kaikki ovat omia mielipiteitä.
Foorumista yleensä.. Minulle tämä noin seitsemän vuoden aika jonka olen viettänyt palstalla, välillä koittaen poistua ja taas tullut. Kun ajattelen mitä olen saanut? Masennusta, ahdistusta, tuskaisuutta, epäuskoa ja paljon sellaista nekatiivistä. Entä siunauksia? En enemmälti, ehkä sellaista että uskoani on Herra korjaillut, sitä mitä foorumi on kerta tuhonnut.
Keskustelupalsta muuttaa ihmistä, aina vain huonompaan suuntaan, moni on siis jättänyt siksi foorumin, oletko samaa mieltä?
Ompa tapauksia että uskovasta on tullut uskomatonkin näitten vuosien aikana mitä olen foorumilla oleskellut.
Foorumi on vienyt aikaa paljon, hukkaan mennyttä aikaa siis, muutenkin tässä lyhykäisessä ajassa jonka saamme elää täällä.
Iloa, onko foorumi antanut, ei, ei niin voi sanoa, se on totuus.
Nyt on keskustelusivulla hyökkäilty Jumalan todistajia saarnaajia vastaan. Nyt on aika livetä täältä, on liian tuskaista lukea tuomioita Jumalan ihmisistä.
Pienenä uskovana lopuksi pyydän anteeksi, muuta en voi.
Kotona sovittua ja pääteltyä
35
191
Vastaukset
- ~~tähkäpää~~
Minkä olette kotona sopineet ja päättäneet, pidä Tomumaja siitä kiinni, ja jokainen itse tuntee ja tietää parhaiten omat voimavaransa ja niiden rajat, mutta laitan Teille joitain ajatuksia, mitä tuli mieleeni, kun vietiäsi luin.
Ensimmäisenä mieleeni tuli Päivi Rinteen runokirjasta
- Rakastit vaikenemalla - seuraava runo:
>>>>
Palaan kertomaan..
en pimeästä, vaan pimeään
....kädessäni.....
ei enää tuskaa
vaan tuskasta taottu lyhty. - 2067
Olisikohan meitin aika skarpata vai karpata sivustolla. Olemmeko paisuneet liikaa ?
Kypsyneet omassa liemessämme. Minkä teette yhdelle näistä pienimmistä, sen te teette minulle - Jeesus.- ~~tähkäpää~~
En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta merkitykselliset ovat nämä Jeesuksen sanat:
Matt. 25
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
Olen nimittäin paljon kuullut ja lukenut mm. tämän sivuston halveksuntaa (tyyliin suolifoorumi yms.) ja mieleeni on niissä tilanteissa tullut mm. juuri nuo sanat ja myöskin tuo "omassa liemessä kypsyminen".
Meidän on niin helppoa olla palavia ja hengellä täytettyjä siellä ns. omiemme keskellä, jossa meitä kiitetään ja ylistetään, kunnioitetaan ja arvostetaan, mutta se hengen palo ja tuli ei aina tahdo saada meitä syttymään siellä, missä olemme kaiken maailman tunkioina, halveksittuina ja koemme olevamme jopa kaltoinkohdeltuina ja väärinymmärrettyinä. ~~tähkäpää~~ kirjoitti:
En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta merkitykselliset ovat nämä Jeesuksen sanat:
Matt. 25
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
Olen nimittäin paljon kuullut ja lukenut mm. tämän sivuston halveksuntaa (tyyliin suolifoorumi yms.) ja mieleeni on niissä tilanteissa tullut mm. juuri nuo sanat ja myöskin tuo "omassa liemessä kypsyminen".
Meidän on niin helppoa olla palavia ja hengellä täytettyjä siellä ns. omiemme keskellä, jossa meitä kiitetään ja ylistetään, kunnioitetaan ja arvostetaan, mutta se hengen palo ja tuli ei aina tahdo saada meitä syttymään siellä, missä olemme kaiken maailman tunkioina, halveksittuina ja koemme olevamme jopa kaltoinkohdeltuina ja väärinymmärrettyinä.* Juuri noin, varsinkin tuo loppu kappale, kiitos !
* Ja siunausta Tomikselle, ymmärrän sanomasi, ja toivon sinulle kaikkea siunausta ja menestystä vaimosi kanssa ja ollaan siunattuja, niinku koleerikko sanoisi !- ~~tähkäpää~~
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Juuri noin, varsinkin tuo loppu kappale, kiitos !
* Ja siunausta Tomikselle, ymmärrän sanomasi, ja toivon sinulle kaikkea siunausta ja menestystä vaimosi kanssa ja ollaan siunattuja, niinku koleerikko sanoisi !Minua siunasi Mohikaani tämä viestisi!
Arvaat varmaankin miksi?
On hienoa huomata, että me uskovina voimme nähdä asioita eri tavoin ja siitä huolimatta voimme olla sisarina ja veljinä ystäviä, eikä meidän tarvitse olla toistemme vihamiehiä ja etsiä tilaisuutta, missä pääsisimme pistelemään tai lyömään toisiamme vain sen vuoksi, että toinen on jostain asiasta eri mieltä.
Tämä on sitä uskovien vapautta ja yhteyttä, ettemme pyri sitomaan ja hallitsemaan toinen toistamme tai tuomitsemaan erilaisten näkemystemme mukaan, tai että meillä olisi niin suuri oikeassa olemisen tarve, ettemme uskalla antaa mitään positiivista palautetta sille, joka on jostain eri mieltä
kanssamme, vaan voimme erilaisista näkemyksistämme huolimatta tehdä matkaa sovussa ja rinnakkain vaeltaen ja toinen toistamme kunnioitten, sillä tiedämme, että kummankin rakkauden päämäärä ja kohde on sama; Jeesus Kristus!
