirman kautta, kun pääsen asiakasfirmaan niin 1930e lisät - lähihoitsu
pk seudulla lh kirjoitti:
No itse pääsin tekstinkäsittelijäksi vuokrafirman kautta, siihen oli 10 paikkaa vapaana.
Palkka nyt about 1500e vuokrafirman kautta, kun pääsen asiakasfirmaan niin 1930e lisätEli olet lh, onko myös kaupallinen koulutus? Kuinka voi Suomessa palkka olla 1500,- En nyt tiedä minimejä kun en ole niihin perehtynyt. Sun kannattais kyllä kysyä liitolta vielä.
- pk seudulla lh
lähihoitsu kirjoitti:
Eli olet lh, onko myös kaupallinen koulutus? Kuinka voi Suomessa palkka olla 1500,- En nyt tiedä minimejä kun en ole niihin perehtynyt. Sun kannattais kyllä kysyä liitolta vielä.
11€ tuntipalkka joten siitä tulee 1573€/kk, ei ole mitään kaupallista koulutusta tietenkään.
- Sekatyöläinen
Mieti tarkkaan. Raskas ala, vähän henkilöstöä ja olet siivoja, roskakuski ja raskaiden potilaiden nostokurki. Palkka pieni ja kolmivuorotyö lähes aina.
Työ on myös hyvin perushoidollinen, johon liittyy vaipoitukset, pesut, eritteiden kanssa läträäminen, suihkutus ja muut ns. alemman tason työtehtävät eli entinen perushoitaja tai vastaava kouluasteen tutkinto.
Yksityisillä palkat pienet ja työnmäärä valtava. Ilmeismmin palkkaavatkin nyt näitä idän-ihmeitä sinne, jotka teekvät kaiken mitä sanotaan.
Mutta mitenhän käy potilaiden ja heidän hoidon eli saavatko he asianmukaista Suomalaista hoitoa?
Epäsäännölliset työajat ja paljon työtä.
Kuka pienellä palkalla viitisii repiä itsensä loppuun.
Nykyään hoitaja onkin ns. sekatyömies/nainen.- kunnallinen esimies
Vai on perushoitajan koulutus "alempaa tasoa" kuin lähihoitajalla. EI muuten pidä paikkaansa. Vanhan koulutusmuodon suorittaneet perushoitajat ja apuhoitajat ovat kokemukseni mukaan sekä erittäin päteviä ammattilaisia, että haluttuja työntekijöitä perus- ja erikoissairaanhoidossa. Ehkä kannattaisi siis keskustelijoiden ottaa selvää faktoista väärinkäsitysten välttämiseksi.
Ja aivan takuulla uusillekin lähihoitajille riittää pk-seudulla töitä, jos ei nirsoile. Vakituisia paikkojakin löytyy, mutta ne ovat ei-niin-vetovoimaisella vanhussektorilla, kuten esim. kotihoidossa.
Työehtosopimuksen mukaista palkkaa maksetaan kaikille, kansallisuudesta riippumatta - kunhan on Valviran ohjeiden mukainen vastaava koulutus, jota kyseisen ammatin harjoittaminen edellyttää. Suora lainaus Valviran sivulta: "Terveydenhuollon ammattihenkilöiden nimikkeet on määritelty laissa ja asetuksessa terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Nimikkeen voi saada suoritettuaan tietyn koulutuksen. Nimike on sidottu sen antamisajankohtana suoritettuun tutkintoon tai koulutukseen, eikä nimikettä voi muuttaa, vaikka koulutusta olisi myöhemmin muutettu ja uuden koulutuksen saaneilla henkilöillä on eri ammattinimike (esim. aiemmat apuhoitaja ja perushoitaja ja nykyinen koulutus lähihoitaja)."
Halvemmalla ei ainakaan kuntapuolella tuoteta työvoimaa ulkomailta, mutta muiden kuin laillistettujen ammatinharjoittajien (sh, th, kätilö..) osalta työnantaja VOI arvioida hakijan pätevyyttä, ja sen mukaan palkata hoitamaan lh:n tehtäviin muun kuin kyseisen tutkinnon suorittaneen henkilön. Pääsääntöisesti vastuulliset terveydenhuoltoalan työnantajat eivät kuitenkaan palkkaa kouluttamattomia henkilöitä hoitotyöhön. Ja mitä järkeä siinä onkaan, jos kotimaassa koulutettuja on kortistossa. Työhalut ja motivaatio on sitten taas asia erikseen, eikä kaikille vastavalmistuville lähihoitajille riitä niitä akuuttipuolen "mediaseksikkäitä" tehtäviä päivystyksissä, sairaankuljetuksessa jne. - 1950 luvulla syntyny
kunnallinen esimies kirjoitti:
Vai on perushoitajan koulutus "alempaa tasoa" kuin lähihoitajalla. EI muuten pidä paikkaansa. Vanhan koulutusmuodon suorittaneet perushoitajat ja apuhoitajat ovat kokemukseni mukaan sekä erittäin päteviä ammattilaisia, että haluttuja työntekijöitä perus- ja erikoissairaanhoidossa. Ehkä kannattaisi siis keskustelijoiden ottaa selvää faktoista väärinkäsitysten välttämiseksi.
Ja aivan takuulla uusillekin lähihoitajille riittää pk-seudulla töitä, jos ei nirsoile. Vakituisia paikkojakin löytyy, mutta ne ovat ei-niin-vetovoimaisella vanhussektorilla, kuten esim. kotihoidossa.
Työehtosopimuksen mukaista palkkaa maksetaan kaikille, kansallisuudesta riippumatta - kunhan on Valviran ohjeiden mukainen vastaava koulutus, jota kyseisen ammatin harjoittaminen edellyttää. Suora lainaus Valviran sivulta: "Terveydenhuollon ammattihenkilöiden nimikkeet on määritelty laissa ja asetuksessa terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Nimikkeen voi saada suoritettuaan tietyn koulutuksen. Nimike on sidottu sen antamisajankohtana suoritettuun tutkintoon tai koulutukseen, eikä nimikettä voi muuttaa, vaikka koulutusta olisi myöhemmin muutettu ja uuden koulutuksen saaneilla henkilöillä on eri ammattinimike (esim. aiemmat apuhoitaja ja perushoitaja ja nykyinen koulutus lähihoitaja)."
Halvemmalla ei ainakaan kuntapuolella tuoteta työvoimaa ulkomailta, mutta muiden kuin laillistettujen ammatinharjoittajien (sh, th, kätilö..) osalta työnantaja VOI arvioida hakijan pätevyyttä, ja sen mukaan palkata hoitamaan lh:n tehtäviin muun kuin kyseisen tutkinnon suorittaneen henkilön. Pääsääntöisesti vastuulliset terveydenhuoltoalan työnantajat eivät kuitenkaan palkkaa kouluttamattomia henkilöitä hoitotyöhön. Ja mitä järkeä siinä onkaan, jos kotimaassa koulutettuja on kortistossa. Työhalut ja motivaatio on sitten taas asia erikseen, eikä kaikille vastavalmistuville lähihoitajille riitä niitä akuuttipuolen "mediaseksikkäitä" tehtäviä päivystyksissä, sairaankuljetuksessa jne.Töitä riittää nyt ja tulevaisuudessa. Toivottavasti muistat, että hoidettavat ovat IHMISIÄ vaikka saattavat olla iäkkäitä.
Sodan jälkeen syntyneet suuret ikäluokat ovat vielä hyväkuntoisia eläkeläisiä, mutta kun he alkavat tulemaan vanhuksiksi ja sairastelemaan, niin avuntarve tulee räjähtämään käsiin. Nykyiset päättäjät eivät ota sitä huomioon vaan puhuvat, että ihmisten pitäisi asua kotonaan mahdollisimman pitkään. Ehkä näin onkin jo nykyisinkin sillä hoitopaikkoihin on jonoa ja vaikeaa päästä. Hoitoon et pääse jos et pysty sitä yksityiseltä puolelta ostamaan. Silti hoitopaikkoja karsitaan ja vanhat ihmiset jätetään oman onnensa varaan. - yksityiselle
Sinäkin. Yksityiselle puolella. Palkka parempi. asiakkaan kunnioitus ja hoiva ja ennen kaikkea ihmisarvo parempi.
- Tampereen malliin
yksityiselle kirjoitti:
Sinäkin. Yksityiselle puolella. Palkka parempi. asiakkaan kunnioitus ja hoiva ja ennen kaikkea ihmisarvo parempi.
yksityiselle15.1.2014 12:040 SULJE
Sinäkin. Yksityiselle puolella. Palkka parempi. asiakkaan kunnioitus ja hoiva ja ennen kaikkea ihmisarvo parempi
EI varmasti ole palkka yksityisellä parempi, vaan HUONOMPI. Minullakin oli 100 euroa huonompi palkka, kun siirryin kaupungilta yksityiselle. Eikä ollut edes kunnon työasuja kaikille, jotain vanhoja liivinrääsyjä, joka oli törkeää!!!
Lisäksi työmäärä kasvoi tosi paljon, tehtiin kaikki;
Syöttämiset, pesut, siivoukset, pyykkipesut ja mankeloinnit ym eli ihan kaikki mitä kotonakin tehdään.
Vain lääkitykset hoitivat sairaanhoitajat, lähärit ei saaneet tehdä mitään sairaanhoidollista työtä, vaan kaikki se kuului sairaanhoitajille, joten sekin oli turhauttavaa. - Näin se menee
Halvemmalla ei ainakaan kuntapuolella tuoteta työvoimaa ulkomailta, mutta muiden kuin laillistettujen ammatinharjoittajien (sh, th, kätilö..) osalta työnantaja VOI arvioida hakijan pätevyyttä, ja sen mukaan palkata hoitamaan lh:n tehtäviin muun kuin kyseisen tutkinnon suorittaneen henkilön. Pääsääntöisesti vastuulliset terveydenhuoltoalan työnantajat eivät kuitenkaan palkkaa kouluttamattomia henkilöitä hoitotyöhön. Ja mitä järkeä siinä onkaan, jos kotimaassa koulutettuja on kortistossa. Työhalut ja motivaatio on sitten taas asia erikseen, eikä kaikille vastavalmistuville lähihoitajille riitä niitä akuuttipuolen "mediaseksikkäitä" tehtäviä päivystyksissä, sairaankuljetuksessa jne.kunnallinen esimies, jos oikeasti olet sitä?
Kukaan ei ole maininnut, että apu, perus- tms. vastaava olis alempaa tasoa.
Mistä virheellinen tulkintasi johtuu?
Päinvastoin he ovat osaavampia ja kokenemepia sekä heidän harjoittelunsa on paljon monipuolisempi kuin lähihoitajien/tai oppisopimus, jotka suurin osin suoritetaan 2-5 pv;n näytöillä. Koulutus on muutenkin liian pitkä.
Jos olet kunnallinen esimies niin rikot mielestäni myös työehtosopimusta ja maksamalla sairaanhoitajalle lähihoitajan palkka? Asian voi riitauttaa ja liitot varmaan ovat kiinnostuneita asiasta.
Kirjoituksestai päätellen kysynkin onko Teillä ihan oikeasti johtamisosaamista tai riittävää koultusta työtehtävien tai esimiestehtävien hoitoon sekä tysopimuksista jne? Jos kerran rikotte sopimuksia maksamalla, jopa alipalkkaa ammattihenkilöille ja koulutetuille sellaisille vertaa sh>lh työtehtävien- ja koulutuksen osalta.
Mikä on mittari Teillä jos henkilöllä on sairaanhoitajan tutkinto ja palkkaat hänet lähihoitajan palkalla. Mielestäni esimieheltä todella ala-arvoista toimintaa. Vai säästätkö omaan pussiisi ns. muka säästön ja saat sen bonuksina loppuvuodesta?
Tuohon kohtaan työantaja VOI arvioida pätevyyttä? Jos on sh-tutukinto niin hän tekee sairaanhoitajan työtehtäviä. Mielestäni on ihmisten hyväksikäyttämistä ja luulen, että hyvin nopeasti sijaisia ei ole ja esmies istuu raastuvassa ja liittojen osalta oikeudessa vastaamassa palkka-asioihin ja työsyrjintään lähinnä koskien alipalkkauksesta.
Tuskin löytyy edes yhtään henkilöä, joka suostuu tekemään sillä hinnalla työtä. Koska työtä hoitajille riittää ja kukaan ammattiryhmä ei lähde alemyyntiin hyvän koulutuksen ja ammattitaitonsa vuoksi. Ammattiylpeys on vielä tallella hyvällä hoitajalla! Onneksi, vaikka tummaa hoitajaa tunkee ovista ja ikkunoista sisään ja alipalkalla.
Puhutte kirjoituksessanne, että kaikille maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkka, mutta itse juuri kumoatte, että VOI arvioida hakijan pätevyyden.
Hakijalle maksatte hakemisesta vai mitä tuo tarkoittaa? Pätevyys on aina ammattitutkinto työtetävään ja koulutus! Vasta työsopimuksen tehtyä neuvotellaan palkasta, muista lisistä koultuksen mukaan. Työehtosopimuksen mukainen palkkaus ja osaaminen jne.
Kunnallisella - ja yksityisellä puolella on myös paljon esimiehiä, joilla ei ole riittävää johtamisosaamista tai lisäkoulutusta vaan osa toimiin sh/th ammattitukinnolla liian isoissa saappaissa ja ilmakos on paljon huonoa johtamista juuri terveydenhuollossa.
Tuohon akuutti. akuuttipuolen työhön vielä niin tuskin se työ on niin "mediaseksikästä" vaan todella kovaa työtä, raskaita isoja potilaita, pienellä palkalla ja henkilöstöllä. Aivan samoin kuin työ vuodeosastolla, pienellä palkalla, raskaita- ja monisairaita potilaita pienellä henkilöstöllä.
Hoitotyö on lähes aina samaa, mutta kohde vaihtuu ja perustehtävä on ihmisen hyvä hoito. - totuus taas
yksityiselle kirjoitti:
Yleensä yksityisellä puolella on nimenomaan HUONOMPI palkka, työehtosopimus muutenkin huonompi.
- Hatanpään hiltonista
Tampereen malliin kirjoitti:
yksityiselle15.1.2014 12:040 SULJE
Sinäkin. Yksityiselle puolella. Palkka parempi. asiakkaan kunnioitus ja hoiva ja ennen kaikkea ihmisarvo parempi
EI varmasti ole palkka yksityisellä parempi, vaan HUONOMPI. Minullakin oli 100 euroa huonompi palkka, kun siirryin kaupungilta yksityiselle. Eikä ollut edes kunnon työasuja kaikille, jotain vanhoja liivinrääsyjä, joka oli törkeää!!!
Lisäksi työmäärä kasvoi tosi paljon, tehtiin kaikki;
Syöttämiset, pesut, siivoukset, pyykkipesut ja mankeloinnit ym eli ihan kaikki mitä kotonakin tehdään.
Vain lääkitykset hoitivat sairaanhoitajat, lähärit ei saaneet tehdä mitään sairaanhoidollista työtä, vaan kaikki se kuului sairaanhoitajille, joten sekin oli turhauttavaa.Yksityispuoli ei palkkaa laitoshuoltajia, jotka työnsä puolesta hoitaisivat ne siivoukset, pyykkäämiset, mankeloinnit, keittiöhommat....ja tällaiset vanhat kantturat kuten minä vieläpä ne pesut ja syötöt siihen päälle (kuului normikuvioon mm. Koukkarissa vielä muutama vuosi sitten).
