1.9 TDI Passat käynnistyy kylmänä ongelmitta mutta puolilämpimänä ei meinaa käynnistyä millään. Mistä voi moinen ilmiö/ongelma johtua?
Huono käynnistys puolilämpimänä, missä vika?
26
9311
Vastaukset
- ei dieseliä
paska moottori vaihda bensa autoon.
- a(2)
Minkä ikäinen toi on, noita 1.9tdi:tä on kuitenkin vissiin useampi versio. Monikin asia voisi tollasen ongelman aiheuttaa. Vikakoodit kannattaa ensin lukea, niistä voi olla suuri apu ongelman ratkaisuun, mutta ihan miettimättä ei kannata ensimmäistä osaa johon vikakoodi viittaa vaihtaa.
- jako mieli
milloin jakopään remmi on vaihdettu?
- ???
Ei taida olla vielä vaihdettu kertaakaan. 115 tkm ajettu.
- Mikä on vaikutus?
"milloin jakopään remmi on vaihdettu?"
Ilmeneekö huono jakopäänhiha tuolla tavalla vai miksi kyselet. Kiinnostaisi kovasti tietää.
- ap.
Auto on vuosimallia 2008.
- a(2)
Syöttöpumppuahan tossa ei ole, vaan se on pumppusuuttimilla. Joku anturivika olisi todennäköinen vaihtoehto, että kannattaisi ne vikakoodit ainakin katsoa, ja ehkä myös jotain antureiden lukemia.
- Vaikea sanoa
lämpöanturivika
pumpun ajoitus/syöttöpumppu
ilmavikaa/takaiskuventtiilit
jakopään hihna - KKivelä
syöttöpumppuvikoja tuollaisia on ollut, kylmänä lähtee-lämpimänä ei.
- Akku kenties?
Tarkista (tarkistuta) ensimmäisenä akun kunto. Huono akku saattaa ilmetä kyseisellä tavalla. Monet akkumyymälät tarkistavat akun kunnon veloituksetta. Heillä on siihen sopivat testerit.
Akkujen lepojännite antaa tosin kuvan varaustilasta: (Varauksen jälkeen akkujen pitää levätä vuorokausi, jotta jännite ehtii stabiloitua, ennen kuin lepojännite mitataan.)
Täysin varatun akun lepojännite on noin 12,7V
Puoliksi varatun akun lepojännite on noin 12,2V
Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7VEikös huono akku oireilisi jururi päin vastoin? Siis starttaisi kylmänä huonosti ja lämpimänä ongelmitta...
Yhden auton tiedän, jossa suuttimessa esiintyi vuotoa lämpimänä. Ei ajossa huomannut, mutta lämpöisenä ei saanut paineita ylös ja jäi käynnistymättä... Tiedä sitten onko tuossa moottorissa moista vikamahdollisuutta.- Teria tämäkin
The_Rat kirjoitti:
Eikös huono akku oireilisi jururi päin vastoin? Siis starttaisi kylmänä huonosti ja lämpimänä ongelmitta...
Yhden auton tiedän, jossa suuttimessa esiintyi vuotoa lämpimänä. Ei ajossa huomannut, mutta lämpöisenä ei saanut paineita ylös ja jäi käynnistymättä... Tiedä sitten onko tuossa moottorissa moista vikamahdollisuutta.Ei välttämättä. Ensimmäinen käynnistys onnistuu mutta käynnistystilanne vie mehut akusta. Akku on sen verran huono ettei lyhyen ajamisen jälkeen lataudu ja tällöin "puolilämpimänä" käynnistys ei enää onnistu toivotulla tavalla. Pidemmän ajon jälkeen akkuun on taas tullut sen verran mehuja että käynnistys onnistuu jälleen.