Näytit hienoa esimerkkiä meille "nuoremmille" tästä;
1 Tim.1:5 Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
Kiitosta ja siunausta Sinulle!
Tomumaja hei,
Älä lue tätä palstaa sillä mielellä, että antaisit sen vaikuttaa mielialaasi. Tämä on vapaa keskustelupalsta, jossa jokainen voi tuoda omat näkemyksensä palstan aiheesta. Täältä voi löytää aina uutta ajattelemisenaihetta ja uskon, että olet löytänytkin.
Foorumilla saa aikaa kulumaan, mutta ei sitä tarvitse kokea hukkaanheitetyksi ajaksi. Onhan Sinullakin ollut täällä oma sanasi sanottavanasi ja usein tärkeistä asiasta. Ajattele Tomumaja, että täällä on lukijoita, jotka ovat saaneet iloa kirjoituksistasi.
Meillä ihmisillä on monta mielipidettä asioista, tällä palstalla helluntailaisuudesta. Myös helluntailaisilla itsellään on monta mielipidettä asioista, kuten julkisuudessa olevista saarnaajista. Tuo keskusteluun oma näkemyksesi äläkä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa itseesi.- jaikalii
On täysin mahdotonta lukea palstakirjoituksia ja sulkea oma mieli pois kokonaan niin että mikään kirjoitus ja mielipiden ei vaikuta itseensä. Minuun on palstakirjoitukset vaikuttannet ja negatiiviseen suuntaan.
Jos ottaa läpileikkauksen näistä kirjoituksista niin kahdeksan viestiä kymmenestä on negatiivisesti ihmisiin vaikuttavia ja kaksi positiivisesti vaikuttavia. Minä olen iloinnut niistä kahdesta kymmenestä viestistä mutta ne kahdeksan negatiivista kirjoitusta on myös vaikuttaneet niin että ne masentavat ja vievät ajatukset pahaan suuntaan.
Minulla itselläni on tänä päivänä vaikeampi luottaa yhteenkään uskovaan tai sanoisinko uskovan nimellä esiintyvään ihmiseen kuin kuusi vuotta sitten. Uskosta osattomien herjat ja pilkkaamiset eivät satu ollenkaan. Ne synnyttävät enemmän sääliä herjaajaa kohtaan kuin negatiivisia tunteita. Mutta ne uskovaa teeskentelevät vastustajat ja pilkkaajat masentavat ja niiden ihmisten kirjoitukset tulisi kyetä jättämään lukematta niin olisi iloisemmat päivät.
Uskovien tulisi tukea toisiaan ja puhaltaa yhteen hiileen. Mutta palstalla jokainen esiintyy itse mielestään viisaana toisen "harhaoppisen" ojentajana ja opettajana. Joskus jopa tuomarina. Hyvin harva kirjoittaja kirjoittaa asiallisesti näyttäen että ottaa huomioon toisen mielipiteet ja kunnioittaa niitä. Harva kirjoittaja yrittää ymmärtää toista kirjoittajaa. Yleensä lyödään toista Raamatulla päähän tuomiten toisen mielipide vaikka ei edes olla luettu ajatuksen kanssa "vastustajan" tekstiä. Palstalla hyvin yleisesti ja kovaäänisesti esiintyvä olkinukke sekoittaa keskusteluketjut niin että kukaan ei kuule eikä kuuntele toista keskustelijaa. Keskustelut käydään miltei poikkeuksetta väitellen vääristetyltä pohjalta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke
Nyt minä kirjoitin vapaasti sydämeltäni ja totean että tomumaja on ihan oikeassa. Mutta antaisin itselleni ja tomumajalle ja kaikille lukijoille saman neuvon kuin sinä. Kuitenkin lisäisi sen että meidän tulee pitää katseemme yksin Jeesuksessa eikä luottaa keneenkään ihmiseen. Kukaan ihminen ei saa tulla sinun eikä minun jumalsuhteen väliin. - profetta
jaikalii kirjoitti:
On täysin mahdotonta lukea palstakirjoituksia ja sulkea oma mieli pois kokonaan niin että mikään kirjoitus ja mielipiden ei vaikuta itseensä. Minuun on palstakirjoitukset vaikuttannet ja negatiiviseen suuntaan.
Jos ottaa läpileikkauksen näistä kirjoituksista niin kahdeksan viestiä kymmenestä on negatiivisesti ihmisiin vaikuttavia ja kaksi positiivisesti vaikuttavia. Minä olen iloinnut niistä kahdesta kymmenestä viestistä mutta ne kahdeksan negatiivista kirjoitusta on myös vaikuttaneet niin että ne masentavat ja vievät ajatukset pahaan suuntaan.
Minulla itselläni on tänä päivänä vaikeampi luottaa yhteenkään uskovaan tai sanoisinko uskovan nimellä esiintyvään ihmiseen kuin kuusi vuotta sitten. Uskosta osattomien herjat ja pilkkaamiset eivät satu ollenkaan. Ne synnyttävät enemmän sääliä herjaajaa kohtaan kuin negatiivisia tunteita. Mutta ne uskovaa teeskentelevät vastustajat ja pilkkaajat masentavat ja niiden ihmisten kirjoitukset tulisi kyetä jättämään lukematta niin olisi iloisemmat päivät.