Nykyään pikakurssitetut laikkarit vain siivoavat ja hoitajat tekevät kaiken muun hoitotyön, eikä kukaan ole tyytyväinen. Privaattipuolella tunnetaan myös ulkoistetut siivouspalvelut (=kovalla laskutuksella jonkun firman pikkupalkkainen siivooja pyyhkii lattioita tunnin aamussa ja vie roskat) ja hoitajat tekevät loput.
Minä vaihdoin alaa kun työnilo tapettiin kaikilta - meikäläisiltä vietiin ammattiosaaminen ja supistettiin työnkuva tylsyyteen saakka - teikäläisillä puolestaan on sitten meidänkin työt. On tämä hieno maa. - south park twins
Näin se menee kirjoitti:
kunnallinen esimies, jos oikeasti olet sitä?
Kukaan ei ole maininnut, että apu, perus- tms. vastaava olis alempaa tasoa.
Mistä virheellinen tulkintasi johtuu?
Päinvastoin he ovat osaavampia ja kokenemepia sekä heidän harjoittelunsa on paljon monipuolisempi kuin lähihoitajien/tai oppisopimus, jotka suurin osin suoritetaan 2-5 pv;n näytöillä. Koulutus on muutenkin liian pitkä.
Jos olet kunnallinen esimies niin rikot mielestäni myös työehtosopimusta ja maksamalla sairaanhoitajalle lähihoitajan palkka? Asian voi riitauttaa ja liitot varmaan ovat kiinnostuneita asiasta.
Kirjoituksestai päätellen kysynkin onko Teillä ihan oikeasti johtamisosaamista tai riittävää koultusta työtehtävien tai esimiestehtävien hoitoon sekä tysopimuksista jne? Jos kerran rikotte sopimuksia maksamalla, jopa alipalkkaa ammattihenkilöille ja koulutetuille sellaisille vertaa sh>lh työtehtävien- ja koulutuksen osalta.
Mikä on mittari Teillä jos henkilöllä on sairaanhoitajan tutkinto ja palkkaat hänet lähihoitajan palkalla. Mielestäni esimieheltä todella ala-arvoista toimintaa. Vai säästätkö omaan pussiisi ns. muka säästön ja saat sen bonuksina loppuvuodesta?
Tuohon kohtaan työantaja VOI arvioida pätevyyttä? Jos on sh-tutukinto niin hän tekee sairaanhoitajan työtehtäviä. Mielestäni on ihmisten hyväksikäyttämistä ja luulen, että hyvin nopeasti sijaisia ei ole ja esmies istuu raastuvassa ja liittojen osalta oikeudessa vastaamassa palkka-asioihin ja työsyrjintään lähinnä koskien alipalkkauksesta.
Tuskin löytyy edes yhtään henkilöä, joka suostuu tekemään sillä hinnalla työtä. Koska työtä hoitajille riittää ja kukaan ammattiryhmä ei lähde alemyyntiin hyvän koulutuksen ja ammattitaitonsa vuoksi. Ammattiylpeys on vielä tallella hyvällä hoitajalla! Onneksi, vaikka tummaa hoitajaa tunkee ovista ja ikkunoista sisään ja alipalkalla.
Puhutte kirjoituksessanne, että kaikille maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkka, mutta itse juuri kumoatte, että VOI arvioida hakijan pätevyyden.
Hakijalle maksatte hakemisesta vai mitä tuo tarkoittaa? Pätevyys on aina ammattitutkinto työtetävään ja koulutus! Vasta työsopimuksen tehtyä neuvotellaan palkasta, muista lisistä koultuksen mukaan. Työehtosopimuksen mukainen palkkaus ja osaaminen jne.
Kunnallisella - ja yksityisellä puolella on myös paljon esimiehiä, joilla ei ole riittävää johtamisosaamista tai lisäkoulutusta vaan osa toimiin sh/th ammattitukinnolla liian isoissa saappaissa ja ilmakos on paljon huonoa johtamista juuri terveydenhuollossa.
Tuohon akuutti. akuuttipuolen työhön vielä niin tuskin se työ on niin "mediaseksikästä" vaan todella kovaa työtä, raskaita isoja potilaita, pienellä palkalla ja henkilöstöllä. Aivan samoin kuin työ vuodeosastolla, pienellä palkalla, raskaita- ja monisairaita potilaita pienellä henkilöstöllä.
Hoitotyö on lähes aina samaa, mutta kohde vaihtuu ja perustehtävä on ihmisen hyvä hoito.Kuka astui sinun varpaillesi tänään ? Havaitsin aikamoisia tulkintoja omassa kirjoituksessasi. Jos tarkoituksesi oli kommentoida rakentavassa hengessä edellistä kirjoittajaa, onnistuikohan? Ja muutenkin, koko tämä Suoli24-keskustelu on taas mennyt sivuraiteille. Alunperinhän piti pohtia kannattaako lähíhoitajaksi opiskella, ei arvioida esimiestaitoja tai mamu-hoitajien työllistymistä tms.
No, kun asian vierestä mennään, laitanpa minäkin lusikkani siihen soppaan. Tiedän 100-varmasti, että on paljon sairaanhoitajan koulutuksen saaneita henkilöitä, jotka haluavat omasta tahdostaan työskennellä lähihoitajan tehtävissä. Kun eivät halua sitä sh:n vastuuta, eihän ero palkassakaan ole kovin kummoinen. Ei siinä silloin mitään työehtosopimusta rikota. Eri asia on se, jos sairaanhoitaja on palkattu lähihoitajan vakanssiin ja sitten hänellä teetetään sh:n tehtäviä pienemmällä palkalla. Kaksi aivan eri asiaa.
Ja joo, alkuperäiselle kysyjälle vastaisin: kannattaa opiskella lähihoitajaksi ja töitä on. Mieti jo ajoissa suuntauminen eli kiinnostaako vanhukset, lapset, aikuiset, hammashoito, kehitysvammaiset jne. Oikeita lisätietoja saat oppilaitoksista, et tältä soimauspalstalta! - lähihoitsu
Halvemmalla ei ainakaan kuntapuolella tuoteta työvoimaa ulkomailta, mutta muiden kuin laillistettujen ammatinharjoittajien (sh, th, kätilö..) osalta työnantaja VOI arvioida hakijan pätevyyttä, ja sen mukaan palkata hoitamaan lh:n tehtäviin muun kuin kyseisen tutkinnon suorittaneen henkilön. Pääsääntöisesti vastuulliset terveydenhuoltoalan työnantajat eivät kuitenkaan palkkaa kouluttamattomia henkilöitä hoitotyöhön. Ja mitä järkeä siinä onkaan, jos kotimaassa koulutettuja on kortistossa. Työhalut ja motivaatio on sitten taas asia erikseen, eikä kaikille vastavalmistuville lähihoitajille riitä niitä akuuttipuolen "mediaseksikkäitä" tehtäviä päivystyksissä, sairaankuljetuksessa jne.Hups, että laitoksissa niin paljon opiskelijoita ja epäpäteviä töissä, kun sairastomia tms. Kuka seuraa niitä, kuka valvoo vanhusten hoitoa ja hoidon tasoa? Yksityisille menon jälkeen yhä vaikeampaa ja yhä harvempaa tälläinen tarkastus vai onko sitä ollenkaan?
- Palkkaerosta vielä
south park twins kirjoitti:
Kuka astui sinun varpaillesi tänään ? Havaitsin aikamoisia tulkintoja omassa kirjoituksessasi. Jos tarkoituksesi oli kommentoida rakentavassa hengessä edellistä kirjoittajaa, onnistuikohan? Ja muutenkin, koko tämä Suoli24-keskustelu on taas mennyt sivuraiteille. Alunperinhän piti pohtia kannattaako lähíhoitajaksi opiskella, ei arvioida esimiestaitoja tai mamu-hoitajien työllistymistä tms.
No, kun asian vierestä mennään, laitanpa minäkin lusikkani siihen soppaan. Tiedän 100-varmasti, että on paljon sairaanhoitajan koulutuksen saaneita henkilöitä, jotka haluavat omasta tahdostaan työskennellä lähihoitajan tehtävissä. Kun eivät halua sitä sh:n vastuuta, eihän ero palkassakaan ole kovin kummoinen. Ei siinä silloin mitään työehtosopimusta rikota. Eri asia on se, jos sairaanhoitaja on palkattu lähihoitajan vakanssiin ja sitten hänellä teetetään sh:n tehtäviä pienemmällä palkalla. Kaksi aivan eri asiaa.
Ja joo, alkuperäiselle kysyjälle vastaisin: kannattaa opiskella lähihoitajaksi ja töitä on. Mieti jo ajoissa suuntauminen eli kiinnostaako vanhukset, lapset, aikuiset, hammashoito, kehitysvammaiset jne. Oikeita lisätietoja saat oppilaitoksista, et tältä soimauspalstalta!south park twins etc......
Jos on kouluttautunut sairaanhoitajaksi pystyy tekemään hänelle kuuluvia työtehtäviä aivan varmasti.
Totuus on, että jossain työpaikoissa ihmisiäsyödään ja he ei muka pysty tekemään kyseisiä työtetäviä. Olisiko liitojen aika puuttu asiaan ihan vakavasti.
Paljon siis ilkeitä ja kateellisia hoitajia riittää hoitoalalla. Jotkut oh;t tarjoavat vain sh>lh;n työtä ja syy on vain palkkaus tai osastonhoitaja/ylihoitaja ei ole ajan tasalla asioiden hoidossa.
Puhut, että palkkaero ei ole kummoinen, mutta kyllä n 500€/palkkaero on aika tuntuva ja se vaikuttaa myös eläkeisiinne. Myös lisät jos tekee vuorotyötä.
Joten kukaan "fiksu" sairaanhoitaja ei lähde ammatinsa ja koulutuksensa alennusmyyntiin. Johan se on eettisesti ja potilaitakin kohtaan väärin.
Ihan samoin opiskelijoita, lähihoitajia ja ulkomaalaistaustaisia käytetään hyväksi alipalkalla, siivoojina, roskanviejinä ja toimenkuva on todella ala-arvoista koultukseen nähden. Työtunnit ovat hyvin usein keikkalaisilla vain 6-tuntisia. Näin he arvostavat työntekijöitään.
Ja tätä ajavat esimiehet, johtajat joilla on vain ns. säästöt mielessä ja omat vuodenlopussa saatavat bonukset. Näin se menee. Ei siis pidä olla tyhmä ja niiata joka mutkassa, kun totuus on aivan toinen ja ette ymmärrä asioiden tosiasioita!
Kyllä riittää mutta palkkaa et saa. Jos olet rikkaissa naimisissa niin kannattaa.
- hoitsuliini
Ilman muuta kannattaa! Rohkeasti vaan! Lycka till! :)
- 666love666
Kannattaa opiskella siivoojaksi, aina riittää töitä sillä roskat eivät katoa minnekkään, palkkakin on todella hyvä
- järkeä hommiin
Mikä on hyvä siivoojan alkupalkka?
- juupajoopaadads
Lähihoitsun palkalla elättää hyvin ittensä, ja siinä se. =)
- nainen vanhustyössä
Hei! Olen vuosia yksityisellä puolella työskennellyt lähihoitaja. Sain juuri palkkakuittini. Verojen jälkeen käteeni jää 1530 euroa.Kyllä kannattaa nuoren opiskella jotain muuta alaa. Lisäksi vanhuspuolella työ niin raskasta, että erilaisia vaivoja on runsaasti. Ainoa mukava asia on vanhukset, jotka ovat ihania. Melkein kaikista koulutetaan lähihoitajia, joten orjatyövoimaa kyllä riittää. Kerran yksi ope lukiossa sanoi, ettei hoitajaksi rupea normaali ihminen, vaan psyykkeeltään sairas. Täytyy myöntää, että kyllä ope oli oikeassa.
- jkhkhh
nainen vanhustyössä kirjoitti:
Hei! Olen vuosia yksityisellä puolella työskennellyt lähihoitaja. Sain juuri palkkakuittini. Verojen jälkeen käteeni jää 1530 euroa.Kyllä kannattaa nuoren opiskella jotain muuta alaa. Lisäksi vanhuspuolella työ niin raskasta, että erilaisia vaivoja on runsaasti. Ainoa mukava asia on vanhukset, jotka ovat ihania. Melkein kaikista koulutetaan lähihoitajia, joten orjatyövoimaa kyllä riittää. Kerran yksi ope lukiossa sanoi, ettei hoitajaksi rupea normaali ihminen, vaan psyykkeeltään sairas. Täytyy myöntää, että kyllä ope oli oikeassa.
Ja siitäkin huolimatta hoitaja saa minulta suuremman arvostuksen kuin lähes kukaan muu.
- rohkeutta kaikille
nainen vanhustyössä kirjoitti:
Missä mahdat ollakaan. Yksityisellä puolella palkka minulla parempi. Asiakkaiden hoiva parempi ja ennen kaikkea aikaa asiakkaale enemmän. Koville otti minulla lähteä kunnalliselta puolelta yksityiselle, mutta en ole katunut yhtään päivää, niin paljon paremmin asiakkaan voivat...
- totuus taas
rohkeutta kaikille kirjoitti:
Missä mahdat ollakaan. Yksityisellä puolella palkka minulla parempi. Asiakkaiden hoiva parempi ja ennen kaikkea aikaa asiakkaale enemmän. Koville otti minulla lähteä kunnalliselta puolelta yksityiselle, mutta en ole katunut yhtään päivää, niin paljon paremmin asiakkaan voivat...
Kirjoittelija taitaa olla yksityisen hoivakodin johtaja johon ei tule kukaan töihin, koska YKSITYISELLÄ PUOLELLA ON HUONOMPI PALKKA JA TYÖEHTOSOPIMUS.
- lähihoitsu
rohkeutta kaikille kirjoitti:
Onko niin, että suuret ulkomaiset yhtiöt ostavat nyt kaikki entiset mukavat yksityiset firmat? Firmat joissa oli mukavaa yhdessäoloa ja aikaa potilaille ja virikkeitä yms. palkat hyvät...
Ostavat kilpailijat yksitellen pois... Voisivat tehdä omiakin paikkoja, mutta jostakin syystä haluavat vanhat yrittäjät pois kilpailemasta. Ehkä nostaakseen sitten aikanaa hinnat taivaisiin, kun kunnat/kaupungit ovat luopuneet omista hoitopaikoistaan.
Mihin Suomen hoitopalvelu on menossa?
Voittoeurot eivät jää Suomeen, se on varmaa. Jo nyt näkyy ulkomaisten omistamissa firmoissa suuntaus, että käytetään opiskelijoita, oppisopimusopiskelijoita ja ulkomaisia työntekijöitä. Ei saa tehdä ylitöitä, mutta kuitenkin pakotetaan tekemään sillä, että vastuuta esim. työntekijöiden sairastuessa ei oteta siitä että kuka tulee tuuraamaan. Jos ei hoitajat saa ketään tulemaan sijaistamaan, jää joku seuraavaan vuoroon ilman korvausta (ihan vain omatunnosta potilaiden hoidosta).
Mihin suomalaisten hoito on mennyt? Nämä paikat eivät nytkään ole halpoja asukkaille. Järkyttävää!!! - lähihoitsu
Mutta yh:na ei enää saa perhettä eletettyä! Todellakin tarvittais sitä miehen palkkapussia. Mies kun sai tuplapalkan rekkakuskina.... Ollaan vaan erottu, että ei auta itkeä enää turvallisen elannon perään...
Esim. kuntayhtymät maksaa aivan alipalkkauksella työn työntekijät ottamatta huomioon työn vaativuutta. Entä sitten kun alkaa tulla ikäviä hoidontarpeenarvioinnin virheitä... Itsellä alkaa lh.na olla mittari täynnä jo sh:n opastamisia... ilman mitään korvauksia. En varmaan enää jaksa.... - työnainen
lähihoitsu kirjoitti:
Onko niin, että suuret ulkomaiset yhtiöt ostavat nyt kaikki entiset mukavat yksityiset firmat? Firmat joissa oli mukavaa yhdessäoloa ja aikaa potilaille ja virikkeitä yms. palkat hyvät...