- Tuttu vika
Teria tämäkin kirjoitti:
Ei välttämättä. Ensimmäinen käynnistys onnistuu mutta käynnistystilanne vie mehut akusta. Akku on sen verran huono ettei lyhyen ajamisen jälkeen lataudu ja tällöin "puolilämpimänä" käynnistys ei enää onnistu toivotulla tavalla. Pidemmän ajon jälkeen akkuun on taas tullut sen verran mehuja että käynnistys onnistuu jälleen.
Kun minun autossani ko vika esiintyi niin paljastui että minulle oli myyty alitehoinen 60 AH akku ja kyseiseen menopeliin oli tarkoitettu 88AH,n akku. Uutena starttasi ongelmitta, mutta vanhemmiten alkoi juuri puolilämpimänä jättää käynnistymättä.-
- koodattu juttu
Tuttu vika kirjoitti:
Kun minun autossani ko vika esiintyi niin paljastui että minulle oli myyty alitehoinen 60 AH akku ja kyseiseen menopeliin oli tarkoitettu 88AH,n akku. Uutena starttasi ongelmitta, mutta vanhemmiten alkoi juuri puolilämpimänä jättää käynnistymättä.-
Joo ongelma johtuu siitä että kun moottorin lämpötila on riittävä niin moottorinohjauslaite edellyttää riittävää moottorin pyörimisnopeutta ennenkuin polttoaineen ruiskutus aloitetaan ja alitehoinen akku ei jaksa pyörittää moottoria riittävän nopeasti.
Kylmäkäynnistyksessä tietenkään tuollaista rajaa ei ole ja siksi moottori käynnistyy kylmänä normaalisti.
Täysin lämpimänä moottori taas on herkempi pyörimään / akku paremmin latautunut niin lähtee. - Hyvä teoria
Teria tämäkin kirjoitti:
Ei välttämättä. Ensimmäinen käynnistys onnistuu mutta käynnistystilanne vie mehut akusta. Akku on sen verran huono ettei lyhyen ajamisen jälkeen lataudu ja tällöin "puolilämpimänä" käynnistys ei enää onnistu toivotulla tavalla. Pidemmän ajon jälkeen akkuun on taas tullut sen verran mehuja että käynnistys onnistuu jälleen.
Itsellä oli myös vastaava ongelma. Lisäksi alkoi Webasto temppuilla. Välillä sekään ei suostunut enää käynnistymään. Akkuvaihdon jälkeen sekä auto että Webasto ovat käynnistyneet ongelmitta.
- Mikäongelmaon
Tuttu vika kirjoitti:
Kun minun autossani ko vika esiintyi niin paljastui että minulle oli myyty alitehoinen 60 AH akku ja kyseiseen menopeliin oli tarkoitettu 88AH,n akku. Uutena starttasi ongelmitta, mutta vanhemmiten alkoi juuri puolilämpimänä jättää käynnistymättä.-
Akku tuskin syyllinen, minulla on 44ah akku kolmatta vuotta menossa ,optima rt ja autossa lisäksi webasto kaukosäädöllä. Ei ongelmia sähkön riittävyyden kanssa koskaan en lataa ikinä akkua autooni on latausgeneraattori ja kuskeilla järki miten sähköä on akussa. Ongelma on huono käynnistyminen aivan millä lämmöllä ja olosuhteissa tahansa,ei mitään yhteyttä mihinkään lämpöön tai olosuhteeseen.
Usein käynnistyy heti mutta usein todella pitkä starttaus tai vasta toisella startilla kuin salamana käynnissä ja edellinen starttaus esim 12sekuntia pitkä ja toisella heti käynnissä. Hyvin pyörittää joka kerta.
Missä vika? Ajettu vasta 220tkm.
Iso kiitos jos maltat olla "näsäri"
- ei enää skodaa
suuttimet falskaa
- vag
Kannattaa lukaista myös vagarena.fi sivuilta asiasta
- tukkoon.menee
vag kirjoitti:
Kannattaa lukaista myös vagarena.fi sivuilta asiasta
Polttoainesuodatin on syytä vaihtaa ainakin joka toinen vuosi.