Uskovien tulisi tukea toisiaan ja puhaltaa yhteen hiileen. Mutta palstalla jokainen esiintyy itse mielestään viisaana toisen "harhaoppisen" ojentajana ja opettajana. Joskus jopa tuomarina. Hyvin harva kirjoittaja kirjoittaa asiallisesti näyttäen että ottaa huomioon toisen mielipiteet ja kunnioittaa niitä. Harva kirjoittaja yrittää ymmärtää toista kirjoittajaa. Yleensä lyödään toista Raamatulla päähän tuomiten toisen mielipide vaikka ei edes olla luettu ajatuksen kanssa "vastustajan" tekstiä. Palstalla hyvin yleisesti ja kovaäänisesti esiintyvä olkinukke sekoittaa keskusteluketjut niin että kukaan ei kuule eikä kuuntele toista keskustelijaa. Keskustelut käydään miltei poikkeuksetta väitellen vääristetyltä pohjalta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke
Nyt minä kirjoitin vapaasti sydämeltäni ja totean että tomumaja on ihan oikeassa. Mutta antaisin itselleni ja tomumajalle ja kaikille lukijoille saman neuvon kuin sinä. Kuitenkin lisäisi sen että meidän tulee pitää katseemme yksin Jeesuksessa eikä luottaa keneenkään ihmiseen. Kukaan ihminen ei saa tulla sinun eikä minun jumalsuhteen väliin.Kirjoitat aina jumalsuhteesta jaikal, millain suhde sinulla on Herraan Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan.
- jaikalii
profetta kirjoitti:
Kirjoitat aina jumalsuhteesta jaikal, millain suhde sinulla on Herraan Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan.
>>> millain suhde sinulla on Herraan Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan.
- profetta
jaikalii kirjoitti:
Sinun tekstisi ovat niin kahtaalla.
- profetta
jaikalii kirjoitti:
- jaikalii
profetta kirjoitti:
Miksi sinä olet kiinnostunut minun jumalasuhteesta?
Tahdotko saada minut sanomaan yhden väärän sanan
niin että pääset ottamaan minua kiinni omasta sanasta, vai?
Miksi sinä sellaista utelet? - just so...
jaikalii kirjoitti:
Miksi sinä sellaista utelet?jaikali on saatu kiinni monia kertoja sanoistaan.
On saanut ulosheittoja huoneesta jossa ei tarvita
lisähelluntailaisuutta. - profetta
jaikalii kirjoitti:
Miksi sinä sellaista utelet?Herätys on tulossa jaikal,valvo ettei pelastus mene ohitsesi ja saat sisimpääsi vapauden jonka Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika Armossaan tahtoo sinulle antaa.
- Pienenpieni
Hyväksi olen havainnut, että ei tulekaan aikaa viettämään, vaan silloin kun kokee kehoitusta. Silloin kun on sana tuotavana, ja pitää vain löytää paikka jonne se oli tarkoitettu, ja sitten vaan pois. Nurinkurista kyllä, mutta keskustelufoorumilla "keskustelu" ei ole hedelmällistä kuin todella harvoin. Mutta kukin kutsunsa ja talenttiensa mukaisesti. Kovin herkän ihmisen ei ole tänne hyvä tulla ollenkaan.
- kyllästynyt
Sinä tomumaja se jaksat nurista ja valittaa.
- no lopultakin
Hyvä että edes yksi ( tomumaja ) ymmärtää että täällä notkuminen on kaikinpuolin vaarallista ruumiillisesti mutta varsinkin henkisesti.
- sutta pakoon
On se niin väärin kun tämä maailma ei pyöri tomumajan pillin mukaan.
- ml213.
JUMALAN aivoituksiin uskominen tulee ottaa vakavasti ja joka ketki, mutta tämä netti/ foorumia ei.
Tämä tulee olla samalla tasolla kuin lehtien lukeminen. Itsekkin hain aina sanomalehti Karjalaisen ja lueskelen sitä, mutta en usko kaikkea mitä painettu on ja siksi en reagoi erityisemmin.
Niin, elämän tulee lähteä muualta kuin toisten ihmisten ,mielipiteistä ja kirjoitteluista. Toki nämäkin ilahduttavat, jos ne on kirjoitettu totuuden mukaisesti.
Ei pahalla, mutta jotain lie pielessä jos toisten riitaisuudet reagoittavat ja ahdistavat ihmistä. Minun puolestani riidelkää riitelemällä vaikka maailman tappiin sakka, mutta toivoisin silti, että pyrkisitte etsimään totuutta salatuinmpaan saakka, olipa alue mikä tahansa.
Niin, " vain totuus on tekevä ihmisen vapaaksi", Vapaus, johon ei toisten ihmisten mielipiteet ja riitelyt vaikuta.- jaikalii
>>>Itsekkin hain aina sanomalehti Karjalaisen ja lueskelen sitä, mutta en usko kaikkea mitä painettu on ja siksi en reagoi erityisemmin.
- jaikalii
Jos nyt puhutaan näistä palstakirjoitteluista ja kirjoitusten uskottavuudesta on täysin ratkaisevaa kuka kirjoittaa. Onko esimerkiksi kirjoittaja itse uskossa ja uudestisyntynyt. Uskosta osaton ei ole luotettava neuvoja hengeliisissä asioissa. Onko kirjoittaja täyttynyt Pyhällä Hengellä? Elääkö kirjoittaja hengellistä elämää nöyrästi seuraten Jeesusta Kristusta uskon kuuliaisuudessa? Onko kirjoittajalla seurakuntayhteys? Onko kirjoittaja perhehtynty Jumalan Sanaan? Pysyykö kirjoittaja Jumalan Sanan ilmoituksessa ja totuudessa? Saako Pyhä Henki ohjata kirjoittajaa? jne, jne, jne.