Ostavat kilpailijat yksitellen pois... Voisivat tehdä omiakin paikkoja, mutta jostakin syystä haluavat vanhat yrittäjät pois kilpailemasta. Ehkä nostaakseen sitten aikanaa hinnat taivaisiin, kun kunnat/kaupungit ovat luopuneet omista hoitopaikoistaan.
Mihin Suomen hoitopalvelu on menossa?
Voittoeurot eivät jää Suomeen, se on varmaa. Jo nyt näkyy ulkomaisten omistamissa firmoissa suuntaus, että käytetään opiskelijoita, oppisopimusopiskelijoita ja ulkomaisia työntekijöitä. Ei saa tehdä ylitöitä, mutta kuitenkin pakotetaan tekemään sillä, että vastuuta esim. työntekijöiden sairastuessa ei oteta siitä että kuka tulee tuuraamaan. Jos ei hoitajat saa ketään tulemaan sijaistamaan, jää joku seuraavaan vuoroon ilman korvausta (ihan vain omatunnosta potilaiden hoidosta).
Mihin suomalaisten hoito on mennyt? Nämä paikat eivät nytkään ole halpoja asukkaille. Järkyttävää!!!"Jos ei hoitajat saa ketään tulemaan sijaistamaan, jää joku seuraavaan vuoroon ilman korvausta"
Kukaan työntekijä ei voi olla noin tyhmä, että jää ilmaiseksi töihin ja samalla tekee "harmaata työtä".
Työnantajan velvollisuus on järjestää työntekijät työpaikalle, jos ei muuten onnistu niin tarjotkoon lisää rahaa niin että löytyy halukas.
- Huhhuh.
Itse olen lähihoitajaksi valmistunut ja en ole päässyt tekemään kun sijaisuuksia, ja tälläkin hetkellä olen siivoushommissa eli en pääse toteuttamaan ammattitaitoani ja työskentelen pienemmällä palkalla mitä saisin lähihoitajan hommista.
Olen hakenut ainakin 20 työpaikkaan mutta suoraan sanottu että olen liian nuori jotenka ei ole työkokemusta tai sen takia että olen työtön.
Koulu on muutenkin todella rankka, mutta kyllä siitä selviää.- Halihalipula
Oletko hakenut vammaispalveluun? Siellä asiakkaat ovat kerta kaikkiaan ihania. Avoimia, iloisia, aina valmiita auttamaan ja tutustumaan.Sijaisista on aina hiukan pulaa, koska ihmiset taitavat hiukan pelätä vammaisia ihmisiä, mutta voin sanoa, että en ole ikinä tavannut niin ihania, sosiaalisia ja ennen kaikkea halipulaisia ihmisiä kuin nuo ihanat asiakkaat joita olen tavammut työurani aikana vammaispalvelussa.
- lähihoitsu
Halihalipula kirjoitti:
Oletko hakenut vammaispalveluun? Siellä asiakkaat ovat kerta kaikkiaan ihania. Avoimia, iloisia, aina valmiita auttamaan ja tutustumaan.Sijaisista on aina hiukan pulaa, koska ihmiset taitavat hiukan pelätä vammaisia ihmisiä, mutta voin sanoa, että en ole ikinä tavannut niin ihania, sosiaalisia ja ennen kaikkea halipulaisia ihmisiä kuin nuo ihanat asiakkaat joita olen tavammut työurani aikana vammaispalvelussa.
Itse kanssa tykkäsin kehitysvammaisten kanssa työskentelystä, mutta monet pelkäävät jos eivät ole heidän kanssaan työskennelleet. Aina voi olla yllätyksellisiä agressiivisuuksia tms. Hyvin moni kollega on sanonut, että kehitysvammaisten kanssa eivät voisi toimia.
- Majuri
Psykologia on laajeneva ala. Suosittelen hakemaan ja opiskelemaan psykologiksi. Lääkäreiltäkään ei työt lopu.
- ikkuna+1
Psykologia on raskas ala. Itsestään joutuu muokkaamaan tunteettoman koneen, tai muuten on vaarassa romahtaa siinä negatiivisuuden ja ongelmien tulvassa, mitä joutuu työn puolesta käsittelemään. Tunteeton kone-psykologi taas toisaalta ei palvele asiakasta.
- joeläkkeellä
ikkuna+1 kirjoitti:
Psykologia on raskas ala. Itsestään joutuu muokkaamaan tunteettoman koneen, tai muuten on vaarassa romahtaa siinä negatiivisuuden ja ongelmien tulvassa, mitä joutuu työn puolesta käsittelemään. Tunteeton kone-psykologi taas toisaalta ei palvele asiakasta.
Ei tässä ole sen enempää muututtu koneeksi kuin romahdettukaan vaikka on psykologin hommia tehty vuosikymmeniä. Ammattiroolissa käytetään ammatillista empatiaa mihin ei sotketa omia tunteita tai omaa elämää muutenkaan. Sellainen juuri palvelee asiakkaita.
- Majuri
ikkuna+1 kirjoitti:
Tunteeton kone-psykologi nimenomaan hyvin asiakkaita, ei siihen pidä suuremmin omia tunteita sotkea tai työ kärsii. Ei tunnu sinulla olevan hajuakaan alasta, sama pätee lääkäreihin.
- pukki
Minä suosittelen kouluttautumaan joulupukiksi, niitä tarvitaan joka joulu. Ja muuna aikana voit toimia pelkkänä pukkina, niillekin on suuri kysyntä.
- lähihoitsu
Lähihoitajalle ei psyk.sh sairaanhoitopiiristä valitettavasti vakituista työsopimusta heru. Ystäväni tehnyt 6 vuotta sijaisena ko. laitokseen töitä. Jatkuvia työsopimuksia, mutta ei vakinaistamista. Sairaanhoitajia vakinaistetaan jatkuvasti. Sairaanhoitajia vakinaistetaan tämän tästä.
Vielä täytyy sanoa sen verran, että ko. paikassa sairaanhoitajien työmoraali on olematonta. Ei pestä asiakasta viikkoon, päästetään tarkkailupotilas yksi pihalle tupakalla, ei jakseta kirjata, ei välitetä, annetaan ilman mitään kyseenalaistamista potilaan olla huoneessa yli viikon, ei kysellä mitä kotipuoleen kuuluu (tietävätkö potilaan sairaalassaolosta yms).
Että silleen. Ei se titteli vaan se osaaminen ja välittäminen. Mutta Suomi on tittelivaltio. Ei saisi lh mennä ojentamaan sh:aa tai lääkäriä. Ja ollaan hiljaa tai jos nostetaan asia pöydälle se vaietaan hyvin nopeasti. Se kollegiaalisuus! Yhä enemmän tulisi täyttää haiproja ja laittaa vielä itselle muistiin tilanteet. Ja ärähtää jos ei mitään parannusta tapahdu. - lähhihoitsu
joeläkkeellä kirjoitti:
Ei tässä ole sen enempää muututtu koneeksi kuin romahdettukaan vaikka on psykologin hommia tehty vuosikymmeniä. Ammattiroolissa käytetään ammatillista empatiaa mihin ei sotketa omia tunteita tai omaa elämää muutenkaan. Sellainen juuri palvelee asiakkaita.
Wau! Olen katsellut omassa työpaikassa psyk.sh:aa ja olen miettinyt itsekseni, että hän ei varmaan ole sinut itsensä kanssa. Onhan se raskasta työtä, mutta ehkä siitä ei tarttis joka kerta sanoa kahvitunnilla, vai onko sitten jo kyseessä burnout? Tuntuu, että häntä ei liikuta potilaiden menneisyys vaan että he ovat vain ristinä hänelle...
- lähihoitau
ikkuna+1 kirjoitti:
Itsestään tunteettoman koneen muokkaamisen sijaan voi valita tien, että kohtaa omat kiipupisteensä , silloin voi tulla aidoksi auttajaksi. Jos on pakoillut omia kipupisteitä koulutuksen ajan ole pystynyt olemaan avoin, ei voi auttaa toisia!!!
- Valte
Noi romanitkin opiskelee nykyään lähihoitajiksi . Ne tykkää olla vanhuksen , korujen ja pankkikorttien lähellä. Osa pyrkii edunvalvojaksi.
Vaikka liksa on pieni niin edut on hyvät .
Eilen tuli justiinsa Mot, siinä näyttivät lyhyemmäntien . Järkkää ittes velkajärjestelyyn se riittä edunvalvojaksi.
Tää pellentouhu on mennyt sellaiseksi että opiskele miksikä vaan niin työtä ei löydy ,harjotusjaksot palkatta ja sitten kassalle. Niin kauan kun tämä on sallittua niin loppua ei näy.Kukaan ei palkkaa jos tuollainen porsaanreikä on olemassa. - sjdsgh
Lähihoitajalle riittää satavarmasti töitä, JOS asut pk-seudulla ja suuntaudut vanhustenhoitoon. Myös lastenhoitajille taitaa olla ihan kivasti töitä. Mutta jos haaveilet duunista akuuttipuolella, niin forget it!
- JHKJHKHKHKHKHJ
Lähihoitajan työ on vaan siitä paska, että siinä ei juuri saa tehdä itsenäisiä päätöksiä, aina on joku komentelemassa ja siten on kysyttävä aina lupa erikseen jokaiseen hoitotyöhön.
- lähihoitsu
Riippuu työpaikasta, sillä itse olen ollut vain paikoissa, joissa todellakin tulee tehdä niitä päätöksiä. Jos kysyt sh:lta jotain, ei hän osaa sanoa sen paremmin. On vain ihan. että en mä tiedä, ei oo vastaavaa ennen ollut. No lääkäriltä sitten voi konsultoida tarvittaessa, mutta valitettavasti ei aina siinä tilanteessa samalla aikaa.Vaan sitten ehkä myöhemmin. Mutta kun tilanne voi olla hyvinkin akuutti ja potilas siinä edessä.
Lähihoitaja voi olla työssä, jossa ihmisen henki voi olla kyseessä. Varsinkin terveyskeskuksessa, kun olet ajanvarauksessa hoidon tarpeen arvioinnissa. Ihmisistä voi olla hyvin vaikea saada selvää mitkä oireet, koska alkaneet, pahentuneet koska, mitkä perussairaudet, aiemmat vakavat sairaudet, viimeaikojen sairastelu, kunto, traumaa, yms.yms.
Siinä ihminen tulee mahdollisesti ensimmäistä kertaa kertomaan vaivoistaan, tai on ehkä ollut jo lääkärissä, mutta tulee kuitenkin uudelleen. Tehtäväsi on arivoida hoidon kiireellisyyttä. Ei aina helppoa. Potilas voi vaikka sanoa, että ei tämä ole sydänperäistä kun ehdotat päivystykseen menoa ja siellä onkin pallolaajennusta vaativa kohtaus. Ihmiset voivat liioitella vaivojaan tai sitten aliarvioida, haastattelulla yritetään selvittää tilannetta. Jotkut potilaat eivät halua kertoa hoitajalle ja panttaavat tietoja, mutta kun se vaikuttaa siihen kiireelliisyyden arviointiin, joka taas voi sitten sen vuoksi mennä päin honkia. Sitten kun ajatellaan, että potilaita voi yhden päivän aikana olla lähemmäs 200 ja aina voi joku nostaa syytteen väärästä hoidontarpeen arvioinnista, niin kirjaus on tärkeää, mutta kun siihenkään ei aina sitten ole aikaa, kun potilaat tulee sivuovista jo sisään.
Työpaikalla ollut myös yksi sairaanhoitaja, joka ei lähihoitajaa konsultoinut vaan teki itsenäisesti päätöksiä muka viisaampana ja teki emämokia tämän vuoksi. No hän ei enää ole samassa paikassa töissä. Ei halunnut kuulla lähihoitajaa tietyissä tilanteissa vaikka toisissa tuli itkemään ettei tajua jotain, mutta toiset tilanteet koki niin, että ei lähihoitaja voi tietää paremmin eikä kysynyt apua eikä ottanut kuuleviin korviin jos yritti neuvoa.
Valitettavasti tämä vastuu ei näy palkkauksessa. Lähihoitajana perehdyttänyt jo kohta 10 sairaanhoitajaa, jopa puoli vuotta ja vielä saanut opastaa, kohta taas hoitajat vaihtuu. Syynä yleensä huono arvostus ja palkkaus ja suuri vastuu ja työmäärä.
- Hoitaja1
Kyllä kannattaaopiskella lähihoitajaksi..Itsestäkiinni miten arvostaa omaa työtään. Auttaviaammattilaisia tarvitaan. Myöskin Erikoistasolla Keskussairaaloissa. Potilaattulee hoitaa asiallisesti ja kunnioittavasti.
Kuka arvostaa hoitajaa, jos ei itse arvosta omaa työtään. Ammatti auttajia tarvitaan, kunhansiitä maksetaan kunnon korvaus. Eikä hakeuduta muihin ammatteihin, paremman palkan perässä. 3-vuorotyö,ei helppoa. Tarvitaankunnon korvaus työstä.- Olen ollut 40v-alallaja vielä arvostan työtäni- lähihoitsu
Hoitajilla huono palkka, mutta muutaman kokouksen läpikäyneenä en enää ihmettele miksi. Johtajilla auktoriteetti, jota hoitajat pelkäävät eivätkä saa suutaan auki tilanteessa jossa pitäisi, tai alkavat miellyttää johtajaa.
Otin itse palkkauksen puheeksi tilanteessa, jossa olisi kaikkien suonut voivan sanoa avoimesti mielipiteensä, olinkin yksin kärkkäästi puhumassa palkkauksen suhteuttamisesta vastuuseen ja työmäärään. Yksi alkoi sopertaa edellisen työpaikan epäonnistuneesta palkkaussysteemistä ja muut olivat hiljaa jähmettyneinä. Lopputulema oli, että ylemmille tahoille ensimmäisenä ja painavampina viestinä vietiin pomon toive. Ja itse sain varmasti hankalan työntekijän maineen.
Arvostan itse työtäni ja tiedän, että se on hyvin tärkeää, mutta siitä ei makseta paskaakaan. Vähä vähältä lääkäreiden töitä siirretään hoitajille, mutta siitä ei mitään palkkalisää ole tullut. Omassa työpisteessäni kaikki lisätyöt ja työnmuutokset tulevat aina ilman palkankorotusta... Ei oikein. Mutta liitonvastaavat eivät korviaan lotkauta kyseisistä asioista.
- masa vailla töitä
Ärsyttää ne ihmiset jotka hokee "työtöntä lähihoitajia ei ole". NO KYLLÄ ON!!!!!
Ja niitä osaaviakin!!!!! - Yks lähihoitaja
Lähihoitajan työ on tärkeää ja se on kutsumusammatti! Hoida toista ihmistä niinkuin haluaisit itseäsi hoidettavan. Tässä työssä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Minä ainakin pidän työstäni todella paljon hoitoalalla. Olen ylpeä siitä, että teen lähihoitajan työtä kotihoidossa :D
- IlmaisPAKKO-ORJAtyö
Risikon "osallistava sosiaaliturva" takaa sen ettei ilmaisORJAtyöläisiä hoiva-alalta enää puutu.
Suurin osa hoitoalan hommista, ulkoistetaan näille pakkotyöläisille, jottei oikeita hoitsuja enää tarvittaisi niin paljoa.
Oikeille hoitsuille on pakko maksaa palkkaa. On paljon helpompaa irtisanoa heidät ja ottaa hommiin ilmaistyöläisiä, jotka tekevät lähes kaikki samat hommat. Palkkalistoilla pidetään vain muutama oikea hoitsu joka tekee lain vaatimat hommat.