- Suodatinkauppiaskiittää
tukkoon.menee kirjoitti:
Polttoainesuodatin on syytä vaihtaa ainakin joka toinen vuosi.
Polttoaineen suodatinta en ole vaihtanut koskaan. Ajanut vain. Turhaa puuhaa jokatoinen vuotinen vaihto. 230tkm ajettu nyt. ENsikesänä vaihdan edes kerran 100tkm ,oletan edellisen vaihtaneen vag huollossa sen. Kone laulaa trailerin vedossa eikä uupellintia ole ollut.
- Toni23554325234
Alkoi viime viikolla samat ongelmat. Täytyypä käydä mittauttamassa akun kunto. Kiitti keskustelusta.
- Kolmekakaraajarakki
Eipä tuota akkua paljon mittailla kannata, uusi maksaa vajaan satasen. yksi maailmankaikkeuden viheliäisimpiä asioita on auto joka ei käynnisty.
- Kolmekakaraajarakki
Edellisessä volkkarissani akun vaihtoväli oli 3v, tosin golffissa oli webasto, niin mainio kapine kun muuten onkin se lyhentää akun ikää, onneksi normiakut ovat halpoja. Nykyisessä skodassani on valtava geeliakku(start&stop joka kylläkin on ohjelmoitu pois käytöstä) neljäpuolvuotta on tuolla menty ja toistaiseksi toimii, sas nähä kauanko viel. (pahaa pelkään jotta ton uusiminen saattaa maksaa maltaita)
- Startti___
Hieman vanha ketju mutta laitampa kuitenkin jos olisi jollekin apua...
Itselläni oli aikoinaan samat ongelmat 1.9tdi seatissa. Käynistysongelmat korjaantuu kun käyttää autoa piuhan päässä asiansa osaavan ohjelmoijan luona. Ongelma on siinä, että alkuperäinen auton ohjelma on tehty hieman tyhmästi. Kylmänä auton käynnistymiseen riittää, että startti pyörähtää edes vähäsen. Tietyn lämpötilan ylittyessä ohjelma vaatii startilta tietyn suuruiset kierrokset ennen kuin se antaa ns. koneen käynnistyä. Tosin ylipitkä starttaus ohittaa tuon käskyn. Eli jos startti moottori on parhaat päivänsä nähnyt niin kierrokset eivät riitä aivan vaadittaviin lukemiin vaikka kuulostaisi, että pyörittääkin ihan hyvin. Merkkiliikeen korjausehdotus on uusi startti jolla asia varmasti korjautuisikin. Hinta tosin on melkoisen suolainen ja vieläpä, että sinänsä toimiva startti pitäisi vaan uusia. Asia korjaantuu siis sillä että starttikartaan tehdään muutos jolloin tuo lämpimänä vaadittu kierrosluku pudotetaan minimiin. Tämän jälkeen lämpimänä ilmenneet starttiongelmat ovat historiaa. Merkkiliikkeetkin tietävät tuon mutta heillä ei ole tai ainakaan muutama vuosi sitten ei ollut keinoja muuttaa noita tehtaan tekemiä asetuksia joten heidän ainoa korjauskeino oli startin uusiminen.
- Klonksvaaken
Vaihtaa moottorin ohjausyksikköön koodauksen. Pelkästään niin, että autossa automaattilaatikko. Sellaisilla asetuksilla käynnistymisestä poistuu tämä "ominaisuus". Toki moottorin ohjainyksikön muistiin jää vika joka ilmaisee ettei ole yhteyttä vaihteiston ohjainyksikköön.
- Anonyymi
Terve itselläni on kans 1.9tdi avf koneella oleva audi ja oireet täsmää tuohon lämpösenä huonosti käynistymiseen mutta ei vaikuta akun yms vaihto mitään antureita vaihdettu vinopino mutta aina kun lämpösenä/kuumana yrittää käynistää nii starttaus on vatkaus/tärinämäistä kunnen vihdoin käynistyy kylmänä ei mitään ongelmaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859