Minä itse en ota vastaan mitään hengellistä ojennusta tai opetusta henkilöltä joka ei täytä edellä mainittuja ehtoja. Mutta poikkeuksia tietysti on sillä Pyhä Henki voi puhua vaikka aasin kautta, saati sitten ihmisen kautta. Joskus siis voi kuulla Jumalan äänen myös ehtoja täyttämättömän henkilön kautta. Mutta se on poikkeus eikä sääntö. Jumala puhuu aivan varmasti meille jokaiselle. Onko meillä hengelliset korvat auki? Siinä kysymys. - jaikalii
jaikalii kirjoitti:
Jos nyt puhutaan näistä palstakirjoitteluista ja kirjoitusten uskottavuudesta on täysin ratkaisevaa kuka kirjoittaa. Onko esimerkiksi kirjoittaja itse uskossa ja uudestisyntynyt. Uskosta osaton ei ole luotettava neuvoja hengeliisissä asioissa. Onko kirjoittaja täyttynyt Pyhällä Hengellä? Elääkö kirjoittaja hengellistä elämää nöyrästi seuraten Jeesusta Kristusta uskon kuuliaisuudessa? Onko kirjoittajalla seurakuntayhteys? Onko kirjoittaja perhehtynty Jumalan Sanaan? Pysyykö kirjoittaja Jumalan Sanan ilmoituksessa ja totuudessa? Saako Pyhä Henki ohjata kirjoittajaa? jne, jne, jne.
Minä itse en ota vastaan mitään hengellistä ojennusta tai opetusta henkilöltä joka ei täytä edellä mainittuja ehtoja. Mutta poikkeuksia tietysti on sillä Pyhä Henki voi puhua vaikka aasin kautta, saati sitten ihmisen kautta. Joskus siis voi kuulla Jumalan äänen myös ehtoja täyttämättömän henkilön kautta. Mutta se on poikkeus eikä sääntö. Jumala puhuu aivan varmasti meille jokaiselle. Onko meillä hengelliset korvat auki? Siinä kysymys.Täytyy vielä mainita yksi tärkeä kriteeri kun arvioidaan kirjoittajaa ja kirjoitusta ja sen luotettavuutta; Mikä on kirjoittajan tavoite, pyrkimys ja motiivi kirjoittaa tekstinsä ja lähettää se julkiselle foorumille? Joku motiivi meillä kaikilla tietysti on. Teon motiivi on tärkeämpi kuin itse teko.
- ~~tähkäpää~~
jaikalii kirjoitti:
Täytyy vielä mainita yksi tärkeä kriteeri kun arvioidaan kirjoittajaa ja kirjoitusta ja sen luotettavuutta; Mikä on kirjoittajan tavoite, pyrkimys ja motiivi kirjoittaa tekstinsä ja lähettää se julkiselle foorumille? Joku motiivi meillä kaikilla tietysti on. Teon motiivi on tärkeämpi kuin itse teko.
Juurikin näin.
Oman uskonankkurin tulee myöskin olla lujasti kiinnittyneenä Krstus kallioon, että voi pitää ja säilyttää oikean kurssinsa.
Kuten lauluntekijä sanoo:
Pauhatkoonpa elon meri, purtein kestää sen.
Turvan antaa pyhä veri, siksi pelkää en.
Purtenani ompi armo, armo ikuinen.
Turhaan uhkaa meren tarmo, viima vihainen.
Johdossa saan olla Herran, Taivaan Kuninkaan.
Hänpä voitti meren kerran, Hältä avun saan.
Vaaroja on paljon kyllä, mutta pelkää en.
Taivashan on meren yllä, Hallitsija sen.
Puhdistaahan myrsky purren, painot pudottaa.
Kulkisinko sitten surren, vaikka aaltoaa.
Rauhan ranta silmiin siintää, sinne ikävöin.
Sinne mielen aina kiitää - päivin sekä öin.
Aatu Heiskanen (1886-1941) jaikalii kirjoitti:
Minä itse en ota vastaan mitään hengellistä ojennusta tai opetusta henkilöltä joka ei täytä edellä mainittuja ehtoja. Mutta poikkeuksia tietysti on sillä Pyhä Henki voi puhua vaikka aasin kautta, saati sitten ihmisen kautta. Joskus siis voi kuulla Jumalan äänen myös ehtoja täyttämättömän henkilön kautta. Mutta se on poikkeus eikä sääntö. Jumala puhuu aivan varmasti meille jokaiselle. Onko meillä hengelliset korvat auki? Siinä kysymys.Mielestäni uskottavasti voi kirjoittaa niin uskosta osaton kuin uskosta osallinenkin. Monesti uskosta osaton voi olla parempi neuvonantaja esimerkiksi hengellistä väkivaltaa kokeneelle ihmiselle.
Tietysti tuo uskosta osallisen ja uskosta osattoman määritelmä on hyvin vaikea. Se on sitä jo pelkästään Suomen helluntaiherätyksessä, koska helluntaiherätykseltä puuttuu selkeä linja esim. suhteessa karismaattisuuteen. Se on jakanut mielipiteet jyrkästi jo tällä palstalla kirjoittelevien helluntailaisten keskuudessa, muista puhumattakaan. Hyvin tulkinnanvarainen on helluntailaisten keskuudessa myös Pyhällä Hengellä täyttyminen ja muutkin kohdat, joita mainitsit yllä.