Tosin onhan niitä hoitsututkinnon suorittaneitakin työttöminä, joten jos ottaa ilmaishommiin oikean hoitsun, niin ei tarvitse maksaa kenellekään palkkaa ja omistaja saa itse pitää kaikki rahat?!- Hän on Sh
IlmaisPAKKO-ORJAtyö
Risikko on itse sairaanhoitaja. Varmaan kova, kylmä nainen. Ihmetelen miten hänet on valittu eduskuntaan.
Ilmeismemin kylmät hoitajat ovat hänet valinneet!
Vai onko hän hyvä esimerkki kylmästä, tunteettomasta hoitajasta, joita on nykyisissä tehdasmallisissa laitoksissa.
- Marja 70
Kannattaa opiskella , koska suuret ikäluokat
vanhenevat ja ikäihmisten määrä kasvaa.
Suomalainen sairaanhoitaja saa kyllä töitä
ja nuorilla naisilla on pitkät äitiyslomat.- lähihoitsu
Nimenomaan sairaanhoitaja saa kyllä töitä. Lh vain sijaisuuksia.... Eli kannattaako opiskella lh:ksi? Paikoitellen saa kyllä vakipaikan lh:na, mutta huonolla palkalla. Nähty on jo keikkailuja tehdessä, että eivät jaksa kauaa, koska ennen 40v. ikää jo alkaa tulla sellaisia sairauksia että eivät kohta tee enää mitään työtä, kun sillä työmäärällä ovat kuormitettuja.
- Ylempi tutkinto
Kannattaa vain siinä tapauksessa jos kokee kutsumusammatiksi. nykyyään tuohon luetaan kun ei muutakaan keksitä!(aika moni) koulutus on niin vajaavainen Sairaanhoitajiin verrattuna ettei kannata edes verrata! lähihoitajaksi lukee helposti.
- Lähäri
Niin..... Siis lähihoitajia työskentelee myös muuallakin kuin vanhusten parissa :) Päiväkodeissa ei tarvitse kysellä joka asiaan lupaa vaan omien aivojen käyttö on sallittua. Tosin vahustenhoitoakin kokeilleena ei mun tarvinnut kysellä lupaa tekemisilleni. Tein sitä mikä minulle oli sallittua. Siitä olen samaa mieltä, että lähihoitajat ovat alipalkattuja. Lähihoitajan työ on rankkaa monella tavalla, riippumatta siitä missä työskentelet. Mutta on tämä myös palkitsevaa. Päivääkään en vaihtaisi! :) Ja enemmän hoitajantyö taitaa olla "kutsumus" kysymys. Eli hae ihmeessä jos yhtään tuntuu siltä, että ala kiinnostaa! :)
- Joulu meni töissä
Kannattaa. Töitä riittää varmasti - paitsi jos sinun on pakko jäädä makaamaan muutaman savun kylälle.
Palkkakin on Ok, jos viitsii tehdä öitäkin.
Ja kaikki tämä todella vähäisellä koulutuksella - näin se vaan on. - ei osaa sanoa...
Pitäis luopua ammattikorkeakouluista. Ei sairaanhoitajan koulutus riitä hallinnolliseen työhön ja sinnehän ne on kaikki säntäämässä mukaviin toimistohommiin ja toisaalta lähihoitajan koulutusta arvostetaan aivan liian vähän tässä nyky- Suomen yhteiskunnassa minusta. Mä ainakin ihailen niitä hoitajia, jotka yhdenkin iäkkään läheiseni hoitajia on olleet: ovat valtaosa hoitotyölle omistautuneita ja alansa osaajia, oikeasti humaaneja ihmisiä.
En tiedä, en ole alaa tunteva enkä oikea kommentoimaan aihetta. Itse haluaisin ehkä opiskella lähihoitajaksi, mutta en ole varma, pääsisinkö vieläkään sinne, kun aikoinaan psykkatestit osoitti sairaanhoitajan työn osalta kuulemma, että olen siinä kategoriassa, että ei kelpuuteta ja mun pitää lukea akateemiseksi ja sitten luinkin, ainakin jonkinlaiseksi. Paradoksaalista ja osin surullista asiassa on se, että olisin tänä päivänä varmasti viis kertaa onnellisempi ja jopa tuottavampi henkilö yhteiskunnalle, kuin nyt olen, jos olisin päässyt kutsumustyöhöni aikoinaan ilman psyykkoloogien ulosraakkaamista. Ja kaikki kunnia toki psykologeille ja heidän arvokkaalle työlleen ja alalleen ( olen itsekin lukenut psykologiaa jonkin verran, ainakin alkeet), mutta on se aika erikoista, että yksityisyritykset saa määrätä jopa nuoren ihmisen tulevaisuuden ja tulevan elämänkulun ja työhistorian kaiken maailman konsulttifirmojen psykiologisen testauksen perusteella. Ja nyt sitten kuitenkin niitä hoitajia kaivataan ja raahataan suurinpiirtein melkein indo-Kiinasta asti, niiltä ei kukaan kysele ei evarmaan edes rikosrekkaria mistään psykologisesta soveltuvuustestauksesta puhumattakaan, ja mamut on katkeria monet, kun he ei halua opiskella hoitajiksi ( esimerkiks Hesarissa oli yksi teini avautumassa haastattelussa, että hän ei mikään hoitaja halua olla).
Kyllä se lähihoitajien ala yksi niistä on, jossa on tulevaisuudessakin varmasti töitä. Suomesa kun ei kohta ole töitä missään muualla, kuin julkisella sektorilla ja firmat hierovat karvaisia käsiään, että kuinka pääsisivät kuppaamaan vanhusväestöä.. Toivoisi vaan, ettei sinne mitä vaan tyyppejä - ainakaan kouluttamattomia pitkäaikaistyöttömiä tungettaisi. - keke33
Ei kannata, ite en oo paljoa kouluja käyny ja silti 3000e tulee palkkaa
- Loppu
Kouluttaudu vain lähihoitajaksi. Varaudu ikuisesti olemaan palkkaloukussa ja perheetön. Vai netollasi 1600 eurollako elätät lapsesi ja itsesi? Vuokrat, vedet,sähköt,autovakuutukset,bensat,vaatteet ja ruoka valitettavasti maksavat. Täyttä hulluutta! Mitään en kadu enempää kuin aikoinani valitsemaani koulutuspolkua lähihoitajaksi. Asuntolainaakaan en saa kun tulot ovat alle köyhyysrajan,joten loppuelämä vuokraluukussa vietetään.
Jatkuvasti kiristää köyhyysköysi kaulassa, en tiedä miten kauan jaksan enää.- opiskekemaan vain
Jos tyytyy pieneen palkkaan ja kokee lähtihoitotyön mielekkääksi ja omakseen, niin opiskelemaan vain. Jos ei työstä ole minkäänlaista kuvaa, niin kannattaa olla muutama kuukausi harjoittelemassa ennen kouluun hakeutumista.
Paljon valmistuneita lähihoitajia jatkaa opiskelua pietemmälle tai ei toimi ammatissaan. Jos ei vakivirkaa saa niin aina on jossain työtä tarjolla. - ei osaa sanoa...
Tsemppiä sulle, joka kerrot saavasi palkkaa lähihoitajan työstäsi vain 1600 euroa nettona. Se on todellakin hyvin vähän, hyvin vähän, ottaen huomioon keskimääräisesti hoitotyön raskauden ja vastuullisuuden. Mutta muista, että vielä vähemmän tienaa monet sinua kymmenen vuotta enemmän kouluja käyneet akateemiset. Tuskin olet tittelinkipeä, kun tuollaisen alan olet valinnut, että lähihoitaja, mutta mä voin kertoa sulle, että tässä maassa Suomi on jopa maistereiksi tai tohtoreiksikin asti lukeneita - ja paljon- joille ei tarjota kuin työpaikkoja, missä kuukausipalkka olisi about 1000 euroa nettona, työpiakka katkolla aina kolmen kuukauden jälkeen ja kaikki työt vielä pätkätöitä joita ei itse edes voisi valitas, missä kuule ei paljoa yöunia nukuttais frekvenssilaskelmien kanssa ja vaikka olis kellokorttikin mistä amikset on niin kateellisia, niin säännönmukainen työaikajoka ikinen päivä olisi 12 tuntia vuorokaudessa aina. Lisäksi saisi sen "ilon", että joku kermatyyppi omisi tutkimukset omiin nimiinsä, jonka sukulainen olisi joku vaikuttaja yhteisunnassa.
Perheettömyys Suomessa on minusta kyllä valinta, eikä Suomessa manimäärät sitä yhdellekään määrää, koska aika hyvin monet köyhätkin elelee perhetukien kautta. Ainakin paremmin, kuin keskiluokaisten lapsettomat kersat. Asuntolainaa tietysti tietenkääni kande hankkia alle 3000:n euron kuukausitulolla säännöllisestä virkasuhteesta, tottakai se on selviö. - apuhoitaja
ei osaa sanoa... kirjoitti:
Tsemppiä sulle, joka kerrot saavasi palkkaa lähihoitajan työstäsi vain 1600 euroa nettona. Se on todellakin hyvin vähän, hyvin vähän, ottaen huomioon keskimääräisesti hoitotyön raskauden ja vastuullisuuden. Mutta muista, että vielä vähemmän tienaa monet sinua kymmenen vuotta enemmän kouluja käyneet akateemiset. Tuskin olet tittelinkipeä, kun tuollaisen alan olet valinnut, että lähihoitaja, mutta mä voin kertoa sulle, että tässä maassa Suomi on jopa maistereiksi tai tohtoreiksikin asti lukeneita - ja paljon- joille ei tarjota kuin työpaikkoja, missä kuukausipalkka olisi about 1000 euroa nettona, työpiakka katkolla aina kolmen kuukauden jälkeen ja kaikki työt vielä pätkätöitä joita ei itse edes voisi valitas, missä kuule ei paljoa yöunia nukuttais frekvenssilaskelmien kanssa ja vaikka olis kellokorttikin mistä amikset on niin kateellisia, niin säännönmukainen työaikajoka ikinen päivä olisi 12 tuntia vuorokaudessa aina. Lisäksi saisi sen "ilon", että joku kermatyyppi omisi tutkimukset omiin nimiinsä, jonka sukulainen olisi joku vaikuttaja yhteisunnassa.
Perheettömyys Suomessa on minusta kyllä valinta, eikä Suomessa manimäärät sitä yhdellekään määrää, koska aika hyvin monet köyhätkin elelee perhetukien kautta. Ainakin paremmin, kuin keskiluokaisten lapsettomat kersat. Asuntolainaa tietysti tietenkääni kande hankkia alle 3000:n euron kuukausitulolla säännöllisestä virkasuhteesta, tottakai se on selviö.Höpö höpö teidän puheitanne etteikö lähihoitajan palkalla muka pystyisi perustamaan perhettä tai hankkimaan asuntoa. Itselläni on vanha apuhoitajan koulutus, kolme, nyt jo aikuista lasta ja kaksi omaa asuntoa (ei Helsingissä), auto ym. Ikinä en ole tuntenut jääneeni jostain paitsi, että minulla on hoitoalan koulutus.
Nyt varsinkin, kun hoidan omaa rakasta omaistani koen ammattikoulutukseni antaman hyödyn siunaukseksi. - Ei sama
apuhoitaja kirjoitti:
Höpö höpö teidän puheitanne etteikö lähihoitajan palkalla muka pystyisi perustamaan perhettä tai hankkimaan asuntoa. Itselläni on vanha apuhoitajan koulutus, kolme, nyt jo aikuista lasta ja kaksi omaa asuntoa (ei Helsingissä), auto ym. Ikinä en ole tuntenut jääneeni jostain paitsi, että minulla on hoitoalan koulutus.
Nyt varsinkin, kun hoidan omaa rakasta omaistani koen ammattikoulutukseni antaman hyödyn siunaukseksi.Apuhoitaja on varmaan eläkeläinen tätä nykyä .mikä on tätä nykyä entisen apuhoitajan palkka?
- Hillevi-hiiri
Outoa. Itse lähärinä pk-seudulla saan n. 2000 euroa kuukaudessa keskiarvona käteen ja siitä jää säästöön vielä 700-800 kuukautta kohti. Ala-ikäisiä lapsiakin löytyy taloudessa pari eivätkä puolison tulot ole päätä huimaavia. Toisaalta katson mitä ruokakaupassa ostan enkä käytä alkoa tai polta. Niin ja vuokralla asutaan ihan tilavassa asunnossa.
- työ
apuhoitaja kirjoitti:
Höpö höpö teidän puheitanne etteikö lähihoitajan palkalla muka pystyisi perustamaan perhettä tai hankkimaan asuntoa. Itselläni on vanha apuhoitajan koulutus, kolme, nyt jo aikuista lasta ja kaksi omaa asuntoa (ei Helsingissä), auto ym. Ikinä en ole tuntenut jääneeni jostain paitsi, että minulla on hoitoalan koulutus.
Nyt varsinkin, kun hoidan omaa rakasta omaistani koen ammattikoulutukseni antaman hyödyn siunaukseksi.Hyvin tulen toimeen lähihoitajan palkallani ja säästöönkin jää rahaa! Tv. Mies lähihoitaja
- matalasta päästä
onkin ihmeellista että juuri matala palkka alalle tuodaan ulko maista halpa työ voimaa.
- istukaa alas
Miksi rahdataan ulkomaista työvoimaa? Onko lähihoitajista jo muka pula?
Tällainen vääristää työmarkkinoita,koko ajan valmistuu uusia hoitajia.
Aikalisä olisi paikallaan, vai ollaanko sääliväisiä kehitysmaan köyhyydessä olevia kohtaan, ja sen takia heitä haalitaan tänne?Rikkureiksi niitä tuodaan. Nyt, minä olen maahanmuuttomyönteinen ihminen, ne tänne tulevat eivät ole mitään väärää tehneet, vaan sen sijaan tämä systeemi on väärä, joka niitä tänne raahaa!
Niitä sitten asuu kymmenen pienessä asunnossa, sama firma, joka on ne kutsunut, vuokraa niille asunnon ja hommaa vielä pakollisen kielikurssinkin. Kas kun ei vielä osta niille safkoja. Raha kiertää yhden firman sisällä.
Ehdottomasti ei riitä tai ehkä töitä riittäisi, mutta ei riitä palkkaa. Joudut työttömäksi ja sitten sinut on helppo osallistuvan orjatyön nimissä pistää tekemään lähihoitajan töitä palkatta.
Minä olen tehnyt lähihoitajan hommia vuosikaudet, olen tosin kotiavustaja, mutta minulle annetaan pelkkiä keikkoja, jos sitäkään. Kaikki sopimukset ovat nollasopimuksia tyyliin, "me kutsumme töihin, kun tarve ilmenee". Autottomalle ihmiselle sitä tarvetta ei tule juuri koskaan.- asdf4321
Aloitan piakkoin lähihoitaja opinnot ja suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen ja uskon löytäväni koulutusta vastaavaa työtä kun aikanaan valmistun. Tiedän, että ala on etenkin vanhuspuolella rankkaa ja kuormittaa niin fyysisesti kuin henkisestikin mutta on myös palkitsevaa.
Vastuu on kova ja virheitä ei saisi sattua.
Haastavaa on varmasti myös "nollata pää" eli pitää työ ja vapaa-aika erillään ettei hoidokit ole liikaa ajatuksissa vapaallakin.