Kyllä varmaan jotakin hyvää opetusta löytyy myös sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät täytä asettamiasi ehtoja. Eikä ne hyvät opetukset ole poikkeuksia. Kirjoituksesi loppuosan perusteella ymmärränkin, miksi olet tavallaan itsepäinen näkemyksissäsi. Tulkitset itse omalla tavallasi ( niin kuin olet asiat ymmärtänyt) noita ehtojasi.
Helluntailiikkeen ulkopuolinen pystyy paremmin havaitsemaan puutteet ja epäkohdat liikkeessä, koska hänellä ei ole samanlaista velvoitetta pyrkiä salaamaan tai peittelemään asioita kuin seurakuntaan kuuluvalla.
Tämä helluntailaisuus -palstahan on tarkoitettu kuitenkin pääasiassa keskusteluun helluntailaisuudesta eikä opettamiseen, joten keskusteluun kuuluu aina hyvin monenlaisia mielipiteitä.- jaikalii
mazdels kirjoitti:
Mielestäni uskottavasti voi kirjoittaa niin uskosta osaton kuin uskosta osallinenkin. Monesti uskosta osaton voi olla parempi neuvonantaja esimerkiksi hengellistä väkivaltaa kokeneelle ihmiselle.
Tietysti tuo uskosta osallisen ja uskosta osattoman määritelmä on hyvin vaikea. Se on sitä jo pelkästään Suomen helluntaiherätyksessä, koska helluntaiherätykseltä puuttuu selkeä linja esim. suhteessa karismaattisuuteen. Se on jakanut mielipiteet jyrkästi jo tällä palstalla kirjoittelevien helluntailaisten keskuudessa, muista puhumattakaan. Hyvin tulkinnanvarainen on helluntailaisten keskuudessa myös Pyhällä Hengellä täyttyminen ja muutkin kohdat, joita mainitsit yllä.
Kyllä varmaan jotakin hyvää opetusta löytyy myös sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät täytä asettamiasi ehtoja. Eikä ne hyvät opetukset ole poikkeuksia. Kirjoituksesi loppuosan perusteella ymmärränkin, miksi olet tavallaan itsepäinen näkemyksissäsi. Tulkitset itse omalla tavallasi ( niin kuin olet asiat ymmärtänyt) noita ehtojasi.
Helluntailiikkeen ulkopuolinen pystyy paremmin havaitsemaan puutteet ja epäkohdat liikkeessä, koska hänellä ei ole samanlaista velvoitetta pyrkiä salaamaan tai peittelemään asioita kuin seurakuntaan kuuluvalla.
Tämä helluntailaisuus -palstahan on tarkoitettu kuitenkin pääasiassa keskusteluun helluntailaisuudesta eikä opettamiseen, joten keskusteluun kuuluu aina hyvin monenlaisia mielipiteitä.Palstalla keskustellaan monta kertaa etsien ja kysellen oikeaa uskoa tai oikeaa käyttäytymistä tai oikeaa oppia jostakin asiasta. Silloin ei kuka tahansa voi antaa sitä oikeaa neuvoa tai oppia. Neuvojan täytyy täyttää edellä kertomiani ehtoja, jos ei kaikkia, niin kuitenkin monia ehtoja jotta voi Sanalla neuvoa ja opettaa kanssamatkaajaansa Jumalan tahdon suuntaan. Ihminen, joka ei itse välitä Jumalan tahdon tiestä, ei voi neuvoa toista tielle eikä tiellä. Hän ei voi neuvoa koska ei itse ole tiellä.
jaikalii kirjoitti:
Minä itse en ota vastaan mitään hengellistä ojennusta tai opetusta henkilöltä joka ei täytä edellä mainittuja ehtoja. Mutta poikkeuksia tietysti on sillä Pyhä Henki voi puhua vaikka aasin kautta, saati sitten ihmisen kautta. Joskus siis voi kuulla Jumalan äänen myös ehtoja täyttämättömän henkilön kautta. Mutta se on poikkeus eikä sääntö. Jumala puhuu aivan varmasti meille jokaiselle. Onko meillä hengelliset korvat auki? Siinä kysymys.Et ota itse vastaan mitään hengelllistä ojennusta uskomattomilta, mutta "Mutta poikkeuksia tietysti on sillä Pyhä Henki voi puhua vaikka aasin kautta,"
Voi hyvänen aika sentään!- ml213.
jaikalii kirjoitti:
>>>Itsekkin hain aina sanomalehti Karjalaisen ja lueskelen sitä, mutta en usko kaikkea mitä painettu on ja siksi en reagoi erityisemmin.
No, sehän tässä haaskoo onkin, miten kaikki lehti jutut ja muut netissä olevat asiat ovat ihmisen ymmärryksestä kumpuavia ajatuksia. Kaikki wikipediasta lähtien.
Eli lukijalla tulee olla se näkökyky mikä luettava on totta ja mikä kirjoittajan fiktiivistä ajattelua. Tämä ymmärrys jas usko rauhoittaa ja antaa sijaa elää ihmiset omaa elämäänsä ja arkeaan. Niin, kuvitelmiensa ja ymmärryksen tasonsa mukaisesti.
Niin, itse pidän todella totuutena vain JUMALAN ilmoitukset. - Luuk.6:39
jaikalii kirjoitti:
Palstalla keskustellaan monta kertaa etsien ja kysellen oikeaa uskoa tai oikeaa käyttäytymistä tai oikeaa oppia jostakin asiasta. Silloin ei kuka tahansa voi antaa sitä oikeaa neuvoa tai oppia. Neuvojan täytyy täyttää edellä kertomiani ehtoja, jos ei kaikkia, niin kuitenkin monia ehtoja jotta voi Sanalla neuvoa ja opettaa kanssamatkaajaansa Jumalan tahdon suuntaan. Ihminen, joka ei itse välitä Jumalan tahdon tiestä, ei voi neuvoa toista tielle eikä tiellä. Hän ei voi neuvoa koska ei itse ole tiellä.
Luuk. 6:39. Hän sanoi heille myös vertauksen: "Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan?
- jaikalii
ml213. kirjoitti:
No, sehän tässä haaskoo onkin, miten kaikki lehti jutut ja muut netissä olevat asiat ovat ihmisen ymmärryksestä kumpuavia ajatuksia. Kaikki wikipediasta lähtien.
Eli lukijalla tulee olla se näkökyky mikä luettava on totta ja mikä kirjoittajan fiktiivistä ajattelua. Tämä ymmärrys jas usko rauhoittaa ja antaa sijaa elää ihmiset omaa elämäänsä ja arkeaan. Niin, kuvitelmiensa ja ymmärryksen tasonsa mukaisesti.
Niin, itse pidän todella totuutena vain JUMALAN ilmoitukset.>>>Niin, itse pidän todella totuutena vain JUMALAN ilmoitukset.
- Retu3
Ei meistä kukaan täytä mitään kriteerejä se on harha luulo ihmisestä. Jeesuksella on täysi työ pudottaa tältä kriteeri jalustalta, että ihminen tulisi armonvaraan uskossaan, eikä Jeesuksen pelastustyö olisi järjen tasolla. Ihmisen lihalle helppoa sellainen usko, että on tekemällä itse ansainnut jotakin kriteerejä , ja vaatia sitten sitä samaa toisilta. Jeesuksen päivinä täällä maanpäällä Johannes aloitti työnsä saarnaamalla " tehkää parannus". Hän kastoi kaikki koko perhekunnittain vauvasta vaariin eikä asettanut mitään kriteerejä, hän erotti vain nämä kyykäärmeitten sikiöt pois kasteelta , ei hän lapsia erottanut vaan kastoi heidät jotka ovat Jeesuksen yhteyteen tärkeimmät.
Tomumajan avaus: ”Kun ajattelen mitä olen saanut? Masennusta, ahdistusta, tuskaisuutta, epäuskoa ja paljon sellaista negatiivista. Keskustelupalsta muuttaa ihmistä, aina vain huonompaan suuntaan, moni on siis jättänyt siksi foorumin, oletko samaa mieltä?”
Olen avaajan kanssa, valitettavasti, samaa mieltä. Me olemme ihmisinä erilaisia ja luulen, että Tomumaja on minun laillani tunteellinen, sisäisesti herkkä ihminen. Moni tulee tänne saadakseen tukea hengelliseen elämäänsä, ymmärrystä jakamaansa ahdistavaan elämäntilanteeseen tai hengellistä ohjausta johonkin Raamattua koskevaan erityiskysymykseen. Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, kuinka avauksen aiheelle käy: keskustelu ajautuu aiheen sivulle ja alkaa täyttyä aggressiivisista viesteistä ja varoituksilla (tässä ketjussa jopa kadotustuomiolla). Täällä on useita Raamatun ”opettajia”, jotka ovat yksisilmäisiä, yhden asian toitottajia – mm. eräällä on elämäntehtävänä saada läpi väite, että Jeesus ei ole Jumala.
Uskoviksi itseään kutsuvat ihmisetkin kirjoittavat tämän tästä veljen tai sisaren pohdintaan kovaan, väheksyvään sävyyn. Meille ei näytä tulevan mieleenkään, että vastapuolella on todellinen, elävä ihminen, joka saattaa kaivata syvästi lohdutusta ja rohkaisua. Yksinäisyydessämme haemme ymmärtävää lähimäistä keskustelupalstalta, sillä kaikilla meillä ei ole arjessa meitä rakastavia uskonystäviä. Olen saanut sellaisen kokemuksen, että myös omantunnon kristityt lankeavat ketjujen pyörityksessä vääränlaiseen vähättelyyn ja rakkaudettomuuteen. Yksi viesti henkii lämpöä, seuraava onkin sitten jo kylmä ja jyrkkä – ketjun henkinen ilmapiiri vie mukanaan. Kylmään viimaan Tomuja väsyi.
Hyvin raamatullinen ja rehellisen tuntuinen viesti saattaa saada useita miinuksia ja kovalle ja Sanan vastaiselle satelee plussia. On muistettava, että itse kirjoittajakin voi halutessaan käydä antamassa itselleen plussaa vaikka kuinka monta kertaa – en tiedä, mikä merkitys tykkäämispisteillä ylipäätänsä on. Voi käydä niin, että plussat imartelevat meitä – monet arvelevat, että hyvin moni kirjoittaja on uskosta osaton, imartelevatko meitä tietämättämme maailman antamat plussat?