Luotan kuitenkin siihen että koulusta ja työharjoitteluista saa hyvät valmiudet hoitoalan töihin. Tärkeää, ellei tärkeintä, on tietenkin soveltuvuus alalle. - hemasu4
Töitä varmasi riittää,Mutta koin sallaisen asian että jos lähtee aikuis opikeluun jossa eu kustantaa opiskelumatkoja mm shahaihin ja uudelleen nebaliin siitä seurasi sitten suhteemme loppu näiden matkojen jälkeen ensinkkin loppui tyystin meidän seksielämä yrittäessäni kaikkea niin aina tuli torjuntaa.Tämä on tärkeä ammatti jota tarvitaan ja jota kunnioita mutta nuorena eikä muusta työstä pois potkittuna yli 50 purin tässä tunteeni anteeksi.
- mieti1
Olen opiskellut lähihoitajaksi ja parempaa päätöstä en olisi voinut peruskoulussa tehdä. Valmistumisen jälkeen suoraan töihin eli 19 vuotiaana. Jatkuva ammattitaidon kehitys lähti tästä hetkestä etenemään hurjaa vauhtia.
Toisin ku suurella osalla ystävistäni jotka valmistuivat parturikampaajiksi tai jollekkin tekniselle alalle, jäivät suurinosa työttömiksi. Ikinä ei ole viimeiseen kuuteen vuoteen tarvinnut miettiä riittääkö työtä ja mistä saisi rahaa.
Vakituinen työpaikka pari vuotta valmistumisen jälkeen yksityiseltä sektorilta jossa kehittymisen mahdollisuudet suuret, mikäli itse haluaa?!
Oman asunnon ostin ja lainaakin sain, kunhan vaan osaa hoitaa asiansa!! Asuntosäästötili vaati pari vuotta säästämistä ja kymppitonnista sai jo lainaakin valtion takaamana satatonnia!
Näin nuorena omistan auton jo maksettuna ja moottoripyörän ostin velaksi viime keväänä. Maksan nämä kaikki lainat ja vakuutukset tästä omasta lähihoitajan palkastani ja silti minulla jää vielä rahaa kalliiseen salibandy ja kuntosaliharrastukseen jne.
Perhettä en ole vielä suunnitellut perustavani.. mikäli sen aika jossain kohtaa tulee joudun varmaan luopumaan merkkivaatteista tai harrastuksista mutta mitäpä ei sitten rakkaiden lasten eteen tekisi.
Lisäks,i aijon kyllä tulevaisuudessa opiskella enemmän, kun tiedän vain että mikä se ala olisi.
Pääasiana on se, että olen saanut elämäni kohdilleen ja pystynyt pärjäämään alusta asti itse. Pidän työstäkin paljon, enkä koe sitä miltään muulta osin raskaaksi kuin epäluotettavien ja valittavien kollegoiden takia.(niitäkin joukosta löytyy) ^^- hoitsu1
Hieno valinta,ja varma työ..ja jos kiinnostaa,sillä tämähän on kutsumus ammatti..täytyy tykätä ja kunnioittaa vanhuksia..sillä työhän on joskus raskasta(riippuu työkavereista)..ja eteenpäin ajatellen aina voi suuntautua..
- Tosiasiaa
Et kyllä tätä kaikkea ole omalla palkallasi ostanut se on varmaa,
- tuleva
:) alotan opiskelun tänään!
Enkä aio jäädä lähihoitajaksi vaan kouluttaudun lisää ja jos ei onnistu,jatkan työssä jota nyt teen.Elikkäs luen työn ohessa!
Koulutus kannattaa aina!! - navetan HELMI
eka ongelma on suomalainen EI-kulttuuri kasvatus, kaikki on kiellettyä ei voi eikä uskalla ajatella positiivisesti itse, vaan kaikki on kysyttävä esimieheltä, joka on maalta tullut juntti ja oppinut sanomaan EI! ja ei kuulu meidän toimen kuvaan.
mitään ei voida tehdä nyt ja heti, vaan palaverin jälkeen parin päivän kuluttua joku joko tekee päätöksen tai sitten ei.
aina ensimmmäisenä on äänessä navetassa kasvanut kovaääninen yleensä ylipainoinen joka huutaa EI, varmuuden vuoksi ymmärsi mitä kysyttiin tai ei,
suomalaiset hoitajat on kasvatettu sosialismin hengessä kielteiseen ihmiskuvaan.
kun kaikkeen vastaa EI niin silloin ei paska kupin tyhjennys keikka häiriinny.
HOITAJAMME OVAT TOIVOTTOMIA PESSIMISTEJÄ!
toisen ihmisen huomioon ottamista on opetettava runsain lisä tunnein, niin kauan kuin hoitoala on pelkkä työ on suomalainen silloin juunttiasenteellaan väärässä paikassa!
maalaiset älkää ruvetko hoitajiksi ette sovi siihen!
navetta on SE paikka teille!
tämä on aihe josta ei pystytä keskustelemaan?
yksikin poikki sana hoitajalle ja sinut leimataan vajakiksi ja asiallinen hoito on mennyttä!
sinulle alkaa juoksemaan kaikenlaisia kandeja pitämässä tietokilpailua,
suulaammat hoitsut uhkailee pikkimiehillä jos et pidä turpaas kiinni, ei heillä ole aikaa ajatteluun kun vaippa ruletti painaa päälle!
Me kerrotaan mitä sun pitää tehdä, toisen mielipidettä ei kuunnella.PISTE - pekka-
Jos haluaa opiskella jotain, esim. että saa jatko-opintoihin tai johonkin hyvät eväät. Niin lähihoitajassa on paljon teoriaakin. Jne. oppii ainakin opiskelemaan jos ei esim työt nappaa. Toki hyvähkö työmarkkina tilanne voi tuoda töitäkin.
Jos on aikomus jotain opiskella niin ei ole huono vaihtoehto. Itse opiskelin aikoinaan lähihoitajaksi siinä noin 30 vuotiaana ja siitä AMK insinööriksi. Eli ei ne työt kyllä niin paljon napannut jos on muitakin vaihtoehtoja toki vuorotyö lähihoitajana helptti vähän muitakin opiskeluja kun ei joka päivä tarvinnut työssä kun oli vapaatakin. Nyt teen myyntihommia. - no ei tod.
En suosittele. Tre kaupunki kilpailutti kolme v. sitten pienen asumisyksikön ja oli vielä kolmen vuoden optio, mutta nyt ilmoitti , että ei käytä optiota. Lakkauttaa koko paikan. Olen ollut lähes 10 vuotta kyseisessä paikassa töissä ja nyt jään työttömäksi. Ikää sen verran, ettei varmasti saa enää töitä, mutta eläkkeellekään ei vielä pääse. Vanhuksia ei päätöksissä kyllä ajatella vaan käytetään heittopusseina. Eli hoitoalalla ei ole yhtään varmaa työpaikkaa saatika arvostusta.
- Lh,sh
En tiedä. Itse ajattelin alkaa tekemään työni etänä. Ei tarvitse hukata aikaa työmatkoihin eikä vit*tumaisiin työkavereihin.
Kai se tietokoneella onnistuu hoitotyö kuten kaikki muukin? - hoitaja lähellä
Tutkitaanko nykyään lähihoitajien taustoja millään tavalla ennen koulutukseen hyväksymistä?
Viittaan iltalehti.fin artikkeliin
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014010917912200_uu.shtml
"Naisella on vahva rikostausta, sillä hänet on tuomittu aiemmin eri käräjäoikeuksissa neljä kertaa vankeuteen samantyyppisistä tapauksista.
Helsingin hovioikeus muutti naisen vankeustuomion torstaisella päätöksellään yhdyskuntapalveluksi. Hovioikeus lievensi naisen tuomiota hänen pyynnöstä. Oikeus uskoi naisen perusteluja tämän elämänmuutoksesta. Naisen mukaan hän oli muuttanut uudelle paikkakunnalle, lopettanut päihteiden käytön, saanut työpaikan ja aikoi pyrkiä lähihoitajakoulutukseen"- rikollisia...
Ihmeellistä, jps rikostaustoja omaavat pääsevät lähihoitajakoulutukseen , kun 1990-luvulla, jolloin mä itse olin nuori - eikä ole koskaan ollut rikostaustaa, eikä tule - niin ainakin siitä koulutuksesta mikäoli ammattikorkeakoulujen sairaaanhoitajakoulutus evättiin mitä ihmeellisimillä perusteilla: tyyliin et osaa piirtää oikein ja sellaista. Itse uskon syynä olleen omalta osaltani sen, etä mut oli koulukiusaamisen vuoksi laitettu nuorisopsykiatrian polille vanhempieni toimesta juttelemaan alle 18-vuotiaana - ei mitenkään muuten pysty selittämään, että miten lukionkin käynyt täysin rikostaustaton muka ei olisi soveltuva vaikka sairaanhoitajakoulutukseen. Ja ne psykologosen testausksen arviontifirmathan eivät saisi käyttää luottamuksellista yksityistä yksityisyyden suojan piiriin kuuvuvaa lääketieteellistä tietoa arviontinsa perusteella. Rikostaustoja erittäin mieluusti kylläkin joo, jos eväävät joltakin nuorelta opiskelupaikan toivomalleen alalle!
Hyi h-veti, jos joku petoksia tehtaillut oikein toivoo tai pääsee lähihoitajaksi. Nimimerkillä "ei koskaan parkkisakkoakaan", ja minua ei hyväksytty sairaanhoitajakouluun, kun olin 20-vuotta.
- karutodellisuus
Lähihoitajan tulevaisuus näkyy hyvin about 20 sekunnin kohdalla videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=2FVgHP9DI3Y - Muuta majaan
Loispummipoliitikot ja pummivirkailijat ovat hävittäneet kaikki verorahat. Työtä ei ole kenellekään jatkossa.
- mies51
Tiedän ihmisiä jotka sanovat "käynyt vain lähihoitajaksi", tärkeämpää ammattikuntaa en tiedä kuin lähihoitajat. Heidän palkkataso on aivan liian matala työhön verrattuna. Monikaa ei tiedä mitä lähihoitajan töihin kuuluu!
Nostan hattua Lähihoitajille!- hoitsu5
Se on yleistys että lähärit pyyhkivät vain vanhusten persettä. Minulla vie toimenpide n. max. 5 min. päivässä vaikka olenkin vanhustyössä missä mainittu toimenpide on olennaisena työnkuvassa. Lääketyö vie aikaani paljon enemmän puhumattakaan paperisodasta.
- :):)
hoitsu5 kirjoitti:
Se on yleistys että lähärit pyyhkivät vain vanhusten persettä. Minulla vie toimenpide n. max. 5 min. päivässä vaikka olenkin vanhustyössä missä mainittu toimenpide on olennaisena työnkuvassa. Lääketyö vie aikaani paljon enemmän puhumattakaan paperisodasta.
Mitäs mä nyt sanoisin. Jos pidät hoitotyöstä, lue suoraan sairaanhoitajaksi. Lähäreitä joka lähtöön alkaa olla aika paljon. Viimeksi, kun hain töitä, hakijoita oli 68. Teen työtä erikoissairaanhoidossa. Lisäksi koen ongelmana sen, että koulussa luvataan vaikka mitä, mutta työelämä on ihan erilaista. Tosi hierarkista. Suurin osa koulun jutuista unohtunut! Ja palkka toimistotyössä 1500, ja tällä hetkellä 2400. Aika paljon tuntuu olevan täällä palstalla väärää tietoa.
- Nostan hattua
mies51
Kyllä tärkein ammattikunta ja osaavin on kutienkin ne korkeammin koultutetut sairaanhoitajat. He ne vasta tietävätkin ja laajasti asioista.
Lähihoitajathan ovat toisne asteen perustyöntekijöitä siis perushoidon ja pesujen ammattilaisia.
Itse nostan hattua ammttinsa osaaville erikoisosajille eli sairaanhoitajille, joilla on todella vaativa työ ja he ovat näiden lähihoitajien esimeihiä hyvin usein. - Laiskako oot
hoitsu5 kirjoitti:
hoitsu5
Jos niin nopeasti pyyhit/peset potilaan takamuksen niin teet työsi huonosti.
Kyllä lähihoitaja on perushoidollinen hoitaja ja hänen työnkuvansa on potilaan perushoito, johon kuuluu hyvä hygienia jne.
Kirjoituksestasi paistaa laiskuus, osaamattomuus perushoitoon ja ehkä et viitsi.
Varmaan peset omankin takamuksesi hutaisten ja voi sitä hajua! - lh + lääk
Nostan hattua kirjoitti:
mies51
Kyllä tärkein ammattikunta ja osaavin on kutienkin ne korkeammin koultutetut sairaanhoitajat. He ne vasta tietävätkin ja laajasti asioista.
Lähihoitajathan ovat toisne asteen perustyöntekijöitä siis perushoidon ja pesujen ammattilaisia.
Itse nostan hattua ammttinsa osaaville erikoisosajille eli sairaanhoitajille, joilla on todella vaativa työ ja he ovat näiden lähihoitajien esimeihiä hyvin usein.Lääkäri on se asiantuntija, sairaanhoitaja on mitätön väliinputoaja jota ei kukaan arvosta.
Lähihoitajat ja lääkärit tekevät kaiken tärkeän työn, sairaanhoitajista voitaisiin luopua kokonaan koska ovat hyödytön ammattiryhmä. - peruslähis
Nostan hattua kirjoitti:
mies51
Itse nostan hattua ammttinsa osaaville erikoisosajille eli sairaanhoitajille, joilla on todella vaativa työ ja he ovat näiden lähihoitajien esimeihiä hyvin usein.Vaihda levyä, nimimerkki "nostan hattua". Puhut huttua!
- Kokemusta on.
Töitä kyllä riittää, mutta ei palkan maksajia. Kuka hullu enää haluaa edes opiskella lähihoitajaksi? Jos sinulla sattuu olemaan työpaikka, sinut tapetaan työllä. Hoidettavia on enemmän kuin jaksat hoitaa, yhä huonompi kuntoisia vanhuksia, eikä sinulla ole aikaa niitä hoitaa kunnolla, kun pitäisi olla jo toisessa paikassa. Tuplavuorot ja mahtavat 9. päivän työputket ovat arkipäivää. Että Tervetuloa alalle.
- eyghhhhh
Jos sinulla on "lukupäätä", kannattaa opiskella jokin parempi ammatti josta saat riittävästi haastettakin.
Lähihoitajiksi vapaaehtoisesti opiskelevat lahjattomat, ne joiden pisteet ei muualle riitä. Myös esim. kaikki työttömät autonasentajat, siivoojat yms koitetaan puhua ja kiristää alaa opiskelemaan koska alalla on pätkätyöläisten tarvetta. Tosin nämäkin pätkät ovat nykyisin etsimisen alla. - väärä valinta
Viimeisen kahden vuoden aikana määräaikaisissa työsuhteissa olleita lähihoitajia on joutunut työttömäksi todella paljon. Töissä vielä olevat lähihoitajat tekevät raskasta työtä alimiehityksellä ja se lisää sairauslomia ja työuupumusta. Itse olen tehnyt lähihoitajan töitä yli kymmenen vuotta ja nyt olen sitten työtön. Eteläsuomessa töitä voi olla vanhuspuolella, mutta muualla on alkanut lähihoitajien alasajo. En suosittele lähihoitajakoulutusta kenellekkään.
- kyselyikä
Kuinka monta oppilaitoista kouluttaa tällä hetkellä lähihoitajaksi?
Ja montakos lähihoitajan työpaikkaa on tällä hetkellä auki vaikkapa MOL:n sivuilla ??
Onkohan tässä jotakin ristiriitaa?- miksei sh:ksi?
Jos yhtään on lukupäätä ja taloudellisesti mahdollista lukea enempi, niin kannattaa lukea lähihoitajan sijasta sairaanhoitajaksi. Sairaanhoitajilla paljon parempi palkka kuin lähäreillä eikä sh:t joudu pepunpyyhintähommiin.
Sairaanhoitajilla erinomaiset mahdollisuudet erikoistua ja kehittää itseään lisää esim. työn ohessa. Omasta kaveripiiristäni sairaanhoitajan pohjakoulutuksella toimii tällä hetkellä esim. työterveyshoitaja (siistiä sisätyötä klo 8-16 ja pitää sisällään esim. määräaikaisia työterveystarkastuksia), päihdehoitaja (tämäkin normityöajan puitteissa), mielenterveyshoitaja, kotisairaanhoitaja (käy ottamassa potilailta esim. labranäytteitä, mittaa verenpaineet jne) sekä terveyskeskuksessa vuorotyötä ensiavussa tekevä sairaanhoitaja (tekee tiimityötä lääkärin kanssa). Mielenkiintoisia työtehtäviä. Osalla työtehtävät määräaikaisia, mutta ei ole juurikaan tarvinnut olla työttömänä, vaan hyvä ja ahkera työntekijä on aina löytänyt joltain toiselta osastolta töitä. - hoitaja1
miksei sh:ksi? kirjoitti:
Jos yhtään on lukupäätä ja taloudellisesti mahdollista lukea enempi, niin kannattaa lukea lähihoitajan sijasta sairaanhoitajaksi. Sairaanhoitajilla paljon parempi palkka kuin lähäreillä eikä sh:t joudu pepunpyyhintähommiin.
Sairaanhoitajilla erinomaiset mahdollisuudet erikoistua ja kehittää itseään lisää esim. työn ohessa. Omasta kaveripiiristäni sairaanhoitajan pohjakoulutuksella toimii tällä hetkellä esim. työterveyshoitaja (siistiä sisätyötä klo 8-16 ja pitää sisällään esim. määräaikaisia työterveystarkastuksia), päihdehoitaja (tämäkin normityöajan puitteissa), mielenterveyshoitaja, kotisairaanhoitaja (käy ottamassa potilailta esim. labranäytteitä, mittaa verenpaineet jne) sekä terveyskeskuksessa vuorotyötä ensiavussa tekevä sairaanhoitaja (tekee tiimityötä lääkärin kanssa). Mielenkiintoisia työtehtäviä. Osalla työtehtävät määräaikaisia, mutta ei ole juurikaan tarvinnut olla työttömänä, vaan hyvä ja ahkera työntekijä on aina löytänyt joltain toiselta osastolta töitä.Paljon parempi palkka = 300e kuukaudessa enemmän, lisäksi enemmän vastuuta ja kyllä monessa paikassa myös sairaanhoitajat pyyhkivät peppuja.
- työtä riittää
Ei ole ristiriitaa, avoimia paikkoja todella paljon.Tämän hetkisten työntekijöiden keski-ikä melko korkea ja lisäksi uusia työpaikkoja tulee kovaa vauhtia kun isot ikäluokat alkavat olemaan siinä iässä että tarvitsevat hoivaa.
- n.500€ parempi
hoitaja1 kirjoitti:
Paljon parempi palkka = 300e kuukaudessa enemmän, lisäksi enemmän vastuuta ja kyllä monessa paikassa myös sairaanhoitajat pyyhkivät peppuja.
hoitaja1
Kyllä koulutus näkyy myös palkkausessa ja työssä. Sh;n palkka on noin 500-600 €kuukaudessa enemmän eli tuntuva on palkkaero. Myös palkka vaikuttaa eläkkeeseen. AMK-koulutuksen käyneet saavat myös eläke-etua eli koulutus lasketaan eläkettä kerryttämään.
Lähihoitajilla on kyllä liian korkea palkka työtehtävien hoitoon nähden. Pelkästä perushoidosta riittää vähempikin.
Ilmankos ulkomaalaisia palkataan, koska heille voi maksaa vähemmän ja ilmeisemmin lähihoitajat ovatkin häviävä ammattiryhmä.
- ex hentovalkoinen
Huono palkka, rankka työ, pahimmat mahdolliset työajat, painavaa vastuuta ja erittäin vähän vakinaisia työsuhteita tarjolla. No ei väkisin, lähdin toisiin töihin.
- Välivuosi hoitajana?
Olipa hoitoalan koulutusta tai ei, niin Israeliin pääsee vapaaehtoiseksi auttamaan hoitotyössä. Lainaus sivulta www.israelinystavat.fi -> vapaaehtoistyö
"Vapaaehtoistöitä on lasten, nuorten, vanhusten ja vammaisten parissa. Jokaiselle etsitään parhaiten sopiva paikka, jossa avuntarve on sillä hetkellä suurin.
Työaika on 7h/vrk, 35h/vko ja lisäksi vapaaehtoinen saa kaksi extralomapäivää per kuukausi.
Vapaaehtoinen saa täysihoidon, taskurahan 600 NIS/kk ja oleskeluluvan.
Vapaaehtoisilla on työpaikan yhteydessä oma asuntonsa, jossa on yhteiset keittiö- kylpy- ja oleskelutilat. Makuuhuoneen jakaa yleensä kaksi vapaaehtoista.
Vapaaehtoiset, jotka tulevat pidemmäksi ajaksi kuin 6kk, saavat myös heprean kielen kurssin.
Vapaaehtoisella ei tarvitse olla hoitotyön tai muun sosiaalialan koulutusta, sillä vapaaehtoinen ei koskaan saa korvata työntekijää, vaan hän tulee auttamaan. Auttaminen on yleensä esimerkiksi laatuajan antamista potilaille, heidän ulkoiluttamista, ruokailussa avustamista, harrastuksissa auttamista tms."
Itse sairaanhoitajana innostuin tästä, kun katsoin www.tv7plus.fi ohjelmia "Miksi Israel". Siellä todella tarvitaan apua ja arvostetaan sitä.- mam1
tuskin sinne meidän mamuja otetaan (väärä uskonto)
- totuusisraelista
Ahneet juutalaiset ovat aina olleet päteviä käyttämään ilmaista "orjatyövoimaa". Jos joku on niin hölmö että tuonne lähtee niin lähteköön, luulisi aikuisten nykyään kuitenkin tajuavan että työstä maksetaan palkkaa.
Israelilla olisi kyllä varaa maksaakin siitä. Jos joku haluaa vapaaehtoiseksi lähteä niin parempi kohde olisi Palestiina jossa oikeasti tarvitaan apua Israelin sotarikosten takia ja heillä kun ei ole siitä varaa maksaakaan kun Israel laittomasti varastaa heidän maitaan "siirtokuntia" rakentamalla, vaarana kuitenkin että niskaan tulee Israelin fosforipommi.
- Polarbröd
Miten otat jonkun suoraan ulkomailta töihin, kun ne ei osaa edes auttavaa englantia? Annat jonkun homman, selität sen sata kertaa, did you understand - jees jees aurinkoisesti hymyillen, menet jonkin ajan päästä kurkkamaan onko homma selvä, mummo on puettuna täysissä vaatteissa vaikka piti mennä suihkuun, viet mummon itse suihkuun. Kaksin ellei jopa kolminkertainen työ. Eri asia on sitten kun on opittu suomea tai englantia ja asutaan täällä vakituisesti. Silloin kuuluukin tehdä työtä.
- ei ne tekemällä lopu
Katsoin juuri mol.fi -sivuilta, avoimena oli lähäreille pk-seudulla 108 paikkaa. Näistä osa oli osa-aikaisia tai vuokratyöpaikkaja, mutta silti johtopäätös on: TÖITÄ ON.
- hoi1
Voin vakuuttaa, että töitä riittää. Kun valmistuneet ovat töissä, niin pian haluavat pois. Mielellään äitiyslomille ja sitten hoitovapaille. Ja myöhemmin toisiin töihin. Dementiavanhusten, alkotaustaisten työikäisten hoivaaminen. Lasten peseminen ja vaippojen vaihto menettelee, mutta tosiaankin isojen, raskaiden mitään ymmärtämättömien vanhusten hoito on kyllä todella omalle terveydelle haitallista. Vanhukset purevat, sylkevät, potkivat, koska eivät ymmärrä mitä tehdään. Nämä ulostavat alleen, virtsaavat minne sattuu... syitä on tosi paljon... kyllä sinulle riittää töitä, jos itse jaksat ja haluat alalle. Onnea valitsemallesi uralle!
- CharlieBrown24
Tällä hetkellä työllisyystilanne lähihoitajalle on todella huono. Lama on iskenyt hoitoalaan. Johan sitä on hoitajia jo säästösyistä lomautettu, todella monessa paikassa ei saa ottaa sijaisia, oman hlökunnan revettävä tai sitten mennään alimiehityksellä. Työt lisääntyy, hlökunta vähenee. Potilasryhmiin alkaa nykyään kuulu haastavia potilaita esim. alko taustaisia jotka saattavat olla väkivaltaisia.
Suuntautumisvaihtoehto tulisi olla hyvinkin selvillä. Laspien ja nuorten ko valmistuu joka vuosi aivan liikaa väkeä, vanhustyöhön liian vähän. Ensihoitoon valmistuville ei riitä oman alan työtä ja lakisäännökset tiukkenevat eikä lh nimike enää kelpaa ensihoidon puolelle. Sairaaalat alkavat painottamaan sairaanhoitaja pohjaisuuttaan ja lähihoitajan virkoja ei enää aukea. Eli jos vanhainkoti hommat kiinnostaa niin toki sitten kannattaa opiskella lähihoitajaksi. - juuh
en voi suositella lähihoitajana ammattia ... sil liksalla joka ei ikinä nouse kohtaamaan työn määrää ja vastuuta(ei arvosteta). kutsumus ei perheelle ruokaa pöytään tuo. työtä toki orjille aina on... varsinkin jos et selvitä oikeuksiasi tarpeeksi niin poljetaan ilomielin. =) töitä määräaikaisia enimmäkseen taitaa olla vakkareita vähempi. mut tervetuloa kunnalle töihin. =)
- Alipalkattu hoitaja
Valitettavasti en voi suositella lähihoitajaksi enkä sairaanhoitajaksi opiskelua. Töitä kyllä saat aina jostain mutta vuosia joudut tekemään pätkätöitä ennenkuin vakipaikasta olisi tietoakaan ja sijaisia ei tällä alalla kohdella hyvin. Palkka on aivan naurettava, yksin sillä ei elä, mutta jos on kumppani tai kämppis ym jakamassa vuokran niin sitten ehkä. Työ on äärimmäisen rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti. Ne "helpot" paikat eli ruumiillisesti vähemmän raskaat (päiväkoti, poliklinikka, hammashoitola, jotkin mielenterveysosastot) ovat todella kysyttäjä ja niihin on äärimmäisen vaikea päästä töihin. Sen sijaan vanhainkodeissa on aina sijaisuuksia, mutta kuten useammassa aijemmassa viestissäkin on todettu niin työ siellä on aivan kamalaa, Suomen vanhustenhoito on oikea pohjanoteeraus.
Siispä neuvoni on: säästä itseäsi ja opiskele jotain muuta. Mitä tahansa muuta. Tuntuu meinaa todella turhalta kaksi vuotta valmistumisen jälkeen tajuta kuinka raakaa tämä ala todella on ja sitten alkaa taas opiskella uutta ja käyttää siihen monta vuotta elämästään. Tee siis heti oikea ratkaisu ja opiskele jotain muuta. Tietysti jos tunnet suuren suurta kutsumusta alalle (minäkin kyllä tunnen...) ja olet valmis kitkuttamaan loppuelämäsi selkä kipeänä minimipalkalla niin tervetuloa hoitajaksi! - VPerkkiö
Töitä riittää jokaiselle halukkaalle, suurempi ongelma ainakin kunta-puolella on, että onko niillä varaa palkata väkeä säästökuurien yms. takia.
"Palkka on aivan naurettava, yksin sillä ei elä"
Tuossa ylempänä joku valitti palkasta, pikkukaupungissa n. 1800€ nettona lisineen, tiedän kyllä monta ihmistä, jotka saavat vähemmän kuussa... - tällasta
no hanuristahan se ala on..työllistyminen kyllä on mahdollista...vähä palkkaa ja paljo työtä ja paskasta hommaa kun hanureita pestään. täytyy olla pitkä pinnanen ja oikeasti halu auttaa ja hoitaa. en kait tähän muuta voi lisätä.
- henk. koht. avustaja
KYLLÄ riittää. Itse työskentelen vammaispalvelussa ja sijaisista jatkuva pula, vaikka työ on ihanaa ja helppoa ihmisten kanssa olemista lähinnä. Kunhan nämä ihmiset JA VARSINKIN HEIDÄN OMAISENSA JA EDUNVALVOJANSA vain tajuaisivat paljonko heille uuden vammaispalvelulain puitteissa palvelua ja avustusta kuuluisikaan, tilanne räjähtäisi käsiin. Ennustaja (jos heihin uskot) kerran ennusti, että tällä alalla tarvitaan lähivuosina jokainen kynnelle kykenevä ja uskonkin että todella tarvitaan....
- tapanaJärjestäytyä
Kannattaa!
Kovin raskasta se vaan on! Palkka syvältä..
Olisko jotain positiivista?
Työ ei tekemällä lopu.
Pikkuisen epätoivon sälyttää alalle kyllä tämä tämän hetkinen talostilanne. Ja päättäjäthän ne kohta itse ovat siellä pedeissään käänneltävinä, vaipoitettavina, syötettävinä..
Mutta eiköhän se tästä. Asioilla on tapana järjestätyä. - marita591
EI kannata. Hoitajat tapetaan työmääränsä alle ja koko ajan vaaditaan lisää ja lisää. Palkka sen sijaan on aivan naurettava vastuuseen nähden. Hoitoalalla ei nykyään enää mikään riitä. Ei riitä se että teet työsi kunnolla ja kohtelet potilaita hyvin vaan kaiken aikaa vaaditaan tekemään ja osallistumaan OMALLA ajallaan johonkin pirun projekteihin, kokeisiin ym. Lue korkeammalle jos vaan pystyt.
Terveisin 34 vuotta hoitotyötä tehnyt perushoitaja - Voi teitä
Missä te oikein olette töissä kun on jatkuva kiire ? Tietysti jos täytyy laukata tupakalla ja istuskella koko ajan kahvilla niin se kiire voi jossain vaiheessa yllättää. Vanhuspuolella on tullut tehtyä joa useampi vuosi töitä eikä ainakaan vielä ole tullut kiire, paitsi silloin kun joku pitää saikkua, yleensä maanantaina tai perjantaina eikä mistään saada sijaista.
- Raskaat ahterit
Työssä osa on todella ovelia hoitajia. Miten tosiaan osalla on aikaa juosta tupakalla, vuorovaikuttaa eri työpisteissä, istua netissä, hoitaa omia asioita, juoruta ja puhua potaskaa työtovereista ja myrkyttää työyhteisöjä.
Millaisilla arvoilla nämä ihmiset on kasvaneet ja mistä he ovat saaneet eväät tähän toimintamalliin. Vai kieroluonteisia ihmisiä työmaailmassa.
Istutaan kahvihuoneessa, juorutaan, takapuoli ei nouse ylös potilaskellojen soidessa. Kuka heitä on valinnut työtehtäviin ja millaisia ihmisiä he ovat todellisuudessa.
Sijaiset, keikkalaiset, opiskelijat vastaavat kelloihin kun nämä hoitajat taas käyvät tupakalla.
Myös esimiehelle juoruaminen on yleistynyt ja erilaisia juorukelloja löytyy heistä, jotka istuvat kansliassa, tupakalla ja ovat muka niitä parhaimpia työntekijöitä suullaan ja takapuolellaan ei muuten.