Joku luetteli pitkän listan kriteereitä (loppuun vielä jne, jne, jne), joiden perusteella katsoo, keneltä ottaa vastaan hengellistä ohjausta. Täällä toimitaan nimimerkkien suojissa, emmekä tunne läheisesti toisiamme. Meillä ei ole vaakaa, millä punnita esim. jonkun Pyhän Hengen täyteyttä tai kuinka nöyrästi joku arjessaan seuraa Jeesusta uskon kuuliaisuudessa. Moni täällä opettaa ja vetoaa Sanaan – mistä tiedät, kuinka syvällisesti henkilö on perehtynyt Jumalan Sanan kokonaisilmoitukseen? Mitä merkitystä on seurakuntayhteydellä suhteessa opettamiseen, jos helluntailiikkeessä mm. David Hertzogia toinen puolustelee ja toinen pitää vihollisen voimalla toimivana – molemmat perustelevat kantaansa Jumalan Sanalla? Moni on kertonut tällä foorumilla kokeneensa hengellistä ja henkistä väkivaltaa helluntaiseurakunnassa – voimmeko edes ajatella, että joku kertoo totuudenmukaisesti väärästä kohtelusta, joka on tuottanut hänelle masennusta? Koskeeko meidän sydäntämme ahdistuneen purkaus, vai kuittaammeko sen miinuksella ja toteamalla, että olet vain niin katkera? Arvelen, että kristillinenkin foorumi voi tuottaa nettiriippuvuutta, halua kuulua nettiyhteisöön.
Olen saanut sen kuvan, että mm. netmission on ollut hyvin monille suuren ahdistuksen eikä siunauksen lähde, eikö se ole sentään helluntailaisten oma kanava? Minun on pakko myöntää, että hyvin usein uskosta osaton on erittäin empaattinen ja lämmin ihminen – ja uskova voi olla kova, lakihenkinen ja ilman kykyä myötäelämiseen. Kunpa Jeesus saisi enemmän tilaa meidän kaikkien sydämissämme.- Toipilaita
Todellakaan näillä foorumeilla meillä ei ole mahdollista puntaroida, elääkö ja kirjoittaako joku Pyhän Hengen täyteydessä. Lähden siitä, että valtaosa kirjoittajista on kuitenkin uskovia, vaikka sitäkään en voi mitenkään varmuudella tietää. Kysynkin nyt uskovilta: kuinka moni sanoo esimerkiksi Raamattupiirissä tai rukouspiirissä toiselle puoliksikaan niin jyrkästi ja kovasti kuin nimimerkin suojissa keskustelupalstalla? Syyllistymmekö me kaksinaamaisuuteen?
Viittasit nettiriippuvuuteen. On mahdollista, että jotkut palaavat tähänkin foorumiin jo aamulla varhain ja illan hämäryydessä käyvät vielä tsekkaamassa, onko oma kommentti saanut plussilla suosiota tai myötäileviä arvioita muuten. Siinä voi syntyä sitä tunneriippuvuutta - miinukset ja torjunta saa aikaan ahdistusta, jota pyritään sitten uudella kirjoituksella lieventämään tai kehut nostaa mielialaa kovasti. Saattaa käydä niin, että syntyy eräänlainen viha-rakkaus -suhde. Tomumajakin kertoi lähteneensä välillä kokonaan pois ja palanneensa aina vain uudelleen. Hän on jopa yrittänyt välttää foorumia ja kirjoittaa "välillä koittaen poistua ja taas tullut ". Hän roikkui täällä kauan, vaikka foorumi tuotti hänelle seitsemän vuoden aikana "masennusta, ahdistusta, tuskaisuutta, epäuskoa". Hän kertoo, että Herra korjaili sitä, mitä foorumi hänen uskonelämässään hajoitti. Tuo on hyvin paljon sanottu.
Riippuvuuskäyttäytyminen on sitä, että henkilö käyttää ainetta tai välinettä pakonomaisesti saadakseen siitä välitöntä helpotusta ja tyydytystä - käyttö jatkuu senkin jälkeen, kun väline tuottaa pääosin vain negatiivisia kokemuksia ja tuntemuksia. Täällä oli joskus ketju, jossa kyseltiin, voiko Netmissionista toipua. Ymmärrän Tomumajaa - on hyvin tärkeää, että seitsemän vuoden ahdistavian kokemustan jälkeen hän saa hyvää hoitoa todellisista ystävistä ilman nimimerkkiä ja ravinnokseen raitista Raamatun Sanan julistusta.
Riippuvainen ihminen usein palaa riippuvuuteensa uskoen, että tällä kertaa hän pärjää paremmin ja on vahvempi. Niin ei kuitenkaan ole, joten toivottavasti Tomumajaa pysyy linjassaan, jonka hän on kotona sopinut ja saa kodin tuen. Seitsemän vuoden kokemus on riittävän pitkä näyttääksen, miten tällainen foorumi vaikuttaa Tomumajan kaltaiseen herkkään sieluun. Toipuminen on mahdollista vain täydellisen toiminnan muutoksen kautta. - _greeeeen
Olipahan hyvä ja syväluotaava kirjoitus Natanael-nimimerkkiä käyttävältä kirjoittajalta. Olen tässä viimeviikkojen aikana käynyt monta kertaa lukaisemassa palstaa ja katsomassa, olisiko täällä jotakin hyvää keskustelunaihetta, mutta joka kerta silmille on hyökännyt samat kurjat asiat, joiden vuoksi olen sulkenut sivuston hyvin nopeasti.
Tämä palsta on harmillinen paikka. Aika harvalla täällä tuntuu olevan halua käyttää tätä tarkoitukseensa, eli keskusteluun. Suurella osalla näyttää tosiaan olevan joku muu 'elämäntehtävä', josta voi helposti sanoa, että se tuskin on Jumalan mielen mukainen.