Tällaisia hoitajia on muuten paljon seuratkaapa työyhteisöjen todellista toimintaa.- voimeitä
Ja sitten on niitä tupakoimattomia hoitajia, jotka istuvat muuten vaan takapuoli kiinni penkissä ja rassataan puhelinta jopa hoitotoimien aikana.
On hienoa, kun on vielä työntekijöitä jotka uskaltavat kertoa epäkohdista suoraa esimiehelle, eikä räkyttää seläntakana! - Ihmettelevä
Olen myös huomannut saman. Etenkin hoitotyötä tekevien tupakointi on aivan uskomatonta, kun tupakan haitalliset vaikutukset ovat hoitajilla varmasti tiedossa! Koulutetut perushoitajat ja lähihoitajat juoruavat työaikana kansliassa ja katsovat televisiota. Samoin tietokoneella istutaan lukemassa iltapäivälehtiä, keskustelupalstoja ja Facebookia. On paljon työpaikkoja, joissa em. toiminnasta työaikana saisi potkut!
Hoitajat vetävät ulkona posket lommolla norttia tämän tästä! Sijaiset ja opiskelijat tekevät hommat, kun nämä ammattiin koulutetut ihmiset keskittyvät muihin asioihin. - huomio!
Joo, tuo on kyllä aivan totta! Itse työskennellessäni kotihoidossa oon huomannut, miten ne on yleensä aina ne samat henkilöt, jotka palaavat ekana/vikana kierrokselta. Pöytä on täynnä jakamattomia dosetteja, mutta silti sitä vaan sosialisoidaan ja kitataan kahvia. Kun on kiire tehdä hommat nopeasti, tulee paljon vastaan myös lääkkeenjako virheitä, ei muisteta laittaa tarvikkeita tilaukseen ym.
Tunnollisimmat tulevat usein viimisten joukossa ja joutuvat paikkaamaan muiden tekemiä virheitä. Niinpä heillä ei ole aikaa istua juoruamassa ja sosialisoimassa.
- voiTeitä
voimeitä
"kertoa epäkohdista suoraa esimiehelle, eikä räkyttää seläntakana"
Kertoa epäkohdista eli valehdellaan juorutaan keksitään jos minkälaista utopiaa.
Se on juoruamista ja epäammatillista toimintaa.
Näin toimii epäkysät, epävakaat ja ilkeät hoitajat, joita riittää terveydenhuollossa, joskus jopa suoranaista valehtelua ja kieroa selkäänpuukottamista.
Jos asiat kerrtotaan suoraan se on ok, mutta hoitaja ja naisvaltainen ala on siitä outo, että siellä pesii kyyliä ja epäterveellä tavalla kollegoiltaan mattoa vetäviä monstereita!- voimeitä
Ja niitä hoitajia, jotka ovat olevinaan enkeleitä: en polta, en puhu toisista pahaa... ja psk latvat, sitä juorutaan nurkan takana ja räpytellään tekoripsiä, nuoleksitaan esimiestä viimesenpäälle. Kytätään toisten tekemisiä ja ollaan saikulla pienimmästäkin vastoinkäymisestä! Ei minkäänlaista stressinsietoa vaan syytellään muita!
Yhteisissä palavereissa ei uskalleta aukaista suuta, vaan ollaan ku tikku siinä itessään...
Te jotka kitisette tupakanpoltosta, ette muuta valittamista toisista keksi, mutta itse olette juuri niitä töistä pakoilijoita,laiskimuksia ja juoruakkoja!
- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Tämänkin ketjun pointin huomaa aika nopeasti.
Kateus, valehtelu ja toisen kyttääminen on hoitajan arkipäivää.
Mistä näitä katkeria luonnevammasia hakeutuu alalle ?
Suurin osa tulee varmaan hoidattamaan omaa ongelmaansa ?
Psykologiset testit läpikäyneitä ja silti selkään puukottamisen meninki.
Missä vika ? Peilissäkö ? - stay far away
Johtopäätös ketjusta: pieni palkka, raskas työ eli ei kannata!
- Kaikkiakanssa
Ei todellakaan! Jos et tänään ehdi syömään, niin sanotaan, että syö huomenna!
- Oma vikako?
Kaikkiakanssa
Omaa tyhmyyttä jos ei ehdi syömään tai työssä on jotain pahasti pielessää eli johtamisessa, henkilöstöä liian vähän.
Mutta kertoo myös sen, että kyseessä on jollain tasolla tyhmät hoitajat!- työkkäte
Ei kyseessä ole välttämättä tyhmät hoitajat, vaan vastuuntuntoiset, heillä ei luonne anna periksi jättää töitään tekemättä. Sitä sitten karsitaan siitä ainoasta, eli omista tauoista...toki väärin, mutta hommat tulee hoidettua. Ei pitemmänpäälle kanna, sillä se alkaa näkyä uupumuksena ja sairauslomina.
- Kaikkiakanssa
työkkäte kirjoitti:
Ei kyseessä ole välttämättä tyhmät hoitajat, vaan vastuuntuntoiset, heillä ei luonne anna periksi jättää töitään tekemättä. Sitä sitten karsitaan siitä ainoasta, eli omista tauoista...toki väärin, mutta hommat tulee hoidettua. Ei pitemmänpäälle kanna, sillä se alkaa näkyä uupumuksena ja sairauslomina.
Joo, tyhmää on! Ei enää fysiikka riitä! Työssä asiakkaan toimesta vammautuneena toimintakyky huononee. Ei enää jaksa jatkuvaa "kehittämistä", ei riitä huumori alati höperöityvässä työelämässä. Erilaisia koulutuksia ja orkanisaatiomuutoksia jo niin monet, että jotenkin tuntuu, että työnilo on hävinnyt jonnekin. Sitten vielä haukutaan tyhmäksi! Voi voi!
- hoituri vm63
Alkuperäiselle kysyjälle vastaisin:
kyllä kannattaa opiskella alaa, lähihoitajille riittää töitä jatkossakin. Hoitotyö vaatii järkeä, käytännöllisyyttä, sydäntä ja erilaisuuden sietokykyä. Palkka ei päätä huimaa, työajat ovat vähän ikäviä, mutta vastalahjaksi saat jotain sellaista mitä ei kaikissa ammateissa ole saatavilla: ihmisläheistä toisesta välittämistä, auttamista ja kanssakulkemista. Kaikki eivät kuitenkaan sovellu hoitoalalle, koulutuksen aikana se onneksi useimmille jo selviää. Eipä mulla muuta. Aamen. - juiuh
Ei kannata.
Eräskin työkkäri alkoi (kurssittaa) kouluttaa, metallimiehiä lähihoitajiksi ja mukana oli vammaisiakin mukana.
Kysymys onkin? kuinka tuollaiset kykenevät tekemään hoitajantyötä????- työkkäte
Joo toi on juuri sitä "työkkäri kouluttaa"..ei se työkkäri kouluta, vaan te-keskus on maksajana ja kouluttajana ihan normi koulu joka kouluttaa muitakin. Siinä on pointtina se, että koulutuksen ajalta saa normi työttämyyspäivärahan / liitonrahan muutaman euron ylläpitokorvausta päivälle.
Samanlaiset psyk.testit kun muillakin. Ero koulutuksessa on se, että lomista on karsittu ja nk. perusopinnot poissa, jolloin koulutusaika lyhenee. Siinä se totuus "työkkärin" koulutuksesta!
- huhukun vale
Höpö höpö--
Vaativat on psyg.testit ei siihen kuka vaan pääse,- järkeä kehiin
Todella vaativat psygologiset testit ovat ja VAATIVA on koko koulutus, jonne ei lusmuilijoilla ole asiaa.
- KatuvaAmis
järkeä kehiin kirjoitti:
Todella vaativat psygologiset testit ovat ja VAATIVA on koko koulutus, jonne ei lusmuilijoilla ole asiaa.
En ole koskaan nähnyt noin paljon paskaa samassa lauseessa. Lähihoitajien ammattikoulutus on yksi suuri vitsi. Lääkelaskut ovat naurettavan helppoja ja silti niitä ei viitsitä opiskella vaan naureskellaan välkällä koe kädessä ja kurssista saadaan silti täysi kolmonen. Koko ammattikoulu on ihan naurettava laitos ja kadun syvästi että vaihdoin lukiosta toisena opintovuotenani. Kun aloitin lähihoitajan opinnot, ajattelin, että nyt on ala, josta pidän ja jonka opiskelu on mielekästä. Ja vitut. Tunneilla on paikalla ehkä 30 % opiskelijoista, silti koko ryhmä pääsee läpi ja kolmosia tippuu kaikille. Tunneilla käydään jotain yläaste-matikkaa ja englannintunnit ovat ala-aste tasoa! En enää laske ammattikoulua edes oppilaitokseksi, se on vaan laitos, jossa annetaan työharjoitteluiden kautta "työkokemusta" alaan, josta selviäisi peruskoulun kunnialla suorittanut perusjamppa!
- Realiteetit kehiin
Kysymykseen "kannattaako enää opiskella lähihoitajaksi" vastaan näin. Ainakin pk-seudulla työhönsä asiallisesti suhtautuvat ja työajoistaan kiinni pitävät opiskelijat saavat vakiduuni tarjouksia jo harjoittelujaksoilla iästä riippumatta. Kännyköitä räplääviin myöhästelijöihin/jatkuvasti saikkuileviin suhtaudutaan toisella tavalla, edelleen iäastä riippumatta.
- Lhm.
Heh ilmankos mulle ei tarjottukaan, olin joka paikasta poissa joko sanomalla olevani kipeä tai sitten en ilmoittanut ollenkaan, josta tuli joku ihme puhuttelu, kuulemma eivät olisivat päästäneet mua läpi jos olisin aikuisopiskelija.. Ihme nipottamista..
- Holhoamista
Realiteetit kehiin
Tyypillistä hoitoalan holhoamista ja kyttäämistä. Sitähän se on. Naiset tekee työnsä usein suullaan ja esimiestä miellyttämällä.
Kateus, kauna, ilkeys, toisten asioiden juoruaminen sitähän se on.
Hyviäkin työntekijöitä syödään, ollaan ilkeitä ja jos ei naama miellytä niin keksitään valheita, jopa ollaan ahdasmielsiä selkäänpuukottajia.
Näistä on tehty kitkerät hoitajat eli he ovat syöjättäriä!
Miten he hoitavat sairaita potilaita? Kun itsekään eivät ole kunnossa henkisesti? - Realiteetit kehiin
Holhoamista kirjoitti:
Realiteetit kehiin
Tyypillistä hoitoalan holhoamista ja kyttäämistä. Sitähän se on. Naiset tekee työnsä usein suullaan ja esimiestä miellyttämällä.
Kateus, kauna, ilkeys, toisten asioiden juoruaminen sitähän se on.
Hyviäkin työntekijöitä syödään, ollaan ilkeitä ja jos ei naama miellytä niin keksitään valheita, jopa ollaan ahdasmielsiä selkäänpuukottajia.
Näistä on tehty kitkerät hoitajat eli he ovat syöjättäriä!
Miten he hoitavat sairaita potilaita? Kun itsekään eivät ole kunnossa henkisesti?Ajatuksesi kertovat juuri sen olennaisen miksi et saa töitä. Siksi toisekseen en ole nainen.
Ainahan opiskelu tietysti kannattaa, mutta se vaan, että onko sitten töitä. Kyllähän lähihoitajille töitä on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
- näintäällämitensiell
Tässä kortistoon valmistuneena voin todeta että raha se on mikä määrää kuka saa töitä. Todennäköisesti opiskelija, jonka palkasta voi sopimuksen mukaan vähentää 5-10% palkasta, saa varmemmin töitä kuin vasta valmistunut.
Harmittaa sinänsä, kun omasta mielestä ja kuuleman perusteella olen tullut lähes kaikkien kanssa juttuun, niin potilaiden ja työntekijöiden, työn tehnyt tarkasti ja ohjeiden mukaan ja nautin myös työstäni hoito-alalla. Lisäksi kuulee tuttavilta että "siellä on pulaa, käy kysymässä" ja sitten sanotaan "ei oo":ta vaikka tiedetään että kyllä muuten on.
En enään tiedä yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa tälle tilanteelle kuin raha tai työnantajan palkkausmenettelyt. - 1,5 vuotta työttömän
Ei todellakaan kannata. Itse olen vaihtamassa alaa :)
- lähispride
Kyllä lähihoitajille töitä riittää, varsinkin kun nyt tämä suurin ikäluokka on vasta JÄÄMÄSSÄ eläkkeelle! Eri asia on sitten se, että uskaltaako näitä tämänhetkisiä lähihoitajia päästää niiden kanssa samaan taloon. Kun seuraa oppilaitosten koulutuksen tasoa niin alkaa oikeen huolestuttaa. Lääkelaskuja ei osata kunnolla, eikä niitä jakseta opiskellakaan. Eräs luokkalaisenikin totesi vaan että "ehehe no eihän ne nyt oikee onnistu mut kyl mä silti sain matikankokeesta täyden kolmosen". Onko oikein päästää läpi täysin epäpäteviä muka-ammattilaisia?!
- havukka-aholta
Suuret ikäluokat (1945-1947 syntyneet) ovat jo eläkkeellä, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, jotka haluavat vielä painaa. Vanha eläkejärjestelmä päästi ihmisiä eläkkeelle 60-63 vuoden iässä mm. työvuosien perusteella. Älkää nyt hyvät ihmiset enää odottako tuota "suurten ikäluokkien eläköitymistä" tai ainakaan sitä seuraavaa "työvoimapulaa". Hyvin on mennyt propaganda perille.
- Mieti uusiksi
havukka-aholta kirjoitti:
Suuret ikäluokat (1945-1947 syntyneet) ovat jo eläkkeellä, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, jotka haluavat vielä painaa. Vanha eläkejärjestelmä päästi ihmisiä eläkkeelle 60-63 vuoden iässä mm. työvuosien perusteella. Älkää nyt hyvät ihmiset enää odottako tuota "suurten ikäluokkien eläköitymistä" tai ainakaan sitä seuraavaa "työvoimapulaa". Hyvin on mennyt propaganda perille.
Et nyt oikein tajua asian pointtia. Ne eläkkeelle jääneet eivät VIELÄ ole hoidettavassa kunnossa. Mutta annappa olla reilun kymmenen vuoden kuluttua. Siksi toisekseen, hyvin harjoittelujaksonsa suorittaneet opiskelijat saavat isommitta ongelmitta työtä ainakin kasvukeskuksissa. Tilanne on toinen lintsareilla.
- peruslähis
Mihin oikeesti niitä lääkelaskuja tarvitaan työssä? Muuta lääkeoppia vaan lisää.
- sihäl
peruslähis kirjoitti:
Mihin oikeesti niitä lääkelaskuja tarvitaan työssä? Muuta lääkeoppia vaan lisää.
No niitä tarvitaan vaikkapa siihen, että olet jakamassa lääkkeitä ja lääke jota on määrätty ei ole kaapissa saman vahvuisena joten sinun täytyy osata laskea kuinka monta tbl jaat vai puolitatko.
Tai vastaavasti nestemäinen lääke; vahvuus ilmoitetaan mg / ml ja sekin on osattava laskea paljonko annat lääkettä.
Olitkohan ihan tosissasi kysyessäsi moista asiaa?? - peruslähis
sihäl kirjoitti:
No niitä tarvitaan vaikkapa siihen, että olet jakamassa lääkkeitä ja lääke jota on määrätty ei ole kaapissa saman vahvuisena joten sinun täytyy osata laskea kuinka monta tbl jaat vai puolitatko.
Tai vastaavasti nestemäinen lääke; vahvuus ilmoitetaan mg / ml ja sekin on osattava laskea paljonko annat lääkettä.
Olitkohan ihan tosissasi kysyessäsi moista asiaa??No sen takia mainitsin, että ne laskut, jotka joudun ko. hommassa tekemään, onnistuvat kyllä päättelemälläkin. Turha hulabaloo ja kynnyskysymys ko. asiasta.
Vuosien kokemus, eikä vielä kertaakaan ole tarvinnut laatia "verrantoja".
Ehkä sairaalassa on eri meininki.
Malliin: asukas saa 1x 250 mg lääkettä päivässä. Purkissa on vain tabletteja, jonka vahvuus on 500 mg. Enemmän olisin huolissani, jos joku rupeaisi tätä paperilla laskemaan. - Herrat vievät kaiken
havukka-aholta
Jotkut haluavat painaa, mutta kannattaako se. Prosenttikertymä on aika onneton ja jos potkaiset tyhjää niin mitä siitä jää nauttimiseen?
isot Herratkin on niin ovelia, että saavat isot erorahat ja jäävät heti eläkkeelle alle 60-vuotiaina. keinottelevat suoratsaan erorahoja ja irtisanomisia itselleen.
Minusta on aivan oikeutettua, että raskaasta työstä pääsee aiemmin eläkkeelle.
Vielä saadaan eläkkeitä, mutta tuksin enää nuoret hoitajat saavat eläkkeitä koskaan. Kun iso Herrat on ne kuluttaneet itselleen ja läheisilleen.
Nyt on se trendi, että halpaa haalitaan maailmalta aasiasta, virosta, espanjasta, venäjältä jne. He tekevät halvalla ja kustannustehokkasti, joten ne niistä eläkkeistänne. - työmies33
Älä viitsi mainostaa itseäsi ajattelijana kun ajatuksenkulkusi on tuolla tasolla.
Ei sosiaali- ja terveysalalla odoteta sitä että suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle (jolloin syntyisi vapaita työpaikkoja), vaan sitä että nämä suuret ikäluokat ovat se työn kohde, jota myöten tarvitaan lisää työntekijöitä hoitamaan näitä suuria ikäluokkia.
- Huh huh
Kyllä kannattaa opiskella lähihoitajaksi! Ylpeänä sanon olevani lähihoitaja, vaikka duuni onkin puuduttavan yksitoikkoista ja tylsää! Lääkelaskutkin ovat tarpeen, vaikka en koko lääkepuolesta mitään ymmärrä tai, että edes olisin kiinnostunut.
- sihäl21
Sulla on varmaan huono työpaikka jos tolle tuntuu ja sitten motivaatio kadonnu.
- Huh huh
Sas muuta! Yli neljäkymmentä vuotta erilaisia ihmissuhdetöitä tehneenä ja kaikenlaisia erilaisia ammatteja ko. alalta opiskelleena on motivaatio jo todellakin kadonnut ja fysiikka huonontunut, eikä koe enää työniloa.
Vielä pitää vaan miettiä, että mitä sitä "isona ja vanhana" tekis. Loputon pohtiminen ei lopu koskaan! - 1+7
Voin sanoa että toimistotyö tuntuu ihanan rauhalliselta ja epäsosiaaliselta sen jälkeen kun on ollut puoli vuotta päiväkodissa lastenhoitajana..
- Tietoa
Ajantasaisin ja luotettavin tieto eri ammattien työllistymisnäkymistä eri paikkakunnilla löytyy ammattibarometrista (vaikka googlettamalla) eikä suoli.24 keskustelupalstoilta.
- jabiu
EI missään nimessä.
Lähihoitajia kun koulutetaan YLITSE TARPEEN, varmuuden vuoksi.
Kaikille EI ole töitä, kun se on vain niin sanottua TILASTOJEN KAUNISTAMIS koulutusta.
Niin kuin näyttää olevan kaikki muukin, sairaanhoitajan, laitoshuoltajan, välinehuoltajan, JNE.....kouluttamiset. Väki EI vaihdu eikä jää eläkkeelle, kun sitäkin nostetaan, niin mihkä noita tarvitaan ja ulkomailta tulee halpaa työvoimaa.- uibaj
Ai ei töitä vai kun koulunpenkiltä jo varataan päälle viiskymppisiä vakiduuniin.
- Pissiksiä?
Ei kannata. Teiniäidit ovat aina lähihoitajaksi opiskelevia, mikäli "teiniäidit- ja isät" -keskusteluosioon on uskomista. :P
- Ei teiniäiti
Kaikenlaista huuhaa uskomusta täällä viljelläänkin. Jokin aika sitten aikuispuolelta valmistuneena kaikki 25-60 v. sijoittuivat työelämään. Vakkaripaikkaa ei tietenkään ihan kaikille auennut mutta eivätpä jääneet kukaan työtä vailla.
- Sunny
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, ei kannata opiskella, jos kuvittelee että työ on yhtä kuin jatkuvaa kännykän räpläämistä ja saikun viettoa. Muuten kannattaa kyllä.
- aina kannattaa
Kannattaa opiskella. Muuta työtä tulevaisuudessa ei olekaan siivouksen lisäksi.
- osaa ja tiedän
Kannattaa opiskella.
Töitä tulevaisuudessakin.
Työ monipuolista. Vastuullista... Kyllä toinen työntekijä " vahtii " toista hoitajaa miten työt hoituu..
Tulee sanomista jos teet työsi huolimattomasti. Et laita pot, asiakkaalle puhdasta päälle, peti huonosti pedattu, likainen tyynyliina, aluset jne...
Huomioitava pot, voimavarat.. kuntoutettava, ruoka jnee..siis kaikin puolin hoidettava pot.kunnioittaen..
Kaltoin kohtelevasta hoitajasta pitää laittaa viestiä eteenpäin, ottaa asia puheeksi...
Julkiterhikissä ( valvira) henkilön ( hoitajan) nimi , hoitopaikoissa ei saa olla ammattitaidotonta porukkaa...
Pitää osata kirjata, raportoida...
Lääkelaskut hallittava myös... suoritettava talokohtaisesti, lääk. jaettava dosettiin x 3 ja tarjottimelle... Annettava oikein potilaalle.. Myös ns. LOve opinnot suoritettava 5-vuoden välein... jne...
Lähihoitaja mie.... - Kaikkiakanssa
Koulutusta uudistetaan, että tulevaisuudessa lähärit osaavat tehdä myös kodinhoidollisen työt. Huolehtia kotona asuvan asiakkaan kodin siisteydestä, pestä vessat, tiskata, vaihtaa lakanat ja pyyheliinat, pestä pyykkiä, viedä roskat ym. työt, jotka nykyisestä koulutuksesta puuttuvat, kun on keskitytty ainoastaan sairaanhoidolliseen puoleen.
Siinä sitä onkin opiskeltavaa, kun kodit ovat kaameassa kunnossa nykyisin monellakin kotihoidon asiakkaalla, kun ei kodin siisteydestä huolehdita. Vessojen tulee olla sellaisessa kunnossa, että työntekijä voi asiakkaalla WC-asiointinsa hoitaa uuden ohjeistuksen mukaan! - avustajako
Eikös ne kouluta hoiva-avustajia... Joku ryhmä jo valmistunutkin.. Avustustehtäviin..
- Kaikkiakanssa
Ei, kun nykyinen lähärikoulutus ei vastaa kotona hoidettavan asiakkaan tarpeisiin! On keskitytty ainoastaan laitoslähärin koulutukseen ja nyt, kun asiakkaat hoidetaan kotona, ovat tarpeet ja työt erilaisia, kun laitoksessa. Siinä sitä on opiskeltavaa!
- höhöö
Höpö höpö taas
- Kaikkiakanssa
höhöö kirjoitti:
Höpö höpö taas
Mitä höpötät? Lueppa uusimpia koulutussuunnitelmia! Näkeehän sen kotihoidossa käytännössä, ettei nykyinen koulutus vastaa työelämän tarpeita nykyisellään. Ei se "sairaanhoidollinen" ole ainoa autuaaksi tekevä asia! Eikä kaikkia edes kiinnosta! On tylsää ja yksitoikkoista "kuoleman duunia"!
- köyhät kyykkyyn
Lähihoitajille joutuu maksamaan parempaa palkkaa, siksi palkataan hoiva-avustajia ko.tehtäviin.
"päättäjät" ovat siis keksineet tämän.
Tulee taas yksi köyhyysloukku, palkka , jolla ei elä! - kyllä ja ei
Ai että kannaattaako lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi?No,riippuu iästä ja ihmisen elämän tilanteesta.Ja siitä onko valmis vaihtamaan paikkakuntaa työn perässä.Jos on kovin nuori,niin silloin kannattaa käyttää kyseistä tutkintoa pohjana jatko-opinnoille esim. ammattikorkeakouluihin voi hakea lähihoitajan papereilla.Jos ei ole kovin ahkera opiskelemaan niin kannattaa mennä lähihoitaja kouluun ennemmin mitä lukioon.Huonoilla lukion papereilla on sosiaali-ja terveysalan ammattikorkeakouluihin vaikeampi päästä mitä lähihoitajan papereilla.Nuori ihminen ehtii opiskella vielä vaikka mihin ammattiin.Jos lähihoitajan tutkinnon jälkeen sosiaali-ja terveysala ei kiinnostakaan enää pätkääkään voi (ja ehtii hyvin) vaihtaa vaikka kokonaan alaa ja lähteä opiskelemaan jotain ihan muuta.Jos taas on iältään esim. 50 ,ja on jäänyt työttömäksi sellaiselta alalta mistä on lähes mahdotonta saada enää uutta työtä jo ikänsäkin puolesta,niin silloin kannattaa lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi.Valmistuttuasi ja päästyäsi Valviran rekisteriin sinut kyllä palkataan töhin iästäsi riippumatta.Ja töitä ehdit tehdä vielä vuosia ennen eläke ikää.Jos jaksat!Kannattaa ottaa kuitenkin huomioon että vapaita hoitajan työpaikkoja ja on tätä nykyä eniten vain isoissa kaupungeissa esim. pääkaupunkiseudulla on hoitajille töitä.Oletko valmis muutamaan pääkaupunkiseudulle työn perässä?
- nähty on
Kannattaa ja ei kannata!Eli suomennettuna...Kannattaa käydä katsomassa mol.fi sivuilta Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveysalan vapaat työpaikat.Siellä on sairaanhoitajien ja lähihoitajien työpaikkoja vapaana kuin sieniä sateella.Lähihoitaja kyllä saa heti pk-seudulla töitä.Myös keikkafirmojen kautta riittää töitä,jos haluaa itse määrätä omat työvuoronsa.Mutta...Lähihoitajan palkka on pieni suhteessa pääkaupunkiseudun korkeisiin vuokriin omistusasuntojen hinnoista ja muista elinkustannuksista puhumattakaan.Eläminen työttömänä pienellä muuttotappio paikkanunnalla missä edes lähihoitajile ei ole töitä tulee halvemmaksi,mitä lähihoitajana työskentely pk-seudulla.Nähty on.
- juu56
nähty on kirjoitti:
Kannattaa ja ei kannata!Eli suomennettuna...Kannattaa käydä katsomassa mol.fi sivuilta Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveysalan vapaat työpaikat.Siellä on sairaanhoitajien ja lähihoitajien työpaikkoja vapaana kuin sieniä sateella.Lähihoitaja kyllä saa heti pk-seudulla töitä.Myös keikkafirmojen kautta riittää töitä,jos haluaa itse määrätä omat työvuoronsa.Mutta...Lähihoitajan palkka on pieni suhteessa pääkaupunkiseudun korkeisiin vuokriin omistusasuntojen hinnoista ja muista elinkustannuksista puhumattakaan.Eläminen työttömänä pienellä muuttotappio paikkanunnalla missä edes lähihoitajile ei ole töitä tulee halvemmaksi,mitä lähihoitajana työskentely pk-seudulla.Nähty on.
Kyllä.Pitää paikkansa että kouluttavat hoiva-avustajia.Hoiva-avustajat tulevat paljon halvemmiksi mitä lähärit.
- Väsy
juu56 kirjoitti:
Kyllä.Pitää paikkansa että kouluttavat hoiva-avustajia.Hoiva-avustajat tulevat paljon halvemmiksi mitä lähärit.
Lähihoitajaksi ei kannata kouluttautua. Töitä on tarjolla vain satunnaisesti. Kesällä kelpaat lomittajaksi ja päivän silloin, toisen tällöin. Yleensä työstä saatavalla palkalla on tarkoitus elättää ainakin itsensä ja mahdollisesti perhekin. Tuloja täytyisi saada säännöllisesti. Erikoissairaanhoidossa perus/lähihoitajien toimet muutetaan sairaanhoitajien toimiksi. Vanhuspuolella saattaa olla töitä, mutta työ on rankkaa, koska henkilökuntaa on vain se mini, mini, minimi. Lisäksi työhön kuuluu kaikkea mahdollista (riippuu paikasta!) pyykinpesusta, siivouksesta haavahoitoihin.
Ulkomailta tuotetaan sairaanhoitajia lähihoitajien paikoille.
Maailma muuttuu ja tilanne saattaa muuttua, joten seuraile maailman menoa. Parhaimmillaan lähihoitajan työ on mielekästä ja palkitsevaa, jos löytää hyvän työpaikan.
- Tulevaisuusko
Pieni liksa pieni eläke.
- Enpidä
Köyhyys aina seuranamme :,-(
- kivääri
Oma Tarinani
Olen tehnyt lh-töitä jo yli 10-vuotta ja kärsin masennuksesta. Välillä minulla on ollut käytössä Sepraman 40mg lääkityskin.
Olen niin masentunut että haluaisin kuolla. Voisin mennä junanalle, hypätä korkealta jäädä autonalle, hukuttautua tai ampua itseni lähipiirissä on ihmisiä jotka harrastavat metsäsätystä kuten isäni ja osaan haulikon/hirvikiväärin käytön.
Olen kyllästynyt elämään. Tämä elämä ei ole antanut minulle sitä mitä halusin. Aina toitotetaan älä tee itsemurhaa. Miksi? Miksi en saisi lopettaa itseäni.
Olen kyllästynyt työntekoon. Perheeseeni, lapsiinia ja asemaani yhteiskunnassa.
Koen itsemurhan ainoana ratkaisuna itselleni.
En pyydä teiltä keltään apua, koska sitä en tullut hakemaan. Ennen pelkäsin kuoleman jälkeistä elämää, nyt Hannu Lauerman luoennon jälkeen en.
linkki: https://www.youtube.com/watch?v=vdyHBSl2eW4
Olen masentunut haluan pois. En saa enää niitä tavoitteita toteutettua elämässäni joista nuorempana haaveilin. Kuolemani saattaa olla kova paikka perheelleni, mutta silloin olen jo poissa, enkä voi kokea heidän surua, tai iloa.
Mitä jos kerron työnantajalle ajatuksistani mihin se johtaisi? Erottamiseen/suurempaan ahdinkoon? - eieieieieiei
EU:n ulkopuolisista maista eräät firmat tuottaa hoitohenkilökuntaa Suomeen, Suomeen tuotetut henkilöt eivät ymmärrä nyky Suomesta saatikka historiastamme yhtikäs mitään. Ovat yliopistossa opiskelleita sairaanhoitajia, en ole onnistunut näkemään minkäänlaisia sairaanhoitajan ominaisuuksia hoitotyössä. Tiedustelin eräältä In English milloin heidän maa on itsenäistynynyt, hän ei tiennyt? Suomalainen tuntityötä tekevä juuri sh:ksi valmistunut ei saa omaa työtään mistään hän on laittanut jatkuvasti hakemuksia..... Luojan kiitos VOIN lopettaa kohta nämä työt!!!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904383
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?572974Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132511Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132321- 402003
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281967Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2221723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki641647Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608