Palstaa värittää voimakkaasti ihmisten kova pätemisen- ja oikeassaolemisenhalu, tarve olla toista tietävämpi ja katsoa toista ylhäältäpäin yms.. Monesti siinä, missä pitäisi pyrkiä ohjaamaan ja tukemaan eksyksissä olevaa, alkaakin hirveä 'harhaoppinen, eksyttäjä' -syyttely tms.. Ystävänä esiintynyt henkilö saattaakin osoittautua salatyötä tehneeksi viholliseksi, joka vain etsimällä etsi paikkaa, johon iskeä ja syytä sanoa sinun olevan paha ja eksyttäjä, häntä huonompi... Ei Jumala sellaista halua. Ei Hän ketään sellaiseen ohjaa. - _greeeeen
Toipilaita kirjoitti:
Todellakaan näillä foorumeilla meillä ei ole mahdollista puntaroida, elääkö ja kirjoittaako joku Pyhän Hengen täyteydessä. Lähden siitä, että valtaosa kirjoittajista on kuitenkin uskovia, vaikka sitäkään en voi mitenkään varmuudella tietää. Kysynkin nyt uskovilta: kuinka moni sanoo esimerkiksi Raamattupiirissä tai rukouspiirissä toiselle puoliksikaan niin jyrkästi ja kovasti kuin nimimerkin suojissa keskustelupalstalla? Syyllistymmekö me kaksinaamaisuuteen?
Viittasit nettiriippuvuuteen. On mahdollista, että jotkut palaavat tähänkin foorumiin jo aamulla varhain ja illan hämäryydessä käyvät vielä tsekkaamassa, onko oma kommentti saanut plussilla suosiota tai myötäileviä arvioita muuten. Siinä voi syntyä sitä tunneriippuvuutta - miinukset ja torjunta saa aikaan ahdistusta, jota pyritään sitten uudella kirjoituksella lieventämään tai kehut nostaa mielialaa kovasti. Saattaa käydä niin, että syntyy eräänlainen viha-rakkaus -suhde. Tomumajakin kertoi lähteneensä välillä kokonaan pois ja palanneensa aina vain uudelleen. Hän on jopa yrittänyt välttää foorumia ja kirjoittaa "välillä koittaen poistua ja taas tullut ". Hän roikkui täällä kauan, vaikka foorumi tuotti hänelle seitsemän vuoden aikana "masennusta, ahdistusta, tuskaisuutta, epäuskoa". Hän kertoo, että Herra korjaili sitä, mitä foorumi hänen uskonelämässään hajoitti. Tuo on hyvin paljon sanottu.
Riippuvuuskäyttäytyminen on sitä, että henkilö käyttää ainetta tai välinettä pakonomaisesti saadakseen siitä välitöntä helpotusta ja tyydytystä - käyttö jatkuu senkin jälkeen, kun väline tuottaa pääosin vain negatiivisia kokemuksia ja tuntemuksia. Täällä oli joskus ketju, jossa kyseltiin, voiko Netmissionista toipua. Ymmärrän Tomumajaa - on hyvin tärkeää, että seitsemän vuoden ahdistavian kokemustan jälkeen hän saa hyvää hoitoa todellisista ystävistä ilman nimimerkkiä ja ravinnokseen raitista Raamatun Sanan julistusta.
Riippuvainen ihminen usein palaa riippuvuuteensa uskoen, että tällä kertaa hän pärjää paremmin ja on vahvempi. Niin ei kuitenkaan ole, joten toivottavasti Tomumajaa pysyy linjassaan, jonka hän on kotona sopinut ja saa kodin tuen. Seitsemän vuoden kokemus on riittävän pitkä näyttääksen, miten tällainen foorumi vaikuttaa Tomumajan kaltaiseen herkkään sieluun. Toipuminen on mahdollista vain täydellisen toiminnan muutoksen kautta.Totta.
- profetta
_greeeeen kirjoitti:
Olipahan hyvä ja syväluotaava kirjoitus Natanael-nimimerkkiä käyttävältä kirjoittajalta. Olen tässä viimeviikkojen aikana käynyt monta kertaa lukaisemassa palstaa ja katsomassa, olisiko täällä jotakin hyvää keskustelunaihetta, mutta joka kerta silmille on hyökännyt samat kurjat asiat, joiden vuoksi olen sulkenut sivuston hyvin nopeasti.
Tämä palsta on harmillinen paikka. Aika harvalla täällä tuntuu olevan halua käyttää tätä tarkoitukseensa, eli keskusteluun. Suurella osalla näyttää tosiaan olevan joku muu 'elämäntehtävä', josta voi helposti sanoa, että se tuskin on Jumalan mielen mukainen.
Palstaa värittää voimakkaasti ihmisten kova pätemisen- ja oikeassaolemisenhalu, tarve olla toista tietävämpi ja katsoa toista ylhäältäpäin yms.. Monesti siinä, missä pitäisi pyrkiä ohjaamaan ja tukemaan eksyksissä olevaa, alkaakin hirveä 'harhaoppinen, eksyttäjä' -syyttely tms.. Ystävänä esiintynyt henkilö saattaakin osoittautua salatyötä tehneeksi viholliseksi, joka vain etsimällä etsi paikkaa, johon iskeä ja syytä sanoa sinun olevan paha ja eksyttäjä, häntä huonompi... Ei Jumala sellaista halua. Ei Hän ketään sellaiseen ohjaa.Uusiliitto on niin monelta kadoksissa, vanhassa liitossa eletään ja kun vanhaliitto ja Uusiliitto on sekoitettu, niin siitä on saatu sitten tämä kolminaisuusoppi jota ei raamatusta löydy. Ainoastaan ne jotka sitä lihassa puolustavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2813307BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho52367Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2512130- 682019
- 711694
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3411311MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241088- 641040
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231026Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola166973